eitaa logo
در محضر قرآن کریم
97 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
✨حاج اسماعیل دولابے دعا بکن ؛ ولے اگر اجابت نشد ، با خدا دعوا نکن ؛ میانہ ات با خدا بہ هم نخورد ؛ چون تو جاهلے و او عالم و خبیر .. https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 تفسیر قرآن، 📆 جلسه: ۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣ گفتیم فهم قرآن حداقل در ظاهرش برای همه جهانیان میسور است. فرمودند «هر شرطی نافذ است مگر شرطی که مخالف قرآن باشد». اگر فهم قرآن میسور نبود چگونه میتوانستند بگویند شرط مخالف قرآن نافذ نیست؟ پس تشخیص مخالفت به عهده است. اگر فقیه بود که خودش تشخیص میدهد با توجه به قرآن و روایات و اگر فقیه نبود رجوع میکند. 🔺2⃣امام صادق فرمود: شرطی که خلاف قرآن باشد نه به سود مشروط له است و امکان پیگیری تخلف دارد و نه مشروط علیه تعهدی دارد. می گویند که روایت را بر قرآن عرضه کنید تا درستی و نادرستیش را بفهمید. روایت دیگر می گوید و دادوستدها را بر قرآن عرضه کنید تا حق و ناحقیشان معلوم شود. حال یک سری قراردادهای جدید پیدا میشود مثل بیمه. اسلام گوید ما اصول را میگوییم شما از روی آنها، مسائل جدید را بررسی کنید. 🔺3⃣اخباری ها، قرآن را فقط برای «تلاوت» میدانستند و به هر وسیله ای که بود قرآن را از حوزه ها بیرون کردند اما اصولیینی مثل با تمام تلاششان قرآن را دوباره به حوزه ها برگرداندند. ایشان گفت اگر قرآن فقط برای تلاوت بود چطور معصومین میگفتند شروط را بر قرآن عرضه کنید حال آنکه داد و ستدهای جدید پیدا میشود و شروط جدیدی می آید که در روایات نیست. 🔺4⃣خود ائمه نیز بقیه را وقتی سوال میکردند به قرآن ارجاع میدادند. پس «قرآن اصل است و روایت مبتنی بر آن». مثلا پرسیدند چرا تمام سر را نباید مسح کشید، امام در پاسخ به آیه قرآن استناد کرد که گفته: و امسحوا برئوسکم. بعد گفتند این «ب» به معنای «مِن» است و نفرموده وامسحوا رئوسکم! 🔺5⃣از معصوم جای دیگر پرسیدند که اگر برای قضای حاجت به خانه کسی رفتم و آنجا صدای موسیقی شنیدم میتوانم گوش دهم؟ چون با پای خودم نرفتم. امام فرمود: قرآن میگوید که «السمع و الفؤاد ... کل اولئک مسوولون». پس اگر با پا میرفتی آن هم مسوول بود. یعنی همیشه به استناد داشتند و میگفتند چیزهایی که در قرآن آمده را از ما نپرسید و به خود قرآن مراجعه کنید. 🔺6⃣مسیحیت در علم را بست و گفت انجیل برای کلیسا است هر کس خواست میتواند بخواند اما تفسیرش با ماست تا طبق شرایط تفسیر کنیم! اما اسلام در علم را باز گذاشت و گفت همه میتوانند بیایند حوزه و علم یاد بگیرند. راه کاملا باز است. همه میتوانند بفهمند و اتفاقا فهم قرآن و علم را همه دانسته است و نمیگذارد تفسیرش دست عده خاصی بیفتد. مرجَع امروز، دیروز است پس راه را باز کرده است که آن انسان پایین در فضای اجتماعی، بیاید و قرآن را بفهمد. 🔺7⃣ما تنها تا جایی که علممان اجازه میدهد و نازلترین درجه را هم داریم میتوانیم تفسیر کنیم وگرنه قرآن، بطنها دارد که مخصوص اولاد علی و مطهرون است. معصوم به کسی فرمود تو یک حرف از علم را نمیدانی چگونه میخواهی اجتهاد کنی! پس علم حرفها دارد و ما ابتدای راهیم. https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌷تفسیر قرآن کریم 🌷از ابتدا تا انتهای قرآن با هم ، ♻️ادامه تفسیر: 🥀اللَّه واجب الوجودى است كه جامع همه صفات كمال است به همین دلیل اسماء دیگر خداوند غالبا به عنوان صفت برای کلمه «اللّه» گفته می‌شود (فَإِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ) 🥀رحمن: دلالت بر كثرت و گسترش و احاطه رحمت دارد يعنى: خدايى كه رحمتش همه موجودات را فرا گرفته "رحمتک التی وسعت کل شی" 🥀ولی «رحیم» اشاره به رحمت خاص پروردگار است که ویژه بندگان مطیع وصالح و فرمانبردار است. (وَ کانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً) «خداوند نسبت به مؤمنان رحیم است» 🔹أَلحَمدُلِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ (آیه٢)🔹 🔺 حمد، تركيبى از مفهوم مدح و شكر است.و بهترين نوع تشكّر از خداوند است. 🔺«ربّ» در اصل به معنی مالک و صاحب چیزی است که به تربیت و اصلاح آن می‌پردازد. 🔺«الْعالَمِینَ» جمع «عالم» است و اشاره به تمام مجموعه‌های این جهان است. https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌹 🔸الحمد لله رب العالمین (2)🔸 سپاس مخصوص خدایی است که پروردگار جهانیان است} 🍀 :سپاس و ستایش 🍀 :برای خدا 🍀 :پروردگار 🍀 :جهانیان 🔹هر خوبی که در عالم می بینیم آن خوبی به برکت وجودخداست به همین دلیل باید گفت{{الحمدلله}}حمد و سپاس فقط ویژه خداست. در آیه1سوره حمد گفتیم که خداوند دارای نام و صفت هایی است نامش و صفت هایش{{رحمان و رحیم}} است صفت سومی که می خوانیم {{رب}} است. ✅رب به چه کسی گفته می شود؟ به کسی گفته می شود که هم و هم و هم تربیت کننده است. خداوند هم صاحب حقیقی عالم و هم مدبر و پروردگار آن است. 🔹 :جمع عالم و از ریشه علم می آید علم به معنای شناختن و دانستن است پس عالم یعنی هر چیزی که انسان با آن خدا را می شناسد و از خدا شناخت و آگاهی پیدا می کند. پس یعنی هر چیزی مانند گل، گیاه،کوه، زمین، آسمان، ماه، خورشید و سایر مخلوقات می باشد. که با دیدن آنها از خود می پرسد چه کسی آنها را آفریده و تربیت و مدیریت می کند رب العالمین آنها را آفریده و تربیت و مدیریت می کند. https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
دوستان جدید الورود به کانال در محضر قرآن کریم خوش آمدید. انشاءالله بنا داریم با کمک تفاسیر اساتید بزرگی چون علامه جوادی آملی و علامه طباطبایی، آیت الله مکارم شیرازی و استاد قرائتی قرآن را از ابتدای آن بررسی کنیم. مقدمات و نکات تفسیری و تجوید و درست خوانی و تدبر در آیات نیز ان‌شاءالله از برنامه های کانال می باشد. و من الله التوفیق https://eitaa.com/quraanalkarim دوستانتون رو به کانال خودتون دعوت کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر انسان به گناه عادت كرد دیگر اختیاری از خود ندارد 🔸در قرآن كریم چند كسب مطرح است یك سلسله كسب‌های اعتباری است كه آن مسكوب در اختیار كاسب است؛ یك سلسله كسب‌های حقیقی است كه آن مكسوب، حاكم بر كاسب است. آن كسب‌های اعتباری كه كاسب، حاكم بر مكسوب است كسب مال است كه انسان مالی یا عین یا منفعت یا انتفاعی را كسب می‌ كند. خداوند در قرآن كریم فرمود: ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾ یعنی مرد هر كسبی كرد مال اوست، زن هر كسبی كرد مال اوست. 🔸 یك سلسله مسائلی است كه اگر كسب كرد خودش در اختیار آن مكسوب قرار می ‌گیرد؛ اینكه در سوره مباركه مؤمنون و مانند آن فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾ اگر كسی معاذ الله بیراهه رفت، گناهی را كسب كرد، به یك اخلاق بد عادت كرد، به دروغ، به خیانت، به حرام، به اعتیاد معاذ الله عادت كرد، این را كسب كرد، قبلاً كه نداشت این صفت را بعد كسب كرد، این خُلق را كسب كرد، وقتی كه به دنیا آمد كه این خُلق را نداشت، این صفت را كه نداشت الآن كه این صفت را كسب كرد، خود این كاسب در اختیار این مكسوب است، به هر سَمتی كه این صفت بخواهد ببرد می ‌رود چون عادت كرد. اگر خدای ناكرده به حرام عادت كردیم به گناه عادت كردیم چشممان، گوشمان، زبانمان در اختیار مكسوب است. كاسب اختیار دارد، مال در اختیار كاسب است ولی اگر خدای ناكرده صفت بدی را كسب كرد این كاسب در اختیار مكسوب است كه در سوره مؤمنون فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾... . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/04/22 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃قرآن علاوه‌ی بر جنبه‌ی معرفتی و معرفت‌آموزی دستورات کاربردی دارد برای زندگی؛ یعنی محیط زندگی را آباد میکند، زندگی را از امنیّت و سلامت و آسایش برخوردار میکند. یَهدی بِهِ اللهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضوانَه سُبُلَ السَّلام. راه‌های سلامت را، راه‌های امنیّت را، راه‌های آسایشِ در زندگی را به انسانها نشان میدهد. 🍃انسانها در طول تاریخ دست‌‌‌به‌گریبانِ ظلم و تبعیض و جنگ و ناامنی و لگدمال شدن ارزشها بوده‌اند، امروز هم هستند؛ راه علاج اینها قرآن است. اگر به قرآن عمل کنیم همه‌ی این مشکلات برطرف میشود. یعنی جوامع بشری اگر به دستوراتِ کاربردی قرآن عمل بکنند، بدون تردید از همه‌ی این مشکلات نجات پیدا خواهند کرد. 1399/2/6 💠💠💠‌ https://eitaa.com/quraanalkarim
💠 کعبه دل 🔸 خدای سبحان، خانه طیب و طاهر می ‌طلبد؛ به كعبه با چشم طهارت نگاه كرد به ابراهیم و اسماعیل (سلام الله علیهما) فرمود: ﴿طَهِّرا بَیتِی لِلطّائِفینَ وَ الْعاكِفینَ﴾. درباره و حریم دل كه «عرش الرحمن» است هم به ما دستور می ‌دهد كه دل را كنید تا فرشتگان رحمت نازل بشوند كه ﴿الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِكَةُ﴾. تنزل فرشته ‌ها هم نظیر تنزل قرآن، از سنخ آویختن است نه انداختن؛ فرشته آویخته می ‌شود یعنی درجاتی دارد كه مرحله نازله ‌اش با بدن ما تماس دارد، مراحل وسطایش با دل ما تماس دارد و مراحل عالیه ‌اش هم كه در عرش رحمان مستقرند. 🔸 انسان می ‌تواند با این همواره با این طناب های آویخته شده _ نه انداخته شده _ در تماس باشد؛ هم مفسر خوبی باشد هم محدث و فقیه خوبی باشد هم روایات را خوب بفهمد هم آیات را خوب بفهمد و باور كند و عمل كند تا _ان‌ شاء ‌الله_ خود، فرشته ‌ای باشد صاحبِ نور که ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾. 1384/07/10 https://eitaa.com/quraanalkarim
علامه جوادی آملی: عصاره حیات پربرکت این در شهادت او ظهور کرده است. او شاگرد قرآن بود. https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 خلاصه تفسیر قرآن 📆 شماره جلسه: ۱۰ تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۱۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣ چون قرآن خودش انسان را به دعوت کرده پس قرآن قابل فهم است. معصومین نیز گفته‌اند روایات ما را با قرآن که اصل است بسنجید اگر مخالف بود روایت را کنار بگذارید چون زخرف است و غلط. اگر گفتند چرا روایت حجت است گوییم چون پیغمبر گفت «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی». چرا حرف پیامیر حجت است؟ چون خدا گفته به حرفهایش عمل کنید«اطیعوا الرسول». حرف که به خدا رسید سوال پایان میابد. 🔺2⃣چون پیامبر، کتاب الله و عترت را در کنار هم آورده پس هر کدام به تنهایی باید باشند اما ناسخ و منسوخها و عام و خاصها و مطلق و مقیدها را در این دو مجموعا میتوان یافت. ♻️باید توجه کرد که حدیثی شبیه پیامبر گفتن سخت نیست لذا بسیار روایات جعل کردند اما حدیثی شبیه قرآن آوردن، ممکن نیست پس جعل نشد. 🔺3⃣میرزای قمی در قوانین گوید مساله حجیتِ ظواهر قرآن، امری بدیهی است. بعد گوید اگر مراد اخباریین آنست که مجموعه آیات اعم از ناسخ و منسوخ و ... را جز معصومین کسی نمیداند و ما تنها بخشی از اینها را میدانیم درست است. اما اگر بحث در و استدلال به ظواهر قرآنست نه (امری خارجی که در آن حقیقت خارجی فهم میشود، نه متن) دیگر اکتفا به تلاوت ظواهر قرآن و عدم فهم آن درست نیست. نمیشود گفت ما اصلا ظاهر قرآن را هم نمیفهمیم پس فقط باید از رو بخوانیم. این اصلا ظاهر هم نیست چون خبری نداریم که بگوید فهم قرآن صرفا برای معصوم است و هیچکس نمیفهمد. درحالیکه مخالف آن را زیاد در روایات میبینیم. 🔺4⃣خود معصومین گویند اگر مطالبی در قرآن بود که نفهمیدید آن را به ما ارجاع دهید، پس مشخصا ما قابلیت فهم قرآن خصوصا ظاهر آنرا داریم. چطور اخباریین برای فهم روایات، سعی در پیدا کردن نسخ و تخصیص و تقیید در روایات دیگر میکنند اما در آیات چنین کاری نمیکنند. هر چقدر بیشتر به ظواهر قرآن توجه کنیم جلوتر میرویم و راه بازتر میشود. اگر تخصیص و نسخی نبود به یا اصل مراجعه میکنیم. پیامبر فرمود شما از قرآن حرف بیرون بکشید او را به زبان بیاورید! 🔺5⃣بیانات حضرت امیر در نهج البلاغه زیاد است. مثلا در خطبه ۱۸ گوید: خدا فرموده در قرآن اختلافی نیست. پس برخی آیات برخی دیگر را تصدیق میکنند. و همچنین علوم خاصی دارد که در دسترس کسی نیست. ♻️در خطبه ۹۱(خطبه اشباع) گوید: هر صفتی که خدا در قرآن برای خودش انتخاب کرد به آن استدلال کنید. از قرآن نور بگیرید. حال اگر قرار بود فقط بخوانیم چگونه میتوانستیم آنرا بفهمیم و بگیریم. ♻️در پایان خطبه ۱۱۰ گوید: قرآن را یاد بگیرید چون بهترین حدیث است. پس در آن تفقه کنید. جهل از بیماری های صدر است و علم شفای او. حسد و ... بیماریست و قرآن چه بحثهای علمی چه معنوی و عملی را با تکرار و عمل درمان میکند. 🔺6⃣امام علی که در ، ابوموسی را انتخاب کردند و او هم عمر و عاص را به این شرط بود که برابر قرآن عمل کنند. اگر قرآن قابل فهم نبود که دیگر جعل حکمیت از سوی حضرت چه معنایی داشت؟! بعد حضرت گوید اینها قرآن را فهمیدند و برعکسش عمل‌کردند. گوید اماته(میراندن) قرآن این است که انسان از آن دور شود. آیا خواندن صرف و عدم توجه علمی به آن باعث مرگ قرآن است یا احیای آن؟! 🔺7⃣در خطبه ۱۳۳ میفرماید: کتاب خدا حرف میزند و در آن گرفتگی نیست و مرتبا هم حرف میزند. جایی هم که ایشان گوید من زبان قرآنم شاهد وجود دارد که منظورش اسرار گذشته و آینده است. ♻️در خطبه ۱۳۸ هم که اهل بیت را می ستاید بعد گوید: حضرت ولی‌عصر که ظهور کرد « را اصل و هوی را فرع میکند». آنها که هدایت را بر اساس هوی و به میل خود تفسیر کردند حضرت امیال را به هدایت برمیگرداند. ایشان همه علوم را به قرآن عرضه میکند نه برعکس! 🔺8⃣حَبل یک طناب بافته است که به سقف بلندی آویزان است که بتوان آن را گرفت و بالا رفت نه اینکه طنابی در گوشه اتاق باشد‌. حضرت در خطبه ۱۵۶ گوید: این قرآن آدم را حفظ میکند. اگر در قرون متمادی تفاسیر گوناگون بیاید، قرآن کهنه نمیشود. 🔺9⃣انسان دو حیثیت دارد. که مربوط به شئون زندگی است که چطور غذا درست کند و خانه درست کند و ... یک هم دارد که مربوط به «فطرت» است. انسان حتما با علم و معاشرت و خوراک و مسکن و ... کار دارد اگرچه نحوه مسکن و تجارت و ... فرق کند. قرآن برای این حیثیت انسان آمده است که به نسبت زمان و مکان تغییر نمیکند. https://eitaa.com/quraanalkarim