eitaa logo
آموزش صوت و لحن | عبدالرضا هدایتی
292 دنبال‌کننده
32 عکس
10 ویدیو
2 فایل
🦚سلام. این کانال به منظور آموزش هنر متعالی تلاوت، جهت بهره مندی عموم علاقمندان به فراگیری علوم صوتی و لحنی تلاوت قرآن کریم ایجاد شده است🌹 ارتباط با استاد @Hedayatia ارتباط با ادمین @Mahdiyar_q
مشاهده در ایتا
دانلود
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ بسم الله الرحمن الرحیم سلام و صبح بخیر خدمت دوستان و همراهان قرآنی✋ امیدوارم در پناه قرآن شاد و تندرست باشید. همچون هفته های گذشته با آموزش مقامات و نغمه های قرآنی با شما هستیم. تا کنون با ۲ مقام از مقامات پرکاربرد در تلاوت قرآن کریم و ملحقات آن آشنا شدیم. بنا داریم در گام اول صرفا با اسامی و نکات حائز اهمیت در تعریف و شناخت نغمه ها و تلاوت آن ها و نیز صوت برخی از اساتید و معرفی قاریان مشهور آشنا شویم. ان شاالله پس از اتمام این مرحله و در گام های بعدی به توضیحات تکمیلی همچون: 🔸آموزش گوشه ها و مقامات فرعی 🔸سبک شناسی در تلاوت قرآن 🔸صدا سازی و نقش تنفس صحیح در تلاوت و... خواهیم پرداخت. همچنان با ما همراه باشید و در ترویج فرهنگ قرآن خوانی و قرآن دانی با معرفی کانال به سایر دوستان و علاقمندان به فراگیری هنر تلاوت سهیم شوید. سپاس از شما💐 ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ https://eitaa.com/qrnclss
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ ﷽ 3⃣ ✅ معرفی اجمالی مقامات، نغمات یا دستگاه های قرآنی از این مقام در قرائت قاریان قدیمی کمتر استفاده شده ولی در تلاوت قاریان متاخر همچون مرحوم و سایرین بیشتر بهره برده شده است. ردیف های فرعی(گوشه) این مقام شامل: ، ، ، و است. از جمله مقام های فرعی آن می توان به ، (چهارگاه) و اشاره نمود. اثر این مقام‌ ایجاد شور و شوق جوانی همراه با نشاط، شادی و صلابت است و در آیاتی بامضامین شرح حال بهشتیان، توبه، معجزات پیامبران، دعا و درخواست و شرح خلقت هستی و کائنات به کارمی‌رود. این مقام با ایجاد احساس،هیجان و شور ملی مناسبت دارد. بنابراین بسیاری از سرودهای کشور های مختلف در گام ماژور یا همان اجراء شده است. مثل سرود ملی کشور خودمان ایران، که در این مقام اجراء شده است. ❇️ادامه دارد... ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
تکمیلی ۱ - معنای لغوی: عرب ها، غیرعرب را عَجَم می‌گویند. غیر فصیح یعنی کسی که مطلوب خود را نمی تواند به خوبی بیان کند را اَعجَم و نقطه نهادن بر حروف الفبا را اِعجام گفته اند. ۲ - گستردگی و پیشینه: با توجه به این که نغمات ماهور و چهارگاه خاستگاه ایرانی دارد می‌توان گفت که عجم یکی از نغمه‌های فارسی است، که در گذشته‌ی دور مورد استفاده بوده است. به هرحال امروزه در سرزمین اعراب رنگ و بوی عربی گرفته و در قرائت قرآن به نام از آن استفاده می‌گردد. ۳ - کیفیت آهنگ: مقام عجم در تلاوت قرآن ترکیبی از نغمات ماهور و چهارگاه، و چند مقام فرعی کوچک دیگر است. ماهور نقش مهمی در اجراء این مقام دارد.  ۴ - تاثیرات: اعراب معتقدند این مقام با پاکی و پوششی که دارد در ایجاد شور و شوق و هیجان در شنونده بسیار موثر است. ۵ - جایگاه اجرا: این مقام نوعا بعد از و مقام_سیکاه(سه گاه) آورده می‌شود. هر چند اساتیدی همچون عبدالباسط و مصطفی اسماعیل پس از مقام نهاوند و بیات نیز از آن بهره جسته‌اند. ۶ - گوشه‌ها و نغمه‌های فرعی : عجم دارای تنوع لحنی و ریز نغمات مختلف نیست و از گستردگی الحان تا حدودی بی‌بهره است. در متن قبلی به مقام های فرعی آن اشاره شد. ۷ - قاریان برتر: در این مقام اساتیدی همچون: عبدالفتاح شعشاعی، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف البَهتیمی، منشاوی، حصان، علی‌البناء و شحات‌انور را می‌توان نام برد. ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
❣امروز روز و روز توست روزى که امید به ظهورت است. ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ https://eitaa.com/qrnclss
﷽ 4⃣ ✅ معرفی اجمالی مقامات، نغمات یا دستگاه های قرآنی (کورد) حال و هوای این مقام بسیار شبیه به است تا جاییکه آن را زیر مجموعه مقام بیات دانسته اند. بنابراین تشخیص این دو مقام متوقف بر تمرین و تجربه کافی در تلاوت قرآن کریم است. ردیف های فرعی یا به عبارت دیگر گوشه های آن ، ، ، ، و و مقام های فرعی نشأت گرفته از آن ، ، ، و است. اثر آن در بیان آیاتی است که در آن حزن همراه با شور و اشتیاق دیده می شود. همچنین در توصیف جهنمیان و نشانه های قیامت، حس دعا و تضرع و بیان قسمت های حزن انگیز در قصه های قرآنی از این مقام استفاده می شود. ❇️ادامه دارد... ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
تکمیلی 1- معنای لغوی: کرد نام قومی آریایی است که در نواحی ای از ایران، سوریه، ترکیه و عراق پراکنده هستند. کُرد به معنای «چادرنشین» نیز می‌باشد. 2- ساختار مقام: درباره مقام کُرد دو قول وجود دارد. بعضی معتقدند که مقام کُرد، زیرمجموعه است و آن را تعدیل شده بیات می دانند و بعضی آن را به عنوان‌ مقامی مستقل دانسته اند. که به دلیل تفاوت در ساختار این دو مقام قول دوم صحیح است. 3- نحوه قرائت: به دلیل اختلاف اندک این مقام با ، از حزن و لطافت خاصی برخوردار است و می‌توان در شروع و فرود تلاوت از آن بهره جست. 4- جایگاه مقام: این مقام با نام های دیگری همچون و یا خوانده شده است و در موسیقی غربی آن را زیر مجموعه از گام های کلیسایی در اروپا می دانند. متاسفانه کثرت استعمال این مقام به دلیل غلبه فرهنگ غربی بر فرهنگ شرقی در قرائت به روش ترتیل موسوم به ترتیل سعودی و خلیجی و بعضا در قرائت به روش تحقیق افزایش یافته است. 5- قاریان: معمولاً مقام کُرد، با بیات میانی یا پایانی تلاوت و یا پس از اجرای نهاوند خوانده می شود و افزون بر این دو مقام با مقام های و قابل ترکیب و تلوین است. برخی اساتید همچون و بهره بیشتری از این مقام در تلاوت خود برده اند. ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
ترتیل. مقام عجم. قاری مشاری راشد العفاسی
3.08M
مشاری العفاسی آموزش ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
نمونه ای از تلاوت ترتیل در 👆
ترتیل مقام کرد.mp3
676.1K
مشاری العفاسی آموزش ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
نمونه ای از تلاوت ترتیل در 👆
37.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تلاوت سیدمحمد حسینی پور از تهران، سوره نساء در فینال چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
📸 گزارش تصویری 💎آخرین جلسه از دوره دوم آموزش قرائت قرآن کریم«صوت، لحن و تلاوت تقلیدی» 🔸مدرس دوره: عبدالرضا هدایتی 📆 چهارشنبه | ۲۲ آذرماه ١۴٠٢ ⏰ ساعت : ۱۸:۱۵ الی ۲۰:۰۰ دوره سوم از هفته بعد با برگزاری جلسات عمومی و تخصصی آغاز خواهد شد. ✅حضوری ✅مجازی ☎️برای ثبت نام به👈 @Hedayatia پیام بدهید ┄┄┅••=✧☀️✧=••┅┄┄ با همراه باشید. @qrnmerat