بخش ششم - روضه (آب میخواهم آب) - حاج محمود کریمی.mp3
6.32M
روضه (آب میخواهم آب)
🏷 #حضرت_عباس
☑️ حاج محمود کریمی
https://eitaa.com/quraanalkarim
13750320_2471_64k.mp3
39.68M
📌سخنرانی بسیار مهم👇
♨️ عبرت های عاشورا؛ عوام و خواص
🎤 رهبر حکیم انقلاب اسلامی
👥 مخاطب:
فرماندهان لشکر ٢٧ محمد رسول الله (ص)
📜 مورخ: ١٣٧۵/٠٣/٢٠
همزمان با دولت بعد از جنگ
🚫 تاریخ را با قصه اشتباه نگیرید؛ تاریخ یعنی من و شما. پس باید هرکدام از ما باید ببینیم کجاییم؟ کدام قسمت قرار گرفتیم؟ بعد ببینیم آن فردی که جای ما بود چگونه عمل کرد که ضربه خورد و ما آنطور عمل نکنیم! شما خودتان را پیدا کنید!
1⃣ خواص یعنی کسیکه وقتی موضع گیری می کنند از روی فکر و #تحلیل است.
💯 گاهی اوقات فرد #بیسواد جزو #خواص است، چون اهل تشخیص است
2⃣ #عوام یعنی کسانیکه وقتی جو به یک سمت می رود اینها هم می روند، تحلیل ندارد. آنکه از روی بصیرت عمل نمی کند.
❌ گاهی #روحانی شهر جزو #عوام است.
3⃣ خواص دو گونه است: خواص جبهه حق و خواص جبهه باطل؛ اصحاب علی(ع) و اصحاب معاویه؛ با خواص طرفدار باطل باید جنگید!
4⃣ خواص #اهل_حق دو گروهند: خواص #بد اهل حق و خواص #خوب اهل حق. گروهی که در برابر دنیا پایشان می لرزد و جایی که باید حق بگویند نمی گویند؛ و گروهی که در همه حال پای حق می ایستند.
5⃣ اگر تعداد #خواص_بد زیاد شد آنوقت حسین بن علی ها به مسلخ خواهند رفت!
📌وقتی خواص اهل حق از ترس جان، از دست دادن مال، مقام و پست، منفور شدن، تنها ماندن حاضر می شوند در مقابل باطل نایستند، اولش با شهادت حسین(ع) آغاز می شود و آخرش هم بنی امیه، بنی مروان، بنی عباس و سلاطین دنیای اسلام تا امروز
6⃣ بعد از این مقدمه بروید سراغ مطالعه تاریخ ... خواص دوران علی(ع) اکثرشان دنیا را ترجیح می دادند
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍁
7.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑🎥 لحظاتی از روضهخوانی حاج مهدی رسولی در آخرین شب عزاداری محرم در حسینیه امام خمینی(ره)
➖➖➖➖➖➖➖➖
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مکانی که خورشید لحظهای آنجا تابید و رفت...
🔰 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی به مناسبت سالروز ارتحال آیتالله #بهاءالدینی
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
در محضر قرآن کریم
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ جلسۀ هفتم - قسمت دوم 🔘 در این انتخابات، ادبیات دینی ارت
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ جلسۀ هشتم - قسمت اول
🔘 آشنایی با امت وسط با توجه به تفسیر المیزان
🔘 تطبیق امت وسط با مسیر انقلاب اسلامی
🔘 نفی دو تحجر در دو طرف انقلاب اسلامی
🔘 چرا الآن باید از تحجر سخن گفت؟
استاد #علیرضا_پناهیان
➖➖➖➖
🔺آشنایی با امت وسط با توجه به تفسیر المیزان
خداوند متعال میفرماید: «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا (بقره، 143)» ما امت شما را امت وسط قرار دادیم. بنا داریم این آیه را بر اساس تفسیر المیزان تحلیل و فهم کنیم. با توجه به نظر علامۀ طباطبایی امت وسط، وسطِ دو جریان است که هیچ یک از این دو جریان که در دو طرف او هستند، وجه اشتراکی با این وسط ندارند. ایشان میفرماید وسط یعنی اینکه بین دو دسته از مردم. یک طرف کسانی هستند که مثل مشرکین جانب مادیت را گرفته، جز زندگی دنیا و استکمال جنبۀ مادیت خود و به کمال رساندن لذتها و زخارف و زینت دنیا چیز دیگری نمیخواهند. این دسته کمترین اعتنایی به فضائل معنوی و روحی ندارند.
در طرف دیگر گروهی هستند که تنها جانب روح را تقویت نموده و جز به ترک دنیا و رهبانیت دعوت نمیکنند، آنها تنها دعوتشان این است که بشر کمالات جسمی و مادی را که خدا در مظاهر این دنیای مادی ظهورش داده، ترک بگوید تا این ترک گفتن وسیله بشود برای رسیدن به آن هدف عالی انسانی.
💠علامه علیه این دو جریان توضیحاتی میدهند. توضیحشان این است که ای کسی که دنیا را گرفتی و معنویت را کنار گذاشتی، بخشی از همین دنیا با معنویت باید تأمین بشود. ای کسی که از آن طرف، معنویت را گرفتی و مادیات را گذاشتی کنار، تو هم اشتباه میکنی چون بخشی از معنویات با تأمین و بهسازی مادی به دست میآید. بعد ایشان امت اسلام و امت وسط را توضیح میدهد که خداوند برای آنان دینی قرار داده که متدینین به آن دین را به سوی راه وسط و میانه دعوت میکند. راهی که افراط و تفریط دو طرف را ندارد(برگرفته از ترجمه تفسیر المیزان، ج1، ص481).
🔺تطبیق امت وسط با مسیر انقلاب اسلامی
این وضعیت قابل تطبیق با شرایط جامعۀ ما است. مسیر انقلاب اسلامی، مسیر امت وسط است که با امامت و هدایت موجود؛ هم به دنیا توجه دارد و هم به آخرت و این دو را با هم به پیش میبرد. آن کسانی که فقط معنویت را در نظر گرفته و واقعیتهای جامعه را نمیبینند، اینها متحجر هستند. به آنها میگوییم شما دین را درست نفهمیدید. این دین دنیا را خیلی آباد میکند. در طرف دیگر به آنهایی که مادیات را در نظر گرفته و دین را بیشتر حذف میکنند، میگوییم شما هم متحجر هستید. شما هم دین را نفهمیدید. چون متحجرید و قدرت فهم و تحلیل عمیق ندارید تا درک کنید که دین دنیا را آباد میکند، به همین دلیل دین را کنار گذاشتید.
🔺نفی دو تحجر در دو طرف انقلاب اسلامی
بحث ما این دهه نفی دو نوع تحجر است؛ تحجر دینداران و تحجر دینگریزان. به تعبیر دیگر، تحجر غربگرایان. غرب مظهر تمدنی است که دین مسیحیت را کنار گذاشت تا بتواند دنیایش را آباد کنند. این تحجر است. آن کسی که میگوید ما باید جامعۀ لیبرالی داشته باشیم، میدانی چرا دین را کنار میگذارد؟ چون دین را نفهمیده است. او متحجر است چون آدم متفکری نیست و الّا دین را میفهمید. پس تحجر دینگریز داریم. در طرف مقابل دیندارانی هستند که فقط معنویت را مورد توجه داشته و به واقعیات جامعه توجهی ندارند.
🔺چرا الان باید از تحجر سخن گفت؟
آیا الآن وقت صحبت از تحجر است؟ بله! چون نتیجۀ هر دو تحجر، ترک انگیزۀ دینی در انتخابات است. نتیجۀ هر دو تحجر، تحجر غربگراها و تحجر دینداران، جدا کردن دین از سیاست است. این دو گروه جمع بین دین و دنیا را بلد نیستند و در فهم حکمرانی دینی، مشکل دارند. میگویند نمیشود هم دین را داشته باشی و هم رأی مردم را. به علاوه مشارکت در دور اول انتخابات کم بود. اگر انگیزۀ مشارکت در انتخابات عقلانی نباشد، یعنی دینی نباشد؛ هر انگیزۀ دیگری بخواهد مشارکت را افزایش بدهد، هم این افزایش مشارکت غلط است، هم نتیجه غلط است. اگر ما عادت کنیم که در هر انتخاباتی دو نفر به هم بپرند تا انگیزه مشارکت افزایش یابد، این برای جامعهای که مسجد و امام حسین(ع) دارد، زشت است. چه چیزی موجب میشود که مشارکت بدون جنگ و دعوا افزایش پیدا کند؟ فهمِ صحیح دین که بهترین راه برای آباد کردن دنیای ما است.
https://eitaa.com/quraanalkarim
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ جلسۀ هشتم - قسمت دوم
🔘 دوقطبی اصولگرا - اصلاحطلب
🔘 آسیبهای دوقطبی اصولگرا- اصلاحطلب؛ در این دوقطبی هیچگاه پیشرفت نخواهیم کرد
🔘 اگر انگیزۀ مشارکت با دوقطبی رایج در کشور ایجاد شود، چه مشکلی پیش میآید.
🔺 دوقطبی اصولگرا - اصلاحطلب
در مقطعی که جنگ علیه انقلاب اسلامی به نتیجه مورد نظر دشمن نرسیده بود، دوقطبی کاذبی به نام اصلاحطلب - اصولگرا در کشور ایجاد شد. اصولگرا یعنی چی؟ فاندامنتالیسم یعنی مسیحیهایی که در اروپا و آمریکا میگفتند ما فقط به فونداسیون عقائد و اصول عقائدمان چسبیدهایم و واقعیت را نمیخواهیم ببینیم. یک جریان در کشور ما افراد سیاسیای که از دین دم میزنند را اصولگرا معرفی کرد. این افراد معتقد بودند ما میخواهیم از ارزشهایمان دفاع کنیم. اصولگراها مظهر دینمدارانی شدند که به دنیا کاری ندارند. بعد گروه مقابل اینها را به عنوان اصلاحطلب تعریف کردند. اصلاحطلبها گفتند ما باید دنیا را آباد کنیم و جامعه را باید اداره کرد. اینها خود را واقعبین میدانستند. من به افراد داخل این دو جریان کاری ندارم. در هر دو گروه افراد فهمیدهای هستند اما این دوقطبی را از بین نبردند. با این اختلاف دیدگاه در مورد دین و دنیا، در انتخاباتها به خصوص در انتخابات ریاست جمهوری در سال 76، تحریک ایدئولوژیک ایجاد کردند؛ نه دعوای منطقی و عقلانی. این انتخابات، بذر شقاق اجتماعی را در جامعه ایجاد کرد. چنین دعوایی که به دروغ آن را در موضوع دین و دنیا تعریف کرده بودند، هیچگاه تمام نمیشود؛ مگر اینکه تعریف صحیحی از دین برای اداره دنیا مورد پذیرش مردم قرار بگیرد.
🔺آسیبهای دوقطبی اصولگرا - اصلاحطلب؛ در این دوقطبی هیچگاه پیشرفت نخواهیم کرد
در چنین شرایطی مملکت هیچوقت پیشرفت نمیکند. چون هیچوقت مردم به دنبال مدیر قوی برای اداره کشور نیستند. مذهبیها دنبال یک مدیر ایدئولوژیک و دیندار میگردند، آنطرف هم دنبال یک مدیر پرهیزکننده یا ستیزکنندۀ با دین میگردند و مملکتی که به دنبال چنین مدیرانی باشد، پیشرفت نمیکند. آنوقت داستان ریاست جمهوری به اینجا میرسد که ممکن است هیچ وقت یک رئیسجمهور قوی نداشته باشیم، چون جریانها به دنبال کسی میروند که بتواند خوب رأی بیاورد؛ کسی که در مناظرهها خوب تیکه بیاندازد. در این دعوا نهتنها مملکت پیشرفت نمیکند، بلکه مردم هم از سیاست خسته میشوند.
اگر فضا دوقطبی شد و مشارکت بالا رفت، دفعۀ بعد فحشهای محکمتری نیاز است تا مردم مشارکت کنند. اگر ایندفعه گفتی طالبان و دعوا گرفت، دفعۀ دیگر باید بگویی داعش! خب دفعۀ بعدش چه میخواهی بگویی؟ بالاخره ملت دست شما را میخوانند. این مسخرهبازیها را باید جمع کرد.
اگر دعوا ایدئولوژیک باشد و یک آدم انقلابی ایدئولوژیک رأی بیاورد، چه مشکلی پیش میآید؟ کوچکترین اشتباهی که او بکند پای دین نوشته میشود. فاجعۀ بعدی این است که آن کسانی که به او رأی ندادهاند، ضدیت با دین پیدا میکنند. چون آن فرد را شما به عنوان نماد دین معرفی کردهای. فاجعۀ بعدیای که رخ میدهد این است که در دعوای بین دین و دنیا، اگر چه یکبار نمایندۀ دین برنده شود، ولی اکثراً نمایندۀ دنیا برنده خواهد شد. این طبع جامعه است. همیشه هم فحش «در اقلیت بودن» را به مذهبیها خواهند داد. در حالی که وقتی اکثریت، آبادانی دنیا را میخواهند ما باید جا انداخته باشیم که این دین است که دنیای تو را تأمین میکند و آنها هم از صمیم قلب قبول داشته باشند. دعوای دین و دنیا را تمام کنیم و با ادبیات امت وسط کار کنیم.
