eitaa logo
کانال آرشیو مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا علیه السلام
105 دنبال‌کننده
548 عکس
129 ویدیو
29 فایل
در راستای مرتب نمودن مطالب کانال موسسه صوتها و مطالب قدیمی تر به این کانال منتقل گردید. و من الله التوفیق
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر آیه ۷۸ سوره 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔸قالَ إِنَّما أُوتِيتُهُ عَلى‏ عِلْمٍ عِنْدِي أَ وَ لَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَ أَكْثَرُ جَمْعاً وَ لا يُسْئَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ. 🔹قارون مغرور بود كه بهره‏ اى از برده بود و توانسته بود ثروتى عظيم فراهم آورد. و وقتى كه مردم درمورد نيكى‏ كردن و فساد نكردن و مانند آن به او اندرز دادند، با غرور پاسخ داد كه اين ثروت نتيجه ‏ى دانش خود من است! و خود بهتر مى‏، دانم كه با آن چه بكنم و نياز به راه‏نمايى شما ندارم و هركس مى‏ خواهد، مثل من زحمت بكشد تا به ثروت برسد. 🔹مشكل اساسى قارون آن بود كه علم و ثروت را از مى‏ دانست و نوعى برترى و استقلال براى خويش قايل بود و همين عامل انحراف و سركشى او شد، و گرنه اگر علم و ثروت را از مى‏ دانست وخود را وكيل‏ موقت مى‏ يافت سركشى نمى‏ كرد. 🔹 مقصود از دانشى كه قارون داشت چيست؟ دانش در اين جا مفهوم وسيعى دارد كه شامل علوم مديريت، تجارت، كشاورزى و صنعت مى‏ شود و حتى برخى گفته ‏اند كه قارون از كتاب آسمانى تورات نيز اطلاعات زيادى داشت. 🔹 در اين آيه بيان شده كه از خلافكاران پرسش نمى‏ شود، مقصود از اين پرسش در كجا و در چه مورد است؟ برخى مفسران آن را پرسش در دنيا دانسته ‏اند كه پس از اتمام حجّت بر كافران، به هنگام نزول عذاب، ديگر از كسى پرسش نمى‏ شود كه چه گناهى انجام داده ‏اى، همان‏طور كه توبه‏ ى كسى نيز پذيرفته نمى‏ شود. و برخى گفته‏ اند كه مقصود پرسش حقيقى در برخى ايستگاه‏هاى رستاخيز است‏ كه نيازى به آن نيست؛ چون در قيامت همه چيز آشكار مى ‏شود. 🔹البتّه مانعى ندارد كه آيه ‏ى فوق اشاره به پرسش دنيا و آخرت هر دو داشته باشد، ولى ظاهر آيه با تفسير اول مناسب‏تر است؛ چون هلاكت اقوام ديگر نيز در دنيا بوده است. 🔸آموزه‏ ها و پيام‏ها: 1⃣ ثروت و دانش غرور آفرين است (پس مراقب نفس خويش باشيد). 2⃣ از فرجام عذاب ‏آلود ثروتمندان نيرومند تاريخ درس عبرت بگيريد و سركشى نكنيد. 3⃣ خلافكاران از عذاب بدون بازپرسى برحذر باشند. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیات ۷۱-۷۳ سوره 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔹 قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَداً إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ مَنْ إِلهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِضِياءٍ أَ فَلا تَسْمَعُونَ* قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ النَّهارَ سَرْمَداً إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ مَنْ إِلهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِلَيْلٍ تَسْكُنُونَ فِيهِ أَ فَلا تُبْصِرُونَ* وَ مِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏ 🔸 در اين آيات به نعمت بزرگ روز اشاره شده است. هنگامى كه خورشيد طلوع مى ‏كند و نورخود را برجهان فرومى ‏پاشد، همه‏ ى موجودات جان تازه ‏اى مى‏ يابند و اين نور دستگاه‏ هاى بدن انسان را فعّال‏تر و سرزنده مى‏ كند و همه‏ ى سلول‏هاى بدن نشاط مى‏ يابند. آرى؛ اگر نور خورشيد نبود، همه جا سرد و خاموش مى‏ شد. نه گلى مى‏ خنديد و نه پرندگان زيبا به پرواز در مى ‏آمدند و نه درختى مى ‏روييد. 🔸در اين آيات به نعمت بزرگ شب و فوايد آن اشاره شده است. وقتى تاريكى شب جهان را فرامى گيرد، انسان‏هاى خسته به آرامش مى ‏رسند و با استراحتى مناسب، تجديد قوا مى ‏كنند تا با نشاطى تازه فعاليت خود را ادامه دهند. 🔹آرى؛ اگر شب نبود، همه جا گرم و سوزان مى ‏شد و آسايش انسان با مشكل روبه ‏رو مى‏ گرديد. 🔸 در اين آيات از «روز» با عنوان «ضِياء» (روشنايى) ياد شده است؛ زيرا هدف اصلى روز همان نور و روشنايى است كه حيات تازه ‏اى به همه ‏ى موجودات مى ‏دهد. 🔸«سَرمَد» به معناى دائمى و هميشگى است؛ يعنى موجودى كه آغاز و فرجام ندارد. 🔹 در اين آيات درمورد روز تعبير «آيا نمى ‏بينيد» و در مورد شب تعبير «آيا نمى ‏شنويد» را به كار مى‏ برد؛ زيرا حسّ متناسب با روز بينايى و حسّ متناسب با شب شنوايى است. 🔸در اين آيات شب و روز را جلوه ‏اى از رحمت الهى معرفى مى ‏كند. آرى؛ رحمت بى‏ كران خدا مستلزم آن است كه تمام وسايل حيات و آسايش انسان را فراهم سازد؛ بنابراين، از طرفى روز را قرار داد تا در آن تلاش و حركت كنيد و از طرف ديگر شب را قرارداد تا در آن استراحت كنيد. 🔸 در پايان اين آيات از سپاس‏گزارى سخن گفته شده است؛ سپاس براى نعمت شب و روز و سپاس در برابر نعمت حساب شده ‏ى نور و ظلمت. اين سپاس‏گزارى، خواه ناخواه انسان را به سوى شناختِ نعمت دهنده و ايمان به او سوق مى‏ دهد. 🔸خدا شبانه روز را براساس رحمت خويش طورى آفريده كه بخشى از آن براى استراحت و قسمتى براى تلاش و معاش و بخشى براى سپاس‏گزارى است. @qurantehran
آیت الله بهجت : 🔸در هر حال با خدا باشید و خدا را فراموش نکنید تا اینکه خودمان ، خودمان را فراموش نکنیم . 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔴 منشاء تمام وابستگی ها تمام وابستگی ها وابستگی ای است که انسان به خودش دارد. تمام وابستگی ها از خود آدم پیدا می شود. وقتی انسان وابسته است، نفسش وابسته است به جهانی که مال خودش است، به نفسیت خودش، به وضعیّت خودش،... وقتی این وابستگی باشد، اگر بخواهند برایش تحمیل کنند، چون این وابستگی هست، تحمیل می کند، قبول می کند. وقتی ببـینند یـک چـیزی با این آمـالی کـه دارد مخـالف اسـت اگر نـکند، یـک وقـت به هم می خورد، این خاضع خواهد شد. 🔵 اگر انسان از این وابستگی وارسته شد، آزاد شد از این، این دیگر آزاد اسـت، ایـن دیگر از کـسی نمی ترسد، هـمه قـدرت های عالم جـمع بشوند این نمی ترسد، برای اینکه آخرش این است که من از بین می روم، دیگر بالاتر از این که نیست. ▪️ امام خمینی – ره ، صحیفه نور ، ج۱۶، ص ۲۶۹ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔴 مجموعه درس اخلاق 🔴 💐🎙 ✅ موضوع:وسیله ای که بیشتر از پول، انسان ها را به شما جذب می کند...💖 🔵👈 دل های مومنین را به خودمان نزدیک کنیم.. @qurantehran
@dars_akhlaq,.mp3
3.14M
🔊 کلیپ صوتی 🔴 مجموعه درس اخلاق 🔴 🎙 ✅ موضوع: جوان با نماز دلش روشن می شود، امید پیدا می کنه، شادابی و روحی پیدا می کنه.... 🔵👈 از سعی کنید... @qurantehran
درد فراق.mp3
1.37M
💠 درد فراق 🔸 علاقه امام به شاگردانشان شبیه یعقوب به یوسف (سلام الله علیهما) است. یك بیان نورانی قرآن كریم در جریان ایشان نقل می‌ كند كه مشابه همان جریان را امام صادق(ع) درباره شاگردانش دارد. در ، حضرت یعقوب آن ‌قدر متأثّر شد كه شِكوه‌ اش را به «الله» برد كه ﴿إِنَّما أَشْكُوا بَثِّی وَ حُزْنی‏ إِلَی اللَّهِ﴾ همین شِكوه را وجود مبارك امام صادق دارد؛ وقتی شاگردانش را می‌ دید، به خدا عرض می ‌كرد: «أَشْكُو إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی‏ وَ تَقَلْقُلِی‏ . . . فَلَیتَ هَذِهِ الطَّاغِیةَ أَذِنَ لِی فَأَتَّخِذَ قَصْراً فِی الطَّائِفِ فَسَكَنْتُهُ وَ أَسْكَنْتُكُمْ مَعِی»؛ ای كاش این نظام طاغوت منصور عباسی اجازه می ‌داد من مدرسه ‌ای می‌ ساختم و شما را هم در آن مدرسه جا می ‌دادم و این علوم را به شما منتقل می‌ كردم. 🔹چرا وجود مبارك یعقوب به یوسف دل بسته بود؟ برای اینكه او می‌ توانست بنشیند و خودش از این نعمت طَرْفی ببندد. ▫️ وجود مبارك امام صادق هم وقتی شاگردانش را می‌ دید، می فرمود من دست‌ تنها و در خانه‌ام هستم، با این شاگردان متعدّدی كه حضرت تربیت كرد! اینطور نبود كه نظیر مجالس كنونی باشد كه صد یا۲۰۰یا۳۰۰ نفر كمتر و بیشتر پای منبر حضرت باشند؛ حضرت دو نفر، سه نفر، چهار نفر در طی این سالیان متمادی تربیت كردکه چهار هزار نفر شده است! 🔹 بنابراین شما الآن خدا را شاكر باشید، هستید! این دختران، این پسران هم شاگردان امام صادق ‌اند و این معارف را از آنجا دارند یاد می ‌گیرند... @qurantehran
🔸حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 📝 اگر از قرآن استفاده نمی‌کنیم برای آن است که یقین ما ضعیف است؛ ازاین‌رو، اگر خود امام علیه‌السلام را هم ببینیم، تغییر در حال ما حاصل نمی‌شود، چنانچه عده‌ای در حال حضور به ائمه علیهم‌السلام بد و ناسزا می‌گفتند! 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٢٨٠ @qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیات ۸۹-۹۰ سوره 📚 مفسر: علامه طباطبائی (تفسیر المیزان) 🔹" مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ" 🔸اين آيه و آيه بعدش تفصيلى است براى اجمالى كه در جمله" إِنَّهُ خَبِيرٌ بِما تَفْعَلُونَ‏" است، البته تفصيل از نظر اثر خبير بودن خدا، زيرا اثر آن جزاء است و مراد از جمله‏" مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها" اين است كه كسى كه عمل نيك كند جزايى دارد از آن عمل نيك، چون عمل هر چه باشد مقدمه است براى مزد و جزاء، كسى با خود عمل كارى ندارد، هر عملى را انجام مى ‏دهد براى نتيجه و اثر آن است، پس غرض و غايت هر عملى از مقدمه بهتر است. 🔹و از ظاهر سياق برمى‏ آيد كه مقصود از فزع در جمله‏" وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ ..." فزع بعد از نفخه دوم صور است، نه نفخه اول، در نتيجه آيه شريفه همان معنا را مى ‏دهد كه آيه‏" لا يَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ هذا يَوْمُكُمُ الَّذِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ" در مقام آن است. 🔸"وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ" 🔹كلمه" كبت" از كب به معناى به رو انداختن كسى است، پس در حقيقت عملى است كه بر شخص واقع مى‏ شود، نه بر روى او و اگر نسبت آن را به روى آنان داده، از باب مجاز عقلى است و گر نه اصل آن" كبوا على وجوههم- بر رويها افتادند" بوده است. 🔸و استفهام در جمله‏" هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ" استفهام انكارى است و معنايش اين است كه" لا تجزون الا ..."، يعنى جزا داده نمى‏ شويد مگر كه كرده ‏ايد، خود آن عمل برايتان مجسم مى‏ شود و گريبانتان را مى‏ گيرد، پس هيچ ظلمى در جزاء و هيچ جورى در حكم نيست. 🔸اين دو آيه در مقام بيان طبيعت و است، طبيعتى كه از نظر دارند، پس در اين دو آيه حكم كسى بيان شده كه فقط عمل نيك دارد، يا تنها عمل زشت دارد، اما كسى كه هم از آن اعمال دارد، و هم از اين، حكمش در اينجا بطور اجمال فهميده مى‏ شود و اما تفصيلش در جاهاى ديگر آمده است‏. @qurantehran
🎥 وقتیکه انسان حسابهاشو تسویه کنه، احساس می کنه وقتش کمه!! 🔹 ایت الله حائری شیرازی در سوره حمد پس از بسم الله و بعد از «الحمد لله»، دوباره «الرحمن الرحيم» تکرار شده است. چرا؟ 🔸 به این خاطر که رحمت، اساسی ترین مسأله در حضور قلب و توجه انسان است و تا رحمت الهی شناخته نشود، دریچه قلب انسان باز نمی شود. 🔹 از دلایلی که انسان از رحمت خدا مأيوس می شود، نشست و برخاست با غافلین است. در دعای ابوحمزه می خوانیم که «أو لعلك رأيتني في الغافلين فمن رحمتك آیستني»: «شاید در گروه غافلين من را دیده ای که از رحمتت مأيوسم کرده ای»! اگر انسان با غافلين باشد از رحمت خدا مأیوس می شود و اگر متوجه رحمت خدا شود، ذاکر می گردد. 🔸 عمر ما می گذرد و دیر یا زود به صف می پیوندیم و این، زندگی بزرگ ماست. من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم. 🔹 حیات این نیست که امروز داریم و اینها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم و عمر هم این نیست که ما می گذرانیم. اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی نیست، بلکه لذت آنجاست. 🔸 چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ 🔸 مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟ @qurantehran