هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
🌿انجمن علمی دانشجویی
دانشکده علوم قرآنی آمل برگزار می کند:
🔴 کرسی علمی_ترویجی؛
بازخوانی روایات جمع قرآن بر پایۀ حدیث نزول قرآن بر هفت حرف
🎙ارائه کننده: آقای دکتر محسن رجبی قدسی؛
عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
🎙ناقد: آقای دکتر جواد فرامرزی؛
استادیار دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
🎙دبیر: آقای دکتر سید معصوم حسینی؛
عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
📆 تاریخ: شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱
⏰ زمان: ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۸:۳۰
🖥 پخش زنده در ادوبی کانکت به آدرس:
🌐http://meet.quran.ac.ir/amol
📄همراه با اهدا گواهی معتبر به شرکت کنندگان
🔸🔶🔶🔶🔶🔶🔸
🔴 توجه؛ شرط صدور گواهی :
اعلام حضور بعد نشست، با فرستادن مشخصات(نام و نام خانوادگی و شماره دانشجویی)به آیدی @MONJI_1.
📍لطفا هنگام ورود به نشست نام و نام خانوادگی به طور کامل(و با زبان انگلیسی)نوشته شود.
♦️حضور در کرسی برای عموم #آزاد است.
🔶🔸🔸🔸🔸🔸🔶
🌿انجمن علمی دانشجویی🌿
دانشکده علوم قرآنی آمل
🆔@quran_amol
7.07M
فایل #صوتی، کرسی علمی_ترویجی؛
بازخوانی روایات جمع قرآن بر پایۀ حدیث نزول قرآن بر هفت حرف
شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱
🔶🔸🔸🔸🔸🔸🔶
🌿انجمن علمی دانشجویی🌿
دانشکده علوم قرآنی آمل
🆔@quran_amol
1.32M
فایل #صوتی، کرسی علمی_ترویجی؛
بازخوانی روایات جمع قرآن بر پایۀ حدیث نزول قرآن بر هفت حرف
شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱
🔶🔸🔸🔸🔸🔸🔶
🌿انجمن علمی دانشجویی🌿
دانشکده علوم قرآنی آمل
🆔@quran_amol
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
🌿انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل برگزار می کند:
🔴 کارگاه دانشجویی روانشناسی؛
بررسی طلاق عاطفی بین زوجین
📆 تاریخ: یکشنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۱
⏰ زمان: ساعت ۱۸ الی ۱۹
🎙با ارائه:
🔶 سرکار خانم زهرا هاشمی؛
روانشناس و مشاور بالینی کودک و نوجوان
🔶 سرکار خانم شیدا فدایی یکتا؛
روانشناس و مددکار اجتماعی
🖥 پخش زنده در ادوبی کانکت به آدرس:
🌐http://meet.quran.ac.ir/amol
📍حضور در کارگاه برای عموم آزاد است.
🔸🔶🔸🔸🔸🔸🔸🔶🔸🔸🔸
🌿انجمن علمی دانشجویی🌿
دانشکده علوم قرآنی آمل
🆔@quran_amol
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #سخن_نگاشت | #ازخودگذشتگی صرفاً هدیه کردن جان نیست
🔻 رهبر انقلاب، در دیدار اخیر نمایندگان مجلس: منظور از «ازخودگذشتگی»... همیشه این نیست که شما بروید جان هدیه کنید... ازخودگذشتگی، یک معنای وسیعتری دارد؛ ازخودگذشتگی در بسیاری از موارد به معنای اسیر نشدن در پنجهی خواستههای حقیر است. مشکل ماها این است؛ ماها در پنجهی خواستههای حقیر گاهی اسیر و گرفتار میشویم. ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
🔍 متن کامل را بخوانید👇
https://khl.ink/f/50317
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
میلادی: Sunday - 29 May 2022
قمری: الأحد، 27 شوال 1443
🌹 امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
❇️ وقایع مهم شیعه:
ا 🔹امروز مناسبتی نداریم
📆 روزشمار:
▪️3 روز تا ولادت حضرت فاطمه معصومه س و آغاز دهه کرامت
▪️13 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام
▪️32 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام
▪️39 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام
▪️41 روز تا روز عرفه
🔸🔶🔸🔸🔸🔸🔸🔶🔸🔸🔸🔸🔸🔶
🌿انجمن علمی دانشجویی🌿
دانشکده علوم قرآنی آمل
🆔@quran_amol
بسم الله الرّحمن الرّحیم
کرسی علمی_ترویجی؛ «بازخوانی روایات جمع قرآن بر پایۀ حدیث نزول قرآن بر هفت حرف» از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل، با ارائه آقای دکتر محسن رجبی قدسی؛ عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
و ناقد آن، آقای دکتر جواد فرامرزی؛
استادیار دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
و دبیر این نشست، آقای دکتر سید معصوم حسینی؛ عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، برگزار شد.
دکتر حسينی بیان کردند:
روایات جمع قرآن و حدیث نزول قرآن بر هفت حرف دو موضوع مهم از دانش های علوم قرآنی است که دربارۀ معنا و مفهوم حدیث «اُنزِلَ القُرآنُ عَلیٰ سَبعَةَ اَحرُف» میان عالمان علوم قرآنی اختلاف نظر وجود دارد. مقالۀ «بازخوانی روایات جمع قرآن بر پایۀ حدیث نزول قرآن بر هفت حرف» مقالۀ مشترکی است که جناب آقای دکتر رجبی با جناب آقای دکتر طباطبایی در مجله مطالعات فهم حدیث شمارۀ 1 به چاپ رساندهاند.
در ادامه جناب آقای دکتر رجبی قدسی بیان کردند:
ما در این مقاله، با توجه به دوازده روایت به اين نتيجه دست یافتیم که جمع و تدوین قرآن به همین شکل فعلی، با نظارت و اِشراف دقیق پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله وسلّم) در طول ۲۳ سال رسالت پر برکت آن حضرت انجام گرفت و با دقّت و اطمینان کامل به نسل آینده سپرده شد. یعنی تقریباً هفده ماه قبل از رحلت رسول خدا(صلّی اللهعلیه وآله وسلّم)، قرآن جمع و تدوین و حتی تحزیب گردید، به جز چند آیه خاص، مثل آیه ی اِکمال دین که در غدیرخم در سال دهم هجری نازل و در جایگاه اصلی خویش که از پیش تعیین شده بود، قرار گرفت.
دکتر رجبی، مضمون 12 حدیث را که دلالت بر جمع قرآن در عهد نبوی دارد را بیان کردند؛ از جمله: اَوس بن حُذَیفَۀ ثَقَفى گوید: «به همراه وفد ثقیف [در رمضان سال نهم هجری] در مدینه بر رسول خدا وارد شدیم. آنحضرت ما را در خیمهاى در مسجد مستقر کرد تا قرآن را بشنویم و مردم را هنگام خواندن نماز ببینیم. رسول خدا هر شب پس از نماز عشا به دیدن ما مىآمد و ضمن گفتگو، قرآن و فرائض را به ما میآموخت. یک شب، آنحضرت کمى دیرتر از وقت همیشه به دیدن ما آمد، علت را جویا شدیم، فرمودند: حزبى از قرآن در خاطرم گذشت، دوست داشتم آن را کامل کنم و سپس به سوى شما بیایم. از اصحاب رسول خدا پرسیدیم پیامبر قرآن را چگونه حزببندی میکند؟ آنان گفتند: «کانَ یحَزِّبُهُ ثَلاثاً و خَمساً و سَبعاً و تِسعاً و إِحدىٰ عَشرَةَ و ثَلاثَ عَشرَةَ و حِزبُ المُفَصَّل»؛ یعنى پیامبر اکرم قرآن را به هفت حزب تقسیم کرده و آن را به اصحاب آموزش دادهاند: سه سورۀ اوّل [بقره، آلعمران و نساء] در حزب اوّل؛ پنج سورۀ بعدى در حزب دوم؛ هفت سورۀ بعدى در حزب سوم؛ نُه سورۀ بعدى در حزب چهارم؛ یازده سورۀ بعدى در حزب پنجم؛ سیزده سورۀ بعدى در حزب ششم؛ و «حزب مفصّل» از سورۀ «قاف» تا «ناس» (شامل 65 سوره) که در حزب هفتم قرآن است. در احادیث ختم قرآن، رسول خدا ختم قرآن را در 40 یا30 روز توصیه مىکنند و در مقابل اصرار برخى جوانان عابد، ختم در کمتر از یک هفته (و در ماه رمضان، کمتر از سه روز) را روا نمىدانند. زرارة بن ابیاَوفى گوید: از رسول خدا سؤال شد: کدام عمل فضیلت بیشتری دارد؟ فرمودند: «الحالُّ المُرتَحِلُ؛ صاحبُ القرآنِ یَضرِبُ مِن أوّلِ القرآنِ إلىٰ آخرِهِ، ومِن آخِرِه إلىٰ أوَّلِهِ، کُلَّما حَلَّ ارتَحَلَ»؛ همصحبت[ی] با قرآن، کسی که قرآن را از آغاز تا پایان و از پایان تا آغازش میخواند؛ هر بار که ختم او پایان میپذیرد، دوباره ختم دیگری را آغاز مىکند؛ حدیث ثقلین نیز بسیار گویاست: «إِنِّی تارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتابَ اللَّهِ وَعِترَتِی»؛ من کتاب خدا و عترتم را که اهلبیت من هستند و هر دو گرانبها و نفیساند، میان شما مىگذارم.
وقتی جمع قرآن در عهد نبوی انجام گرفته، پس جمع قرآن در زمان خلفا چیست؟
در رفع تعارض روايات جمع قرآن در زمان خلفا با روایات جمع قرآن در عهد نبوی، ۲ راه حل مطرح شده است.
برخی بزرگان ما مثل مرحوم سید مرتضی علم الهدی، فقیه و محدّث و متکلّم زبردست در سدۀ پنجم، شاگرد شیخ مفید، ایشان معتقد است که قرآن در عهد نبوی جمع و تدوین شده است و نباید از این روایات درست و حسابی و عقلپسند دست بکشيم و به برخی از روایات جعلی مراجعه کنیم. ایشان به عنوان یک محدّث و متکلم عقلگرا، همۀ احادیث ناظر بر جمع قرآن پس از رحلت پیامبر اکرم(صلوات الله علیه)، را جعلی و ضعیف و ساخته و پرداخته ی اذهان کسانی میداند که با یک قصد و غرضی آن ها را برساخته اند. در عصر حاضر هم، مرحوم آیت الله بروجردی روایات جمع قرآن پس از پیامبر اکرم(صلّی اللهعلیه وآله وسلّم)، همه را مجعول و «موضوع» میدانند.
🔸🔶🔸🔸🔸🔸🔸🔶🔸🔸🔸🔸🔸🔶
🌿انجمن علمی دانشجویی🌿
دانشکده علوم قرآنی آمل
🆔@quran_amol
برخی از خاورشناسان معتقدند که روايات جمع قرآن در زمان خلفا میتواند درست باشد مثلاً چه بسا ابوبکر خواسته است که یادگیری قرآن خود و یا مصحف ناقص خود را تکمیل کند و این کار را به زید بن ثابت سپرده است و بعد ها، این شاخ و برگ پیدا کرده است و به صورت روایت های فعلی که ما در منابع میبینیم، ثبت و ضبط شده است.
و تحلیل سومی که ما در این مقاله ارائه کردهایم، این است که این روایات میتوانند ناظر بر یک فضای ديگری در عهد نبوی باشند و آن به اين معنا که پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) در واقع آموزش قرآن را، به عنوان آموزش یک زبان مطرح کرده بودند و آموزش قرآن، یک امر پویا و زایا بوده است به گونه ای که قرآنآموزان همراه با یادگیری قرآن، در مقام فهم قرآن میتوانستند قرآن را به قرائتهای مختلف بخوانند. و آن قرائتهای مختلف، چیزی جز فهم صحابه از قرآن نبوده است که لابلای آیات به صورت مزجی بیان و قرائت می شده است.
جمعبندی ما این است که روایات جمع قرآن در زمان خلفا میتواند از یک منظر درست باشد ولی نه به معنای جمع قرآن برای اولین مرتبه، چون جمع قرآن در عهد نبوی انجام گرفته، بلکه به معنای گردآوری قرائات تفسیری و توضیحی و تصریفی پیامبر اکرم(صلوات الله علیه) بوده است: با این هدف که از گسترش قرائات تفسیری و تبیینی بر مبنای میراث قرائی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) جلوگیری شود یعنی نگذارند مسلمانان هرکس از پیش خود، قرآن را تفسیر کند.
جناب دکتر فرامرزی بیان کردند: موضوعی که آقای رجبی انتخاب کرده اند، موضوعی بسيار پر مناقشه در تاریخ تمدن اسلامی است.
از مزایای مقاله ایشان یکی اینکه مقاله، علمی_پژوهشی است و به نوعی تمام دیدگاه ها یا بیشتر ديدگاه هایی که در باب جمع و تدوین قرآن است را با استنادات فراوانی آورده اند.
به هر حال بیشتر باید آن نکته نظرات را بگوییم تا در خلالش یکسری مباحث نو و جدید بیرون آید و سطح بحث بالا برود.
اصطلاح تصریف یا سوره های تألیفی نیاز به یک مفهوم شناسی دقیق تر و جامع تر دارد، چون اصطلاحات جدیدی هستند، انتظار داریم در پژوهش های بعدی تکمیل شود.
و بحث عمده، که همان بحث تناقض در روایات و نتيجه گیری از آنها است. به نظر بنده، این مقاله به لحاظ علمی محل بحث است. و ما میدانیم که این چنین روایات که آورده شده، محل بحث است و برخی از اینها، روایات هم نیست.
🔸🔶🔸🔸🔸🔸🔸🔶🔸🔸🔸🔸🔸🔶
🌿انجمن علمی دانشجویی🌿
دانشکده علوم قرآنی آمل
🆔@quran_amol
هدایت شده از آیت الله العظمی جوادی آملی
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در پی رخداد تلخ و غمبار آبادان
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی ضمن تسلیت رخداد تلخ و سانحه سنگین و غمبار آبادان بیان داشتند: جامعه اعم از مسئول و مردم عادی موظف اند یعنی #همه_ما_موظفیم که اساس فکر، عقل، درایت، اندیشه و انگیزه را بر #اعتقاد_صائب و #عمل_صالح بنیان گزاری کنیم.
▫️ این گونه از رخدادهای تلخ در اثر نبود عقیده صائب و ایمان سالم است. کسی که لرزان می اندیشد و مضطرب فکر می کند، مضطرب می سازد! آن که #انگیزه_اختلاسی و #اندیشه_نجومی دارد، فکرش را، فکرتش را، فطرتش را بر لبه لرزان سقوط، بنیان گزاری کرده است، خواه از مسئولین خواه از مردم! و کسی که باور صحیح، اعتقاد صائب و ایمان سالم داشت، او در زمین مستحکم خانه می سازد.
متن کامل پیام معظم له بدین شرح است:
👇👇👇👇
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
🌿انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل برگزار می کند:
🔴 کارگاه دانشجویی روانشناسی؛
بررسی طلاق عاطفی بین زوجین
📆 تاریخ: یکشنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۱
⏰ زمان: ساعت ۱۸ الی ۱۹
🎙با ارائه:
🔶 سرکار خانم زهرا هاشمی؛
روانشناس و مشاور بالینی کودک و نوجوان
🔶 سرکار خانم شیدا فدایی یکتا؛
روانشناس و مددکار اجتماعی
🖥 پخش زنده در ادوبی کانکت به آدرس:
🌐http://meet.quran.ac.ir/amol
📍حضور در کارگاه برای عموم آزاد است.
🔸🔶🔸🔸🔸🔸🔸🔶🔸🔸🔸
🌿انجمن علمی دانشجویی🌿
دانشکده علوم قرآنی آمل
🆔@quran_amol