210_62409435247598.mp3
982.7K
روزمان را با قرآن آغاز کنیم |
💠 #ختم_قرآن_کریم | صفحه: 537
🔹صفحه: 537
💠سوره واقعه: آیات 77 الی 96
💠سوره حدید: آیات 1 الی 3
#قرآن #طرح_ختم_قرآن
#تلاوت_روزانه #تلاوت_قرآن
193_62409434877514.mp3
2.02M
🔻 پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«اِذا اَحَبَّ اَحَدَکُم اَن یُحَدِّثَ رَبَّهُ فَلیَقرَءِ القُرآنَ»؛
*هرگاه یکی از شما دوست بدارد با پروردگارش سخن بگوید، قرآن بخواند* .
📚 (کنزالعمال ۱/۵۱۰)
🌺خدایـا
💚در روز ولایت و امامت
🌺حضرت مهدی (عج )
💚بهترین ها و زیباترینها
🌺را برای دوستان و عزیزانم
💚از درگاهت خواهـانـم
🌺خدایـا
💚قلبشـان را
🌺خوشحال و سرشار از
💚آرامش و خوشبختی کن
🌺روزتون شـاد شـاد
🌺عیـدتون مبارکــــ🌺
🆔️➺ @qurani_ir
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
تفسیر آیه ۱۰۳ سوره #آل_عمران
#تفسیراستادقرائتی
👇👇
209_62413435024859.mp3
2.54M
🌀🔅حضرت علىّ عليه السلام مىفرمايد: قرآن، حبل اللّه است. واز امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود: «نحن حبل اللّه» ما اهلبيت، حبل اللّه هستيم. و در روايت ديگرى آمده است:
علىّبن ابىطالب عليهما السلام حبل اللّه است.
⚠️تفرقه، در رديف عذابها و مجازاتهاى الهى است. همچنين در اسلام دروغ گفتن براى ايجاد وحدت، جايز و راست گفتنِ تفرقهانگيز، حرام است
🌟در این شب قشنگ
🌼آرزو میکنم
🌟کلبہ دلاتون
🌼همیشہ آرام باشہ
🌟و شادی و برکت
🌼مثل باران رحمت
🌟از آسمان براتون بباره
🌼شبتون پر از آرامش الهی
🌟وشبتون_بخیروسرشارازلحظات_شیرین
🆔️➺ @qurani_ir
هدایت شده از زندگی به سبک قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
🗓 سلام صبحبخیر🌹
#ذکر روز #شنبه : ☁️✨🦋
یا رب العالمین (ای پروردگار جهانیان)
۱۰۰مرتبه ✨💚••
🆔️➺ @qurani_ir
🌸💫ســـلام شروع هفته تون
🤍💫پــــر از بـــهـــتـــریــنــهــا
🌸💫بـوم روزتــون رنـگـیـن
🤍💫طرح زمینه اش مهربانی
🌸💫لــحــظـــه هـــاتـــون
🤍💫پـراز اتـفـاقـات قـشـنـگ
🌸💫افـکـار بـلـنـدتـان سـبـز
🤍💫و دلتان به پاکی آسمان
🌸💫شنبه تون پر از شکوفه های
🤍💫اجابت و سرشاراز معجزهی خدا
🆔️➺ @qurani_ir
روزمان را با قرآن آغاز کنیم |
🔻 پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«اِنَّ هذِهِ القُلوبَ لَتَصدَاُ کَما یَصدَاُ الحَدیدُ وَ اِنَّ جِلاءَها قِراءَةُ القُرآنِ»؛
براستی این قلبها زنگار میگیرد، همانطور که آهن زنگار میگیرد، جلای قلبها قرائت قرآن است.
📚 (ارشاد القلوب / ۷۸)
🎙باصدای استاد پرهیزگار
👇👇
213_62418452108061.mp3
2.29M
#خدا_چه_زیبا_گفته
آن کیست که به خدا قرض نیکو دهد (یعنی قرض الحسنه و صدقه دهد و احسان به فقیران کند) تا خدا بر او چندین برابر گرداند و او را پاداشی با لطف و کرامت باشد؟
حدید۱۱
🆔️➺ @qurani_ir
.
جهاد + ایمان=خیروبرکت
لَٰكِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ۚ وَأُولَٰئِكَ لَهُمُ الْخَيْرَاتُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (توبه ۸۸)
ترجمه:
ولی پیامبر و کسانی که با او ایمان آوردند، با اموال و جانهایشان جهاد کردند؛ و همه نیکیها برای آنهاست؛ و آنها همان رستگارانند!
تفسیر:
از این آیه به خوبی استفاده میشود که اگر «ایمان» و «جهاد» توأم گردد هر گونه خیر و برکتی را با خود همراه خواهد داشت، و جز در سایه این دو، نه راهی به سوی فلاح و رستگاری است، و نه نصیبی از خیرات و برکات مادی و معنوی
پیام آیه:
👈رستگارى، تنها در سايهى ايمان و جهاد است. «أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
👈تنها ايمان به پيامبر كافى نيست، همراهى با او نيز لازم است. «آمَنُوا مَعَهُ»
👈دنياطلبى، رفاهزدگى و روحيّهى نفاق، ديد صحيح و شناخت عميق را از انسان مىگيرد. «لا يَفْقَهُونَ»
رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوَالِفِ وَطُبِعَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَفْقَهُونَ (۸۷)
🆔️➺ @qurani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هروقت به این باور رسیدی، که قرارنیست آدم های اطرافت طبق میل تو رفتار کنند ، به آرامش خواهی رسید
🆔️➺ @qurani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنگام مواجه شدن با ابلهان ، انسان تنها یک راه برای نشلن دادن شعور دارد ، همکلام نشدن با آنها
🆔️➺ @qurani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر اهل نمازاول وقت نیستی پس چگونه از خداوندطلب توفیق داری در حالی که حق او را به درستی ادا نمی کنی؟!
🆔️➺ @qurani_ir
4_5983473541700391536.mp3
1.06M
سه حقیقت
1⃣با صدقه دادن مال کسی کم نمی شود
2⃣در آشتی کردن جلو بیافتی خدا بهت عزت میده
3⃣در گرفتاری های اقتصادی به کسی غیر خدا دل ببندد فقیر خواهدشد
🆔️➺ @qurani_ir
172_62419443394768.mp3
2.09M
تفسیر آیه ۱۰۴ سوره #آل_عمران
على عليه السلام فرمود: «اگر امر به معروف و نهى از منكر ترك شود، كارهاى نيك و خير تعطيل و اشرار و بَدان بر خوبان مسلّط مىشوند
كسانى كه براى رشد و اصلاح جامعه دل مىسوزانند، رستگاران واقعى هستند وگوشهگيرانِ بىتفاوت را از اين رستگارى سهمى نيست. «أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
فلاح و رستگارى، تنها در نجات و رهايى خود خلاصه نمىشود، بلكه نجات و رشد ديگران نيز از شرايط فلاح است. «يَأْمُرُونَ، يَنْهَوْنَ، أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
#تفسیراستادقرائتی
🆔️➺ @qurani_ir
هدایت شده از زندگی به سبک قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ❤️
یا ذَالجَلالِ وَ اْلاِکْرام
"ای صاحب جلالت و کرامت" .
خواندن این ذکر ۱۰۰ مرتبه در روز #یکشنبه موجب فتح و نصرت میشود
🔅🌀 @qurani_ir 🌀🔅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿🌸ســــــلام 😊✋
🌿🌸بــه آخـریـن یکشنبه
🌿🌸شهریور خوش آمدید
🌿🌸الهے دنیاتون سر ریز
🌿🌸مـهـر و لـبـخـنـد بـاشـه
🌿🌸بـه هـرچـیـزے کــه تــو
🌿🌸زندگیتون میخواهید برسید
🌿🌸وهــمــون جــایےبـاشـیـد
🌿🌸کــه دلــتــون مـیـخـواد
🆔️➺ @qurani_ir
185_62429461063937.mp3
907.2K
💠 #ختم_قرآن_کریم | صفحه: 539
🔸با صدای: استاد پرهیزکار
.
*ائمه علیهم السلام ازعرب بودند نه اعراب*
بادیهنشینی و تأثیر آن بر کفر و نفاق
اهمیت آگاهی دینی در مقابله با نفاق
نقش محیط اجتماعی در شکلگیری باورهای دینی
الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً وَ أَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى رَسُولِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
*ترجمه آیه ۹۷ توبه:*
باديهنشينانِ عرب (بهخاطر دورى از تعليم وتربيت وسخنان پيامبر)، در كفر ونفاق شديدترند وبه اينكه حدود آنچه را خدا بر پيامبرش نازل كرده ندانند سزاوارتر، و خداوند دانا و حكيم
*نکته ها*
*«اعراب» يعنى باديهنشينان. مفردِ آن «اعرابى» است، نه «عَرب».*
اعرابى بودن به معناى دورى از فرهنگ دينى و تعاليم مكتب است. كلمهى «اعراب» ده بار در قرآن آمده و جز يك مورد، بقيّهى موارد، مثل روايات، نكوهشآميز است.
در حديث آمده است: «تفقّهوا فى الدّين فانّه مَن لم يتفقّه فى الدين فهو اعرابى» دينشناس شويد، چون هر كه فهم عميقِ دينى نداشته باشد، اعرابى است. در حديث ديگرى نيز مىخوانيم: «نحن بنوهاشم و شيعتنا العربُ و ساير الناسِ اعرابٌ» *ياران و پيروان ما عرباند و ديگران اعرابند.*
مردم عصر پيامبر صلى الله عليه و آله دو گروه بودند: شهرنشين و باديهنشين. چون آيات قبل دربارهىپيروزى مسلمانان در جنگ تبوك بود، اين آيه شايد اشاره به اين باشد كه از باديهنشينان جاهل و همجوار، غافل نباشيد كه ممكن است با تحريك دشمنان، دست به آشوب بزنند.
