eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
7.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
469 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir گپ | نسیم رضوان https://gap.im/quranlive ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
خلاصه مباحث کرسی نهج البلاغه (۹۹/۳/۲۵) موضوع: خشم، شتابزدگی حکمت ۲۵۵: الحدّه ضرب من الجنون ... : تندخویی و خشم و غضب نابجا نوعی و شاخه ای از جنون و دیوانگی است؛ چون صاحب خشم پشیمان می شود و همین نشاندهنده این است که در آن لحظه عقلش کار نمی کرده است؛ و اگر اصلا پشیمان نشد همچنان دیوانه است و جنونش ادامه دارد و پایدار مانده است. حکمت ۱۹۴: متی اشفی غیضی ... : چه زمانی از غضب خودداری کنم و خشم را فرو برم؟ زمانیکه عصبانی هستم اما عاجزم از انتقام گرفتن که اینگونه مواقع می گویند صبر کن؛ یا زمانیکه قدرت انتقام دارم و به من گفته می شود ببخش؟ در اینجا امام (علیه السلام) ظاهرا جواب مطلب را نمی فرمایند؛ اما در حقیقت منظورشان این است که هر دو مورد، جای فرو بردن خشم است. حکمت ۴۸۰: اذا احتشم المومن اخاه ... : هنگامی که مومن، برادرش را به خشم بیاورد، به تحقیق از او جدا شده است. حضرت نمی فرمایند برادرم از من جدا می شود؛ بلکه حالت مقابل آن نیز هست و خودم نیز از برادرم جدا شده ام. نکته: خشم و غضب بی مورد و غیر الهی ناپسند است؛ ولی خشم و غضب به جا و به مورد، مورد نهی دین نیست. حکمت ۱۷۴ در باره کسی که برای خدا غضب می کند، بیان شده است. نامه ۷۶: و ایاک و الغضب ... : خطاب به عبدالله بن عباس می فرمایند: و بپرهیز از خشم که این، طیره (خفّت یا پرشی) از شیطان است و بدان، چیزی که تو را به خدا نزدیک کند از آتش دور می کند و آنچه تو را از خدا دور کند به آتش نزدیک می کند. نامه ۶۹: و احذر الغضب ... : از خشم و غضب بر حذر باش؛ چرا که لشکر بزرگی است از لشکریان ابلیس. حضرت، تعبیر به تیر یا سرباز یا ... نمی کنند؛ بلکه آنقدر غضب مهم است که آن را به لشکر تعبیر فرموده اند. نامه ۵۳: و ایاک و العجله بالامور ... : پرهیز کن از عجله در کارها قبل از زمان فرا رسیدن آن و ... پس از این مطلب، حضرت به سستی هم اشاره می فرمایند. https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۹/۳/۲۶) موضوع: سوره مبارکه ملک بخش دوم؛ آیات ۱۳ تا ۲۲: انذار و تهدید کافران مغرور و لجوج به ربوبیت خداوند، به عذاب دنیوی آیات ۱۳ تا ۱۸: انذار و هشدار به منکران ربوبیت خدا به عذاب دنیوی آیه ۱۳: و اسروا قولکم او اجهروا به ... : چه با راز سخن بگویید چه آشکارا، خداوند همه را می داند. مبادا کسی تصور کند خداوند در قیامت نمی تواند اعمال و نیات انسان ها را بررسی کند. خدا در همین دنیا به باطن اعمال و اسرار ما آگاه است و در روز قیامت هم بر اساس همین ها قضاوت خواهد کرد. آیه ۱۴: الا یعلم من خلق و ... : آیا ممکن است خالقی که عالم را مدیریت می کند و از اسرار دقیق آگاه است، از مخلوق کوچکی مثل انسان بی خبر باشد؟! آیه ۱۵: هو الذی جعل لکم ... : او کسی است که زمین را مانند چهارپایی رام شما قرار داد. پس بر شانه های زمین راه بروید و از رزقی که خدا برای شما قرار داده، بهره مند شوید. ولی مواظب باشید دلبسته زمین و امکانات زمینی نشوید چون در نهایت، بازگشت شما به سوی خداست. آیه ۱۶ و ۱۷: خداوند در این دو آیه، کفار را تهدید می کند که چرا از پروردگار عالم غافل شده و شکر نعمتهایش را بجای نمی آورند. ءامنتم ... : آیا از خدای در آسمان ایمن هستید که اگر بخواهد، زمین زیر پایتان را بشکافد و شما را در آن فرو برد؟ ام امنتم ... : یا بر سر شما سنگهایی را ببارد؟ آیه ۱۸: و لقد کذب الذین ... : و قطعا امتهای پیشین تکذیب کردند پیامبران ما را، قیامت را، وحی را و دستورات خدا را، و ما آنها را عذاب کردیم. توجه به سرگذشت امتهای پیشین می تواند چراغ راه آینده باشد. آیات ۱۹ تا ۲۲: علت کفر و تکذیب ربوبیت خدا در عالم آیه ۱۹: او لم یروا الی الطیر ... : اگر کافران به ربوبیت خدا به پرندگانی که بالای سرآنها در حال پروازند، با نگاه عمیق نظر کنند، می بینند که جز خدای رحمان هیچ کس آنها را در آسمان نگه نمی دارد. توجه دادن بندگان خدا به اسباب ناشناخته طبیعی، همچون پرواز پرندگان در آسمان برای این است که زودتر و بهتر به وحدانیت خدا در ربوبیت پی ببرند. آیه ۲۰: امن هذا الذی هو جند ... : آیا آن کس که گفته می شود سپاه شماست، شما را در برابر عذاب الهی، اگر عذابی برای شما بخواهد، یاری می دهد؟ و چون مشرکان پاسخی نداشتند خدا خودش جواب می دهد که کافران جز در فریب فرو نرفته اند؛ زیرا نفهمیده اند که هیچ کس در این عالم نمی تواند انسان را یاری کند. آیه ۲۱: امن هذا الذی یرزقکم ... : چه کسی جز خداوند در این عالم، روزی رسانی می کند؟ و چون باز هم کافران جوابی ندادند، می فرماید این ها به خاطر لجاجت عجیبی که در طغیان و نفرت و دوری از حق دارند، چنین شده اند و پیوسته انکار می کنند. آیه ۲۲: افمن یمشی مکبا ... : سپس در قالب مثالی روشن از گمراهی آشکار آنها خبر می دهد. آیا کسی که بر صورت خود افتاده و جایی را نمی بیند و حرکت می کند (کافران حق گریز) هدایت یافته تر است یا کسی که استوار بر راهی راست حرکت می کند و مقصد خود را می نگرد (مومنان حق جو)؟ https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صحیفه-سه شنبه99،3،27.mp3
27.07M
🔉صوت: سجادیه 🌷موضوع بحث: جایگاه دعاونیایش 🔺حجه الاسلام منش 🆔quranlive
3 خلاصه مباحث کرسی صحیفه سجادیه (۹۹/۳/۲۷) موضوع: دعا و نیایش جایگاه و حقیقت دعا: از زیباترین مفاهیمی که با روح و جان تمام ادیان الهی تنیده شده، مفهوم دعاست؛ ولی متاسفانه نزد مسلمانان از جایگاه بلند و ملکوتی خود مقداری سقوط کرده و تحریف شده است. مفهوم حقیقی دعا: در حال حاضر، دعا در جامعه ما فقط به معنای طلب کردن چیزی از خدا است؛ ولی در حقیقت، دعا بالاتر از خواستن و به معنای خواندن است. دعا شالوده معارف توحیدی و رشته اتصال بین عبد و معبود است. که البته رسیدن به خواسته ها، نیازها، درمان دردها و آرامش جانها هم در مفهوم حقیقی دعا اتفاق می افتد. جایگاه دعا در قرآن و روایات: ما دعا را به معنای حاجت خواهی و حاجت خوانی تنزل داده ایم؛ اما آیات و روایات چیز دیگری می گوید: ۱. غافر، آیه ۶۰: خداوند در این آیه، دعا را نفس عبادت معنا کرده است: ادعونی استجب لکم ... : مرا بخوانید تا شما را بپذیرم ... . ۲. بقره، آیه ۱۸۶: رشد انسان در بستر دعا شکل می گیرد: اجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی و لیومنوا بی لعلهم یرشدون. ۳. دعا روح و حقیقت عبادت است: الدعاء مخ العباده. ۴. فرقان، آیه ۷۷: ای پیامبر به مردم بگو اگر دعای شما نباشد خدا هیچ بها و ارزشمندی برای شما در نظر نمی گیرد: قل ما یعبئوا بکم ربی لولا دعاوکم. نکته ۱: دعا در لابلای آیات قرآن کریم گستره عظیمی دارد و تمام ابعاد زندگی فرد مسلمان را در بر می گیرد: عقیده، اخلاق، عمل، سیاست، عرفان، خانواده و ...؛ نکته ۲: بیشتر انبیای الهی در ابتدای دعاهای خود از کلید واژه "رب" استفاده کرده اند؛ یعنی خدایا من را تحت تربیت خود قرار بده. و معلوم می شود که دعا پذیرفتن تربیت الهی هم هست که ما در مسیر تربیت خدا قرار بگیریم. نمونه ها: ۱. صحنه سیاسی مواجهه حضرت موسی (ع) با فرعون و دعای حضرت موسی (ع)؛ آیه ۲۵ سوره طه: رب اشرح لی صدری ... ۲. عرصه تنظیم و مدیریت روابط اجتماعی؛ آیه ۱۰ سوره حشر: ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان ... ۳. عرصه روابط خانوادگی؛ آیه ۷۴ سوره فرقان: ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین ... ۴. عرصه جهاد و نبرد در داستان طالوت و جالوت؛ آیه ۲۵۰ سوره بقره: ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا ... ۵. موضوع نفس انسان؛ آیه ۸ سوره آل عمران: ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا ... ۶. حوزه معرفت؛ آیه ۱۹۳ سوره آل عمران: ربنا اننا سمعنا منادیا ینادی للایمان ... https://eitaa.com/quranlive
نگاهی کوتاه در سیره امام صادق علیه السلام نام مبارک: جعفر - کنیه شریف: ابوعبدالله - لقب مبارک: صادق - ولادت: 17 ربیع الاول سال 83 هجری در مدینه منوره شهادت: 148 هجری به علت مسمومیت با زهر به دستور منصور دوانیقی - مدت عمر با برکت: 65 سال بخش اول: پیش از امامت الف- تاثیرپذیری از مقام علمی و معنوی جد بزرگوارش امام سجاد علیه السلام (12 سال) ب- بهره مندی از مقام علمی و معنوی پدر گرامی اش امام باقرعلیه السلام و پیروی و همراهی با ایشان (19سال) این دوره که 31 سال از عمر شریف امام صادق علیه السلام را دربرمی گیرد، تاثیری جاودانه در شکل گیری شخصیت و روح و جان امام داشت، و ایشان در این دوره به حمایت از جایگاه امامت پرداخت. بخش دوم: دوره امامت امام صادق علیه السلام در مدت 34سال امامتشان با خلافت پنج تن از خلفای اموی و دو تن از خلفای عباسی معاصر بود. در حالیکه حاکمان غاصب سعی داشتند اسلام ناب نبوی را برای همیشه از کره خاکی محو کنند، آن حضرت در ادامه راه پدران بزرگوارش ،هر آنچه توان داشت برای تبیین علمی و فرهنگی اسلام ناب گذاشت. مجموع اقدامات آن حضرت در سه عرصه کلی سیاسی، معارف وحیانی و اجتماعی جای می گیرد https://eitaa.com/quranlive
برخی اقدامات امام صادق علیه السلام در عرصه ولایی سیاسی: امام اقدام نظامی علیه حکومت نکرد چون به خوبی می دانست نتیجه چنین حرکتی بدون تحقق مقدمات آن چیزی جز شکست نیست. الف- زنده نگه داشتن قیام عاشورا و تقویت روحیه جهادی امت با فعالیتهایی نظیر؛ بیان اصول و هدفهای قیام عاشورا ، عزاداری و گریه بر امام حسین علیه السلام ، توجه دادن به مسئله زیارت امام حسین علیه السلام . ب- صیانت از مقام رفیع امامت: در شرایطی که عباسیان با تکیه بر نَسب خود با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، خود را امام منسوب به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم معرفی می کردند ،امام صادق علیه السلام برای گمراه نشدن شیعیان در مسئله امامت اقداماتی انجام داد ازجمله؛ معرفی امامان در روز عرفه و در میان حجاج ، تصریح به امامت خود، گواه گرفتن بزرگان شیعه بر مرگ اسماعیل پسر ارشد امام، اعلام امامت امام کاظم علیه السلام در میان خواص، وصیت حکیمانه برای حفظ جان امام کاظم علیه السلام. https://eitaa.com/quranlive
برخی اقدامات امام صادق علیه السلام در عرصه معارف وحیانی: یکی از انحرافات امت، در عصر امام صادق علیه السلام جهل مردم به اسلام ناب بود که در اثر معرفی وارونه اسلام توسط خلفای غاصب به وجود آمده بود.آن حضرت در این شرایط با جهاد علمی به میدان آمد؛ الف- مبارزه با جریان تحریف قرآن و تبیین و تفسیر صحیح قرآن؛ تفسیر به رأی یکی از راههای دستیابی خلفا یا فرقه های انحرافی به منافع خود بود، امام صادق علیه السلام با تفسیر آیات متشابه، با تفاسیر جعلی مبارزه و شاگردانی متخصص در تفسیر تربیت کردند و آحاد مردم را با مفاهیم صحیح قرآنی آشنا کردند. ب- مبارزه با افکار و عقاید انحرافی و بدعت های نوظهور مثل جبریه ، مرجئه و غُلات ج-مبارزه با مکاتب فقهی منحرف از قرآن و سنت نبوی د- تخصصی کردن علوم اسلامی مانند؛ تفسیر، حدیث، فقه ، کلام ، طب و فلسفه و ریاضیات و... امام هر یک از شاگردان خود را با رشته ای که با ذوق و استعداد او سازگار بود، تعلیم می کرد. https://eitaa.com/quranlive
برخی فعالیت های امام صادق علیه السلام در عرصه اجتماعی: تقویت علمی و معرفتی جامعه بهترین خدمت به جامعه است که امام صادق علیه السلام با برپایی نهضت علمی (موسوم به دانشگاه جعفری) به بهترین گونه ممکن بر آن همت گماشت؛ آن حضرت علاوه بر نشست های درسی، ملاقات های خصوصی و عمومی در مسجد نبوی یا منزل یا در مراسم حج داشت که در آنها پرسش های مردم را پاسخ گفته و سخنرانی می کرد. و در راستای گسترش فرهنگ اسلام ناب و بیداری جامعه نقش آفرینی کرد. بدین سان امام صادق علیه السلام در فضای سیاسی پیچیده زمان خود که با انقراض حکومت اموی و روی کار آمدن عباسیان و کارشکنی های خلفا همراه بود ،رسالت خویش را به انجام رساند و تبیین علمی و فرهنگی اسلام ناب را که توسط جدش امام سجاد علیه السلام آغاز، و با تلاش های پدر گرامی اش ادامه یافته بود، تکمیل و عمومی سازی کرد. https://eitaa.com/quranlive
📖 *خانه‌ بی‌قرآن* 💠 *امام صادق(ع)فرمودند:* خانه اى كه درآن قرآن خوانده نمى شودوازخداياد نمی گردد، ۳گرفتاری درآن خانه بوجودمی آید: 1️⃣ *بركتش كم شده،* (دائم مشکل مالی دارند.) 2️⃣ *فرشتگان آن راترك میكنند* (رحمت وفیض خاص خداوندبه آن خانه نازل نمیشود.) 3️⃣ *شياطين درآن حضورمى يابند.* (نزاع وجدال درآن خانه زیاداست.) 🟤خواندن قرآن درخانه این سه گرفتاری رابرطرف میکند. 📚 *كافى،ج 2،ص 499،ح1* https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا