eitaa logo
مصباح قرآنیان ۳
2هزار دنبال‌کننده
26.8هزار عکس
6.5هزار ویدیو
539 فایل
با سلام اطلاع رسانی کلیه برنامه های قرآنی مرکز قرآن ، عترت و نماز اع س نهاجا به متسابقین و فعالان قرآنی در سطح کل‌ کشور وآموزش قرآن کریم (از مبتدی تاپیشرفته ) با مسابقات جذاب
مشاهده در ایتا
دانلود
26.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برگزاری مراسم عزاداری عاشورای حسینی در قرارگاه سربازی پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان🏴🏴🏴
╭❁━═━⊰✼❆ 🏴 ❆✼⊱━═━❁╮ بسم الله الرحمن الرحیم 🏴 شرح (3) 🔹الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران) 🔻اولین وصفی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در تعریف و تمجید خباب بن ارت به کار بردند، این عبارت است که: «فَلَقَد اَسلَمَ راغِباً» ؛ " به تحقیق خباب بن ارت از جمله کسانی بود که با میل و رغبت درونی به اسلام گرایش پیدا کرد." می‌دانیم که ما دو نوع اسلام داریم: 🔸یکی اسلام کم ارزش، بلکه بی ارزش که از ترس جان و مال یا برای رسیدن به چیزی از دنیا ابراز می‌شود؛ امیرالمؤمنین (علیه السلام) درباره اسلام بنی امیه و معاویه، در نامه ۱۷ بند دوم می‌فرمایند: «لَمَّا اَدخَلَ اللهُ العَرَبَ فِی دِینِهِ اَفواجاً و اَسلَمَت لَهُ هٰذِهِ الأُمَّهُ طَوعاً وَ کَرهاً کُنتُم مِمَّن دَخَلَ فِی الدِّینِ إمَّا رَغبَةً وَ إمَّا رَهبَةً عَلَی حِینِ فَازَ أهلُ السَّبقِ بِسَبقِهِم» " وقتی خداوند متعال عرب را در دین خودش فوج فوج وارد کرد، این امّت یا از روی میل و رغبت درونی یا از سر بی میلی اسلام آوردند، در آن روزگار شما بنی امیه در دین اسلام داخل شدید یا از روی میل به دنیا، یا از ترس جان و مال تان. " 🔻همچنین در خطبه۱۹۲ بند ۸ می فرمایند: «وَ لَوْ كَانَتِ الْأَنْبِيَاءُ أَهْلَ قُوَّةٍ لَا تُرَامُ وَ عِزَّةٍ لَا تُضَامُ وَ مُلْكٍ تُمَدُّ نَحْوَهُ أَعْنَاقُ الرِّجَالِ وَ تُشَدُّ إِلَيْهِ عُقَدُ الرِّجالِ لَكَانَ ذَلِكَ أَهْوَنَ عَلَى الْخَلْقِ فِي الِاعْتِبَارِ وَ أَبْعَدَ لَهُمْ فِي الِاسْتِكْبَارِ وَ لَآمَنُوا عَنْ رَهْبَةٍ قَاهِرَةٍ لَهُمْ أَوْ رَغْبَةٍ مَائِلَةٍ بِهِمْ» اگر انبیاء اینگونه بودند که اهل چنان نیرویی بودند که کسی نمی‌توانست با آنها مقابله کند و چنان عزّتی داشتند که کسی نمی‌توانست در آن نفوذ کند و اگر چنان پادشاهی و ملکی داشتند که گردن ها به سمتش کشیده می‌شد و مردان برای رسیدن به بهشت، کمربند ها را محکم می‌بستند، آن موقع ایمان آوردن مردم در مقابل انبیایی که شبیه پادشاهان قدرتمند و عزتمند و شوکت و جلالی داشته باشند، خیلی آسان تر می شد؛ در آن صورت مردم، یا از روی ترسی که نیروی قاهر انبیا بر آنها تحمیل می کرد ایمان می آوردند، یا از روی میل و رغبت به دنیایی که در ملک و پادشاهی انبیاء بود؛ {غرض اینکه امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند اینکه انبیاء معمولا در فقر و در ظاهری ضعیف و ساده ظهور می کردند، به خاطر این بود که افراد با رغبت و میل عقلانیت ایمان بیاورند و الّا اگر مثل پادشاهان بودند مردم هیچ وقت به اینها ایمان نمی آوردند بلکه یا از روی ترس ایمان می آوردند یا با میل و رغبت به مال و منالی که از طریق آنها می توانستند بدست آورند.} 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع @quranekarim1398
مصباح قرآنیان ۳
کتاب 📨 .ونهم با نامحرم خيلي مطلب در موضوع ارتباط با نامحرم شنيده بودم. اينكه وقتي يك مرد و زن نامحرم در يك مكان خلوت قرار ميگيرند، نفر سوم آنها شيطان است. يا وقتي جوان به سوي خدا حركت ميكند، شيطان با ابزار جنس مخالف به سوي او مي آيد و... يا در جايي ديگر بيان شده كه در اوقات بيكاري، شيطان به سراغ فكر انسان ميرود و... خيلي از رفقاي مذهبي را ديده ام كه به خاطر اختلاط با نامحرم، گرفتار وسوسه هاي شيطان شده و در زندگي دچار مشكلات شدند. اين موضوع فقط به مردان اختصاص ندارد. زناني كه بانامحرم در تماس هستند نيز به همين دردسرها دچار ميشوند. اينجا بود كه كلام حضرت زهرا(س)را درك کردم كه ميفرمودند: »بهترين حالت( براي زنان اين است )که بدون ضرورت( مردان نامحرم را نبينند و نامحرمان نيز آنان را نبينند«. شكر خدا از دوره جواني اوقات بيكاري نداشتم كه بخواهم به موضوعات اينگونه فكركنم و در همان ابتداي جواني شرايط ازدواج براي من فراهم شد. اما در كتاب اعمال من، يك موضوع بود كه خدا را شكر به خير گذشت. در سالهاي اولي که موبايل آمده بود براي دوستان خودم با گوشي پيامك ميفرستادم. بيشتر پيامهاي من شوخي و لطيفه و... بود. ادامه دارد ....
خطاب سیدالشهداء به فرزندشان زین ‌العابدین (علیهما السلام): ◾️ يَا وَلَدِي! يَا عَلِيُّ! وَ اللَّهِ لَا يَسْكُنُ‏ دَمِي‏ حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ الْمَهْدِيَّ... پسرم علی! به خدا سوگند! خون من آرام نخواهد گرفت تا هنگامی که خدای متعال مهدی (علیه السلام) را برانگیزاند... 📓 مناقب آل ابی طالب ج ۴ ص ٨۵ 📓 بحارالانوار ج۴۵ ص۲۹
┄┅─✵💔✵─┅┄ اِلهی یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد یا عالی بِحَقِّ علی یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان @quranekarim1398 ┄┅─✵💔✵─┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۱۴۵ مصحف شریف سوره مبارکه انعام 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5793930497419642073.mp3
854K
‌🔸ترتیل صفحه ۱۴۵ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده 🔸مقام‌ : رست 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
قرآن ترجمه المیزان سوره 6 سوره مبارکه الانعام صفحه 145 وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا ۚ وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (132) و براى هر يک [از دو گروه مؤمن و کافر ]به سبب آنچه کرده اند، [در کيفر و پاداش ]درجاتى خواهد بود. و پروردگار تو از آنچه مى کنند غافل نيست. (132) وَرَبُّكَ الْغَنِيُّ ذُو الرَّحْمَةِ ۚ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِكُمْ مَا يَشَاءُ كَمَا أَنْشَأَكُمْ مِنْ ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ (133) و پروردگار تو بى نياز و صاحب رحمت است، اگر بخواهد شما را مى برد و بعد از شما هر چه را بخواهد جانشين شما مى کند، چنانکه شما را از نسل مردمى ديگر پديد آورد. (133) إِنَّ مَا تُوعَدُونَ لَآتٍ ۖ وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ (134) همانا آنچه بدان تهديد مى شويد آمدنى است، و شما عاجز کننده [خدا ]نيستيد. (134) قُلْ يَا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلَىٰ مَكَانَتِكُمْ إِنِّي عَامِلٌ ۖ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ تَكُونُ لَهُ عَاقِبَةُ الدَّارِ ۗ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ (135) بگو: اى قوم من! شما براساس امکانات خود عمل کنيد، من هم قطعاً [به وظيفه خود ]عمل مى کنم، پس به زودى خواهيد دانست که عاقبت [نيک ]اين سرا براى کيست؟ بى ترديد ستمکاران ظفرمند نمى شوند. (135) وَجَعَلُوا لِلَّهِ مِمَّا ذَرَأَ مِنَ الْحَرْثِ وَالْأَنْعَامِ نَصِيبًا فَقَالُوا هَٰذَا لِلَّهِ بِزَعْمِهِمْ وَهَٰذَا لِشُرَكَائِنَا ۖ فَمَا كَانَ لِشُرَكَائِهِمْ فَلَا يَصِلُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَمَا كَانَ لِلَّهِ فَهُوَ يَصِلُ إِلَىٰ شُرَكَائِهِمْ ۗ سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ (136) و [مشرکان ]براى خدا از کِشت ها و دام هايى که خود آفريده است سهمى قرار دادند [و براى بت ها نيز سهمى]، و به پندار خود گفتند: اين براى خداست و اين هم براى بت هايمان، پس آنچه براى بت هايشان بود به خدا نمى رسيد و آنچه براى خدا بود به بت هايشان مى رسيد چه بد حکمى مى کنند! (136) وَكَذَٰلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلَادِهِمْ شُرَكَاؤُهُمْ لِيُرْدُوهُمْ وَلِيَلْبِسُوا عَلَيْهِمْ دِينَهُمْ ۖ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ (137) و بدينگونه شرکاى مشرکان (شياطين) براى بسيارى از آنان کشتن فرزندانشان را زينت دادند تا سرانجام آنان را به هلاکت بيندازند و دينشان را بر آنان مشتبه سازند; و اگر خدا مى خواست چنين نمى کردند. پس آنان را با افترايشان واگذار. (137) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۴۵🌷 👈👈خطر بدعت: تاریخ انسانها، حکایتگر هزاران دین و آیین است که مردم برای خود انتخاب کرده اند و البته بیشتر آن ها، ساختگی بوده است. این ادیان چنان پرشمارند که یکی از رشته های تخصصی دانشگاهی، «تاریخ ادیان» نام گرفته است. هر یک از آن ادیان، حاوی احکام و مقرّراتی ست که پیروان آن، عمل به آن ها را بر خود لازم می شمارند. آفریدگار جهان امّا از طریق پیامبران خود به انسان‏ها پیغام داده که تنها پذیرفتن دین و آیینی صحیح است که از سوی او آمده باشد و فقط احکام و مقرّرات او ارزش پیروی کردن دارد. به همین سبب، خداوند با قاطعیت تمام، ادیان و مقرّرات ساختگی آن ها را رد می کند؛ بخصوص قوانین و مقررّاتی که به دروغ به خدا نسبت داده شده است؛ زیرا خطر این مقرّرات از هر چیز دیگری برای انسان ها بیشتر است؛ چون کسانی که مرتکب آن می شوند، کارهای باطل و نادرستی را انجام می‏دهند که پشتوانه‏ی انجام آن کارها را خواست و دستور خداوند می دانند! این آیات، حکایتگر برخی از اعمال ناشایستِ مشرکان در دوران جاهلیت است که آنان آن کارها را به دروغ دستور خدا می¬خواندند. آنان، بخشی از محصولات کشاورزی و شماری از دام‏های خود را سهم خدا، و بخش دیگری را سهم بت هایشان می دانستند. سهم بت ها که معمولاً مرغوب تر بود، برای مسئولان معبد و خدمتکاران آن بود، و سهم خدا که نامرغوب بود، برای کودکان و مهمانان در نظر گرفته می شد. البته اگر قسمتی از سهم خدا به علت حادثه ای نابود می شد، به بهانه‏ ی بی نیاز بودن خدا، به کم شدن آن اهمیّت نمی دادند؛ ولی اگر از سهم بت ها چیزی کم می شد، از سهم خدا برداشته، جایگزین آن می کردند. بدین ترتیب، در عمل، برای بت های بی جان خود، ارزشی بیشتر از خدای جان آفرین قائل بودند! بر اساس آیه ی 139، سران مشرکان، سهم بت ها را ویژه‏ ی خود می دانستند و آن را تنها به کسانی می دادند که خودشان می خواستند. همچنین آنان سواری بر برخی از چهارپایان را ممنوع اعلام کرده بودند و استفاده از گوشت جنین و بچه‏ ی آن چهارپایان را مخصوص خودشان می‏دانستند؛ ولی اگر می مرد، به همسرانشان نیز اجازه‏ ی استفاده از گوشت آن را می دادند! در میان این اعمال، بدترین کار آنان، ذبح و قربانی کودکان بی گناهشان در پیشگاه بت ها بود! آری، آن مردم بی خرد، برای خشنود کردن مشتی سنگ و چوب خودساخته، دست به چنین جنایت هولناکی می زدند و خون فرزندان خود را می ریختند. شرم آور اینکه تمام این اعمال باطل و ننگ آور را به خدا نسبت می دادند و وانمود می کردند که از دستورهای خدا پیروی می کنند. امروزه اگرچه مشرکانِ دوران جاهلیّت و راه و رسم ننگین شان از بین رفته است، از این آیات فهمیده می شود که خطر بدعت گذاری همیشه در کمین انسان هاست. بدعت، کاری است که خدا به آن دستور نداده؛ ولی انسان آن را دستور خدا می شمرد و انجام می دهد. هم اکنون نیز بدعت های فراوانی جامعه‏ی انسانی را گرفتار خود کرده است. انواع عرفان های ساختگی، پیروی از دراویش و مرادهای گمراه و گمراه گر، مراجعه به فالگیرها و جادوگرها، و حتّی انجام برخی از مراسم دعا و مناجات به شیوه های غلط و با زرق و برق، نمونه هایی از بدعت های روزگار ماست. به یاد داشته باشیم که آخرین فرستاده‏ ی خدا فرموده است: «ای مسلمانان، برترین هدایت، هدایت محمد، و بهترین سخن، کتاب خداست، و بدترین کارها، بدعت است، و سرانجام هر بدعتی، گمراهی ست، و سرانجام هر گمراهی ای، آتش دوزخ است.» 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا