eitaa logo
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
9.8هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
5.6هزار ویدیو
50 فایل
روزانه #تفسیری کوتاه از آیات کلام‌الله مجید رو باهم مرور میکنیم (به ترتیب از اول قرآن😍) ‌ ‌🟢 مجموعه تبلیغات بعثت👇 eitaa.com/joinchat/304153330C2ebf875a87 تبلیغات ارزان و پربازده👆👆 ‌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠شهید محسن حججی: در بحث انتظار کم کار کرده ایم... چقدر برای تبلیغ میکنیم؟! ‌ ‌ ‌‌‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 ♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷ویژگیهای کعبه درقرآن🌷 1⃣ﻛﻌﺒﻪ، ﺍﻭّﻟﻴﻦ ﺧﺎﻧﻪ🌹 إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ [ ﻧﻴﺎﻳﺶ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ] ﻣﺮﺩم ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺷﺪ ، ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻜﻪ ﺍﺳﺖ .(آل عمران٩٦) 2⃣پربرکت 🌹 لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا ﻛﻪ ﭘﺮ ﺑﺮﻛﺖ است ...(آل عمران٩٦) 3⃣مایه هدایت مردم🌹 وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ ﻭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(آل عمران٩٦) 4⃣ﻣﺮﻛﺰ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺎﺧﺎﺳﺘﻦ ﻣﺮﺩم🌹 جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِّلنَّاسِ ﺧﺪﺍ ، [ ﺯﻳﺎﺭﺕِ ]ﻛﻌﺒﻪ ،ﺭﺍ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻗﻮﺍم ﻭ ﺑﺮﭘﺎﻳﻲ [ ﺯﻧﺪﮔﻲ ، ﻣﻌﻴﺸﺖ ﻭ ﺳﺎﻣﺎﻥ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ]ﻣﺮﺩم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ.(مائده٩٧) 5⃣ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺁﺯﺍﺩ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﺎﻟﻚ 🌹 وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ ﻭ ﺑﺮ ﮔﺮﺩ ﺧﺎﻧﻪ گرامی و ﺧﺎﻧﻪ ای که ﺍﺯ ﻗﻴﺪ ﻣﻠﻜﻴﺖ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﺖ ﻃﻮﺍﻑ ﻛﻨﻨﺪ(حج٢٩) 6⃣ﻣﺤﻞ ﺗﺠﻤّﻊ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﺃﻣﻦ ﻣﺮﺩم🌹 وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺧﺎﻧﻪ [ ﻛﻌﺒﻪ ] ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﻣﺤﻞ ﮔﺮﺩﻫﻤﺎﻳﻲ ﻭ ﺟﺎﻱ ﺍﻣﻦ ﻭﺍﻣﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ (بقره ١٢٥) ‌ ‌ ‌‌‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 ♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره شعراء ( آیات 69 تا 76 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ
💢 مروری کوتاه بر آیات سوره شعراء ( آیات 77 تا 82 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋فَإِنَّهُمْ عَدُوٌّ لِي إِلَّا رَبَّ الْعالَمِينَ «77» 🦋🦋البتّه اين بت‌ها دشمن من هستند (و من دشمن آنها)، مگر پروردگار جهانيان (كه محبوب من است). 🕋الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ «78» وَ الَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَ يَسْقِينِ «79» وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ «80» وَ الَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ «81» 🦋🦋همان پروردگارى كه مرا آفريد و همو راهنماييم مى‌كند. او كه مرا (هنگام گرسنگى) طعام مى‌دهد و (هنگام تشنگى) سيرابم مى‌نمايد. و هر گاه بيمار شوم، همو مرا شفا مى‌بخشد. او كسى است كه مرا مى‌ميراند، سپس زنده‌ام مى‌كند. 🕋وَ الَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ «82» 🦋🦋او كسى است كه اميد دارم روز جزا خطاهاى مرا ببخشد. 📚جلد 6 - صفحه 328 📝نکته ها👇 🔷جز خدايى كه ربّ العالمين است، همه‌ى معبودها دشمن ما مى‌شوند، زيرا بت‌ها در قيامت به سخن در آمده، عليه بت‌پرستان شكايت خواهند كرد. چنانكه قرآن مى‌فرمايد: «كَلَّا سَيَكْفُرُونَ بِعِبادَتِهِمْ وَ يَكُونُونَ عَلَيْهِمْ ضِدًّا» «1» روز قيامت بت‌ها از بت‌پرستان تنفّر مى‌جويند و با آنان ضدّيت دارند و بدين وسيله عداوت آنها روشن مى‌شود. «2» 🔷خطاى انبيا، ترك اولى است، و گرنه خداوند حضرت ابراهيم را با صفاتى مثل برگزيده ستايش نموده است. «إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ» «3» 📝پیام ها🔰 🔶1- معبودهاى خيالى و دروغين، دشمنان انديشه، سعادت وتكامل بشريّت هستند. عَدُوٌّ لِي‌ ... 🔶2- ابتدا بايد به جهان و جهان‌آفرين توجّه كرد و سپس توجّه به خويشتن. «رَبَّ الْعالَمِينَ‌- خَلَقَنِي» 🔶3- در شيوه‌ى تبليغ، گاهى لازم است خود را به جاى ديگران قرار دهيم. «عَدُوٌّ لِي» و نفرمود: «عَدُوٍّ لَكُمْ» 🔶4- آفرينش انسان از بزرگ‌ترين الطاف الهى است. «الَّذِي خَلَقَنِي» 🔶5- كسى حقّ هدايت دارد كه آفريده باشد. «خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ» زيرا تدبير و هدايت از آفرينش جدا نيست. 🔶6- آفريدن و هدايت كردن، نشانه‌ى آن است كه او ما را دوست دارد، نه بت‌ها. «عَدُوٌّ لِي إِلَّا رَبَّ الْعالَمِينَ الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ» 🔶7- هدايت، از شئون ربوبيّت است. «رَبَّ الْعالَمِينَ‌- فَهُوَ يَهْدِينِ» 🔶8- نعمت هدايت (بعد از خلقت)، بزرگ‌ترين نعمت‌هاست. «خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ» 🔶9- آفريدن يك بار است، ولى هدايت در هر لحظه و هميشه است. ( «خَلَقَنِي» به‌صورت ماضى و «يَهْدِينِ» به صورت مضارع و استمرار آمده است) 🔶10- سير شدن و سيراب شدن انسان، كار خداست. آب و نان وسيله است. «يُطْعِمُنِي‌ وَ يَسْقِينِ» 📖«1». مريم، 82. 📚«2». تفسير كبيرفخررازى. 📖«3». ص، 46. 📚جلد 6 - صفحه 329 🔶11- توجّه به نعمت‌هاى معنوى، بر توجّه به نعمت‌هاى مادّى مقدّم است. ابتدا فرمود: فَهُوَ يَهْدِينِ‌ ...، آنگاه فرمود: يُطْعِمُنِي وَ يَسْقِينِ‌ ... 🔶12- در پيدايش بيمارى، خود ما مقصّريم. «مَرِضْتُ» و نفرمود: «أمرضنى» 🔶13- شفا از خداست. دارو وسيله است وتأثير آن نيز به اراده اوست. «فَهُوَ يَشْفِينِ» 🔶14- شفاى روح و شفاى جسم در كنار هم لازم است. «فَهُوَ يَهْدِينِ‌- فَهُوَ يَشْفِينِ» 🔶15- در سخن و خطابه، آهنگين بودن كلمات يك ارزش است. «يَهْدِينِ‌- يَسْقِينِ‌- يَشْفِينِ‌- يُحْيِينِ» 🔶16- در جهان بينى الهى، مرگ پايان كار نيست، يكى از مراحل زندگى است. «يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ» 🔶17- همه كاره‌ى هستى خداست. (توحيد افعالى) «يَهْدِينِ‌- يَسْقِينِ‌- يَشْفِينِ‌- يُحْيِينِ» 🔶18- مرگ نيز نعمت است. وَ الَّذِي يُمِيتُنِي‌ ... مرگ در رديف نعمت‌ها آمده است. 🔶19- هر كجا زمينه شرك وجود دارد، شرك‌زدايى لازم است. (در نعمت هدايت، اطعام و شفا، سه بار كلمه‌ى «هو» به كار رفته است، ولى در خلقت و مرگ و حيات، اين كلمه به كار نرفته، شايد به اين خاطر كه خلقت و مرگ را همه به خدا نسبت مى‌دهند و جاى شرك نيست، ولى ارشاد و اطعام و شفا به مردم، دارو، پزشك و غذا نسبت داده مى‌شود. لذا قرآن براى زنده‌نگاه داشتن روحيّه توحيد، كلمه‌ى «هو» را بكار برد، يعنى همه‌ى كارها بدست اوست). 🔶20- يكى از فلسفه‌هاى عبادت، تشكّر از خداوند است. (ابراهيم به عمو و قوم خود فرمود: «ما تَعْبُدُونَ» چه چيزى را مى‌پرستيد؟ گفتند: بت. حضرت ابراهيم در اين آيات، فلسفه‌ى عبادت خدا را بيان مى‌كند). «خَلَقَنِي‌- يَهْدِينِ‌- يُطْعِمُنِي‌- يَسْقِينِ‌- يَشْفِينِ‌- يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ»
🔶21- هيچ كس از الطاف الهى بى نياز نيست. أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ ... در جايى كه حضرت ابراهيم خليل‌اللّه خود را نيازمند مغفرت الهى بداند، تكليف ما روشن است. 🔶22- عفو الهى، فضل اوست نه استحقاق ما. «أَطْمَعُ» آرى، به اعمال خود تكيه‌نكنيم، زيرا ابراهيم نيز به عفو الهى چشم دوخته، نه پاداش كار خود. 📚جلد 6 - صفحه 330 🔶23- اميد و رجا، يك ارزش است. «أَطْمَعُ» 🔶24- ربوبيّت خداوند سبب دلبستگى به عفو و مغفرت اوست. رَبَّ الْعالَمِينَ‌ ... أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي‌ 🔶25- طلب مغفرت، شيوه‌ى انبياست. «يَغْفِرَ لِي» 🔶26- اگر لطف خاصّ او نباشد، انسان در هر مرحله‌اى باشد جايزالخطا است. «خَطِيئَتِي» 🔶27- جلوه‌ى مبدء و معاد در كلام انبيا آشكار است. خَلَقَنِي‌ ... يَوْمَ الدِّينِ‌ 🔶 28- نيازهاى مادّى و معنوى انسان از آغاز تا پايان زندگى، به دست خداوند است. خَلَقَنِي‌ ... يَوْمَ الدِّينِ‌ ------------------------------------------------- 📚 برگرفته از تفسیرنور ❤️🍃 🆔 @QURAN_SOUND114 📎 با ما همراه باشید👆
42.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸استاد 🔹سوره مبارکه ابراهیم ‌ ‌ ‌‌‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 ♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💞 نَشَـوَدصُبـح‌اَگَـرعَـرض‌ِاِرـٰادَت‌نَڪُنَم . . نـٰام‌ِزیبـٰاےِتـورـٰاصُبـح‌تِـلآوَت‌نَڪُنَم!(:❤️‍🩹' السَّلامُ‌عَلَيْكَ‌يَاحُجَّة‌اللّٰهِ‌فِى‌أَرْضِهِ✨🕊 ‌ ‌ ‌‌‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 ♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم زیبا از ترجمه فارسی سوره مبارکه ✨ بخش اول✅ ‌ ‌ ‌‌‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 ♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم زیبا از ترجمه فارسی سوره مبارکه ✨ بخش دوم و پایانی✅ ‌ ‌ ‌‌‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 ♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره شعراء ( آیات 77 تا 82 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋فَإِنَّهُمْ عَدُوٌّ لِي إِ
💢 مروری کوتاه بر آیات سوره شعراء ( آیات 83 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋 رَبِّ هَبْ لِي حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ «83» 🦋🦋(ابراهيم در ادامه‌ى سخن خود گفت:) پروردگارا! به من حكمت و دانش مرحمت فرما و مرا به صالحان ملحق كن! 📝نکته ها👇 🔷كلمه‌ى «حكم» مى‌تواند به معناى حكومت و سرپرستى و تدبير امور باشد و يا به معناى دانش و معرفت. البتّه «حُكم» معنايى برتر از حكمت دارد، زيرا حكمت تنها قدرت تشخيص حقّ از باطل است و حُكم آگاهى همراه با آمادگى براى اجراى حقّ است. «1» 🔷سعادت انسان در چند جمله خلاصه مى‌شود كه در دعاى حضرت ابراهيم آمده است: ●الف: شناخت خداوند و معرفت درونى نسبت به او. «هَبْ لِي حُكْماً» ●ب: حضور در جامعه‌ى صالح. «أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» ●ج: نام نيك در تاريخ. «لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ» 📚«1». تفسير نمونه. 📚جلد 6 - صفحه 331 ●د: رسيدن به بهشت ابدى. «وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ» 📝پیام ها🔰 🔶1- انسان براى رسيدن به كمالات بايد از خداوند استمداد كند. رَبِّ هَبْ لِي‌ ... 🔶2- استمداد از نام «ربّ»، در استجابت‌دعا مؤثّر است. «رَبِّ» 🔶3- حكمت و بينش همراه با عمل، هديه‌ى الهى است. «هَبْ لِي حُكْماً» 🔶4- قبل از درخواست جديد از خداوند، از نعمت‌هاى قبلى نامى ببريد و از او تشكّر كنيد. خَلَقَنِي‌- يَهْدِينِ‌- يَشْفِينِ‌- يَسْقِينِ‌- وَ ... رَبِّ هَبْ لِي‌ 🔶5- اگر حكمت باشد، ولى دوستان انسان نااهل باشند، حكمت كارايى ندارد. «هَبْ لِي حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي» 🔶6- اگر ديد و بينش و تفكّر صحيح بود، رفتار و گفتار و نيّت هم صحيح مى‌شود. (حكمت به معناى ديد و فهم و نظر صحيح است). «حُكْماً» 🔶7- حكمت نظرى، به تنهايى مفيد و نجات‌بخش نيست. حكمت بايد با عمل همراه باشد. «هَبْ لِي حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» 🔶8- برخوردارى از حكمت و معرفت در درون و زندگى در جامعه‌ى صالحان و صالح بودن، بالاترين درجه‌ى سعادت است. «حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» 🔶9- حكمت وشناخت وبينش، بر عمل مقدّم است. «هَبْ لِي حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي» 🔶10- بهترين دعا را از بهترين افراد بياموزيم. (بهترين افراد، انبيا هستند و يكى از بزرگ‌ترين انبيا حضرت ابراهيم عليه السلام است كه در دعا از خداوند مغفرت، حكمت، نام نيك و حسن عاقبت مى‌خواهد و در آيات ديگر از خداوند، فرزندان خوب و پيروان مسلمان درخواست مى‌كند). 🔶11- حكومت‌خواهى براى انجام احكام الهى، مطلوب است. «هَبْ لِي حُكْماً» «1» 🔶12- هم انزوا ممنوع است و هم جذب نااهلان شدن. «أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» 🔶13- پيش كسوتان صالح را ارج نهيم. «أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» (نفرمود: از صالحين باشم، بلكه فرمود: به آنان ملحق شوم. زيرا مقام سابقين برتر است). 📚«1». تفسير صافى. 📚جلد 6 - صفحه 332 🔶14- جامعه‌اى ارزش دارد كه افرادش صالح باشند. «أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» 🔶 15- انسان به رفيق خوب محتاج است. «وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» ------------------------------------------------- 📚 برگرفته از تفسیرنور ❤️🍃 🆔 @QURAN_SOUND114 📎 با ما همراه باشید👆