فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠💠 دریادلی ولی
🔸 به وجود مبارک حضرت امیر عرض کردند این اسبی که شما برای میدان جنگ دارید، این اسب مسافرکشی و بارکشی است که انسان بخواهد از جایی به جایی برود از این اسب ها استفاده می شود، اینکه اسب رزم نیست! پول فراوانی هم که دارید، کار هم که کار جهادی است و مربوط به شخص شما نیست، یک اسب بُدوی رزمی تهیه کنید ـ خدای ناکرده ـ اگر دشمن با آن اسب تندرویی که دارد حمله کرد چه می کنید؟حضرت چه فرمود؟ فرمود: «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ كَرَّ عَلَی وَ لَا أَكِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّی»؛[۱] فرمود من اسب تندرو می خواهم چه کنم؟ پول بدهم اسب تندرو بگیرم؟! اسب تندرو برای کسی است که بخواهد تند برود، من که در میدان جنگ فرار نمی کنم، کسی زا هم که فرار کرد من او را تعقیب نمی کنم! این چه روحی است؟ این کیست؟! دشمن است، کافر است، بت پرست است آمده مرا بکشد، اما دید نمی تواند و فرار کرد، من فراری را تعقیب نمی کنم؛ این دریادلی است.
[۱]. الأمالی (للصدوق)، ص۱۷۰
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه انسان ـ ۱۳۹۸/۷/۷
@qurantehran
📇 ترجمه سوره #رعد - صفحه ۲۵۴
📚 مترجم: استاد بهرامپور
۳۵ - وصف بهشتی که به پرهیزکاران وعده داده شده این است که از زیر درختانش نهرها جاری است [و] میوهها و سایهاش دائمی است این سر انجام تقواپیشگان است، و عاقبت کافران دوزخ است
۳۶ - و کسانی که به آنان کتاب آسمانی دادهایم، از آنچه به تو نازل شده شاد میشوند، و برخی از گروهها بخشی از آن را انکار میکنند بگو: جز این نیست که من دستور یافتهام خدا را بپرستم و به او شرک نورزم به سوی او دعوت میکنم و بازگشت من به سوی اوست
۳۷ - و بدینسان این [قرآن] را فرمانی به زبان عربی نازل کردیم، و اگر پس از دانشی که برای تو آمده، از هوسهای آنها پیروی کنی، در برابر خدا هیچ دوست و مدافعی نخواهی داشت
۳۸ - و همانا پیش از تو نیز رسولانی فرستادیم و برای آنها همسران و فرزندانی قرار دادیم، و هیچ پیامبری را نرسد که معجزهای بیاورد جز به اذن خدا و برای هر زمانی نوشتهای [و برای هر امری موعدی] است
۳۹ - خدا آنچه را خواهد محو میکند و [آنچه را خواهد] تثبیت میکند، و اصل کتاب نزد اوست
۴۰ - و اگر پارهای از آنچه را که به آنها وعده میدهیم به تو نشان دهیم یا تو را [پیش از کیفرشان] بمیرانیم، جز این نیست که بر تو ابلاغ است و بر ما حساب
۴۱ - آیا ندیدند که ما پیوسته به سراغ زمین میآییم و از اطراف آن میکاهیم [و تمدنها و شخصیتهای آنها را از بین میبریم]! و خداست که حکم میکند و حکم او را هیچ تأخیر اندازهای نیست، و او سریع الحساب است
۴۲ - و پیش از آنها نیز کسانی طرحها و نقشهها کشیدند، ولی تمام نقشهها و تدبیرها از آن خداست که میداند هر کسی چه میکند و کافران به زودی خواهند دانست عاقبت سرای آخرت از آن کیست.
@qurantehran
🔵 تربیتی در حساب خدا !
عَن جابر بن یزید الجُعفی عَن ابی جعفرٍ محمدبنعلیٍ الباقر علیهالسلام قال مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله حَجَبُوهُ مِنَ النَّارِ بِإِذنِ الله عَزَّوَجَل؛ (الامالی شیخ صدوق، صفحهی 634)
«یَحتَسِبُهُم عِندَالله» یعنی جوری این فرزندان را، این اولاد را بار بیاورد که بتواند آنها را به حساب خدا بگذارد. طبعاً فرزندی را انسان می تواند به حساب خدا بگذارد که او تربیت الهی پیدا کرده باشد؛ متدیّن باشد؛ اهل فسق و فجور و تضییع اوقات و این ها نباشد. این [فرزند] را انسان می تواند به حساب خدا بگذارد و الّا اگر یک فرزندی بود که انسان او را بد تربیت کرد –کما این که بعضیها فرزندان خودشان را بد تربیت می کنند؛ از اوّل این بچّه را اهل دنیا و اهل اشرافیگری و اهل شهوات و این ها بار میآورند.
👈 در محیط خانواده، پدر و مادر، مشی شان برای فرزند، یک سرمشق است. اگر این سرمشق، سرمشق بدی باشد، بچّه بد بار میآید. فرض کنید پدر و مادر متقلّب [باشند]، دروغگو [باشند]، به همدیگر رحم نمی کنند، به همدیگر خیانت می کنند؛ اینها را هم بچّه، جلوی چشمش می بیند ؛ [پدر و مادر] به مسائل دینی اهمّیّت نمی دهند؛ به فرائض، به نماز، به روزه. بچّه [هم] همینجور بار میآید.
⭕️ این تربیت بد است- گاهی هست که انسان بچّه را، تربیت بد هم نمی کند لکن رها می کند؛ خیلی از ماها گرفتار این معنا هستیم؛ نه این که بچّه را بد تربیت کنیم، نه، امّا رهایش می کنیم؛ کَأنّه احساس مسئولیّتی نسبت به او نداریم. گاهی اوقات برای درس خواندن و مشق نوشتنش وقت صرف می کنیم اما برای نماز خواندنش، برای آشنا شدنش با قرآن، با مسائل دینی، نه، هیچ وقتی نمی گذاریم. این رها کردن بچّه است. این ها را نمی شود انسان به حساب خدا بگذارد؛
👈 یعنی بگوید خدایا این بچّه را من تربیت کردم برای تو، در حساب تو؛ نمی شود. ... تربیت فرزندان، تربیت تکتک فرزندان نیست، تربیت محیط خانواده است. محیط خانواده که خوب بود، چه بچّه یکی باشد چه پنج تا باشد، فرقی نمی کند، بهطور طبیعی، بهطور غالب خوب تربیت می شوند. پس بنابراین «یَحتَسِبُهُم عِندَالله» که در این حدیث شریف هست، معنایش این است که بچّه را جوری تربیت کند که بتواند او را پای خدا حساب کند.
↩️ حالا، اگر «مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله»، اگر [انسان] تقدیم کند اولادی را -تقدیم کند یعنی بار بیاورد، پرورش بدهد، ارائه بدهد فرزندانی را- که بتواند آنها را پای خدا حساب بکند، این فرزندان، او را از آتش الهی، از عذاب الهی دور نگه می دارند، مانع می شوند. این یکی از این چیزهای مهم است.
⭕️ خدای متعال به ما میگوید که عمل صالح کنید تا پیش خدای متعال مأجور باشید، از عذاب الهی مأمون باشید؛ اما به این اکتفا نمی کند؛ می فرماید اگر چنانچه نسل بعد از خودتان را هم تربیت کردید، این هم یک حسنهای است، یک عمل صالحی است که می تواند شما را حاجب از آتش باشد.
✨ #مقام_معظم_رهبری
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شعاع ولایت
🔸 وقتی آیات سورهٴ مباركهٴ «احزاب» نازل شده است كه ﴿النَّبِی أَوْلى بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَ أُولُوا اْلأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ﴾ مردم از رسول گرامی تفسیر این كریمه را سؤال كردند، فرمود من دو سمت دارم: یك سمت رسالت دارم كه احكام الهی را نقل می كنم، سمت دیگر من ولایت و امامت و رهبری من است، من فرمانی كه می دهم شما باید بشنوید و اطاعت كنید. وقتی گفته شد ﴿أَوْلى بِالْمُؤْمِن﴾، یعنی قلمرو ولایت كلیه مؤمنین اند «بأنفسهم و اموالهم و حقوقهم»
🔸 وجود مبارك رسول گرامی بعد از اینكه جریان حج و جریان عرفات و مشعر و منا را پشت سر گذاشت، در یك مقطع كه تقریباً به منزله چهار سوق جهان آن روز بود كه مردم از آن مقطع جدا می شدند، مأمور شده است در چنان مقطعی دستور بدهد، آنهایی كه جلو رفتند برگردند، آنهایی كه پشت سر هستند تسریع كنند و زیر یكی دو درخت را دستور دادند رفت و روب كنند، سنگ هایی را حاضر كنند به صورت منبر درآورند، فرمود در تمام این مدّت در جنگ و صلح، در تعلیم و تذكیه، در مكه و مدینه، قبل از هجرت و بعد از هجرت آیا من مبلّغ خوب، معلم خوب، مربی خوب، مزكّی خوب، مهذّب خوب بودم یا نبودم؟ همه گفتند آری. فرمود آیا طبق آیهٴ سورهٴ «أحزاب» من اولیٰ هستم یا نه؟ عرض كردند آری، فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاه» هر كس من ولی اویم، این علی ولی اوست. دست حضرت را گرفت و بالا برد كه همگان حضرت را دیدند.
🍀 دیگر سخن از مولا نیست تا كسی بگوید مولا به معنای ناصر یا دوست است...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
📇 تفسیر آیه اول ـ سوره #ابراهیم
📚 مفسر: هاشمى رفسنجانى و جمعی از محققان (تفسير راهنما)
🌺الف، لام، را. [اين] كتابى است كه آن را به سوى تو نازل كرديم تا مردم را به اذن پروردگارشان، از تاريكى ها به سوى نور بيرون آورى؛ به راه آن [خداى] عزّتمندِ ستوده.
🔸 قرآن، كتابى است كه از جانب خداوند بر پيامبر (ص) نازل شده است.
اطلاق «كِتابٌ» (نوشته و نگارش شده) بر قرآن يا بدان جهت است كه آيات آن پس از نزول نوشته مى شد و يا توصيه است به اين كه بايد به صورت نوشته درآيد؛ در هر دو حال، كتابت و تدوين آيات قرآن كريم، از همان آغاز نزول انجام گرفته است.
🔹كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ : قرآن، كتابى نازل شده از جايگاهى بس رفيع و با عظمت با هدف خارج ساختن مردم از ظلمتها (گمراهيها) و رهنمونى آنان به نور (هدايت) است.
🔹 قرآن، كتابى است جهانى و پيامبر (ص) براى همه انسانها مبعوث شده است و وظيفه دار هدايت مردم به سوى نور و خارج كردن آنان از ظلمتها (گمراهيها)، با تعاليم قرآن كريم است.
🔹كلمه «النَّاسَ» دلالت بر عموم مردم مى كند و هيچ قيدى در كلام نيست تا «النَّاسَ» را مقيّد به گروه خاصّى نمايد.
🔸انسانها، بدون تعاليم دين و آموزه هاى قرآن، گرفتار انواع ظلمتها (گمراهيها) می شوند.
🔹 راه خدا، واحد و راه كفر و ضلالت، متعدد است. با توجه به استعمال «ظلمات» به صورت جمع و «نور» به صورت مفرد
🔸بِإِذْنِ رَبِّهِمْ : خارج ساختن مردم از ظلمت كفر و گمراهى و رهنمونى آنان به نور هدايت و ايمان، حتى از سوى پيامبر (ص)، منوط به اذن و مشيت خداوند است.
🔸 ربوبيت الهى، مقتضى بيرون آوردن بندگان خويش از ظلمت گمراهى كفر و هدايت آنان به نور ايمان است.
🔹 إِلى صِراطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيد : عبارت «إِلى صِراطِ الْعَزِيزِ» بدل از «إِلَى النُّورِ» است، تسميه راه خدا به «نور» و راه غير آن به «ظلمات» نشان مىدهد كه راه خداوند روشن و مشخص است؛ در حالى كه راههاى غير آن، آميخته با سردرگمى و بى فرجامى است.
🔸عزّت، غلبه و كمال، پيامد پيمودن راه خدا و پيروى از آموزه هاى قرآن است. سالك اين راه، راه عزّت و كمال را مى پيمايد؛ زيرا حمد و ستايش در برابر كمال است.
@qurantehran
مداحی آنلاین - غربت میباره از نگاش - مهدی رسولی.mp3
2.56M
🔳 #شهادت_امام_محمد_باقر(ع)
🌴غربت میباره از نگاش
🌴آروم نمیگیره چشاش
🎤 #مهدی_رسولی
▪️من که جا مانده ی آن خار و خسم میدانم
▪️من که از دود گرفته نفسم میدانم
▪️که چه دردیست به صحرا غم بی بابایی
▪️غم گهواره ی خالی و غم لالایی
#شهادت_امام_محمد_باقر(ع) تسلیت باد
🍃🍂🌸🍃🍂
🍂🌸
🌸
🍃
🍂
#احکام مبتلا به
💠 حكم وضو و غسل و تیمم با ناخن مصنوعي که در حال حاضر قابل کندن می باشد چیست؟ آیا می توان جبیره انجام داد؟
✅ پاسخ:
✍امام خمینی ره: باید ناخن مصنوعی را بردارد مگر اینکه وقت برای کَندن تنگ باشد. در این صورت میتواند جبیره انجام دهد.
✍امام خامنه ای: با فرض اینک قابل برداشتن است وضو وغسل وتیمم باطل است بلی در صورتی که براشتن آن حرجی باشد حکم جبیره مترتب است.
✍آیت الله مکارم شیرازی:
باید ناخن مصنوعی را بردارد مگر وقت برای برداشتن تنگ باش در این صورت می تواند جبیره ای انجام دهد.
چنانچه به راحتی قابل جدا کردن باشد وضررمهمی نداشته باشد، باید جدا کند وبه صورت عادی وضو بگیرد،در غیر این صورت به همان شکل یعنی جبیره ای وضو می گیرد، همچنین اگر وقت برای جدا کردن آن تنگ باشد
✍آیت الله وحید خراسانی
قراردادن چیزی که مانع از رسیدن آب است به جاهایی که واجب است در غسل و وضو شسته شود جایز نیست.
باید بردارد حتی اگر مشقت داشته باشد مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت بنابر احتیاط واجب بین وضو یا غسل جبیره ای و تیمم جمع کند و بنابر احتیاط واجب بعد از برداشتن قضا نیز بنماید
✍آیت الله نوری همدانی
در فرض سؤال که برداشتن ناخن مصنوعی مشقت ندارد لازم است برای انجام وضو و غسل و تیمم آن را بردارد و به طور معمول وضو بگیرد و به صورت جبیره ای صحیح نیست. حتی اگر مشقت داشته باشد باید بردارد، مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت بنابر احتیاط واجب بین وضو و یا غسل جبیره ای و تیمم جمع کند و بنابر احتیاط واجب بعد از برداشتن قضا نیز بنماید. البته چنین عملی (کاشتن ناخن مصنوعی) بدون ضرورت کار خلاف است چون حائل است و مانع رسیدن آب به بشره (پوست) است.
