eitaa logo
کانال آرشیو مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا علیه السلام
105 دنبال‌کننده
548 عکس
129 ویدیو
29 فایل
در راستای مرتب نمودن مطالب کانال موسسه صوتها و مطالب قدیمی تر به این کانال منتقل گردید. و من الله التوفیق
مشاهده در ایتا
دانلود
ا✴️✴️✴️ بررسی نقش ا✴️✴️ «» ا✴️ در شکل‌گیری فاجعه‌ی عاشورا - ۱۵ 🎙 🔸به داخل شهر کوفه برگردیم: وقتی که عبیدالله بن زیاد به رؤسای قبایل کوفه گفت بروید و مردم را از دور مسلم پراکنده کنید وگرنه پدرتان را در می آورم چرا امر او را اطاعت کردند؟! رؤسای قبایل که همه‌شان اموی نبودند و از شام نیامده بودند! بعضی از آنها جزو نویسندگان نامه به امام حسین علیه‌السّلام بودند. بن ربْعی یکی از آنها بود که به امام حسین علیه‌السّلام نامه نوشت و او را به کوفه دعوت کرد. همو، جزو کسانی است که وقتی عبیدالله گفت بروید مردم را از دور مسلم متفرّق کنید قدم پیش گذاشت و به تهدید و تطمیع و ترساندن اهالی کوفه پرداخت! چرا چنین کاری کردند؟! 🔸 گیرم که عوام متفرّق شدند؛ چرا خواصِ مؤمنی که دوْر مسلم بودند، از او دست کشیدند؟ بین اینها افرادی خوب و حسابی بودند که بعضیشان بعداً در کربلا شهید شدند؛ اما این‌جا، اشتباه کردند. 🔸البته آنهایی که در کربلا شهید شدند، کفّاره‌ی اشتباهشان داده شد. درباره‌ی آنها بحثی نیست و اسمشان را هم نمی آوریم. اما کسانی از خواص، به کربلا هم نرفتند. نتوانستند بروند؛ توفیق پیدا نکردند و البته، بعد مجبور شدند جزو شوند. چه فایده؟! وقتی امام حسین علیه‌السّلام کشته شد؛ وقتی فرزند پیغمبر از دست رفت؛ وقتی فاجعه اتّفاق افتاد؛ وقتی حرکت تاریخ به سمت سراشیب آغاز شد، دیگرچه فایده؟! 🔸لذاست که در تاریخ، عدّه‌ی توّابین، چند برابر عدّه‌ی شهدای کربلاست. شهدای کربلا همه در یک روز کشته شدند؛ توّابین نیز همه در یک روز کشته شدند. اما اثری که توّابین در تاریخ گذاشتند، یک هزارم اثری که شهدای کربلا گذاشتند، نیست! به‌خاطر این‌که در وقت خود نیامدند. کار را در خود انجام ندادند. تصمیم گرفتند و تشخیص دادند. ✴️ ۷۵/۳/۲۰ ✴️✴️ @qurantehran ✴️✴️✴️
ا✴️✴️✴️ بررسی نقش ا✴️✴️ «» ا✴️ در شکل‌گیری فاجعه‌ی عاشورا - ۱۴ 🎙 🔸تاریخ مینویسد: مسجد کوفه مملو از جمعیتی شد که پشت سر ابن زیاد به نماز عشا ایستاده بودند. چرا چنین شد؟ بنده که نگاه میکنم، میبینم طرفدارِ حق مقصرند و بعضیشان در نهایت بدی عمل کردند. مثل چه کسی؟ مثل . 🔹 شریح قاضی که جزو بنی‌امیّه نبود! کسی بود که می فهمید حق با کیست. می فهمید که اوضاع از چه قرار است. وقتی هانی بن عروه را با سر و روی مجروح به زندان افکندند، سربازان و افراد قبیله‌ی او اطراف قصر عبیدالله زیاد را به کنترل خود درآوردند. ابن زیاد ترسید. آنها می گفتند: شما هانی را کشته‌اید. ابن زیاد به شریح قاضی گفت: برو ببین اگر هانی زنده است، به مردمش خبر بده. شریح دید هانی بن عروه زنده، اما مجروح است. تا چشم هانی به شریح افتاد، فریاد برآورد: ای مسلمانان! این چه وضعی است؟! پس قوم من چه شدند؟! چرا سراغ من نیامدند؟! چرا نمی آیند مرا از این‌جا نجات دهند؟! مگر مرده‌اند؟! شریح قاضی گفت: می خواستم حرفهای هانی را به کسانی که دورِ دارالاماره را گرفته بودند، منعکس کنم. اما افسوس که جاسوس عبیدالله آن‌جا حضور داشت و ! جرأت نکردم یعنی چه؟ یعنی همین که ما می گوییم ترجیح دنیا بر دین! شاید اگر شریح همین یک کار را انجام می داد، . اگر شریح به مردم می گفت که هانی زنده است، اما مجروح در زندان افتاده و عبیدالله قصد دارد او را بکشد، با توجّه به این‌که عبیدالله هنوز قدرت نگرفته بود، آنها می ریختند و هانی را نجات می دادند. با نجات هانی هم قدرت پیدا می کردند، روحیه می یافتند، دارالاماره را محاصره می کردند، عبیدالله را می گرفتند؛ یا می کشتند و یا می فرستادند می رفت. آن گاه کوفه از آنِ امام حسین علیه‌السّلام میشد و دیگر واقعه‌ی کربلا اتّفاق نمی افتاد! اگر واقعه‌ی کربلا اتّفاق نمی افتاد؛ یعنی امام حسین علیه‌السّلام به حکومت می رسید. حکومت حسینی، اگر شش ماه هم طول می کشید برای تاریخ، برکات زیادی داشت. گرچه، بیشتر هم ممکن بود طول بکشد. 🔹یک وقت یک حرکت بجا، تاریخ را نجات می دهد و گاهی یک حرکت نابجا که ناشی از ترس و ضعف و دنیاطلبی و حرص به زنده ماندن است، تاریخ را در ورطه‌ی گمراهی می غلتاند. ای شریح قاضی! چرا وقتی که دیدی هانی در آن وضعیت است، شهادت حق ندادی؟! عیب و نقصِ خواصِ ترجیح دهنده‌ی دنیا بر دین، همین است. ✴️ ۷۵/۳/۲۰ ✴️✴️ @qurantehran ✴️✴️✴️
ا✴️✴️✴️ بررسی نقش ا✴️✴️ «» ا✴️ در شکل‌گیری فاجعه‌ی عاشورا - ۱۳ 🎙 🔸ویژگی فرد عامی، چنین است. آدمی که اهل تحلیل نیست، منتظر تحقیق نمیشود. دیدند فردی با اسب و تجهیزات وارد شد. بی آن‌که یک کلمه حرف با او زده باشند، تصوّر غلط کردند. تا یکی گفت او امام حسین علیه‌السّلام است همه فریاد امام حسین، امام حسین برآوردند! به او سلام کردند و مقدمش را گرامی داشتند؛ بی آن‌که صبر کنند تا حقیقت آشکار شود. 🔸 عبیدالله هم اعتنایی به آنها نکرد و خود را به دارالاماره رساند و از همان جا طرح مبارزه با مسلم بن عقیل را به اجرا گذاشت. اساس کار او عبارت از این بود که طرفداران مسلم بن عقیل را با اشدّ فشار مورد تهدید و شکنجه قرار دهد. بدین جهت، هانی بن عروه را با غدر و حیله به دارالاماره کشاند و به ضرب و شتم او پرداخت. وقتی گروهی از مردم در اعتراض به رفتار او دارالاماره را محاصره کردند، با توسل به دروغ و نیرنگ، آنها را متفرق کرد. 🔸در این مقطع هم، نقش به اصطلاح طرفدارِ حق که حق را شناختند و تشخیص دادند، اما دنیایشان را بر آن مرجّح دانستند، آشکار میشود. 🔸 از طرف دیگر، حضرت مسلم با جمعیت زیادی به حرکت درآمد. در تاریخ «ابن اثیر» آمده است که گویی سی هزار نفر اطراف مسلم گرد آمده بودند. از این عدّه فقط چهار هزار نفر دوْرادوْر محلّ اقامت او ایستاده بودند و شمشیر به دست، به نفع مسلم بن عقیل شعار می دادند. 