https://eitaa.com/quraanalkarim
🚩 ۱۴۰۳.۰۴.۲۳
071_Mohandesi_Khelghat_Nezame_Taskhiri_aminikhaah.ir.mp3
14.53M
🎙#تأثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت
📌 #بخش_دوم
🔖#نظام_تسخیر، جلسه هفتاد و یکم
(تعریف مرحوم علامه طباطبایی (ره) از نظام تسخیری و توضیح قرآنی ایشان)
مصطفی امینی خواه
https://eitaa.com/quraanalkarim
💠
احیای حق▫️ جامعه اگر جامعه جاهل باشد، می شود باطل را به صورت حق نشان داد. دستگاه شام اولین کاری که کرد این بود که یک #شبیخون_فرهنگی نسبت به جوان ها و دیگران به راه انداخت که حق را باطل و باطل را حق نشان دادند و حکومت انسان فریبکار فاسد را به عنوان دین ارائه کردند و اگر کسی مخالف حکومت یزید بود، او را به عنوان مرتد معرفی میکردند و مهدور الدم می دانستند! ▫️ وجود مبارک حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) #حق_را_تبیین_کرد، سخنرانی روشنگر و فرهنگی و دینی و الهی را در مکه ایراد کرد، هدف خود و راه خود را مشخص کرد و دودمان ننگین اموی را رسوا کرد. ▫️ وقتی از حضرت علی بن الحسین زین العابدین (صلوات الله و سلامه علیهما) پرسیدند در این صحنه مبارزه چه کسی پیروز شد، فرمود: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم»؛ اگر خواستی بفهمی در جریان #کربلا چه کسی پیروز شد، هنگام نماز، اذان و اقامه بگو ببین در اذان و اقامه نام چه کسی را می بری و زنده می کنی؛ ما #توحید را زنده کردیم، ما #نبوت را زنده کردیم، ما #خلافت_و_رسالت را زنده کردیم و برگشتیم، در حالی که آنها درصدد محو توحید محو خلافت و محو رسالت بودند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 پیام موضوعی محرم تاریخ: 1397/06/16 https://eitaa.com/quraanalkarim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم
♻️دور اول #ختم_قرآن کریم
📖 #صفحه269
🔹 #تلاوت_روزانه یک صفحه از قرآن کریم، با همراهی اعضای کانال
#لطفاً قرائت را همراه با #ترجمه بخوانید و سپس #تفسیر مختصر را با دقت مطالعه کنید.
📖 صفحه ٢۶٩
#سوره_نحل
#سوره_شانزدهم_قرآن
#جزءچهاردهم
https://eitaa.com/quraanalkarim
🌿🌾🌿🌾🌿
🌸بسم الله الرحمن الرحیم
💠إِنَّمَا یرِیدُ اللهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا(۳۳/احزاب)
💠خدا فقط میخواهد آلودگی را از شما خاندان [پیامبر ]بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.
✅️این بخش از آیه ۳۳، به آیه تطهیر مشهور است. در منابع شیعه و سنی آمده است که این آیه در شأن اصحاب کساء نازل شد. در این آیه تصریح شده است که خداوند پاکی اهل بیت(ع) از گناه و پلیدی را اراده کرده است. عالمان دینی شیعه برای اثبات عصمت امامان به این آیه استدلال میکنند.
✅️هفت دستور مهم به همسران پیامبر صلّی اللّه علیه و آله(۳۲،۳۳،۳۴/احزاب)
1️⃣ بگونهای هوسانگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند
2️⃣باید به صورت شایستهای (که مورد رضای خدا و پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و توأم با حق و عدالت باشد) سخن بگویید
3️⃣و در خانههای خود بمانید و همچون جاهلیّت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید و اندام و وسائل زینت خود را در معرض تماشای دیگران قرار ندهید
4️⃣نماز را بر پا دارید،
5️⃣و زکات را بپردازید و
6️⃣خدا و رسولش را اطاعت کنید
7️⃣و آنچه را در خانههای شما از آیات خداوند و حکمت و دانش خوانده میشود، یاد کنید و خود را در پرتو آن بسازید که بهترین فرصت را در اختیار دارید.
احزاب33
https://eitaa.com/quraanalkarim