eitaa logo
"انجمن‌علمی‌علوم‌قرآن‌وحدیث"
807 دنبال‌کننده
480 عکس
56 ویدیو
66 فایل
🔸️انجمــن‌ علمی‌-دانشجویی‌🔸 🔹️دانشکدگان فارابی🔹️ 🔹️دانشگاه تهران🔹️ 💠ارتباط با ادمین: 🆔️ @Sahab5 💠لینک صفحه‌ی اینستاگرام: https://instagram.com/quran_hadith_farabi?igshid=NzZlODBkYWE4Ng== 💠لینک کانال ایتا:👇
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸✨آسمان مهمان زمین است ؛ مودب گوشه‌ای نشسته است تا از صمیمیت این بزم ، نکته برداری کند . قاصد‌ک‌ها عشق علی و زهرا را بشارت می‌آورند و مدینه ، دانش آموز این مدرسه عشق است . سالروز پیوند مظهر احسان و جود با دردانه زیور عالم ، یاس آل محمد (ص) مبارک باد 💛💚 ✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨ @QuranHadith_elmi_farabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آیین تجلیل از نفرات برتر المپیادهای علمی و جشنواره بین‌المللی فارابی برگزار شد ♦️مراسم تجلیل از نفرات برتر المپیادهای علمی و برگزیدگان جشنواره بین المللی فارابی، با حضور محمد منان رئیسی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، سید سعید رضا منتظری رئیس بنیاد نخبگان استان و جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر به همت بنیاد نخبگان استان برگزار شد. ♦️سعیدرضا منتظری رئیس بنیاد نخبگان قم در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی و همراهانش گفت: مهمترین دغدغه دولت دکتر رئیسی مردمی سازی نخبگان بود و ایشان در این راستا تلاش بسیاری کردند تا این تصور که دیواری باید بین نخبگان کشیده شود برداشته شود به همین دلیل بحث مردمی سازی نخبگان در دولت ایشان مطرح شد و سیاست گذاری بنیاد نخبگان هم در این راستا بود که نخبگان در حل مسائل کشور ورود کنند و مسئله محوری را ملاک قرار دهند. 🌐 مشاهده خبر
نقد بلهی بر فتوای ابن برّاج از پندار تا واقعیت ( بخش چهارم) لزوم تاریخی نگری در فقه مقارن از فهم متون تا نقد فتوا ✍️علی راد سه. رویگردانی از فهم اجتماعی و تاریخمند فتوای ابن برّاج بلهی در تحلیل , فهم و نقد فتوای ابن براج فقط به مدلول لغوی متن فتوا بسنده کرده , سویه¬های تاریخی و لایه¬های اجتماعی تاریخ فتوای ابن براج را نادیده گرفته و فرامتن فتوای ابن برّاج را در فهم و تفسیر آن از کارکرد انداخته است . بلهی چنین می پندارد که ابن برّاج در خلاء فرهنگی و اجتماعی و در نا مکانی و نا زمانی تاریخی و از سَر فقاهت ورزی محض این فتوا را صادر کرده کرده است بدون اینکه موضوع فتوای ابن برّاج در روزگار و زمانه او مبتلابه باشد و نظریه ای مخالف در تقابل با رأی و فتوای ابن برّاج وجود داشته باشد , او در خیال فقیهانه خود موضوع چنین فتوایی را تصور و حکم آن را از ادله شرعی استنباط و بیان کرده است . به دلیل همین خطای روش شناختی در تحلیل بلهی تفسیر و داوری وی از فتوای ابن برّاج و تنظیر آن با فتوای بخاری در موضوع رضاع از حیوان نادرست و نادقیق است زیرا اصول فهم اجتماعی و تاریخمند فتوای ابن برّاج را رعایت نکرده است. مهم ترین این اصول عبارتند از : یک. هر فتوایی تخته بند گفتمان تاریخی روزگار فقیه است و تقطیع فتوا از گفتمان روزگار فقیه فهم آن را ناتمام و داوری درباره آن را ناصواب خواهد نمود . دو. فتوا همانند دیگر پدیده های انسانی برایند نیازها , مسئله ها , چالش روزگار و زمانه فقیه و برخاسته از مبانی استنباطی فقیه است که با لحاظ مسئله