3- علم خداوند نسبت به حاضر و غايب و ظاهر و باطن يكسان است. «عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ»
4- مجرم بايد ابتدا از جرم خود آگاه شود، سپس به كيفر برسد. «فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
هدایت شده از مدرسه قرآن راهیان به سوی نور
حهت تست تجوید خود می توانید صوت تلاوت خود را به شخصی بنده ارسال نمایید
@rahiltoloo
نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در رشته های: حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و سبک زندگی معصومین(ع)، همراه با جوایز نقدی و اعطای گواهینامه
ثبت نام تا 15 بهمن ماه و در سامانه Quranedu.ir
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
ای کسانی که ایمان آوردهاید! هنگامی که برای نماز روز جمعه اذان گفته شود، به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر است اگر میدانستید!
معنای کلمات آیه
جمعة: در مجمع البيان فرموده: گويند روز جمعه را عروبه مىگفتند كعب بن لوى اولين كسى بود كه آن را جمعه خواند، و گويند اهل مدينه پيش از هجرت ايمان آورده بودند، گفتند: يهود و نصارى را روزى هست (شنبه و يكشنبه) كه در آن هر هفت روز يك بار جمع مىشوند شما هم در روز عروبه اجتماع كنيد، لذا آن را جمعه ناميدند، تفصيل سخن در قاموس قرآن ديده شود، جمعه به ضم ميم و سكون آن خوانده شده است.
فاسعوا: سعى: تند رفتن و تلاش «فاسعوا» يعنى بشتابيد، طبرسى فرموده: ابن مسعود آن را «فامضوا» خوانده و از على عليه السّلام و امام باقر و امام صادق عليهما السّلام نيز روايت شده است.[۱]
1- براى دعوت مردم به عبادت بايد بسترسازى كرد. (در ابتداى سوره قبل از دستور به شركت در نماز جمعه، سخن از تسبيح موجودات است.) يُسَبِّحُ لِلَّهِ ... فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ
2- براى دعوت مردم، آنان را با احترام و نام نيك ياد كنيم. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»
3- حضور در نماز جمعه، نشانه ايمان است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ ...
4- نماز، مايهى ذكر خدا است. إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ ... فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ
5- براى حضور در نماز جمعه، شتاب كنيد. «لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا»
6- براى حضور در نماز جمعه، بايد موانع موجود را برطرف كرد. «وَ ذَرُوا الْبَيْعَ» (رها كردن كسب و كار و تجارت از باب نمونه است وگرنه همه كارها را بايد در هنگام نماز، رها كرد و در نماز جمعه حضور يافت.)
7- خداوند كه فرمان ترك تجارت مىدهد، آن را با وعدههاى حق جبران مىكند.
«ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»
8- نشانه علم واقعى، انتخاب بهترينها در هر زمان است. «ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»
«1». بحارالانوار، ج 89، ص 201.
«2». وسائل الشيعه، ج 5، ص 40.
جلد 10 - صفحه 43
9- در تربيت دينى، هم تشويق لازم است، «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»
هدایت شده از مدرسه قرآن راهیان به سوی نور
توجه توجه هر شب آیه حفظ فردا را قرار می دهم همراه ترجمه لغات و کلاس تلفظ حروف هر کس می خواهد در این کلاس حفظ موضوعی شرکت کند به پی وی مربوط مراجعه نماید و پس از ارائه نام و نام خانوادگی و نام پدر و تاریخ تولد و شماره تماس برای ارائه تکالیف نوبت بگیرد هر نفر یک روز در هفته نوبت می گیرد و دیگر هر شب ارائه تکالیف نداریم
https://eitaa.com/joinchat/1377370168Ce0a9b20c53 https://rubika.ir/quranhefze
#کلاس_قرآن_مجازی #کلاس_قرآن_رایگان #آتش_به_اختیار
کلاس های تفسیر آیت الله جوادی آملی در شبکه ۴ سیما در ساعت ۶:۱۰
و در شبکه قرآن سیما ساعت ۷صبح
https://eitaa.com/joinchat/1377370168Ce0a9b20c53
هدایت شده از مدرسه قرآن راهیان به سوی نور
نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در رشته های: حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و سبک زندگی معصومین(ع)، همراه با جوایز نقدی و اعطای گواهینامه
ثبت نام تا 15 بهمن ماه و در سامانه Quranedu.ir
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
#آیه10
الهی قمشهایانصاریانفولادوندآیتیمکارم شیرازی
و هنگامی که نماز پایان گرفت (شما آزادید) در زمین پراکنده شوید و از فضل خدا بطلبید، و خدا را بسیار یاد کنید شاید رستگار شوید!
قُضِیَتْ»: اداء گردید و انجام پذیرفت. «إنتَشِرُوا»: پراکنده و متفرق شوید. «إبْتَغُوا»: جستجو کنید. بطلبید.
پیام ها
1- زمان تعطيلى كسب و كار و تجارت به خاطر عبادت، نبايد زياد به درازا كشيده شود. (در آيه قبل، فرمان ترك داد و ستد صادر شد و در اين آيه بلافاصله پس از انجام عبادت آن منع برطرف شد). فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ ...
2- خداوند، تعطيل بازار مسلمانان و رهاكردن كار، حتى در يك روز كامل را نمىپسندد. «فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا»
3- كسب درآمد و دريافت فضل الهى، نياز به هجرت و حركت و مسافرت در زمين دارد. «فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ»
4- در انجام عبادت سرعت بگيريد، «فَاسْعَوْا» ولى در كار مادى به سراغ آن رويد و نيازى به عجله نيست، زيرا رزق نزد خداوند مقدّر است. «وَ ابْتَغُوا»
5- لطف و فضل خداوند بسيار است ولى انسان بايد براى به دست آوردن آن تلاش كند. «وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»
6- در اسلام، تنپرورى ممنوع است. «وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»
7- دنيا، گوشهاى از فضل الهى است. «مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»
8- رستگارى، در سايه انجام فرمانهاى الهى است. فَاسْعَوْا ... ذَرُوا ... وَ ابْتَغُوا ... وَ اذْكُرُوا ... لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
9- تلاش براى رسيدن به امور معنوى و مادى، هر دو فرمان خداست. در آيه قبل فرمود: «فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ» و در اين آيه مىفرمايد: «وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»
10- اگر داد و ستد با اراده انسان باشد معاملهاى بيش نيست، «وَ ذَرُوا الْبَيْعَ»، امّا اگر بعد از انجام عبادت به سراغ داد و ستد رفتيم، به فضل الهى تبديل مىشود. «وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»
11- تلاش براى دنيا نبايد همراه با غفلت از ياد خدا باشد. «وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ
جلد 10 - صفحه 45
وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً»
12- اسلام هم خواهان كيفيّت در عبادت است، «فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» «1» و هم به دنبال كمّيّت. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً»
13- آنجا كه زمينه غفلت و لغزش بيشتر است مثل بازار، ياد خدا ضرورىتر است. «وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً»
14- ياد خدا در همه حال لازم است، چه در حال عبادت، «فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ» و چه در حال تجارت. «وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ اذْكُرُوا اللَّهَ»
15- انسان با عملكرد و انتخاب خوب خود مىتواند زمينه رستگارى را فراهم آورد. فَاسْعَوْا ... وَ ابْتَغُوا ... وَ اذْكُرُوا ... لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
16- ياد خدا، زمانى عامل رستگارى مىشود كه مداوم و مستمر باشد. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»