37.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تلاوت سیدمحمد حسینی پور از تهران، سوره نساء در فینال چهلوششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم
#مسابقات_سراسری_قرآن
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
آموزش صوت و لحن
https://eitaa.com/qrnclss
📸 گزارش تصویری
💎آخرین جلسه از دوره دوم آموزش قرائت قرآن کریم«صوت، لحن و تلاوت تقلیدی»
🔸مدرس دوره: عبدالرضا هدایتی
📆 چهارشنبه | ۲۲ آذرماه ١۴٠٢
⏰ ساعت : ۱۸:۱۵ الی ۲۰:۰۰
دوره سوم از هفته بعد با برگزاری جلسات عمومی و تخصصی آغاز خواهد شد.
✅حضوری
✅مجازی
☎️برای ثبت نام به👈 @Hedayatia پیام بدهید
┄┄┅••=✧☀️✧=••┅┄┄
با #مرآت همراه باشید.
@qrnmerat
#مشاری_العفاسی کیست؟
نام کامل او الشیخ مَشاری بن راشد العَفاسی است. العفاسی قاری و امام مسجد جامع (مسجدکبیر) دولت کویت و مُنشد(خواننده سرودهای دینی) کویتی است. شیخ مشاری راشد العفاسی در روز یکشنیه یازده رمضان سال ۱۳۹۶ هجری قمری، موافق با ۱۹۷۶میلادی در کویت متولد شد.
او در آموزش قرآن شیوه تدریجی را پیش گرفت تا اینکه موفق به حفظ کامل قرآن کریم گردید و سپس در راستای مهارت در آن روانه ی مهد قرایت دنیا یعنی کشور مصر شد تا از شیخ احمد بن عبدالعزیز الزیات استاد هم عصر خود بهره جوید. وی در این راستا توانست کل قرآن به روایت حفص از عاصم از طریق شاطبیه، نزد ایشان بخواند.
مشاری العفاسی در دانشگاه اسلامی مدینه منوره تحصیل کرد و در انواع قرائات مهارت یافت. او توسط شماری از دانشوران و اساتید قرآنی کشورمان تأیید شده و نزد شماری از معروفترین قاریان قرائت کردهاست.
وی داری آثار صوتی فراوانی از قرائت های مختلف، سرودهای اسلامی، اذکار دینی و همچنین متون علمی می باشد.
#آموزش_صوت_لحن
#نهضت_عمومی_آموزش_فهم_قرآن
#قرآن_برای_همه
#مرآت
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
آموزش صوت و لحن
https://eitaa.com/qrnclss
﷽
5⃣
#مقامات_قرآنی
✅ معرفی اجمالی مقامات، نغمات یا دستگاه های قرآنی
#مقام_نهاوند
ماهیتی لطیف و منعطف از نظر لحنی دارد. نه خیلی خشن است و نه خیلی خفیف. برانگیزاننده احساس و عاطفه است.
گوشه های اين مقام شامل: #نهاوند_راست، #نهاوند_کردی، #نهاوند_نوا و #کردان_نهاوند می باشد. از جمله مقام های فرعی آن، #مقام_عشاق_مصری،#مقام_فرح_فزا(نهاوند کُردی)، #مقام_شوق_آور، #مقام_نهاوند_مُرصّع و #مقام_نهاوندکبیر در تلاوت قرآن استفاده شده است.
یکی از کاربردهای آن بر اساس آنچه که استاد مصطفی اسماعیل در یکی از مصاحبه هایش گفته بود، در بیان داستان ها و قصص قرآنی است. آیاتی که در آن تأمل، دعوت به تفکر و نظر در خلقت و اشتیاق وجود دارد و آیات تسبیح و تحمید موضوعاتی است که می توان با مقام نهاوند اجرا نمود.
معادل فضا و حس نهاوند، بخشی از #آواز_اصفهان در موسیقی ایرانی می باشد.
❇️ادامه دارد...
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
#آموزش_صوت_لحن
#نهضت_عمومی_آموزش_فهم_قرآن
#قرآن_برای_همه
#مرآت
#مقام_نهاوند
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
آموزش صوت و لحن
https://eitaa.com/qrnclss
تکمیلی #مقام_نهاوند
۱- معنای لغوی: در لغت، نهاوند نام یکی از شهرهای ایران و همچنین نام شعبه یا نام پردهای از موسیقی است.
۲- گستردگی و پیشینه : نهاوند به عنوان یکی از قدیمیترین و زیبا و دلانگیزترین سبکهای موسیقی است که مانند نسیم سحرگاهان صورت شبزندهداران را نوازش میکند. برخی گوشههای آن حالت محبت و سرور و بهجت در نفس ایجاد میکند. درمورد خواستگاه این مقام دو نظریه وجود دارد. عدهای آن را از کشور ایران، و عدهای دیگر خاستگاه آن را کشور هند میدانند این مقام به «نهوند» نیز مشهور است.
۳- کیفیت آهنگ : نهاوند یکی از مقامهای متعادل و قابل مانور، دارای ماهیتی لطیف و منعطف از نظر لحنی بوده، و ظرافت و لطافت ویژهای را طلب میکند. نهاوند میانهای از حس ذاتی سایر مقامات میباشد و همچون دانهی مروارید در مقامات دیگر خودنمایی میکند.
۴- جایگاه اجرا : این مقام در تلاوت قرآن کریم، هم با نغمه ی راست و چهارگاه تجانس دارد و هم معمولاً پس از حجاز و سهگاه و صبا می توان به این مقام انتقال یافت.
۵- گوشهها و نغمههای فرعی : به واسطهی گستردگی و زیر نغمههای درون مقامی، قاری به راحتی میتواند در این مقام مانور داده و پردههای متعدد را در آن اجرا نماید. خصیصههای دیگر آن قابلیت ترکیبپذیری است.
۶- قاریان برتر: تلاوتهای استاد مصطفی اسماعیل خصوصا در سورهی مبارکهی بقره(معروف به و لما برزوا...)، استاد منشاوی ودیگر قاریان را میتوان از تلاوتهای برتر این مقام به حساب آورد.
البته برخی اساتید مثل مرحوم عبدالباسط از این مقام به ندرت بهره برده اند.
#آموزش_صوت_لحن
#نهضت_عمومی_آموزش_فهم_قرآن
#قرآن_برای_همه
#مرآت
#مقام_نهاوند
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
آموزش صوت و لحن
https://eitaa.com/qrnclss
﷽
6⃣
#مقامات_قرآنی
✅ معرفی اجمالی مقامات، نغمات یا دستگاه های قرآنی
#مقام_حجاز
مقام حجاز از مقام های اصیل عربی است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد چه در تلاوت قرآن چه در اذان. این مقام از دیرباز با اَعراب و موسیقی آن ها عجین بوده و نمادی اصیل از موسیقی عربی محسوب می شود. ردیف های فرعی(گوشه) این مقام مشتمل بر 5 ردیف با عنوان: #حجاز_نوا، #حجاز_حسینی، #حجاز_عجم، #کردان_حجاز و #حجاز_محیر است. مقام های شکل گرفته از بستر این مقام با عناوین: #مقام_حجازین، #مقام_حجازعجمی، #مقام_عُزّال، #مقام_حجازکار (سوز دل)، #مقام_زنکران (زنکولاه) و #مقام_اصفهان مطرح شده اند.
اثر آن، گاهی فرح و شعف همراه با نشاط درونی و گاهی حزن همراه با صلابت، دعوت به یکپارچگی و اتحاد و آرزو برای سعادت بشر است.
از این مقام، در آیاتی که مربوط به بیان توحید، وصف قیامت، اوامر و نواهی الهی، عقاب، قهر و سخت خداوند، تضرع و ابتهال، صحنه های نبرد، خلقت جهان هستی و موجودات و ... است، می توان استفاده نمود.
❇️ادامه دارد...
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
#آموزش_صوت_لحن
#نهضت_عمومی_آموزش_فهم_قرآن
#قرآن_برای_همه
#مرآت
#مقام_حجاز
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
آموزش صوت و لحن
https://eitaa.com/qrnclss
تکمیلی #مقام_حجاز
۱- معنای لغوی: نام منطقهای در شبه جزیرهی عربستان و همچنین نام پردهای از پردههای موسیقی است و گفتهاند صدایی که از زنگوله خیزد، حجاز گویند.
۲- گستردگی و پیشینه: حجاز از جمله مقامهای اصیل و قدیمی عرب است. بعضی آن را از الحان اهل مدینه، مکه و حجاز میدانند و برخی معتقدند صحرانشینان منطقهی حجاز در طی مسیرهای طولانی سوار بر شتر شده و تحت تاثیر راه رفتن این حیوان نغمات خاصی را زمزمه میکردند که با گذشت زمان بر وسعت آنها افزوده شد و به مرور به دلیل منحصر به فرد بودن اعراب نام حجاز را بر آن نهادهاند. این مقام را در مغرب «الحجازالکبیر» و در عراق به عنوان «مثنوی» میشناسند.
۳- کیفیت آهنگ: مقام حجاز با حجاز در آواز ابوعطا که در ردیف های آوازی موسیقی ایرانی اجرا شده اختلاف داشته و صرفا تشابه اسمی دارد. مقام حجاز را می توان شبیه به #آواز_شوشتری و بخش هایی از #دستگاه_همایون یافت. مناجات به درگاه الهی با این مقام خوانده میشود و صوت قرآن نیز در آهنگ حجاز بسیار موثر میافتد و در قلوب اهل ایمان جای میگیرد. حجاز حالتی جهشی دارد و گویی انسان میخواهد با خدای خود راز و نیاز کند. اساتید لحن در توصیف این مقام آن را نالهی برخواسته از غم هجران حوادث گذشته میدانند و اجرای آن را با جریانی بسیار ملایم و روان همراه دانسته و هر نوع تکلف در آن را باعث کاهش میزان اثرگذاری قلمداد نمودهاند.
۴- تاثیرات: حجاز نغمهای بسیار جذاب و گسترده است. غالباً تلاوت با این مقام در ذهن شنونده فاصلهی دور و بعد مسافت را ایجاد مینماید و شنونده احساس میکند که از مکانی بالا و دور سخن میگویند.
۵- جایگاه اجرا: این مقام غالباً با مقام سیکاه و صبا تجانس داشته و پس از مقام بیات، صبا و سیکاه اجرا میشود.
۶- قاریان برتر: در اجرای زیبا و منحصر به فرد این مقام می توان به اساتیدی همچون رفعت، عبدالفتاح شعشعاعی، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف و حصان اشاره کرد.
#آموزش_صوت_لحن
#نهضت_عمومی_آموزش_فهم_قرآن
#قرآن_برای_همه
#مرآت
#مقام_حجاز
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
آموزش صوت و لحن
https://eitaa.com/qrnclss
موسسه مرآت اراک. تلاوت مرحوم شحات انور- نهاوند.mp3
316K
استاد شحات محمد انور
آموزش #مقام_نهاوند
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
آموزش صوت و لحن
https://eitaa.com/qrnclss
موسسه مرآت اراک. تلاوت مرحوم شحات انور- حجاز.mp3
121.4K
استاد شحات محمد انور
آموزش #مقام_حجاز
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
آموزش صوت و لحن
https://eitaa.com/qrnclss
#شحات_محمد_انور کیست؟
مرحوم استاد شحات محمد انور از قاریان بزرگ و شهیر جهان اسلام در روستای کفر الوزیر در استان دَقَهلیه مصر به دنیا آمد. وی در ۳ ماهگی پدر خود را از دست می دهد. شحات پس از مرگ پدر با مادر خود به منزل پدربزرگ رفت تا با داییهای خود زندگی کند. دایی او شاگرد حلمی محمد مصطفی از قاریان قرآن کریم بود و شحات را تشویق به حفظ قرآن نمود. او در سن ۸ سالگی حافظ قرآن شد. در ۱۰ سالگی نزد سید احمد فرارحی تجوید قرآن را فراگرفت و در ۱۵ سالگی در تلاوت قرآن در شمال مصر به شهرت خوبی دست یافت. در سال ۱۹۷۵ میلادی همکاری خود را با رادیو قرآن مصر آغاز نمود.
استاد در طول زندگی خود برای ترویج قرائت قرآن به بسیاری از کشورهای جهان همچون انگلستان، آمریکا، آرژانتین، فرانسه و کشورهای حوزه خلیج فارس و بسیاری از کشورهای آسیائی چون همچون ایران سفر کرد و به قرائت قرآن پرداخت. او یکی از تأثیرگذارترین اساتید مصری بر قاریان ایرانی است و خیلی از قاریان ایرانی از تلاوتها و سبک و هنر وی در تلاوت قرآن تأثیر پذیرفتهاند.
میتوان گفت رمز و راز این تأثیرگذاری در آرامشی است که در تلاوتهای وی مشهود است. همچنین میتوان گفت تسلط و آشنایی این استاد بر مبانی و اصول موسیقی و استفاده از بعضی از گوشهها و ردیفهای موسیقی ایرانی از نکاتی است که باعث شد او در بین قاریان ایرانی محبوبیت ویژه ای داشته باشد. این محبوبیت وی در بین قاریان جوان مصری نیز مشهود است به طوری که هماکنون خیلی از قاریان مصری از تلاوتهای او تقلید میکنند.
#محمود_شحات و #انور_شحات که امروزه از قاریان معروف و تراز اول جهان اسلام به شمار می آیند فرزندان و یادگاران این استاد یگانه و محبوب هستند.
ابداعهای این استاد در تلاوت، او را به عنوان یک قاری شاخص و ممتاز مطرح کردهاست و سخن درباره این استاد فقید و هنر تلاوت او بسیار است.
اما این ستاره درخشان آسمان تلاوت مصر سرانجام پس از ابتلا به بيماری در روز ۲۳ دیماه سال ۱۳۸۶ (ه ش)در سن ۵۷ سالگی در زادگاهش به لقاءالله پيوست.
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
#آموزش_صوت_لحن
#نهضت_عمومی_آموزش_فهم_قرآن
#قرآن_برای_همه
#مرآت
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
آموزش صوت و لحن
https://eitaa.com/qrnclss