🌸✨🌸
✨🌸
🌸
💟 امام علی(علیه السلام):
💥 چون دنيا به كسي روي آورد، نيكي هاي ديگران را به او عاريت دهد،
و چون از او روي برگرداند خوبي هاي او را نيز بربايد.
📚 #نهج_البلاغه #حکمت9
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
@QURAN_SOUND114
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
21.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید : تلاوت سوره نمل
💢 توسط قاری مصری #محمود_شحات_انور
#درخواستی_اعضا🍃
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
@QURAN_SOUND114
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیات 204 و 205) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋 وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْ
💢مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره (آیات206 و207)
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋وَ إِذا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ«206»
☘وهنگامى كه به او گفته شود از خداى پروا كن، عزت وغرورى كه در سايهى گناه بدستآورده او را بگيرد. پس آتش دوزخ براى او كافى است و چه بد جايگاهى است.
📖«1».حج، 41.
📖«2».بقره، 223.
📚جلد1صفحه 321
🔰پیام ها🔰
🔶1- مستكبران، به موعظهى ديگران گوش نمىدهند. «إِذا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ» در تاريخ آوردهاند كه عبدالملك مروان از خلفاى بنىاميه بر بالاى منبر در شهر مدينه گفت: به خدا سوگند هركس مرا امر به تقوا كند، گردنش را خواهم زد.«1»
🔶2- حاكم بايد پندپذير باشد.«إِذا قِيلَ.. أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ»
🔶3- گناه، مايهى عجب، غرور و تكبّر است. «أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ»
🔶4- توجّه دادن به دوزخ، هشدارى غرور شكن است. «فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ»
🌺🍃
🕋وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ«207»
☘واز مردم كسى است كه براى كسب خشنودى خدا، جان خود را مىفروشد و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.
●○💠نکته ها💠○●
🔷ابنابىالحديد كه از علماى قرن هفتم اهلسنّت است، در شرح نهجالبلاغه خود آورده است: تمام مفسّران گفتهاند اين آيه درباره علىبنابىطالب عليه السلام نازل شده است كه در ليلةالمبيت در بستر رسول خدا صلى الله عليه و آله خوابيد. و اين موضوع در حدى از تواتر است كه جز كافر يا ديوانه آنرا انكار نمىكند. «2»
🔷مشركانِ مكّه، قرار گذاشتند از هر قبيلهاى يك نفر را براى كشتن پيامبر صلى الله عليه و آله انتخاب كنند و آن حضرت را دسته جمعى از بين ببرند تا بنىهاشم به خونخواهى او قيام نكنند و با اين عمل از دعوت پيامبر راحت شوند. پيامبر صلى الله عليه و آله از نقشهى آنان با خبر شد وعلى(ع)براى اينكه پيامبر به سلامت ازمكّه خارج شود،در بستر ايشان خوابيد واين آيه در شأن آن حضرت نازل گرديد.«1»
📚«1».تفسير احسنالحديث، ج 1، ص 376.
📚«2». شرح نهجالبلاغه، ج 13، ص 262.
📚جلد 1-صفحه 322
🔷همين كه على عليه السلام در آن شب خطرناك به جاى پيامبر خوابيد، خداوند به دو فرشتهى خود، جبرئيل و ميكائيل فرمود: كداميك از شما حاضريد فداى ديگرى شويد؟! هيچكدام از آنها حاضر نشدند. خداوند فرمود: اينك مشاهده كنيد كه چگونه علىبنابىطالب عليهما السلام حاضر است جان خود را فداى رسول خدا كند.
🔷گاهى بايد براى احياى يك معروف ويا محو يك منكر، جان را تسليم كرد.
✨حضرت على عليه السلام فرمودند: كسى كه در راه امر به معروف و نهى از منكر كشته شود، يكى از مصاديق اين آيه است. «2»
🔰پیام ها🔰
🔶1- نااهل، حرفش زيباست وانسان را به تعجّب وامىدارد، ولى مؤمن، عملش دنيا را متعجّب مىكند. «مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ»، «مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ»
🔶2- ياد ايثارگران را زنده بداريم. «مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي»
🔶3- پيش مرگِ اولياى خدا شدن، يك ارزش است. «مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي»
🔶4- بزرگترين سود آن است كه انسان بهترين متاع را كه جان اوست به خالق خودبفروشد، آن هم نه براى بهشت و يا نجات از دوزخ، بلكه فقط براى كسب رضاى او. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ»
♻️«1». بسيارى از علماى اهل سنّت، به اين فضيلت على عليه السلام اقرار كردهاند كه علّامه امينى «ره» در الغدير (ج 2، ص 48) آنان را نام برده است، از آن جمله امام احمدحنبل، در مسند خود (ج 1، ص 348) مىباشد. صاحب تفسير اطيبالبيان مىنويسد: در كتاب غايةالمرام، بيست حديث آمده كه نُه حديث از علماى اهل سنّت و يازده حديث از علماى شيعه است و اين آيه را دربارهى فداكارى حضرت على عليه السلام دانستهاند. در تاريخ طبرى، (ج 2، ص 373) نيز كه از نوشتههاى قرن سوم است، ماجراى خوابيدن حضرت على عليه السلام در بستر رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده است. همچنان كه تاريخ يعقوبى (ج 2، ص 39) موضوع را به صراحت بازگو مىنمايد. در شرح نهجالبلاغه ابنابىالحديد (ج 4، ص 73) آمده است: معاويه چهار هزار درهم پول داد تا بگويند اين آيه در شأن ابنملجم نازل شده است!. تفسير نمونه، ج 2، ص 49.♻️
📚«2». تفسير صافى، ج 1، ص 241.
📚جلد 1 - صفحه 323
🔶5- در راه خدا، استقبال از خطر و آمادگى براى جانفشانى همچون دريافت خطر است. با توجّه به شأن نزول آيه، ستايش از كسى است كه جان خود را در معرض خطر قرار داد، هرچند حادثهاى اتفاق نيفتاد. «مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ...»
🔶6- رأفت خداوند، بهترين پاداش است. خداوند براى هركارى پاداشى قرار داده است، امّا در اين آيه مىفرمايد: خداوند رئوف است. «اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ»
---------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_بقره
@QURAN_SOUND114
✅پرسش:
با توجه به اينكه خداوند اختصاص به مكانى ندارند، نزول قرآن به واسطه جبرئيل، چگونه تصور مىشود؟
🌺پاسخ:
در اين پرسش، نزول فرشتگان همسان با نزول و فرود آمدن باران انگاشته شده است! در حالى كه نزول در غالب موارد به اين معنا استعمال نشده و معانى ديگرى دارد.
☘️قرآن مجيد مىفرمايد:
وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ «حجر، آيه 21.»؛ «و هيچ چيز نيست مگر آنكه گنجينههاى آن نزد ماست، و ما آن را جز به اندازهاى معين فرو نمىفرستيم».
در اين آيه نزول اشياء از خزاين الهى چيزى جز مراتب آفرينش آنها نيست؛ زيرا اين مسئله روشن است كه درختان و انسانها از بالاى آسمان بر زمين فرو نمىبارند.
🔷در مورد قرآن نيز نزول و مشتقات آن مكرر به كار رفته است. در اين موارد نيز روشن است كه قرآن از مكانى در بالا به زمين فرود نيامده است؛ بلكه حقيقتى ملكوتى و عِلوى داشته كه مرتبه به مرتبه تنزل يافته تا به وجود لفظى رسيده است.
به همين دليل كه از مرتبهاى بالا به مرتبهاى پايين آمده تعبير به نزول شده است.
🔸نحوه نزول ملائكه نيز احياناً چيزى متناسب با شكل وجودى آنها است؛ به گونهاى كه واسطه فيض خداوند نسبت به انسانها مىشوند. البته گاهى بدون تمثّل و گاهى به صورت تمثل است؛ آنگونه كه بر حضرت ابراهيم به عنوان ميهمان وارد شدند
قرآن شناسی، صالح قنادی، ص 54
➖➖➖➖➖🌸➖➖
http://eitaa.com/joinchat/2438332427C2cd73b4e63
نشر دهید لطفا🌺🍃
صفحہ ۱۶۶ استاد پرهیزگار .MP3
886.3K
💠 هدیه نور برای ظهور 💠
🌹 #ترتیل_صفحه166🌹
🎤باصدای استاد #پرهیزگار
🌸✨🌸
✨🌸
🌸
💟 امام علی(علیه السلام):
☘ با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند،
و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند.
📚 #نهج_البلاغه #حکمت10
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
@QURAN_SOUND114
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