نوآمد , نصوص دینی را استنطاق نموده یا در صورت فقدان نص با لحاظ مبانی , قواعد و مقاصد شریعت اسلام حکم شرعی مسئله را بیان می کند . سه. هر فتوایی همانند دیگر تلاش های انسانی آبستن نسبیت , مصلحت اندیشی و خطا هست لذا هماره احتمال رخنه خطا , سهو و مصلحت در صدور فتوای فقیهان وجود دارد و فقیه می¬تواند فتاوای خود را در یک فرایند دقیق اجتهادی , استدراک نموده یا حتی تغییر دهد یا در صدور فتوا با ملاحظات و مصالح جامعه و مخاطبان روزگار خود را در نظر بگیرد . بر پایه این اصول فهم تاریخی و اجتماعی فتاوای مذاهب فقهی و هم¬چنین فتاوای یک فقیه ضرورتی اجتناب ناپذیر در مطالعات انتقادی فقه مقارن است. فارغ از فتاوای فقه تفریعی که بیش تر ناظر به مسائل غیر منصوص در ادله شرعی بوده و پاسخ به آنها جنبه تحلیلی و استدلالی دارند و گویای اشراف و احاطه فقهی مفتی در مسائل و فروعات فقهی است بخشی از فتاوا ناظر به مسائل رخ داده در روزگار و زمانه مفتی و فقیه است که نسبت به آنها اظهار نظر کلی کرده یا حتی حکم شرعی مورد مشخصی را نیز در فتوای خود بیان کرده است. در گونه اخیر فتاوا , دلالت های پنهان تاریخی و فرهنگی از زمانه مفتی را نیز در خود دارند و از سوی دیگر خود معطوف و ناظر به همین مسائل و نیازهای زمانه مفتی صادر شده است . این گونه از فتاوا سویه های تاریخی و لایه¬های اجتماعی متنوعی با خود دارند که فتوا را در خود فرا گرفته اند .از این سویه ها , لایه ها , زمینه ها , اسباب و بستر صدور فتوا به تاریخ فتوا یاد می کنیم . اصل تاریخ فتوا به تاریخمندی هر فتوا در افق فرهنگی و گفتمان اجتماعی مفتی آن تاکید دارد و بدون درک زمینه های تاریخی و شرایط اجتماعی , فرهنگی و سیاسی موثر در صدور فتوا , فهم دقیق و نقد علمی آن میسور نمی داند و برای رسیدن به افق تاریخ فتوا , تاریخ گذاری و گفتمان شناسی تحلیلی فتوا را ضروری می داند . تلقی این سویه¬ها و لایه¬ها به مثابه مدالیل فرهنگی و تاریخی فتوا برای درک عمیق و درست فتوا ضرورت دارد . پس از بازیابی دقیق و کامل سویه¬ها و لایه¬های تاریخی فتوا آنها را چونان متنی با رهیافت معناشناسی فرهنگی , معنایابی می کنیم و معنای تاریخی و اجتماعی فتوا را آشکار می سازیم سپس در گام بعدی مدلول لغوی فتوا بر پایه اصول و قواعد معناشناسی زبان فتوا ( عربی , فارسی , .... ) انجام می پذیرد و دلالت های ناهمسوی آن با مدلول تاریخی فتوا حذف می گردد . این فرایند تا حصول معنای معیار فتوا ادامه می یابد و پژوهش گر از هر گونه مداخله و اعمال پیش فرض در معنای فتوا اجتناب می کند تا فتوا با عبور از مراحل آشکار سازی معنا , حقیقت مفهومی خود را برای خواننده نمایان سازد . برای دستیابی به این نتیجه رعایت ترتیب , تقدیم و تاخر این مراحل اجتناب ناپذیر است و بدون التزام به این روند احتمال تحریف در مفهوم و معنای فتوا جدی است . هم چنین باید از بسنده نمودن به مدلول لغوی - زبانی فتوا اجتناب گردد زیرا تمام معنای فتوا در متن زبانی آن حضور ندارد بلکه در لایه های فرهنگی و اجتماعی فتوا وجود دارد که با فهم تاریخی فتوا دست یافتنی است . این نوشتار ادامه دارد : 👇👇 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
نقد بلهی بر فتوای ابن برّاج از پندار تا واقعیت ( بخش پنجم) لزوم تاریخی نگری در فقه مقارن از فهم متون تا نقد فتوا ✍️علی راد معناشناسی فرهنگی فتوا به پیوندهای عمیق آن با مسائل و چالش های روزگار و زمانه فقیه می پردازد و فتوا را در افق تاریخی او معنا می کند . برای نمونه تفسیر درست فتوای تحریم تنباکو « الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان در حکم محاربه با امام زمان علیه‌السلام است » از مرحوم میرازی شیرازی بدون شناخت زمینه های فرهنگی , سیاسی و اجتماعی رویداد تاریخی واگذاری امتیاز انحصار توتون و تنباکو به انگلیس در دوره ناصر الدین شاه قاجار معروف به قیام تنباکو میسور نیست ( نک : شیخ حسن کربلایی، تاریخ دخانی ؛ محمدرضا زنجانی، تحریم تنباکو؛ ابراهیم تیموری، تحریم تنباکو اولین مقاومت منفی در ایران , ... ) و اکتفا نمودن به معنای زبانی واژگان و عبارت این فتوا پژوهشگر را به ماهیت و کارکرد این فتوا رهنمون نمی کند. بنا بر این معناشناسی فرهنگی فتاوا پیش از معناشناسی ادبی آنها ضرورتی اجتناب ناپذیر در مطالعات فقه مقارن انتقادی است زیرا در پرتو این مهم است که ناقد درک عمیقی از حقیقت و فلسفه صدور فتوا پیدا می کند و داوری او نیز درباره فتوا از نوع نقد علمی محض خواهد بود و نظریه انتقادی به معنای واقعی آن در پژوهش های فقهی به مثابه رهیافتی نو در فقه مقارن پدید خواهد آمد . ابن برّاج در متن فتوای خود آشکارا به آوای متعارض و نظریه رقیب خود در حکم مسئله مورد نظر فتوا تصریح کرده است : « وليس ذلك بمحرم كما هو في الناس » . این عبارت گویای در این دلالت تاریخی است که در عصر ابن برّاج در منطقه طرابلس این فتوا از فقیه یا گروهی از فقهای عامّه شیوع داشت که به حرمت از استفاده از گوشت بزی باورمند بودند که در سال اوّل تولد زنی آن حیوان را شیر داده باشد ولی ابن برّاج در مخالفت با این فقیهان کراهت را نهایت حکمی می دانست که در فرض مسئله می توان از نصوص دینی یا مقاصد شریعت استنباط نمود . اینکه چرا بلهی به این بخش از فتوای ابن برّاج توجه نکرده است , جای درنگ است . روشن است که نتیجه این درنگ نقض و رد ادعای بلهی است زیرا اثبات می کند که در فقه عامّه روزگار ابن برّاج بودند فقیهانی که همانند بخاری به نشر حرمت میان انسان و حیوان و عکس آن معتقد بودند چرا در باب رضاع و چه در باب اطعمه واشربه به ویژه مسائل و احکام گوشت حیوانات که از جمله مسائل مبتلابه و فراگیر در فقه اسلامی است ؛ حجم , گستردگی , تکثر و تنوع فروعات و مسائل این باب همانند کتاب النکاح گویای فراگیری گسترده مسائل این دو حوزه اجتناب ناپذیر در زندگی انسان مسلمان در گذشته , حال و آینده خواهد بود زیرا زندگی عادی و طبیعی هر انسانی به این مقولات گره خورده است و گریز از آنها برای بشر میسور نیست . این نوشتار ادامه دارد : 👇👇 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
افراد واجد شرایط صدور گواهی. اخلاق قرآنی 1403 - اردیبهشت.pdf
269.8K
👆👆 🔺🔺لیست اسامی افراد حائز شرایط دریافت گواهی پایان‌دوره نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی فصل چهارم (بخش دوم: اردیبهشت ماه)
✅ گواهی پایان‌دوره نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی فصل چهارم (اردیبهشت ماه - بخش دوم) 📌عزیزانی که نامشان در فایل ذکر شده و تمایل به صدور گواهی دارند حتماً تا تاریخ 1 تیر ماه به 👈آی‌دی @Ethics_academy مراجعه کنند. پس از این تاریخ، درخواستی برای صدور گواهی پذیرفته نخواهد شد. 📌گواهی معتبر از سوی دانشگاه شهید بهشتی به میزان ساعات حضور هر فرد (تا سقف 80 ساعت) صادر و ارسال خواهد شد.
عرفه ؛ روز جهانی نیایش در جهان اسلام ✍️علی راد در ادیان ابراهیمی به ویژه اسلام شیعی دعا با انواع و اقسام آن حاوی عشق ناب و دلدادگی, توبه و رجوع , تطهیر و تعالی , تجلای توحید ربوبی, زداینده اضطراب و اضطرار و حلقه وصال بندگان الله است . دعا از یک سو جان , روح و غرض اصلی از عبادت عاشقانه با خداوند است و از سوی دیگر از جمله اسباب طراوت و نشاط , طرب معنوی مسلمان است ؛ دعا خود سلوکی عارفانه و تعالی بخش ایمان و نوش داروی روح های خسته و ملول است که در فرایند جلب رحمت خاص و ویژه خداوند نقش بی بدیلی دارد و بیت الغزل فتح و گشایش , دعا هست که در جلب و دفع اکسیر اعظم است . در تاریخ اندیشه شیعی تلاش های سترگی در نشان دادن جایگاه دعا از سوی عالمان امامیه صورت پذیرفته است ولی آن گونه که شایسته و بایسته است این تلاش ها به جهانیان معرفی نشده است و افرادی اندکی در جهان وجود دارند که از میراث دعایی شیعه آگاهی داشته باشند ؛ در نیم سده اخیر شیعیان به دعا به مثابه یک آیین معنوی و غالباً فرد محور توجه داشتند اما در شناساندن دعا در اسلام شیعی اقدامات چندان مهم و موثری به جز تحقیق و باز نشر برخی از کتاب های دعا صورت نگرفته است هر چند که اخیراً برخی از مراکز فرهنگی دعا پژوهی را هدف و راهبرد خود قرار داده اند که امید است با نگرشی جهانی و با شیوه های جدید این میراث را به جهانیان بشناسانند. هر چند در میان گروهی از مسیحیان در دو سده اخیر نخستین جمعه ماه مارس به روز ملی دعا با رویکرد دعای برای صلح جهانی اختصاص یافته است اما در جهان اسلام از ظرفیت روز عرفه برای ثبت این روز به نام روز نیایش و دعا در تقویم فرهنگی مسلمانان غفلت شده است . چه زیبنده است که عرفه را روز جهانی نیایش و بندگی در جهان اسلام بنامیم و مضامین غنی و بی بدیل این دعا را با شیوه ها و قالب های نوین علمی به جهانیان بشناسانیم ؛ بدون شک اختصاص این روز به روز دعای مسلمانان در تقویت همبستگی مسلمانان با یکدیگر و افزایش معنویت گرایی در جوامع اسلامی و شناساندن معارف دعایی اهل بیت به جهان اسلام موثر خواهد بود . •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لینک دانلود : http://jap.isca.ac.ir/article_75872.html •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸آیــــه‌ی «اَلــیَــوم اَکـــمَـــلــتُ لَـــکُــم» ابـــلاغ شد روی لــبــها جــمــله‌ی بَــخٍّ علی اَلمُرتضاست🌸 به مناسبت عیدغدیر کد تخفیف ۲۵٪ هدیه تقدیم به شما بزرگواران و همراهان میگردد.😊🌹 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) پیشگام در ارائه محصولات نرم افزاری علوم اسلامی و انسانی www.noorsoft.org
معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با همکاری بنیاد بین المللی غدیر سلسله نشست های غدیر بدین شرح برگزار می کند: سخنرانان: 🔻 جایگاه غدیر در تداوم ابلاغ ولایت 🎙 حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمدعلی مهدوی راد استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🔻 نظام معنایی آیات غدیر و نقش آن در تبیین معنای «مولا» در حدیث غدیر 🎙 حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر فتح الله نجارزادگان استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🔻ضرورت خوانش معرفت شناختی از غدیر 🎙حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمدعلی عبدالهی دانشیار گروه فلسفه دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🔻ارزیابی دیدگاه خاورشناسان درباره مسئله جانشینی پیامبر (ص) 🎙 جناب آقای دکتر سید محمد موسوی مقدم دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🔻منهج الصورة في شخصیة الإمام علي علیه السلام في القرآن الکریم والحدیث؛ دراسة نقدية؛ 🎙 حجة الاسلام والمسلمین دکتور حسن الربیعي - دانشکده فقه دانشگاه کوفه 🔻حِکَم من نهج البلاغة والتراث المسیحي 🎙 الأب أ.د. حنّا اسكندر أستاذ مادّة التَّاريخ واللّغات القديمة في الجامعة اللّبنانيّة - عميد كلية الدراسات الشرق الأوسط ، جامعة سليمان الدولية 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی: https://vroom.ut.ac.ir/farabi1 🗓 زمان: دوشنبه 6 الی 12 تیرماه۱۴۰۳
معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی با همکاری بنیاد بین المللی غدیر برگزار می‌کند: نشست اول: 🔻 نظام معنایی آیات غدیر و نقش آن در تبیین معنای «مولا» در حدیث غدیر 🎙 حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر فتح الله نجارزادگان استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🗓 زمان: دوشنبه 4 تیرماه۱۴۰۳ ساعت ۱۸ 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی: https://vroom.ut.ac.ir/farabi1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا