eitaa logo
زندگی به سبک قرآن
818 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
17 فایل
••🍄🌿•• اگہ‌میخوآے ‌آرامش‌دآشتـہ‌باشے🌱 سعی‌کن‌خدارو‌راضےنگـہ‌دآری نہ‌آدماروツ
مشاهده در ایتا
دانلود
شيطان براى ايجاد لغزش، دست به هر نوع تاكتيك روانى وتبليغاتى زد، از جمله: الف: براى آدم و حوّا سوگند ياد كرد. «قاسمهما» اعراف ۲۱ ب: قيافه‌ى خيرخواهانه به خود گرفت و گفت: من از خيرخواهان شما هستم. «إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ» اعراف ۲۱ ج: وعده ابديّت داد، كه اگر اين گياه را بخوريد، زندگى و حكومت ابدى خواهيد داشت. «شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلى‌» طه۱۲۰ د: دروغ گفت و به ذات حقّ تهمت زد. «ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ» يعنى پروردگارتان شما را نهى نكرد مگر از ترس اينكه شما فرشته شويد يا به زندگى ابدى برسيد/ اعراف۲۰ @Qurani_ir
🌿 پیامهای آیه ۱- خطر شيطان، براى بزرگان نيز هست. او به سراغ آدم و حوّا آمد. «فَأَزَلَّهُمَا» ۲- شيطان، دشمن ديرينه‌ى نسل بشر است. زيرا از روز اوّل به سراغ پدر و مادر ما رفت. «فَأَزَلَّهُمَا» ۳- انسان به خودى خود، جايزالخطا و وسوسه‌پذير است. «فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطانُ» ۴- هر انسانى به خاطر استعدادها و لياقت‌هايى كه دارد بهشتى است، ولى خلاف‌ها او را سقوط مى‌دهد. «فَأَخْرَجَهُما» ۵- از نافرمانى خداوند و عواقب تلخ وسوسه‌هاى ابليس، عبرت بگيريم. تحت نفوذ شيطان قرار گرفتن، برابر با خروج از مقامات الهى و محروميّت از آنهاست. «فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطانُ ... فَأَخْرَجَهُما» تفسیرنورحجه الاسلام قرائتی @Qurani_ir
خدا چرا شیطان را آفرید؟ بسیاری می‌پرسند شیطان که موجود اغواگری است اصلا چرا آفریده شد و فلسفه وجود او چیست؟ در پاسخ می‌گوئیم: خداوند شیطان را، شیطان نیافرید، به این دلیل که سالها همنشین فرشتگان و بر فطرت پاک بود، ولی بعد از آزادی خود سوء استفاده کرد و بنای طغیان و سرکشی گذارد. دوم اینکه: از نظر سازمان آفرینش وجود شیطان برای افراد با ایمان و آنها که می‌خواهند راه حق را بپویند زیانبخش نیست. بلکه وسیله پیشرفت و تکامل آنها است، چه اینکه پیشرفت و ترقی و تکامل، همواره در میان تضادها صورت می‌گیرد تفسیر منتخب نمونه ج۱، ص۶۶ @Qurani_ir
فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ/بقره۳۷ سپس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت؛ (و با آنها توبه کرد.) و خداوند توبه او را پذیرفت؛ چرا که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است. @Qurani_ir
چون آدم از غذايى كه نبايد بخورد، چشيد و از آن همه نعمت و رفاه محروم شد، متوجّه اشتباه خود گرديد. او در اثر پشيمانى و ندامت، كلماتى را از خداوند دريافت كرد و به وسيله‌ى آن كلمات، توبه نمود. طبق آنچه از روايات شيعه وسنّى استفاده مى‌شود، مراد از كلماتى كه آدم به وسيله‌ى آن توبه نمود، توسّل به بهترين خلق خدا يعنى حضرت محمّد و اهل‌بيت او عليه‌و عليهم السلام است البتّه برخى معتقدند، مراد از كلمات، همان جمله‌اى است كه در سوره‌ى اعراف آمده است: «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ» @Qurani_ir
🌿 ۱- همچنان كه توفيق توبه از خداست، بايد چگونگى و راه توبه را نيز از خداوند دريافت كنيم. «مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ» ۲- قبول توبه و ارائه‌ى راه آن، از شئون تربيت و ربوبيّت خداست. «مِنْ رَبِّهِ» ۴- اين همه لطف و قبول توبه، تنها كار خداست. «هُوَ» ۵- اگر توبه واقعى باشد، خداوند آن را مى‌پذيرد. «هُوَ التَّوَّابُ» ۶- اگر توبه را شكستيم، باز هم خداوند توبه را مى‌پذيرد. «هُوَ التَّوَّابُ» ۷- عذرپذيرى خدا همراه با رحمت است، نه عتاب وسرزنش. «التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» @Qurani_ir
در اصل به معنی «بازگشت» است، و در لسان قرآن به معنی بازگشت از می‌آید، زیرا هر گنه کاری در حقیقت از پروردگارش فرار کرده، هنگامی که توبه می‌کند به سوی او باز می‌گردد. خداوند نیز در حالت عصیان بندگان گوئی از آنها روی گردان می‌شود، هنگامی که خداوند به توبه توصیف می‌شود، مفهومش این است که نظر لطف و و محبتش را به آنها باز می‌گرداند @Qurani_ir
قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا ۖ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ/بقره۳۸ گفتیم: «همگی( از آن باغ به زمین) فرود آیید! هرگاه هدایتی از طرف من برای شما آمد، کسانی که از آن پیروی کنند، نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین شوند.» @Qurani_ir
🔹گرچه اعتراف به خطا و توبه‌ى آدم و حوّا، سبب شد كه خداوند آنان را عفو كند، ولى بعد از توبه بار ديگر به بهشت برنمى‌گردد. زيرا آثار وضعى لغزش، غير از عفو الهى است 🔸گاهى يك حركت، دامنه‌ى تأثيرات خوب وبدش در همه‌ى عصرها و نسل‌ها گسترده مى‌شود. «اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً» 🔹هدايت واقعى تنها از طرف خداست. «مِنِّي هُدىً» 🔸 امنيّت و آرامش واقعى، در سايه‌ى پيروى از دين و دستورات خداوند حاصل مى‌شود. «فَمَنْ تَبِعَ هُدايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» @Qurani_ir
🌿 «مِنِّي هُدىً» هدایت واقعی تنها از طرف خداست بقره ۳۸ @Qurani_ir
🔸گاهى يك حركت، دامنه‌ى تأثيرات خوب وبدش در همه‌ى عصرها و نسل‌ها گسترده مى‌شود. «اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً» بقره۳۸ @Qurani_ir
امنيّت و آرامش واقعى، در سايه‌ى پيروى از دين و دستورات خداوند حاصل مى‌شود بقره۳۸ @Qurani_ir
"به پیمانی که با من بسته‌اید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم" /بقره۴۰ 👈اگر مطيع خدا بوديم، خداوند نيز دعاهاى ما را مستجاب خواهد كرد @Qurani_ir
۱- ياد نعمت‌هاى پروردگار، سبب محبّت و اطاعت اوست. «اذْكُرُوا ... أَوْفُوا» 👈به هنگام دعوت به سوى خداوند، از الطاف او ياد كنيد تا زمينه‌ى پذيرش پيدا شود. «اذْكُرُوا» ۲- ياد و ذكر نعمت‌ها، واجب است. «اذْكُرُوا» ۳- نعمت‌هايى كه به نياكان داده شده، به منزله‌ى نعمتى است كه به خود انسان داده شود. با اينكه نعمت‌ها به اجداد يهودِ زمان پيامبر داده شده بود، امّا خداوند به نسل آنان مى‌گويد فراموش نكنند. «اذْكُرُوا» تفسیر نور حجه السلام قرائتی @Qurani_ir
نعمت های که به شما عطا کردم به یاد آورید/بقره۴۰ @Qurani_ir
وَلَا تَكُونُوا أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ به قرآن ایمان بیاورید و نخستین کافر به آن نباشید /بقره ۴۱ 🔸 ایراد ‌شده‌ ‌که‌ مشركين‌ مكه‌ قبل‌ ‌از‌ يهود ‌به‌ پيغمبر صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ و كتاب‌ ‌او‌ كافر شدند ‌پس‌ چگونه‌ ‌به‌ يهود، اول‌ كافر اطلاق‌ ‌شده‌!⁉️ پاسخ👇 جماعتي‌ ‌از‌ قبل‌ ‌از‌ بعثت‌ پيغمبر اسلام‌ باهل‌ بشارت‌ ميدادند ‌که‌ بهمين‌ نزديكي‌ پيغمبري‌ ‌در‌ ظاهر خواهد شد و بمدينه‌ هجرت‌ ميكند و دين‌ ‌او‌ رواج‌ و توسعه‌ زيادي‌ پيدا ميكند و اسم‌ و صفات‌ و خصوصيات‌ ‌او‌ ‌را‌ بيان‌ مينمودند، ‌تا‌ وقتي‌ ‌که‌ پيغمبر صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ بمدينه‌ فرمودند همين‌ يهود رسالت‌ ‌او‌ ‌را‌ انكار نمودند و گفتند ‌اينکه‌ ‌آن‌ كس‌ ‌که‌ ‌ما وصف‌ ‌او‌ ‌را‌ ميگفتيم‌ نيست‌، ‌با‌ اينكه‌ مردم مدينه‌ انتظار داشتند ‌که‌ اينان‌ باسلام‌ سبقت‌ ميگيرند اول‌ كافر شدند منبع: تفسیراطیب الطبیان @Qurani_ir
وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ/بقره ۴۲ و حق را به باطل درنياميزيد، و حقيقت را -با آنكه خود مى‌دانيد- كتمان نكنيد @Qurani_ir
وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ  وجدان وفطرت، بهترين گواه بر حقّ پوشى انسان است. @Qurani_ir
امتياز انسان، به شناخت اوست و كسانى كه با ايجاد شكّ و وسوسه و شيطنت، حقّ را مى‌پوشانند و شناخت صحيح را از مردم مى‌گيرند، در حقيقت يگانه امتياز انسان بودن را گرفته‌اند و اين بزرگترين است @Qurani_ir
👈خطرکجاست؟ اگر باطل خالصانه مطرح شود، نگرانى نيست. (چون مردم آگاه مى‌شوند و آن را ترك مى‌كنند.) و اگر حقّ نيز خالصانه مطرح شود، زبان مخالف بسته مى‌شود. 👈لكن خطر آنجاست كه حقّ و باطل، بهم آميخته شده و از هر كدام بخشى چنان جلوه داده شود كه زمينه‌ى تسلّط شيطان بر هوادارانش فراهم شود نور @Qurani_ir
وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ/بقره ۴۲ و حق را به باطل درنياميزيد، و حقيقت را -با آنكه خود مى‌دانيد- كتمان نكنيد @Qurani_ir
وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ  وجدان وفطرت، بهترين گواه بر حقّ پوشى انسان است. @Qurani_ir
امتياز انسان، به شناخت اوست و كسانى كه با ايجاد شكّ و وسوسه و شيطنت، حقّ را مى‌پوشانند و شناخت صحيح را از مردم مى‌گيرند، در حقيقت يگانه امتياز انسان بودن را گرفته‌اند و اين بزرگترين است @Qurani_ir
👈خطرکجاست؟ اگر باطل خالصانه مطرح شود، نگرانى نيست. (چون مردم آگاه مى‌شوند و آن را ترك مى‌كنند.) و اگر حقّ نيز خالصانه مطرح شود، زبان مخالف بسته مى‌شود. 👈لكن خطر آنجاست كه حقّ و باطل، بهم آميخته شده و از هر كدام بخشى چنان جلوه داده شود كه زمينه‌ى تسلّط شيطان بر هوادارانش فراهم شود نور @Qurani_ir
۱-وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ ۲-وَآتُوا الزَّكَاةَ ۳-وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ /بقره۴۳🌸 ۱-و نماز را بپاداريد ۲-و زكات را بپردازيد ۳- و همراه با ركوع كنندگان، ركوع نماييد @Qurani_ir