🌙 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر پدران و برادرانتان، «کفر» را بر «ایمان» ترجیح دادند، ولایت آنان را نپذیرید و هر کس از شما دوستى و ولایت آنان را بپذیرد، آنان همان ستمگرانند.
#یک_جرعه_معرفت
#آیه_۲۳_توبه
#فاطمه_آنالوئی
@qranhadisesf
@Qoranui
دعایِ روزِ یازدهم ماه مبارک رمضان 🌙
#ماه_رحمت
#رمضان
#روز_یازدهم
#زهرا_مجیری
____________
@qranhadisesf
@Qoranui
📚بر کرانۀ کافی
🍃#فرسته_هشتم
مروری بر باب نهم کتاب الصیام
بَابُ الْيَوْمِ الَّذِي يُشَكُّ فِيهِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ هُوَ أَوْ مِنْ شَعْبَانَ شامل 9 روایت
همانطور که از عنوان باب برمیآید روایات آن دربارۀ روزۀ یوم الشک است. روزی که میان آخر شعبان و اول رمضان مردد است.
دو روایت در این باب از تقیۀ معصوم در زمان بنی عباس و افطار روزۀ یوم الشک حکایت دارد.
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي الصُّهْبَانِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ بَكْرِ بْنِ جَنَاحٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ شَجَرَةَ، عَنْ بَشِيرٍ النَّبَّالِ:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ الشَّكِّ؟
فَقَالَ: «صُمْهُ فَإِنْ يَكُ مِنْ شَعْبَانَ، كَانَ تَطَوُّعاً، وَ إِنْ يَكُ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، فَيَوْمٌ وُفِّقْتَ لَهُ»
#سحر_دادخواه
----------------
@qranhadisesf
@Qoranui
📚بر کرانۀ کافی
🍃#فرسته_نهم
مروری بر باب دهم کتاب الصیام
بابُ وُجُوهِ الصَّوْمِ شامل یک روایت
راوی این روایت زهری است. روایت مفصلی که در آن امام علی بن الحسین علیه السلام در تصحیح باور زهری، چهل وجه برای روزه بیان میکند. ده وجه آن مانند روزۀ ماه رمضان واجب است. ده وجه دیگر حرام است. چهارده وجه آن اختیاری است. روزۀ اذن بر سه وجه است و سه وجه باقیمانده روزۀ تأدیب، روزۀ اباحه و روزۀ مسافر و بیمار است.
سپس همۀ وجوه را بر میشمرد.
چند وجه از وجوه واجب: 1.صِيَامُ شَهْرِ رَمَضَانَ، 2.صِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ فِي كَفَّارَةِ الظِّهَار به استناد آیات 3 و 4مجادله، صِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ فِي قَتْلِ الْخَطَإِ لِمَنْ لَمْ يَجِدِ الْعِتْقَ وَاجِبٌ به استناد آیۀ 92 نساء
چند وجه از وجوه حرام: صَوْمُ يَوْمِ الْفِطْرِ، وَ يَوْمِ الْأَضْحى، وَ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ أَيَّامِ التَّشْرِيقِ، صَوْمُ الْوِصَالِ، صَوْمُ الدَّهْرِ
چند وجه از وجوه مباح و اختیاری: صَوْمُ يَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ الْخَمِيسِ وَ صَوْمُ أَيَّامِ الْبِيضِ، وَ صَوْمُ سِتَّةِ أَيَّامٍ مِنْ شَوَّالٍ بَعْدَ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَ صَوْمُ يَوْمِ عَرَفَةَ
علامه مجلسی در مرآه العقول و فیض کاشانی در وافی در معنای روزۀ اذن، تأدیب واباحه چنین آوردهاند:«روزۀ اذن روزهای است که با اذن دیگری صحت مییابد مثل روزۀ مستحبی زن که باید با اذن همسر باشد. روزۀ تأدیب شامل روزههای تمرینی برای نابالغان نزدیک بلوغ است و روزۀ اباحه به معنای روزهای است که در آن یکی از مبطلات روزه به صورت غیر اختیاری اتفاق افتاده باشد و شارع از این فساد چشمپوشیده یا به معنایی اتمام روزه را مباح دانسته.»
