eitaa logo
"انجمن‌علمی‌علوم‌قرآن‌وحدیث"
807 دنبال‌کننده
480 عکس
56 ویدیو
66 فایل
🔸️انجمــن‌ علمی‌-دانشجویی‌🔸 🔹️دانشکدگان فارابی🔹️ 🔹️دانشگاه تهران🔹️ 💠ارتباط با ادمین: 🆔️ @Sahab5 💠لینک صفحه‌ی اینستاگرام: https://instagram.com/quran_hadith_farabi?igshid=NzZlODBkYWE4Ng== 💠لینک کانال ایتا:👇
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹آیین تشییع و تدفین دو شهید گمنام در آستان مقدس مسجد جمکران 🌹 💐 آیین تشییع و تدفین دو شهید گمنام دفاع مقدس همزمان با شب شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام ⏰زمان: روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶:۳۰ 🏢مکان: میدان آل یاسین( انتهای بلوار پیامبر اعظم) به سمت باب الشهاده (درب یک) صحن جامع امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در آستان مقدس مسجد جمکران برگزار می‌گردد. ✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨ @QuranHadith_elmi_farabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 (ع) امام صادق(ع) رو خیلی اذیت کردن روایت سوزناک از زندگی حجت الاسلام عالی اللهم عجل لولیک الفرج 🌺
بسم الله الرحمن الرحیم "إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ" بدین وسیله اعضای انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران درگذشت پدر بزرگوار دانشجوی علوم قرآن و حدیث ،سرکار خانم لطفی را خدمت ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم طلب رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را خواستاریم. ✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨ @QuranHadith_elmi_farabi
پیام سرکارخانم لطفی : دانشجوی گروه علوم و قرآن حدیث با سلام و احترام خدمت اساتید گرانقدر همدری و پیام تسلیت شما موجب تسلی این دل داغدیده گردید .لذا بدینوسیله از الطاف یکایک شما بزرگواران قدردانی و سپاسگزاری می نمایم . خداوند متعال سلامتی و طول عمر باعزت به شما عنایت فرماید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرهیخته گرامی؛ سرکارخانم زهرا میرزابابائی در پرتو الطاف خاصه الهی با همت و پشتکار والا و بهره جستن از محضر اساتید گران مایه توفیق تعلیم و تعلم در دانشگاه تهران، نماد آموزش عالی کشور؛ نشان پر افتخاری است که تنها بر سینه نخبگان این آب و خاک نقش می بندد. اکنون انتخاب شمارا به عنوان "دانشجوی برگزیده مقطع کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث در جشنواره آموزشی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۳" را تبریک عرض نموده و بسیار خرسندیم. امید است عمر خویش را خالصانه و صادقانه در فتح قلّه های رفیع علم و گشودن مرزهای جدید دانش و اعتلای میهن عزیزمان به جایگاه بایسته و شایسته مصروف دارید. دبیر انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨ @QuranHadith_elmi_farabi
🔷️ خوب درس بخوانید، خوب کار کنید. و علم آموزی یکی از اساسی‌ترین ابزارها و وسیله‌ها برای کسب قدرت مواجهه با دشمنی ها و با طوفان ها و با امواج سخت است‌. آنهایی که هستند برای کشورشان کار کنند، در خدمت دشمن قرار نگیرند. ✨️
به مناسب سالروز بزرگداشت کلینی بازتاب پارادایــمِ فقه حیل در الکافی کلینی ( بخش اوّل) ✍️علی راد بخش اوّل : https://eitaa.com/OstadRad/833 بخش دوّم : https://eitaa.com/OstadRad/834 بخش سوّم : https://eitaa.com/OstadRad/835 بخش چهارم : https://eitaa.com/OstadRad/836 لینک های دانلود متن کامل به همراه مستندات : https://hadith.riqh.ac.ir/article_13254.html @OstadRad
🔺 ۱۱۰🔺 ✅مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه با همکاری گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌کند 👇 📚سلسله نشست‌های علمی 🌱🌱 🔸نشست چهارم: «کشف و تحلیل مفاهیم پایه در قرآن؛ گام ضروری برای » ▫️با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر فتح الله استاد تمام گروه علوم قران و حدیث دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🔹دبیر علمی ▫️ حجت‌الاسلام والمسلمین 🕓 شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۲۱ 🖥 پخش زنده در آدرس‌ زیر 👇👇 https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸میگن دختر مهربون 💞خوشبختی بی پایان پدر و مادره 🌸خدا وقتی یه نفرو 💞دوست داشته باشـه 🌸بهش دختر میده که تنها نمونه 🌸دختر همون فرشته ای که 💞خـدا آفـرید تا 🌸هیچ مادری بدون همدم 💞هیچ پدری بدون سنگ صبور و 🌸هیچ عروسکی بدون مامان نمونه 💞روز دختر مبـارک باد ‌ ‌‌
🌺روز دختر که میشه 🌺روز پدر که میشه 🌺روز عقد که میشه 🌺برای دخترهای شهدا خیلی سخته 🌹دخترای شهدا روزتان مبارک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در احادیث ⏩ گاهی در احادیث از تعبیر 1: دَخَلَ الجَنَّه👈داخل شدن در بهشت 2: فَلَهُ الجَنّه 👈بهشت متعلق به اوست. استفاده میشود ➖ به این مثال دقت کنید👇 🛑 منْ شَهِدَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ دَخَلَ الْجَنَّة1 🔰هر کسی شهادت بدهد که خدایی جز خدای یگانه نیست وارد بهشت می شود . حالا این مثال را دقت کنید👇 🛑 عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ: مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ. 2 🔰کسی که عمه من(حضرت معصومه سلام الله علیها) را در قم زیارت کند بهشت برای اوست . 👇تعبیر 👇 👈فلَهُ الْجَنَّةُ 👈 دَخَلَ الْجَنَّة ➖تعبیر فلَهُ الْجَنَّةُ 👈 یعنی بهشت از آن اوست به این معنا که: وقتی خانه برای خود شخص باشد می تواند هر کسی را دوست داشته باشد را در خانه وارد کند. حال در مواجهه با بهشت یعنی شخصی که در مورد وی گفته شده است "فلَهُ الْجَنَّةُ" 👈 میتواند شفاعت کند ولی تعبیر "دَخَلَ الْجَنَّة" یعنی 👈فقط خود شخص وارد بهشت میشود و توانایی وارد کردن(شفاعت) دیگران به بهشت را ندارد. 📚منابع: 1:المحاسن، ج‏1، ص: 181 2:كامل الزيارات ص: 324
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺دعای عهد🌺 🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 🌸اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظيمِ🌸 🌸وَرَبَّ الْکرْسِىِّ الرَّفيعِ🌸 🌸وَرَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ🌸 🌸وَمُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْأِنْجيلِ وَالزَّبُورِ🌸 🌸وَرَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ🌸 🌸وَمُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظيمِ🌸 🌸وَرَبَّ الْمَلائِکةِ الْمُقَرَّبينَ🌸 🌸 وَالْأَنْبِيآءِ وَالْمُرْسَلينَ🌸 🌸 اَللّهُمَّ اِنّى‏ اَسْئَلُک بِوَجْهِک الْکريمِ🌸 🌸وَبِنُورِ وَجْهِک‏ الْمُنيرِ🌸 🌸وَمُلْکک الْقَديمِ🌸 🌸يا حَىُّ يا قَيومُ🌸 🌸اَسْئَلُک بِاسْمِک الَّذى‏ اَشْرَقَتْ‏ بِهِ🌸 السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ🌸 🌸وَبِاسْمِک الَّذى‏ يصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ‏ وَالْأخِرُونَ🌸 🌸يا حَيّاً قَبْلَ کلِّ حَىٍّ🌸 🌸 وَيا حَيّاً بَعْدَ کلِّ حَىٍّ🌸 🌸 وَيا حَيّاً حينَ لا حَىَّ🌸 🌸يا مُحْيىَ الْمَوْتى‏ وَمُميتَ الْأَحْيآءِ🌸 🌸يا حَىُّ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ🌸 🌸اَللّهُمَ‏ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ 🌸الْقآئِمَ بِاَمْرِک🌸 🌸 صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِ🌸 🌸و عَلى‏ ابآئِهِ الطَّاهِرينَ🌸 🌸عَنْ جَميعِ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ🌸 🌸فى‏ مَشارِقِ‏ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها🌸 🌸سَهْلِها وَجَبَلِها🌸 🌸وَبَرِّها وَبَحْرِها 🌸 🌸وَعَنّى‏ وَعَنْ‏ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ 🌸 🌸زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ🌸 🌸وَمِدادَ کلِماتِهِ🌸 🌸وَما اَحْصاهُ‏ عِلْمُهُ🌸 🌸وَاَحاطَ بِهِ کتابُهُ🌸 🌸اَللّهُمَّ اِنّى‏ اُجَدِّدُ لَهُ فى‏ صَبيحَةِ يَوْمى‏ هذا 🌸 🌸وَما عِشْتُ مِنْ اَيّامى‏ عَهْداً وَعَقْداً 🌸وَبَيعَةً لَهُ فى‏ عُنُقى‏🌸 🌸 لا اَحُولُ‏ عَنْها وَلا اَزُولُ اَبَداً🌸 🌸اَللّهُمَّ اجْعَلْنى‏ مِنْ اَنْصارِهِ وَاَعْوانِهِ🌸 🌸وَالذَّابّينَ‏ عَنْهُ وَالْمُسارِعينَ اِلَيهِ 🌸 🌸فى‏ قَضآءِ حَوآئِجِهِ🌸 🌸وَالْمُمْتَثِلينَ لِأَوامِرِهِ🌸 🌸 وَالْمُحامينَ عَنْهُ🌸 🌸وَالسَّابِقينَ اِلى‏ اِرادَتِهِ 🌸 🌸وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَينَ يدَيهِ🌸 🌸اَللّهُمَّ اِنْ حالَ بَينى‏ وَبَينَهُ الْمَوْتُ🌸 🌸 الَّذى‏ جَعَلْتَهُ عَلى‏ عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِياً🌸 🌸فَاَخْرِجْنى‏ مِنْ قَبْرى‏🌸 🌸مُؤْتَزِراً کَفَنى‏🌸 🌸شاهِراً سَيفى‏🌸 🌸مُجَرِّداً قَناتى‏🌸 🌸مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعى‏ 🌸 🌸فِى الْحاضِرِ وَالْبادى‏🌸 🌸 اَللّهُمَّ اَرِنىِ‏ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ🌸 🌸وَالْغُرَّةَ الْحَميدَةَ🌸 🌸وَاکحَلْ ناظِرى‏ بِنَظْرَةٍ منِّى‏ اِلَيهِ🌸 🌸وَعَجِّلْ فَرَجَهُ🌸 🌸وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ🌸 🌸وَاَوْسِعْ مَنْهَجَهُ🌸 🌸وَاسْلُک بى‏ مَحَجَّتَهُ‏🌸 🌸وَاَنْفِذْ اَمْرَهُ 🌸 🌸وَاشْدُدْ اَزْرَهُ🌸 🌸وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَک🌸 🌸وَاَحْىِ بِهِ عِبادَک🌸 🌸فَاِنَّک قُلْتَ🌸 🌸وَقَوْلُک الْحَقُّ🌸 🌸ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ 🌸 🌸بِما کسَبَتْ‏ اَيدِى النَّاسِ🌸 🌸فَاَظْهِرِ الّلهُمَّ لَنا وَلِيِّک🌸 🌸وَابْنَ بِنْتِ نَبِيِّک🌸 🌸اَلْمُسَمّا بِاسْمِ‏ رَسُولِک🌸 🌸حَتّى‏ لا يَظْفَرَ بِشَىْ‏ءٍ مِنَ الْباطِلِ اِلاَّ مَزَّقَهُ🌸 🌸وَيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُحَقِّقَهُ🌸 🌸وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِک🌸 🌸وَناصِراً لِمَنْ لا يجِدُ لَهُ ناصِراً غَيرَک🌸 🌸وَمُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ اَحْکامِ کتابِک🌸 🌸وَمُشَيِّداً لِما وَرَدَ مِنْ اَعْلامِ دينِک🌸 🌸وَسُنَنِ نَبِيِّک🌸 🌸صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ🌸 🌸وَاجْعَلْهُ‏ اَللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِن بَاْسِ الْمُعْتَدينَ🌸 🌸 اَللّهُمَّ وَسُرَّ نَبِيِّک 🌸 🌸مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ بِرُؤْيتِهِ🌸 🌸وَمَنْ تَبِعَهُ عَلى‏ دَعْوَتِهِ🌸 🌸وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ🌸 🌸اَللّهُمَّ اکشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ🌸 🌸وَعَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ🌸 🌸اِنَّهُمْ يرَوْنَهُ بَعيداً 🌸 🌸وَنَراهُ قَريباً 🌸 🌸بِرَحْمَتِک يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ.🌸 پس سه مرتبه دست بر ران راست خود بزنید و در هر مرتبه‏ بگویید: «اَلْعَجَلَ الْعَجَلَ يا مَوْلاىَ يا صــاحِبَ الزَّمــانِ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به مناسبت دهه کرامت ( بخش چهارم) بازپژوهی داده های میراث رضوی در کتاب ذیل تاریخ بغداد (3 ) حضرت رضا ( ع ) و پاسخ به پرسشهای اعتقادی در عنفوان جوانی در مدینه ✍️علی راد ابن نجار با استناد به روایت حاکم نیشابوری , تصریح دارد که امام رضا ( ع ) در دوران جوانی خود با پوشش ویژه ای در مسجد النبی در مدینه در ناحیه روضه شریفه ( حد فاصل میان منبر و مرقد نبوی ) به طور مستمر در روزها می نشست و به پرسش های پیچیده اعتقادی رایج در قرن دوم هجری پاسخ می داد. بر پایه این روایت تاریخی عموم مردم و مشایخ نامدار مدینه در این جلسات علمی حضرت رضا ( ع ) حضور می یافتند و پرسش های خود را از آن حضرت جویا می شدند و ایشان نیز با استناد به آیات قرآن , احادیث امام علی ( ع) و ادله عقلی به هر یک از آن پاسخ می داد . متن ذیل برخی از این پرسش ها و پاسخ های حضرت رضا ( ع ) را روایت می کند : حدثنا أبو عبد الله الحافظ قال : سمعت أبا الحسن عبد الله بن محمد بن علي بن الحسين بن جعفر بن موسى بن جعفر بمدينة رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم في الروضة يقول : سمعت أبي يذكر عن آبائه : أن علي بن موسى كان يقعد في الروضة وهو شاب ملتحف بمطرف خز فتسأله الناس ومشايخ العلماء في المسجد فسئل عن القدر فقال : قال الله عز وجل : * ( إن المجرمين في ضلال وسعر * يوم يسحبون في النار على وجوههم الله عز وجل : * ( إن المجرمين في ضلال وسعر * يوم يسحبون في النار على وجوههم ذوقوا مس سقر * إنا كل شئ خلقناه بقدر ) * [ القمر : 47 ، 48 ] [ قال علي ] الرضا : كان أبي يذكر عن آبائه : أن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب يقول : الله تعالى خلق كل شئ بقدر حتى العجز والكيس ، وإليه [ . . . ] وبه الحول والقوة . ( ابن نجار بغدادی , ذیل تاریخ بغداد , ج 4 , ص 139 ) این روایت مرجعیت علمی و دینی حضرت رضا ( ع ) را در دوران جوانی ایشان گزارش می کند و به نظر می رسد به دوره حیات پدر بزرگوارشان وبه پیش از به امامت رسیدن ایشان در سال 183 هجری اشاره دارد . @OstadRad
📣انجمن علمی دانشجویی علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س) با همکاری گروه پژوهشی مطالعات میان رشته ای علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا سلام الله علیها و انجمن‌های علمی برتر کشور برگزار می‌کند: 🔴 وبینار « جایگاه تعالیم دینی در مکتب شهید سلیمانی (با رویکرد تحلیل محتوا) » 🔴 ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر شیردل 🌱دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س) 🌱 عضو هیئت علمی دانشگاه کوثر 🌱عضو گروه پژوهشی مطالعات میان‌رشته‌ای علوم قرآن و حدیث زمان: ۲۷ اردیبهشت، ساعت ۱۰ ⚠️ظرفیت محدود⚠️ لینک شرکت در وبینار: https://www.skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/ssaqh12 ✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨ @QuranHadith_elmi_farabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نخستین کنگره بین المللی علم و الهام از قران با حضور رئیس محترم دانشگاه تهران و شخصیت های برجسته علمی و اجرایی داخلی و خارجی روز یکشنبه 30 اردیبهشت در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می گردد.به همکارانی که در این نشست حضور پیدا کنند از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی گواهی معتبر اعطاء خواهد شد.وسیله رفت و آمد از دانشکدگان فارابی مهیا شده است.ساعت حرکت اتوبوس 6 صبح می باشد.افراد علاقمند به شرکت در کنگره به آیدی زیر اطلاع دهند. @SHokooh75 ✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨ @QuranHadith_elmi_farabi
به مناسبت دهه کرامت ( بخش پنجم) بازپژوهی داده های میراث رضوی در کتاب ذیل تاریخ بغداد (4 ) گفتمان کاوی تاریخی حدیث کفر انگاری مخلوق بودن قرآن (1) ✍️علی راد از دیگر اخبار ابن نجار بغدادی در کتاب ذیل تاریخ بغداد از امام رضا ( ع ) حدیث نفی انگاره مخلوق بودن قرآن کریم و تکفیر شخص باورمند به این انگاره است . این حدیث را حاکم نیشابوری از طریق مشایخ خود از ابوصلت هروی از امام رضا ( ع ) روایت کرده است . متن این حدیث چنین است : أخبرنا الحاكم أبو عبد الله ، حدثنا أبو أحمد إسحاق بن محمد بن علي بن خالد الهاشمي بالكوفة ، حدثنا القاسم بن أحمد العلوي الحسيني ، حدثني أبو الصلت عبدالسلام بن صالح ، حدثني علي بن موسى الرضا قال : من قال القرآن مخلوق فهو كافر ( ابن نجار بغدادی , ذیل تاریخ بغداد , ج 4 , ص 139 ) . یک. راوی و مسئله راوی این حدیث ابوالصلت هروی به تعبیر مزی , خادم علي بن موسى الرضى ، أديب , فقيه , عالم بود, او از مشایخ متعددی حدیث , فقه و کلام فرا گرفت و راویان متعددی نیز از او نقل حدیث کردند . شماری از اخبار دوران حضور امام رضا ( ع ) در خراسان از طریق وی گزارش شده است زیرا در این بازه زمانی در مرو حضور داشت . ابوالصلت هروی در روزگار مامون عباسی وارد مرو شد و مامون او را فراوان تکریم می کرد و از پیروزی او در مناظرات با متکلمان خرسند می شد . یکی از مسائل کلامی بسیار مهم و پُر از چالش و تنش روزگار اباصلت مسئله خلق قرآن بود . معتزله , جهمیه و .... بر حادث و مخلوق بودن قرآن اصرار داشتند ولی اهل حدیث به ویژه ابن حنبل به قدیم بودن و غیر مخلوق بودن قرآن اعتقاد داشتند. بر پایه برخی از داده های تاریخی اباصلت هروی به مخلوق بودن قرآن اعتقاد داشت ولی از اظهار آن اجتناب می ورزید زیرا جهمیه نیز بر همین اعتقاد بود و اهل حدیث نیز ایشان را تکفیر می کردند . دو. پیشینه مسئله دوران مامون تا واثق عباسی دوره اقتدار جریان فکری معتزله است که توانستند در سطح کلان اجتماعی برای خود گفتمان ویژه و موثری ایجاد کنند . معتزله مامون عباسی را در مسئله مخلوق بودن قرآن با خود هم رأی ساختند و این تا دوره واثق عباسی تداوم یافت و در واقع مذهب اعتزال به مذهب دولت عباسی تبدیل شد و عقاید مردم بر پایه معیارهای اعتزالی سنجیده می شد و مخالفت با آن پیامدهای جدی داشت . واثق عباسی پرداخت فدیه برای آزاد سازی اسیران مسلمان در جنگ با کفار را مشروط به کسانی دانست که به مخلوق بودن قرآن اعتقاد و اقرار داشته باشند. واثق عباسی به محمد بن ابی لیث قاضی مصر دستور داد تا از همه مردم مصر درباره خلق قرآن آزمون بعمل آورد و او نیز همه را به شرکت در آن فراخوان داد . شماری زیادی از مردم فرار کردند و مخالفان با آزمون به زندان افکنده شدند . قاضی مصر دستورداد که در تمامی مساجد مصر جمله « القرآن مخلوق » نوشته شود ولی فقهای مالکی و شافعی مردم را از حضور در مساجد منع کردند . به دنبال آن مردم بغداد علیه واثق شوریدند و احمد بن نصر خزاعی آنان را به عزل واثق تحریک و تشویق نمود لذا واثق خود او را در سامراء به قتل رساند و دستور داد مدتی جنازه او در سامراء و بغداد به همراه نوشته ای با موضوع جرم او در کنارش آویخته شد «هذا الرأس الکافر المشرک الضال .... » . دوره متوکل عباسی دوره واگرایی از اندیشه معتزله و پایان دادن به محنه خلق قرآن و تثبیت اندیشه اهل حدیث در این مسئله بود .👇👇 @OstadRad