📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ زُرَارَهًَْ قَال سُئِلَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) وَ أَنَا جَالِسٌ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ مَنْ جاءَ بِالحَسَنةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها یَجْرِی لِهَؤُلَاءِ مِمَّنْ لَا یَعْرِفُ مِنْهُمْ هَذَا الْأَمْرَ فَقَالَ لَا إِنَّمَا هَذِهِ لِلْمُؤْمِنِینَ خَاصَّهًًْ قُلْتُ لَهُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ أَ رَأَیْتَ مَنْ صامَ وَ صلَّی وَ اجْتَنَبَ الْمَحَارِمَ وَ حَسُنَ وَرَعُهُ مِمَّنْ لَا یَعْرِفُ وَ لَا یَنْصِبُ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ أُولَئِکَ الْجَنَّهًَْ بِرَحْمَتِهِ.
📝امام صادق (علیه السلام)- زراره گوید: در حالی که من نیز حضور داشتم، از حضرت صادق (علیه السلام) سؤال کردند: «آیا این آیه مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها شامل کسانی که اعتقاد به امامت نداشته باشند هم میشود»؟ فرمود: «نه، این اختصاص به مؤمنین دارد». عرض کردم: «خدا خیرت دهد، کسی که روزه بدارد و نماز بخواند و از کارهای حرام پرهیز کند و پرهیزکار باشد، امّا اعتقاد به امامت نداشته باشد، ولی ناصبی و دشمن هم نباشد چطور»؟ فرمود: «خداوند آنها را به رحمت خود وارد بهشت میکند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۶۲
بحارالأنوار، ج۲۷، ص۱۸۳/ المحاسن، ج۱، ص۱۵۸/ البرهان/ المؤمن، ص۲۹
📜الصّادق (علیه السلام)- مَنْ جاءَ بِالحَسَنةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها فَإِذَا جَاءَ بِهَا مَعَ الْوَلَایَهًِْ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ جَهَنَّمَ لَا یُخْرَجُ مِنْهَا وَ لَا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ مِنْ غَیْرِهِمْ لَا یُجَازَی إِلَّا مِثْلَهَا وَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِهِ مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ مَا هِیَ الْحَسَنَهًُْ الَّتِی مَنْ جَاءَ بِهَا أَمِنَ مِنْ فَزَعِ یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ قَالَ الْحَسَنَهًُْ وَلَایَتُنَا وَ حُبُّنَا وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ و وَ لَمْ یَقْبَلْ لَهُمْ عَمَلًا وَ لَا صَرْفاً وَ لَا عَدْلًا فَهُوَ بُغْضُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ هل یجزون إلا ما کانوا یعملون
📝امام صادق (علیه السلام)- مَنْ جاءَ بِالحَسَنةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها؛ زمانیکه آن را همراه ولایت بیاورد، ده برابر آن پاداش دارد. وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ، در آتش جهنّم که از آن بیرون نمیآید و عذاب آنها تخفیف داده نمیشود. وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ از غیر آنها، جز بهمانند آن مجازات نمیشود. و از ایشان دربارهی کلام خداوند: مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ پرسیدم که آن کار نیک چیست که هرکس آن را بیاورد، از وحشت روز قیامت در امان میماند؟ فرمود: «حَسَنَةِ ولایت ما و محبّت ما است. وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّار؛ ِ هیچ عملی، هزینه مالی و غرامتی از آنها پذیرفته نمیشود و آن (اعمال بد)، کینه و دشمنی ما اهل بیت است. آیا جز آنچه را عمل میکردند پاداش داده میشوند؟!. (اعراف/۱۴۷)».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۶۲
فرات الکوفی، ص۱۳۹
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
📜 حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ العبدوس [بْنِ عُبْدُوسٍ] الْعَطَّارُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ النَّيْسَابُورِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا حَمْدَانُ بْنُ سُلَيْمَانَ قَالَ حَدَّثَنَا اَلصَّقْرُ بْنُ أَبِي دُلَفَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ الْإِمَامَ بَعْدِي ابْنِي عَلِيٌّ أَمْرُهُ أَمْرِي وَ قَوْلُهُ قَوْلِي وَ طَاعَتُهُ طَاعَتِي وَ الْإِمَامُ بَعْدَهُ ابْنُهُ الْحَسَنُأَمْرُهُ أَمْرُ أَبِيهِ وَ قَوْلُهُ قَوْلُ أَبِيهِ وَ طَاعَتُهُ طَاعَةُ أَبِيهِ ثُمَّ سَكَتَ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِفَمَنِ الْإِمَامُ بَعْدَ الْحَسَنِ فَبَكَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ قَالَ إِنَّ مِنْ بَعْدِ الْحَسَنِابْنَهُ الْقَائِمَ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرَ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ سُمِّيَ الْقَائِمَ قَالَ لِأَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِهِ وَ ارْتِدَادِ أَكْثَرِ الْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ سُمِّيَ الْمُنْتَظَرَ قَالَ لِأَنَّ لَهُ غَيْبَةً يَكْثُرُ أَيَّامُهَا وَ يَطُولُ أَمَدُهَا فَيَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ يُنْكِرُهُ الْمُرْتَابُونَ وَ يَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِهِ الْجَاحِدُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا الْوَقَّاتُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ يَنْجُو فِيهَا الْمُسْلِمُونَ.
📝 صقر بن أبى دلف گويد: از امام جواد عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: امام پس از من فرزندم علىّ است، دستور او دستور من و سخن او سخن من و طاعت او طاعت من است و امام پس از او فرزندش حسن است، دستور او دستور پدرش و سخن او سخن پدرش و طاعت او طاعت پدرش باشد، سپس سكوت كرد.
گفتم: اى فرزند رسول خدا! امام پس از حسن كيست؟ او به شدّت گريست و سپس فرمود: پس از حسن فرزندش قائم به حقّ امام منتظر است، گفتم: اى فرزند رسول خدا! چرا او را قائم مىگويند؟ فرمود: زيرا او پس از آنكه يادش از بين برود و اكثر معتقدين به امامتش مرتدّ شوند قيام مىكند، گفتم: چرا او را منتظر مىگويند؟ فرمود: زيرا ايّام غيبتش زياد شود و مدّتش طولانى گردد و مخلصان در انتظار قيامش باشند و شكّاكان انكارش كنند، و منكران يادش را استهزاء كنند، و تعيينكنندگان وقت ظهورش دروغ گويند، و شتابكنندگان در غيبت هلاك شوند، و تسليمشوندگان در آن نجات يابند.
📚كمال الدين و تمام النعمة -جلد 2، صفحه 72/باب36/حدیث3
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
[سورهى بقره] [آيهى ١٤٩]
فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ
أَيْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللّهُ جَمِيعاً
(پس در كارهاى نيك،(از يكدگر)پيشى گيريد.
هركجا باشيد،خداوند همهى شما را(گرد)خواهد آورد.)
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📜[٤]عليّ بن إبراهيم في تفسيره،قال:حدّثني أبي،عن ابن أبي عمير،عن منصور بن يونس،عن أبي خالد الكابليّ قال:قال أبو جعفر عليه السّلام:
«و اللّه لكأنّي أنظر إلى القائم عليه السّلام و قد أسند ظهره إلى الحجر،ثمّ ينشد اللّه حقّه،ثمّ يقول:
يا أيّها النّاس!من يحاجّني في اللّه فأنا أولى باللّه،أيّها النّاس من يحاجّني في آدم فأنا أولى بآدم،[يا]أيّها النّاس من يحاجّني في نوح فأنا أولى بنوح،أيّها النّاس من يحاجّني في إبراهيم فأنا أولى بإبراهيم،أيّها النّاس من يحاجّني في موسى فأنا أولى بموسى،أيّها النّاس من يحاجّني في عيسى فأنا أولى بعيسى،أيّها النّاس من يحاجّني في رسول اللّه فأنا أولى برسول اللّه ،أيّها النّاس من يحاجّني في كتاب اللّه فأنا أولى بكتاب اللّه،ثمّ ينتهي إلى المقام فيصلّي ركعتين و ينشد اللّه حقّه.» ثمّ قال أبو جعفر عليه السّلام:«هو-و اللّه-المضطرّ في كتاب اللّه في قوله : أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ؟ ،فيكون أوّل من يبايعه جبرئيل،ثمّ الثّلاثمائة و الثّلاثة عشر رجلا،فمن كان ابتلي بالمسير وافى ،و من لم يبتل بالمسير فقد من فراشه ،و ذلك قول اللّه فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ، أَيْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللّهُ جَمِيعاً .»قال:«الخيرات:الولاية.
و قال في موضع آخر:
وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ ،و هم أصحاب القائم عليه السّلام يجتمعون[و اللّه]إليه في ساعة واحدة،فإذا جاء إلى البيداء يخرج إليه جيش السّفيانيّ،فيأمر اللّه الأرض فتأخذ أقدامهم،و هو قوله: وَ لَوْ تَرى إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَكانٍ قَرِيبٍ وَ قالُوا:آمَنّا بِهِ يعني بالقائم من آل محمّد عليه السّلام وَ أَنّى لَهُمُ التَّناوُشُ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ ... [إلى قوله:] وَ حِيلَ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ ما يَشْتَهُونَ [يعني ألاّ يعذّبوا] كَما فُعِلَ بِأَشْياعِهِمْ مِنْ قَبْلُ يعني من كان قبلهم من المكذّبين (الّذين)هلكوا.»
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝علىّ بن ابراهيم در تفسيرش گويد:حديث آورد مرا پدرم،از ابن ابى عمير،از منصور بن يونس از ابو خالد كابلى كه گفت:حضرت ابو جعفر(امام باقر)عليه السّلام فرمود:
«گويى-قسم به خدا-قائم عليه السّلام را مىنگرم كه به حجر اسود تكيه زده است و حقّ خويش را از خداوند مىخواهد.آنگاه مىگويد: اى مردم!هركس دربارهى خداوند با من محاجّه كند،پس(بداند كه)من نزديكترين افراد به خداوندم.اى مردم!هركس دربارهى آدم با من محاجّه كند،پس من نزديكترين كسان به آدمام.اى مردم!هركس در مورد نوح با من محاجّه كند،پس من نزديكترين افراد به نوحام.اى مردم!هركس دربارهى ابراهيم با من محاجّه كند، پس من نزديكترين اشخاص به ابراهيمام.اى مردم!هركس دربارهى موسى با من محاجّه كند،پس منام نزديكترين به موسى.اى مردم! هرآنكه دربارهى عيسى با من محاجّه كند،پس منام نزديكترين مردمان به عيسى.اى مردم!هركس دربارهى رسول خدا با من محاجّه كند،پس منام نزديكترين كس به رسول خدا.
اى مردم! هرآنكه دربارهى كتاب خدا با من محاجّه كند،پس من نزديكترينام به كتاب خداوند.
سپس به مقام ابراهيم خواهد رفت؛دو ركعت نماز خواهد گزارد و حقّش را از خداوند طلب خواهد كرد.»
💠آنگاه حضرت ابو جعفر(امام باقر)عليه السّلام فرمود:«به خدا سوگند،اوست[آن مضطرّى كه در كتاب خدا ياد شده در]فرمودۀ او:(يا چه كسى دعاى درمانده را به اجابت مىرساند و رنج و ناراحتى را برطرف مىسازد و شما را جانشينان زمين قرار مىدهد؟).
🌺پس نخستين كسى كه با او بيعت كند،جبرئيل است.
سپس آن ٣١٣ مرد(بيعت كنند)و هركدام از ايشان كه(بيرون از خانهاش و)در راه باشد،در مقصد(به آن حضرت عليه السّلام) خواهد پيوست و هركس در سفر نباشد،از بسترش مفقود خواهد شد[و همين است فرمودۀ اميرالمؤمنين عليه السّلام:آناناند مفقودشدگان از خوابگاههايشان]و آن فرمودۀ خداوند است:(پس به خيرات(-كارهاى نيك)پيشى گيريد.هركجا باشيد،خداوند همهى شما را خواهد آورد).»
💎[در اينجا امام باقر عليه السّلام]فرمود:«خيرات ولايت است.
🕊(خداوند)در جاى ديگر فرموده است:(و اگر عذاب را از آنان تا هنگام معيّنى(يا افراد معدودى)به تعويق اندازيم...)ايشان اصحاب قائم عليهالسّلاماند؛[به خدا سوگند]در يك ساعت نزد او جمع مىشوند.
