eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
907 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
759 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
❖﷽❖ 📜٤٣ - حَدَّثَنَا عَلِيُّ‌ بْنُ‌ أَحْمَدَ عَنْ‌ عُبَيْدِ اللَّهِ‌ بْنِ‌ مُوسَى الْعَلَوِيِّ‌ عَنْ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ الْحَسَنِ‌ عَنْ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ حَسَّانَ‌ عَنْ‌ عَبْدِ الرَّحْمَنِ‌ بْنِ‌ كَثِيرٍ عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ : فِي قَوْلِ‌ اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ ✨ أَتى‌ أَمْرُ اللّهِ‌ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ‌ (نحل/1) فَقَالَ‌ هُوَ أَمْرُنَا أَمْرُ اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ أَلاَّ تَسْتَعْجِلَ‌ بِهِ‌ حَتَّى يُؤَيِّدَهُ‌ اللَّهُ‌ بِثَلاَثَةِ‌ أَجْنَادٍ الْمَلاَئِكَةِ‌ وَ الْمُؤْمِنِينَ‌ وَ الرُّعْبِ‌ وَ خُرُوجُهُ‌ كَخُرُوجِ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ وَ ذَلِكَ‌ قَوْلُهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ ✨ كَما أَخْرَجَكَ‌ رَبُّكَ‌ مِنْ‌ بَيْتِكَ‌ بِالْحَقِّ‌ وَ إِنَّ‌ فَرِيقاً مِنَ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ لَكارِهُونَ‌.(انفال/5) 📜 ٤٤ - حَدَّثَنَا أَبُو سُلَيْمَانَ‌ أَحْمَدُ بْنُ‌ هَوْذَةَ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ‌ بْنُ‌ إِسْحَاقَ‌ النَّهَاوَنْدِيُّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ‌ بْنُ‌ حَمَّادٍ الْأَنْصَارِيُّ‌ عَنْ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ أَبِي حَمْزَةَ‌ قَالَ‌ قَالَ‌ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ : إِذَا قَامَ‌ الْقَائِمُ‌ صَلَوَاتُ‌ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ نَزَلَتْ‌ مَلاَئِكَةُ‌ بَدْرٍ وَ هُمْ‌ خَمْسَةُ‌ آلاَفٍ‌ ١ثَلاَثٌ‌ عَلَى خُيُولٍ‌ شُهْبٍ‌ وَ ثَلاَثٌ‌ عَلَى خُيُولٍ‌ بُلْقٍ‌ وَ ثَلاَثٌ‌ عَلَى خُيُولٍ‌ حُوٍّ قُلْتُ‌ وَ مَا الْحُوُّ قَالَ‌ هِيَ‌ الْحُمْرُ . 📝(٢)٤٣-(حديث كرد ما را علىّ‌ بن احمد از عبيد اللّه بن موسى علوىّ‌ و او از علىّ‌ بن حسن و او از علىّ‌ بن حسّان و او از عبد الرّحمن بن كثير و او از): ابى عبد اللّه(امام صادق)عليه السّلام كه آن حضرت در معناى آيۀ شريفه« أَتى‌ أَمْرُ اللّهِ‌ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ‌ »فرمان خدا فرا ميرسد شتابزدگى آن را نداشته باشيد. 🕊فرمود: آن امر ما است كه خداوند دستور فرموده است كه شتاب در آن نشود تا آنگاه كه خداوندش با سپاهيان سه‌گانه تأييد فرمايد با فرشتگان با مؤمنان و با رعب،و خروج آن حضرت مانند خروج رسول اللّه خواهد بود آنجا كه خدا فرمايد:« كَما أَخْرَجَكَ‌ رَبُّكَ‌ مِنْ‌ بَيْتِكَ‌ بِالْحَقِّ‌ وَ إِنَّ‌ فَرِيقاً مِنَ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ لَكارِهُونَ‌ »چنان كه خداوند ترا از خانه‌ات بحقّ‌(و براى اعلاء دين حقّ‌)بيرون آورد گرچه گروهى از مؤمنان آن را خوش نداشتند (الانفال:٥). 