eitaa logo
دارالقرآن شهید سید حسین شکرآبی
29 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
86 ویدیو
2 فایل
🌺موسسه قرآنی شهید سید حسین شکرآبی🌺 وابسته به حوزه علمیه الزهرا_شهرری برگزار کننده دوره های مختلف قرآنی در زمینه های مختلف برای تمام سنین. شماره تماس: ۰۲۱۵۵۹۳۲۱۶۴ ۰۹۰۵۹۸۲۶۳۶۱ ارتباط با ادمین : @f_a_tehrani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ۲۴۳ 🌸 ۶۴_ گفت: آیا همان گونه كه شما را پیش از این نسبت به برادرش امین پنداشتم، درباره او هم امین پندارم؟ [من به مراقبت و نگهبانی شما امید ندارم‌] یقیناً خدا بهترین نگهبان است و او مهربان‌ترین مهربانان است. 🌸 ۶۵_ چون كالایشان را گشودند، دیدند اموالشان را به آنان بازگردانده‌اند، گفتند: ای پدر! [بهتر از این‌] چه می‌خواهیم؟ این اموال ماست كه به ما بازگردانده و ما [دوباره با همین اموال‌] برای خانواده خود آذوقه می‌آوریم و برادرمان را حفظ می‌كنیم، و بار شتری اضافه می‌كنیم و آن [بار شتر از نظر عزیز كه مردی كریم است‌] باری ناچیز است. 🌸 ۶۶_ گفت: برادرتان را همراه شما [به مصر] نمی‌فرستم تا اینكه‌ پیمان محكمی از خدا به من بسپارید كه او را حتماً به من بازگردانید، مگر اینكه [به سبب بسته شدن همه راه‌ها به روی شما] نتوانید. چون پیمان استوارشان را به پدر سپردند، گفت: خدا بر آنچه می‌گوییم وكیل است. 🌸 ۶۷_ و گفت: ای پسرانم! [در این سفر] از یك در وارد نشوید بلكه از درهای متعدد وارد شوید، و البته من [با این تدبیر] نمی‌توانم هیچ حادثه‌ای را كه از سوی خدا برای شما رقم خورده از شما برطرف كنم، حكم فقط ویژه خداست، [تنها] بر او توكل كرده‌ام، و [همه‌] توكل‌كنندگان باید به خدا توكل كنند. 🌸 ۶۸_ هنگامی كه فرزندان یعقوب از آنجایی كه پدرشان دستور داده بود وارد شدند، تدبیر یعقوب نمی‌توانست هیچ حادثه‌ای را كه از سوی خدا رقم خورده بود، از آنان برطرف كند جز خواسته‌ای كه در دل یعقوب بود [كه فرزندانش به سلامت و دور از چشم زخم وارد شوند] كه خدا آن را به انجام رساند، یعقوب به سبب آنكه تعلیمش داده بودیم از دانشی [ویژه‌] برخوردار بود ولی بیشتر مردم [كه فقط چشمی ظاهربین دارند، این حقایق را] نمی‌دانند. 🌸 ۶۹_ و هنگامی كه بر یوسف وارد شدند، برادر [مادری‌] ش را كنار خود جای داد، گفت: بی‌تردید من برادر تو هستم، بنابراین بر آنچه آنان همواره انجام می‌دادند [و من برای تو فاش كردم‌] اندوهگین مباش. @quran_shekarabi 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
💎💠💎💠💎💠💎💠💎 💠💎💠💎💠 بسم الله الرحمن الرحیم ☀️ 💫      ، یکی از احادیث گرانقدری است که در توصیف مناقب ،‌ فضائل علی (علیه السلام) و حضرت الزهرا (سلام الله علیها) بیان شده است.   💫 در این حدیث مفاخره،‌ امیرالمومنین علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله) به حضور آقا رسول الله (صلی الله علیه و آله ) ، رسیده و هر کدام از مناقب خویش را با بیان « أَنَا » بر می شمارند .    💫روایت بدین صورت است که روزی امیرالمومنین علی (علیه السلام) به همراه حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) به صحراء رفته و مشغول خوردن خرما شده و شروع به صحبت کردند.     امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: ای فاطمه،‌ همانا حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) مرا بیشتر از تو دوست دارد!         حضرت زهراء (سلام الله علیها) فرمودند: واعجباه! سخن عجیبی است،‌ آیا تو را بیش از من دوست دارد در حالی که من میوه دل او و عضوی از اعضای او و شاخه ای از شاخه های او هستم و او فرزندی جز من ندارد.         حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: ای فاطمه،‌ اگر تصدیق سخن مرا نمی کنی بیا با هم نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برویم.      امیرالمومنین علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله)  نزد حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) رفتند.  در این زمان حضرت زهراء (سلام الله علیها) ابتدا به سخن کرده و فرمودند:        یا رسول الله،‌ کدام از ما نزد شما محبوب تریم؟ من یا علی؟        آقا رسول الله فرمودند: تو ای فاطمه نزد من محبوب تری و علی (علیه السلام) نزد من عزیز تر است.        در این هنگام حضرت علی (علیه السلام) شروع به بیان مناقب و فضائل خویش می کنند و حضرت زهراء (سلام الله علیها) در برابر هر کدام از مناقب حضرت علی (علیه السلام) فضائل و مناقب خویش را ارائه می دهند.   ⚜ با تفکر و تامل در خطباتی که  امير عالم ، با لفظ "أَنَا" خودشان را معرفی می نمایند ؛ می توانیم با فضائل حضرتشان بهتر آشنا شويم.    🔸 الفضائل (لابن شاذان القمي)، ص ۸۰ تا ۸۲ @quran_shekarabi 💠💎💠💎💠 💎💠💎💠💎💠💎💠💎
💎💠💎💠💎💠💎💠 💠💎💠💎 ⚜  قال مولانا علي (علیه السلام): أَنَا الَّذِي اشْتَقَّ اللَّهُ تَعَالَى اسْمِي مِنْ اسْمِهِ فَهُوَ الْعَالِي وَ أَنَا عَلِي. من کسی هستم که خداوند عزوجل اسم مرا از اسم خودش مشتق کرده است؛ او عالی است و من علی.   ⚜ قالت مولاتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها): ‏وَ أَنَا كَذَلِكَ فَهُوَ الْفَاطِرُ وَ أَنَا فَاطِمَةَ. من کسی هستم که خداوند عزوجل اسم مرا از اسم خودش مشتق کرده است؛ او فاطر است و من فاطمه.    الفضائل - شاذان بن جبرئيل القمي - ص ۷۹-۸۲ ◀️ ادامه دارد..... @quran_shekarabi 💎💠💎💠 💠💎💠💎💠💎💠💎
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ فِى ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَ الْمَلآئِكَةُ وَ قُضِىَ الْأَمْرُ وَإِلَى اللَّهِ تَرْجَعُ الْأُمُور ُ 🍀 ترجمه:آیا جز این انتظار دارند كه خداوند و فرشتگان در سایه ‏هاى ابر به سوى آنها بیایند تا كار یكسره شود؟ (در حالى كه بعد از نزول آیات روشن، نیازى به چیز دیگرى نیست.) و به سوى خدا تمام امور بر می گردد. 🌷 :سایه ها 🌷 :ابر 🌺 دعوت انبیا از طریق استدلال ومعجزه است، ولى گاهى مردمِ بهانه‏ جو، انتظارات دیگرى داشتند. خداوند بر انجام هركارى قدرت دارد، ولى مى‏ فرماید:اگر بعد از برآمدن انتظار شما بازهم لجاجت كنید، قهر الهى شما را فرا خواهد گرفت و دیگر مهلتى براى عذرخواهى و توبه در كار نیست. نمونه آن را در مائده آسمانى كه از حضرت عیسى خواستند و یا ناقه ‏اى كه از حضرت صالح درخواست نمودند، مى‏ بینیم كه هرگاه نوع معجزه به درخواست مردم صورت گیرد، باید اطاعت حتمى باشد و گرنه قهر حتمى است. البتّه این در مواردى است كه اصل انتظار محال نباشد، مانند دیدن خدا وگرنه اگر اصل توقّع نابجا باشد، پاسخ ردّ به آنان داده مى‏شود. نظام آفرینش و تربیتى خداوند، بر محور انتظارات نابجاى شما نمى ‏چرخد. ممكن است شما انتظار داشته باشید خداوند و فرشتگان در لابلاى ابرها، بالاى سر شما به صورت جسمى پیدا شوند و مستقیماً با خودتان حرف بزنند، ولى چنین چیزى ممكن نیست. 🔹 پيام های آیه210سوره بقره 🔹 ✅ با وجود دلائل روشن بر رسالت پیامبر، توقّع نابجا ممنوع است. «هل ینظرون» ✅ انتظار رؤیت خدا و فرشتگان، بهانه‏ اى براى فرار از پذیرش حقّ است. «ینظرون... یأتیهم اللّه و الملائكة» ✅ سرچشمه و بازگشت همه چیز به سوى خداست. چرا در انتظار دیدن خود او هستید، مگر آثار او را نمى ‏بینید. «هل ینظرون... و الى اللّه ترجع الامور» @tafsir_ir1 @quran_shekarabi 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ۲۴۴ 🌸 ۷۰_ چون بارشان را آماده كرد، آبخوری [پادشاه‌] را در بار برادرش گذاشت. سپس ندا دهنده‌ای بانگ زد: ای كاروان! یقیناً شما دزد هستید! 🌸 ۷۱_ كاروانیان روی به گماشتگان كردند و گفتند: چه چیزی گم كرده‌اید؟ 🌸 ۷۲_ گفتند: آبخوری شاه را گم كرده‌ایم و هر كس آن را بیاورد، یك بار شتر مژدگانی اوست و من ضامن آن هستم. 🌸 ۷۳_ گفتند: به خدا سوگند شما به خوبی دانستید كه ما نیامده‌ایم در این سرزمین فساد كنیم، و هیچ‌گاه دزد نبوده‌ایم. 🌸 ۷۴_ گماشتگان گفتند: اگر شما دروغگو باشید [و سارق در میان شما یافت شود] كیفرش چیست؟ 🌸 ۷۵_ گفتند: كسی كه آبخوری در بار و بنه‌اش پیدا شود، كیفرش خود اوست [كه به غلامی گرفته شود]. ما ستمكاران را [در كنعان‌] به همین صورت كیفر می‌دهیم. 🌸 ۷۶_ نهایتاً [یوسف‌] پیش از [بررسی‌] بارِ برادرش، شروع به [بررسی‌] بارهای [دیگر] برادران كرد، آن گاه آبخوری پادشاه را از بار برادرش بیرون آورد. ما این‌گونه برای یوسف چاره‌اندیشی نمودیم؛ زیرا او نمی‌توانست بر پایه قوانین پادشاه [مصر] برادرش را بازداشت كند مگر اینكه خدا بخواهد [بازداشت برادرش از راهی دیگر عملی شود]. هر كه را بخواهیم [به‌] درجاتی بالا می‌بریم و برتر از هر صاحب دانشی، دانشمندی است. 🌸 ۷۷_ برادران گفتند: اگر این شخص دزدی می‌كند [خلاف انتظار نیست‌]؛ زیرا پیش‌تر برادری داشت كه او هم دزدی كرد. یوسف [به مقتضای كرامت و جوانمردی‌] این تهمت را در دل خود پنهان داشت و نسبت به آن سخنی نگفت و این راز را فاش نساخت. در پاسخ آنان گفت: منزلت شما بدتر [و دامنتان آلوده‌تر از این‌] است [كه ظاهرتان نشان می‌دهد] و خدا به آنچه بیان می‌كنید، داناتر است. 🌸 ۷۸_ گفتند: ای عزیز! او را پدری سالخورده و بزرگوار است، پس یكی از ما را به جای او بازداشت كن، بی‌تردید ما تو را از نیكوكاران می‌بینیم. @quran_shekarabi 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 سَلْ بَنِى إِسْرَاءِيلَ كَمْ ءَاتَيْنَاهُمُ مِنْ ءَايَةٍ بَيِّنَةٍ وَمَنْ يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ 🍀 ترجمه:از بنى اسرائیل بپرس: چه بسیار از دلایل روشن به آنها دادیم؟ و هركسی نعمتِ خدا را پس از آنكه به سراغ او آمد،تبدیل(به کفر و نقمت) كند پس همانا خداوند سخت كیفر است. 🌺 به گفته روایات، نزدیكترین تاریخ به در پیش آمدن حوادثِ گوناگون، تاریخ بنى اسرائیل است. خداوند به آنان، پیامبری همچون موسى و معجزات و الطاف خویش را مرحمت فرمود و آنان را از اسارت فرعون نجات داد. براى اداره زندگى آنان، قوانین آسمانى فرستاد و به لحاظ مادّى نیز زندگى خوبى براى آنان تأمین كرد. امّا كفران و تبدیل نعمتها از سوى آنان به حدّى رسید كه به جاى هارون، پیروى سامرى كردند و به جاى به گوساله پرستى روى آوردند تا آنكه خداوند كه درباره ى آنان «فضّلتكم على العالمین» فرموده بود، در اثر چنین رفتارهایى فرمود: «باؤوا بغضب» از سنّت هاى ثابت الهى آن است كه هر قوم و ملّتى، اعمّ از مسلمانان و غیر مسلمان، اگر نعمت هاى الهى را تبدیل و تغییر دهند، دچار قهر الهى خواهند شد. چنانكه امروزه دنیاى پیشرفته به جاى بهره گیرى مفید از تكنولوژى وصنعت، دنیا را به آتش و فساد كشانده است. 🔹 پیام های آیه211سوره بقره 🔹 ✅ بررسى و عبرت هاى آن لازم است. «سل بنى اسرائیل» ✅ ها، مسئولیّت آورند وكوتاهى در آن كیفرآور. «مَن یبدّل... شدید العقاب» @tafsir_ir1 @quran_shekarabi 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