eitaa logo
سبک زندگی قرآنی
170 دنبال‌کننده
413 عکس
344 ویدیو
167 فایل
تبیین خط و مشی های زندگی به استناد قران و حدیث ارتباط با مدیر کانال
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔از نگاه ، همیشه داده کار ها را جلوه میدهند⛔ 🔵«قَلَّبُواْ لَكَ الْأُمُورَ حَتىَ جَاءَ الْحَقُّ وَ ظَهَرَ أَمْرُ اللَّهِ ؛ كارها را بر تو دگرگون ساختند (و به هم ريختند) تا آن كه حق فرا رسيد، و فرمان خدا آشكار گشت (و پيروز شديد) (سوره توبه،آیه 48) یک ⏬ ✅، طبق اصل 150 قانون اساسی، و ماده های یکم و دهم اساس نامۀ این نهاد(با تایید مجلس) در نگهبانی از انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای‌آن و کوشش مستمر در راه تحقق آرمانهای الهی و گسترش حاکمیت قانون خدا، در توسعه کشور مشارکت نموده در حوادث طبیعی حضور فعال و چشمگیر دارد.... ⏪🌹در حوزۀ سازندگی، پروژه های بزرگ عمرانی را طی قرار داد با دولت ها مدیریت میکند. نمونه بارز آن افتخار آفرینی سپاه درمیدان گازی پارس جنوبی است. در حالی که شرکت های خارجی مانند « و...) به بهانه تحریم و خروج آمریکا از برجام و... از همکاری با ایران خود داری کرده از ایران رفتند! و... 📛در مقابل این همه خدماتِ نهاد انقلابی ، عده ای ، سپاه را دولتی در سایه خوانده، کوتاهی های _غربگرا را به گردن سپاه می اندازند!!!!گروهی نادان و نا آشنا به مسایل(سیاسی،اقتصادی،بین المللی و...) نیز با کمال تاسف، با آنان همراهی میکنند!!!! بصیرت_انصاف_منافق_شناسی🌸🌸 🌺🌺 تدوین و تحقیق: علی اکبر صیدی
🙈👻ریشه تاریخی خرافه «13بِدر» 👻🙈 تدوین و تحقیق: علی اکبر صیدی ✅از اینکه خرافه ای بنام نحس بودن 13فروردین، «13بِدر» از فرهنگ های دیگروارد فرهنگ ایران اسلامی شده؛تردیدی نیست. ✅اما این خرافه ریشه تاریخی کهنی دارد. به استناد آیات قرآن(سوره فرقان آیه38 و سوره قآیه12) و حدیث منقول از امام علی (ع)، درعلل الشرائع، ج1، ص: 41، ریشه این فرهنگ خرافی به « أَصْحابُ الرَّس » برمی گردد . ✅أصْحابُ الرَّس قومى‌ بوده‌اند كه‌ پس‌ از حضرت‌ سليمان‌ (ع‌) مى‌زيسته‌اند. آنان‌ پرستندة درخت‌ صنوبري‌ بودند به‌ نام‌ «شاه‌ درخت‌« بودند. ✅اين‌ قوم‌ در كنار رود رس‌ مى‌زيسته‌اند و 12 قريه‌ به‌ نامهاي‌ ابان‌، آذر، دي‌، بهمن‌، اسفنديار (بزرگ‌ترين‌ شهر و پادشاه‌ نشين‌ اين‌ قرا)، فروردين‌، اردي‌ بهشت‌، ارداد (خرداد)، مرداد، تير، مهر و شهريور داشتند كه‌ بنابر روايت‌، عجم‌(ایرانی ها و....) نامهاي‌ ماههاي‌ سال‌ را از اسامى‌ اين‌ قريه‌ها برگرفته‌اند. آنان هر ساله‌ در روز عيد، ‌ به‌ دور درخت‌ گرد مى‌آمدند و پارچه‌هاي‌ گوناگون‌ به‌ شاخه‌هاي‌ آن‌ مى‌بستند و به‌ دعا و تضرع‌ و قربانى‌ كردن‌ مى‌پرداختند. أَصْحابُ الرَّس به‌ باده‌ نوشى‌ و عيش‌ و خوشى‌ و اعمال‌ حرامى‌ چون‌ مساحقه‌ مى‌پرداختند ✅چون‌ كفر ايشان‌ از حد درگذشت‌، خداوند پيامبري‌ نزد آنان‌ فرستاد تا به‌ راه‌ ثواب‌ هدايتشان‌ كند، اما قوم‌، ايمان‌ نياورده‌، به‌ آزار و اذيت‌ رسول‌ خدا دست‌ زدند. آن‌ نبى‌ ، از خدا خواست‌ تا قدرت‌ خويش‌ را به‌ آنان‌ بنماياند. پس‌ خداوند آن‌ درخت‌ را خشكانيد. قوم‌ آن‌ رسول‌ را گناهكار دانستند و در چاهش‌ انداختند. اين‌ كار آنان‌ غضب‌ الهى‌ را به‌ دنبال‌ داشت‌. پروردگار ابر و بادي‌ سهمگين‌ فرو فرستاد و زمين‌ را برايشان‌ چون‌ آتش‌ گرم‌ كرد و آنان‌ در عذاب‌ آتشين‌ الهى‌ همچون‌ آهن‌ ذوب‌ گشتند. ✅لذا این فرهنگ خرافی و بت پرستی، را بوداییان و زر تشتیان ادامه دادند تا اینکه با کمال تاسف، مسلمانان ایران همچنان آن را احیا کرده اند!!!!! 🌷پس از پیروزی انقلاب اسلامی، - به منظور کاستن از این خرافه- این روز را « روز انس با طبیعت» نام نهادند ولی این نام گذاری نیز نقش چندانی در کمرنگ کردن این فرهنگ شرک آلود نداشته است. 🌺🌷🌸ضمنا، اسلام به تفریح ، گردش و سیر و سیاحت در طبیعت همراه با تفکر، توصیه نموده است. بحث این است که چرا همه مردم ایران باید به بهانه «نحس بودن و دور کردن این نحسی!!!!» در 13 فروردین به طبیعت بروند؟ 🐰🐰پس بدانیم که این یک فرهنگ بت پرستی و شرک آلود است که اکثر مردم بدون تعقل ، از آن پیروی می کنند. 🐰🐰 🌸👊لطفا با انتشار این پیام قدمی در مبارزه با بت پرستی و خرافات برداریم. اجرکم عند الله🌸👊
🐰آیا سیزده 13فروردین از نگاه اسلام نحس است؟🐰 تدوین: علی اکبر صیدی 🌷چکیده نسبت دادن نحس(نحس عرضی) به ایام در متون دینی، بخاطر حوادث نا گواری است که برای مردمان آن روز اتفاق افتاده و از نظر همان مردمان نحس تلقی می گردد. 🌷الف نحوست ذاتی و عرضی در قرآن برخی از آیـات قرآنی ایام فصول اربعه را بستر‌ خیر و برکت و تهیه نیازمندیهای‌ انسان‌ معرفی می‌کند،چـنان‌که برخی دیگر هر نـوع نـقص و عیب را در آفرینش نفی می‌نمایند. بنابراین،اندیشه نحوست ذاتی با این آیات سازگار نیست.آیاتی که برخی از ایام را نحس و شوم‌ معرفی می‌کنند،به خاطر پدیده‌های ناگواری است که در آنها رخ داده و به اصطلاح شـومی بالعرض پیدا کرده‌اند. (1) دقت در آیات قرآنی به روشـنی ثـابت می‌کند که همه ایام فصول‌ چهارگانه‌ مبارک‌ بوده و وسیلۀ تأمین نیازمندی‌های انسان هـستند. (سورۀ‌ فصلت‌،آیه 9 و 10) در عین حال،پاره ای آیات قرآنی،برخی از زمانها و مکانها‌ را‌ مـبارک و فـرخنده می‌نامند،مـثلا شـب نـزول قـرآن را شـبی مبارک می‌خواند (سورۀ دخان،آیۀ 3) همچنین در برخی از آیات قرآن،روز و یا روزها به شومی توصیف شده است،مانند(سورۀ فصلت،آیۀ 16) ).(سورۀ قمر، آیۀ 19) ولی در حقیقت نحوست آن بالذات نبوده بلکه‌ به‌ خاطر‌ تـندبادی بـودکه آنها-قوم عاد-را ریشه‌کن کرد ولی همان روز در نقاط دیگر که مشمول عذاب الهی ‌‌نبودند‌ به میمنت و مبارکی خود باقی بود. هر چند از سياق داستان قوم عاد كه اين دو آيه مربوط بدانست استفاده مىشود كه نحوست و شئامت مربوط به خود آن زمانى است كه در آن زمان باد به عنوان عذاب بر قوم عاد وزيد، و آن زمان هفت شب و هشت روز پشت سر هم بوده، كه عذاب به طور مستمر بر آنان نازل مىشده اما بر نمىآيد كه اين تاثير و دخالت زمان به نحوى بوده كه با گردش هفتهها دوباره آن زمان نحس برگردد(2) 🌷ب- نحوست ایام از منظر روایات بررسی روایات نشان می دهد که حضرات معصومین(ع) با خرافه ای بنام« نحوست ایام » مقابله کرده اند. امام‌ موسی‌ بن جعفر روز جمعه حـجامت مـی‌کند(گویا حجامت در روز جمعه در‌ عرف‌ آن‌ روز نامبارک شمرده می‌شد)( 3) محمد بن احمد دقاق نقل می‌کند:بـه امـام هـفتم نوشتم‌: مسافرت‌ در‌ آخرین چهارشنبه مـاه کـه بـه«لا تدور»معروف است،چگونه است؟حضرت در پاسخ نوشت:هر کس‌ در‌ چنین‌ روزی که برخی به آن فال بد می‌زنند و می‌گویند«یوم الأربعاء لا‌ تدور‌»سفر کـند از هـر بـلایی و از هر بیماری محفوظ می‌ماند و خدا خواسته‌های او را برآورده مـی‌کند‌ (4) 🌸ج- تاملی در نحس بودن 13فروردین الف- سابقه آن در غرب و مسیحیت فرخندگی و شومی روزها در فرهنگ بسیاری از کشورها دیده می‌شود حتی مرکز تمدن غربی،برای طبقۀ سیزده،عدد 1+12 می‌آورند یا اصلا شماره‌ای نمی‌گذارند تا از شومی عدد 13 در امان باشند(1). ما درباره این که ۱۳ از چه زمانی در ایران تبدیل به یک عدد نحس شد، برخی از محققان عقیده دارند که اعتقاد به نحوست عدد سیزده اثری است که از ارتباط و مجاورت با عالم مسیحیت به زرتشتیان و بعد از آنان مسلمانان انتقال پیدا کرد. چون یهودای اسخریوطی یکی از دوازده حواری مسیح، نقشه کشید تا مسیح را تسلیم مخالفانش کند و او سیزدهمین فردی بود که به جرگه مسیح و یازده شاگرد دیگرش در آمده بود، مسیحیان سیزده را نحس دانستند. چون با سیزده نفره شدن جمع مسیح و یارانش، مسیح گرفتار و محاکمه و به دار آویخته شد. 🌺ب- وجود برخی روایات ضعیف در بحار که علت نحوست روز 13هرماه را هم بیان می کند از جمله اینکه پسر حضرت نوح و همسر لوط – که هردو ناصالح بودند- در سیزدهم ماه مردند(5).... دلایل عقلی و نقلی دیگر، بی اعتباری این حدیث بدون سند و مرسله را تایید می کند.. 🌻🌸نتیجه اگر در متون اسلامی، نحوستی به ایام خاصی نسبت داده شده (آنهم نقل نظر مردمان خاص) به خاط اتفاق (عذاب الهی) است که بر آن مردم از از جمله قوم عاد نازل شده است.و این ایام نسبت به آنان نحس تلقی می گردد نه به همه انسان ها در سرزمین های دیگر. از نظر اسلام، روز 13فروردین، نحس نیست. این خرافه از فرهنگ های دیگروارد شده است 🌻منابع و پا نوشت ها 1-سبحانی،جعفرفرخندگی و شومی روزها از دیدگاه عقل و شرع فصلنامه .کلام اسلامی » بهار 1390 - شماره 77 .از صفحه 5 تا 14 2- طباطبايى، محمدحسين، ترجمه تفسير الميزان، ج19 ص116 3- ابن بابويه، محمد بن على، الخصال ؛ ج2 ؛ ص391 4-ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول ص: 483 5-مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بيروت) (ط - بيروت) ؛ ج56 ؛ ص66 🌸لطفا این مقاله را منتشر کنیدتا مردم از خرافۀ نحس بودن13دست بردارند🌸
رهبر فرزانه حضرت ایت الله خامنه ای(مد ظله): اسلامی ملت ایران....مایه و ایرانی است،وهمواره چنین باد. (بیانیه انقلاب) 🌺 12 فروردین،روز جمهوری اسلامی، مبارک باد🌺🌺🌺🌹🌸🌹
🔵فاصله زمانی بعثت پیامبران اولوالعزم ✅با توجه به عدم بیان دقیق متون تاریخی در این زمینه اطلاعات دقیقی از این فاصله ها در اختیار نیست. اما در بعضی از کتابها مطالب متفاوتی در این زمینه آمده است که از مجموعه آنها می توان اینطور نتیجه گیری کرد: 🔵🔷⏪⏪فاصله حضرت آدم (ع) تا حضرت نوح (ع) بیش از 1200 سال،فاصله حضرت نوح (ع) تا حضرت ابراهیم (ع)حدود2240سال، فاصله حضرت ابراهیم (ع) تا حضرت موسی (ع) حدود 900 سال ،فاصله حضرت موسی (ع) تا حضرت عیسی (ع) حدود 1900 سال و فاصله حضرت عیسی (ع) تا حضرت محمد (ص) حدود 620 سال بوده است. در روایتی آمده است که: امام صادق (ع) فرمود: "بین حضرت نوح (ع) و ابراهیم خلیل (ع) هزار سال فاصله بود." ⏬⏬منابع [1] مجلسی محمد باقر ، بحار، ج 76، ص 91 [2] المقدسی، مطهر بن طاهر، ، البدء و التاریخ، ترجمه شفیعی کدکنی، محمدرضا، ج 1، ص 238، تهران، چاپ اول، 1374 ش. [3] بن سعد، محمد، الطبقات الکبری، ترجمه، مهدوی دامغانی، محمود، ج 1، ص 41، تهران، انتشارات فرهنگ و اندیشه، 1374 ش. به نقل از سایت اسلام کوئیست. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺سالروز بعثت نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) مبارک باد🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تاریخچه زمین زمین سیاره‌ای منحصر بفرد در منظومه شمسی است که در آن آب و اکسیژن و نیتروژن که برای حیات ضروری‌اند، وجود دارد. اولین موجودات زنده حدود #3.8 _میلیارد_سال پیش و اولین دایناسورها حدود 150 میلیون سال پیش در زمین ظاهر شدند. مهمترین عناصر تشکیل دهنده ی پوسته زمین رسوبات و سنگهایی هستند که از مواد کانی مختلفی مانند اکسیژن، کربن، کلسیم، سیلیکون و ... بوجود آمده اند. https://www.beytoote.com/scientific/chera/history3-earth-life.html
آفرینش کرات آسمانی گرچه دانشمندان-برخلاف زمین- از روی اسناد و فسیل ها و... تاریخ دقیقی برای خلقت دیگر کرات آسمانی ذکرنکرده اند. ولی به استناد آیات9-12فصلت و آیه 30انبیا، اول کره زمین سپس دیگر کرات خلق شد.
🌹وَ الرُّجْزَ فَاهْجُر؛ و از پليدى دور شو. (مدثر/5)🌹 🔵آيه فوق مفهوم جامعى دارد كه هرگونه انحراف و عمل زشت و پليد، و هر كارى را كه موجب خشم و عذاب الهى در دنيا و آخرت مىگردد شامل مىشود. ✅مسلم است پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله حتى قبل از نبوت از اين امور پرهيز و هجران داشت ولى در اينجا به عنوان يك اصل اساسى در مسير دعوت الى اللّه، و نيز به عنوان يك الگو و اسوه براى همگان، روى آن تكيه شده است. (برگزيده تفسير نمونه، ج5، ص: 325). 🌸🌻🌺🌹🌷🌹مبعث پیامیر رحمت(ص) مبارک تدوین و تحقیق: علی اکبر صیدی @quranlifstil
مشاهده کتب مرتبط با ولایت فقیه بصورت برخط(آنلاین) ولايت فقيه : رهبري در اسلام تألیف جوادی آملی ، عبدالله ، 1312 - http://lib.eshia.ir/10920/1/0 راسات في ولاية الفقيه وفقه الدولة الإسلامية نویسنده : المنتظري، الشيخ حسين علي http://lib.eshia.ir/15296/1/1 ولايت فقيه( حكومت اسلامى- ويرايش جديد) خمينى، روح‌الله، رهبر انقلاب و بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران http://lib.eshia.ir/11193/1/0 ولايت فقيه نویسنده : كريمی، جعفر http://lib.eshia.ir/26375/1/11 تدوین و تحقیق: علی اکبر صیدی @quranlifstil
10019736983567-FA-velayatfaghih.pdf
861.4K
ولایت فقیه به زیان ساده- محمد رضا اکبری
بانک جامع مقالات ولایت فقیه و حکومت اسلامی http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=3613&Itemid=167&lang=fa
🐰در شرایط کنونی که همه زورگویان جهان(آمریکا و طرفدارانشان) علیه ایران اسلامی بسیج شده به هرگونه تهدید وفشار (نظامی، و...) دست می زنند؛! از قرآن کریم، چه راهکار هایی و چه درس هایی می آموزیم؟ ✅جواب 👊👊قرآن کریم، توصیه می کند که از دشمن نترسید، مقاومت کنید، وبا حفظ وحدت، توانایی های داخلی خود را تقویت کنید تا دشمن ترسیده و عقب نشینی کند.... 🌷چند راهکار از قرآن کریم نقل می کنیم 1️⃣ از دشمن نترسید : فَلا تَخْشَوْهُمْ(بقره/150؛ مائده/3). 2️⃣ از تجهیزات و امکانات مادی دشمن شگفت زده نشوید(وحشت نکنید): !!! فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ(توبه/55؛بقره/85) 3️⃣اگر ایمان به خدا داشته و برد بار باشید، با تجهیزات و نیروهای اندک،بردشمن غلبه خواهید کرد: كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ(بقره/249) 4️⃣وحدت و انسجام داشته باشید: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا(آلعمران/103) 5️⃣ توانمندی های داخلی خود راتقویت کنید تا دشمن ترسیده و عقب نشینی کند....: وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُم 6️⃣اگر به خدا ایمان داشته به فرامینش عمل کنید، همواره امداد های غیبی و نصرت الهی، شامل حال شما خواهد بود. قرآن کریم نمونه هایی از این خودش را نسبت به ذکر کرده است: 🌻این به چند صورت قابل تصور است👇👇 الف- ✅امداد نظامی توسط کشگریان نامرئی(فرشتگان وحوادث طبیعی نظیر باد و باران و...) (احزاب/9؛ آل‌عمران/123-125) ب-✅ خدا وند متعال، رعب و وحشت در دل دشمن انداخت(انفال/12؛حشر/2) ج-✅ خدا وند متعال، تعداد دشمن را در چشم مسلمین کم جلوه داد تا با آرامش خاطر مقابله کنند)انفال/43-44) د-✅ خدا وند متعال، در قلب پیامبر(ص) و مؤمنان آرامش ایجاد کرده روحیه آنها را برای مقابله با دشمن،تقویت نمود(آل عمران/ 126؛انفال/10؛توبه/26) 👊👊سرانجام، دشمن در این جنگ ها شکست خورد. 🌺 مسلمین ،هرگاه طبق قرآن پیش روند؛ پیروز خواهند شد تدوین و تحقیق: علی اکبر صیدی🌺🌺🌹🌹🌻🌾🌸🌺🌷🌻
⛔گرایش به دشمن) طرح دوستی،اعتماد و...) ممنوع⛔ 🔵 کریم در آیات51-52 و 57 مائده از و همپیمانی با (یهود و نصارا و..) می کند و آندسته از مسلمین(منافق) را که دست دوستی بسوی آنان دراز می نماید؛بشدت ملامت کرده میفرماید: چنین افرادی بعدا از این کارشان پشیمان خواهند شد. 🔵همچنین در آیه113 هود، بصراحت از اعتماد و گرایش به دشمن منع کرده میفرماید، در اینصورت شما را فراگرفته، هیچ گری داشت. 🐍⏬حال باید دید😈👇👇: 📛حدود یک سال است که عده ای از مسولین ایران منت کشی اروپا و... را دنبال کرده به هشدار های رهبری نیز اصلا توجهی ندارند. قرآن کریم، چنین مسلمان نمایان را منافق مینامد📛 ⏬پی نوشت ✅يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْيهَودَ وَ النَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَ مَن يَتَوَلهَّم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنهْمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِين؛اى كسانى كه ايمان آوردهايد! يهود و نصارى را ولّى (و دوست و تكيهگاه خود،) انتخاب نكنيد! آنها اولياى يكديگرند و كسانى كه از شما با آنان دوستى كنند، از آنها هستند خداوند، جمعيّت ستمكار را هدايت نمىكند (مائده /51) ✅فَترَى الَّذِينَ فىِ قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَرِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نخَشىَ أَن تُصِيبَنَا دَائرَةٌ فَعَسىَ اللَّهُ أَن يَأْتىَِ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُواْ عَلىَ مَا أَسرَّواْ فىِ أَنفُسِهِمْ نَادِمِين (ولى) كسانى را كه در دلهايشان بيمارى است مىبينى كه در (دوستى با آنان)، بر يكديگر پيشى مىگيرند، و مىگويند: «مىترسيم حادثهاى براى ما اتفاق بيفتد (و نياز به كمك آنها داشته باشيم!)» شايد خداوند پيروزى يا حادثه ديگرى از سوى خود (به نفع مسلمانان) پيش بياورد و اين دسته، از آنچه در دل پنهان داشتند، پشيمان گردند! (مائده /52). ✅يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الَّذِينَ اتخَّذُواْ دِينَكمُْ هُزُوًا وَ لَعِبًا مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكمُْ وَ الْكُفَّارَ أَوْلِيَاءَ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِين ؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد! افرادى كه آيين شما را به باد استهزاء و بازى مىگيرند- از اهل كتاب و مشركان- ولىّ خود انتخاب نكنيد 1 و از خدا بپرهيزيد اگر ايمان داريد! (مائده /57) ✅وَ لَا تَرْكَنُواْ إِلىَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ مَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُون و به كسانى كه ستم كردهاند متمايل مشويد كه آتش [دوزخ] به شما مىرسد، و در برابر خدا براى شما دوستانى نخواهد بود، و سرانجام يارى نخواهيد شد. (هود/113) 🙈منافقان را در هرلباسی بشناسیم🙈 تدوین و تحقیق: علی اکبر صیدی @quranlifstil
سلام علاقمندان به دید گاه های سیاسی-اجتماعی قران، مطالب را در کانال سبک زندگی قرانی دنبال نمایند. پیوند کانال @quranlifstil
هدف از خلقت انسان از ديدگاه قرآن و عقل الف: هدف آفرينش از ديدگاه عقل از نظر عقلي آفرينش نوعي احسان و فيض از جانب خداوند نسبت به موجودات ممكن است؛.[3] از نظرگاه عقل اساساً اصل آفرينش يك گام تكاملي عظيم است، زيرا چيزي را از عدم به وجود آوردن، و نيستي را هستي دادن، و صفر را به مرحلة عدد رساندن است،.[4] ب: هدف آفرينش در قرآن: قرآن با بينشي عميق، سرنوشت نهايي و هدف از آفرينش انسان و حتّي جهان را مورد بررسي و كنكاش قرار داده و مقصد و مقصود مشخصي را براي آفرينش بيان نموده است. چرا كه آفرينش اين جهان بزرگ و خلقت موجود عظيمي به نام انسان، نمي‌تواند بدون هدف و باطل باشد. قرآن كريم مي‌فرمايد: «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ؛ آيا مي‌پنداريد كه شما را بيهوده آفريده‌ايم و به سوي ما باز نمي‌گرديد؟»[5] يا در جاي ديگر در ارتباط با كل نظام هستي مي‌فرمايد:‌ «يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً.» حال اين سؤال رخ مي‌نمايد كه اين هدف از نظرگاه قرآن كريم چيست؟ قرآن كريم براي آفرينش انسان اهدافي را بيان نموده است كه برخي از آن‌ها اصلي، برخي تبعي و ابزاري، و برخي به منزلة نتيجه مي‌باشد. از اين ميان مي‌توان به موارد زير اشاره نمود: الف) آزمايش و ابتلاء: در آياتي از قرآن كريم، هدف از آفرينش انسان‌ها آزمايش و امتحان دانسته آن شده است، از جمله كه مي‌فرمايد: «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً؛[6] خداوند مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي‌كنيد و او شكست‌ناپذير و بخشنده است.» اين امتحان برمي‌گردد به ظهور و بروز كمالات انساني كه در مقدّمه اشاره شد. ب) علم توحيد: در آية ديگر، هدف از آفرينش آدمي را علم به قدرت بي‌پايان الهي و آگاهي به يگانگي او مي‌داند، آن‌جا كه مي‌فرمايد: «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ؛[7] خداوندي كه هفت آسمان را آفريد و از زمين نيز همانند را، فرمان او پيوسته فرود آيد تا بدانيد خداوند (يگانه) و بر همه چيز توانا است.» [8] معرفت خدا و علم توحيد زمينه‌ساز بالاترين كمالات است براي انسان كه سودش به خود انسان برمي‌گردد نه خداوند، چرا كه او غني مطلق مي‌باشد. ج) عبادت: در موردي ديگر، از عبادت به عنوان هدف آفرينش انسان و جن نام برده شده است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ؛[9] من جنس و انس را نيافريدم جز براي اين‌كه عبادتم كنند.» (و بدين‌وسيله به قلّة كمالات راه يابد). د) رسيدن به رحمت الهي: در برخي از آيات قرآني، هدف از آفرينش انسان را رسيدن به رحمت بي‌پايان الهي مي‌داند و مي‌فرمايد: «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ؛[10] اگر پروردگارت مي‌خواست، همة مردم را يك امت قرار مي‌داد، ولي آن‌ها همواره مختلفند، مگر كسي كه مورد رحمت الهي قرار گيرد، و براي همين (پذيرش رحمت) خداوند آن‌ها را آفريد». آيات ياد شده، چهار هدف مهم و اساسي را براي آفرينش آدمي بيان نموده كه برخي اصلي، برخي ابزاري و وسيله‌اي است (براي رسيدن به هدف اصلي)، و برخي به منزلة نتيجه مي‌باشد: 1. آزمايش انسان‌ها. 2. علم به قدرت بي‌پايان الهي. 3. عبوديت. 4. رسيدن به رحمت الهي. در اين ميان، مي‌توان گفت رسيدن به کمال و نزديک شدن به خداوند بالاترين هدف آفرينش است، چرا كه مراد از بندگي رسيدن به اوج كمال و قلّة سعادت بشري است و انسان كامل كسي است كه به جوار و آستان قرب الهي راه يافته و در نتيجه، از رحمت بي‌پايان او بهره‌مند شده است. اين بهره‌مندي از رحمت الهي، نتيجة عبوديت و رسيدن به مرتبة كمال انساني است. بنابراين، هدف اصلي از آفرينش انسان رسيدن به کمال است. امّا آزمايش بندگان و عبادت از هدف‌هاي متوسط و ابزاري و براي رسيدن به آن هدف عالي يعني کمال مي‌باشد. بهره‌مندي از رحمت بي‌پايان الهي هم نتيجة رسيدن به کمال است.[11] بنابراين، در يك جمله مي‌توان گفت هدف از خلقت انسان عبوديت و رسيدن به مرتبة كمال و استفاده از رحمت بي‌پايان الهي است. دادن رحمت نيز، مقتضاي ذات الهي است؛ يعني ذات او اين‌گونه فياض است كه رحمت از او صادر مي‌شود و هر موجود را به كمال شايسته خويش مي‌رساند.
پي نوشت ها:. [3] . مطهري، مرتضي، معارف اسلامي، در آثار استاد مطهري، قم، معاونت امور اساتيد و دروس معارف اسلامي، چاپ سوّم، 1377، ص 17. [4] . ر. ك: در ساحل انديشه، مؤسسة تعليماتي و تحقيقاتي امام صادق ـ عليه السّلام ـ ، ص 86. [5] . مؤمنون/ 115. [6] . ملك/ 2. [7] . طلاق/ 12. [8] . طلاق/ 12. [9] . ذاريات/ 56. [10] . هود/ 119. [11] . ر.ك: مكارم شيرازي، ناصر و همكاران، تفسير نمونه، تهران دارالكتب الاسلاميه، ج 22، ص 384 ـ 396.
خدا قبل از این که خالق باشه چه می کرد
خداوند قبل از آفرینش مشغول چه کاری بوده است؟ https://article.tebyan.net/267179
ز مهم‌ترین نکات به هنگام مطالعه و تحقیق، به ویژه در مباحث فلسفی یا کلامی این است که مراقب باشیم که اولاً به معانی و مفاهیم کلمه توجه داشته باشیم و ثانیاً مراقب باشیم که ذهن در آنها دچار «خلط مبحث» نگردد. در حال قبل از پاسخ باید به مقدماتی توجه نمود: الف – معنای «ازلی» این است که وجودش قدیم است و حادث نیست؛ مسبوق به عدم نمی‌باشد. یعنی چنین نیست که قبل از بودن نبوده باشد و بعداً پدید آمده باشد که نیاز به پدید آورنده داشته باشد. خواه چیزی بیافریند و یا نیافریند. معنای «ابدی» نیز در مقابل «فانی» است. یعنی چنین نیست که زمانی فنا و عدم به او راه یابد و بعد از بودنش نابود شود. خواه چیزهای مجددی بیافریند و یا نیافریند. ب – او هستی و کمال محض است، لذا از هر کاستی، نیستی و نقصی، به ویژه نقص «قائم بودن هستی‌اش به غیر» و نیز «زوال پذیری» منزه است و این صفات که ویژگی‌های مخلوق حادث شده و زوال پذیر است به او راه ندارد. «سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ». ج – یکی از مشکلات ذهنی ما این است که یک لفظ «خدا» را به جای تمامی اسمای الهی به کار می‌بریم و همین خود محدودیت در شناخت ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، درست است که همه اقشار و صنوف آدمی، انسان هستند، اما اگر فقط اسم «انسان» برای اشاره به این موجود به کار گرفته شود، دیگر شناخت مراتب او ممکن نخواهد بود. یعنی معلوم نمی‌شود که بالاخره این انسان مرد است یا زن؟ کارگر یا کارمند است یا پزشک یا مهندس ...؟ ایرانی است یا اتباع کشورهای دیگر؟متأهل است یا مجرد؟، همسر و پدر، مادر، برادر یا خواهر هست یا نیست و ...؟ اینها همه اسم است که معرف «انسان» در جلوات متفاوت است. اسمای الهی نیز همین‌گونه است. همه اسم‌های کمالیه، اسم اوست، اما علیم، حکیم، رب، معبود، خالق، کریم و ... هر کدام به معنایی و مفاهیمی اشاره دارد. د – اسمای الهی گاهی اسمای ذات هستند و گاهی اسمای افعالی. یعنی ذات در مقام ظهور ، وگرنه خود ذات «لا اسم له و لا رسم له» می‌باشد. یعنی تعینی ندارد. هستی و کمال محض که تعین پذیر نیست. اما در مقام ظهور اسمایی (نشانه‌هایی) قابل شناخت هستند که به اسما یا صفات ذاتی و اسما یا صفات افعالی تقسیم می‌گردند. اما فعل خداوند حکیم،پایان یافتنی نیست و منحصر به پاداش یا عقوبیت انسان نیز نمی‌باشد تا چنان چه در سۆال آمده بود [آیا با آن عظمت مشغول پاداش و عقوبت است؟]،این ذهنیت پیش آید که پس از قیامت چه؟افاضه فیض،حیات بخشی،خلق جدید،ربوبیّت و ...همیشه ادامه دارد و البته باید توجه شود که پاداش یا عقوبت انسان نیز همین ظاهر بهشت و جهنمی که شناختیم، با نعماتی چون سیب و گلابی بهشتی یا عذاب‌هایی چون آتش و زقوم نیست،بلکه همه تجلی مراتب وجودی انسان است که در خلق جدید ظاهر می‌شود.«هر زمان نو می‌شود دنیا و ما بی‌خبر از نو شدن اندر بقا» به عنوان مثال: اسما یا صفاتی چون: حی، علیم، قادر، واحد، احد و بالتبع بی‌همتایی، بی‌مِثلی (لیس کمثله شیء)، اسمای ذاتی خداوند متعال هستند و اسمایی چون: خالق، کریم، رازق، رحمان، رحیم و ... اسمای و صفات افعالی او هستند. و – زمان نیز در تعریف طبیعی به «عدد السنین» گفته می‌شود، یعنی شمارش شبانه روز، هفته، ماه و سال که به گردش زمین و خورشید مربوط است که همه مخلوقند. اما در تعریف فلسفی به «قبل و بعد» اطلاق می‌شود. بدیهی است چنان که بیان شد «قبل و بعد» به ذات اقدس الهی راه ندارد، اما به فعل او راه دارد. قبل از آن که انسان خاکی را بیافریند، ملائک و زمین را آفرید و بعد از آن که انسان را آفرید، نسل او را منتشر کرد و بعد از حیاتش در این دنیا، او را به عوالم دیگر می‌برد و پس از این که توبه و استغفار کرد، او را مشمول غفران و رحمت خود قرار می‌دهد. لذا «وعده» و «وعید» دارد. ز – در مورد آغاز آفرینش مخلوق، برخی از فلاسفه قائلند که چون خدا همیشه فیاض بوده، پس همیشه فیض پذیر (مخلوق) هم بوده است و یا چون همیشه خالق بوده، پس همیشه خلق بوده است و از همین محمل، برخی نیز با خلط مبحث، قائل به ازلیت مخلوق نیز می‌گردند. در صورتی که اولاً ازلیت و حدوث، زمانی نیست و ثانیاً حدوث اشیاء به قائم بالذات نبودنشان است. چنانچه بوعلی سینا و ملاصدرا به هیچ وجه مخلوق ازلی را به معنای قائم بالذات نمی‌دانند. لذا منافاتی در ازلیت برخی از مخلوقات مجرد با ازلیت و وحدانیت خداوند متعال قایل نیستند. و برخی دیگر این معنا را دلیل بر ازلی قلمداد نمودن ماده گرفته‌اند، در حالی که هیچ دلیلی ندارد که خلقت همه مادی باشد، تا اگر گفته شد ازلیت خلق، به مثابه ازلیت ماده باشد. ح – برخی دیگر (به ویژه متکلمین)، بر اساس آیاتی چون دو آیه ذیل، قائل بر این هستند عالم به لحاظ پیدایش نیز حادث (مسبوق به عدم) است: آفرینش «بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ كُن فَیَكُونُ» (البقره، 117)
[او] پدید آورنده آسمانها و زمین [است]، و چون به كارى اراده فرماید، فقط مىگوید: «[موجود] باش» پس [فوراً موجود] مىشود. «بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنَّى یَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُن لَّهُ صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَیْءٍ وهُوَ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ» (الانعام، 101) پدیدآورنده آسمانها و زمین است. چگونه او را فرزندى باشد، در صورتى كه براى او همسرى نبوده، و هر چیزى را آفریده، و اوست كه به هر چیزى داناست. متکلمین (و حتی برخی از فلاسفه) استناد می‌کنند که عالم هستی، قبل از بودن، نبوده است. خدا بود و هیچ نبود و این امر منافاتی با اسماء و صفات کمالیه ندارد. لازمه خالق بودن، این نیست که حتماً خلق هم بکند، چرا که پس از خلق کردن خالق نشده است. بلکه ما پس از خلق شدن، شناختیم که او خالق است. پس ذات حق تعالی خالق است، چه خلق بکند و چه نکند. این دیدگاه معتقد است که خداوند متعال «علیم» است، چه علمش را تجلی داده و «معلوم» را پدید بیاورد و چه پدید نیاورد. ما از «معلوم» پی‌ می‌بریم که او «علیم» است، اما علیم بودن او مستلزم بودن و پی‌بردن ما نمی‌باشد. چنان چه ما کُنه علم او نیز پی‌بریم، اما او علیم است. و از استنادات قائلین به حدوث عالم نیز خطبه اول نهج البلاغه است که در آن می‌فرماید، خداوند متعال خلقت را «انشا و ابتدا» کرد: «... صیرٌ اِذْ لا مَنْظُورَ اِلَیْهِ مِنْ خَلْقِهِ، مُتَوَحِّدٌ اِذْ لاسَكَنَ یَسْتَأْنِسُ بِـهِ وَ لایَسْتَوْحِشُ لِفَقْدِهِ * اَنْشَأَ الْخَلْقَ اِنْشاءً، وَابْتَدَأَهُ ابْتِداءً ...» (نهج البلاغه، خطبه اول) ترجمه: بیناست بدون احتیاج به منظرگاهى از آفریدهایش، یگانه است چرا كه او را مونسى نبوده تا به آن انس گیرد و از فقدان آن دچار وحشت شود * انشاء و محقق کرد خلقت را انشاء کردنی، و آفرینش را آغاز كرد... . اسمای الهی گاهی اسمای ذات هستند و گاهی اسمای افعالی. یعنی ذات در مقام ظهور. وگرنه خود ذات «لا اسم له و لا رسم له» می‌باشد. یعنی تعینی ندارد. هستی و کمال محض که تعین پذیر نیست. اما در مقام ظهور اسمایی (نشانه‌هایی) قابل شناخت هستند که به اسما یا صفات ذاتی و اسما یا صفات افعالی تقسیم می‌گردند ط- اما فعل خداوند حکیم، پایان یافتنی نیست و منحصر به پاداش یا عقوبیت انسان نیز نمی‌باشد تا چنان چه در سۆال آمده بود [آیا با آن عظمت مشغول پاداش و عقوبت است؟]، این ذهنیت پیش آید که پس از قیامت چه؟ افاضه فیض، حیات بخشی، خلق جدید، ربوبیّت و ... همیشه ادامه دارد و البته باید توجه شود که پاداش یا عقوبت انسان نیز همین ظاهر بهشت و جهنمی که شناختیم، با نعماتی چون سیب و گلابی بهشتی یا عذاب‌هایی چون آتش و زقوم نیست، بلکه همه تجلی مراتب وجودی انسان است که در خلق جدید ظاهر می‌شود. «هر زمان نو می‌شود دنیا و ما – بی‌خبر از نو شدن اندر بقا». البته این مباحث بسیار مفصل است و مستلزم مطالعات دقیق و مرحله‌ای در فلسفه و کلام می‌باشد. «یَسْأَلُهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ » (الرحمن، 29) هر كه در سمانها و زمین است از او درخواست مىكند. هر زمان، او در كارى است. «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحقِّ إِن یَشَأْ یُذْهِبْكُمْ وَیَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِیدٍ» (إبراهیم، 19) آیا در نیافتهاى كه خدا آسمانها و زمین را به حق آفریده؟ اگر بخواهد شما را مىبرد و خلق تازهاى مىآورد، «أَفَعَیِینَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِی لَبْسٍ مِّنْ خَلْقٍ جَدِیدٍ» (ق، 15)مگر از آفرینش نخستین [خود] به تنگ آمدیم؟ [نه!] بلكه آنها از خلق جدید در شبههاند.
🌺نگاه به گوینده (من قال) در قرآن و سنت🌺 امروزه عده ای، با استناد به کلام منسوب به امام علی ع(انظر الی ما قال...)،سخنان شبیه حق! را از افراد معلوم الحال نقل میکنند! این در حالی است که آیات متعدد قرآن و احادیث ،بر تعقل و بررسی سخنان(افراد فاسد و فاسق و...) تاکید دارد: ✅إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ (حجرات/6) امام صادق(ع): ✅فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ هذَا عَمَّنْ تَأْخُذُونَهُ؟ فَإِنَّ فِينَا- أَهْلَ الْبَيْتِ فِي كُلِّ خَلَفٍ عُدُولًا يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ وَ انْتِحَالَالْمُبْطِلِينَ وَ تَأْوِيلَ الْجَاهِلِينَ» (كافي (ط - دار الحديث)، ج1، ص: 77) ✅سئل أبو جعفر عليه السلام عن تأويل قوله تعالى «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» فقال: الى علمه الذي يأخذه عمن يأخذه؟ (من لا يحضره الفقيه، ج4، ص: 579) ✅حضرت علی (ع) در جایی دیگر با توجه به شعار خوارج که برگرفته از قرآن است و می‌گفتند: لَا حُکْمَ إِلَّا لِلَّه‌؛ آن حضرت(ع) فرموده است: کَلِمَهْ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا بَاطِل‌. بله. در دانش های تجربی و علوم تجربی شاید «من قال» مهم نباشد. ولی در مسایل دینی و اعتقادی و سیاسی «من قال» مهم است
قَالَ النَّبِيُّ ص غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ تَرَوْنَ الْعَجَائِب چشمان خود را از حرام فرو بندید تا شگفتی ها را ببینید مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج14، ص: 270
نگاهی گذرا به دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف.pdf
21.74M
نگاهی گذرا به فهرست دست آورد ها و پیشرفت های ایران در سایه انقلاب اسلامی در ابعاد گوناگون👆👏👏👏👏👏🌸🌸🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌺🌺 🌹👆متن کامل کتاب سکوی افتخار👆🌹 🌺لطفا تا میتوانید این فایل را پخش کنید تا همه بدانند که انقلاب اسلامی چه خدماتی به مردم ایران ارایه کرده است🌺