هدایت شده از ⚜ ذکر صالحین ⚜
⚜ ذکر صالحین ⚜
🏴مراتب اشک بر سیدالشهداء (علیه السلام)
🔸مرحوم آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه) میفرمودند:اشک را از عالم ملکوت میآورند و در مَشکِ چشمها تقسیم می کنند...
اشک بر سیدالشهداء (علیه السلام)، رزق آسمانی است!
روزیای است که از آسمان تقسیم میشود؛ آن هم به دست ام الائمه، حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها).
برای اشکی که برای امام حسین (علیه السلام) می ریزیم، حساب و کتاب است.
مراتبی را که برای اشک بر سیدالشهداء (علیه السلام) شمردهاند را بیان میکنیم که معمولا ما تا پله ششم رسیدیم و به پله هفتم نرسیدیم که بگوییم!
ببینیم در کدام کلاس هستیم و تا کدام پله را بالا آمدهایم.
سعی کنیم به مدد امام صادق (علیه السلام) یک پله دیگر بالا بیاییم:
▪️پله اول:
انسان وقتی روضۀ حضرت را می شنود، نفسش تنگ شود و آه بکشد.
می فرماید:
"نفس المهموم لظلمنا تسبیح"
هر آهی که بکشی برایت عبادت می نویسم.
انسان نمیتواند گریه کند ولی دلش میسوزد و نفسش تنگ میشود و اذیت میشود...
▪️پله دوم:
انسان آه روی آه، دلش به درد می آید؛ نمیتواند گریه کند ولی مدام جابهجا می شود.
ناراحت است که چرا نمیتواند اشک بریزد و ضجه بزند قلبش می سوزد.
▪️پله سوم:
انسان هالهای از اشک در چشمش جمع شده، اما هر چه التماسش میکنی اشک پایین نمیآید، سپس خشک میشود.
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
هر وقت این حالت برای تو پیش آمد زود دستانت را به سوی آسمان بلند کن و چند دعا کن.
لحظهای که در چشمت هالهای از اشک برای سیدالشهداء (علیه السلام) است، خداوند دارد با محبت به تو نگاه میکند تا هرچه میخواهی، به تو بدهد.
▪️پله چهارم:
انسان دلش میشکند و قطره ای از این اشک به اندازه بال پشه، سرازیر میشود.
امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودهاند:
هر کس به اندازۀ بال پشه برای جدّ غریبم حسین (علیه السلام) اشک بریزد، خدا همه گناهانش را میبخشد و بهشت بر او واجب می شود.
▪️پله پنجم:
اگر قطرهای اشک از صورت کسی بر آتش جهنّم بچکد، آتش جهنم خاموش می شود.
گریه کن امام حسین (علیه السلام) با یک قطره اشکش میتواند تمام جهنّمیان را از آتش جهنم خلاص کند.
▫️دوستان اشک هایی که روی صورتتان میآید را کمی بردارید و به روی سینهتان بمالید؛ چون لحظۀ جان دادن سنگینی روی سینه است، زیر گلویت بزن.
ما یک بار قرار است بمیریم، باید خوب بمیریم!
▪️پله ششم:
اشک از چشمانت میآید، روی صورتت جاری میشود و روی سینه ات میچکد.
امام صادق (علیه السلام) میگوید:
هر کس این گونه گریه کند، شبیه من است.
هر کس می خواهد شبیه امام جعفر صادق (علیه السلام) شود، طوری گریه کند که اشک از صورتش روی سینهاش بچکد.
قالَ الإمام الصّادقُ علیه السّلام:
لِکُلّ شَيءٍ ثَوابٌ اِلا الدَمعَةٌ فینا.
حضرت امام صادق فرمودند:
هر چیزى پاداش و مزدى دارد، مگر اشکى که براى ما ریخته شود (که چیزى با آن برابرى نمى کند و مُزد بى اندازه دارد.)
📚 جامع أحادیث الشیعة ، ج 12 ، ص 548 .
┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄
http://eitaa.com/joinchat/1384120320C0415c1301e
هدایت شده از ⚜ ذکر صالحین ⚜
دليل باز ماندن دهان و چشم #مرده چيست؟
🔸در آیه قرآن می خوانیم :
🌸فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ؛
🔸براى هر قوم و جمعيّتى، زمان و سرآمد (معيّنى) است . هنگامى كه سرآمد آن ها فرا رسد، نه ساعتى از آن تأخير مى كنند، و نه بر آن پيشى مى گيرند.»
🔸از معصوم (ع) سؤال كردند که بعضى از اموات و مردگان را مى بينيم چشم آن ها باز است و بعضى بر هم و بسته است. كدام يك علامت #سعادت و #شقاوت است؟
🌸حضرت فرمود: آن كه چشمش باز است، موقعى كه مرگ آمد، چشمش باز بود. #مهلت نداشت كه چشمش را بر هم گذارد.
🔸آن كه چشمش بر هم و بسته است، موقعى كه مرگ آمد، چشمش بر هم بود. مهلت نداشت چشم را باز كند.
📚سوره اعراف،آيه 34
┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄
http://eitaa.com/joinchat/1384120320C0415c1301e
هدایت شده از ⚜ ذکر صالحین ⚜
دعای چهارحمد؛
بسم الله الرحمن الرحیم
💖اَلحَمدُلِلّه ِالَّذی عَرَّفَنی نَفسَهُ
وَلَم یَترُکنی عُمیانَ القَلب.
💖اَلحَمدُلِلّه ِالَّذی جَعَلَنی مِن اُمَّةِ مُحَمَّدٍصَلَّی الله ُعَلَیهِ وَآلِه
💖اَلحَمْدُلِلّهِ الَّذی جَعَلَ رِزْقی فی
یَدِهِ وَلَمْ یَجْعَلهُ فی اَیدِی النّاس
💖اَلحَمْدُلِلّه ِ الَّذی سَتَرَعُیُوبی
عَوْرَتی وَلَم یَفضَحْنی بَینَ النّاسِ
💖خواص دعای چهارحمد؛
ازامیرالمؤمنین علیه السلام
مرویست؛که هر کس از پیروان
ما هر روز این چهار حمد را
بخواند خداوند او را سه چیز
کرامت فرماید:
💖اول عمر طولانی
💖دوم مال و جمعیت بسیار
💖سوم باایمان ازدنیارفتن وبی حساب داخل بهشت شدن.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
http://eitaa.com/joinchat/1384120320C0415c1301e
هدایت شده از ⚜ ذکر صالحین ⚜
▪️ ذکر صالحین ▪️
🔰 چرا روز شهادت امام حسین (علیه السلام ) و یاران اش را عاشورا گفته اند؟
⏳ اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشته اند که چون “عشر” و"عاشر” از یک ریشه اند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم…
و بر همین قیاس “تاسوعا” را نیز که با “تسع” و “تاسع” شباهت ظاهری دارند را روز نهم ماه محرم گفته اند.
❌ اما این معنای به دلایل زیر اشتباه است:
1- آیا واژه عاشورا را برای دهم ماه های دیگر نیز بکار می رود مثلا آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟
2- آیا اگر امام حسین مثلا در یازدهم محرم شهید می شد آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می شد و عاشورا واژه دیگری داشت.
3- آیا اعراب قبل از این واقعه به دهم محرم، عاشورا و نهم محرم، تاسوعا می گفته اند. در هیچ منبعی حداقل در مورد تاسوعا چنین چیزی وجود ندارد.
4- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند بطور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می شوند: اول –ثانی- ثالث- رابع …… و یا اولا –ثانیا- ثالثا- رابعا و… چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده پذیر باشند. یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ نمود مثل تاسوعا –عاشورا – ثامونا – سابوعا- . اما می بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی کنند.
لذا نمی توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند. و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند.
⚠️ اما تفسیر و معنای ما از عاشورا و تاسوعا؟؟
“عشر” به کسر عین و عشرت, به معنای “معاشرت” و “مصاحبت” است. “معاشر” به ضم میم یعنی “مصاحب” و “عاشر” اسم فاعل “عشر” است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر “عشرت” می باشد .
خداوند می فرماید وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ)"نسا19 ) - با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. عشیر یعنی همدم و رفیق – وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ( حج13 - چه بد دوستی انتخاب کرده اند و چه بد معاشر و رفیقی است.
“العاشور” از ریشه “عشر"به کسی گفته می شود که معاشرت خصلت او باشد. “العاشوراء” جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می کنند. و “عاشوراء” مبالغه است از میل به معاشرت.
یعنی روزی که میل معاشرت ورفاقت با امام به شدت بالا می رود.
با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد عدد بودن تاسوعا نیز مورد ترید قرار می گیرد و معنی نهم را از دست می دهد.
“اتسع” به فتح الف یعنی گروههای 9 نفره شدند . اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد- گشاد شد- فراخ گردید. اتساع یعنی گسترده شدن – گشاد شدن – بالا رفتن ظرفیت. اتساع شرائین ؛ یعنی رگ ها گشاد شدند و ظزقیت شان برای عبور خون زیاد باشد. “التاسوع” چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد. و بالاخره “التاسوعا” یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایحاد کرد.
و تاسوعا این معنی را پیدا می کند: روزی که ظرفیت بالا می رود و در سینه ها فراخی ایجاد می شود و به جای تنگی , وسعت می باد.
???? این دو نام از ابداعات امام سجاد(ع) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبراکرم(ص) از عاشورا گفته شده است اکثرا جعلیات بنی امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین(ع) است. اما در مورد تاسوعا تقریبا نداریم که قبلا از امام سجاد(ع) لغت تاسوعا بکار برده شده باشد. و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلي مشفقانه است.
┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄
http://eitaa.com/joinchat/1384120320C0415c1301e
هدایت شده از سخن بزرگان
عقل آدمی
بزرگترین اهرم برای بلندکردن هرچیزی است
و تفکر
عملی است که با آن به هدف هایش می رسد
یادتان باشد که عقلتان را هر روز،از منابع مناسب شارژ کنید
@sokhan_iw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سه حدیث فوقالعاده درباره پدر🔰
🌸امام سجاد ع در رساله حقوقیه،حق پدر را چنین بیان میفرمایند:
حَقُّأَبیکَ فَتَعْلَمَ؛أَنَّهُاَصْلُکَوَأَنَّکَ فَرْعُهُ...
حق پدرت آن است که بدانی که او ریشه توست و تو شاخه او هستی و بدانی که اگر او نبود تو نبودی، پس هرگاه در وجود خود چیزی دیدی که دوست داشتی بدان که از پدرت داری و حمد خدای را بهجا آور و او را به همان اندازه شکر کن.
📚تحف العقول، ص۲۶۹
🌸امام باقر ع به کسانی که فرزندانی صالح میخواهند میفرمایند که خودشان باید مراقب اعمالشان باشند:
یُحْفَظُ الاَْطْفالُ بِصَلاحِ آبائِهِم
صلاحیت و شایستگی پدران، موجب مصونیّت و حفظ کودکان میگردد
📚بحارالانوار، ج 15، ص
🌸و یک توصیه زیبا از امام صادق علیه السلام به فرزندان امروز و پدران فردا :
بِرُّوا آباءَکَمُ یَبِرَّکُمْ أبْناؤُکُمْ
به پدرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی کنند.
📚تحف العقول، ص۳۵۹
🌺 ثواب عظیم آشناکردن مردم با امام زمانشان 🌺
🌕 امام سجاد علیهالسلام فرمودند: خداوند به سوی موسی علیهالسلام وحی فرستاد: «ای موسی! اگر به سویم بندهٔ فراری مرا برگردانی، یا گمراهی را به سوی من بر گردانی، بهتر است برای تو از عبادت صد سال که روزهایش را روزه بداری و شب هایش نماز به پا داری. موسی گفت: پروردگارا! بنده گریخته کیست؟ فرمود: معصیت کاری که از فرمان ما تجاوز کرده. گفت: کیست آن گم شونده از در خانهٔ تو؟ فرمود: نادانی که امام زمانش را نشناسد، در حالی که تو او را برایش معرفی میکنی و میشناسانی...»
📗بحارالأنوار، ج ۲، ص ۴
📗مستدرک الوسائل، ج ۱۷، ص ۳۱۹
#قصه_های_قرآنی ﷽
····🍃″منطق دوبرادر در برابر آزمایش الهی″🍃····
🟨▪️بعد هابیل دلیل عدم ارتكابش به این گناه عظیم را، به قابیل گوشزد كرده و می گوید:«إِنِّی أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِینَ»«چون از پروردگار جهانیان مى ترسم.» هابیل در ادامه این گفتگو، به حقیقت این نقشه شوم قابیل(تصمیم وی به قتل برادر) اشاره کرده و خطاب به او گفت: «اگر تو مرا ظالمانه بكشى، گناه خودت و گناه من نیز به گردن تو خواهد بود و خواست من این است كه تو مرتكب این جنایت بزرگ شوی و اگر این گناه را عملی کنی، از ستمگران خواهی بود و پاداش ستمگران، آتش جهنم است.»
🟧▪️جواب اهل این است که "هابیل" اراده نکرد که برادرش کار قبیح انجام دهد و او را بکشد؛ بلکه اراده اش این بود که"قابیل"جزاء و عقاب آن کار قبیحی را که خواست اقدام آن را داشت، به دوش بکشد؛ پس قبیح نیست بر اینکه کسی اراده بر نزول عذاب بر شخصی بکند که مستحق آن است؛
🟥▪️لذا مراد از "أن تَبُوأَ بِإثمِی" در آیه شریفه، به دوش کشیدن عقوبت قتل هابیل است که جواز این اراده، مشروط به تحقق و وقوع این امری است که مستحق عقاب بوده و مراد از "إثمِکَ" به دوش کشیدن عقاب معصیتی است که قابیل قبل از این عمل اقدام کرده بود و موجب عدم پذیرش قربانی وی شده بود؛ چون قرآن دارا بودن تقوای الهی را تعلیل بر پذیرش قربانی انسانها از ناحیه خدای تبارک آورد.
🟩▪️در روایتی از امام باقر –علیه السلام- نقل شده که هر کس مؤمنی را به عمد بکشد، خداوند همه گناهان مقتول را به اسم قاتل می نویسد و مقتول از گناهان پاک می شود و این همان قول خدای متعال است(مائده/29)
#قصص_قسمت_پنجم
╭═━⊰🍃🌸🍃
💠 جوینده
🔹امام على علیه السلام:
به دنبال روزی در تلاش باشید؛ زیرا روزى براى جوینده آن ضمانت شده است.
📚 ارشاد/ج1/ص303
✍🏼بعضی گمان میکنند، چون روزی مقدر شده است، لازم نیست برای به دست آوردنش زحمت کشید، در حالیکه در قضای الهی مقدر شده که فلان مقدار روزی، با تلاش به انسان برسد. هرچند برخی اعمال نیک و دعاها روزی انسان را زیاد می کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تدبردرقرآن 🚢#داستانکشتیحضرتنوح (ع)
2⃣ قسمت دوم
🌊🌪قرار شد طوفان و سیل وحشتناکی بیاید تا همه ظالمان قوم نوح را غرق کند، لذا خداوند به حضرت نوح دستور داد تا یک کشتی بسازد تا او و یاران مؤمنش را نجات دهد.
👌چه درس زیبایی!
تو با خدا باش، آنوقت نورچشمی خدا میشی و خدا وسط سیل و عذاب، با هر وسیلهای تو رو نجات میده
با خدا باش 👈 پادشاهی کن
سوره هود آیه۳۷_استاد عبدالباسط
۷۷یونس وَلاَ يُفْلِحُ السَّاحِرُونَ #جادوگرها هرگز رستگار نمی شوند❌
۳فرق معجزه وسحر👈
۱=فرد باید سالها تمرین کند تادر سحر استاد شود اما در معجزه نیاز به تمرین نیست❌
۲=انبیا درهر کار قادر اند معجزه کنند اما ساحر فقط در همان کاری که سالها درآن تمرین کرده استاد است🥷
♨️۳=سحررا میشود با تمرین یاد گرفت و آنرا آموزش داد اما معجزه را نمی شود یاد گرفت و آموزش داد❌
دل نبستن به دنیای گذرا
نهج_البلاغه
▫️وَضَعْ عَنْکَ هُمُومَهَا، لِمَا أَيْقَنْتَ بِهِ مِنْ فِرَاقِهَا، وَتَصَرُّفِ حَالاَتِهَا
🟠غم و غصه دنيا را از خود کنار بده، زيرا که به فراق و جدايى و دگرگونى حالات آن يقين دارى
✍بديهى است انسان به چيزى دل مى بندد که مدتى طولانى با او باشد و دگرگون نشود مثلاً خانه اى که امروز در اختيار من است و فردا در اختيار ديگرى و هر روز ساکنى دارد چيزى نيست که انسان به آن دلبستگى پيدا کند.جمله «تَصَرُّفِ حَالاَتِهَا» اشاره به اين است که دنيا افزون بر اينکه عمرش کوتاه است در همان مدتى که با ماست يکنواخت نيست و پيوسته در حال دگرگونى است. فى المثل هرکسى چند روزه ممکن است زمامدار شود ولى در همان چند روز نيز آرامشى در آن نيست و هر روز حادثه اى و مشکلى دارد.
📘#نامه_68
💠 شکرگزاری
🔹 امام جواد علیه السلام:
فزونی نعمت از طرف خدا بریده نمی شود، مگر آنکه شکرگزاری از سوی بندگان بریده شود.
📚 تحف العقول/480
✍🏼 گاه نعمت انسان کم یا حتی قطع می شود تا از این طریق، بنده خود را بیازماید و از مسیر نادرست دست بردارد.
✅ کسی که در مواقع سختی و تنگدستی، از شکرگزاری دست نمی کشد، نعمت به سوی او سرازیر میشود.
#قصه_های_قرآنی ﷽
···🍃″داستان جنایت قابیل ″🍃····
🟨▪️سخنان هابیل همان ندای فطرت پاك هر انسانی است؛ اما وقتی این ندای توحیدی تأثیری در قلب قابیل نگذاشت، مرتكب قتل برادر خود شده و نسبت به برادرش حسادت ورزید که ریشه آن پذیرش قربانی هابیل و ردّ قربانی او بود؛ از این رو سه مطلب مهم در این جنایت شوم قابل توجه است.
🟧▪️1. سركشی نفس:
طغیان نفسِ سركشِ قابیل، او را به سوی گناه بزرگ كشاند و موجب شد که اولین جنایت و خونریزی را روی این كره خاكی رقم زند و در زمره زیان كاران قرار بگیرد.
«فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِیهِ فَقَتَلَهُ...»
«نفس سركش تدریجا او را مصمّم به كشتن برادر كرد، و او را كشت...»
🟥▪️كلمه "طوع" به معناى مطیع بودن است؛ یعنی نفس قابیل، او را سرکش و رام کرده و تسلیم خود نمود و مسأله كشتن برادر را برای او زینت داده و حیا را از وی برداشت، در نتیجه مطیع نفس شد
#قصص_قسمت_ششم
╭═━⊰🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
✍سخنرانی استاد عالی
💠موضوع: دوران حیرت در آخرالزمان
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌹