دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
نشست تخصصی همایش «تبیین اندیشه دفاعی امام خامنهای» برگزار شد نشست تخصصی همایش «تبیین اندیشه دفاعی
حجتالاسلام والمسلمین حجازی، نماینده دبیرخانه دائمی همایش بینالمللی «تبیین اندیشههای دفاعی امام خامنهای» نیز در این نشست بیان کرد: ایدئولوژی انقلاب برگرفته از اندیشه ولی فقیه است و باید برای تمدنسازی آینده جهان اسلام و جهان بینالملل در آن تأمل شود و شئون ایدئولوژی ایشان تبیین و معرفی شود.
وی افزود: در راستای همایش بینالمللی «تبیین اندیشههای دفاعی مقام معظم رهبری» ۳۸ نشست تخصصی به میزبانی حوزه و دانشگاه برگزار شد و ۹۰۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این میان ۱۴۲ مقاله پذیرفته شد.
نماینده دبیرخانه دائمی همایش بینالمللی «تبیین اندیشههای دفاعی امام خامنهای» بیان کرد: امیدواریم این همایش باطلالسحری بر تبلیغات سوء دشمنان باشد که امروزه بهطور گسترده در فضای مجازی ظهور و بروز پیدا کرده است.
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
نشست تخصصی همایش «تبیین اندیشه دفاعی امام خامنهای» برگزار شد نشست تخصصی همایش «تبیین اندیشه دفاعی
در این نشست، اسحاق طاهری سرتشنیزی، استاد تمام مجتمع آموزش عالی شهیدمحلاتی قم به ارائه مقالهای با موضوع «نگاهی نو به مسئله اصالت جنگ یا صلح با رویکردی انتقادی و با تأکید بر دیدگاه امام خامنهای» پرداخت و بیان کرد: اصالت بین جنگ و صلح همواره در جریان است و همه اندیشمندان بین این دو، یکی را برتر و دیگری را تابع قرار میدهند، اما در نگاهی دیگر، سهگانه جنگ، صلح و آمادگی دفاعی در قیاس با هم منظور میشوند و اصالت بهمعنای برتری و معنابخشی به دیگری لحاظ میشود و آمادگی دفاعی نسبت به دوگانه جنگ و صلح اصالت پیدا میکند.
وی با اشاره به معناشناسی جنگ و صلح افزود: نظریات مختلفی در این حوزه مطرح میشود؛ برای مثال، مارکوس تولیوس سیسرون جنگ را زدوخورد با اعمال نیروی فیزیکی میداند. در نظریهها، توماس هابز جنگ را فرایندی میداند که ممکن است حتی پس از توقف عملیات نیز تداوم داشته باشد. این سخن هابز از این جهت حائز اهمیت است که معنای شمول حالت پنهان جنگ را در زمان صلح میداند.
طاهری با بیان اینکه اصالت در لغت به معنای ریشه و اصل داشتن لحاظ میشود که در این معنا فرعیت و اعتباریت در مقابل آن است، تصریح کرد: هماهنگی با کلیت نظام حاکم بر طبیعت، هماهنگی با مقتضیات فطرت انسان، مستند بودن به حکم خرد، هماهنگی با مقتضیات قوه احساس، متعلق امر الهی و تکلیف بودن، ریشه داشتن در تاریخ، قابلیت درنگ و دغدغه ذهنی آدمی، خیر بودن و نقش داشتن در امنیت از معانی و تعاریف اصالت بهشمار میرود.
وی با اشاره به تحلیل یکی از معانی اصالت مبنی بر احتمال هماهنگی با کلیت نظام حاکم بر طبیعت ادامه داد: نمیتوان جنگ و صلح را نسبت به دیگری اصالت داد، زیرا همانگونه که زمینه جنگ یعنی بنیاد ناسازگاری و اختلاف در سرشت عالم طبیعت و نیز در وجود انسان عجین شده است؛ نظام حاکم بر کنشها و واکنشهای ذرات در جماد، نبات، حیوان و انسان و نیز رفتار و کنش منظم اعضا در سطوح مختلف احساس میشود، در سطح نازل در حیوان و در سطحی دیگر در انسان حاکی از وحدتی بنیادین در عالم است.
طاهری اظهار کرد: همینطور به تعبیر قرآن «صِرَاطِ اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ؛ راه همان خدايى كه آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن اوست هشدار كه همه كارها به خدا بازمىگردد»(سوره شوری/ آیه ۵۳)؛ جهتیافتگی تکوینی عالم بهسوی مبدئی خاص است، که فیلسوفان، متکلمان و مفسران کتب مقدس و حتی بعضی طبیعتپژوهان به آن معتقدند و بر آن تأکید میورزند ما را به اصالت صلح رهنمون میکند. پس هر یک از جنگ و صلح در متن عالم هستی ریشه دارد و از این جهت هر دو اصالت دارند.
وی با اشاره به تعبیر امام خمینی(ره) افزود: امام بدترین خیانت را برهم زدن وحدت ملی تلقی میکند و در این زمینه فرمود: «مسلمین مأمورند به دوستی، مواسات، نیکویی به یکدیگر، مودت و اخوت. و معلوم است آنچه موجب ازیاد این معانی شود محبوب است و آنچه که این اخوت را بگسلد مغبوض صاحب شرع و مخالف اوست و این کبیره موبقه اگر رایج شود در بین جمعیتی، ریشه فساد در جمعیت میدواند و وحدت و اتحاد جامعه را گسسته کند و پایه دیانت را سست کند. پس بر هر مسلم دینداری لازم است خود را از فساد و نفاق حفظ کند و دیگران را نهی از این عمل قبیح کند.» مقام معظم رهبری هم در باب آمادگی دفاعی و پیروی اندیشه امام خمینی(ره) همواره بر این نکته تأکید ویژه داشتند.
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
نشست تخصصی همایش «تبیین اندیشه دفاعی امام خامنهای» برگزار شد نشست تخصصی همایش «تبیین اندیشه دفاعی
در ادامه، حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی احمدیپرتو، پژوهشگر و محقق قرآنی به ارائه مقالهای با موضوع «مبانی قرآنی سنت پیروزی حق علیه باطل در بیان مقام معظم رهبری» پرداخت و اظهار کرد: یکی از مصادیق سنت پیروزی حق علیه باطل در زمان امام خمینی(ره) قابل مشاهده است که در جریانات انقلاب بهواسطه اعتقاد و باور قلبی به سنت پیروزی حق علیه باطل پیروز میدان شد و انقلاب اسلامی شکل گرفت. برخلاف برخی از اندیشمندان علوم اجتماعی غرب که به مسئله سنتهای ثابت غربی اعتقادی ندارند، در اسلام اینگونه نیست و در داستانهایی از انبیای الهی بهخوبی این سنت قابل مشاهده است.
وی با بیان اینکه جامعه ما همواره پایبند بر اصول و قواعد و سنتهای ثابت و مشخص و مبتنی بر آموزههای دینی، استوار است و این سنتها زندگی بشر را به پیش میبرند، افزود: از دیدگاه اسلام حرکت تاریخ خردمندانه و براساس قواعد و اصول خاصی است.
احمدیپرتو گفت: خداوند در آیه ۱۷ سوره رعد فرموده است: «أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ...؛ خدا از آسمان آبی نازل کرد که در هر دره و رودی به اندازه گنجایش و وسعتش سیلابی جاری شد»؛ این آیه مصداقی از سنت الهی پیروزی حق علیه باطل بهشمار میرود.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر این باورند که سنت الهی یک حکم و قانون همگانی است و غفلت از سنتهای الهی خسارات فراوانی را به همراه دارد، اظهار کرد: براساس اندیشه مقام معظم رهبری، پیروزی انقلاب اسلامی به پشتوانه اعتقاد بر این سنت رقم خورد؛ سنتهای الهی باید در سیاستگذاریهای کلان کشور قرار داشته باشند.
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
نشست تخصصی همایش «تبیین اندیشه دفاعی امام خامنهای» برگزار شد نشست تخصصی همایش «تبیین اندیشه دفاعی
در ادامه، محمدرضا جهانبخشی، پژوهشگر دینی به ارائه مقالهای با عنوان «تدابیر کنشی پیشگیری از جرایم انتخاباتی در اندیشههای دفاعی مقام معظم رهبری» پرداخت و گفت: از مهمترین ابزار در اندیشه دفاعی رهبری، پیشگیری از هرگونه جرم و تخلف در اجرای قوانین است و یکی از این موارد پیشگیری از جرایم انتخاباتی است.
وی افزود: مشارکت حداکثری در انتخابات، ایجاد فضای رقابت در انتخابات، جلوگیری از ایجاد فضای یأسآلود، عدم غفلت کارگزاران، زدودن اختلاف میان کارگزاران، سلامت انتخابات و مقابله با تشکیک، عدالت و رفع نابرابری، خودکنترلی، جلوگیری از تصمیمات احساسی و درگیریهای حزبی، عدم نفوذ متفقین در انتخابات، رعایت ضابطه قوانین در انتخابات، فراقوهای بودن پیشگیری، هشیاری جناحهای سیاسی و نامزدها، هشدار نسبت به تبلیغات دشمن، هشدار به تخریب شورای نگهبان، اغنای معترضین، زمینهسازی برای حضور جریانهای مردمی، بصیرتافزایی و روشنگری، جذب حداکثری و دفع حداقلی و عدم برچسبزنی نسبت به معترضان از موارد مؤثر در پیشگیری از جرایم انتخاباتی است.
جهانبخش اظهار کرد: اصل قانونی بودن، حضور ضابطان قانونی در صحنه انتخابات، لزوم اصلاحات در قوانین دادرسی، نظارت بر انتخابات و خودنظارتی در مجلس از موارد مؤثر در پیشگیری از وقوع تخلف و جرم در انتخابات است.
غروب غربت آمیخته هفتمین آفتاب ولایت حضرت امام موسی ابن جعفر علیه السلام را بـه تمام آزادگان جهان، تسلیت می گوییم.
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
ای نام تو جانبخش تر از آب حیات
محتاج تو خلقی بـه حیات و بـه ممات
از بعثت انبیاء و ارسال رسل
مقصود تو بودی، بـه جمالت صلوات
مبعث، روز شکفتن گل سرسبد بوستان رسالت بر تمامی مسلمانان جهان تهنیت باد.
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
کسب عنوان سوم در رشته حفظ دعای صحیفه سجادیه مسابقات بسیج از سوی دانشجوی دانشکده علوم قرانی میبد
فاطمه وجدانی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم قرآنی میبد در بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج حائز رتبه سوم در رشته حفظ دعای صحیفه سجادیه شد.
#مرکز_امور_قرآنی_دانشگاه
#دانشکده_میبد
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
❇️ بیست و هشتمین جلسه از سلسله نشست های علمی جهاد تبیین
⏰ یکشنبه 1401/11/30 ساعت 19
🔶 با ارائه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمد سبحانی یامچی
🔷 با موضوع:
"نقش عنصر زمان و مکان در جهاد تبیین"
آدرس فضای مجازی:
🆔 https://meet.quran.ac.ir/farhangi
#معاونت_فرهنگی_دانشجویی_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
#سیزدهمین_همایش_بین_المللی_پژوهشهای_قرآنی
✳️ اختتامیه سیزدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی، روش شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بنیان
⏰ سه شنبه 2 اسفند 1401 ساعت 8 الی 18
همزمان با سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه
♦️ سخنرانان ویژه:
✅ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مهدی خاموشی، رئیس محترم اوقاف و امور خیریه
✅ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید بهمنی، عضو محترم هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅ حجت الاسلام و المسلمين دکتر محمد علی رضايی اصفهانی، استاد تمام جامعه المصطفی العالميه
✅ حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس محترم موسسه فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
آدرس مجازی:
🆔 https://meet.quran.ac.ir/res
#معاونت_پژوهشی_و_فناوری_دانشگاه_علوم_و_معارف_قرآن_کریم
⭕️ برگزاری سومین یادواره لاله های آسمانی همراه با پنجمین سالگرد تدفین شهید گمنام در دانشکده علوم قرآنی میبد
این مراسم با روایتگری حجه الاسلام والمسلمین ترابیان و مداحی کربلایی حسین نمونه و حضور خانواده معزز شهید آرمان علی وردی و جمع کثیری از دانشجویان و دانش آموزان و مردم استان یزد از سوی بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی میبد برگزار شد.
#دانشکده_میبد
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
اختتامیه سیزدهمین همایش بینالمللی «پژوهشهای قرآنی» در قم آغاز شد
مراسم اختتامیه سیزدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با حضور مسئولان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، محققان و پژوهشگران علمی از مراکز مختلف آغاز شد.
در این مراسم پس از قرائت آیات کلام الله مجید از سوی دکتر علی اصغر شعاعی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و قاری بین المللی قرآن ، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به عنوان رئیس همایش ، حجت الاسلام دکتر سید کریم خوشنظر معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه به عنوان دبیر همایش و ... به ارائه گزارشی از روند برگزاری این همایش پرداختند.
سخنرانی اساتید مطرح علمی کشور و ارائه مقالان نفرات برتر در دو بخش مقالات داخلی و مقالات خارجی و همچنین تقدیر از نفرات برتر، از برنامه های این مراسم می باشد.
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
حجت الاسلام نقیب:
نیازمند اجتهاد در پژوهشهای قرآنی هستیم
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس سیزدهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه تا قبل از شیوع بیماری کرونا این همایش بهصورت سالانه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار میشد که سال ۹۸ قبل از شیوع کرونا تصمیم بر این شد همایش مذکور از حالت عمومی و ترویجی خارج شده و به یک همایش علمی و نظریهپردازی تبدیل شود، اظهار کرد: در کنار بخش قرائت و تلاوت مسابقات قرآن کریم، بخش معارفی هم برگزار شد که متولی آن نیز اداره اوقاف و امور خیریه قم بود که این همان بخش ترویجی و عمومی همایش بود تا بهدنبال کثرت مقالات و جمعیت نباشیم و با جمع علمی و حضور صاحبان مقالات و اندیشه برگزار کنیم.
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
حجت الاسلام نقیب: نیازمند اجتهاد در پژوهشهای قرآنی هستیم حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس
حجت الاسلام نقیب با اشاره به اینکه موضوع «روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان» از سوی صاحبان قلم و فکر مورد استقبال قرار گرفت، ادامه داد: تصمیم داریم این موضوع را در دانشگاه ادامه دهیم و در آبانماه سال آینده کنگره بینالمللی علوم اسلامی انسانی برگزار کنیم. با توجه به اینکه کمیته قرآن و علوم انسانی به دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم واگذار شده است، این موضوع در کنگره نیز ادامه خواهد یافت.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۹ مسئله توجه به علوم انسانی قرآنبنیان را مطرح کردند و در سال ۹۴ فرمودند: «ما در زمینه علوم انسانی عقب هستیم، علوم انسانی بسیار مهم است تحول در علوم انسانی که به دلایلی بسیار لازم و ضروری است نیاز به جوشش درونی دارد» و یا در سال ۸۹ نیز فرمودند: «علوم انسانی ما برخواسته از تفکرات پوزیتیویسم قرن ۱۵ و ۱۶ است» مبانی ما با آنها متفاوت است و باید تلاش کنیم خودمان مبانی را استخراج کنیم. همچنین در سال ۹۰ فرمودند: «آنچه در باب علوم انسانی گفتیم و تکرار میکنم این است که باید در علوم انسانی اجتهاد کنیم در باب علوم انسانی کار عمیق انجام بگیرد و صاحبان فکر و اندیشه در این زمینه کاری کنند و در علوم انسانی مقلد نباشیم و حرف ما در زمینه علوم انسانی این است.»
نقیب بیان کرد: در علوم انسانی باید بهدنبال قوائد و همان روش اجتهاد باشیم و شاید روش اجتهاد همان چیزی باشد که خود اهل بیت(ع) فرمودند که ما باید قرآن را به حرف بیاوریم «ذلك القرآن فاستنطقوه ولن ينطق لكم» و این همان انس با قرآن است که سر سفره خدا باید از آن بهره ببریم. اهل بیت(ع) فرمودند: «عَلَيْنَا إِلْقَاءُ اَلْأُصُولِ وَ عَلَيْكُمُ اَلتَّفْرِيع»؛ نظام اقتصاد قرآن به این معنا نیست که قرآن روشهای کنترل تورم را گفته باشد بلکه محکمات امالکتاب را گفته است و سپس بیان کرده که از این محدوده خارج نشو و عقل خودت را بهکار بگیر و این همان اجتهاد است.
ارسال ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی
حجتالاسلام والمسلمین سید کریم خوببین خوش نظر، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دبیر علمی همایش و اظهار کرد: این همایش در واقع بخش پژوهشی مسابقات بینالکللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران است عنوان این همایش عنوان قابل توجهی است و کار و اندیشیدن را سخت میکند و ۱۵۰ مقاله دریافت کردیم که از بین این مقالات ۵۰ مقاله ارزیابی شده و داوری انجام شد و از این تعداد ۸ مقاله شایسته تقدیر شناخته شد.
وی ادامه داد: این همایش در چهار محور کلی «ماهیت، مبانی و شاخصهها»، «قلمرو و گونهها»، «پیامدها، آسیبها و چالشها» و «راهکارها» برگزار شد.
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
حجتالاسلام سعید بهمنی تبیین کرد:
ضروریات علوم انسانی قرآنبنیان
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه موضوع علم انسانی، کنشهای انسانی است و این علم همجوار با همه علوم است، گفت: ما باید اصطلاحات اساسی قرآن را برای نظریهها پیدا کنیم؛ بهطور طبیعی نظریهها بعد از چند دهه به یک مفهوم مرکزی میرسند و این همان مفهوم بنیادین است.
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
حجتالاسلام سعید بهمنی تبیین کرد: ضروریات علوم انسانی قرآنبنیان عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معا
حجتالاسلام والمسلمین سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، صبح امروز، دوم اسفندماه در سیزدهمین همایش بینالمللی «پژوهشهای قرآنی» که در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در حال برگزاری است، با بیان اینکه تصور من این است که سنخ سخنرانیها ستادی است و درباره موضوع به بیان دکترینها میپردازند که در حیطه ستادی به اینها نیاز داریم، اظهار کرد: اگر نگاه تاریخی به میراث خودمان داشته باشیم، میبینیم که مشحون از علم انسانی است و انبوهتر از میراث فرهنگ و تمدنهای دیگر در علوم انسانی است.
وی ادامه داد: تولید علوم انسانی از آغاز تاکنون به رغم انبوه و تراکم آن، خودآگاه نبود؛ یعنی در لحظهای که تولید علم کردند توجه به این نداشتند علم انسانی و معنایی که امروز تعریف میکنیم داشته باشند مگر فارابی و ابنسینا. به اعتقاد من کوشش دانشگاه و پژوهشگاههای دیگر به سمت تولید خودآگاه علم انسانی است؛ تولیدات علمی علوم انسانی که به سمت خودآگاهی در حال حرکت هستند در واقع نوعی مقایسه رقبای ما در جهان است.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: موضوع علم انسانی کنشهای انسانی است و این علم همجوار با همه علوم است و هیچ علمی را نمیتوان تصور کرد که با علم انسانی همجوار نباشد، چون کنش انسان است و علم انسانی همان علوم را شکل میدهد و سپس متوجه میشویم تمام علوم در سیطره علوم انسانی است که یا به سمت الیالله یا به سمت مطامع بشری میبریم.
بهمنی با اشاره به اینکه هر علمی جز علم وحی که در اصالت خودش منشأ الهی دارد و حتی به پیامبر(ص) هم ربطی ندارد و تنها از جانب خداست، اظهار کرد: در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی افرادی همچون فاروقی و الوانی مؤسسهای در آمریکا تشکیل دادند و برای اسلامیسازی علوم کوشش فراوانی کردند و در این عرصه پیشقدم شدند و بعد از این افراد این خیزش در ایران و کشورهای اسلامی آغاز شد که البته همه اینها به سیدجمالالدین اسدآبادی برمیگردد که شوری در میان اندیشمندان به راه انداخت.
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه با انقلاب فرهنگی به این اندیشیدیم که علوم را اسلامی کنیم، اما بعد از چندی از اطلاق اسلامیسازی علوم کوتاه آمدیم، چراکه هیچ علمی جز نظام گزارهها نمیتواند شکل بگیرد، اضافه کرد: در ادامه این روند، مسئله نظامسازی مطرح شد و دیدند برای ایجاد این مسئله به نظریهپردازی نیاز داریم که در اوایل دهه ۸۰، کرسی نظریهپردازی آغاز شد. با توجه به اینکه فقر روشی داریم، روششناسی و ساخت روش توسط نخبگان فکری آغاز شد و هماکنون در این منزل قرار داریم و این همان روش تحقیق معمول است. علم انسانی باید ذیل نظریهها سامان بگیرد نه ذیل نظریه رقیب ما مانند اومانیستها و سکولارها و برای همین به ضرورت روش رسیدیم.
بهمنی با بیان اینکه در میان دانشمندان و مراجع طراز اول ما، تنها شهید سیدمحمدباقر صدر وارد ساخت روش و ساماندهی روش با رویکرد تفسیر موضوعی شد، گفت: تا الان که بنده در خدمت شما هستم، هیچ تفسیر موضوعی را ندیدم که مؤلفهها و مشخصههای منحصر بهفرد تفسیر موضوعی شهید صدر را داشته باشد. تفسیر شهید صدر مسئلهمحور، اجتهادی و منتج به نظریه بود. شهید صدر مسئله را در مقیاس خرد نمیدید بلکه بشری طرح کرده و مسئله بشری را به دامن قرآن میبرد. وی با تکیه بر قرآن تولید اندیشه میکرد و دستگاه فکری میساخت، گرچه خیلی اوقات تولیدات شهید صدر در همایشهای مختلف برده میشود اما نامی از ایشان برده نمیشود.
وی با بیان اینکه شهید صدر یک دامنه نظریه دارد و نظریه استخلاف ایشان یک ابر نظریه است که دانشمندان همدل باید هماندیشی کنند تا به فرجام برسد، گفت: نظریه مفاهیم بنیادین را از این سخن شهید صدر در المدرسه القرآنیه الهام گرفتم که فرمود: ما باید اصطلاحات اساسی قرآن را برای نظریهها پیدا کنیم، اصطلاحات قرآن غیر از زمان جاهلیت است، چون نمیتواند به امانت ارزشهای اسلامی را منتقل کند؛ بهطور طبیعی نظریهها بعد از چند دهه کار دانشمند به یک مفهوم مرکزی میرسند و این همان مفهوم بنیادین است که نظریهها حول این مفهوم شکل میگیرند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم بیان کرد: در خلقت عناصر بنیادین قرار داده شده است که استعداد فوقالعادهای دارند؛ در فیزیک ذرات بنیادین پدیدآورنده اشیا هستند و شتابدهندهها را بر همین اساس ساختند. در زیست سلولهای بنیادین را شکل دادند که این قدرت را دارند واحد زیستی کامل را تولید کنند و کنشهای انسانی در دسته کنشهای بنیادین هستند و شماری از دامنه کنشهای دیگر را بهدنبال خودشان دارند و خداوند مفاهیم را به کار برده و این همان مفاهیم بنیادین است.
واکاوی دلایل نظاممندی علوم انسانی قرآن بنیان
استاد دانشگاه گفت: نگاه نظاممند به موضوعات باعث میشود تا مقولههای مختلف علمی که بر پایه قرآن استخراج شده است به طور کامل تبیین شود و نیازهای علمی و حتی عملی مردم در جنبههای گوناگون به صورت کامل روشن شود.
احد داوری، پژوهشگر قرآنی و استاد دانشگاه در سیزدهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی که امروز دوم اسفندماه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، به ارائه مقاله «واکاوی دلایل نظاممندی علوم انسانی قرآن بنیان» پرداخت و اظهار کرد: در تبیین علوم انسانی قرآن بنیان میتوان به صورت جزئی از نگاه همان علم خاص به مسئله نگاه کرد و هم میتوان با نگرش کلان و با در نظر گرفتن ارتباطات علوم مختلف با علم مورد بحث، به صورت نظاممند به بررسی و واکاوی مباحث آن علم پرداخت.
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
واکاوی دلایل نظاممندی علوم انسانی قرآن بنیان استاد دانشگاه گفت: نگاه نظاممند به موضوعات باعث میش
وی ادامه داد: نگاه نظاممند به موضوعات باعث میشود تا مقولههای مختلف علمی که بر پایه قرآن استخراج شده است به طور کامل تبیین شود و نیازهای علمی و حتی عملی مردم در جنبههای گوناگون به صورت کامل روشن شود؛ اگر مثال سادهای از مشکلات جامعه بزنیم به بحث عفو رهبری اشاره کنیم که عفو جدید است و از دیدگاه قضایی به تنهایی کفایت نمیکند بلکه نگاه اجتماعی، اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی و نظامی داشته باشیم.
این پژوهشگر اضافه کرد: به شکل اتمیک نمیتوان به موضوعات علمی نگاه کرد بلکه باید دلایل نظاممند قرآنی باشیم؛ در نظاممندی باید توجه داشته باشیم که برای بررسی مسائل علمی از روش خاصی استفاده کنیم و و در کنار نگاه روشمند و روشی به قضیه به نظاممندی و نگاه جامعه نیز توجه کنیم.
داوری گفت: در بحث ادله نظاممندی، آیات قرآن، برخی از آیات و روایات و سیره برخی از علما مطرح میشود در حوزه قرآن برخی مصادیق را در این مقاله ذکر کردیم که این مصادیق و موضوعات حوزه ارتباطی چند جانبه دارند در حوزه مسائل اقتصادی در قرآن موضوعات معنوی مثل تقوا مطرح شده و یا همنشینی اقامه نماز و زکات که در آیه ۴۳ و ۱۱۰ سوره بقره آمده نشان میدهد قرآن کریم همه جنبهها را در نظر گرفته است و ارتباط نظاممندی بین نماز و زکات به عنوان مالیات اسلامی خاص برقرار است.
این پژوهشگر بیان کرد: قرآن کریم در برخی موضوعات ارتباط و نظامی برقرار کرده و یا در سیره موضوعاتی مطرح شده که به عنوان مثال در حکمت ۴۳۷ نهجالبلاغه آمده که: «وَ سُئِلَ (عليه السلام) أَيُّهُمَا أَفْضَلُ، الْعَدْلُ أَوِ الْجُودُ؟ فَقَالَ (عليه السلام): الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا، وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا؛ وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ، وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ؛ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا.» در واقع حضرت علی(ع) نگاه جامعی مطرح میکنند و ارتباط میان نظام فردی و اجتماعی را در نظر میگیرند.
وی تصریح کرد: در روایتی در کتاب تهذیب الاحکام آمده که گوشت برخی حیوانات حرام است که نگاه مفسران و شارحان مختلف است و کراهت و حرام نیست برخی هم روایت را قبول نمیکنند و از روی تقیه مطرح کردند و از امام باقر(ع) پرسیدند که ایشان فرمودند: دلیل این تحریم در برهه خاصی از اسلام بود به دلیل اینکه از این حیوان به عنوان حمل و نقل استفاده میکردند پس پیامبر(ص) در جنگ خیبر گفتند حرام است و مسائل سیاسی و نظامی را به مسائل شرعی ارتباط دادند و این نظاممندی در دیدگاه اهل بیت(ع) مطرح است.
این پژوهشگر با اشاره به سیره علما و نظاممندی در نظریات شهید صدر، گفت: به عنوان مثال طرفداران نظام ولایت فقیه موضوعات حفظ نظام را که سیاسی است به عنوان مسئله شرعی قلمداد کردند و مطالعات میان رشتهای نشان میدهد میان علوم انسانی به معنای تعامل بین افراد ارتباط برقرار است و نمیتوان بدون توجه به این ارتباط نظریهپردازی کرد.
وی یادآور شد: در مسائل مختلف باید حوزههای مختلف سیاست، حکومت، فرهنگ، قومیتها، اقتصاد و سایر جنبهها را در نظر گرفت و بدون توجه نظاممند به هر یک از این موضوعات، تحلیلهای ارائه شده ناقص شده و برای زمان یا مکان یا موضوع محدودی کارایی خواهد داشت.