درنگی کوتاه در پژوهشهای پنج خاورشناس درباره الکافی کلینی ( بخش اوّل )
علی راد ( دانشیار دانشگاه تهران )
چکیده
پژوهش¬های خاورشناسان دربارۀ الکافی الکلینی در سده معاصر هر چند دوره های متنوع با رویکردهای متعدد را تجربه کرده است ولی تحلیل روند و برایند این جریان حدیث پژوهی نوآمد در بازشناسی حدیث شیعه گویای این مهم است که این جریان هنوز در گام نخستین خود در شناخت و ارزیابی الکافی الکلینی قرار دارد و تا رسیدن به پژوهش های فاخر و ممتاز در تحلیل و نقد این کتاب حدیثی شیعه فاصله زیادی دارد لذا تا کنون تک نگاری جامع , فاخر و برتری از سوی خاورشناسان در الکافی پژوهی ارائه نشده است و تعداد خاورشناسانی که به پژوهش درباره الکافی کلینی پرداخته اند چندان فراوان نیستند . این مهم خود نتیجه علل و زمینه های مختلفی است که از جمله مهم ترین آنها توجه دیر هنگام غرب در آشنایی درست و عمیق با مذهب شیعه و اسلام شیعی است که در فراوانی و کیفیت محتوایی پژوهش های شیعه شناسی ایشان و به طور خاص پژوهش درباره جوامع حدیثی شیعه از جمله الکافی کلینی اثر نهاده است . پژوهش های سده معاصر خاورشناسان درباره الکافی کلینی به سه دوره تاریخی متمایز از همدیگر تفکیک پذیر است : دورۀ فقر و بحران آگاهی , دورۀ درنگ در مضامین برگزیده , دورۀ تحول در رویکرد و مسئله . پژوهش¬های خاورشناسان درباره الکافی کلینی به دو رویکرد انتقادی و ناهمدلانه و رویکرد خنثی و محض تقسیم پذیر است . شخصیت هایی چون ویلفرد مادلونگ , آندره نیومن , رابرت گلیو , تمیمه دائو , ... از جمله مهم ترین خاورشناسانی هستند که درباره الکافی کلینی پژوهش هایی را در قالب مدخل دایرة المعارفی , مقاله مستقل و جستاری از کتاب منتشر نمودند . تحلیل مضامین اصلی این پژوهش ها , مسئله اصلی پژوهه حاضر است .
واژگان کلیدی : الکافی کلینی , خاورشناسان , ویلفرد مادلونگ , آندره نیومن , رابرت گلیو , تمیمه دائو , نقد کتاب .
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨
@QuranHadith_elmi_farabi
37.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹آیین تشییع و تدفین دو شهید گمنام
در آستان مقدس مسجد جمکران 🌹
💐 آیین تشییع و تدفین دو شهید گمنام دفاع مقدس همزمان با شب شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام
⏰زمان: روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶:۳۰
🏢مکان: میدان آل یاسین( انتهای بلوار پیامبر اعظم) به سمت باب الشهاده (درب یک) صحن جامع امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در آستان مقدس مسجد جمکران برگزار میگردد.
#اطلاع_رسانی
#شهید_گمنام
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨
@QuranHadith_elmi_farabi
مداحی آنلاین - اذیت کردن امام صادق - حجت الاسلام عالی.mp3
2.26M
🏴 #شهادت_امام_جعفر_صادق(ع)
امام صادق(ع) رو خیلی اذیت کردن
روایت سوزناک از زندگی #امام_صادق
حجت الاسلام عالی
اللهم عجل لولیک الفرج 🌺
بسم الله الرحمن الرحیم
"إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ"
بدین وسیله اعضای انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران درگذشت پدر بزرگوار دانشجوی علوم قرآن و حدیث ،سرکار خانم لطفی را خدمت ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم طلب رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را خواستاریم.
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨
@QuranHadith_elmi_farabi
پیام سرکارخانم لطفی : دانشجوی گروه علوم و قرآن حدیث
با سلام و احترام خدمت اساتید گرانقدر
همدری و پیام تسلیت شما موجب تسلی این دل داغدیده گردید .لذا بدینوسیله از الطاف یکایک شما بزرگواران قدردانی و سپاسگزاری می نمایم . خداوند متعال سلامتی و طول عمر باعزت به شما عنایت فرماید.
فرهیخته گرامی؛ سرکارخانم زهرا میرزابابائی
در پرتو الطاف خاصه الهی با همت و پشتکار والا و بهره جستن از محضر اساتید گران مایه توفیق تعلیم و تعلم در دانشگاه تهران، نماد آموزش عالی کشور؛ نشان پر افتخاری است که تنها بر سینه نخبگان این آب و خاک نقش می بندد.
اکنون انتخاب شمارا به عنوان "دانشجوی برگزیده مقطع کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث در جشنواره آموزشی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۳" را تبریک عرض نموده و بسیار خرسندیم.
امید است عمر خویش را خالصانه و صادقانه در فتح قلّه های رفیع علم و گشودن مرزهای جدید دانش و اعتلای میهن عزیزمان به جایگاه بایسته و شایسته مصروف دارید.
دبیر انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨
@QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از طومار نقد
به مناسب سالروز بزرگداشت کلینی
بازتاب پارادایــمِ فقه حیل در الکافی کلینی ( بخش اوّل)
✍️علی راد
بخش اوّل : https://eitaa.com/OstadRad/833
بخش دوّم : https://eitaa.com/OstadRad/834
بخش سوّم : https://eitaa.com/OstadRad/835
بخش چهارم : https://eitaa.com/OstadRad/836
لینک های دانلود متن کامل به همراه مستندات :
https://hadith.riqh.ac.ir/article_13254.html
@OstadRad
🔺#نشست_علمی ۱۱۰🔺
✅مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه با همکاری گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار میکند 👇
📚سلسله نشستهای علمی
🌱#تدبر_در_قرآن🌱
🔸نشست چهارم:
«کشف و تحلیل مفاهیم پایه در قرآن؛ گام ضروری برای #تدبر_در_قرآن»
▫️با ارائه حجتالاسلام والمسلمین دکتر فتح الله #نجارزادگان
استاد تمام گروه علوم قران و حدیث دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
🔹دبیر علمی
▫️ حجتالاسلام والمسلمین #حسین_صدیقی
🕓 شنبه ۲۲ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ ساعت ۲۱
🖥 پخش زنده در آدرس زیر 👇👇
https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸میگن دختر مهربون
💞خوشبختی بی پایان پدر و مادره
🌸خدا وقتی یه نفرو
💞دوست داشته باشـه
🌸بهش دختر میده که تنها نمونه
🌸دختر همون فرشته ای که
💞خـدا آفـرید تا
🌸هیچ مادری بدون همدم
💞هیچ پدری بدون سنگ صبور و
🌸هیچ عروسکی بدون مامان نمونه
💞روز دختر مبـارک باد
#روز_دختر
#میلاد_حضرت_معصومه
🌺روز دختر که میشه
🌺روز پدر که میشه
🌺روز عقد که میشه
🌺برای دخترهای شهدا خیلی سخته
🌹دخترای شهدا روزتان مبارک
#دختر
#دخترانه
#دختران_شهدا
#دختران_حاج_قاسم
➖تاملی در احادیث
⏩ گاهی در احادیث از تعبیر
1: دَخَلَ الجَنَّه👈داخل شدن در بهشت
2: فَلَهُ الجَنّه 👈بهشت متعلق به اوست.
استفاده میشود
➖ به این مثال دقت کنید👇
🛑 منْ شَهِدَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ دَخَلَ الْجَنَّة1
🔰هر کسی شهادت بدهد که خدایی جز خدای یگانه نیست وارد بهشت می شود .
حالا این مثال را دقت کنید👇
🛑 عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ: مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ. 2
🔰کسی که عمه من(حضرت معصومه سلام الله علیها) را در قم زیارت کند بهشت برای اوست .
👇تعبیر 👇
👈فلَهُ الْجَنَّةُ
👈 دَخَلَ الْجَنَّة
➖تعبیر فلَهُ الْجَنَّةُ 👈 یعنی بهشت از آن اوست به این معنا که: وقتی خانه برای خود شخص باشد می تواند هر کسی را دوست داشته باشد را در خانه وارد کند.
حال در مواجهه با بهشت یعنی شخصی که در مورد وی گفته شده است "فلَهُ الْجَنَّةُ" 👈 میتواند شفاعت کند
ولی
تعبیر "دَخَلَ الْجَنَّة" یعنی 👈فقط خود شخص وارد بهشت میشود و توانایی وارد کردن(شفاعت) دیگران به بهشت را ندارد.
📚منابع:
1:المحاسن، ج1، ص: 181
2:كامل الزيارات ص: 324
🌺دعای عهد🌺
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
🌸اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظيمِ🌸
🌸وَرَبَّ الْکرْسِىِّ الرَّفيعِ🌸
🌸وَرَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ🌸
🌸وَمُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْأِنْجيلِ وَالزَّبُورِ🌸
🌸وَرَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ🌸
🌸وَمُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظيمِ🌸
🌸وَرَبَّ الْمَلائِکةِ الْمُقَرَّبينَ🌸
🌸 وَالْأَنْبِيآءِ وَالْمُرْسَلينَ🌸
🌸 اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُک بِوَجْهِک الْکريمِ🌸
🌸وَبِنُورِ وَجْهِک الْمُنيرِ🌸
🌸وَمُلْکک الْقَديمِ🌸
🌸يا حَىُّ يا قَيومُ🌸
🌸اَسْئَلُک بِاسْمِک الَّذى اَشْرَقَتْ بِهِ🌸 السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ🌸
🌸وَبِاسْمِک الَّذى يصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْأخِرُونَ🌸
🌸يا حَيّاً قَبْلَ کلِّ حَىٍّ🌸
🌸 وَيا حَيّاً بَعْدَ کلِّ حَىٍّ🌸
🌸 وَيا حَيّاً حينَ لا حَىَّ🌸
🌸يا مُحْيىَ الْمَوْتى وَمُميتَ الْأَحْيآءِ🌸
🌸يا حَىُّ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ🌸
🌸اَللّهُمَ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ
🌸الْقآئِمَ بِاَمْرِک🌸
🌸 صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِ🌸
🌸و عَلى ابآئِهِ الطَّاهِرينَ🌸
🌸عَنْ جَميعِ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ🌸
🌸فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها🌸
🌸سَهْلِها وَجَبَلِها🌸
🌸وَبَرِّها وَبَحْرِها 🌸
🌸وَعَنّى وَعَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ 🌸
🌸زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ🌸
🌸وَمِدادَ کلِماتِهِ🌸
🌸وَما اَحْصاهُ عِلْمُهُ🌸
🌸وَاَحاطَ بِهِ کتابُهُ🌸
🌸اَللّهُمَّ اِنّى اُجَدِّدُ لَهُ فى صَبيحَةِ يَوْمى هذا 🌸
🌸وَما عِشْتُ مِنْ اَيّامى عَهْداً وَعَقْداً
🌸وَبَيعَةً لَهُ فى عُنُقى🌸
🌸 لا اَحُولُ عَنْها وَلا اَزُولُ اَبَداً🌸
🌸اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ اَنْصارِهِ وَاَعْوانِهِ🌸
🌸وَالذَّابّينَ عَنْهُ وَالْمُسارِعينَ اِلَيهِ 🌸
🌸فى قَضآءِ حَوآئِجِهِ🌸
🌸وَالْمُمْتَثِلينَ لِأَوامِرِهِ🌸
🌸 وَالْمُحامينَ عَنْهُ🌸
🌸وَالسَّابِقينَ اِلى اِرادَتِهِ 🌸
🌸وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَينَ يدَيهِ🌸
🌸اَللّهُمَّ اِنْ حالَ بَينى وَبَينَهُ الْمَوْتُ🌸
🌸 الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِياً🌸
🌸فَاَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى🌸
🌸مُؤْتَزِراً کَفَنى🌸
🌸شاهِراً سَيفى🌸
🌸مُجَرِّداً قَناتى🌸
🌸مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعى 🌸
🌸فِى الْحاضِرِ وَالْبادى🌸
🌸 اَللّهُمَّ اَرِنىِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ🌸
🌸وَالْغُرَّةَ الْحَميدَةَ🌸
🌸وَاکحَلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ منِّى اِلَيهِ🌸
🌸وَعَجِّلْ فَرَجَهُ🌸
🌸وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ🌸
🌸وَاَوْسِعْ مَنْهَجَهُ🌸
🌸وَاسْلُک بى مَحَجَّتَهُ🌸
🌸وَاَنْفِذْ اَمْرَهُ 🌸
🌸وَاشْدُدْ اَزْرَهُ🌸
🌸وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَک🌸
🌸وَاَحْىِ بِهِ عِبادَک🌸
🌸فَاِنَّک قُلْتَ🌸
🌸وَقَوْلُک الْحَقُّ🌸
🌸ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ 🌸
🌸بِما کسَبَتْ اَيدِى النَّاسِ🌸
🌸فَاَظْهِرِ الّلهُمَّ لَنا وَلِيِّک🌸
🌸وَابْنَ بِنْتِ نَبِيِّک🌸
🌸اَلْمُسَمّا بِاسْمِ رَسُولِک🌸
🌸حَتّى لا يَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ اِلاَّ مَزَّقَهُ🌸
🌸وَيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُحَقِّقَهُ🌸
🌸وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِک🌸
🌸وَناصِراً لِمَنْ لا يجِدُ لَهُ ناصِراً غَيرَک🌸
🌸وَمُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ اَحْکامِ کتابِک🌸
🌸وَمُشَيِّداً لِما وَرَدَ مِنْ اَعْلامِ دينِک🌸
🌸وَسُنَنِ نَبِيِّک🌸
🌸صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ🌸
🌸وَاجْعَلْهُ اَللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِن بَاْسِ الْمُعْتَدينَ🌸
🌸 اَللّهُمَّ وَسُرَّ نَبِيِّک 🌸
🌸مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ بِرُؤْيتِهِ🌸
🌸وَمَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ🌸
🌸وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ🌸
🌸اَللّهُمَّ اکشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ🌸
🌸وَعَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ🌸
🌸اِنَّهُمْ يرَوْنَهُ بَعيداً 🌸
🌸وَنَراهُ قَريباً 🌸
🌸بِرَحْمَتِک يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ.🌸
پس سه مرتبه دست بر ران راست خود بزنید و در هر مرتبه بگویید:
«اَلْعَجَلَ الْعَجَلَ يا مَوْلاىَ يا صــاحِبَ الزَّمــانِ
هدایت شده از طومار نقد
به مناسبت دهه کرامت ( بخش چهارم)
بازپژوهی داده های میراث رضوی در کتاب ذیل تاریخ بغداد (3 )
حضرت رضا ( ع ) و پاسخ به پرسشهای اعتقادی در عنفوان جوانی در مدینه
✍️علی راد
ابن نجار با استناد به روایت حاکم نیشابوری , تصریح دارد که امام رضا ( ع ) در دوران جوانی خود با پوشش ویژه ای در مسجد النبی در مدینه در ناحیه روضه شریفه ( حد فاصل میان منبر و مرقد نبوی ) به طور مستمر در روزها می نشست و به پرسش های پیچیده اعتقادی رایج در قرن دوم هجری پاسخ می داد. بر پایه این روایت تاریخی عموم مردم و مشایخ نامدار مدینه در این جلسات علمی حضرت رضا ( ع ) حضور می یافتند و پرسش های خود را از آن حضرت جویا می شدند و ایشان نیز با استناد به آیات قرآن , احادیث امام علی ( ع) و ادله عقلی به هر یک از آن پاسخ می داد . متن ذیل برخی از این پرسش ها و پاسخ های حضرت رضا ( ع ) را روایت می کند :
حدثنا أبو عبد الله الحافظ قال : سمعت أبا الحسن عبد الله بن محمد بن علي بن الحسين بن جعفر بن موسى بن جعفر بمدينة رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم في الروضة يقول : سمعت أبي يذكر عن آبائه : أن علي بن موسى كان يقعد في الروضة وهو شاب ملتحف بمطرف خز فتسأله الناس ومشايخ العلماء في المسجد فسئل عن القدر فقال : قال الله عز وجل : * ( إن المجرمين في ضلال وسعر * يوم يسحبون في النار على وجوههم الله عز وجل : * ( إن المجرمين في ضلال وسعر * يوم يسحبون في النار على وجوههم ذوقوا مس سقر * إنا كل شئ خلقناه بقدر ) * [ القمر : 47 ، 48 ] [ قال علي ] الرضا : كان أبي يذكر عن آبائه : أن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب يقول : الله تعالى خلق كل شئ بقدر حتى العجز والكيس ، وإليه [ . . . ] وبه الحول والقوة . ( ابن نجار بغدادی , ذیل تاریخ بغداد , ج 4 , ص 139 )
این روایت مرجعیت علمی و دینی حضرت رضا ( ع ) را در دوران جوانی ایشان گزارش می کند و به نظر می رسد به دوره حیات پدر بزرگوارشان وبه پیش از به امامت رسیدن ایشان در سال 183 هجری اشاره دارد .
@OstadRad