تکمیلی #مقام_راست
1 - معنای لغوی: رست یا راست به معنی حقیقت و درستی به کار می رود. رست کلمهای تازی است. به معنای مستقیم این مقام در مغرب به اسم «استهلال» شناخته می شود.
2 - گستردگی و پیشینه: این مقام در تمامی بلاد مسلمین کاربرد داشته و دارد. عدهای معتقدند که این مقام از دیرباز ماهیت و حقیقت خود را حفظ کرده و تا به امروز پابرجا مانده است. در قرون وسطا این مقام به عنوان اولین و اصلیترین مقامات موسیقی بوده و امروزه اعراب آن را در جایگاه دوم بعد از مقام بیات قرار دادهاند و لقب «اب النغمات یا پدر نغمات» و در پارهای از موارد نام «ملکالنغمات» را به خود گرفته است. عدهای از اساتید لحن، قدمت این مقام را به مربوط زمان حضرت آدم (ع) می دانند. این مقام پس از بیات از جمله وسیعترین و گستردهترین مقامات است آن چنان که بسیاری از قراء زیربنای قرائت خود را به صورت مبسوط خوانی بر آن استوار نمودهاند. این مقام کلید ورود به سایر مقامات و الحان است. شبیه مقام رست در ردیف آوازی موسیقی ایرانی #افشاری و بخشی از #بیات_ترک است.
3 - کیفیت آهنگ: این مقام از جمله مقامهای زیبا، اصلی و با صلابت عرب است و براساس یکی از امثال عربی «اذا طال لیلک فالرست» سفارش شده است. همچنین حالت وقار متانت و بیانگری در آن مشاهده میگردد و بسیار مناسب قرائات مجلسی است. این نغمه از نظر لحنی حالتی ضربی داشته و تحکم و تاکید و القاء امر را متصور میگرداند. به این خاطر غالب آیاتی که دارای تاکید، تحکم، امر، تضرع، درخواست، ادعیه، توبه و انابه است در آن تلاوت میگردد.
4- موضوع آیات: این مقام در آیات «توحید، اسماء و صفات الهی، خطاب خداوند به مؤمنان، نشانههای الهی، گفتگوی بهشتیان و حالات آن ها، عقاید، احکام و عبادات، مورد استفاده قرار میگیرد.
5 - تاثیرات: از جمله تاثیرات این مقام برانگیخته شدن حس شجاعت و جسارت و حرکت به سوی کشف حقیقت در شنونده است. زیرشاخههای آن نیز تاثیراتی نظیر آغاز بهار یا حقیقت روایت سرگذشت انسانهای حقیقتجو و ایجاد تصویری زیبا از حقیقت و درستی در ذهن شنونده ایجاد میکند.
6 - جایگاه اجرا: این مقام پس از مقام بیات، نهاوند، عجم و سهگاه ارائه میگردد ولی با توانمندی که دارد در هر موقعیتی از قرائت قابل اجرا بوده و منحصر به آن نخواهد بود(دقت شود).
7 - گوشهها و نغمههای فرعی: برخی از نغمات فرعی در این مقام عبارتند از «سوزناک، نوروز، دلنشین، اصفهان، ماهور، سازگار، سوز، دارا، نیشابورک و پگاه» را میتوان نام برد.
8 - قاریان برتر : از اساتیدی که در این مقام شهرت بیشتری دارند میتوان راغب مصطفی غلوش، مصطفی اسماعیل، رفعت، حصان، شعشاعی، صیاد و متولی عبدالعال را نام برد.
#آموزش_صوت_لحن
#نهضت_عمومی_آموزش_فهم_قرآن
#قرآن_برای_همه
#مرآت
#مقام_راست
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
آموزش صوت و لحن
https://eitaa.com/qrnclss
استاد پرهیزگار، سوره الرحمان.mp3
2M
استاد پرهیزگار
آموزش #مقام_بیات
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
☆آموزش صوت و لحن👇
https://eitaa.com/qrnclss
استاد پرهیزگار، سوره نبا.MP3
926.6K
استاد پرهیزگار
آموزش #مقام_راست
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
☆آموزش صوت و لحن
https://eitaa.com/qrnclss
💢 #استاد_پرهیزگار کیست؟
شهریار پرهیزکار، (زادهٔ ۲۵ مرداد ۱۳۴۳ در تهران) از قاریان شیعه و حافظان ایرانی است و ترتیل قرآن او که در سال ۶۴ در رادیو اجرا شد از رایج ترین صوت های ترتیل قرآن در ایران است.
او میگوید:
میل و اشتیاق درونی به شنیدن نغمات روحانی اعم از دعا و قرآن که به ویژه توسط مادرم در برخی مواقع به شکلی محزون تلاوت میشد مرا ترغیب میکرد. یکی از تفریحات کودکی من این بود که گوشهای مینشستم و برای خودم مسابقهای قرآنی ترتیب میدادم و خودم را قاری تجسم مینمودم و احساس میکردم که از من برای اجرای برنامه دعوت شده و من باید در شروع مسابقه بخوانم، بعد هم با یک لحن و وضعیت خاصی شروع میکردم به خواندن و خانواده که این را دیدند بیشتر توجهشان جلب شد و مرا به جلسات قرآنی راهنمایی کردند.
پرهیزکار، قرائت قرآن را در ۹سالگی و به تشويق والدين خود نزد دكتر اديب در مسجد توحيد واقع در خيابان جمهوری اسلامی تهران و در ماه مبارك رمضان آغاز كرد. در پايان دوره يك ماهه، مقام اول روخوانی را بهدست آورد. در اين دوره يك ماهه، روخوانی و نيز تا حدودی تجويد مقدماتی و اندكی الحان قرآنی را فرا گرفت. علاقه زیاد پرهیزکار به استاد مروت که موفقیت وی در مسابقات قرآنی مالزی سال ۱۳۵۳ پوششی گسترده در روزنامه ها پیدا کرده بود اشتیاق زیادی را برای شاگردی او در دل شهریار برانگیخت. شهریار حفظ آیات را در ۱۱ سالگی و در جلسات استاد مولایی آغاز کرد. در ایامی که او مشغول حفظ قرآن بود، نزد محمد رضایی، مؤلف كتاب «گامی به سوی قرآن» يك دوره آموزش دستور زبان عربی(صرف و نحو) را که در مسجد المصطفی(ص) برای بزرگسالان برپا میشد گذراند و در آزمون پایان دوره، مقام اول را کسب کرد.
علاقه و استعداد این کودک به فراگیری قرآن، پدرش را واداشت او را در هر محفل و کلاسی که برای آموزش قرآن در هر نقطه از شهر برپا میشد، حاضر کند. همت پدر در کنار استعداد پسر، شهریار را ظرف چند سال به یکی از پرآوازهترین ستارگان قرآنی تبدیل کرد.
وی اولین بار به صورت رسمی در مسابقات قرآنی که در سال ۱۳۵۶ در مسجد لالهزار برگزار شد به تلاوت پرداخت و در این مراسم بسیار با شکوه آیاتی از سوره یوسف را به زیبایی تلاوت کرد.
او پس از دریافت دیپلم، در دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته نرمافزار کامپیوتر تحصیل خود را آغاز کرد و مدرک کارشناسی را دریافت نمود. شهریار پرهیزگار همچنین جزو نخستین کسانی است که به دریافت افتخاری مدرک تخصصی درجه یک حفظ از سازمان دارالقران الکریم نائل آمدهاست که این مدرک، معادل با مدرک دکتری میباشد.
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
آموزش صوت و لحن
https://eitaa.com/qrnclss
42.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و صبح بخیر خدمت دوستان و همراهان قرآنی✋
امیدوارم در پناه قرآن شاد و تندرست باشید.
همچون هفته های گذشته با آموزش مقامات و نغمه های قرآنی با شما هستیم.
تا کنون با ۲ مقام از مقامات پرکاربرد در تلاوت قرآن کریم و ملحقات آن آشنا شدیم.
بنا داریم در گام اول صرفا با اسامی و نکات حائز اهمیت در تعریف و شناخت نغمه ها و تلاوت آن ها و نیز صوت برخی از اساتید و معرفی قاریان مشهور آشنا شویم.
ان شاالله پس از اتمام این مرحله و در گام های بعدی به توضیحات تکمیلی همچون:
🔸آموزش گوشه ها و مقامات فرعی
🔸سبک شناسی در تلاوت قرآن
🔸صدا سازی و نقش تنفس صحیح در تلاوت
و...
خواهیم پرداخت.
همچنان با ما همراه باشید و در ترویج فرهنگ قرآن خوانی و قرآن دانی با معرفی کانال به سایر دوستان و علاقمندان به فراگیری هنر تلاوت سهیم شوید.
سپاس از شما💐
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
https://eitaa.com/qrnclss
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
﷽
3⃣
#مقامات_قرآنی
✅ معرفی اجمالی مقامات، نغمات یا دستگاه های قرآنی
#مقام_عجم
از این مقام در قرائت قاریان قدیمی کمتر استفاده شده ولی در تلاوت قاریان متاخر همچون مرحوم #شحات_انور و سایرین بیشتر بهره برده شده است.
ردیف های فرعی(گوشه) این مقام شامل: #عجم_راست، #عجم_بوسلیک، #عجم_جهارکاه، #عجم_نوا و#کردان_عجم است.
از جمله مقام های فرعی آن می توان به #مقام_شوق_افزا، #مقام_جهارکاه(چهارگاه) و #مقام_دلکش اشاره نمود.
اثر این مقام ایجاد شور و شوق جوانی همراه با نشاط، شادی و صلابت است و در آیاتی بامضامین شرح حال بهشتیان، توبه، معجزات پیامبران، دعا و درخواست و شرح خلقت هستی و کائنات به کارمیرود. این مقام با ایجاد احساس،هیجان و شور ملی مناسبت دارد. بنابراین بسیاری از سرودهای کشور های مختلف در گام ماژور یا همان #مقام_عجم اجراء شده است. مثل سرود ملی کشور خودمان ایران، که در این مقام اجراء شده است.
❇️ادامه دارد...
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
#آموزش_صوت_لحن
#نهضت_عمومی_آموزش_فهم_قرآن
#قرآن_برای_همه
#مرآت
#مقام_عجم
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
آموزش صوت و لحن
https://eitaa.com/qrnclss
تکمیلی#مقام_عجم
۱ - معنای لغوی: عرب ها، غیرعرب را عَجَم میگویند. غیر فصیح یعنی کسی که مطلوب خود را نمی تواند به خوبی بیان کند را اَعجَم و نقطه نهادن بر حروف الفبا را اِعجام گفته اند.
۲ - گستردگی و پیشینه: با توجه به این که نغمات ماهور و چهارگاه خاستگاه ایرانی دارد میتوان گفت که عجم یکی از نغمههای فارسی است، که در گذشتهی دور مورد استفاده بوده است. به هرحال امروزه در سرزمین اعراب رنگ و بوی عربی گرفته و در قرائت قرآن به نام #مقام_عجم از آن استفاده میگردد.
۳ - کیفیت آهنگ: مقام عجم در تلاوت قرآن ترکیبی از نغمات ماهور و چهارگاه، و چند مقام فرعی کوچک دیگر است. ماهور نقش مهمی در اجراء این مقام دارد.
۴ - تاثیرات: اعراب معتقدند این مقام با پاکی و پوششی که دارد در ایجاد شور و شوق و هیجان در شنونده بسیار موثر است.
۵ - جایگاه اجرا: این مقام نوعا بعد از #مقام_رست و مقام_سیکاه(سه گاه) آورده میشود. هر چند اساتیدی همچون عبدالباسط و مصطفی اسماعیل پس از مقام نهاوند و بیات نیز از آن بهره جستهاند.
۶ - گوشهها و نغمههای فرعی : عجم دارای تنوع لحنی و ریز نغمات مختلف نیست و از گستردگی الحان تا حدودی بیبهره است. در متن قبلی به مقام های فرعی آن اشاره شد.
۷ - قاریان برتر: در این مقام اساتیدی همچون: عبدالفتاح شعشاعی، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف البَهتیمی، منشاوی، حصان، علیالبناء و شحاتانور را میتوان نام برد.
#آموزش_صوت_لحن
#نهضت_عمومی_آموزش_فهم_قرآن
#قرآن_برای_همه
#مرآت
#مقام_عجم
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
آموزش صوت و لحن
https://eitaa.com/qrnclss
❣امروز روز #جمعه
و روز توست
روزى که امید به ظهورت است.
#اللهمعجللولیکالفرج
#امام_زمان
~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~
https://eitaa.com/qrnclss