eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
891 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
754 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜ابن شهر آشوب روايت كرده است از ابن عبّاس از امام زين العابدين عليه السّلام كه آن جناب فرمود: 💔چون با پدرم به كربلا مى‌رفتيم،در هيچ منزل فرود نمى‌آمد و بار نمى‌كرد مگر آنكه يحيى عليه السّلام را ياد مى‌كرد ، 💔روزى فرمود:از بى‌اعتبارى دنيا نزد خدا آن بود كه سر يحيى را به هديه فرستادند براى زن زناكارى از بنى اسرائيل، 💔و حق تعالى بخت نصر را فرستاد و هفتاد هزار كس را كشت تا خون يحيى ساكن شد، 💔اى فرزند من به خدا سوگند كه خون من ساكن نخواهد شد تا آنكه مهدى از فرزندان من از براى خون من هفتاد هزار كس از منافقان را به قتل آورد . 📘جلاء العیون، صفحه 779 علامه محمدباقر مجلسی •┈┈••✾❀❀✾••┈┈• ضامن اشک واتساپ https://chat.whatsapp.com/HkZLpTUd0zlGJETZ7wYhAO ضامن اشک تلگرام https://telegram.me/zameneashk ضامن اشک ایتا https://eitaa.com/zameneashk1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ قُلِ اللّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ بگو:«بار الها! اى مالك حكومت‌ها! به هركس بخواهى، حكومت مى‌بخشى؛ و از هركس بخواهى، حكومت را مى‌گيرى؛ هركس را بخواهى، عزّت مى‌دهى؛ و هركه را بخواهى خوار مى‌كنى. تمام خوبي‌ها به دست توست؛ تو بر هرچيزى توانايى». (آل‌عمران/ ۲۶) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَی مَوْلَی آلِ سَامٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَال قُلْتُ لَهُ قُلِ اللهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ أَلَیْسَ قَدْ آتَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَنِی أُمَیَّهًَْ الْمُلْکَ قَالَ لَیْسَ حَیْثُ تَذْهَبُ إِلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ آتَانَا الْمُلْکَ وَ أَخَذَتْهُ بَنُو أُمَیَّهًَْ بِمَنْزِلَهًِْ الرَّجُلِ یَکُونُ لَهُ الثَّوْبُ فَیَأْخُذُهُ الْآخَرُ فَلَیْسَ هُوَ لِلَّذِی أَخَذَهُ. 📝امام صادق (علیه السلام) قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء؛ آیا خداوند عزّوجلّ به بنی‌امیه پادشاهی نداده است؟ فرمود: «این‌گونه نیست که تو می‌گویی! خداوند عزّوجلّ پادشاهی را به ما داد و بنی‌امیّه آن را گرفت؛ مانند این است که فردی لباسی داشته باشد و شخص دیگری آن را بگیرد پس در این صورت لباس مال کسی نیست که آن را گرفته است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۱۶  الکافی، ج۸، ص۲۶۶/ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۸۸/ بحارالأنوار، ج۷۲، ص۳۵۳/ العیاشی، ج۱، ص۱۶۶/ قصص الأنبیاءللجزایری، ص۱۰۰/ نورالثقلین/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم مقام عرفانی علی اکبر در کلام امام حسین ع قال- رحمه الله-: فلما تجلى وجه طلعته من أفق العقاب واستولت يده وقدمه على العنان والركاب، خرجن النساء وأحدقن به، فأخذت‏ عماته وأخواته بعنانه وركابه، ومنعنه من العزيمة مرحوم شیخ شوشتری در مصیبت امام حسین ع در بدرقه فرزندش به میدان می فرماید : هنگامیکه روی مه لقایش از بالای عقاب (نام اسب حضرت ) تجلی کرد و دستان مبارک بر عنان و پاهای همایونی بر رکاب قرار گرفت و تصمیم به رفتن میدان گرفت زنان اهل حرم دور علی اکبر ع را گرفتند عمه ها و خواهرانش عنان و رکاب اسب را گرفتند و او را از رفتن باز داشتند . فعند ذلك تغير حال الحسين عليه السلام بحيث أشرف على الموت، وصاح بنسائه وعياله: دعنه، فإنه‏ ممسوس‏ في الله و مقتول في سبيل الله در این هنگام حال حسین ع متغیر شد به حدی که به حال موت افتاد در این حال با صدای بلند خطاب کرد به زنان و عیالش : دعنه، فإنه‏ ممسوس‏ في الله و مقتول في سبيل الله او را رها کنید، زیرا او مس در ذات الهی است و کشته ی در راه خداست ثم أخذ بيده وأخرجه من بينهن، فنظر إليه نظر آيس منه، إلى آخره. سپس دست علی اکبر ع را گرفت و از میان زنان بیرون کشید و در این هنگام نگاه نا امیدانه به او کرد و می دانست بر نمی گردد المازندراني، معالي السبطين، 1/ 415/ مثله الزنجاني، وسيلة الدارين،/ 293 سلام علیکم با تشکر از دوستان که باعث شدند متن را ترجمه کنم و تقدیم نمایم ثواب آن هدیه به عزیزانم در رشد آنها در نوکری به ارباب و اما : این روایت در رفتن حضرت به میدان است که از روضه های زیبا می باشد و دارای نکات عرفانی فوق العاده ای است. ممسوس ، اسم مفعول است و ریشه اش مس است علی مماس با ذات الله است از بالاترین و عجیب ترین مقامات علی اکبر ع است که معصوم نقل می کند زنان وقتی دور علی اکبر ع را گرفتند و مانع رفتن علی اکبر ع به میدان شدند و فریاد می زدند ای حامی حرم کجا می روی امام حسین ع فرمود او را رها کنید او ممسوس فی ذات الله و مقتول فی سبیل الله است او به ذات خدا مماس است ،متصل است ، مستغرق است حالتی که زنان مصری مستغرق یوسف بودند علی اکبر ع به خدا داشت اینجا فی معنی بر هم می دهد فی معنی درون را می دهد البته در متن فی آمده است اما اگر معنی در ذات خدا ترجمه کنیم کفر است علی اکبر در ذات خدا مستغرق است اشکال دارد علی مماس است در هندسه مماس را بر سطح خارجی گویند حتی منطبق هم اشکال دارد خارج از محیط و مماس است البته حقیر اصلا درک این مقام نمی کنم و به ذهنم هم نمی آید فقط کلام مولی نقل شد یا علی التماس دعا محمد حسین تابع منش 27/2/95 بابر با نهم شعبان المعظم شب ولادت علی اکبر ع @zameneashk1
❖﷽❖ 📜207 - وفی روایة أخری عن جماعة من الشیوخ أنّ حکیمة حدّثت بهذا الحدیث وذکرت أنّه کان لیلة النصف من شعبان وأنّ أمّه نرجس وساقت الحدیث إلی قولها: فإذا أنا بحسّ سیّدی وبصوت أبی محمّدعلیه السلام وهو یقول: یا عَمَّتِی هاتِی ابْنِی إِلَیَّ. فکشفت عن سیّدی. فإذا هو ساجد متلقّیاً الأرض بمساجده وعلی ذراعه الأیمن مکتوب «جآءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً» فضممته إلیّ فوجدته مفروغاً منه فلفّفته فی ثوب و حملته إلی أبی محمّدعلیه السلام وذکروا الحدیث إلی قوله أشهد أن لا إله إلّا اللَّه وأن محمّداً رسول اللَّه وأنّ علیاً أمیر المؤمنین حقاً، ثمّ لم یزل یعد السادة الأوصیاء إلی أن بلغ إلی نفسه ودعا لأولیائه بالفرج علی یدیه، ثمّ أحجم. وقالت: ثمّ رفع بینی وبین أبی محمّدعلیه السلام کالحجاب فلم أر سیّدی، فقلت لأبی محمّد: یا سیّدی! أین مولای؟ فقال: أَخَذَهُ مَنْ هُوَ أَحَقُّ مِنْکَ وَمِنّا، ثمّ ذکروا الحدیث بتمامه. وزادوا فیه: فلمّا کان بعد أربعین یوماً دخلت علی أبی محمّدعلیه السلام فإذا مولانا الصاحب یمشی فی الدار، فلم أر وجهاً أحسن من وجهه ولا لغة أفصح من لغته. فقال أبومحمّدعلیه السلام: هذَا المَوْلُودُ الکَرِیمُ عَلَی اللَّهِ - عزّوجلّ -. فقلت: سیّدی أری من أمره ما أری وله أربعون یوماً. فتبسّم وقال: یا عَمَّتِی أَ ما عَلِمْتَ أَنّا مَعاشِرَ الأَئِمَّةِ نَنْشَأُ فِی الْیَوْمِ ما یَنْشَأُ غَیْرُنا فِی السَّنَةِ. فقمت، فقبّلت رأسه وانصرفت، ثمّ عدت وتفقّدته فلم أره، فقلت لأبی محمّدعلیه السلام: ما فعل مولانا؟ فَقالَ: یا عَمَّةَ اسْتَوْدَعْناهُ الَّذِی اسْتَوْدَعَتْ أُمُّ مُوسی 📝13 / 207 - در حدیثی دیگر، جماعتی از بزرگان نقل کرده‌اند که حکیمه گفته است: ولادت حضرت [صاحب الزمان] در نیمه شعبان بوده و مادرش نرجس است. حکیمه حدیث را ذکر کرده تا به اینجا که گفته: من حرکت سیّد و مولای خودم را دیدم و امام حسن هم فرمودند: عمه جان! پسرم را بیاور. ❣ من پرده را برداشتم یکدفعه دیدم که مولای من بر روی مواضع سجده خود [دو انگشت شصت پا - دو زانو - دو کف دست و پیشانی] به سجده افتاده و بر مچ دست راستش نوشته شده: «حقّ فرار رسید و باطل مضمحل و نابود شد و [اصولاً] باطل نابود شدنی است». ❣او را به سینه‌ام چسباندم، دیدم پاک و پاکیزه است. پس از آن، حضرت را در پارچه‌ای گذاشته و به محضر امام حسن عسکری‌علیه السلام بردم ❣حضرت فرمودند: «اشهد ان لا اله الّا اللَّه واشهد انّ محمّداً رسول اللَّه وانّ علیاً امیرالمؤمنین حقاً». سپس تمامی ائمه‌علیهم السلام را یکی پس از دیگری نام برده تا به وجود مبارک خودشان رسیدند و در حقّ محبینشان دعا فرمودند که با دست مبارک حضرت گشایش برایشان ایجاد شود و بعد سکوت فرمودند. ❣حکیمه می‌گوید: سپس گویی بین من و امام حسن‌علیه السلام پرده و حجابی افتاد آنچنان که من ایشان را نمی‌دیدم. پس به ایشان عرض کردم: ای مولای من، سرورم کجاست؟ [چه شده؟] حضرت فرمودند: کسی که از ما و شما نسبت به او سزاوارتر است ولی را گرفت. سپس روایت را به طور کامل بیان کرده‌اند. و به آن افزوده‌اند که ❣حکیمه گفت: پس از چهل روز از این ماجرا به محضر امام حسن عسکری رسیدم؛ ناگاه مولایمان حضرت صاحب را دیدم که در خانه راه می‌رفت. چهره‌ای به زیبایی چهره ایشان و سخنی فصیح تر از کلام ایشان ندیده‌ام. امام حسن‌علیه السلام فرمودند: این نوزاد در پیشگاه خداوندی صاحب احترام خاص است. عرض کردم: سرورم! با این‌که ایشان فقط چهل روز دارند امّا او را [از نظر رشد]شگفت‌آور می‌بینم! حضرت لبخندی زده و فرمودند: عمه جان! مگر نمی‌دانی که ما ائمه در روز به اندازه یک سال دیگران رشد و نمو می‌کنیم؟! پس من برخاسته و سر مبارک حضرت را بوسیده و رفتم، پس از مدتی برای احوال‌پرسی برگشتم، ولی ایشان را ندیدم، پس عرض کردم: سرورم چه شد؟ ❣ فرمودند: عمه جان! او را به همان کسی سپردم که مادر موسی فرزندش را به او سپرد. 📚غیبت/شیخ طوسی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَليمٌ اوست اوّل و آخر و پيدا و پنهان؛ و او به هر چيز داناست. (حدید/ ۳) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- قَالَ رسول الله (صلی الله علیه و آله) لَقَدْ أَسْرَی بِی رَبِّی فَأَوْحَی إِلَیَّ مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ مَا أَوْحَی وَ کَلَّمَنِی فَکَانَ مِمَّا کَلَّمَنِی أَنْ قَالَ یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) عَلِیٌّ (علیه السلام) الْأَوَّلُ وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ فَقَالَ یَا رَبِّ أَ لَیْسَ ذَلِکَ أَنْتَ قَالَ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) إِنِّی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا الْأَوَّلُ وَ لَا شَیْءَ قَبْلِی وَ أَنَا الْآخِرُ فَلَا شَیْءَ بَعْدِی وَ أَنَا الظَّاهِرُ فَلَا شَیْءَ فَوْقِی وَ أَنَا الْبَاطِنُ فَلَا شَیْءَ تَحْتِی وَ أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) عَلِیٌّ (علیه السلام) الْأَوَّلُ أَوَّلُ مَنْ أَخَذَ مِیثَاقِی مِنَ الْأَئِمَّهًِْ (علیهم السلام) یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) عَلِیٌّ (علیه السلام) الْآخِرُ آخِرُ مَنْ أَقْبِضُ رُوحَهُ مِنَ الْأَئِمَّهًِْ (علیهم السلام) وَ هُوَ الدَّابَّهًُْ الَّتِی تُکَلِّمُهُمْ یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) عَلِیٌّ (علیه السلام) الظَّاهِرُ أُظْهِرُ عَلَیْهِ جَمِیعَ مَا أَوْصَیْتُهُ إِلَیْکَ لَیْسَ لَکَ أَنْ تَکْتُمَ مِنْهُ شَیْئاً یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) عَلِیٌّ (علیه السلام) الْبَاطِنُ أَبْطَنْتُهُ سِرِّیَ الَّذِی أَسْرَرْتُهُ إِلَیْکَ فَلَیْسَ فِیمَا بَیْنِی وَ بَیْنَکَ سِرٌّ أَزْوِیهِ عَنْ عَلِیٍّ (علیه السلام) مَا خَلَقْتُ مِنْ حَلَالٍ أَوْ حَرَامٍ إِلَّا وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) عَلِیمٌ بِهِ. 📝امام صادق (علیه السلام) فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «پروردگارم مرا شبانه به معراج برد و آنچه را باید وحی می‌کرد از پسِ پرده و حجاب به من وحی فرمود و با من سخن گفت. از جمله مطالبی که با من سخن گفت این بود که فرمود: 💫«ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! علی (علیه السلام) اوّل، علی (علیه السلام) آخر، ظاهر و باطن است و او به هر چیز داناست». پیامبر (صلی الله علیه و آله) عرضه داشت: «پروردگارا! آیا تو نیستی که چنین صفاتی داری»؟! خداوند فرمود: «ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! من خدایی هستم که جز من، معبودی نیست... ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! همانا! من خدایی هستم که جز من معبودی نیست، منم اوّل و چیزی قبل از من نیست و منم آخر و چیزی بعد از من نیست، منم ظاهر و چیزی آشکارتر از من نیست و منم باطن و چیزی پوشیده‌تر از من نیست، و من خدایی هستم که جز من، معبودی نیست و به هر چیزی دانا هستم؛ 💫ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! علی (علیه السلام) اوّل است؛ اوّلین کسی که در میان امامان (علیهم السلام) پیمان مرا پذیرفت؛ 💫ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! علی (علیه السلام) آخر است، آخرین کسی که در میان امامان (علیهم السلام) روحش را خواهم گرفت و او جنبنده‌ای است که [در آستانه‌ی رستاخیز] با مردم سخن خواهد گفت؛ 💫ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! علی (علیه السلام) ظاهر است [یعنی] تمام آنچه به تو سفارش کرده‌ام بر او آشکار خواهم نمود و تو حق نداری چیزی را از او پنهان بداری؛ 💫 ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! علی (علیه السلام) باطن است [یعنی] آن سرّ خویش که نزد تو به راز نهادم را نزد او پنهان داشتم، پس میان من و تو سرّی وجود ندارد که بخواهم آن را از علی (علیه السلام) دریغ بدارم؛ حلال یا حرامی نیافریدم مگر اینکه علی (علیه السلام) به آن آگاه است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۳۲ بحارالأنوار، ج۴۰، ص۳۸/ بحارالأنوار، ج۹۱، ص۱۸۰؛ «یا محمد انی انا الله ... بکل شی علیم» محذوف کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜 أَخْبَرَنَا عَلِيُّ‌ بْنُ‌ أَحْمَدَ عَنْ‌ عُبَيْدِ اللَّهِ‌ بْنِ‌ مُوسَى عَنْ‌ عَبْدِ الرَّحْمَنِ‌ بْنِ‌ الْقَاسِمِ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ‌ عَمْرِو بْنِ‌ يُونُسَ‌ الْحَنَفِيُّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنِي إِبْرَاهِيمُ‌ بْنُ‌ هَرَاسَةَ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا عَلِيُّ‌ بْنُ‌ الْحَزَوَّرِ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ بِشْرٍ قَالَ‌ سَمِعْتُ‌ مُحَمَّدَ ابْنَ‌ الْحَنَفِيَّةِ‌ رَضِيَ‌ اللَّهُ‌ عَنْهُ‌ يَقُولُ‌: إِنَّ‌ قَبْلَ‌ رَايَاتِنَا رَايَةً‌ لِآلِ‌ جَعْفَرٍ وَ أُخْرَى لِآلِ‌ مِرْدَاسٍ‌ فَأَمَّا رَايَةُ‌ آلِ‌ جَعْفَرٍ فَلَيْسَتْ‌ بِشَيْ‌ءٍ وَ لاَ إِلَى شَيْ‌ءٍ فَغَضِبْتُ‌ وَ كُنْتُ‌ أَقْرَبَ‌ النَّاسِ‌ إِلَيْهِ‌ فَقُلْتُ‌ جُعِلْتُ‌ فِدَاكَ‌ إِنَّ‌ قَبْلَ‌ رَايَاتِكُمْ‌ رَايَاتٍ‌ قَالَ‌ إِي وَ اللَّهِ‌ إِنَّ‌ لِبَنِي مِرْدَاسٍ‌ ١مُلْكاً مُوَطَّداً لاَ يَعْرِفُونَ‌ فِي سُلْطَانِهِمْ‌ شَيْئاً مِنَ‌ الْخَيْرِ سُلْطَانُهُمْ‌ عُسْرٌ لَيْسَ‌ فِيهِ‌ يُسْرٌ يُدْنُونَ‌ فِيهِ‌ الْبَعِيدَ وَ يُقْصُونَ‌ فِيهِ‌ الْقَرِيبَ‌ حَتَّى إِذَا أَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ‌ وَ عِقَابَهُ‌ صِيحَ‌ بِهِمْ‌ صَيْحَةً‌ لَمْ‌ يَبْقَ‌ لَهُمْ‌ رَاعٍ‌ يَجْمَعُهُمْ‌ وَ لاَ دَاعٍ‌ يُسْمِعُهُمْ‌ وَ لاَ جَمَاعَةٌ‌ يَجْتَمِعُونَ‌ إِلَيْهَا وَ قَدْ ضَرَبَهُمُ‌ اللَّهُ‌ مَثَلاً فِي كِتَابِهِ‌ ✨حَتّى إِذا أَخَذَتِ‌ الْأَرْضُ‌ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ‌ وَ ظَنَّ‌ أَهْلُها أَنَّهُمْ‌ قادِرُونَ‌ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلاً أَوْ نَهاراً الْآيَةَ‌ ثُمَّ‌ حَلَفَ‌ مُحَمَّدُ ابْنُ‌ الْحَنَفِيَّةِ‌ بِاللَّهِ‌ إِنَّ‌ هَذِهِ‌ الْآيَةَ‌ نَزَلَتْ‌ فِيهِمْ‌ فَقُلْتُ‌ جُعِلْتُ‌ فِدَاكَ‌ لَقَدْ حَدَّثْتَنِي عَنْ‌ هَؤُلاَءِ بِأَمْرٍ عَظِيمٍ‌ فَمَتَى يَهْلِكُونَ‌ فَقَالَ‌ وَيْحَكَ‌ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ‌ اللَّهَ‌ خَالَفَ‌ عِلْمُهُ‌ وَقْتَ‌ الْمُوَقِّتِينَ‌ إِنَّ‌ مُوسَى عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ وَعَدَ قَوْمَهُ‌ ثَلاَثِينَ‌ يَوْماً وَ كَانَ‌ فِي عِلْمِ‌ اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ زِيَادَةُ‌ عَشَرَةِ‌ أَيَّامٍ‌ لَمْ‌ يُخْبِرْ بِهَا مُوسَى فَكَفَرَ قَوْمُهُ‌ وَ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ‌ مِنْ‌ بَعْدِهِ‌ لَمَّا جَازَ عَنْهُمُ‌ الْوَقْتُ‌ وَ إِنَّ‌ يُونُسَ‌ وَعَدَ قَوْمَهُ‌ الْعَذَابَ‌ وَ كَانَ‌ فِي عِلْمِ‌ اللَّهِ‌ أَنْ‌ يَعْفُوَ عَنْهُمْ‌ وَ كَانَ‌ مِنْ‌ أَمْرِهِ‌ مَا قَدْ عَلِمْتَ‌ وَ لَكِنْ‌ إِذَا رَأَيْتَ‌ الْحَاجَةَ‌ قَدْ ظَهَرَتْ‌ وَ قَالَ‌ الرَّجُلُ‌ بِتُّ‌ اللَّيْلَةَ‌ بِغَيْرِ عَشَاءٍ وَ حَتَّى يَلْقَاكَ‌ الرَّجُلُ‌ بِوَجْهٍ‌ ثُمَّ‌ يَلْقَاكَ‌ بِوَجْهٍ‌ آخَرَ قُلْتُ‌ هَذِهِ‌ الْحَاجَةُ‌ قَدْ عَرَفْتُهَا فَمَا الْأُخْرَى وَ أَيُّ‌ شَيْ‌ءٍ هِيَ‌ قَالَ‌ يَلْقَاكَ‌ بِوَجْهٍ‌ طَلْقٍ‌ فَإِذَا جِئْتَ‌ تَسْتَقْرِضُهُ‌ قَرْضاً لَقِيَكَ‌ بِغَيْرِ ذَلِكَ‌ الْوَجْهِ‌ فَعِنْدَ ذَلِكَ‌ تَقَعُ‌ الصَّيْحَةُ‌ مِنْ‌ قَرِيبٍ‌. ادامه مطلب(ترجمه)👇👇