📝(١)٤٤-(حديث كرد ما را ابو سليمان احمد بن هوذة او گفت:حديث كرد ما را ابراهيم بن اسحاق نهاوندى او گفت:حديث كرد ما را عبد اللّه بن حمّاد انصارى از على بن ابى حمزة كه گفت): ابو عبد اللّه(امام صادق)عليه السّلام فرمود: 🕊هنگامى كه حضرت قائم قيام ميكند فرشتگان روز بدر فرود مى‌آيند و آنان پنج هزاراند يك سوّم بر اسبهاى سپيد كه با سياهى آميخته‌اند و يك سوّم بر اسبهاى سياه و سپيد و يك سوّم بر اسبهاى(حوّ) سوارند،عرض كردم حوّ چيست‌؟فرمود:سرخ. 📙غیبت نعمانی، صفحه 285 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ قُلْ إِنَّني هَداني رَبِّي إِلى صراطٍ مُسْتَقيمٍ ديناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهيمَ حَنيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكينَ بگو: «پروردگارم مرا به راه راست هدايت كرده؛ آيينى استوار [و ضامن سعادت دين و دنيا]؛ آيين ابراهيم؛ كه ايمانى خالص داشت؛ و از مشركان نبود». (انعام/ ۱۶۱) ✨✨✨✨✨✨✨✨ 📜علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ قَوْلُهُ قُلْ إِنَّنِی هَدانِی رَبِّی إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ دِیناً قِیَماً مِلَّةَ إِبْراهِیمَ حَنِیفاً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَ الْحَنِیفِیَّهًُْ هِیَ الْعَشَرَهًُْ الَّتِی جَاءَ بِهَا إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام). 📝علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- در این کلام خداوند تبارک‌وتعالی: قُلْ إِنَّنِی هَدَانِی رَبِّی إِلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ دِینًا قِیَمًا مِّلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا وَمَا کَانَ مِنَ المُشْرِکِینَ حنیفیّت همان [اصول] دهگانه هستند که ابراهیم (علیه السلام) آن‌ها را آورد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۷۸ القمی، ج۱، ص۲۲۲/ البرهان 📜الباقر (علیه السلام)- مَا أَبْقَتِ الْحَنِیفِیَّهًُْ شَیْئاً حَتَّی إِنَّ مِنْهَا قَصَّ الشَّارِبِ وَ الْأَظْفَارِ و الْأَخْذَ مِنَ الشَّارِبِ وَ الْخِتَانَ. 📝امام باقر (علیه السلام)- حنیفیّت، چیزی را باقی نگذاشته است، حتّی چیدن ناخن و گرفتن شارب و ختنه‌کردن نیز از آن جمله است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۷۸ نورالثقلین/ البرهان؛ فیه: «شارب» محذوفٌ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بَعَثَ خَلِیلَهُ بِالْحَنِیفِیَّهًِْ وَ أَمَرَهُ بِأَخْذِ الشَّارِبِ وَ قَصِّ الْأَظْفَارِ وَ نَتْفِ الْإِبْطِ وَ حَلْقِ الْعَانَهًِْ وَ الْخِتَانِ. 📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- همانا خدای عزّوجلّ خلیل خویش را به‌عنوان حنیفی مخلص برانگیخت و او را به گرفتن شارب و چیدن ناخن و زدن موی زیر بغل و روی عانه و ختنه‌کردن امر کرد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۷۸ وسایل الشیعهًْ، ج۲۱، ص۴۳۷/ البرهان/ نورالثقلین 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- وَ قَد ذَکَرَ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام): دِینُهُ دِینِی وَ دِینِی دِینُهُ وَ سُنَّتُهُ سُنَّتِی وَ سُنَّتِی سُنَّتُهُ وَ فَضْلِی فَضْلُهُ وَ أَنَا أَفْضَلُ مِنْهُ. 📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ابراهیم (علیه السلام) را یاد کرد... دینش دین من و دین من دین او، سنّت او سنّت من و سنّت من، سنّت اوست، فضل من فضل او است ولی من از او برترم و برتری من برای او یک نوع برتری و فضل است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۷۸ نورالثقلین 📜الحسین (علیه السلام)- مَا أَحَدٌ عَلَی مِلَّهًِْ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) إِلَّا نَحْنُ وَ شِیعَتُنَا وَ سَائِرُ النَّاسِ مِنْهَا بِرَاءٌ. 