🔹این وقایع، مربوط به روز نهم ذی الحجّه است. کاری که ابن زیاد کرد این بود که عده‌ای از را وارد دسته‌های مردم کرد تا آنها را بترسانند. خواص هم در بین مردم می گشتند و می گفتند با چه کسی سر جنگ دارید؟! چرا می جنگید؟! اگر می خواهید در امان باشید، به خانه‌هایتان برگردید. اینها بنی امیه‌اند. پول و شمشیر و تازیانه دارند. چنان مردم را و از گرد مسلم پراکندند که آن حضرت به وقت نماز عشا هیچ کس را همراه نداشت؛ ! آن گاه ابن زیاد به مسجد کوفه رفت و اعلان عمومی کرد که همه باید به مسجد بیایند و نماز عشایشان را به امامت من بخوانند! ✴️ ۷۵/۳/۲۰ ✴️✴️ @qurantehran ✴️✴️✴️
ا✴️✴️✴️ بررسی نقش ا✴️✴️ «» ا✴️ در شکل‌گیری فاجعه‌ی عاشورا - ۱۶ 🎙 اینی که خواص در حقایق روشن تردید پیدا کنند و شک پیدا کنند، اساس کارها را مشکل میکند. مشکل کار امیرالمؤمنین، این است. امروز هم همین است. امروز در سطح دنیا که نگاه کنید، همین جور است؛ امروز دشمنان از همه‌ی ابزارها دارند استفاده میکنند برای مشوب کردن اذهان عمومی آحاد بشر - ملتها - خواصشان و عوامشان؛ تا هر جا دستشان برسد. دارند برای این تلاش میکنند. ادعای قانون‌گرائی میکنند، ادعای حقوق بشر میکنند، ادعای طرفداری از مظلوم میکنند. خب، اینها حرفهای قشنگی است، اینها حرفهای جاذبه‌داری است؛ اما حقیقت چیز دیگری است. این رئیس جمهور آمریکا - همین چند روز قبل از این - میگوید: ما دنبال این هستیم که دولتهای قانون‌شکن پاسخگو باشند. خب، کدام دولت قانون‌شکن است؟ کدام دولت قانون‌شکن‌تر از دولت آمریکاست؟... ببینید، فتنه یعنی این. چه چیزی میتواند این توطئه‌ها را، این جریان گندابِ فاسد را از مجموعه‌ی افکار عمومی عالم جمع بکند جز روشنگری؛ و این ظلمات را بشکند. چه میتواند بشکند، جز چراغ و مشعل بیان حقیقت؟ ببینید چقدر وظیفه، سنگین است. در زمینه‌های مسائل دینی هم همین جور است. یکی از کارهائی که امروز دستهای فتنه‌انگیز در دنیا بجد دنبالش هستند، اختلافات مذهبی در بین مسلمانهاست. چون منطقه‌ای که مسلمانها در آن زندگی میکنند، منطقه‌ی حساسی است، منطقه‌ی پر فایده‌ای است، منطقه‌ی راهبردی است، منطقه‌ی نفت است و آنها به اینجا احتیاج دارند؛ اسلام هم مزاحم است. پس بایستی یک جوری مشکل اسلام را برای خودشان حل کنند. یکی از راه‌های خوبی که پیدا کرده‌اند، ایجاد اختلاف بین مسلمانهاست؛ وسیله‌ی اختلاف هم تعصبات مذهبی. چه چیزی میتواند در مقابل این، ایستادگی بکند؟ بصیرت، روشنگری، تبلیغ صحیح، در دام دشمن نیفتادن. این، عرصه‌ی بین‌المللی است. بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون ✴️ ۸۸/۰۹/۲۲ ✴️✴️ @qurantehran ✴️✴️✴️
ا✴️✴️✴️ بررسی نقش ا✴️✴️ «» ا✴️ در شکل‌گیری فاجعه‌ی عاشورا - ۱۷ 🎙 🔹مهمترین برهه‌ و زمان و مکانی که تبلیغ، آنجا معنا میدهد، جائی است که وجود داشته باشد. بیشترین زحمت در صدر اسلام و در زمان پیغمبر، زحمات مربوط به بود. بعد از پیغمبر، در زمان امیرالمؤمنین زحماتی بود که از درگیری و چالش حکومت اسلامی با افرادی که مدعی اسلام بودند، به وجود می آمد. بعد هم همین جور؛ در دوران ائمه (علیهم‌السّلام) هم همین جور؛ . والّا آن وقتی که جنگ بدر هست، کار، دشوار نیست؛ آن وقتی که در میدانهای نبرد حاضر می شوند، با دشمنانی که مشخص است این دشمن چه می گوید، کار دشوار نیست. آن وقتی مسئله مشکل است که امیرالمؤمنین در مقابل کسانی واقع می شود که اینها و معتقد به اسلام هم هستند؛ اینجور نبود که معتقد به اسلام هم نباشند، از اسلام برگشته باشند؛ نه، معتقدند به اسلام، راه را غلط میروند، هواهای نفسانی کار دستشان میدهد. 🔹 این، مشکلترین وضع است که افراد را به شبهه می‌اندازد؛ به طوری که اصحاب عبداللَّه‌بن‌مسعود می آیند خدمت حضرت، می گویند «انّا قد شککنا فی هذا القتال»! چرا باید شک کنند؟ این شک ، پایه‌ی حرکت صحیح جامعه‌ی اسلامی را مثل موریانه می جود. اینی که خواص در حقایق روشن تردید پیدا کنند و شک پیدا کنند، اساس کارها را مشکل میکند. بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون ✴️ ۸۸/۰۹/۲۲ ✴️✴️ @qurantehran ✴️✴️✴️
ا📣📣📣 ا📣📣 ا📣 ✍️بعد از واقعه عاشورا حدودا 3 مرتبه 3 گروه به ندای امام حسین علیه السلام(بخوان اَيْنَ عمار) لبیک گفتند : 🔹- گروه اول توابین بودند همانهایی که روز عاشورا و قبل از آن سکوت کردند همگی قیام کردند تقریبا همه کشته شدند 5000 نفر *« ولی »* . 🔹 - گروه دوم مردم مدینه بودند بعد از عاشورا قیام کردند همگی کشته شدند حدود 10000 نفر یزید گفت لشکری که به مدینه حمله کند 3 روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برایش حلال است آورده اند اهل بیت امام سجاد(ع) را در این زمان از مدینه خارج کردند،در یک صحرا، تا در مدینه شاهدجنگ نباشند. ولشکریان جنایتکاریزیدازهیچ جنایت وخیانتی کوتاهی نکردند و 10000 نفرهم شهید شدند. *« اما »* . 🔹 - گروه سوم مختار بود که بعد از جنگهای فراوان و کشته شدن حدود 15000 نفر شکست خورد و حدود 7000 نفر هم از اسرا گردن زده شدند . مجموعا حدود 20000 نفر کشته شد *«اما »* . مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین علیه السلام همراهیش نکردند و مردمی که هنگام ورود امام حسین علیه السلام به کوفه کمکش نکردند ، همه بعد ها به کمک امام رفتند *«ولی »* . 💥امام سجاد هم استقبال خاصی از این حرکتها نمی کردند *«چون »* . 👈حدود 35000 نفر کشته شدند *«اما »* . ✍️خیلی فرق هست بین آن 72 نفری که به موقع به یاری امامشان رفتند با این 35000 نفری که بعد از شهیدشدن امام حسین(ع)قیام کردند . 👈ما باید مراقب باشیم از خودمان عقب نیفتیم . ✍️الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ، 👈هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید. 🍃والسلام علي من اتبع الهدي. @qurantehran
ا✴️✴️✴️ بررسی نقش ا✴️✴️ «» ا✴️ در شکل‌گیری فاجعه‌ی عاشورا - ۱۹ 🎙 کسانی که سخن شیطان را باور کنند و فریب آن رابخورند وجود دارند. این باید موجب شود که همه‌ی ما در گفتار و اظهار خود هوشیاری و دقت و اخلاص بیشتری به کار گیریم و نگذاریم وحدت و انگیزه این ملت بزرگ و قهرمان خدای نخواسته با غفلت ما مخدوش شود. آمریکا برای عملی کردن تهدید خود در ایران تنها کمبودی که دارد وجود یک پایگاه مستحکم مردمی است که بتواند با استفاده از آن انتقام خود را از انقلاب و اسلام و امام بگیرد و برای سرکوب این ملت آزاد و شجاع، یک دیکتاتوری سیاه شبیه دیکتاتوری پهلوی در این کشور مستقر کند. البته این خواب بی تعبیر و خیال احمقانه‌ی آنان مانند تحلیلهای غلط همیشگیشان نسبت به مسائل کشور، برای آنان جز خسران و یأس چیزی به بار نخواهد آورد. مهم آن است که خواص ملت نگذارند هیچ حرکت و اقدام آنان در خدمت آن هدف شوم قرار گیرد. پاسخ به نامه‌ی آیت‌الله طاهری امام جمعه اصفهان‌ ✴️ ۱۳۸۱/۰۴/۲۰ ✴️✴️ @qurantehran ✴️✴️✴️
ا✴️✴️✴️ بررسی نقش ا✴️✴️ «» ا✴️ در شکل‌گیری فاجعه‌ی عاشورا - ۱۸ 🎙 🔹آقایان خواص! چرا مسلم بن عقیل را با این‌که میدانستید نماینده‌ی امام است، تنها گذاشتید؟! آمده بود و با او بیعت هم کرده بودید. قبولش هم داشتید. به عوام کاری ندارم. را میگویم. چرا هنگام عصر و سرِ شب که شد، مسلم را تنها گذاشتید تا به خانه‌ی طوعه پناه ببرد؟! اگر ، مسلم را تنها نمی گذاشتند و مثلاً، عدّه به صد نفر می رسید، آن صد نفر دور مسلم را می گرفتند. خانه‌ی یکیشان را مقرّ فرماندهی می کردند. می ایستادند و دفاع می کردند. مسلم، تنها هم که بود، وقتی خواستند دستگیرش کنند، ساعتها طول کشید. سربازان ابن زیاد، چندین بار حمله کردند؛ مسلم به تنهایی همه را پس زد. اگر صد نفر مردم با او بودند، مگر می توانستند دستگیرش کنند؟! باز مردم دورشان جمع می شدند. پس، خواص در این مرحله، کوتاهی کردند که دوْر مسلم را نگرفتند. 🔹ببینید! از هر طرف حرکت میکنیم، به خواص میرسیم. خواص در وقت لازم, خواص در وقت لازم، خواص از دنیا در لحظه‌ی لازم، خواص برای خدا در لحظه‌ی لازم. اینهاست که تاریخ و ارزشها را نجات میدهد و حفظ میکند! در لحظه‌ی لازم، باید حرکت لازم را انجام داد. اگر تأمّل کردید و وقت گذشت، دیگر فایده ندارد. 🔹 در الجزایر، جبهه‌ی اسلامی آن کشور برنده‌ی انتخابات شده بود؛ ولی با تحریک امریکا و دیگران، حکومت نظامی بر سرِ کار آمد. روز اوّلی که حکومت نظامی در آن‌جا شکل گرفت، از قدرتی برخوردار نبود. اگر آن روز - بنده، پیغام هم برایشان فرستاده بودم - و در آن ساعات اوّلیه‌ی حکومت نظامی، مسؤولین جبهه‌ی اسلامی، مردم را به خیابانها کشانده بودند، قدرت نظامی کاری نمیتوانست بکند، و از بین میرفت. نتیجه این‌که امروز در الجزایر حکومت اسلامی بر سرِ کار بود. اما اقدامی نکردند. در وقت خودش بایستی تصمیم میگرفتند، نگرفتند. عدّه‌ای ترسیدند، عدّه‌ای ضعف پیدا کردند، عدّه‌ای اختلال کردند، و عدّه‌ای بر سر کسب ریاست، با هم نزاع کردند. 🔹در عصرِ روزِ هجدهم بهمن ماه سال ۵۷، در تهران حکومت نظامی اعلام شد. امام به مردم فرمود به خیابانها بریزید. اگر امام در آن لحظه چنین تصمیمی نمیگرفت، امروز محمّدرضا در این مملکت بر سرِ کار بود. یعنی اگر با حکومت نظامی ظاهر میشدند، و مردم در خانه‌هایشان میماندند، اوّل امام و ساکنان مدرسه‌ی رفاه و بعد اهالی بقیه‌ی مناطق را قتل عام و نابود میکردند. پانصدهزار نفر را در تهران میکشتند و قضیه تمام میشد. چنان که در اندونزی یک میلیون نفر را کشتند و تمام شد. امروز هم آن آقا بر سرِ کار است و شخصیت خیلی هم آبرومند و محترمی است! آب هم از آب تکان نخورد! اما امام، در لحظه‌ی لازم تصمیم لازم را گرفت. اگر خواص امری را که تشخیص دادند به موقع و بدون فوت وقت عمل کنند، تاریخ نجات پیدا میکند و دیگر حسین‌بن‌علیها به کربلاها کشانده نمیشوند. اگر خواص بد فهمیدند، دیر فهمیدند، فهمیدند اما با هم اختلاف کردند؛ کربلاها در تاریخ تکرار خواهد شد. 🔹به افغانها نگاه کنید! در رأس کار، آدمهای حسابی بودند؛ اما طبقه‌ی خواص منتشر در جامعه، جواب ندادند. یکی گفت ما امروز دیگر کار داریم. یکی گفت دیگر جنگ تمام شد. ولمان کنید، بگذارید سراغِ کارمان برویم؛ برویم کاسبی کنیم. چند سال، همه آلاف و اُلوف جمع کردند؛ ولی ما در جبهه‌ها گشتیم و از این جبهه به آن جبهه رفتیم. گاهی غرب، گاهی جنوب، گاهی شمال. بس است دیگر! خوب؛ اگر این گونه عمل کردند، همان کربلاها در تاریخ، تکرار خواهد شد! 🔹خدای متعال وعده داده است که اگر کسی او را نصرت کند، او هم نصرتش خواهد کرد. برو برگرد ندارد! اگر کسی برای خدا تلاش و حرکت کند، پیروزی نصیبش خواهد شد. نه این‌که به هر یک نفر پیروزی میدهند! وقتی مجموعه‌ای حرکت میکند، البته، شهادتها هست، سختیها هست، رنجها هست؛ اما پیروزی هم هست: «ولینصرنّ الله من ینصره» نمیفرماید که نصرت میدهیم؛ خون هم از دماغ کسی نمی‌آید. نه! «فیقتلون و یقتلون»؛ میکشند و کشته میشوند؛ اما پیروزی به دست می‌آورند. این، سنّت الهی است. وقتی که از ریخته شدن خونمان ترسیدیم؛ از هدر شدن پول و آبرو ترسیدیم؛ به خاطر خانواده ترسیدیم؛ به خاطر دوستان ترسیدیم؛ به خاطر منغّص شدن راحتی و عیش خودمان ترسیدیم؛ به خاطر حفظ کسب و کار و موقعیت حرکت نکردیم؛ به خاطر گسترش ضیاع و عقار حرکت نکردیم؛ معلوم است دیگر! ده تن امام حسین هم سرِ راه قرار بگیرند، همه شهید خواهند شد و از بین خواهند رفت! کمااین‌که امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاة والسّلام شهید شد؛ کمااین‌که امام حسین علیه‌السّلام شهید شد. ✴️ ۷۵/۳/۲۰ ✴️✴️ @qurantehran ✴️✴️✴️
◼️◾️▪️ ◾️▪️ ▪️ 🔴 🔴 - ۲ ابتدا به آخرین گروه از شهدا که از بامداد تا عصر عاشورا به کوی شهدا آمدند و از یاران و فداییان حسین بن علی علیه السلام شدند، می پردازیم؛ گروهی که در آخرین فرصت راه رستگاری را شناخته و با اندک زمانی ره صد ساله طی نمودند. 1⃣ بکر بن حیّ بن تیم؛ 🔻او سواری شجاع و نامدار بود که همراه عمر سعد از کوفه به کربلا آمده بود و در آخرین لحظه های باقیمانده تن و روح خویش را به خیمه گاه توفیق رساند. او به همراه سپاه عمر بن سعد به کربلا وارد شده بود؛ اما زمانی که جنگ با امام (علیه‌السّلام) را امری قطعی دید به سپاه امام حسین (علیه‌السّلام) پیوست. در صبح عاشورا زمانی که شمر بن ذی‌الجوشن به جناح چپ لشکر امام (علیه‌السّلام) حمله‌ور شد، بکر بن حیّ و عبدالله بن عمیر و‌ هانی بن ثبیت و دیگر یاران امام (علیه‌السّلام) به شدت مقاومت کردند و سرانجام توانستند با کشته و زخمی‌کردن عده‌ای، دشمن را عقب برانند. در این درگیری پای بکر قطع شد و به اسارت گرفته شد و سرانجام در پی شکنجه‌های دشمنان پس از واقعه عاشورا به شهادت رسید. البته در برخی نقلها او در خمان حمله به شهادت رسید. 📚منبع: سیدالشهدا و یارانش- ایت الله کمره ای ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❌ یادمان باشد؛ وقتی امام زمان خود را ... ... فرقی نمی کند... کربلا باشد یا هرجا که هستیم! قُربةً اِلَی الله، او را خواهیم کُشت! دارد... @qurantehran
با آغاز ماه صفر که یادآور رنج و مصیبت کاروان اسرای کربلاست قصد داریم یادی از شهدای کربلا که از اهل بیت امام حسین علیه السلام نبودند، کرده و از ایشان تأسی نموده و رهرو راه ائمه علیهم السلام و ان شاءالله از یاران امام زمان _عجل الله فرجه الشریف_ و یاریگر نایب برحقش امام خامنه ای _مد ظله العالی_باشیم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کاش بفهمیم آنچه را شیعیان کوفه نفهمیدند؛ که یاری نماینده امام، یاری امام است. آنکه از بلندای کاخ اِبن زیاد سقوط کرد، حضرت نبود؛ شیعیان کوفه بودند که از چشم خدا افتادند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◼️◾️▪️ ◾️▪️ ▪️ 🔴 🔴 -۱ شهدای کربلا را از حیث زمان پیوستن آنها به کاروان امام را میتوان به چند گروه تقسیم کرد: 1⃣ آنان که از مدینه با امام بودند. 2⃣ برخی در مکه به ایشان پیوستند. 3⃣ برخی در میانه راه مکه به کوفه 4⃣ عده ای شب عاشورا 5⃣ و گروهی نیز صبح عاشورا به یاران امام علیه السلام اضافه شدند. دارد @qurantehran
◼️◾️▪️ ◾️▪️ ▪️ 🔴 🔴 - ۳ 2⃣ حربن يزيد رياحي تميمي: 🔹حرّ از فرماندهان و شجاعان کوفه بود. ابن زیاد او را در نظر گرفته، براي گرفتن راه بر حسین علیه السلام برگزید، پس او با هزار سوار از کوفه بیرون آمد... 🔸روز عاشورا حر با خطبه امام متنبه شد.امام فرمود: «الا حرّ يدع هذه اللّماظة من دنياكم» يعني آيا آزاده اي هست كه اين ريزه غذاي داخل دهان را براي اهلش واگذارد؟ 🔹شايد اين سخن امام بود كه طوفان ظلمت براندازي را در جان حر به پا ساخت.لذا حر به عمرسعد گفت: آيا پيشنهاد حسين مورد پسند شما نيست؟ ابن سعد گفت: چرا ولي فرمان امير تو جنگ است... 🔸 سرانجام ادب و تفكر دست او را گرفت. در حالي كه بدنش مي لرزيد و خود را بين بهشت و جهنم مخير مي ديد، آهسته از لشكر فاصله گرفت شرمنده و سرافكنده خدمت امام رسيد. ▪️حر مانند آزادگان خجل پیش از ورود در ساحت حریم، معرفی خود و اعتراف به سابقۀ خویش را لازم دید. و گفت: خدا مرا به قربانت کند؛ اي پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله! من آن همراهت هستم که تو را حبس کرده از مراجعت مانعت شدم، در راه پا به پاي تو آمدم تاخود را به پناهگاهی نرسانی و بعد به تو سخت گرفتم تا پیاده ات کردم و در این مکان هم به تو تنگ گرفتم؛ اما به حق خدایی که جز او خدا نیست، گمان نمی کردم که این مردم سخن و پیشنهادهاي تو را ردّ کنند و کار را با مثل تویی به این پایه برسانند… 🔹سپس از امام اجازه خواست و به میدان رفت، پس از کشته شدن حبیب، با همراهی زهیر به جنگ پرداخته، جنگ سختی کردند طرز جنگشان چنین بود که هر گاه یکی از آنها حمله می کرد و میان لشکر فرو می رفت آن دیگری حمله می کرد تا او را از مخمصه خلاص و مستخلص می کرد در این حال هر دو یک ساعت در کار این پیکار بودند... بعد رجاله به حرّ حمله بردند و او را کشتند. همین که به زمین افتاد در همان حال یاران حسین او را از زمین برداشته در پیشگاه امام زمین گذاشتند. امام همی به رخسار او دست می کشید، غبار از چهره اش می زدود، خون از تن حرّ می جست، حسین علیه السلام بالین سرش ایستاده می گفت: اي حرّ! تو را باید آزاد مرد نامید، چنانکه مادرت نامت نهاده، آزاده اي دردنیا و نیکبختی در آخرت ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کتاب پیام به کسانی است که اعمال اجتماعی در دست آنها است و در رأس جامعه هستند به آنان می گوید: اي زعما! اي امراي لشکر! اي نواب! اي شما که هبوط جماعات مسبب از هبوط شما است، بدون یک شجاعت ادبی، بدون یک انقلاب کلی حال شما تغییر پذیر نخواهد بود، بدون توبۀ اجتماعی شما - قلوبی که با شما رابطه دارد اصلاح نخواهد شد. مگوئید علیه السلام در حال حاضر نیست که ملجأ باشد، حسین علیه السلام همان جبهه اي بود که در آنجا قرآن و خاندان محمد صلی الله علیه و آله بود. اکنون هم همان جبهه حسین است، همان است که در آن سخنان عالی مدفون است و توبۀ اجتماعی آن است که تمام قواي خود را در راه زنده کردن این دو بگمارید... 📚منبع: سیدالشهدا و یارانش- ایت الله کمره ای دارد... @qurantehran
◼️◾️▪️ ◾️▪️ ▪️ 🔴 🔴 - ۴ 3⃣ سعد بن حرث انصاری و برادرش، ابوالحتوف این دونفر اهل کوفه و از خوارج بودند، بنابراین سابقه دشمنی با حضرت علی علیه السلام داشته اند. آن دو همراه عمرسعد به کربلا امده بودند. روز عاشورا وقتی ندای دل شکن « ألا ناصرٌ ینصُرُنا اما منْ ذابَّ یَذُبُّ عن حرم رسول الله» امام حسین را با آن صرخه و شیون از حرم شنیدند، عنان به سوی حسین (ع)برگرداندندو با شمشیری که در دست داشتند به دشمنان امام حمله کرده و به جنگ پرداختند. نزدیک امام همی نبرد می کردند تا جماعتی را کشتند... و هر دو در یک جایگاه با هم کشته شدند. 📚منبع: سیدالشهدا و یارانش- ایت الله کمره ای ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ این دو نیز همچون حر ریاحی در سخت ترین شرایط تصمیمی گرفتند که به واقع جز از مردان بزرگ ساخته نیست. ▪️یادمان باشد برای بازگشت به راه راست و ورود به خیمه گاه حقیقت، هیچ وقت دیر نیست. دارد... @qurantehran