eitaa logo
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
833 دنبال‌کننده
921 عکس
114 ویدیو
42 فایل
🔰کانال اطلاع رسانی انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در ایتا 📨ارتباط با روابط عمومی: @SA_Ui_Es ● کانال آرشیو برنامه‌های انجمن علمی علوم قرآن و حدیث: 📁 @quran_Hadith1403
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 تمدید شد فرصت ثبت‌نام در دوره‌های بنیاد شهید پالیزوانی(رحمه‌الله‌علیه) تا یکم مهر تمدید شد. 🔅 یک بار برای همیشه، پاسخ به سوال‌ها و دغدغه‌های اعتقادی و تاریخی 🔸 دوره طلیعه حکمت (سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری رحمة‌الله‌علیه) و دوره طلیعه نور(تفسیر سوره بقره) 👤 دکتر علی غلامی 🔸 دوره جریان‌شناسی سیاسی (سیر وقایع قاجار تا انقلاب اسلامی و مسائل روز) 👤 دکتر علیرضا زادبر 🔸دوره نوجوان خردمند (ویژه نوجوانان ۱۴ و ۱۵ ساله، بر اساس محتوای طلیعه حکمت) 🔻 آقایان | خانم‌ها | فارسی‌زبانان غیرایرانی و ایرانیان خارج از کشور 🔻 حضوری | برخط | برون‌خط 🗓 مهلت ثبت‌نام: تا یکم مهر 🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: https://shahidpalizvani.ir/ 📲 اینستاگرام | بله | ایتا | تلگرام | روبیکا
مغنی اللبیب عن کتب الأعاریب یکی از کتب ارزشمند در علم اعراب است که ابی محمد عبدالله جمال الدین بن یوسف بن احمد بن عبدالله بن هشام انصاری مصری آن را در قرن هشتم به رشته تحریر در آورده است. این کتاب در زمره کتب نحویی اجتهادی قرار دارد و در لایه سوم و تعمیقی آموزی است. طلاب علوم دینی را در سال سوم تحصیل و بعد از اتمام شرح الفیه ابن مالک می‌خوانند. به جهت غنای محتوایی و ویژگی های خاصی که دارد، تقریبا در همه کشورهای اسلامی در حوزه و دانشگاه در رشته ادبیات عرب تدریس می‌شود. این کتاب در دو جزء و در هشت باب، تنظيم شده است که ساختار آن، مشتمل بر قواعد کلی نحو و تطبیق آن بر مثال‌هایی از آیات قرآن و اشعار عرب به روشی خاص است. ابن هشام اذعان دارد با در نظر داشتن آنچه نقايص و معايب ديگر كتب است، دست به تأليف این کتاب زده تا نوآموزان و مبتديان در نحو را از ديگر كتب نحوى بى‌نياز کند اما مغنی‌البیب با همه ارزش علمى، جز براى اهل فن و دانش‌پژوهانى كه سطوح عالى را طى كرده‌اند، قابل استفاده نیست و به خلاف هدف ابن هشام، افراد مبتدى بهره و سود چندانی از این کتاب ندارند. به گفته اساتید ادبیات عرب بهترین چاپ موجود از کتاب مغنی، تحقیق فخرالدین قباوة (شاگر سعید الافغانی) است که در داراللباب به چاپ رسیده است. ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ 🔰@qranhadisesf
مغني اللبيب عن كتب الأعاريب - تحقيق فخر الدين قباوة.pdf
26.83M
کتاب مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب تحقیق فخرالدین قباوة؛ چاپ داراللباب
🔰سلسله نشست‌های «حلقه علمی قرآن کریم و استشراق» ❇️ نشست هفتم: ترجمه و بررسی مقاله «برخی ویژگی های قرآن کریم (بخش ششم)» از کتاب«درآمدی تاریخی انتقادی بر قرآن» اثر نیکولای ساینای 🌷استاد ارائه دهنده: آقای دکتر مهدی حبیب اللهی ⏳زمان: پنجشنبه ۵ مهرماه ۱۴۰۳، ساعت ۹:۳۰ صبح. 🌐لینک حضور: m8r.ir/pmajlesi
فراخوان کنفرانس در زمینه مطالعات اسلامی 🔹 چند نهاد دانشگاهی استرالیا از جمله دانشگاه چارلز استورت و دانشگاه سیدنی برای سومین کنفرانس سالانه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه مطالعات اسلامی فراخوان داده اند. 🔻 علاقمندان تا ۱۸ مهر برای ارسال چکیده فرصت دارند. 🔸 برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید. 🌍 موسسه بین المللی فطرت 🆔 @Fitra_Institute
هدایت شده از دانشگاه قرآن و حدیث
📣📚فصلنامه «Hadith Studies and Reaserches»، وابسته به دانشگاه قرآن و حدیث، در موضوعات درون رشته‌ای و میان رشته‌ای پژوهش‌های حدیثی به زبان انگلیسی، از تمامی پژوهشگران دعوت به همکاری می‌نماید. 🔹دارای رتبه «علمی پژوهشی» از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ 🔸پذیرش مقالات به دو زبان فارسی و انگلیسی(مقالات فارسی پس از تایید داوران باید به زبان انگلیسی ترجمه شود.) 📞ارتباط با ما: ۵۵۹۵۶۲۵۱ _۰۲۱ 🌐آدرس سامانه: https://hsr.qhu.ac.ir/journal/contact.us 🆔@qhuacir
🔹علوم آلی و اصالی دانشمندان، علوم را به علوم آلی وعلوم اصالی تقسیم نموده اند. علوم آلی یا نظیر ادبیات است که از جمله علوم اعتباری است و آلت وابزاری بیش نیست - چرا که فقط برای درست گفتن و نوشتن است و مطلوب بالذات نیست و یا همانند علم منطق است، که انسان مسائل منطقی را فرا می‌گیرد تا در هنگام اندیشه و تفکر درست بیندیشد و صحیح فکر کند. کاری که منطق با تفکر می کند مشابه کاری است که ادبیات با تلفظ دارد. یک گوینده یا نویسنده باید مواظب زبان و قلم خود و یک متفکر باید مواظب ذهن خود باشد. این گونه از علوم چه اعتباری و چه غیر اعتباری، علوم ابزاری هستند. علم فقه، حقوق، اخلاق و سیاست نیز (که از قبیل علوم انسانی هستند) فراگیری آنها مقدمه عمل کردن است. با این توضیح که فقه از آن جهت که علم به حلال و حرام است ذاتاً مطلوب نیست بلکه برای پرهیز از حرام، و امتثال واجب و مانند آن مطلوب است و انسان، فقیه می‌شود تا به احکام خدا عمل کند و همچنین علم اخلاق ذاتاً مطلوب نیست و انسان، عالم به علم اخلاق می شود تا در پرتو علم اخلاق متخلّق وخلیق گردد. این گونه علوم که از شعب علوم انسانی اند جزو حکمت عملی به شمار می‌آیند که همه مقدّمه عملند. امّا علوم نظری همچون الهیات وفلسفه، علومی ذاتاً مطلوب و مستقل هستند ولی منظور از مستقل و اصالی بودن این نیست که فهمیدن الهیات ذاتاً مطلوب و مقصود است بلکه به این معنا است که در سلسله علوم و اندیشه ها این گونه علوم تابع علوم دیگر نیستند. انسان توسط این علوم می‌فهمد که جهان آغاز و انجامی دارد مبدا و معاد و بدو و حشری دارد. پس این علوم تابع علوم دیگر نیستند ولی خودشان نیز مقصود بالذات نیستند بلکه مقدمه امر دیگری هستند و آن عمل است. منتها عمل نیز بر دو قسم است: عمل جارحه و عمل جانحه. عمل جوارح را اهل فن در مساله فقه ، اخلاق ومانند آن بازگو کرده اند امّا عمل جانحه و عمل دل را که اعتقاد می باشد بیشتر در مباحث اعتقادی مطرح می‌کنند و اگر کسی « جهان بین » شد برای آن است که معتقد بشود و اقرار داشته باشد به این که عالم خدایی دارد ، و حشر و نشری در کار است. پس علم نظری گرچه کمالِ عقل نظری را تامین می کند ولی کمال انسان ، تنها به کمال عقل نظری او نیست. علم برای کمالِ قوه نظری نیست بلکه برای کمالِ انسانیت انسان است. لذا علم از آن جهت که علم است مطلوب بالذات نیست و ما هیچ علمی که خود ذاتاً هدف و کمال باشد نداریم چه علم عملی و چه علم نظری بلکه علم همواره مقدمه عمل است و عمل به دل بسته است نه به عقل. راه دل نیز برای همه انسان‌ها یکسان است. https://noo.rs/Rax4R ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ 🔰@qranhadisesf
🌱میزان یادگیری در حالات مختلف ...بعد از بررسی نتایج تحقیقات گفته شده به آمار و درصدهایی برای تمامی این حالتها دست پیدا کرده اند میزان یادگیری یک فرد در زمانی که تنها با خواندن محتوا دنبال میشود حدود ۱۰ درصد است. یادگیری در این حالت در پایین ترین حالت ممکن است چرا که فرد تنها به حفظ کردن مطالب می پردازد و به هیچ عنوان یادگیری عمیقی ندارد. به همین دلیل هم مطالب خیلی زود از ذهن آنها بیرون رفته و فراموش میشوند. این دقیقاً همان روشی است که خیلی از ما شبهای امتحان استفاده میکنیم تا فقط توانایی پاسخ دادن به سؤالات مطرح شده را پیدا کنیم بعد از گذر مدت زمانی تمام مطالب خیلی زود فراموش میشود. به همین دلیل هم اصلاً روش مناسبی به شمار نمی رود... . برای مطالعه ادامه مطلب به آدرس زیر مراجعه فرمائید: https://ezzatkhah.com/learning-in-different-situation ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ 🔰@qranhadisesf
🇱🇧🖤 مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
📚 هسته پژوهشی تاریخگذاری قرآن و حدیث برگزار می‌کند: تجربه فرصت مطالعاتی در دانشگاه بروکسل بلژیک 🎙سخنران: خانم انسیه اسکاف دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس و موفق به اخذ فرصت مطالعاتی در دانشگاه بروکسل بلژیک به میزبانی دکتر گیوم دی 📆 زمان: سه‌شنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ 📍در بستر گوگل میت meet.google.com/kkd-kser-ojk
💢ایرانداک مدرسه پاییزی مقاله‌نویسی در نشریات داخلی و خارجی را برگزار می‌کند 🔹مدرسه پاییزی مقاله‌نویسی در نشریات داخلی و خارجی به صورت حضوری و مجازی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار می‌شود. ادامه مطلب را اینجا بخوانید: 👇👇 https://www.msrt.ir/fa/news/87992 ♻️ با ما همراه باشید http://eitaa.com/msrt_ir 🆔@msrt_iri