eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
7.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
469 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir گپ | نسیم رضوان https://gap.im/quranlive ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۸/۱۲/۱۹) موضوع: سوره مبارکه صف در مجموع ۱۴ آیه سوره، با سه عبارت تکراری "یا ایها الذین آمنوا" مواجه هستیم: ابتدای آیات ۲، ۱۰ و ۱۴. این عبارت نشان می دهد که: سوره مربوط به جامعه مومنین است. دستورات این سوره فردی نبوده و اجتماعی است. تکرار "یاایهاالذین آمنوا" نشان می دهد که: سوره سه مجموعه دارد و در هر مجموعه خطاب به مومنین، مطلبی را به آنها تذکر می دهد. از این سوره به راحتی می شود دو مطلب را به دست آورد: الف. اهمیت حکومت اسلامی؛ ب. وعده جهانی شدن اسلام. آیه ۱: سبح لله ما فی السماوات و ما فی الارض: اولین جمله این سوره تاکید بر این دارد که همه موجودات این عالم در حال تسبیح خدا هستند. با زبان حال یا با زبان قال می گویند که در عملکرد و خلقت خدا عیب و نقصی وجود ندارد. و هو العزیز الحکیم: عزیز یعنی کسی که اگر اراده کرد کاری را انجام بدهد هیچکس نمی تواند آن را بر هم بزند. حکیم یعنی کسی که عملکرد او حکمیانه و هدفمند است. ارتباط این دو جمله: چرا همه عالم او را تسبیح می کنند؟ چون او عزیز و حکیم است. آیه ۲: یا ایها الذین آمنوا لم تقولون ما لا تفعلون: در این آیه خطاب به مومنان، آنها را توبیخ می کند که چرا وفای به عهد نمی کنند؟ چرا به آنچه تعهد داده اند عمل نمی کنند؟ آیه ۳: کبر مقتا عند الله ان تقولوا ما لا تفعلون: این آیه اعلام خشم خدا نسبت به بی تعهدی مومنانی است که به آنچه تعهد داده اند عمل نمی کنند. آیه ۴: ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله ... : این آیه نقطه مقابل افراد قبل را بیان می کند. کسانی که در راه خدا و در صفوفی منظم و منسجم و زیر چتر یک رهبر واحد می جنگند و خداوند آنها را دوست می دارد. کانهم بنیان مرصوص: گویی صفوف آنها مانند بنایی سُربین است. آنچنان منظم و تحت فرماندهی واحد هستند که هیچکس نمی تواند بین آنها نفوذ کند. مقایسه بین دو گروه: گروهی که خدا بر آنها خشم می گیرد با گروهی که خدا آنها را دوست دارد. پس آنهایی که مورد خشم خدا هستند کسانی هستند که به رهبر خود تعهد دادند ولی زمانی که رهبر به آنها نیاز داشت، پای کار نیامدند. آیه ۵: و اذ قال موسی لقومه یا قوم ... : در این آیه و آیه بعد، بی تعهدی اقوام گذشته به رهبران دینی را برای ما مثال می زند. موسی (علیه السلام) به عنوان رهبر دینی و بنی اسرائیل به عنوان قومی که پیامبرشان را با بی تعهدی اذیت کردند و خداوند هم توفیق هدایت را از آنها سلب کرد. آیه ۶: و اذ قال عیسی ابن مریم یا بنی اسرائیل ... : پس از آزار موسی (علیه السلام) با اینکه بنی اسرائیل، به حضرت عیسی (علیه السلام) تعهد داده بودند و ایشان پیامبری و حقانیت خودش را اثبات کرده بود و به آمدن پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) بشارت داده بود؛ آگاهانه پیامبر آخرالزمان را انکار کردند و معجزه او را سحر نامیدند. آیه ۷: و من اظلم ممن افتری علی الله الکذب ... : چه کسی ظالم تر است از کسانی که دروغ بستند بر خدا. پیامبر (صلی الله علیه و آله) حقانیت خودش و اسلام را ثابت کرد؛ ولی آنها با اینکه فهمیدند، انکار کردند. بازتاب عملکرد و ظلم شان این است که خدا به آنها توفیق هدایت و پذیرفتن حق را نمی دهد. آیه ۸: یریدون لیطفئوا نور الله بافواههم ... : دشمنان اسلام می خواهند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند؛ ولی خدا اراده کرده نورش کامل شود هرچند کافران خوش نداشته باشند‌. آیه ۹: هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق ... : اراده کامل شدن نور خدا اینگونه محقق می شود که: پیامبری را می فرستد همراه با هدایت و دین حق، و اراده خدا بر این است که دین حق بر همه ادیان غلبه کند هرچند مشرکان خوش نداشته باشند. https://eitaa.com/quranlive
https://eitaa.com/quranlive
https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانواده_قرآنی--_981221_-.mp3
23.88M
#خانواده_قرآنی_جلسه15_استاد_فیض_آبادی_21اسفند98 https://eitaa.com/quranlive
#کرسی_خانواده_قرآنی_استودیو_دارالقرآن https://eitaa.com/quranlive
قرآنی خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی 21اسفند 98 موضوع: آسیب های خانواده 1-اختلافات خانوادگی برای مسائل دینی؛ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (تغابن/14) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد بعضى از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند، از آنها بر حذر باشيد، و اگر عفو كنيد و صرفنظر نمائيد و ببخشيد (خدا شما را مى‏بخشد) چرا كه خداوند بخشنده و مهربان است. خطاب آیه به اهل ایمان است معلوم پس دشمنی و اختلاف برای تعارضات دینی مد نظر است. فَاحْذَرُوهُمْ؛ اگر زن یا مرد یا فرزندان درخواست غیر دینی داشت، گوش نکنید و جلوی گناه را بگیرید. اگر دعوا شد سه کار انجام دهید؛ تَعْفُوا ؛ بدون کینه همدیگر را ببخشید. وَ تَصْفَحُوا ؛ خطاهای هم را نادیده بگیرید. وَ تَغْفِرُوا؛ دنبال مجازات و انتقام نباشید. إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ (*) فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أَطِيعُوا وَ أَنْفِقُوا خَيْراً لِأَنْفُسِكُمْ ... (تغابن/15-16)اموال و فرزندانتان وسيله آزمايش شما هستند، و اجر و پاداش عظيم نزد خدا است.بنا بر اين تا آنجا كه در توان داريد تقواى الهى پيشه كنيد، و گوش دهيد و اطاعت نمائيد، و انفاق كنيد كه براى شما بهتر است... در نظام خانوادگی دائم در حال امتحان هستیم. اعضای خانواده در تعامل با یکدیگر تا جایی که می توانند تقوای الهی داشته باشند یعنی دقت کنند دچار گناه و ظلم نسبت به یکدیگر نشوند. محور زندگی باید اطاعت از خدا باشد تا مشکلات بی ایمانی به وجود نیاید. زن و شوهر نسبت به هم اهل انفاق و بخشندگی باشند این برایشان بهتر است. 2- آسیب بی حیایی و بی عفتی در خانواده قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ ....(*) وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ .... وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (نور/30-31)به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند، و فروج خود را حفظ كنند، اين براى آنها پاكيزه‏تر است.....و به زنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و روسرى‏هاى خود را بر سينه خود افكنند و زينت خود را آشكار نسازند مگر براى ....... آنها هنگام راه رفتن پاى‏هاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. و همگى به سوى خدا بازگرديد اى مؤمنان تا رستگار شويد. ایمان عامل عفت و پاکدامنی است. مرد و زن در ارتباط با نامحرم نگاهشان را کنترل کنند. مرد و زن پاکدامن باشند. زنان زینت خودشان را آشکار نکنند. زنان باید با روسری هایشان گریبانشان را بپوشانند. زنان پاهایشان را به زمین نکوبند تا جلب توجه کنند. 3- آسیب استفاده نامناسب از زنان بیرون از خانه وَ لا تُكْرِهُوا فَتَياتِكُمْ عَلَى الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَياةِ الدُّنْيا ؛ (نور/33) و كنيزان خود را براى تحصيل متاع دنيا مجبور به خودفروشى نكنيد اگر آنها ميخواهند پاك بمانند. زنان و دختران جوان را برای پول و تبلیغات کالا و ... مجبور به بی عفتی نکنید. زنانی که بیرون از خانه کار می کنند و برای کسب درآمد مجبور به بی عفتی می شوند در نظام خانوادگی تاثیر منفی دارد. از نظر قرآن کار کردن زنان بیرون از خانه با 4 شرط اشکال ندارد؛اضطرار و ضرورت – کار گروهی زنان-عدم اختلاط با نامحرم- با نظارت خانواده https://eitaa.com/quranlive
https://eitaa.com/quranlive
https://eitaa.com/quranlive
https://eitaa.com/quranlive
قرآنی خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی 28 اسفند 98 موضوع: آسیب های خانواده ا- عدم توجه به مسائل معنوی خانواده راههای جلوگیری از انحراف معنوی خانواده چیست؟ الف)ملاک زندگی رضایت خدا باشد با توجه به سیاق آیه يا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَکَ تَبْتَغي‏ مَرْضاتَ أَزْواجِکَ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ(تحریم/آیه1) معیار در زندگی ، باید رضایت خداباشد. گاهی زن یا مرد از یکدیگر درخواست نامشروع دارند که نباید اجابت گردد . زیرا ترجیح رضایت زن یا مرد بر رضایت خداوند ممنوع است. ب)در زندگی سخت نگیریم و قانون های سخت نگذاریم. ج)زن و مرد رازهای یکدیگر را افشا نکنند. د)به قول هایی که به یکدیگر می دهند عمل کنند. 2- موضوع فرزند طبق آیه لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ یخَلُقُ مَا یَشَاءُ یهَبُ لِمَن یَشَاءُ إِنَاثًا وَ یَهَبُ لِمَن یَشَاءُ الذُّکُورَ(49) أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْرَانًا وَ إِنَاثًا وَ یجَعَلُ مَن یَشَاءُ عَقِیمًا إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ(50- شوری) همه چیز در دست خداوند است پس زمانیکه از داشتن فرزند از دکترها ناامیدشدیم از خدا بخواهیم ،چنانکه حضرت زکریا (ع)می فرماید خدایا حالاکه من پیرم و همسرم نازاست از قدرت خودت به ما فرزندی عطا کن .در ادامه آیه می فرماید بعضی را دختر و بعضی را پسر می دهد و وهرکس را بخواهد عقیم می کند چون خدا علیم و قادر است.پس بچه دارشدن یا نشدن براساس مصلحت است. لذا سعی کنیم بخاطربچه دارشدن یا نشدن، پسر یا دخترشدن فرزند، زندگی خودمان را تلخ نکنیم. 3- بیماری بخاطر بیمارشدن زن یا مرد، زندگی را به هم نزنیم زیرا شفا و همه چیز دست خداست و صبور باشیم. 4-اذیت کردن زنان از جمله مواردی که در قرآن کریم به اذیت کردن زنان به آن اشاره شده است عبارتند از: ایلاء، ظهار، فشار بر زن جهت بخشیدن مهریه، رجوع بر زن بعد از تمام شدن عده او اذیت کردن زنان در دوران زندگی، طلاق و حتی بعد از آن ممنوع است. https://eitaa.com/quranlive
روضه یعنی بهشت الهی سالتون بهشتی