*پیام ها*
1- باديهنشينى، موجب دورى از فرهنگ وآداب دينى مىشود. «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً»
2- محيط اجتماعى و فرهنگى انسان، در بينش و موضعگيرى او در مورد حقايق و معارف مؤثّر است. «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً»
3- افرادِ ناآگاه و دور از فرهنگ، گاهى آلت دست كافران و منافقان قرار مىگيرند و از خود آنها هم بىمنطقتر مىشوند. «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً»
4- كفر و نفاق، درجاتى دارد. «أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً»
5- يكى از عوامل كفر و نفاق، ناآگاهى است. أَشَدُّ كُفْراً ... أَلَّا يَعْلَمُوا
6- دانستن احكام دين، لازم است وگرنه اعرابى هستيم. «يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ»
7- شهرنشينان جاهل به حدود الهى، به منزلهى اعراب و باديهنشينان، بلكه بدتر از آنان هستند. «أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ»
آز (حرص)
علی علیه السلام:
و الحرْضُ وَ الْكِبْرُو الْحَسَدُ دَوَاعٍ إلى النقحُمِ في الذُنُوب.
و حرص ورزی و خود بزرگ بینی
و حسادت عامل بی پروایی در
گناهان است
حکمت ۳۷۱، ترجمه محمد دشتی)
واژۀ «آز» مترادف واژۀ «حرص» به معنای «خواستن و تمایل بسیار زیاد به چیزی داشتن» است در فرهنگ و ادبیات فارسی مترادف از واژه زیاده جویی آمده است
در قرآن واژه حرص، مترادف آن در قرآن کریم پنج بار به کار رفته است.
بار منفی و مثبت واژۀ «حرص»
واژۀ «حرص» به طور عام بار معنایی منفی دارد و هرگاه درباره مال، ثروت، مقام و سایر شهوات مادی ،باشد مذموم و نکوهیده است اما گاه این واژه درباره آنچه شایسته ستایش است به کار میرود که در ادامه به آن اشاره خواهد شد👇
منشأ درونی و بیرونی حرص
و راه درمان آن
به طور کلی واژۀ حرص و آز در فرهنگ متعارف ما به معنای منفی و به عنوان یک ویژگی نکوهیده اخلاقی به کار میرود.
منشأ این رذیلت اخلاقی را باید در عوامل درونی جست:
سوءظن نسبت به خداوند یکی از این عوامل و اصلی ترین آنهاست
امام علی (ع) در فرمان مالک اشتر ضمن پرهیز او از مشورت با بخیلان و افراد ترسو او را از مشورت با افراد حریص نیز برحذر می دارد
بخل و ترس و حرص غرایز مختلفی هستند که یک ریشه دارند و آن سوء ظن به خداست (نک: نامه (۵۳)
کسی که به پروردگار و قدرت او در انجام وعده هایش برای تأمین رزق و روزی بندگان تلاشگر حسن ظن داشته باشد هرگز برای جمع آوری اموال حرص نمی ورزد
از دیگر سو، وجود عوامل درونی و بیرونی برای سوق دادن انسانها به رذیلت حرص، موجب شده است که امامان معصوم (ع) پیروان خود را از آزمندی نهی کنند.
امام علی(ع) در سفارش به مالک سفارش او را از مشورت با شخص حریص به این دلیل که او حرص را با ستم کاری در نزد آدمی زیبا جلوه میدهد، نهی میکند (نک: همان)
درمان حرص:
در تعالیم ،دین
کسب مال حلال
بی نیازی جستن از دیگران
و زندگی همراه با قناعت
موجب مهار حرص و آز دانسته شده است
حرص آز و دنیاپرستی نسبت به مواهب ،مادی در تعالیم دین امری نکوهیده و موجب شر و فساد دانسته شده ولی چنانچه این حرص و اشتیاق در مسیر کسب علم و تحصیل پاداش الهی و درجات اخروی به کار افتد می تواند سودمند باشد و آدمی را
در جهت کسب سعادت یاری رساند.
مثال:
این نوع صفت پسندیده را در سیره تبلیغی پیامبر اکرم (ص) می توان یافت خداوند شدت اشتیاق پیامبر (ص) برای هدایت بندگان را به حرص تعبیر میکند که در آن حرص با تکیه بر معنای لغوی آن به عنوان صفتی پسندیده به کار رفته است.
خداوند می فرماید:
لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ
به یقین رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است. او اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است (توبه ۱۲۸)