eitaa logo
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
834 دنبال‌کننده
921 عکس
113 ویدیو
42 فایل
🔰کانال اطلاع رسانی انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در ایتا 📨ارتباط با روابط عمومی: @SA_Ui_Es ● کانال آرشیو برنامه‌های انجمن علمی علوم قرآن و حدیث: 📁 @quran_Hadith1403
مشاهده در ایتا
دانلود
ثبت نام بن خرید نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۶ اردیبهشت آغاز شد. خرید از طریق 🌐https://bon.tibf.ir/
Al_Jallad,_A_,_&_Sidky,_H_2024_A_Paleo_Arabic_Inscription_of_a_Companion.pdf
819.4K
مقالهٔ جدید احمد الجلاد و هیثم صدقی با عنوان «سنگ‌نبشته‌ای به عربیِ کهن از یکی از صحابه؟» Al-Jallad, A., & Sidky, H. (2024). A Paleo-Arabic Inscription of a Companion of Muhammad? Journal of Near Eastern Studies, 83(1), 1-14. doi:10.1086/729531 ⭐️ معرفی مقاله @qranhadisesf
‌ 💎 مقالهٔ جدید احمد الجلاد و هیثم صدقی با عنوان «سنگ‌نبشته‌ای به عربیِ کهن از یکی از صحابه؟» Al-Jallad, A., & Sidky, H. (2024). A Paleo-Arabic Inscription of a Companion of Muhammad? Journal of Near Eastern Studies, 83(1), 1-14. doi:10.1086/729531 این مقاله با تمرکز بر کتیبه‌ای به زبان عربیِ کهن (Palao-Arabic) که احتمالاً به یکی از صحابه حضرت محمد منسوب است کشف مهمی در زمینۀ کتیبه‌نگاری اولیۀ اسلامی ارائه می‌دهد. نویسندگان، احمد الجلاد و هیثم صدقی کتیبه‌ای را که در منطقۀ الباحة (منطقه‌ای در حجاز و واقع در ۳۰۰ کیلومتری مکه) یافت شده است و دو نوشته بر روی آن مشاهده می‌شود مستند کرده‌اند. نوشته اول احتمالاً توسط حنظلة بن أبی عامر (معروف به غسیل الملائکة)، یکی از صحابه پیامبر که در جنگ احد (سال ۳ هجری) به شهادت رسید، در دوره قبل از اسلام او، نگاشته شده است. نوشتهٔ دوم، به نام عبدالعزی فرزند سفیان ثبت شده است که در منابع مکتوب شناخته شده نیست. این مقاله به درک شیوه‌های زبانی و کتیبه‌نویسی در منطقۀ حجاز در دورۀ صدر اسلام کمک می‌کند و بینش‌هایی را در مورد چشم‌انداز مذهبی این منطقه ارائه می‌دهد که عمدتاً اعتقاد به خدای واحد را ثبت کرده است. این یافته‌ها برداشت رایج از شرک را که توسط منابع مکتوب اسلامی مطرح شده است، به چالش می‌کشد و از تاریخی و مستند بودن دودمان‌های ثبت شده در سنت اسلامی حمایت می‌کند. بررسی باستان‌شناسانه و محتوایی این سنگ‌نبشته، تاریخ‌گذاری‌ای به قبل از تأسیس دولت مدینه را پیشنهاد می‌دهد که مساهمت ارزشمندی در مجموعه متون کهن-عربی است. 🎓 فیلولوژیست، مورخ زبان و کتیبه‌شناس است که دربارهٔ زبان‌ها و فرهنگ عربستان پیش از اسلام تحقیق می‌کند و استاد مطالعات عربی دانشگاه ایالتی اوهایو است. هیثم صدقی مدیر اجرایی انجمن بین المللی مطالعات قرآنی است. @qranhadisesf
🖇انجمن علمی و گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار می‌کند: |به‌ مناسبت دهه کرامت و روز دختر| 📍دورهمی صمیمانه استاد دانشجویی 📆 زمان: سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏕 مکان: پارک مطالعه خواهران، دانشکده اقتصاد لطفا ژتون اختران بی نشان را رزرو فرمایید☺️ @qranhadisesf @Qoranui
🍃درنگی بر نماز یک‌شنبه‌های ماه ذی‌القعده قدیمی‌ترین مدرک این عمل در اقبال الاعمال سید بن طاووس است و محدث قمی در کتاب مفاتیح الجنان، این عمل را از کتاب وی نقل می‌کند. متن روایت چنین است: وجدنا ذلك بخط الشيخ علي بن يحيى الخياط رحمه الله و غيره في كتب أصحابنا الإمامية و قد روينا عنه كلما رواه و خطه عندنا بذلك في إجازة تاريخها شهر ربيع الأول سنة تسع و ست مائة فقال ما هذا لفظه. 📜روَى أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ عَنْ أَبِي أُمَامَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْمَ الْأَحَدِ فِي شَهْرِ ذِي الْقَعْدَةِ فَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُرِيدُ التَّوْبَةَ قُلْنَا كُلُّنَا نُرِيدُ التَّوْبَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ع اغْتَسِلُوا وَ تَوَضَّئُوا وَ صَلُّوا أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَ اقْرَءُوا فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ مَرَّةً ثُمَّ اسْتَغْفِرُوا سَبْعِينَ مَرَّةً ثُمَّ اخْتِمُوا بِلَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ ثُمَّ قُولُوا يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ ثُمَّ قَالَ ع مَا مِنْ عَبْدٍ مِنْ أُمَّتِي فَعَلَ هَذَا إِلَّا نُودِيَ مِنَ السَّمَاءِ يَا عَبْدَ اللَّهِ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَإِنَّكَ مَقْبُولُ التَّوْبَةِ مَغْفُورُ الذَّنْبِ وَ يُنَادِي مَلَكٌ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ أَيُّهَا الْعَبْدُ بُورِكَ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَهْلِكَ وَ ذُرِّيَّتِكَ وَ يُنَادِي مُنَادٍ آخَرُ أَيُّهَا الْعَبْدُ تَرْضَى خُصَمَاؤُكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يُنَادِي مَلَكٌ آخَرُ أَيُّهَا الْعَبْدُ تَمُوتُ عَلَى الْإِيمَانِ وَ لَا أَسْلِبُ مِنْكَ الدِّينَ وَ يُفْسَحُ فِي قَبْرِكَ وَ يُنَوَّرُ فِيهِ وَ يُنَادِي مُنَادٍ آخَرُ أَيُّهَا الْعَبْدُ يَرْضَى أَبَوَاكَ وَ إِنْ كَانَا سَاخِطَيْنِ وَ غُفِرَ لِأَبَوَيْكَ ذَلِكَ وَ لِذُرِّيَّتِكَ وَ أَنْتَ فِي سَعَةٍ مِنَ الرِّزْقِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ يُنَادِي جَبْرَئِيلُ ع أَنَا الَّذِي آتِيكَ مَعَ مَلَكِ الْمَوْتِ ع أَنْ يَرْفُقَ بِكَ وَ لَا يَخْدِشَكَ أَثَرُ الْمَوْتِ إِنَّمَا تَخْرُجُ الرُّوحُ مِنْ جَسَدِكَ سَلًّا [سَلَاماً] قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ عَبْداً يَقُولُ فِي غَيْرِ الشَّهْرِ فَقَالَ ع مِثْلَ مَا وَصَفْتُ وَ إِنَّمَا عَلَّمَنِي جَبْرَئِيلُ ع هَذِهِ الْكَلِمَاتِ أَيَّامَ اللَّهِ رَبِّي [أُسْرِيَ بِي‏]. همان‌طور که مشاهده می‌شود در سند روایت، راویان عامه وجود دارند. و همین سبب شده تا برخی این روایت را بدون ریشه در منابع متقدم شیعی و فاقد ارزش عملی بدانند. اما این نگاه افراطی به نظر می‌رسد. زیرا تصریح سید به مشاهدۀ روایت در «کتب اصحابنا» می‌تواند به وجود روایت در منابع قدیمی‌تر اشعار داشته‌باشد. از سوی دیگر صرف وجود راوی سنی در سند، دلیل بر رد روایت نیست. در امالی صدوق نیز روایات متعددی از اهل سنت نقل شده‌است که شاهدی بر پذیرش مبنای وثاقت صدوری، نزد محدثان متقدم شیعه است. علاوه بر آن وجود حدیث موثق در تقسیمات سخت‌گیرانۀ چهارگانۀ حدیثی (صحیح، حسن، موثق و ضعیف)، به معنای اعتبار حدیثی است که راوی آن سنی راستگو باشد. اما آن‌چه شایسته است در معرفی این گونه روایات به مخاطب لحاظ شود؛ توجه به تعادل و تناسب اندام‌وارۀ دین است. به این معنا که در بازنمایی اثر عمل و میزان انگیزۀ شارع به آن، اغراق صورت نگیرد و بزرگی و کوچکی هر عمل تابع تأکید و راهنمایی دین باشد؛ در غیر این صورت، به مرور با چهره‌ای مخدوش و کاریکاتورگونه از سیمای دین مواجه خواهیم شد. @qranhadisesf @Qoranui
🖇 انجمن علمی و گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار می‌کند؛ چالش‌های حفاظ قرآن کریم در دوره کارشناسی ارشد الهیات 🔅سخنران: دکتر زهرا کلباسی اشتری عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان، حافظ قرآن و دانشجوی نمونه کشوری 📆 زمان: یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۹:۳۰ 📍مکان: بستر گوگل‌میت ⚠️لینک ورود: https://meet.google.com/tax-tpxk-wcm »»»»»»»»»»»»»»»»»»» @qranhadisesf @Qoranui
چالش های دوران کارشناسی ارشد برای حافظان قرآن.pdf
1.75M
فایل اسلایدهای جلسه چالش های حفاظ قرآن کریم در دوره کارشناسی ارشد الهیات