#دارالعلم
#قرآن_وحدیث
🔰دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی
🔶مدرسه قرآن و حدیث
🎙حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته
🔸پرسش و پاسخ های علمی
🎙حضرت آیت الله سیدان دامت برکاته
🔸پرسش و پاسخ های علمی
🔶حجج اسلام و اساتید محترم:
🎙احمد پاکتچی
🔸ریشه شناسی واژگان قرآنی
🔻شنبه ۶ مرداد
🎙جوادایروانی
🔸روش شناسی تفسیر و پاسخ به شبهات
🔻یک شنبه و دوشنبه ۷و۸ مرداد
🎙سید محمود مرویان
🔸روش شناسی تفسیر موضوعی
🔻یک شنبه و دوشنبه ۷ و۸ مرداد
🎙محمدعلی رضائی کرمانی
🔸ترجمه قرآن بایدها و نباید ها
🔻سه شنبه ۹ مرداد
🎙علی راد
🔸بررسی حجیت ظواهرقرآن
🔻شنبه و یک شنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد
🎙علی اصغر ناصحیان
🔸ظواهرقرآن و تحلیل انتقادی
🔻شنبه و یک شنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد
🎙محمدحسن زمانی
🔸دستاوردهای رویکرد مستشرقان به قرآن
🔻چهارشنبه۱۷مرداد
🎙محمدابراهیم روشن ضمیر
🔸روش شناسی قرآن پژوهی مستشرقان
سه شنبه و چهارشنبه ۱۶و۱۷ مرداد
🔘ثبت نام: ۲۵تیرماه
🔷زمان برگزاری: ۶الی۱۸ مرداد
🌐لینک ثبت نام:
https://portal.hozehkh.com/registers
✍🏻 مدرسه تابستانه دارالعلم
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا حالا فکر کردی وقتی یکی دعات میکنه که "الهی خیر ببینی"
خدا چجوری خیرت میده؟
#حفظ_قرآن_در_کلام_علما_و_بزرگان
🌸... قرآن را حفظ کنيد نتيجه حفظ قرآن قابل توصيف نيست...
🌸 قاعدتا حفظ قرآن خيلي آسان است و تکرار هم لازم ندارد: «سهل الله حفظه لامته» خداوند، حفظ قرآن را بر امت رسول خدا (ص) آسان نموده است.
🌸 ولي ابقا و نگهداري از آن تکرار لازم دارد، زيرا که فرمود: «تعاهدوا هذا القرآن، فإنّه وحشي.»
🌸 قرآن را تکرار کنيد، که زود از خاطر مي رود.
📚.در محضر حضرت آيت الله بهجت ص 115.
#بیایید_خادم_القرآن_باشیم
امام رضا(ع) با محوریت «بکاء» گفتمان عاشورا را احیا کرد
لینک دانلود
B2n.ir/f61597
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
◼️أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ◼️
از امام باقر(علیه السلام) پرسیده شد که در روز #عاشورا، چگونه به همدیگر تسلیت بگوییم؟
حضرت فرمودند: «بگوئید:
“أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)”»
خداوند اجر ما را به سبب مصیبتی که از حسین به ما رسیده زیاد گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولیِّ دَم او، #امام_مهدیﷻ ازخاندان محمدﷺ، به خونخواهی او برمی خیزند.
مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ص ۷۷۲.
💢عاشورا و امروز ما
✔️استاد محمدعلی مهدوی راد
پیامبر (ص) میفرماید: مبادا روش و سنت دین، اولویت آخر و تزیین و نمایش باشد. متاسفانه در جامعه ما به این موضوع بی توجهی میشود. قرآن گفته: «وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ»، در مورد موضوعی که آگاهی و تخصص ندارید، نظر ندهید، اگر مسولان از صدر تا ذیل به همین آیه عمل کنند، بسیاری از مشکلات حل میشود.
یکی از مهمترین ویژگیهای رفتار امام در حادثه کربلا، آگاهی و آگاهی گستری است. امام حسین (ع) یکبار هم دستور و انتظار اطاعت محض و کورکورانه نداشتند و همواره استدلال و معیار ارائه میکردند.
شب عاشورا هم امام فرمود: بروید اینها با من کار دارند. زهیر که مورخان اموی، او را به ناحق عثمانی معرفی کردند، در پاسخ گفت: اگر هزار بار کشته شوم باز هم تو را یاری میکنم، چون با بصیرت و آگاهی به حقانیت شما رسیدیم. به تعبیر قرآن، قاعدهای که در کتاب آسمانی قبل، از زبور تصریح شده: ما بعد از آگاهی، زمین را به صالحان ارث میدهیم، یعنی جامعه آگاه، صالحان را بر صدر مینشاند. امیرمومنان (ع) نیز میفرماید: اگر ندانی چگونه در موضوعی وارد شوی، در آن دچار مرگ موضعی میشوی.
اباعبدالله (ع) در نامهای که به عالمان نوشت، فرمود: از قرآن بیاموزید که چرا خدا احبار و رهبان را نکوهید؟ چون این علما، ظلم و زشتی، سخن بد و فساد را میدیدند و سکوت میکردند.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75860
مذهب حفص بن غیاث نخعی؛ عامی یا شیعه؟
از روایت إبن إدریس تا نظریه شیخ طوسی
✍️علی راد
اشاره
عبد الله بن إدریس(192ق) با جمله «فوالله إنه[حفص] لشيعي وإن شريكا لشيعي» بر تشیّع حفص بن غیاث تاکید داشت. شیخ طوسی(460ق) در کتاب الرجال و الفهرست خود متاثر از دیدگاه مشهور رجالیان شیعه و اهل سنّت به عامی بودن حفص بن غیاث باورمند است. شیخ طوسی در کتاب العدة فی اصول الفقه هر چند با لحاظ مجموعه¬ای از شرایط, روایات حفص بن غیاث از ائمه شیعه را در فقه امامیه شایسته استناد ¬می¬داند ولی عامی بودن وی را نفی نمی¬کند و تلاش می-کند از فاصله نظریه رجالی خود با رویکرد فقهی- اصولی خود بکاهد اما این تلاش به پذیرش شیعه بودن حفص بن غیاث نمی¬انجامد. چستی مضامین اصلی, زمینه¬های صدور, شواهد اعتبار روایت ابن ادریس, راهکار حل تعارض آن با دیدگاه شیخ طوسی و تعیین دیدگاه برتر از میان این دو از جمله مسئله¬های این پژوهش هستند که با روش تحلیل انتقادی انجام شده است. این پژوهش تبیین می¬کند که معاصرت إبن ادریس با حفص بن غیاث, حسی بودن شهادت وی از تشیّع حفص بن غیاث, شاگردی حفص نزد امام صادق(ع) و تصنیف کتابی مستقل از احادیث آن حضرت در قالب یک مسند حدیثی, هم¬گرایی سیاسی حفص با اندیشه¬های شریک بن عبدالله از جمله دلایل استواری روایت ابن ادریس است. هر چند إبن ادریس با استناد به آگاهی گسترده و طولانی مدت خود از اندیشه¬ها و مناسبات علمی حفص بن غیاث, داوری قعطی خود را درباره تشیّع حفص اعلام داشت ولی به دلایل مختلفی این داوری در رجال عامه و نظرگاه شیخ طوسی نادیده انگاشته شد. هم چنین این تحقیق روشن می¬سازد که شماری از محققان متقدم و متاخر امامی در عامی بودن حفص بن غیاث تردید جدی دارند و با استناد به ادله اجتهادی و شواهد حدیثی بر تشیّع وی باورمند هستند و حتی وی را از رازداران اسرار امامت می¬دانند. این گروه از رجال شناسان امامیه, اشتهار حفص به عامی بودن را از روی تقیه و احتیاط او دانسته و ادله عامی بودن حفص را نقد پذیر می¬دانند و گروهی دیگر در تعیین مذهب حفص توقف نموده و برخی نیز چون نجاشی اساساً به عامی بودن حفص اشارتی ندارند. بر پایه دستاورد این مقاله هر دو دیدگاه رایج درباره مذهب حفص بن غیاث توجیه پذیر است و نباید رابطه این دو دیدگاه را تباین تام و کلی دانست اما قطعیت و شمولیت نظریه شیخ طوسی مخدوش است و عامی دانستن مذهب حفص بن غیاث در همه ادوار حیات وی نادرست می¬نماید.
ادامه مطلب در : B2n.ir/z80780
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
کارگروه هنر و رسانه دانشآموختگان علوم قرآن و حدیث برگزار میکند:
🔻 دوره رایگان هوش مصنوعی کاربردی 🔻
🔸سرفصل :
✅ چیستی هوش مصنوعی و نحوه استفاده
✅ کاربرد های روزمره هوش مصنوعی
✅ کاربرد هوش مصنوعی در تدریس، تحصیل و ...
✅️ تولید محتوا با هوش مصنوعی
🔸ارائه دهنده:
آقای محمدعلی کیهانی
🔹مدرس دورههای IT و گرافیک
🔸شروع دوره:
۶ مرداد ماه
(آموزش های آفلاین رایگان + پرسش و پاسخ آنلاین)
🔸ثبت نام رایگان و کسب اطلاعات بیشتر:
🔗 @gh_graph
گرافیک قافیه
https://eitaa.com/graphic_gh
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨
@QuranHadith_elmi_farabi
مدرسه تابستانی دار العلم آستان قدس رضوی مرداد ماه 1403 ش
مدرسه قرآن و حدیث
منابع درس : تحلیل انتقادی برداشت های استحسانی از ظواهر قرآن
استاد : حجت الاسلام دکتر علی راد
1. بررسی معناشناختی تنظیر معنایی در تفسیر قرآن
لینک دانلود : B2n.ir/m23815
2. آیه سجده بر یوسف(ع) در تفاسیر امامیه
لینک دانلود : B2n.ir/q31506
3. گوینده و تناسب آیات « أَنِّی لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ ... وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسِی...»
لینک دانلود : B2n.ir/b56637
4. تفسیر جنّت آدم(ع) در احادیث امامیه
لینک دانلود : B2n.ir/y76254
5. پارادایم جمال یوسف در تفسیر قرآن از انگاره تا گفتمان
لینک دانلود : B2n.ir/w25456
6. غرر قرآن از نظریه تا تفسیر
لینک دانلود : B2n.ir/a17193 + B2n.ir/z48967
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad