eitaa logo
مصباح قرآنیان ۳
2هزار دنبال‌کننده
22.3هزار عکس
5.4هزار ویدیو
508 فایل
با سلام اطلاع رسانی کلیه برنامه های قرآنی مرکز قرآن ، عترت و نماز اع س نهاجا به متسابقین و فعالان قرآنی در سطح کل‌ کشور وآموزش قرآن کریم (از مبتدی تاپیشرفته ) با مسابقه جذاب آیدی رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز ا.ع.س نهاجا: @smmostafavi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 4 سوره مبارکه النساء صفحه 79 ۞ وَلَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَاجُكُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُنَّ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ كَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْنَ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۚ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْتُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُمْ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۗ وَإِنْ كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ ۚ فَإِنْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْ ذَٰلِكَ فَهُمْ شُرَكَاءُ فِي الثُّلُثِ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصَىٰ بِهَا أَوْ دَيْنٍ غَيْرَ مُضَارٍّ ۚ وَصِيَّةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ (12) و سهم شما از آنچه زنانتان باقى گذاشته اند اگر فرزندى نداشته باشند نصف است. پس اگر فرزندى داشته باشند سهم شما يک چهارم ترکه است بعد از [تنفيذ ]وصيّتى که مى کنند يا دينى [که استثنا مى شود]. و سهم زنانتان از آنچه باقى گذاشته ايد اگر فرزندى نداشته باشيد يک چهارم است، و اگر فرزندى داشته باشيد سهم آنان يک هشتم است بعد از [تنفيذ ]وصيّتى که مى کنيد يا دينى [که استثنا مى شود]. و اگر مرد يا زنى که از او ارث مى برند کلاله باشد (از بالا و پائين وارثى نداشته باشد) و بردار يا خواهرى [مادرى ]داشته باشد سهم هر يک از آن دو، يک ششم است. و اگر بيش از اين باشند [به طور مساوى ]در يک سوّم شريکند بعد از [تنفيذ ]وصيّتى که مى شود يا دينى [که استثنا مى گردد]. اين در حالى است که نبايد [با وصيّت يا اقرار به دين، به وارث ]ضرر بزند. سفارشى است از جانب خدا، و خدا دانا و بردبار است. (12) تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ۚ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (13) اينها حدود خداست، و کسانى که از خدا و رسول او اطاعت کنند آنان را به بوستان هايى در مى آورد که از پايين آنها نهرها جريان دارد در حالى که جاودانه در آنها خواهند ماند. و اين است آن کاميابى بزرگ. (13) وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ (14) و هر کس نافرمانى خدا و رسول او کند و از حدودى تجاوز نمايد او را به آتشى [سوزان ]در مى آورد در حالى که جاودانه در آن خواهد ماند و عذابى خوار کننده خواهد داشت. (14) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺نکته تفسیری صفحه ۷۹:🌺 جاودانگی: فرض كنید كه شخصی عمداً خود را از پشت‏بام خانه‏اش به زمین پرت كند و به شدت مجروح شود، و در اثر آن، نخاع او قطع شده، تا آخر عمر از نعمت راه رفتن محروم شود. آیا او می‏تواند اعتراض كند كه «من فقط یك لحظه خودم را پرت كردم. حالا باید یك عمر راه نروم؟ و این عادلانه نیست.»؟ باز فرض كنید كه شخصی در یك لحظه، انسان بی‏گناهی را به قتل می‏رساند و به سبب این خلاف، به حبس ابد محكوم می‏شود. آیا او می‏تواند اعتراض كند كه «من فقط یك لحظه خلاف كردم. آیا به ازای آن باید هفتاد ـ هشتاد سال در زندان بمانم؟»؟ بی شک هیچ انسان عاقلی، اعتراض این افراد را نمی‏پذیرد. خدای بزرگ در كتاب خویش فرموده است كه بهشتیان همیشه در نعمت می‏مانند و برخی از دوزخیان نیز تا ابد در عذاب خواهند ماند. نعمت جاودان بهشت را به راحتی می توان پذیرفت؛ زیرا لطف و رحمت خدا بی‏پایان است. برخی امّا ممكن است سؤال كنند كه چگونه بعضی افراد در ازای كفر و گناه در عمر كوتاه شصت ـ هفتاد ساله ی خود باید برای همیشه در عذاب بمانند؟ آیا این عذاب با عدالت خدا سازگار است؟ پاسخ این سؤال، با مثال‏های پیشین روشن می‏شود. كسی ‏كه در همه ی عمرش، با این‏كه حق را می‏شناخته و از دستورهای خدا آگاه بوده، از سر لجاجت و تكبّر او را نافرمانی كرده است، هرگز لیاقت ورود به بهشت را نخواهد یافت. حقیقت این است كه كسانی در دوزخ جاودانه‏اند كه اگر برای همیشه در دنیا می‏ماندند، تا ابد به گناه و نافرمانی خدا مشغول بودند. پیشوای نخست ما امام علی علیه السلام در دعای کمیل به خدا عرض می‏كند: «من یقین دارم كه اگر دستور تو در مورد عذاب كردن منكرانت و جاودانه بودن دشمنانت در دوزخ نبود، تمام آتش دوزخ را [پس از مدتی] سرد و آرام می‏كردی و هیچ‏كس از بندگانت در آن، جایگاه [همیشگی] نداشت.» آیا می‏توان تصوّر كرد كه قاتل امام حسین علیه السلام روزی به بهشت برود؟؛ یا كسی‏ كه سر امام را نزد یزید آورد و اعتراف كرد كه سر پسر بهترین مادر و پدر دنیا را برای او آورده است؟ این سخن چنان زشت و آلوده بود كه یزید دستور داد خود او را بكشند. آیا جاودانه بودن یزید ‏بن‏ معاویه در آتش دوزخ، خلاف عدالت خداست؟ یا كسی ‏كه در حال مستی با چوب بر لب‏های امام حسین علیه السلام می‏زد و اشعار كفرآمیز می‏خواند، و در آن حال، پیرمردی به او گفت كه از این اهانت دست بردار؛ زیرا من بارها به چشم خود دیده ام كه پیامبر اکرم صلوات الله علیه بر این لب‏ها بوسه می زند؟! آری، عذاب جاودان برای چنین افرادی آماده شده است كه به هیچ‏وجه لیاقت بهشتی شدن را ندارند. به هر حال،«خلود» و جاودانگی، یكی از بهترین نعمت‏ها برای بهشتیان، و یكی از سخت ترین عذاب‏ها برای دوزخیانی است كه همیشه در آن خواهند ماند. 1 - اقتباس از تفسير نمونه ، ج9، ص 240 2 - فرازي از دعاي كميل 3- بحارالانوار، ج45، ص186 4 - اقتباس از روايتي از امام باقر(ع)، بحارالانوار، ج8، ص345 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه - ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ میلادی: Wednesday - 16 June 2021 قمری: الأربعاء، 5 ذو القعدة 1442 🌹 امروز متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (100 مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل (1000 مرتبه) - یا متعال (541 مرتبه) برای عزت در دو دنیا ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️6 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام ▪️24 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام ▪️31 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️33 روز تا روز عرفه ▪️34 روز تا عید سعید قربان ✅ با ما همراه شوید... @quranekarim1398
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تقدیر و اهدای جوایز به دختران (اسامی معصومه و فاطمه)به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه و دهه کرامت در پایگاه وحدتی دزفول
امام صادق (ع) فرمودند: هرکه سوره قدر را در یکی از نمازهای واجب قرائت کند منادی ندا می‌دهد: ای بنده خدا، خداوند گناهان گذشتۀ تو را آمرزید پس اطاعت را از سرگیر. @quranekarim1398 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 بخش سوم 🔹توصیف فضائل اهل بیت(علیهم السلام ) 3⃣ 🔻همچنین مولا امیرالمؤمنین(علیه السلام) در خطبه ۲۳۹ نهج البلاغه در توصیف فضائل اهل بیت (علیهم السلام) می فرمایند: آنان ستونهای استوار دین و پناهگاه مردم می باشند. حق به وسیله آنها به جایگاه خویش بازگشت و باطل از جای خویش رانده و نابود و زبان باطل از ریشه کنده شد. اهل بیت پیامبر( صلی الله علیه و آله وسلّم) دین را آنچنان که سزاوار بود دانستند و آموختند و بدان عمل کردند نه آنکه صرفاً شنیدند و نقل کردند. زیرا راویان دانش بسیار ولی حفظ کنندگان و عمل کنندگان به آن اندکند». 🔻 در خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه در بند ۸ اهل بیت را اینگونه معرفی میکنند: «نَحنُ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ ومَحَطُّ الرِّسالَةِ ومُختَلَفُ المَلائِكَةِ ومَعادِنُ العِلمِ ويَنابيعُ الحُكمِ» ؛ " ما درخت نبوتیم، ما محل نزول رسالتیم، ما محل آمد و شد فرشتگانیم، ما معادن علم الهی و سرچشمه های حکمتیم ؛ کسی که ما را یاری کند و ما را دوست بدارد به حق انتظار رحمت الهی داشته باشد و کسی که با ما دشمنی کند و بغض ما را در دل داشته باشد باید منتظر کیفر و لعنت الهی باشد". 🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۰۹ نهج البلاغه پیرامون شرط اعتدال و اختصاص این شرط در حد اعلی به اهل بیت (علیهم السلام) اینگونه می فرمایند: « ما تکیه گاه های میانه ایم، هرکس که عقب مانده باشد باید به ما برسد و کسی که جلو زده باشد باید به ما بازگردد. 🔻 مولای متقیان حضرت علی(علیه السلام) همچنین در نهج البلاغه شریف در خطبه ۱۴۴ بند ۲ در تعریض و کنایه به کسانی که خودشان را به دروغ شایسته حاکمیت اسلام و خلافت رسول الله ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) می دانستند اینگونه میفرمایند: « کجایند کسانی که می پنداشتند دانایان علم قرآن آنها می باشند نه ما که این ادعا را بر اساس دروغ و ستمکاری بر ضدّ ما روا داشتند. خدا ما اهل بیت پیامبر( صلی الله علیه و آله وسلّم) را بالا آورد و آنها را پست و خوار کرد، به ما عطا فرمود و آنها را محروم ساخت، ما را در حریم نعمت های خویش داخل کرد و آنها را خارج نمود که راه هدایت را با راهنمایی ما میپویند و روشنی دلهای کور را از ما می جویند. همانا امامان دوازده گانه همه از قریش بوده که درخت آن را در خاندان بنی هاشم کاشته اند. مقام ولایت و امامت درخور دیگران نیست و دیگر مدّعیان زمامداری شایستگی آن را ندارند. 🔻مولا امیرالمومنین(علیه السلام) به همین دلیل در خطبه ۱۵۴ بند ۱ در توصیف اهل بیت و جایگاه استثنایی آنها می فرمایند: "ما اهل بیت پیامبر( صلی الله علیه وآله وسلم) مانند پیراهن تن پیغمبر و یاران راستین او و خزانه داران علوم و معارف وحی و درهای ورود به آن معارف می باشیم." عبارت عربی این متن بسیار زیباست؛ « نَحْنُ الشِّعَارُ وَ الْأَصْحَابُ وَ الْخَزَنَةُ وَ الْأَبْوَابُ وَ لَا تُؤْتَى الْبُيُوتُ إِلَّا مِنْ أَبْوَابِهَا» ؛ "و نمی شود وارد خانه ها شد مگر از ابواب ودرهایش." که ما اهل بیت در علم هستیم. فَمَنْ أَتَاهَا مِنْ غَيْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّيَ سَارِقاً ؛ هرکس بخواهد وارد شهر معارف بشود اما از غیر راه درهایش، سارق و دزد نامیده میشود. مردم! درباره اهل بیت پیامبر آیات کریمه قرآن نازل شد. آنها گنجینه های علوم خداوند رحمانند. اگر سخن گویند راست می گویند و اگر سکوت کنند بر آنان پیشی نگیرید. 🔻علی(علیه السلام) در خطبه ۴ بند ۱ درباره اختصاص هدایت به اهل بیت (علیهم السلام) اینگونه می فرمایند: « بِنَا اهْتَدَيْتُمْ فِي الظَّلْمَاءِ وَ تَسَنَّمْتُمْ ذُرْوَةَ الْعَلْيَاءِ » شما مردم به وسیله ما از تاریکیهای جهالت نجات یافته و هدایت شدید و به کمک ما به اوج ترقی رسیدید. صبح سعادت شما با نور ما درخشید. کر است کسی که بانگ بلند پندها را نشنود و آنکس را که فریاد بلند کر کند، آوای نرم حقیقت چگونه در او اثر خواهد کرد؟ 🌹 این جایگاه اهل بیت (علیهم السلام) بود. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @quranekarim1398
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دریغا چشم بینایی ندارم ببین جز جان رسوایی ندارم اگر رد می کنی رد کن ولی من بجز درگاه تو جایی ندارم ... @quranekarim1398 ✲🕊✲🕊✲🕊✲🕊✲
📸 ترجمه کتیبه نصب شده در حسینیه امام خمینی در سخنرانی امروز رهبرانقلاب در آستانه انتخابات 1400 🔹إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها 🔹خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بدهید. سوره مبارکه النساء/ آیه 58 @quranekarim1398
┄┅─✵💝✵─┅┄ به نام خدایی که نزدیک است خدایی که وجودش عشق است و با ذکر نامش آرامش را در خانه دل جا می دهیم @quranekarim1398 ┄┅─✵💝✵─┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۸۰ مصحف شریف سوره مبارکه نساء 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5888464724764395241.mp3
806.9K
🔸ترتیل صفحه ۸۰ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده 🔸مقام‌ : کرد 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 4 سوره مبارکه النساء صفحه 80 وَاللَّاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّىٰ يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا (15) و از زنان شما کسانى که آن عمل بسيار قبيح را انجام مى دهند چهار تن از خودتان را بر آنان به شهادت بطلبيد، پس اگر گواهى دادند در خانه ها نگاهشان داريد تا مرگ، آنان را فرا گيرد يا خدا راهى برايشان قرار دهد. (15) وَاللَّذَانِ يَأْتِيَانِهَا مِنْكُمْ فَآذُوهُمَا ۖ فَإِنْ تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُوا عَنْهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ تَوَّابًا رَحِيمًا (16) و از ميان شما آن دو تن که آن عمل بسيار قبيح را انجام مى دهند آزارشان دهيد، پس اگر توبه کردند و به صلاح آمدند از آن دو، بگذريد. همانا خدا بسيار توبه پذير و رحيم است. (16) إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولَٰئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا (17) جز اين نيست که پذيرش توبه از سوى خدا براى کسانى است که از روى نادانى کار بد را انجام مى دهند، سپس به زودى توبه مى کنند، اينانند که خدا توبه شان را مى پذيرد. و خدا دانا و حکيم است. (17) وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّىٰ إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ وَلَا الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَهُمْ كُفَّارٌ ۚ أُولَٰئِكَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (18) و توبه براى کسانى نيست که پيوسته کار بد مى کنند تا وقتى که يکى از آنان را مرگ در رسد مى گويد: اکنون من توبه کردم، و نه براى کسانى که در حال کفر مى ميرند. اينانند که برايشان عذابى دردآور آماده کرده ايم. (18) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا ۖ وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ ۚ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا (19) اى کسانى که ايمان آورده ايد! براى شما حلال نيست که زنان را با کراهت آنان به ارث ببريد. و آنها را در تنگنا قرار ندهيد تا بخشى را از آ‌نچه به ايشان داده ايد از دستشان به در ببريد مگر اينکه عملى بسيار قبيح به طور آشکار مرتکب شوند. و با آنان به طور پسنديده معاشرت کنيد، پس اگر از آنها خوشتان نمى آيد [تحمّل کنيد زيرا ]بسا چيزى را شما خوش نمى داريد در حالى که خدا خير فراوانى در آن قرار مى دهد. (19) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺نکته تفسیری صفحه ۸۰:🌺 دری كه تا هنگام مرگ به روی انسان باز است: یكی از مهم‏ترین ویژگی‏های انسان، اختیار اوست. همه ی انسان‏ها، مختار آفریده شده‏اند و به همین سبب گاهی اشتباه می‏كنند و راه خطا را برمی گزینند. هر یك از اشتباهات انسان، به نحوی در زندگی او تأثیر دارد و برای او مشكل ایجاد می‏كند. مثلاً كسی ‏كه با دستان آلوده غذا می‏خورد، بیمار می‏شود و باید رنج آن را تحمّل كند. در این میان، برخی از اشتباهات، سعادت جاودان انسان را به خطر می‏اندازد و ممكن است او را به وادی خطرناك دوزخ بیفكند. گناهان و نافرمانی از خدا، این تأثیر فاجعه‏آمیز را در زندگی بشر می گذارند. البته معمولاً انسان‏ها تأثیر گناهان را نمی‏فهمند؛ ولی پیامبران و امامان به آنان در این مورد هشدار داده و عواقب آن را یادآوری كرده‏اند. امام صادق علیه السلام فرموده است: «تأثیر گناه در وجود كسی‏ كه آن را انجام می‏دهد، از تأثیر چاقو در گوشت سریع تر است.» بی شک همه ی ما مرتكب اشتباهاتی شده‏ایم و اگر اثر این گناهان باقی بماند، ممكن است برای ما بسیار گران تمام شود. به همین سبب، خدای بزرگ، دری از درهای رحمت خویش را به روی ما باز كرده و راهی را پیش ما گذاشته تا از شرّ آثار گناهانمان خلاص شویم. امام سجاد علیه السلام در این باره به خدا عرض می‏كند: «خدایا، تو دری را به بخشش خود گشوده‏ای و آن را توبه، نام گذاشته‏ای.» آری، توبه، داروی بیماری‏هایی است كه در پی گناهان در جان انسان پدید می‏آید. توبه، به معنای پشیمانی و بازگشت از گناه است. انسانِ توبه كار، پس از گناه، از كار خود پشیمان می‏شود و از خدا تقاضا می‏كند كه او را ببخشد. توبه امّا مدت مشخصی دارد. بهتر این است كه انسان پس از گناه بلافاصله توبه كند و آن را به تأخیر نیندازد. در روایاتی كه از امامان به ما رسیده، می‏خوانیم كه گناه انسان تا هفت ساعت در نامه ی عملش نوشته نمی‏شود، و اگر او از گناهش استغفار و توبه كند، اصلاً آن را نمی‏نویسند، و اگر توبه نكند، در پرونده ی اعمالش ثبت می‏شود . اما بر اساس این آیه و آیه ی بعد، فرصت توبه، تا پیش از مرگ انسان است، و زمانی ‏كه مرگ فرا برسد، دیگر فرصت توبه تمام شده است. در قرآن كریم می‏خوانیم كه فرعون، در هنگام غرق‏ شدن ایمان آورد؛ ولی ایمانش پذیرفته نشد و با حالت كفر از دنیا رفت. نكته‏ای كه باید بدان توجه كنیم، این است كه اگر‏چه تا هنگام مرگ برای توبه فرصت داریم، هیچ‏ یک از ما از هنگام مرگ خویش خبر نداریم. به همین سبب اگر خدای ناكرده مرتكب گناهی شدیم، باید فوری استغفار كنیم و توبه را به تأخیر نیندازیم. پیامبر گرامی ما در این باره فرموده است؛ «توبه را به تأخیر نینداز؛ زیرا مرگ فوری ناگهانی فرا می رسد.» 1 - كافي، ج2، ص 272 2 - صحيفة سجاديه، دعاي 45 3 - براي اطلاع بيشتر ر.ك. به: الكافي، ج2، ص430، باب الاستغفار من الذنب 4- آيات 90 و 91 سورة يونس 5 - مستدرك الوسائل، ج12، ص124 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ میلادی: Thursday - 17 June 2021 قمری: الخميس، 6 ذو القعدة 1442 🌹 امروز متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (100 مرتبه) - یا غفور یا رحیم (1000 مرتبه) - یا رزاق (308 مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️5 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام ▪️23 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام ▪️30 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️32 روز تا روز عرفه ▪️33 روز تا عید سعید قربان ✅ با ما همراه شوید. @quranekarim1398
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌‌‌┄✦۞✦‌‌✺‌﷽‌‌‌✺✦۞✦┄ ✨امام علی علیه‌السلام فرمودند: ياد ما اهل بيت شفابخش بيماريها و ناخوشي ها و درمانگر وسوسه شكّ است..✨ @quranekarim1398 ‌‌‌‌‌‌‌┄✦۞✦✺💠✺✦۞✦┄
تربیت قرآنی 11.mp3
1.98M
🌼تربیت قرآنی مهارت های انگیزه بخشی و علاقه مند کردن فرزندان به قرآن 🎤استاد قاسمی 🔹جلسه یازدهم 🔹برنامه ریزی صحیح متناسب با ظرفیت فرزند @quranekarim1398
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 📒نهج البلاغه، 🔹 کندی در عمل 🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۲۳ نهج البلاغه، پیرامون کُندی در عمل سخنی دارند که توسط سیّد رضی، به اشتباه عیناً در حکمت ۳۸۹ تکرار شده است. لذا با توضیح حکمت ۲۳ از شرح حکمت ۳۸۹ هم بی نیاز خواهیم شد. 🔻عبارت عربی حکمت ۲۳ چنین است : «مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ» ؛ ترجمه مرحوم دشتی کمی احتیاج به اصلاح دارد، لذا بنده ترجمه دقیق تر را خدمت شما عرض میکنم : "کسی که عملش او را کُند کند، افتخارات خاندانش به او سرعت نخواهد داد". 🔰 توضیح مطلب از این قرار است: همانگونه که عزیزان مستحضرید، خداوند متعال در قرآن کریم دنیا را میدان مسابقه معرفی فرموده است، لذا دو صفت را مهمترین صفت برای پیروزی و موفقیّت بیان فرموده است : 1⃣ صفت سرعت 2⃣ صفت سبقت 🔻 درباره سرعت در قرآن می خوانیم: «سَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ» (سوره آل عمران، آیه ۱۳۳) سرعت بگیرید به سوی مغفرت و آمرزشی از پروردگارتان و به سمت بهشتی که عرض آن به اندازه همه زمینها و آسمانها است. و درباره سبقت هم فرمود: «سابِقوا الی الخیرات» به سوی خوبیها از همدیگر سبقت بگیرید. " با این نگاه مولا علی (علیه السلام)، راه سریعتر رسیدن به نتیجه و ثمره، یعنی بهشت را سرعت در عمل صالح می دانند. 🔻 همانگونه که مستحضرید، نفس امّاره همچنان که "أمّارَةٌ بالسّوء" هست؛ اگر رهایش بکنیم، دائما امر به بدیها میکند، از آن طرف خیلی هم در اطاعت اوامر الهی کندی می کند. 🔻حضرت در خطبه ۱۱۴ اینگونه می فرمایند: «وَ نَسْتَعِينُهُ عَلَى هَذِهِ النُّفُوسِ الْبِطَاءِ عَمَّا أُمِرَتْ بِهِ السِّرَاعِ إِلَى مَا نُهِيَتْ عَنْهُ» ما از خداوند یاری می خواهیم علیه این نفسهای امّاره ای که در مقابل آنچه که امر شده اند کُندی میکنند، اما به سمت چیزهایی که از آنها نهی شده اند سرعت می گیرند. یعنی؛ خدا اوامر و دستوراتی دارد، نفس امّاره خیلی کندی می کند در اطاعت از آن اوامر؛ برعکس خداوند یک چیزهایی را نهی کرده اما نفس امّاره به سمت آنها شتاب دارد. پس کندی کردن یکی از صفات نفس امّاره است در مقابل عمل صالح. 🔻کندی کردن در مقابل عمل صالح در نهایت دو نتیجه بیشتر ندارد: 1⃣ گاهی انسانی که کندی می کند، فی الجمله، در مجموع به نجات میرسد. مثل رونده ای است که واقعاً می خواهد به راه نجات برود اما آهسته آهسته حرکت میکند. در مورد این گروه حضرت در خطبه ۱۶ فرمودند: «وَ طَالِبٌ بَطِي‏ءٌ رَجَا»؛ کسانی که طالب بهشت هستند، اما یک مقداری کند می روند امید هست به نجات برسند. اگر چه اینها با «ساعٍ سریع نجا» خیلی فرق میکنند. یعنی کسی که تمام تلاشش و همّتش را جمع کرده و با سرعت دارد حرکت می کند به سمت خدا، که او نجات پیدا میکند. اما به هر حال کسی که با کندی طالب بهشت هست و عمل انجام میدهد اما ضعیف، او هم امید هست که به بهشت برسد. 2⃣ امّا گاهی وقتها کندی و ابطاء در عمل مستوجب نفرین امیرالمؤمنین (علیه السلام) می شود. 🔻مثلاً در خطبه ۲۱۲ حضرت شکایت به خدا می برند؛ می فرمایند: خدایا هر کسی از بندگانت که سخنان ما که عین عدالت است و در آن جور و ظلم نیست را شنید، سخن ما را که اصلاح کننده است و افساد کننده در دین و دنیا نیست را شنید، اما بعد از شنیدن حرف ما روی برگرداند از یاری تو و کندی کرد از عزیز کردن دین، خدایا ما چنین کسانی را ، تو را شاهد میگیریم علیه آنها و تمام مخلوقاتی را که در زمین و آسمانها ساکن کردی علیه آنها شاهد می گیریم. نمونه این کسانی که از نصرت حق روی بر می گردانند و در راه عزیز کردن دین کُندی می کنند، اهل کوفه هستند که حضرت در خطبه ۹۷ آنها را با شامیان اینگونه مقایسه می کنند؛ می فرمایند: شامیان به سمت باطل صاحبشان یعنی معاویه سرعت میگیرند؛ در حالیکه شما درباره حقّ منِ علی، که عین حق هستم کُندی می کنید. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @quranekarim1398
تقدیر از معلمان قرآن کریم با حضور معاون ارزیابی و مکتبی اداره عقیدتی سیاسی نهاجا و فرمانده محترم پایگاه تبریز و رییس مرکز قرآن، عترت و نماز اداره عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز
اردوی تفریحی،آموزشی حافظان قرآن کریم،پایگاه هوایی شیراز،امروز پنج شنبه،بیست وهفتم خرداد۱۴۰۰