#سحر_دادخواه
----------------
@qranhadisesf
@Qoranui
📚برکرانۀ کافی
#فرسته_دهم
در حاشیۀ باب دهم
فیض کاشانی در وافی به هنگام شرح این روایت به حسن خلق، مدارا و بزرگواری امام علی بن الحسین علیهالسلام در معاشرت علمی با زهری، از بزرگان فقهای عامه، اشاره میکند: «محمّد بن مسلم بن شهاب الزهري، راوي هذا الحديث، و إن كان خصّيصاً بعليّ بن الحسين عليهما السلام و كان له ميل و محبّة إلّاأنّه لمّا كان من العامّة و فقهائهم أجمل عليه السلام معه في الكلام، و لم يذكر له صيام السنّة و لا صيام الترغيب؛ لعدم اشتهار خصوصهما بين العامّة، و ما زعمته العامّة من صيام الترغيب و السنّة سمّاه عليه السلام بالذي فيه خيار لصاحبه تنبيهاً له على عدم الترغيب فيه؛ فإنّ أكثره ممّا ترك صيامه أولى و لصيام بعضه شرائط، كما يأتي في الأخبار إن شاء اللَّه».
«زهری اگرچه از نزدیکان، محبان و ارادتمندان علی بن الحسین علیهالسلام بود؛ از فقهاء عامه به شمار میرفت و همین سبب بود تا امام با او به نیکویی سخن بگوید و از نام بردن «روزۀ سنت» و «روزۀ ترغیب» به هنگام برشمردن وجوه روزه پرهیز کند زیرا این دو وجه میان عامه شهرت نداشت. [امام] آنچه را که عامه روزۀ سنت و روزۀ ترغیب میشمردند در قالب روزۀ اختیاری بیان کرد تا [به صورت غیر مستقیم] متذکر عدم ترغیب شارع به آن شود. زیرا بیشتر آنچه عامه روزۀ ترغیب میشمرند ترک آن نزد شارع اولی است یا شرایطی لازم دارد.»
#سحر_دادخواه
----------------
@qranhadisesf
@Qoranui
🌙مشتاق ولیّ...
خدايا!
ما بندگان به شدّت مشتاق به سوی ولي تو هستیم، آنكه مردم را به ياد تو و پيامبرت اندازد :)
و تو او را برای ما نگهبان و پناهگاه آفريدي، و او را قوم و امان ما قرار دادی، و او را پيشواي اهل ايمان از ما گرداندی...
💌 از جانب ما به او تحيّت و سلام برسان، و به اين وسيله اكرام بر ما را اي پروردگار بيفزا، و جايگاه او را، جايگاه و اقامتگاه ما قرار ده..!
#یک_جرعه_معرفت
#دعای_ندبه
#مهدیه_حسینی
@qranhadisesf
@Qoranui
🌙آرزو...
إِلَهِی جُودُکَ بَسَطَ أَمَلِی وَ عَفْوُکَ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِی :)
خدایا جود تو آرزویم را گسترده ساخت، و عفو تو از عمل من برترى گرفت..!
#یک_جرعه_معرفت
#مناجات
#مهدیه_حسینی
@qranhadisesf
@Qoranui
دعایِ روزِ سیزدهم ماه مبارک رمضان 🌙
#ماه_رحمت
#رمضان
#روز_سیزدهم
#زهرا_مجیری
____________
@qranhadisesf
@Qoranui
📚بر کرانۀ کافی
🍃#فرسته_یازدهم
مروری بر باب یازدهم کتاب الصیام
بَابُ أَدَبِ الصَّائِم شامل یازده روایت
مضمون روایات این باب دربارۀ آدابی است که رعایت آن برای نیل به کمال و حقیقت روزهداری ضروری است.گزارۀ درخشانی در برخی روایات این باب وجود دارد که پشتوانه و مبنای همۀ آداب و ادبورزیهای بیانشده است: «وَ لْيَكُنْ عَلَيْكَ وَقَارُ الصِّيَامِ و لَاتَجْعَلْ يَوْمَ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ».
روایت اول باب به صورت اجمالی روزۀ واقعی و ادب شایستۀ آن را روزۀ تمام جوارح (سمع، بصر، شعر و جلد) معرفی میکند. در روایات بعدی به تفصیل این اجمال میپردازد و مصادیقی را برای هریک بیان میکند.
مصادیق بیان شده عبارتاند از:
عفت شکم و فرج، حفظ زبان و چشم، پرهیز از نزاع و حسد، پرهیز از جدل و اذیت زیردستان، پرهیز از دشنام دادن و دروغگویی و قسم خوردن، تحمل جهالت و آزار دیگران، پرهیز از شعر خواندن*، کثرت دعا و استغفار و تسبیح
📜عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ، عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَا مِنْ عَبْدٍ صَالِحٍ يُشْتَمُ، فَيَقُولُ: إِنِّي صَائِمٌ، سَلَامٌ عَلَيْكَ، لَاأَشْتِمُكَ كَمَا شَتَمْتَنِي، إِلَّا قَالَ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالى اسْتَجَارَ عَبْدِي بِالصَّوْمِ مِنْ شَرِّ عَبْدِي، فَقَدْ أَجَرْتُهُ مِنَ النَّارِ».
*در شرح این ادب، فیض کاشانی در وافی چنین آورده: «الإنشاد: قراءة الشعر، و الشعر غلّب على المنظوم من القول، و أصله الكلام التخييلي الذي هو أحد الصناعات الخمس نظماً كان أو نثراً. و لعلّ المنظوم المشتمل على الحكمة و الموعظة، أو المناجاة مع اللَّه سبحانه ممّا لم يكن فيه تخييل شعري مستثنى عن هذا الحكم، أو غير داخل فيه؛ لما ورد أنّ ما لا بأس به من الشعر فلا بأس به».
#سحر_دادخواه
----------------
@qranhadisesf
@Qoranui
🌙 آسمانهای بیستون
اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُّسَمًّى يُدَبِّرُ الْأَمْرَ يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُم بِلِقَاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ
ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﭘﺎﻳﻪﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ، ﺑﺮﺍﻓﺮﺍﺷﺖ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺑﺮ ﺗﺨﺖ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ [ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺑﺮ ﺁﻓﺮﻳﻨش] ﭼﻴﺮﻩ ﻭ ﻣﺴﻠﻂ ﺷﺪ، ﻭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻭ ﻣﺎﻩ ﺭﺍ ﺭﺍم ﻭ ﻣﺴﺨّﺮ ﺳﺎﺧﺖ، ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﺭﻭﺍﻧﻨﺪ، ﻛﺎﺭ [ﺟﻬﺎﻥ ﻭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ] ﺭﺍ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻣﻰﻛﻨﺪ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ[ﻱ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺣﻜﻤﺘﺶ] ﺭﺍ [ﺩﺭ ﭘﻬﻨﻪ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ] ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻨﻲ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺩﻳﺪﺍﺭ [ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻭ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ] ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﻳﻘﻴﻦ ﻛﻨﻴﺪ.
#یک_جرعه_معرفت
#آیه_۲_الرعد
#فاطمه_آنالوئی
@qranhadisesf
@Qoranui
دعایِ روزِ چهاردهم ماه مبارک رمضان 🌙
#ماه_رحمت
#رمضان
#روز_چهاردهم
#زهرا_مجیری
____________
@qranhadisesf
@Qoranui
🌙در همین حوالی...
خدایا!
چقدر به من نزديكـــــي
و من چقدر از تو دورم..!
#یک_جرعه_معرفت
#مناجات
#مهدیه_حسینی
@qranhadisesf
@Qoranui
باسلام 🤗
👌حضرت رسول اکرم(صلى الله عليه وآله) فرمودند:«اَلعِلْمُ خَزَائِنُ،وَ مِفْتاحُها السُّؤالُ»
(علم گنجینه هایی است که کلید آن پرسش است)
👈با دعوت از دیگران،گامی در مسیر نورانی علم آموزی و پرسش و پاسخ برداریم🙏
با حضور اساتید و متخصصان در حوزه های زیر👇
✅تاریخی
✅اعتقادی
✅قرآنی
✅حدیثی
✅سیاسی و ...
سوال از شما،پاسخ از ما 😊
برایت عضویت لینک زیر را کلیک کنید 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3107914383C51846a2784
دعایِ روزِ پانزدهم ماه مبارک رمضان 🌙
#ماه_رحمت
#رمضان
#روز_پانزدهم
#زهرا_مجیری
____________
@qranhadisesf
@Qoranui
📚بر کرانۀ کافی
🍃#فرسته_دوازدهم
مروری بر باب دوازدهم کتاب الصیام
بَابُ صَوْمِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه شامل شش روایت
این روایات در مقام بیان سنت رسول اکرم صلیاللهعلیهواله در روزۀ مستحبی است. روایاتی از این باب، حاکی از سنت مستمر و مؤکد پیامبرصلیاللهعلیهواله بر روزۀ ماه شعبان است. شیخ کلینی پس از بیان این سنت مؤکد، درصدد طرح و حل تعارض این روایات با روایتی از معصوم علیهالسلام در پاسخ از سنت روزۀ ماه شعبان برمیآید که ایشان میفرمایند: «مَا صَامَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ لَا أَحَدٌ مِنْ آبَائِي»
وی در رفع این تعارض چنین میگوید: «این روایات در پاسخ به افرادی بوده که روزۀ این ماه را همچون ماه رمضان واجب و افطار آن را مشمول کفاره میدانستند. و در واقع مقصود امام علیهالسلام نفی وجوب این روزه بودهاست.»
علامه مجلسی در مرآه العقول علاوه بر تصدیق این احتمال، احتمال دیگری را برای صدور روایت متعارض مطرح میکند:
«يمكن أن يكون محمولًا على التقيّة أيضاً؛ لأنّ أكثر العامّة لا يعدّون صوم جميع شعبان من السنن، و إن كانوا رووا أخباراً كثيرة في فضله، و رووا عن عائشة أنّه صلى الله عليه و آله كان يصوم كلّه، و أوّلوه بتأويلات»
📜أحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ صَبِيحٍ، عَنْ عَنْبَسَةَ الْعَابِدِ، قَالَ:
قُبِضَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلى صَوْمِ شَعْبَانَ وَ رَمَضَانَ وَ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي كُلِّ شَهْرٍ: أَوَّل خَمِيسٍ، وَ أَوْسَطِ أَرْبِعَاءَ، وَ آخِرِ خَمِيسٍ، وَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ وَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ يَصُومَانِ ذلِكَ.
#سحر_دادخواه
----------------
@qranhadisesf
@Qoranui
🌙تواضع
وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا
و در [روى] زمين به نخوت گام برمدار، چرا كه هرگز زمين را نمىتوانى شكافت، و در بلندى به كوهها نمىتوانى رسيد.
#یک_جرعه_معرفت
#آیه۳۷_الإسراء
#فاطمه_آنالوئی
@qranhadisesf
@Qoranui
دعایِ روزِ شانزدهم ماه مبارک رمضان 🌙
#ماه_رحمت
#رمضان
#روز_شانزدهم
#زهرا_مجیری
___________
@qranhadisesf
@Qoranui
🌙بهشت پرهیزکاران
لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيًّا
ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻠﺎم ﻟﻐﻮ ﻭ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩﺍﻱ ﻧﻤﻰﺷﻨﻮﻧﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻰﺷﻨﻮﻧﺪ ﻓﻘﻂ ﺳﻠﺎم ﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﺍﺳﺖ; ﻭ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺻﺒﺢ ﻭ ﺷﺎم، ﺭﺯﻗﺸﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ [ﺁﻣﺎﺩﻩ] ﺍﺳﺖ.(٦٢)
تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن كَانَ تَقِيًّا
ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻣﻰﺩﻫﻴﻢ.(٦٣)
#یک_جرعه_معرفت
#آیه۶۲-۶۳_مریم
#فاطمه_آنالوئی
@qranhadisesf
@Qoranui
دعایِ روزِ هفدهم ماه مبارک رمضان 🌙
#ماه_رحمت
#رمضان
#روز_هفدهم
#زهرا_مجیری
____________
@qranhadisesf
@Qoranui
📚بر کرانۀ کافی
🍃#فرسته_سیزدهم
مروری بر باب سیزدهم کتاب الصیام
بَابُ فَضْلِ صَوْمِ شَعْبَانَ وَ صِلَتِهِ بِرَمَضَانَ وَ صِيَامِ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي كُلِّ شَهْر شامل سیزده روایت
پنج حدیث ابتدای باب و حدیث هشتم اشاره به فضیلت روزۀ ماه شعبان، اتصال آن به ماه رمضان و آثار آن دارد. این روایات به استناد آیۀ «شَهْرَيْنِ مُتَتابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اللَّهِ» (92 نساء)* مقصود از شهرین متتابعین را ماه شعبان و رمضان و روزۀ این دو ماه را کفارۀ گناهان میدانند. یکی از مسائلی که استناد به این آیه برای مخاطب ایجاد کرده و موجب سوال از معصوم علیهالسلام شده؛ واژۀ «متتابعین» و احتمال دلالت آن بر روزۀ وصل است. برداشت محدثین از پاسخ معصوم علیهالسلام متفاوت بوده که توجه به آن و پیگیری نحوۀ فهم ایشان از واژهها، ساختارها و ... راهنمای ارزشمندی برای چگونگی فقه الحدیث است. علاقمندان به کافی چاپ دارالحدیث، جلد هفتم، صفحۀ 451 و 452 مراجعه کنند.
دیگر احادیث باب در مقام بیان سنت روزهداری در ماههای دیگر است. روزۀ سه روز در هر ماه سنت است: پنج شنبۀ اول و آخر ماه و چهارشنبۀ وسط ماه.
📜محَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ، عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ، عَن زُرَارَةَ، قَالَ:
سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنْ أَفْضَلِ مَا جَرَتْ بِهِ السُّنَّةُ فِي التَّطَوُّعِ مِنَ الصَّوْمِ؟
فَقَالَ: «ثَلَاثَةُ أَيَّامٍ فِي كُلِّ شَهْرٍ: الْخَمِيسُ فِي أَوَّلِ الشَّهْرِ، وَ الْأَرْبِعَاءُ فِي وَسَطِ الشَّهْرِ، وَ الْخَمِيسُ فِي آخِرِ الشَّهْرِ».
قَالَ: قُلْتُ لَهُ هذَا جَمِيعُ مَا جَرَتْ بِهِ السُّنَّةُ فِي الصَّوْمِ؟
فَقَالَ: «نَعَمْ»
*علامه مجلسی در مرآه العقول در شرح استشهاد معصوم علیهالسلام به این آیه چنین میگوید: «هذه الآية وردت ظاهراً في كفّارة قتل الخطأ، و لا خلاف في أنّه لا يجزي هذان الشهران عنها. و يحتمل أن يكون أوّلًا كذلك، ثمّ نسخ، أو يكون المراد أنّهما نظير هذين الشهرين في كون كلّ منهما كفّارة من الذنوب. و لا يبعد أن يكون في بطن الآية هذا أيضاً مراداً».
#سحر_دادخواه
----------------
@qranhadisesf
@Qoranui