💢چون به بيداء بيايد،لشكر سفيانى بهسويش خروج كند و خداوند امر فرمايد زمين پاهايشان را(در خود)فروگيرد و اين است(معنى)فرمودۀ خداوند:(و اگر(اى رسول ما)ببينى كافران را هنگامى كه هراساناند،پس چيزى(از عذابشان)از دست نمىرود و از جايگاه نزديكى گرفته شوند)(و گويند:به او ايمان آورديم)يعنى به آن قيامكننده از آل محمّد عليه السّلام(و بااينهمه دورى،كى توانند به آن مقام نايل شوند؟)[تا آنجا كه فرمود:] (و ميان آنها و خواستههايشان جدايى(و دورى)افتاد)[مراد اين خواسته است كه عذاب نشوند](همچنانكه نسبت به همكيشان آنها پيشتر چنين شد.)مقصود تكذيبكنندگانىاند كه پيش از ايشان بودند و هلاك گشتند.»
📚سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 45
سید هاشم بن سلیمان بحرانی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#ماه_مبارک_رمضان
#تفاسیر_قرآن
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ
كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ
لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ !
ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪﻩ ،
ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪ ،
ﺗﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ .(183)
أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ
فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ
وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ
فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ
وَأَن تَصُومُوا خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
[ ﺩﺭ ] ﺭﻭﺯﻫﺎﻳﻲ ﭼﻨﺪ [ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ] ; ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ [ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺭﻭﺯﻩ ﻫﺎﻱ ﻓﻮﺕ ﺷﺪﻩ ] ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ [ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﺩ ] ;
ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺭﻭﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻃﺎﻗﺖ ﻓﺮﺳﺎﺳﺖ ، ﻃﻌﺎم ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ [ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ] ﻛﻔﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ .
ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﻮﺩﺵ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﻛﻔﺎﺭﻩ ﻭﺍﺟﺐ ، ﺑﺮ ﻃﻌﺎم ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﺪ ، ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ [ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻭ ﺳﺨﺖ ﺑﺎﺷﺪ ] ﺍﮔﺮ [ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﻭ ﺛﻮﺍﺑﺶ ﺭﺍ ] ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ .(184)
💫سوره بقره
✨✨✨✨✨✨✨
🔰در تفسير عياشى از ابى بصير روايت آمده كه گفت : من از امام (عليه السلام ) ازمعناى جمله : (و على الذّين يطيقونه فديه طعام مسكين ) پرسيدم فرمود: منظور بيماران و سالخوردگانى است كه توانائى روزه گرفتن ندارند.
💢و باز در همان تفسير از امام باقر (عليه السلام ) در تفسير همان آيه نقل كرده ، كه فرمود: منظور سالخورده و كسى است كه عطش آزارش مى دهد.
💠و نيز در همان تفسير از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود منظور زنى است كه از جان فرزندش بترسد و سالخوردگانى كه روزه برايشان طاقت فرسا باشد.
📚برگرفته از تفسیر المیزان
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#ماه_مبارک_رمضان
📜 عياشى از زراره روايت كرده كه گفت : از امام صادق (عليه السلام) پرسيدم :
❓حد آن مرضى كه بيمار روزه را مى خورد چيست ؟
✅در پاسخ من اين آيه را تلاوت كردند:
(بل الانسان على نفسه بصيره )،
و فرمودند: خود انسان بهتر مى داند كه چه وقت طاقتش تمام مى شود، و تا چه حدى طاقت تحمل مرض و روزه را دارد.
📖تفسیرالمیزان
@qoranvamamhoosein
❖﷽❖
#ماه_مبارک_رمضان
❇️٨٩- كراهت سفر در ماه رمضان
مگر به ناگزير
شخصى از امام صادق عليه السلام پرسيد:
مردى،هنگام فرا رسيدن ماه رمضان به فكر مسافرت افتاده، نظر شما چيست؟ امام عليه السلام،سكوت كردند.
چند نوبت اين سؤال تكرار شد.
آنگاه حضرت فرمودند:در ماه رمضان،مسافرت نكردن بهتر است،مگر آنكه حاجتى داشته باشد كه در برآوردن آن، ناچار باشد مسافرت كند،و يا اينكه براى جلوگيرى از تلف شدن اموال خود،به سفر رود .
📚گلچین صدوق -جلد 2، صفحه 23
@qoranvamamhoosein