📝امام حسین (علیه السلام)- کسی جز ما و شیعه‌ی ما بر آئین ابراهیم (علیه السلام) نمی‌باشد و دیگر مردم از آن بیزارند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۷۸ بحار الأنوار، ج۶۵، ص۸۵/ البرهان/ نورالثقلین 📜الباقر (علیه السلام)- مَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّهًِْ یَدِینُ بِدِینِ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) غَیْرَنَا وَ غَیْرَ شِیعَتِنَا. 📝امام باقر (علیه السلام)- هیچ‌کس از این امّت جز ما و شیعیان ما در دین ابراهیم (علیه السلام) نیست. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۷۸ بحار الأنوار، ج۶۴، ص۳۳/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ مَنْ جاءَ بِالحسنةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى إِلاَّ مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ هركس كار نيكى به‌جا آورد، ده‌برابر آن پاداش دارد، و هر‌كس كار بدى انجام دهد، جز به‌مانند آن، كيفر نخواهد ديد؛ و ستمى بر آن‌ها نخواهد شد. (انعام/ ۱۶۰) ✨✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ قَالَ الْحَسَنَهًُْ حُبُّنَا وَ مَعْرِفَهًُْ حَقِّنَا وَ السَّیِّئَهًُْ بُغْضُنَا وَ انْتِقَاصُ حَقِّنَا. 📝امام صادق (علیه السلام)- مَنْ جاءَ بِالحَسَنَةِ؛ حسنه حبّ ما و معرفت حقّ ما است، و سیّئه بغض و ادا نکردن حقّ ما است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۶۲  بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴۴/ المناقب، ج۴، ص۲۸۴/ الصراط المستقیم، ج۱، ص۲۴۱/ المناقب، ج۳، ص۱۰۰ 📜الباقر (علیه السلام)- فِی رِوَایَهًِْ شَرِیفٍ عَنْ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌عَلِی (علیه السلام) الْحَسَنَهًُْ الَّتِی عَنَی اللَّهُ وَلَایَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ السَّیِّئَهًُْ عَدَاوَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ. 📝امام باقر (علیه السلام)- شریف نقل می‌کند: امام باقر (علیه السلام) فرمود: «حسنه‌ای که در این آیه آمده ولایت ما اهل بیت و سیّئه عداوت و دشمنی با ما اهل‌بیت است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۶۲  بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴۱/ البرهان 📜الباقر (علیه السلام)- الْحَسَنَةُ وَلَایَهًُْ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ حُبُّهُ وَ السَّیِّئَةُ عَدَاوَتُهُ وَ بُغْضُهُ. 📝امام باقر (علیه السلام)- الحَسَنَة ولایت علی (علیه السلام) و السَّیِّئَة بغض و دشمنی با اوست. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۶۲  بحرالعرفان، ج۶، ص۵۲۵ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ کَثِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ: مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها. قَال هِیَ لِلْمُسْلِمِینَ عَامَّهًًْ وَ الْحَسَنَهًُْ الْوَلَایَهًُْ فَمَنْ عَمِلَ مِنْ حَسَنَهًٍْ کُتِبَتْ لَهُ عَشْراً فَإِنْ لَمْ یَکُنْ وَلَایَهًٌْ {لَهُ} دُفِعَ عَنْهُ بِمَا عَمِلَ مِنْ حَسَنَتِهِ فِی الدُّنْیَا وَ مَا لَهُ فِی الْآخِرَهًِْ مِنْ خَلَاقٍ. 📝امام صادق (علیه السلام)- عبدالرّحمن‌بن‌کثیر از امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه: مَنْ جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها روایت می‌کند که فرمود: «این آیه مربوط به عموم مسلمین است. و حَسَنَةِ عبارت از ولایت است؛ هرکس کار نیکی انجام دهد، برای او ده برابر نوشته می‌شود، اگر ولایت نداشته باشد، پاداش او را در مقابل عمل نیکش در دنیا میدهند و در آخرت او را بهره‌ای نیست». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۶۲  بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۶۸/ القمی، ج۲، ص۱۳۱ فیه: «رفع» بدلٌ «دفع»/ نورالثقلین
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ زُرَارَهًَْ قَال سُئِلَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) وَ أَنَا جَالِسٌ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ مَنْ جاءَ بِالحَسَنةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها یَجْرِی لِهَؤُلَاءِ مِمَّنْ لَا یَعْرِفُ مِنْهُمْ هَذَا الْأَمْرَ فَقَالَ لَا إِنَّمَا هَذِهِ لِلْمُؤْمِنِینَ خَاصَّهًًْ قُلْتُ لَهُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ أَ رَأَیْتَ مَنْ صامَ وَ صلَّی وَ اجْتَنَبَ الْمَحَارِمَ وَ حَسُنَ وَرَعُهُ مِمَّنْ لَا یَعْرِفُ وَ لَا یَنْصِبُ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ أُولَئِکَ الْجَنَّهًَْ بِرَحْمَتِهِ. 📝امام صادق (علیه السلام)- زراره گوید: در حالی که من نیز حضور داشتم، از حضرت صادق (علیه السلام) سؤال کردند: «آیا این آیه مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها شامل کسانی که اعتقاد به امامت نداشته باشند هم می‌شود»؟ فرمود: «نه، این اختصاص به مؤمنین دارد». عرض کردم: «خدا خیرت دهد، کسی که روزه بدارد و نماز بخواند و از کارهای حرام پرهیز کند و پرهیزکار باشد، امّا اعتقاد به امامت نداشته باشد، ولی ناصبی و دشمن هم نباشد چطور»؟ فرمود: «خداوند آن‌ها را به رحمت خود وارد بهشت میکند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۶۲  بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۸۳/ المحاسن، ج۱، ص۱۵۸/ البرهان/ المؤمن، ص۲۹ 📜الصّادق (علیه السلام)- مَنْ جاءَ بِالحَسَنةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها فَإِذَا جَاءَ بِهَا مَعَ الْوَلَایَهًِْ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ جَهَنَّمَ لَا یُخْرَجُ مِنْهَا وَ لَا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ مِنْ غَیْرِهِمْ لَا یُجَازَی إِلَّا مِثْلَهَا وَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِهِ مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ مَا هِیَ الْحَسَنَهًُْ الَّتِی مَنْ جَاءَ بِهَا أَمِنَ مِنْ فَزَعِ یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ قَالَ الْحَسَنَهًُْ وَلَایَتُنَا وَ حُبُّنَا وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ و وَ لَمْ یَقْبَلْ لَهُمْ عَمَلًا وَ لَا صَرْفاً وَ لَا عَدْلًا فَهُوَ بُغْضُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ هل یجزون إلا ما کانوا یعملون 📝امام صادق (علیه السلام)- مَنْ جاءَ بِالحَسَنةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها؛ زمانی‌که آن را همراه ولایت بیاورد، ده برابر آن پاداش دارد. وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ، در آتش جهنّم که از آن بیرون نمی‌آید و عذاب آن‌ها تخفیف داده نمی‌شود. وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ از غیر آن‌ها، جز به‌مانند آن مجازات نمی‌شود. و از ایشان درباره‌ی کلام خداوند: مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ پرسیدم که آن کار نیک چیست که هرکس آن را بیاورد، از وحشت روز قیامت در امان می‌ماند؟ فرمود: «حَسَنَةِ ولایت ما و محبّت ما است. وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّار؛ ِ هیچ عملی، هزینه مالی و غرامتی از آن‌ها پذیرفته نمی‌شود و آن (اعمال بد)، کینه و دشمنی ما اهل بیت است. آیا جز آنچه را عمل می‌کردند پاداش داده می‌شوند؟!. (اعراف/۱۴۷)». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۶۲  فرات الکوفی، ص۱۳۹ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜 حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ‌ مُحَمَّدِ العبدوس [بْنِ‌ عُبْدُوسٍ‌] الْعَطَّارُ رَضِيَ‌ اللَّهُ‌ عَنْهُ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا عَلِيُّ‌ بْنُ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ قُتَيْبَةَ‌ النَّيْسَابُورِيُّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا حَمْدَانُ‌ بْنُ‌ سُلَيْمَانَ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا اَلصَّقْرُ بْنُ‌ أَبِي دُلَفَ‌ قَالَ‌ سَمِعْتُ‌ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ‌ عَلِيٍّ‌ الرِّضَا عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ يَقُولُ‌: إِنَّ‌ الْإِمَامَ‌ بَعْدِي ابْنِي عَلِيٌّ‌ أَمْرُهُ‌ أَمْرِي وَ قَوْلُهُ‌ قَوْلِي وَ طَاعَتُهُ‌ طَاعَتِي وَ الْإِمَامُ‌ بَعْدَهُ‌ ابْنُهُ‌ الْحَسَنُ‌أَمْرُهُ‌ أَمْرُ أَبِيهِ‌ وَ قَوْلُهُ‌ قَوْلُ‌ أَبِيهِ‌ وَ طَاعَتُهُ‌ طَاعَةُ‌ أَبِيهِ‌ ثُمَّ‌ سَكَتَ‌ فَقُلْتُ‌ يَا ابْنَ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌فَمَنِ‌ الْإِمَامُ‌ بَعْدَ الْحَسَنِ‌ فَبَكَى عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ‌ قَالَ‌ إِنَّ‌ مِنْ‌ بَعْدِ الْحَسَنِ‌ابْنَهُ‌ الْقَائِمَ‌ بِالْحَقِّ‌ الْمُنْتَظَرَ فَقُلْتُ‌ لَهُ‌ يَا ابْنَ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ لِمَ‌ سُمِّيَ‌ الْقَائِمَ‌ قَالَ‌ لِأَنَّهُ‌ يَقُومُ‌ بَعْدَ مَوْتِ‌ ذِكْرِهِ‌ وَ ارْتِدَادِ أَكْثَرِ الْقَائِلِينَ‌ بِإِمَامَتِهِ‌ فَقُلْتُ‌ لَهُ‌ وَ لِمَ‌ سُمِّيَ‌ الْمُنْتَظَرَ قَالَ‌ لِأَنَّ‌ لَهُ‌ غَيْبَةً‌ يَكْثُرُ أَيَّامُهَا وَ يَطُولُ‌ أَمَدُهَا فَيَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ‌ الْمُخْلِصُونَ‌ وَ يُنْكِرُهُ‌ الْمُرْتَابُونَ‌ وَ يَسْتَهْزِئُ‌ بِذِكْرِهِ‌ الْجَاحِدُونَ‌ وَ يَكْذِبُ‌ فِيهَا الْوَقَّاتُونَ‌ وَ يَهْلِكُ‌ فِيهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ‌ وَ يَنْجُو فِيهَا الْمُسْلِمُونَ‌. 📝 صقر بن أبى دلف گويد: از امام جواد عليه السّلام شنيدم كه مى‌فرمود: امام پس از من فرزندم علىّ‌ است، دستور او دستور من و سخن او سخن من و طاعت او طاعت من است و امام پس از او فرزندش حسن است، دستور او دستور پدرش و سخن او سخن پدرش و طاعت او طاعت پدرش باشد، سپس سكوت كرد. گفتم: اى فرزند رسول خدا! امام پس از حسن كيست‌؟ او به شدّت گريست و سپس فرمود: پس از حسن فرزندش قائم به حقّ‌ امام منتظر است، گفتم: اى فرزند رسول خدا! چرا او را قائم مى‌گويند؟ فرمود: زيرا او پس از آنكه يادش از بين برود و اكثر معتقدين به امامتش مرتدّ شوند قيام مى‌كند، گفتم: چرا او را منتظر مى‌گويند؟ فرمود: زيرا ايّام غيبتش زياد شود و مدّتش طولانى گردد و مخلصان در انتظار قيامش باشند و شكّاكان انكارش كنند، و منكران يادش را استهزاء كنند، و تعيين‌كنندگان وقت ظهورش دروغ گويند، و شتاب‌كنندگان در غيبت هلاك شوند، و تسليم‌شوندگان در آن نجات يابند. 📚كمال الدين و تمام النعمة -جلد 2، صفحه 72/باب36/حدیث3 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ [سوره‌ى بقره] [آيه‌ى ١٤٩] فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ‌ أَيْنَ‌ ما تَكُونُوا يَأْتِ‌ بِكُمُ‌ اللّهُ‌ جَمِيعاً (پس در كارهاى نيك،(از يكدگر)پيشى گيريد. هركجا باشيد،خداوند همه‌ى شما را(گرد)خواهد آورد.) 🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨ 📜[٤]عليّ‌ بن إبراهيم في تفسيره،قال:حدّثني أبي،عن ابن أبي عمير،عن منصور بن يونس،عن أبي خالد الكابليّ‌ قال:قال أبو جعفر عليه السّلام: «و اللّه لكأنّي أنظر إلى القائم عليه السّلام و قد أسند ظهره إلى الحجر،ثمّ‌ ينشد اللّه حقّه،ثمّ‌ يقول: يا أيّها النّاس!من يحاجّني في اللّه فأنا أولى باللّه،أيّها النّاس من يحاجّني في آدم فأنا أولى بآدم،[يا]أيّها النّاس من يحاجّني في نوح فأنا أولى بنوح،أيّها النّاس من يحاجّني في إبراهيم فأنا أولى بإبراهيم،أيّها النّاس من يحاجّني في موسى فأنا أولى بموسى،أيّها النّاس من يحاجّني في عيسى فأنا أولى بعيسى،أيّها النّاس من يحاجّني في رسول اللّه فأنا أولى برسول اللّه ،أيّها النّاس من يحاجّني في كتاب اللّه فأنا أولى بكتاب اللّه،ثمّ‌ ينتهي إلى المقام فيصلّي ركعتين و ينشد اللّه حقّه.» ثمّ‌ قال أبو جعفر عليه السّلام:«هو-و اللّه-المضطرّ في كتاب اللّه في قوله : أَمَّنْ‌ يُجِيبُ‌ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ‌ وَ يَكْشِفُ‌ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ‌ خُلَفاءَ الْأَرْضِ‌؟ ،فيكون أوّل من يبايعه جبرئيل،ثمّ‌ الثّلاثمائة و الثّلاثة عشر رجلا،فمن كان ابتلي بالمسير وافى ،و من لم يبتل بالمسير فقد من فراشه ،و ذلك قول اللّه فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ‌، أَيْنَ‌ ما تَكُونُوا يَأْتِ‌ بِكُمُ‌ اللّهُ‌ جَمِيعاً .»قال:«الخيرات:الولاية. و قال في موضع آخر: وَ لَئِنْ‌ أَخَّرْنا عَنْهُمُ‌ الْعَذابَ‌ إِلى‌ أُمَّةٍ‌ مَعْدُودَةٍ‌ ،و هم أصحاب القائم عليه السّلام يجتمعون[و اللّه]إليه في ساعة واحدة،فإذا جاء إلى البيداء يخرج إليه جيش السّفيانيّ‌،فيأمر اللّه الأرض فتأخذ أقدامهم،و هو قوله: وَ لَوْ تَرى‌ إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ‌ وَ أُخِذُوا مِنْ‌ مَكانٍ‌ قَرِيبٍ‌ وَ قالُوا:آمَنّا بِهِ‌ يعني بالقائم من آل محمّد عليه السّلام وَ أَنّى لَهُمُ‌ التَّناوُشُ‌ مِنْ‌ مَكانٍ‌ بَعِيدٍ ... [إلى قوله:] وَ حِيلَ‌ بَيْنَهُمْ‌ وَ بَيْنَ‌ ما يَشْتَهُونَ‌ [يعني ألاّ يعذّبوا] كَما فُعِلَ‌ بِأَشْياعِهِمْ‌ مِنْ‌ قَبْلُ‌ يعني من كان قبلهم من المكذّبين (الّذين)هلكوا.» ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝علىّ‌ بن ابراهيم در تفسيرش گويد:حديث آورد مرا پدرم،از ابن ابى عمير،از منصور بن يونس از ابو خالد كابلى كه گفت:حضرت ابو جعفر(امام باقر)عليه السّلام فرمود: «گويى-قسم به خدا-قائم عليه السّلام را مى‌نگرم كه به حجر اسود تكيه زده است و حقّ‌ خويش را از خداوند مى‌خواهد.آن‌گاه مى‌گويد: اى مردم!هركس درباره‌ى خداوند با من محاجّه كند،پس(بداند كه)من نزديك‌ترين افراد به خداوندم.اى مردم!هركس درباره‌ى آدم با من محاجّه كند،پس من نزديك‌ترين كسان به آدم‌ام.اى مردم!هركس در مورد نوح با من محاجّه كند،پس من نزديك‌ترين افراد به نوح‌ام.اى مردم!هركس درباره‌ى ابراهيم با من محاجّه كند، پس من نزديك‌ترين اشخاص به ابراهيم‌ام.اى مردم!هركس درباره‌ى موسى با من محاجّه كند،پس من‌ام نزديك‌ترين به موسى.اى مردم! هرآن‌كه درباره‌ى عيسى با من محاجّه كند،پس من‌ام نزديك‌ترين مردمان به عيسى.اى مردم!هركس درباره‌ى رسول خدا با من محاجّه كند،پس من‌ام نزديك‌ترين كس به رسول خدا. اى مردم! هرآن‌كه درباره‌ى كتاب خدا با من محاجّه كند،پس من نزديك‌ترين‌ام به كتاب خداوند. سپس به مقام ابراهيم خواهد رفت؛دو ركعت نماز خواهد گزارد و حقّش را از خداوند طلب خواهد كرد.» 💠آن‌گاه حضرت ابو جعفر(امام باقر)عليه السّلام فرمود:«به خدا سوگند،اوست[آن مضطرّى كه در كتاب خدا ياد شده در]فرمودۀ او:(يا چه كسى دعاى درمانده را به اجابت مى‌رساند و رنج و ناراحتى را برطرف مى‌سازد و شما را جانشينان زمين قرار مى‌دهد؟). 🌺پس نخستين كسى كه با او بيعت كند،جبرئيل است. سپس آن ٣١٣ مرد(بيعت كنند)و هركدام از ايشان كه(بيرون از خانه‌اش و)در راه باشد،در مقصد(به آن حضرت عليه السّلام) خواهد پيوست و هركس در سفر نباشد،از بسترش مفقود خواهد شد[و همين است فرمودۀ اميرالمؤمنين عليه السّلام:آنان‌اند مفقودشدگان از خوابگاه‌هايشان]و آن فرمودۀ خداوند است:(پس به خيرات(-كارهاى نيك)پيشى گيريد.هركجا باشيد،خداوند همه‌ى شما را خواهد آورد).» 💎[در اينجا امام باقر عليه السّلام]فرمود:«خيرات ولايت است. 🕊(خداوند)در جاى ديگر فرموده است:(و اگر عذاب را از آنان تا هنگام معيّنى(يا افراد معدودى)به تعويق اندازيم...)ايشان اصحاب قائم عليه‌السّلام‌اند؛[به خدا سوگند]در يك ساعت نزد او جمع مى‌شوند. 💢چون به بيداء بيايد،لشكر سفيانى به‌سويش خروج كند و خداوند امر فرمايد زمين پاهايشان را(در خود)فروگيرد و اين است(معنى)فرمودۀ خداوند:(و اگر(اى رسول ما)ببينى كافران را هنگامى كه هراسان‌اند،پس چيزى(از عذابشان)از دست نمى‌رود و از جايگاه نزديكى گرفته شوند)(و گويند:به او ايمان آورديم)يعنى به آن قيام‌كننده از آل محمّد عليه السّلام(و بااين‌همه دورى،كى توانند به آن مقام نايل شوند؟)[تا آنجا كه فرمود:] (و ميان آن‌ها و خواسته‌هايشان جدايى(و دورى)افتاد)[مراد اين خواسته است كه عذاب نشوند](همچنان‌كه نسبت به هم‌كيشان آن‌ها پيش‌تر چنين شد.)مقصود تكذيب‌كنندگانى‌اند كه پيش از ايشان بودند و هلاك گشتند.» 📚سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 45 سید هاشم بن سلیمان بحرانی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا