eitaa logo
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
9.9هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
5.6هزار ویدیو
50 فایل
روزانه #تفسیری کوتاه از آیات کلام‌الله مجید رو باهم مرور میکنیم (به ترتیب از اول قرآن😍) ‌ ‌🟢 مجموعه تبلیغات بعثت👇 eitaa.com/joinchat/304153330C2ebf875a87 تبلیغات ارزان و پربازده👆👆 ‌
مشاهده در ایتا
دانلود
9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥🌸 علی ای همای رحمت مولودی بسیار زیبا👌 ┄┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅┄ 👉 @QURAN_SOUND114 👈
علے دنیامہ علے بابامہ 1.mp3
5.2M
علے دنیامھ، علے بابامھ😍 چقد خوشبختم که علے آقامه🌼 |حاج‌حسیڹ‌طاهرۍ|🌱 (علیه‌السلام) ┄┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅┄ 👉 @QURAN_SOUND114
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره الاعراف ( آیات4 و 5 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَ
💢 مروری کوتاه بر آیات سوره الاعراف ( آیات6 و 7 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ «6» 🦋🌱پس قطعاً از مردمى كه (پيامبران) به سويشان فرستاده شدند، سؤال و بازخواست خواهيم كرد و قطعاً از خود پيامبران (نيز) خواهيم پرسيد. 🕋فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَ ما كُنَّا غائِبِينَ «7» 🦋🌱پس بى‌شك (از هر چه كرده‌اند،) از روى علم برايشان بازگو خواهيم كرد، و ما (از مردم،) غايب و بى‌خبر نبوديم. 📝نکته ها👇 🔷آيه‌ى قبل، مجازات دنيوى را مطرح كرد و اينجا كيفر و محاسبه‌ى اخروى را و با چندين تأكيد حتميّت سؤال قيامت را بيان مى‌كند و اينكه پرسش و بازخواست، مخصوص مردم نيست، بلكه پيامبران نيز مورد سؤال قرار مى‌گيرند. «يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَنا إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ» «1» ⁉️سؤال: در قيامت از چه مى‌پرسند؟ 🍀الف: از نعمت‌ها. «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» «2» در روايات متعدّدى، رهبرى و ولايت را نيز از مصاديق نعمت مورد سؤال در آيه برشمرده‌اند. «3» 🍀ب: از قرآن و اهل‌بيت عليهم السلام. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «از مردم سؤال مى‌شود كه با قرآن و اهل‌بيت من چگونه عمل كرديد؟»، «ثمّ اسألهم ما فعلتم بكتاب اللّه و باهل‌بيتى» «4» 📖«1». مائده، 109. 📖«2». تكاثر، 8. 📚«3». وسائل، ج 24، ص 299. 📚«4». تفسير فرقان. 📚جلد 3 - صفحه 21 🍀ج: از رفتار و كردار. «لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ. عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ» «1» 🍀د: از اعضا و جوارح. «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا» «2» 🍀ه: از پذيرش و عدم پذيرش رسولان. يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ‌ ... «3» چنانكه در جاى ديگر از رهبران دينى نيز در مورد برخورد مردم با آنان سؤال مى‌شود. يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ‌ ... «4» 🍀و: از عمر و جوانى كه چگونه سپرى شد. 🍀ز: از كسب و درآمد. چنانكه در روايات مى‌خوانيم: در روز قيامت انسان از چهار چيز به خصوص سؤال و بازخواست مى‌شود: «شبابك فيما أبليته و عمرك فيما أفنيتَه و مالك ممّا اكتسبته و فيما أنفقتَه»، «5» در مورد عمر و جوانى كه چگونه آن را گذراندى و درباره‌ى مال و دارايى كه چگونه به دست آوردى و در چه راهى مصرف كردى. ⁉️سؤال: اين آيات بيان مى‌كند كه سؤال از همه كس حتمى است؛ امّا در بعضى آيات از جمله آيه 39 سوره‌ى الرّحمن آمده كه در آن روز، از هيچ انس و جنّى در باره‌ى به گناهانشان سؤال نمى‌شود، «فَيَوْمَئِذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَانٌّ» اين آيات چگونه قابل جمع است؟ ✅پاسخ: در قيامت، مواقف و ايستگاه‌ها متعدّد است و هر موقفى صحنه‌اى خاص دارد؛ در يك موقف، بر لب‌ها مهر مى‌خورد و قدرت حرف زدن ندارند. در موقفى ديگر، مهر برداشته مى‌شود و همه به ناله و استمداد و اقرار مى‌كنند. در موقفى ديگر از همه مى‌پرسند، در موقفى نيز سكوت حاكم است و سؤالى نمى‌شود. 🔷پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «كُلّكم راع و كُلّكم مسؤل عن رَعيّته فالامام يسأل عن النّاس والرّجل يسأل عن أهله و المرأة تسأل عن بيت زوجها و العبد يسأل عن مال سيّده» همه‌ى شما مسئول زيردستان خود هستيد و بايد پاسخگو باشيد؛ امام از امتش، مرد از همسرش، زن از رفتار در خانه‌ى همسرش و بنده از مال ودارايى مولايش. همچنين فرمودند: خداونداز من نيز سؤال مى‌كند كه آيا ابلاغ رسالت كردم يا نه؟ «1» 📖«1». حجر، 92- 93. 📖«2». اسراء، 36. 📖«3». انعام، 130. 📖«4». مائده، 109. 📚«5». كافى، ج 2، ص 135، بحار، ج 7، ص 259. 📚جلد 3 - صفحه 22 📝پیام ها🔰 🔶1- در روز قيامت، هم از رهبران سؤال مى‌شود، هم از امّت‌ها (جنّ و انس)، هم از نيكان، هم از بدان، هم از علما وهم از پيروان آنها. «فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ» 🔶2- سؤال در قيامت، نوعى استشهاد و اقرار گرفتن و توبيخ است و گاهى نيز تقدير و تشكّر، وگرنه چيزى از خدا پنهان نيست تا با سؤال، رفع ابهام شود. فَلَنَسْئَلَنَ‌ ... فَلَنَقُصَّنَ‌ ... 🔶3- علم خداوند، دقيق است. «بِعِلْمٍ» (نكره دلالت بر عظمت و دقّت دارد.) 🔶 4- علم خداوند با حضور و نظارت خود اوست و واسطه‌اى در كار نيست. «... بِعِلْمٍ وَ ما كُنَّا غائِبِينَ‌» 📚«1». تفسير درّالمنثور. ------------------------------------------------- 📚 برگرفته از تفسیرنور ❤️🍃 🆔 @QURAN_SOUND114 📎 با ما همراه باشید👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سجده در نماز شب 🌷علامه طباطبایی (ره): 🔹سزاوار است هنگام اشتغال به نماز شب،سوره هایی که سجده واجب دارند را تلاوت نماید ،زیرااز حال قیام به سجده افتادن در حین قرائت آیه سجده،، خالی از لطف نیست . ┄┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅┄ 👉 @QURAN_SOUND114 👈
دردِ عشق تو دوای دردِ ماست جُز به دردت دردِ ما درمان مکن ┄┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅┄ 👉 @QURAN_SOUND114 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣ 🌱وصف‌ چشمان‌ تو سخت است زبس‌ زیبایی یوسفم نیست به این ماهی و این ‌آقایی... 🌱در مقام ‌تو همین بس که همه می‌گویند تو گل‌ِ سرسـبدِ فاطمه‌ی ‌زهرایی... ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌ الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج ‌ ┄┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅┄ 👉 @QURAN_SOUND114 👈
😍 😍 : داستان هاى قرآنى داراى چه ویژگی هائى هستند؟🤔 اجمالی: 👇👇 قرآن نه کتاب تاریخ است ❌ و نه کتاب قصه؛ ❌ اما برای پیشبرد اهداف تربیتی خود گاهی اوقات برخی وقایع تاریخی را با روشی منحصر به فرد روایت می کند😊. برخی از ویژگی های این روش گویی منحصر به عبارت اند از:🔰 ❣️ ۱- تمرکز بر نقاط حساس و تأثیرگذار حوادث. ❣️ ۲- دوری از آوردن مطالب زائد. ❣️۳- انسجام حداکثری و عدم تضاد بین بخش های مختلف روایت. ❣️ ۴- توجه به ریشه ها و پیامدهای وقایع و احتراز از ذکر بی مورد همه وقایع به صورت صرف. ❣️۵- جداسازی وقایع حقیقی و تاریخی از اسطوره ها و خرافات. پاسخ :👇👇 قسمت از مباحث تربیتى و مواعظ و اندرزهاى و بشارت ها و انذارها و بیم ها و امیدهاى قرآن، در قالب مسائل تاریخى بیان شده👌؛ و به قدرى زیبا و گویا و موثر مطرح شده که هر شنونده اى را بى اختیار به سوى آن اهداف عالى مى کشاند✅ و تا انسان سوره هایى مانند یوسف، انبیاء، طه، قصص، مریم و آل عمران و بقره و… را، مطالعه نکند به عظمت فوق العاده مباحث تاریخى قرآنپى نمى برد.❌ اصولا مباحث تاریخى قرآن داراى ویژگى هاى زیر است:🔰🔰🔰 ✍️ ۱. تکیه بر قسمت هاى حساس و انداختن ذره بین قوى روى مسائلى که نقش مهم تربیتى دارند. ✍️ ۲. خالى بودن از هر گونه حشو و زوائد. ✍️ ۳. خالى بودن از تناقض و تضاد و ناهماهنگى. ✍️ ۴. بر خلاف روش تاریخ نگارى معمول آن زمان (حتى قرن ها بعد از آن)، که تاریخ به عنوان یک که حداکثر به عنوان یک آگاهى از وضع گذشتگان مطرح مى شد؛ و هیچ تجزیه و تحلیلى که شکل فلسفه تاریخ و درس هاى آموخته شده از سرگذشت پیشینیان باشد نداشت❌، در مباحث تاریخى قرآن مجید هم به ریشه هاى مسائل توجه شده و هم به پیامدهاى آن، به گونه اى که حس کنجکاوى و روح دقت و تفکر را در شنونده و خواننده بر مى انگیزد❣️، و جالب این که در همه جا حوادث غیر آموزنده را که جز اطاله کلام و اتلاف وقت، ثمرى ندارد حذف مى کند.✅ ✍️ ۵. جداسازى حقایق تاریخى از افسانه ها که از مسائل بسیار پیچیده تلقّى مى گردد، در قرآن مجید به صورت دقیقى مورد توجّه قرار گرفته است.👌 توضیح این که عواملى وجود داشته که همیشه تاریخ با افسانه هایى آمیخته شود.💕 از جمله آن ها، سرگرمى و ارضاى عواطف کودکانه و تحریک تخیّلات و ایجاد جاذبه هاى دروغین بوده است؛ بطورى که مى توان گفت افسانه ها و اسطوره ها بخش مهمى از تواریخ پیشینیان و رکناصلى آن را تشکیل مى دهد.💠 روى این حساب، اگر خود را در زمان نزول قرآن مجید و در محیط زندگى پیامبر اسلام(صلى اللهعلیه وآله) فرض کنیم، مى بینیم آنچنان تواریخ آن زمان با خرافات آمیخته شده بود ـ خرافاتى که دهان به دهان مى گشت و در زمره مسلّمات شمرده مى شد ـ که جدا سازى آن براى افراد درس خوانده امکان پذیر نبود❌، تا چه رسد افراد بى سواد.👌 علماى آن زمان که همان ربانیون و احبار یهود و نصارى بودند، و همچنین کاهنان مشرک عرب نیز پاسداران این اسطوره ها و خرافات و قصه ها بودند.✅ مسلماً کسى که در چنین محیطى زندگى کند و به سن چهل سالگى برسد، تار و پود افکار او آن چنان با این افسانه ها و اسطوره ها بافته مى شود که جدایى از آن عادتاً ممکن نیست. ❌ آیا چنین کسى قدرت دارد تواریخ را در آن محیط تاریک پاک سازى کند و حقایق را از خیالات و خرافات جدا سازد؟ یک محقق درس خوانده تاریخ امروز به زحمت قادر بر چنین کارى است، چگونه مى توان از فرد درس نخوانده اى در آن روز چنین انتظارى را داشت؟!(۱) 💠پی نوشت: (۱). گردآوري از کتاب: پيام قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، ۱۳۸۶ ه. ش‏، ج ۸، ص ۱۹۵. ┄┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅┄ 👉 @QURAN_SOUND114 👈
محمد نقشبندي - فراز فرقان 1.mp3
386.2K
💢 ماندگار 🔸از سوره فرقان 🔸با صدای استاد 🔸اجرا در اوج جوانی و توانایی صوتی 🔸اجرا در مصر - شهر دمیاط - سال 1341 شمسی 🔸در نغمه رست 🔸مدت : 23 ثانیه 🔸حجم: 377 کیلوبایت 🔸در صورت آسیب‌دیدن فایل بارگذاری‌شده ، آن را از پیوند زیر دریافت کنید: http://qgolchin.blog.ir/post/NaghshbandiF 🔹... وَیُلَقَّوْنَ فِیهَا تَحِیَّةً وَسَلامًا ﴿٧٥﴾ خَالِدِینَ فِیهَا حَسُنَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا ﴿٧٦﴾ ┄┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅┄ 👉 @QURAN_SOUND114 👈
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
🔰 #مشکل کسانی که #شعائر_دینی را به #تمسخر می گیرند #بی عقلی آنهاست☺️ 👇👇👇 وَ إِذَا نَادَیْتُمْ إِلى
❣️ ⭐️ وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَكَفَّرْنَا عَنهُْمْ سَیِّاتهِِمْ وَ لَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ(65- مائده) 👇👇👇 ✍️ قرآن می گوید: اگر اهل کتاب که اسلام را نپذیرفته اند❌، ایمان بیاورند و به مانند سایر مسلمانان عقاید آخرین شریعت الهی را پذیرفته و باور کنند ✍️و سپس بر اساس آن باورها به دستورات آن نیز عمل کنند مورد عنایت الهی قرار گرفته و با ورود به بهشت، رستگار خواهند شد.(13)✅ 😍 مراد از تقوا بعد از ایمان که در آیه آمده است، ✅ پرهیز از محرمات الهى و گناهان كبیره است‏ ✍️ و منظور از سیئات، گناهان صغیره است که خدا وعده گذشت از آنها را به شرط ترک کبائر داده است.(14)👌 پی نوشت ها: (1) نمونه ج4 ص232(2) المیزان ج5 ص151 (3) المیزان ج5 ص206(4) همان ص206-207(5) هو البغض مع الكراهة و التجنّب. التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج6 ص125(6) ر.ک: المیزان ج5 ص237 (7) تفسیر نمونه ج4 ص300(8) آیه 34 سوره مائده (آیه بعدی)(9) ر.ک به نمونه ج4 ص359-362(10)نمونه ج4 ص364 (11)المیزان ج6ص2(12)همان(13)ر.ک به مجمع البیان ج3 ص343(14)المیزان ج6 ص37امید پیشگر.بخش قرآن تبیان ┄┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅┄ 👉 @QURAN_SOUND114 👈