✍آیت الله فاضل لنکرانی
اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید برطرف گردد مگر در تنگی وقت یا اینکه برداشتن آن مستلزم عسر و حرج باشد که در این صورت جبیره انجام دهد.
✍آيت الله صافی گلپایگانی
چنانچه جدا کردن ناخن مصنوعی ممکن است، وضوء جبیره باطل است ولی اگر عصیانا تاخیر انداخته تا وقت نماز ضیق شود در این صورت احتیاط این است که علاوه بر وضوء جبیره، تیمم بدل از وضوء هم ضمیمه کرده و نمازش را بخواند. گرچه احتیاط مستحب، قضای نماز است.
اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف گردد مگر در تنگی وقت یا اینکه برداشتن آن مستلزم عُسر وحرج باشد که در این صورت جبیره انجام دهد.
✍آیت الله سیستانی: باید کنده شود مگر اینکه کندن آن مستلزم حرج باشد که در این صورت باید بین وضو وتیمم جمع کند.
@qurantehran
📇 تفسیر آیه ۶ـ سوره #ابراهیم
📚 مفسر: هاشمى رفسنجانى و جمعی از محققان (تفسير راهنما)
🔹آیه ۶: و [ياد كن] هنگامى را كه موسى به قومش گفت: نعمت خدا را بر خود به يادآوريد، آن گاه كه شما را از [چنگ] فرعونيان نجات داد؛ همانان كه عذاب سختى بر شما تحميل مى كردند، و پسرانتان را سر مى بريدند و زنانتان را زنده مى گذاشتند، و در اين از جانب پروردگارتان آزمايشى بزرگ بود.
▪️وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ: پيامبر (ص)، موظف به يادآورى سرگذشت موسى (ع) و قومش و به خاطر سپردن آن
▪️ سرگذشت موسى (ع) و قومش، درس آموز و شايسته به خاطر سپردن است.
موسى (ع) از قوم خويش خواستار آن شد تا يادآور نعمتهاى اعطايى خداوند بر خود باشند. زیرا بنى اسرائيل از نعمتى عظيم برخوردار بودند.
▪️موسى (ع) از قومش خواست همواره به خاطر داشته باشند كه آنان را خداوند، از شكنجه و كشتار فرعونيان رهايى بخشيد.
▪️نجات از نظام اجتماعى ظالمانه، نعمتى الهى و شايسته به خاطر سپردن است.
▪️يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ : تحميل بدترين شكنجه ها و آزار بر قوم موسى (بنى اسرائيل)، شيوه مستمر فرعونيان بود. «سوم»، (مصدر «يسومون») به معناى تحميل شكنجه و عذاب، است. به كارگيرى فعل مضارع «يسومون» اشاره به تداوم آن دارد.
▪️وَ يُذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ : فرعونيان، پسران قوم موسى (بنىاسرائيل) را به طور گسترده سر مى بريدند و زنان آنان را زنده نگه مى داشتند.
▪️سر بريدن پسران و زنده نگه داشتن زنان بنى اسرائيل، بدترين نوع تحميل شكنجه و آزار از سوى فرعونيان به آنان بود.
▪️فزونى چشمگير زنان بر مردان در جامعه و بر هم خوردن اعتدال جمعيتى، مايه پديد آمدن مشكلات اجتماعى بسيار آزار دهنده براى بنى اسرائيل بود.
▪️وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ: تحميل بدترين شكنجه ها، سر بريدن پسران و زنده نگه داشتن زنان از سوى فرعونيان، آزمايشى بزرگ از جانب خداوند براى بنى اسرائيل و نجات از شكنجه و كشتار فرعونيان، آزمايش بزرگ الهى براى آنان بود.
▪️آزمايش بندگان، جلوه ربوبيت الهى به آنان است.
@qurantehran
عامل سعادت.mp3
2.19M
💠 عامل سعادت
▪️وجود مبارك امام باقر فرمود جانتان عقلتان روحتان ایمانتان را هم توزین كنید كه چقدر می فهمید؟ چقدر آدمید؟ همین! اینها هم لازم است، اصل این است. ما چقدر می ارزیم؟ ما كه معتقد نیستیم ـ معاذ الله ـ انسان كه می میرد می پوسد، ما معتقدیم انسان كه می میرد از پوست به در می آید. خب انسانیت ما چقدر می ارزد؟ یك روزی ما در پیش داریم كه ما را می سنجند كه آیا وزینیم یا خفیف، تهی مغزیم یا وزین، وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) به جابر فرمود به مردم بگو خودشان را بسنجند میزان سنجش هم #قرآن كریم است، پس قرآن می شود ترازو، ما می شویم كالا، معارف قرآن حكم قرآن احكام قرآن می شود وزن.
▪️ وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) فرمود #قرآن ترازوست یك، معارفش مطالب تفسیری اش وزن است دو، شما اعمالتان عقایدتان اخلاقتان مسائل فقهی و حقوقی كه انجام دادید موزونید سه، این موزون را در كنار این وزن با ترازوی قرآن بسنجید، خب این نیاز دارد به اینكه انسان با #قرآن مأنوس باشد، نه تنها #قرآن بخواند مطالب #قرآن را هم بداند، بعد خودش را با #قرآن ارزیابی كند، بسنجد ببیند من سبكم یا سنگینم. خب حالا چرا دیگری ما را بسنجد كه ما سبكیم یا سنگینیم؟! ما اگر خودمان را بسنجیم اگر سنگین بودیم كه شاكریم، اگر خدای ناكرده سبك بودیم سعی می كنیم سنگین و وزین بشویم. خب این وصیت وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) است كه به همه ما توصیه كردند كه شما خودتان را بر #قرآن كریم عرضه كنید با او بسنجید.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔸ما دین و دنیایمان را مدیون قال الباقر(ع) و قال الصادق(ع) هستیم.
⁉️چه میزان سخنان اهل بیت را در زندگی خود جامه عمل پوشانده ایم؟
حضرت امام باقر علیه السلام :
🌸اِنَّ الْعَبْدَ لَیُذْنِبُ الذَّنْبَ فَیُزْوى عَنْهُ الرِّزْقُ
بنده گناه مى کند و به سبب آن، روزى از او گرفته مى شود.
کافى، ج ۲، ص ۲۷۰، ح ۸
🌱🌱🌱🌱➖➖➖➖🌱🌱🌱🌱🌱
🌸ما مِن نَکبَهٍ تُصِیبُ العَبدَ إلاّ بِذَنبٍ.
هیچ گرفتاریای به بنده نمیرسد مگر به سبب گناه.
(الکافی، ج. ۲، ص. ۲۶۹)
🍃🍃🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃🍃🍃
🌸 ما مِن شَیءٍ أحَبَّ إلَى اللّهِ عَزَّوجلَّ مِن عَمَلٍ یداوَمُ عَلَیهِ ، وإن قَلَّ
هیچ چیز نزد خداوند عزّوجلّ محبوبتر ازعملى نیست که بر آن مداومت شود ؛ هر چند اندک باشد.
(الکافی : ج ۲ ، ص ۸۲ )
@qurantehran
@dars_akhlaq.mp3
11.13M
🎙 #مقام_معظم_رهبری
▪️موضوع:مبارزه با تحریف؛ مهمترین اقدام حضرت امام محمد باقر علیه السلام
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💠 شریک القرآن
🔸 معنای اینكه ما در زیارت ها عرض می كنیم «السَّلَامُ عَلَیكَ یا شَرِیكَ الْقُرْآن» این را از چند راه می شود استفاده كرد، هم از حدیث ثقلین و هم حدیث منزلت
🔸از حدیث معروف ثقلین می شود استفاده كرد كه فرمود این دو وزنه وزین «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی» اینها «لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْض» اگر یك حقیقتی در قرآن باشد، باطنی از باطن های قرآن، عمقی از اعماق قرآن، معرفتی از معارف قرآن، در قرآن كریم باشد و این عترت طاهرین به آن نرسیده باشند می شود افتراق، پس هیچ مطلبی در ظاهر و باطن قرآن، در تفسیر و تأویل قرآن نیست مگر اینكه اینها می دانند.
🔸 وجود مبارك پیامبر به علی بن ابی طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «یا عَلِی إِنَّمَا أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى» این یك مقدمه، بعد هم فرمود: «إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِی بَعْدِی» این مقدمه اولی؛ مقدمه ثانیه در سورهٴ مباركهٴ «طه»، وجود مبارك موسای كلیم به ذات اقدس الهی عرض كرد كه هارون را شریك امر من قرار بده ﴿وَ أَشْرِكْهُ فی أَمْری﴾ و ذات اقدس الهی می فرماید: ﴿قَدْ أُوتیتَ سُؤْلَكَ یا مُوسی﴾ این هم مطلب سوم، پس وجود مبارك هارون شریك موسی است نه شریك در مال و زمین و خانه و واحد مسكونی و تجاری، شریك «فی الولایة» است، شریك «فی النبوة» است.
علی بن ابی طالب «شریك القرآن» است، اگر «شریك القرآن» شد ﴿لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ﴾ است، اگر «شریك القرآن» شد علم غیب در آن هست، عصمت در آن هست.
@qurantehran
📇 تفسیر آیه ۱۱ ـ سوره #ابراهیم
📚 مفسر: هاشمى رفسنجانى و جمعی از محققان (تفسير راهنما)
پيامبرانشان به آنان گفتند: ما جز بشرى مانند شما نيستيم، ولى خدا بر هر كس از بندگانش كه بخواهد [با نعمت رسالت] منت مى نهد، و ما را نمى رسد كه جز به اذن خدا دليلى (معجزهاى) براى شما بياوريم، و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند.
🔹انبيا در مقابل اقوام كافر، كه بشر بودن را با مقام پيامبرى منافى مى دانستند، بر بشر بودن خود تأكيد مى كردند و عدم تنافى آن را با مقام نبوت اعلام مى داشتند.
🔹انبياى الهى در برخورد با مخالفان خود، داراى سخنى واحد و روشى متحد بودند.
🔹وَ لكِنَّ اللَّهَ يَمُنُّ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ : خداوند به هر كس كه بخواهد نعمتى بزرگ عطا مى كند. «منة» به معناى نعمت سنگين و بزرگ است.
🔹انبياى الهى، برگزيدگى خويش را از سوى خداوند به مقام پيامبرى، نعمتى بزرگ از سوى او بر خود مى دانستند.
🔹انبيا داراى تواضع خاص و ادبى ويژه در اعلام برخوردارى خويش از موهبت بزرگ الهى
🔹إِنْ نَحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَمُنُّ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ: انبيا براى بيان برخوردارى خود از نعمت خداوند به جاى اينكه بگويند: ما داراى چنين مقام و نعمتى هستيم، مى گفتند: خداوند چنين تفضلى كرده است
🔹وَ ما كانَ لَنا أَنْ نَأْتِيَكُمْ بِسُلْطانٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ: انبيا در مقابل درخواست معجزه از سوى اقوام كفرپيشه، خود را جز به اذن خداوند، فاقد توانايى لازم براى آن مى دانستند. «سلطان» در لغت به معناى دليل و حجت است و مقصود از آن در آيه معجزه مى باشد.
🔹وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ: اتكا و توكل بر خداوند از رهنمودهاى انبيا براى تقويت جبهه مؤمنان در مقابل ستيزه جويى كافران
🔹اينكه رسولان الهى پس از پاسخگويى به شبهات مخالفان، اعلام مى كنند كه مؤمنان بايد بر خداوند اتكا داشته باشند، در واقع رهنمودى است از سوى آنان كه در برابر مخالفان و دشمنان بايد به خدا متكى بود.
🔹 ايمان به خداوند مقتضى توكل بر اوست.
@qurantehran
📇 تفسیر آیه۱۹ـ سوره #ابراهیم
📚 مفسر: هاشمى رفسنجانى و جمعی از محققان (تفسير راهنما)
🔸آيا ندانسته اى كه خدا آسمانها و زمين را به حق آفريده است؟ اگر بخواهد شما را از ميان مى برد و خلقى جديد پديد مى آورد.
🔹خداوند، آفريدگار آسمانها و زمين
🔸آفرينش جهان، حكيمانه و هدفمند است نه بيهوده و عبث.
🔹هدفمندى عالم آفرينش براى بشر قابل درك است.
🔸أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِ: خداوند براى دعوت به مطالعه در آسمانها و زمين از ماده «رؤيت» با هيأت «أَ لَمْ تَرَ» و استفهام انكارى توبيخى استفاده كرده است و مراد از آن، همان گونه كه مفسران گفته اند، علم و آگاهى قطعى پيدا كردن است كه حكايت از قابل درك بودن آن مى كند.
🔹نگرش دقيق به آفرينش، راهى براى شناخت آفريدگار عالم است.
🔸السَّماواتِ: جهان آفرينش داراى آسمانهاى متعدد است.
🔹إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ: هشدار خداوند به مشركان مخالف پيامبر (ص) مبنى بر اينكه در صورت لزوم، آنان را به هلاكت خواهد رساند و گروه جديدى را جايگزينشان خواهد كرد.
🔹خداوند، داراى قدرت لازم براى ايجاد پديده ها و از بين بردن برخى و آوردن برخى ديگر به جاى آنان و تغيير اقوام و بافتهاى اجتماعى آنان است.
🔸آيه در صدد طرح مسأله معاد و اثبات قدرت خداوند بر آن باشد. آيات قبل، كه در آن، كيفر اخروى كافران و حبط عمل آنها را مطرح شده، قرينه اى بر اين ادّعا است.
🔹آفرينش آسمانها و زمين، دليل قدرتمندى خداوند بر تحقق وعده عذاب كافران و حبط اعمال نيك آنان می باشد.
@qurantehran
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی:
همه ما کم و بیش، با شد ت و ضعف این را در خود تجربه کردیم و تجربه می کنیم. می رویم، یک کار خیری را انجام دهیم، ولی نمی توانیم، نمی شود! حالا یا نماز شب است، یا پرهیز از هر حرفی است، یا پرهیز از هر خاطره ای است، یا از خیالی است؛ کار، کار بدی است، می دانیم. می خواهیم هم ترک کنیم، امّا نمی توانیم! بعضی از کارها، کار خیلی خوبی است؛ می خواهیم انجام بدهیم، ولی نمی توانیم. این «نمی توانیم» که خود ما می گوئیم، بعضی ها هم می گویند، راست است. گاهی انسان واقعاً نمی تواند انجام بدهد! راز نتوانستن ما این است که ما آزاد نیستیم، در بندیم، اسیریم . اگر همه این راهها هست؛ یعنی مقصد خوب است، مقصود خوب است، راه باز است، ما هم تصمیم داریم، می خواهیم انجام بدهیم ولی موفق نمی شویم معلوم می شود یک جای کار گیر است! و آن، این است که دست و پای ما بسته است. اگر دست و پای ما باز بود، به خوبی انجام می دادیم. دلیلی هم که می خواهیم اقامه بکنیم، می بینیم برهانی نداریم. معلوم می شود ما بندیم! پایمان به یک جا گره خورده است. این را می گویند: « رهین ».
حالا چرا ما در بندیم؟ چرا در گروایم؟ برای اینکه بدهکاریم. خب آدم بدهکار باید گرو بدهد دیگر! اگر کسی به زید و عمر بدهکار بود، مسائل مالی بود، این می تواند خانه و زمین و فرش را رهن بگذارد. امّا اگر به خدا و پیامبر و قرآن و عترت (علیهم الصّلاه و علیهم السّلام) بدهکار بود، یک گناهی کرده است، این را که دیگر زمین و خانه و فرش را رهن نمی گیرند! خود این آدم را رهن می گیرند. خود انسان در گرو است. تا فک رهن نشود، نمی تواند کار انجام بدهد.
این دو تا آیه دارد: آنها که اصحاب میمنت اند، اصحاب یمین اند، کارشان با یمن و برکت است، نقصی در کار اینها نیست، اینها بدهکار نیستند و برای همین آزادند. کلّ امرئ بما کسب رهینأ الا اصحاب الیمین و کلّ نفس بما کسبت رهینأ ، الا اصحاب الیمین .
در دعای نورانی سیدالشهداء (ع) در عرفه، یکی از چیزهائی را که از ذات أقدس اله مسئله کردند، شما هم ان شآء الله مسئلت می کنید، ما هم امروز مسئلت می کنیم این است که عرض می کنیم: خدایا! و فکّ رهانی . چه مسائل مالی و د ین و اینهائی که داریم، فکّ رهن بکن! هم توفیق بده دیون ظاهری ما ادا بشود و هم توفیق بده که دیون باطنی ما ادا بشود. انّ دین الله احقّ أن یقضی.
@qurantehran
ای صبا از من به اسماعیل قربانی بگو زنده برگشتن ز کوی یار شرط عشق نیست
عاشق دلداده آن باشد که در کوی حبیب
تن به خاک وسر به نیزه سوی جانان میرود
✨🌟💫🌈💫🌟✨🌈✨🌟💫
✍حضرت آیتالله خامنهای:
🔹اگر به حکمت مندرج در عید قربان توجه شود، خیلی از راهها برای ما باز میشود. بالاتر از ایثار جان، در مواردی ایثار عزیزان است. حضرت ابراهیم علیهالسلام در راه پروردگار، به دست خود عزیزی را قربان میکرد؛ آن هم فرزند جوانی که خدای متعال بعد از عمری انتظار به او داده بود. ۱۳۸۹/۰۸/۲۶
🌹🍃عید سعید قربان مبارک🍃🌹
@quramtehran
@dars_akhlaq(2).mp3
2.8M
🔊 #کلیپ_صوتی
💐🎙 #مقام_معظم_رهبری
🔷موضوع:روز عرفه را قدر بدانیم....
🍃➖🍃➖🍃➖🍃➖🍃➖🍃
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند:
خداوند در هیچ روزی، به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی کند.
در صحن و سرای امام رئوف، دعاگوی دوستان و همراهان هستیم.
ما را از #دعای_خیرتان محروم نفرمایید.
@qurantehran
📇 تفسیر آیه ۲۵ ـ سوره #ابراهیم
📚 مفسر: هاشمى رفسنجانى و جمعی از محققان (تفسير راهنما)
🔺در آیه قبل خواندیم كلمه طيبه، چونان درخت پاكى است كه ريشه ثابت و شاخه برافراشته داشته و در وقت ثمردهى، بى كم و كاست ثمر می دهد.
🔹اعتقادات حق، داراى ثمردهى مداوم بوده و محدود به زمانى نيست.
🔸تُؤْتِي أُكُلَها كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّها: ثمربخشى اعتقادات حق، با اذن خدا برخاسته از ربوبيت اوست.
🔺وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ : همه مثالهايى كه خداوند براى مردم به كار مى برد، جهت تنبه و تذكر به آنان است.
🔸به كارگيرى مَثَل، از روشهاى هدايتى- تربيتى قرآن كريم است.
🔹تنبه يافتن مردم داراى اهميتى ويژه در تعاليم دينى است و هدايت پذيرى تنها در گرو ابزار هدايت نيست؛ بلكه وجود زمينه آن در انسانها نقش اساسى دارند.
🔸بى شك هدف از ذكر مَثَل، هدايت انسانها و پند دادن به آنان است؛ اما ذكر «لعل» كه به معناى ترجى است، مى رساند تنها وجود ابزار هدايت، هدايت پذيرى را ايجاب نمى كند بلكه علاوه بر آن زمينه پذيرش در انسانها نيز بايد باشد.
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 باب علم النبی
🔹 وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها» یك در داریم و یك دربان آن حضرت هم در است هم دربان؛ زیرا ممكن نیست كسی در علم باشد و دربان نباشد و نداند كه چه كسی میآید و چه كسی نمیرود. همه طالبان علوم الهی و دانش پژوهان سعی و كوشششان این باشد كه با خاندان عصمت و طهارت یك ارتباط عمیق و وثیقی داشته باشند كه وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) اجازه عبور و راه بدهد كه انسان به «مدینة العلم» برسد. اگر كسی به وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) معتقد نبود یا معتقد بود ولی مرتبط اخلاقی نبود یا مرتبط عملی نبود، این با در و دربان «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» رابطه ندارد، وقتی رابطه نداشت بیراهه می رود، وقتی بیراهه رفت ممكن است چیزی یاد بگیرد، ولی آن علم برای او وبال است! همه ما سعی و تلاش داشته باشیم كه از در وارد بشویم.
🔹 همه ما میخواهیم به «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» وارد بشویم، چون علم كه غیر از قرآن و عترت جای دیگر نیست! اگر كسی بخواهد از علوم استدلال الهی باخبر بشود، اولین منبع قرآن است، بعد هم روایت اهل بیت، چون فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَین»، نفرمود من فقط قرآن در بین شما گذاشتم، فرمود من این دو وزنه وزین را به عنوان میراث وحی به شما می سپارم و من «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» هستم؛ یعنی «اَلْمَدِینَهْ اَلْجَامِعُهْ بَینَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و علی (علیه السلام) باب این مدینه است؛ یعنی «بَابُ اَلْمَدِینَهِ اَلْقُرْآنُ وَ اَلْعِتْرَة»، نه اینكه «بَابُ اَلْعِتْرَة» است!
@qurantehran
🔰 جنگ امروز، جنگ ارادههاست
#امام_خامنه_ای:
🔻 به موازات تحریم دشمن، یک جریان تحریف هم وجود دارد: تحریف حقایق، واژگونه نشان دادن واقعیّات کشور ما، واقعیّات مرتبط با کشور ما. این تحریف هم یکی از کارهایی است که آنها انجام میدهند.
هدف این تحریف دو چیز است: یکی ضربه به روحیهی مردم، یکی هم آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم. پول زیادی هم دارند خرج میکنند برای اینکه این حقایق را تحریف کنند. الان هم ملاحظه میکنید همین وزیرشان، رئیسشان و دیگران، خودشان را دارند خفه میکنند از بس علیه ایران، اینجا و آنجا سفر میکنند، حرف میزنند، مصاحبه میکنند، در هر قضیّهای اسم ایران را یک جوری میآورند؛ واقعاً دارند خودشان را خفه میکنند، و این جریانِ تحریف است که وجود دارد.
🔺از اوّل انقلاب، خطّ ثابت دشمن همین بود که در تلویزیونها و رادیوها ــ که حالا وسیعتر هم شده ــ به مردم ایران تفهیم کنند که بیچاره شدید، دیگر کارتان تمام است، هیچ کاری از عهدهی کسی برای شما برنمیآید.
🔻اگر نقطهی قوّتی در کشور باشد، مطلقاً انکار میکنند. نقطهی زرد اگر وجود داشته باشد، این را ده برابر میکنند برای اینکه روحیهی مردم و امید مردم، بخصوص امید جوانها، تضعیف بشود. این هدفِ اینها است و البتّه در بعضیها اثر هم میکند، در داخل هم کسانی همین حرفهای آنها را تکرار میکنند.
🔺اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد، زیرا که عرصه، عرصهی جنگ ارادهها است. وقتی جریان تحریف شکست خورد و ارادهی ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر ارادهی دشمن فائق میآید و پیروز خواهد شد. ۹۹/۵/۱۰
@qurantehran
⭕️ امان از ما....
🔹 آیت الله بهجت میفرمود: اگر در اتاق در بسته ای باشیم و بدانیم قدرت بزرگی (مثل آمریکا) پشت در ایستاده و سخنان ما علیه خودش را میشنود و به موقع علیه ما به اجرا میگذارد، چقدر مواظب سخنان خود میشدیم؟ پس چرا حال ما نسبت به امام زمان چنین نیست؟
🔸 انگار چون میدانیم امام مهربانمان، در پی تلافی بی محبتی های ما بر نمی آیند، اینگونه غافلانه زندگی میکنیم. چقدر خود خواهیم ما! گیرم که رحمت بی منتهای حضرت مانع غضب ایشان بر ما شود؛ اما مگر نه این است که غرق گناه بودن ما، بی اعتنایی ما نسبت به غیبت، دل مبارک امام را آزرده میکند و میشکند؟
🔺 امان از ما...؛ محبت دنیا چه بر سر ما آورده؟ دلهایمان چقدر زنگار گرفته که امام زمان بخاطر گناهان ما غصه می خوردند و اشک میریزند و ما هنوز از خجالت نمرده ایم....؟
مهـ🌸ـدی جان!
همه گویند به تعجیل ظهورت صلــوات
کاش این جمعه بگویند:
به تبریک حضورت صلــوات
🌸🍃أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج🍃🌸
@qurantehran