❖﷽❖
#امام_مهدی_عج_و_عاشوراء
📜شيخ طوسى در كتاب غيبت از سفيان جريرى نقل كرده كه گفت از محمد بن عبد الرحمن بن ابى ليلى شنيدم ميگفت:
🌺بخدا قسم مهدى موعود از دودمان حسين (عليه السلام) است.
📝و نيز در آن كتاب از فضيل بن زبير نقل كرده كه گفت: از زيد بن على بن الحسين عليهما السلام شنيدم كه گفت:
💎اين منتظر، از دودمان حسين بن على و در ذريۀ حسين و در پشت حسين است، و اوست مظلومى كه خداوند ميفرمايد:
✨«وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً»
⬅️ولىّ حسين مردى از دودمان اوست، كه بعدا خواهد آمد.
💓 چنان كه خدا ميفرمايد:
✨«وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِي عَقِبِهِ».
پيروزى حسين بر كشندگانش در سلطه او بر تمامى مخلوق خداست، تا آنكه حجت و سلطنت الهى از آن او باشد، و كسى را بر وى حجت و سلطهاى نباشد.
📚مهدی موعود، صفحه 238
علامه محمد باقر مجلسی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
📜مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :
أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَإِذا نُقِرَ فِي النّاقُورِ قَالَ إِنَّ مِنَّا إِمَاماً مُسْتَتِراً فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ ذِكْرُهُ إِظْهَارَ أَمْرِهِ نَكَتَ فِي قَلْبِهِ نَكْتَةً فَظَهَرَ فَقَامَ بِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ .
❣مفضّل بن عمر از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه:«از آن حضرت در بارۀ فرمايش خداى عزّ و جلّ سؤال شد« فَإِذا نُقِرَ فِي النّاقُورِ » :«هنگامى كه در صور دميده شود»[المدّثّر:٨]
♥️آن حضرت فرمود:همانا از ما اهل بيت امامى پوشيده خواهد بود،و هنگامى كه خداوند عزّ ذكره آشكار ساختن امر او را اراده نمايد به دل او نكته و پديدهاى مىاندازد،پس او آشكار گشته و به امر خداى عزّ و جلّ به پا خواهد خاست».
📗 غیبت نعمانی ، صفحه 267
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنينَ
و اينگونه، ملكوت آسمانها و زمين [و حاكميت مطلق خداوند بر آنها] را به ابراهيم نشان داديم؛ تا [به آن استدلال كند؛ و] اهل يقين گردد.
(انعام/۷۵)
✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْکَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): کَشَطَ اللَّهُ لِإِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) السَّمَاوَاتِ حَتَّی نَظَرَ إِلَی مَا فَوْقَ الْعَرْشِ وَ کُشِطَتْ لَهُ الْأَرْضُ حَتَّی رَأَی مَا تَحْتَ تُخُومِهَا وَ مَا فَوْقَ الْهَوَاءِ وَ فَعَلَ بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) مِثْل ذَلِکَ وَ إِنِّی لَأَرَی صَاحِبَکُمْ وَ الْأَئِمَّهًَْ مِنْ بَعْدِهِ قَدْ فَعَلَ بِهِمْ مِثْلَ ذَلِکَ وَ سَأَلَهُ أَبُو بَصِیرٍ هَلْ رَأَی مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) مَلَکُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ کَمَا رَأَی ذَلِکَ إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام)؟ قَالَ نَعَمْ وَ صَاحِبُکُمْ {وَ الْأَئِمَّهًُْ (علیهم السلام) مِنْ بَعْدِهِ}.
📝امام صادق (علیه السلام)- عبداللهبنمسکان گوید: امام صادق (علیه السلام) دربارهی این آیه: وَ کَذلِکَ نُرِی إِبْراهِیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ. فرمود: «خداوند آسمانها را برای ابراهیم (علیه السلام) گشود تا به ماورای عرش نگاه کند. و زمین را برایش شکافت تا حدّ فاصل میان زمین و هوا را بنگرد. و با محمّد (صلی الله علیه و آله) نیز چنین کرد و من ولیّ شما و ائمه (علیهم السلام) بعد از او را میبینم که برای او نیز چنین چیزی رخ میدهد». ابوبصیر از امام صادق (علیه السلام) پرسید: «آیا محمّد (صلی الله علیه و آله) مانند ابراهیم (علیه السلام)، ملکوت آسمانها و زمین را دید»؟ فرمود: «آری، و همینطور ولیّ شما و ائمه (علیهم السلام) بعد از او نیز میبینند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۴۴۴ الخرایج و الجرایح، ج۲، ص۸۶۶/ نورالثقلین/ البرهان
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- لَوْ لَا أَنَّ الشَّیَاطِینَ یَحُومُونَ حَوْلَ قَلْبِ ابْنِ آدَمَ (علیه السلام) لَنَظَرَ إِلَی الْمَلَکُوتِ.
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- اگر نبود که شیطانها در اطراف قلب فرزند آدم میگردند، [فرزند آدم (علیه السلام)] به ملکوت نگاه میکرد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۴۴۸ عوالی اللیالی، ج۴، ص۱۱۳/ نورالثقلین
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
📜٤٣ - حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى الْعَلَوِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
✨ أَتى أَمْرُ اللّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ (نحل/1)
فَقَالَ هُوَ أَمْرُنَا أَمْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَلاَّ تَسْتَعْجِلَ بِهِ حَتَّى يُؤَيِّدَهُ اللَّهُ بِثَلاَثَةِ أَجْنَادٍ الْمَلاَئِكَةِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الرُّعْبِ وَ خُرُوجُهُ كَخُرُوجِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ
✨ كَما أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِنْ بَيْتِكَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّ فَرِيقاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ لَكارِهُونَ.(انفال/5)
📜 ٤٤ - حَدَّثَنَا أَبُو سُلَيْمَانَ أَحْمَدُ بْنُ هَوْذَةَ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ إِسْحَاقَ النَّهَاوَنْدِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ حَمَّادٍ الْأَنْصَارِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِذَا قَامَ الْقَائِمُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ نَزَلَتْ مَلاَئِكَةُ بَدْرٍ وَ هُمْ خَمْسَةُ آلاَفٍ ١ثَلاَثٌ عَلَى خُيُولٍ شُهْبٍ وَ ثَلاَثٌ عَلَى خُيُولٍ بُلْقٍ وَ ثَلاَثٌ عَلَى خُيُولٍ حُوٍّ قُلْتُ وَ مَا الْحُوُّ قَالَ هِيَ الْحُمْرُ .
📝(٢)٤٣-(حديث كرد ما را علىّ بن احمد از عبيد اللّه بن موسى علوىّ و او از علىّ بن حسن و او از علىّ بن حسّان و او از عبد الرّحمن بن كثير و او از):
ابى عبد اللّه(امام صادق)عليه السّلام كه آن حضرت در معناى آيۀ شريفه« أَتى أَمْرُ اللّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ »فرمان خدا فرا ميرسد شتابزدگى آن را نداشته باشيد.
🕊فرمود: آن امر ما است كه خداوند دستور فرموده است كه شتاب در آن نشود تا آنگاه كه خداوندش با سپاهيان سهگانه تأييد فرمايد با فرشتگان با مؤمنان و با رعب،و خروج آن حضرت مانند خروج رسول اللّه خواهد بود آنجا كه خدا فرمايد:« كَما أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِنْ بَيْتِكَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّ فَرِيقاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ لَكارِهُونَ »چنان كه خداوند ترا از خانهات بحقّ(و براى اعلاء دين حقّ)بيرون آورد گرچه گروهى از مؤمنان آن را خوش نداشتند (الانفال:٥).
📝(١)٤٤-(حديث كرد ما را ابو سليمان احمد بن هوذة او گفت:حديث كرد ما را ابراهيم بن اسحاق نهاوندى او گفت:حديث كرد ما را عبد اللّه بن حمّاد انصارى از على بن ابى حمزة كه گفت):
ابو عبد اللّه(امام صادق)عليه السّلام فرمود:
🕊هنگامى كه حضرت قائم قيام ميكند فرشتگان روز بدر فرود مىآيند و آنان پنج هزاراند يك سوّم بر اسبهاى سپيد كه با سياهى آميختهاند و يك سوّم بر اسبهاى سياه و سپيد و يك سوّم بر اسبهاى(حوّ) سوارند،عرض كردم حوّ چيست؟فرمود:سرخ.
📙غیبت نعمانی، صفحه 285
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
قُلْ إِنَّني هَداني رَبِّي إِلى صراطٍ مُسْتَقيمٍ ديناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهيمَ حَنيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكينَ
بگو: «پروردگارم مرا به راه راست هدايت كرده؛ آيينى استوار [و ضامن سعادت دين و دنيا]؛ آيين ابراهيم؛ كه ايمانى خالص داشت؛ و از مشركان نبود».
(انعام/ ۱۶۱)
✨✨✨✨✨✨✨✨
📜علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ قَوْلُهُ قُلْ إِنَّنِی هَدانِی رَبِّی إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ دِیناً قِیَماً مِلَّةَ إِبْراهِیمَ حَنِیفاً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَ الْحَنِیفِیَّهًُْ هِیَ الْعَشَرَهًُْ الَّتِی جَاءَ بِهَا إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام).
📝علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- در این کلام خداوند تبارکوتعالی: قُلْ إِنَّنِی هَدَانِی رَبِّی إِلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ دِینًا قِیَمًا مِّلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا وَمَا کَانَ مِنَ المُشْرِکِینَ حنیفیّت همان [اصول] دهگانه هستند که ابراهیم (علیه السلام) آنها را آورد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۷۸ القمی، ج۱، ص۲۲۲/ البرهان
📜الباقر (علیه السلام)- مَا أَبْقَتِ الْحَنِیفِیَّهًُْ شَیْئاً حَتَّی إِنَّ مِنْهَا قَصَّ الشَّارِبِ وَ الْأَظْفَارِ و الْأَخْذَ مِنَ الشَّارِبِ وَ الْخِتَانَ.
📝امام باقر (علیه السلام)- حنیفیّت، چیزی را باقی نگذاشته است، حتّی چیدن ناخن و گرفتن شارب و ختنهکردن نیز از آن جمله است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۷۸ نورالثقلین/ البرهان؛ فیه: «شارب» محذوفٌ
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بَعَثَ خَلِیلَهُ بِالْحَنِیفِیَّهًِْ وَ أَمَرَهُ بِأَخْذِ الشَّارِبِ وَ قَصِّ الْأَظْفَارِ وَ نَتْفِ الْإِبْطِ وَ حَلْقِ الْعَانَهًِْ وَ الْخِتَانِ.
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- همانا خدای عزّوجلّ خلیل خویش را بهعنوان حنیفی مخلص برانگیخت و او را به گرفتن شارب و چیدن ناخن و زدن موی زیر بغل و روی عانه و ختنهکردن امر کرد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۷۸ وسایل الشیعهًْ، ج۲۱، ص۴۳۷/ البرهان/ نورالثقلین
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- وَ قَد ذَکَرَ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام): دِینُهُ دِینِی وَ دِینِی دِینُهُ وَ سُنَّتُهُ سُنَّتِی وَ سُنَّتِی سُنَّتُهُ وَ فَضْلِی فَضْلُهُ وَ أَنَا أَفْضَلُ مِنْهُ.
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ابراهیم (علیه السلام) را یاد کرد... دینش دین من و دین من دین او، سنّت او سنّت من و سنّت من، سنّت اوست، فضل من فضل او است ولی من از او برترم و برتری من برای او یک نوع برتری و فضل است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۷۸ نورالثقلین
📜الحسین (علیه السلام)- مَا أَحَدٌ عَلَی مِلَّهًِْ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) إِلَّا نَحْنُ وَ شِیعَتُنَا وَ سَائِرُ النَّاسِ مِنْهَا بِرَاءٌ.
📝امام حسین (علیه السلام)- کسی جز ما و شیعهی ما بر آئین ابراهیم (علیه السلام) نمیباشد و دیگر مردم از آن بیزارند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۷۸ بحار الأنوار، ج۶۵، ص۸۵/ البرهان/ نورالثقلین
📜الباقر (علیه السلام)- مَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّهًِْ یَدِینُ بِدِینِ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) غَیْرَنَا وَ غَیْرَ شِیعَتِنَا.
📝امام باقر (علیه السلام)- هیچکس از این امّت جز ما و شیعیان ما در دین ابراهیم (علیه السلام) نیست.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۷۸ بحار الأنوار، ج۶۴، ص۳۳/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
مَنْ جاءَ بِالحسنةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى إِلاَّ مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ
هركس كار نيكى بهجا آورد، دهبرابر آن پاداش دارد، و هركس كار بدى انجام دهد، جز بهمانند آن، كيفر نخواهد ديد؛ و ستمى بر آنها نخواهد شد. (انعام/ ۱۶۰)
✨✨✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ قَالَ الْحَسَنَهًُْ حُبُّنَا وَ مَعْرِفَهًُْ حَقِّنَا وَ السَّیِّئَهًُْ بُغْضُنَا وَ انْتِقَاصُ حَقِّنَا.
📝امام صادق (علیه السلام)- مَنْ جاءَ بِالحَسَنَةِ؛ حسنه حبّ ما و معرفت حقّ ما است، و سیّئه بغض و ادا نکردن حقّ ما است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۶۲
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴۴/ المناقب، ج۴، ص۲۸۴/ الصراط المستقیم، ج۱، ص۲۴۱/ المناقب، ج۳، ص۱۰۰
📜الباقر (علیه السلام)- فِی رِوَایَهًِْ شَرِیفٍ عَنْ مُحَمَّدِبْنِعَلِی (علیه السلام) الْحَسَنَهًُْ الَّتِی عَنَی اللَّهُ وَلَایَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ السَّیِّئَهًُْ عَدَاوَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ.
📝امام باقر (علیه السلام)- شریف نقل میکند: امام باقر (علیه السلام) فرمود: «حسنهای که در این آیه آمده ولایت ما اهل بیت و سیّئه عداوت و دشمنی با ما اهلبیت است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۶۲
بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴۱/ البرهان
📜الباقر (علیه السلام)- الْحَسَنَةُ وَلَایَهًُْ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ حُبُّهُ وَ السَّیِّئَةُ عَدَاوَتُهُ وَ بُغْضُهُ.
📝امام باقر (علیه السلام)- الحَسَنَة ولایت علی (علیه السلام) و السَّیِّئَة بغض و دشمنی با اوست.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۶۲
بحرالعرفان، ج۶، ص۵۲۵
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ کَثِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ: مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها. قَال هِیَ لِلْمُسْلِمِینَ عَامَّهًًْ وَ الْحَسَنَهًُْ الْوَلَایَهًُْ فَمَنْ عَمِلَ مِنْ حَسَنَهًٍْ کُتِبَتْ لَهُ عَشْراً فَإِنْ لَمْ یَکُنْ وَلَایَهًٌْ {لَهُ} دُفِعَ عَنْهُ بِمَا عَمِلَ مِنْ حَسَنَتِهِ فِی الدُّنْیَا وَ مَا لَهُ فِی الْآخِرَهًِْ مِنْ خَلَاقٍ.
📝امام صادق (علیه السلام)- عبدالرّحمنبنکثیر از امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه: مَنْ جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها روایت میکند که فرمود: «این آیه مربوط به عموم مسلمین است. و حَسَنَةِ عبارت از ولایت است؛ هرکس کار نیکی انجام دهد، برای او ده برابر نوشته میشود، اگر ولایت نداشته باشد، پاداش او را در مقابل عمل نیکش در دنیا میدهند و در آخرت او را بهرهای نیست».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۶۲
بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۶۸/ القمی، ج۲، ص۱۳۱ فیه: «رفع» بدلٌ «دفع»/ نورالثقلین