📚 #چند_نکته 📚
🌺تفسیر نور🌺
🌷🌷🌷
سوره فاطر آیه ۱۸
🌷🌷🌷
وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى وَ إِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلى حِمْلِها لا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى إِنَّما تُنْذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ مَنْ تَزَكّى فَإِنَّما يَتَزَكّى لِنَفْسِهِ وَ إِلَى اللّهِ الْمَصِيرُ«١٨»
و هيچ فردى بار(گناه)ديگرى را بر دوش نكشد،و اگر سنگينبارى براى حمل بارش،حتّى از نزديكان خود دعوتى كند،چيزى از بارش حمل نشود(و كسى به او رحم نكند.)تو تنها كسانى را كه در نهان از پروردگارشان مىترسند و نماز به پا مىدارند هشدار مىدهى،و هركس(از گناه)پاك شود،پس اين پاكى به نفع خود اوست و بازگشت(همه)تنها بهسوى خداوند است.
نكتهها:
كلمهى «وِزْرَ» به معناى سنگينى و بار است. «مُثْقَلَةٌ» يعنى سنگينبار.«حمل»بارِ پشت و «حمل»بار شكم را گويند. ١
در قرآن مىخوانيم كه گروهى براى اغفال و فريب ديگران مىگويند: «اِتَّبِعُوا سَبِيلَنا وَ لْنَحْمِلْ خَطاياكُمْ» ٢ما گناه شما را به دوش مىگيريم اين آيه جواب آنها را مىدهد.
سؤال: آيا مىتوان به استناد اين آيه كه در قيامت بار هركس به دوش خود اوست و ضربهاى به ديگرى نمىزند،بگوئيم پس ما كارى به گناهكاران نداشته باشيم زيرا بار گناهشان به دوش خودشان است و به ما كارى ندارد؟
پاسخ: اين آيه،توجيه سكوت در برابر منكرات نيست زيرا خود سكوت،گناهى است بر گردن افراد ساكت.وظيفه ما امربهمعروف و نهى از منكر است ولى اگر گوش ندادند گناهشان به دوش ما نيست.
گرچه هركس تنها مسئول كار خويش است،امّا اگر كسى راه و سنّت غلطى را در جامعه پايهگذارى كرد علاوه بر منحرفان،اين سنّتگذار نيز مسئول است زيرا راهنماى انحراف و گناه،شريك در انحراف و گناه است.
پيامها:
١- براساس عدالت، هركس بايد بار خودش را بر دوش كشد. لا تَزِرُ وازِرَةٌ ...
٢- گناه خود را به گردن نياكان،دوستان و محيط نياندازيم. «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ»
٣- حساب و كتاب هركس در قيامت،جداگانه است. «لا تَزِرُ وازِرَةٌ»
٤- گناه،بار است. «وِزْرَ - مُثْقَلَةٌ»
٥-در قيامت روابط خويشاوندى در قيامت هيچ تأثيرى در سرنوشت انسان ندارد و بستگان بارى از دوش انسان بر نمىدارند. «وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى»
٦- خشيت و نماز به انسان قابليّت پذيرش مىدهد. إِنَّما تُنْذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ ...
٧- تزكيه از طريق تقوا و نماز به دست مىآيد. «يَخْشَوْنَ - أَقامُوا الصَّلاةَ - تَزَكّى»
٨-تزكيهى انسان،به سود خود اوست. «لِنَفْسِهِ»
٩- ممكن است سود تزكيه را در دنيا دريافت نكنيد ولى در آخرت قطعاً دريافت مىكنيد. «إِلَى اللّهِ الْمَصِيرُ»
١٠- هستى،هدفمند و داراى حركت تكاملى است. «إِلَى اللّهِ الْمَصِيرُ»
💐💐💐💐
اشتراک گذاری با ذکر منبع بلامانع است
👇👇👇👇👇
@qurannaz
#کتابخوانی
#واجب_فراموش_شده
💐💐💐💐💐💐
با رفق و مدارا
در خصوص امر به معروف و نهى از منكر حديثى ديدم كه از جمله چيزهايى كه براى آمر به معروف و ناهى از منكر ذكر مى كند، «رَفِيقٌ فِيمَا يَأْمُرُ وَ رَفِيقٌ فِيمَا يَنْهَى» بود. آن جايى كه جاى رفق است كه غالب جاها هم از اين قبيل استانسان بايد با «رفق» عمل كند؛ براى اينكه بتواند با محبّت آن حقايق را در
دلها و در ذهنها جا بدهد و جايگزين كند. تبليغ براى اين است؛ براى زنده كردن احكام الهى و اسلامى است.
با زبان خوش، نه با ايجاد نفرت
خودتان رامجهزكنيد، مسلح به سلاح معرفت واستدلال كنيد، بعدبه اين كانونهاي فرهنگي - هنري برويدوپذيراي جوانها باشيد. باروي خوش هم پذيرا باشيد؛باسماحت، بامدارا. فرمود: «وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ»، كه ظاهراًعبارت است از «مُدَارَاةُ النَّاس»؛مداراكنيد. ممكن است ظاهرزننده اي داشته باشد؛داشته باشد. بعضي ازهمينهايي كه دراستقبال ِامروزبودند، خانمهايي بودندكه درعرف معمولي به آنها ميگويند «خانم بدحجاب»؛اشك هم ازچشمش داردمي ريزد. حالاچه كاركنيم؟ ردش كنيد؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به اين جبهه است؛جان، دلباخته ي به اين اهداف و آرمانها ست. او يك نقصي دارد. مگرمن نقص ندارم؟ نقص اوظاهراست، نقصهاي اين حقيرباطن است؛نمي بينند. «گفتا شيخ اهرآنچه گويي هستم / آياتوچنان كه مينمايي هستي؟ ». ماهم يك نقص داريم، اوهم يك نقص دارد. بااين نگاه وبااين روحيه برخوردكنيد. البته انسان نهي ازمنكرهم ميكند؛نهي ازمنكربازبان خوش، نه باايجادنفرت.
💐💐💐💐💐💐
اشتراک گذاری آزاد می باشد.
ادامه 🌙🌙فردا شب👇👇👇👇👇
@qurannaz
8.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 #چند_نکته 📚
🌺تفسیر نور🌺
🌷🌷🌷
سوره فاطر آیه ۳۲
🌷🌷🌷
ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ«٣٢»
آنگاه اين كتاب(قرآن)را به گروهى از بندگانمان كه(آنان را)برگزيديم به ميراث داديم،پس برخى از بندگان ما(در عمل به كتاب)بر خود ستمكارند و بعضى ميانهرو و برخى با اذن الهى نسبت به كارهاى خير سبقت گيرند، كه اين همان فضل بزرگ الهى است.
نكتهها:
در مورد اين آيهى شريفه، آنچه را از ميان اقوال متعدّد انتخاب كردم و با روايات نيز سازگار است،اين است كه خداوند مىفرمايد:قرآن را به برگزيدگان از بندگانم پس از پيامبر، كه همان امامان معصوم عليهم السلام از ذرّيهى حضرت فاطمه عليها السلام باشند به ميراث داديم و دليل آنكه علوم قرآن را به برگزيدگان داديم اين است كه بعضى از بندگان،ظالم و برخى ميانهرو و بعضى كه به گفتهى روايات،اهل بيت پيامبرند در همهى كارهاى خير سبقت مىگيرند و تنها اين گروه سوّم برگزيدهاند،نه همه.
در روايات متعدّد مىخوانيم كه ائمّه معصومين عليهم السلام فرمودهاند:«بندگان برگزيدهى خدا كه وارث كتابند،ما اهل بيت رسول اللّه صلى الله عليه و آله هستيم». ١
پيامها:
١- قرآن،به تنهايى كافى نيست،حامى و مجرى لازم دارد. «أَوْرَثْنَا الْكِتابَ»
٢- كسى حقّ انتخاب و اعطاى مسئوليّتهاى دينى را دارد كه به حال بندگانش آگاهى عميق داشته باشد. «إِنَّ اللّهَ بِعِبادِهِ لَخَبِيرٌ بَصِيرٌ - ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا»
٣- دليل محروم شدن از انوار قرآن،خود ما هستيم. «فَمِنْهُمْ ظالِمٌ - وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ»
٤- شرط دريافت ميراث قرآن،سبقت در همهى كارهاى خير است نه انجام بعضى. «بِالْخَيْراتِ»
٥-انتخاب خداوند،حكيمانه است.كسانى وارث علوم قرآنند كه در خيرات سبقت گيرند. «سابِقٌ بِالْخَيْراتِ»
٦- ظلم،از سوى خود انسان است، «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ» ولى توفيق سبقت در خوبىها، به اذن خداست. «سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللّهِ»
٧- ميراث بردن از قرآن،فضل بزرگ الهى است. «ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ»
💐💐💐💐
اشتراک گذاری با ذکر منبع بلامانع است
👇👇👇👇👇
@qurannaz
#کتابخوانی
#واجب_فراموش_شده
💐💐💐💐💐💐
سلاح زبان
پس، بينش سياسى لازم است؛ اما همه چيز نيست؛ اصل قضيه، آن ايمان الهى معنوى است كه بايد در دلهاى شما باشد؛ خودتان را دينى بسازيد. جوانان در محيط خودشان، امر به معروف و نهى از منكر كنند. چرا اين واجب امر به معروف، امر به كارهاى خوب در جامعه ى اسلامى هنوز اقامه نشده است؟ نگوييد به من چه؛ او هم نمى تواند بگويد به تو چه؛ اگر هم گفت، شما اعتنا نكنيد. بعضى خيال مى كنند تا منكرى ديده شد، بايد با مشت به سراغش بروند! نه، ما سلاحى داريم كه از مشت كارگرتر است. آن چيست؟ سلاح زبان. زبان از مشت خيلى كارگرتر و نافذتر و مؤثرتر است؛ مشت كارى نمى كند.
لازم نيست سخنرانى بكنيد
بعضى جوانان به ما نامه مى نويسند كه اجازه بدهيد ما با اين تظاهرات منكراتى، مقابله و مبارزه كنيم. خيلى خوب، مقابله بكنيد؛ اما چطور؟ بريزيد، طرف مقابل را تكه پاره كنيد؟! نه، اين نيست. حرف بزنيد، بگوييد؛ يك كلمه بيشتر هم نمى خواهد؛ لازم نيست يك سخنرانى بكنيد. كسى كه مى بينيد خلافى را مرتكب مى شود دروغ، غيبت، تهمت، كين ورزى نسبت به برادر مؤمن، بى اعتنايى به محرّمات دين، بى اعتنايى به مقدسات، اهانت به پذيرفته هاى ايمانى مردم، پوشش نامناسب، حركت زشت، يك كلمه ى آسان بيشتر نمى خواهد؛ بگوييد اين كار شما خلاف است، نكنيد؛ لازم هم نيست كه با خشم همراه باشد. شما بگوييد، ديگران هم بگويند، گناه در جامعه خواهد خشكيد.
💐💐💐💐💐💐
اشتراک گذاری آزاد می باشد.
ادامه 🌙🌙فردا شب👇👇👇👇👇
@qurannaz
در صبح روز 19 بهمن ماه سال 1357 عده زیادی از همافران و پرسنل نيروي هوايي در مقابل دیدگاه امام امت ( امام خمینی (ره) با انجام رژه و خواندن سرود ، با حركت اسلامي مردم ايران و رهبري نهضت اعلام همبستگي كردند. ايشان همچنين از راهپيمايي مردم در حمايت از دولت مهندس بازرگان تشكر كردند. در نیمه روز 19 بهمن ماه سال 1357 مردم در خیابان های تهران تظاهرات بزرگی برپا کردند ولی بختیار دستور تیراندازی به سمت مردم را صادر کرد . در روز 19 بهمن ماه سال 1357 عده زیادی از همافران و پرسنل نيروي هوايي با لباس نظامی در میان شادی و حیرت مردم به اقامتگاه حضرت امام خمینی (ره) رفتند . همان روز عکسی از آنان در روزنامه کیهان به چاپ رسید . ستاد ارتش، عكس روزنامه كيهان مبني بر رژه افسران نيروي هوايي در مقابل حضرت امام را تكذيب كرد. امام خمینی (ره) در این دیدار خطاب به همافران فرمودند همانگونه که گفتید تا حالا در اطاعوت طاغوت بودید . حالا به قران پیوستید . قران حافظ شما . امیدواریم با کمک شما بتوانیم حکومت اسلامی را برقرار کنیم . در پایان روز 19 بهمن ماه سال 1357 ، مردم در حالیکه به پیروزی انقلاب اسلامی امیدوارتر شده بودند کوچه و خیابان ها را ترک نکردند تا با وحدت بیشتر به ندای امام خمینی (ره) لبیک گویند و حکومت نظامی را بشکنند . در روز 19 بهمن ماه سال 1357 مطبوعات و راديو رياض اعلام کرد : مهندس بازرگان اعلام كرد نتوانسته است رضايت ارتش را جلب كند و ارتشيان از قانون اساسي حمايت ميكنند. وي طي اولين سخنراني عمومي پس از اعلام نخست وزيري دولت موقت گفت: بنده ماشين سواري نازك نارنجي هستم كه بايد روي جادههاي آسفالت و راه هموار حركت كنم. طرفداران قانون اساسي ، شهر خوي را به آتش كشيدند و در شهر گنبد به يك حمام زنانه يورش بردند. عدهاي از هواداران رژيم كه به طرفداري قانون اساسي در تهران تجمع كرده بودند، با مخالفين خود به زد و خورد پرداختند. خبرنگار لوسآنجلس تايمز، در تيراندازيهاي خيابان فرحآباد ژاله تير خورد و كشته شد. طي روزهاي گذشته و امروز، شهر تهران شاهد تظاهرات مردم و فرياد و خشم كليه اقشار در مقابل رژيم بود. بانكها و ديگر مؤسسات دولتي مورد هجوم مردم به ستوه آمده از جنايتهاي شاه قرار گرفتند و شعلههاي آتش از همه سو زبانه ميكشيد. امام خميني طي نطق كوتاهي كه از شبکه تلويزيوني كاركنان اعتصابي راديو و تلويزيون بطور مستقيم پخش ميشد ضمن آرزوي موفقيت براي كاركنان رسانههاي گروهي گفتند: دستگاههايي در اين قسمت بوده و هست كه بايستي در خدمت مردم ميبودند. ولي رژيم غاصب از آنها در راه هدفهاي نامشروع استفاده كرده است. سرهنگ قذافي حمايت خويش را از انقلاب مردم ايران اعلام داشت. در درگيريهاي گرگان، پنج نفر كشته و يازده نفر مجروح شدند. خانواده افسران بازداشتي نيروي هوايي، همچنان با ادامه تحصن، تهديد به اعتصاب غذا كردند. مهندس شريف امامي كه از طرف دادستاني ممنوعالخروج شده بود، از كشور گريخت. گروه منصورون، ترور رييس گارد دانشگاه جندي شاپور اهواز را به عهده گرفت. افراد مسلح به يك شعبه بانك ملي در كرمان دستبرد زدند. همچنين موجودي يكي از شعب اين بانك در تهران نيز سرقت شد.
منبع : صدا و سیما خراسان جنوبی
@qurannaz
8.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 #چند_نکته 📚
🌺تفسیر نور🌺
🌷🌷🌷
سوره یس آیه ۹
🌷🌷🌷
وَ جَعَلْنا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْناهُمْ فَهُمْ لا يُبْصِرُونَ«٩»
و پيش روى آنان حائل و سدّى و پشت سرشان نيز حائل و سدّى قرار داديم،و به طور فراگير آنان را پوشانديم،پس هيچچيز را نمىبينند.
💐💐💐💐💐💐
نكتهها:
با اين كه قرآن استوار و حكمتآموز است و رسالت پيامبر قطعى است و راه دين مستقيم است و خداوند قوى و مهربان است،ليكن چون اكثر مردم،غافل،بىايمان و گرفتار خرافاتند،از هر سو بروند به سدّى محكم و بن بست برخورد مىكنند.
سيماى افراد لجوج در اين آيه بسيار دقيق و جالب ترسيم شده است:
اوّلاً:غافل هستند، «فَهُمْ غافِلُونَ» و در نتيجه ايمان نمىآورند. «فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ» ثانياً:خرافات آنان را گرفتار كرده است. «فِي أَعْناقِهِمْ أَغْلالاً» و همچون شتر چموش از پذيرفتن حقّ سربازمىزنند . «فَهُمْ مُقْمَحُونَ» از پيش و پس در محاصره هستند، «سَدًّا» و بر چشمان آنان پردهاى آويخته شده و نمىبينند.
شايد مراد از «مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا» آرزوهاى طولانى انسان براى آينده و مراد از «مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا» غفلت از خلافكارىهاى گذشته باشد كه آن آرزوها و غفلتها دو مانع بزرگ براى ديدن حقّ است.
در اين آيات،دو كيفر در برابر دو انحراف بزرگ قرار گرفته است. «فَهُمْ غافِلُونَ - فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ» ، «جَعَلْنا فِي أَعْناقِهِمْ أَغْلالاً - جَعَلْنا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا»
💐💐💐💐💐💐
پيامها:
١- صدها چراغ دارد و بيراهه مىرود،بگذار تا بيفتد و بيند سزاى خويش. «وَ جَعَلْنا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا»
٢- غافلان بىايمان ،نه از گذشتهى كفّار عبرت مىگيرند، «خَلْفِهِمْ» و نه از معجزه و استدلالى كه پيش روى آنان است. «مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ»
٣- كافر در بن بست است. «سَدًّا»
٤- در تبليغ،معقولات را با محسوسات تشبيه كنيم. «سَدًّا»
💐💐💐💐
اشتراک گذاری با ذکر منبع بلامانع است
👇👇👇👇👇
@qurannaz
#کتابخوانی
#واجب_فراموش_شده
💐💐💐💐💐💐
نهي از منكر زباني عامل اصلاح جامعه
البته من عرض مى كنم قبلًا هم گفتهام در جامعه ى اسلامى، تكليف عامه ى مردم، امر به معروف و نهى از منكر با لسان است؛ با زبان. اگر كار به برخورد بكشد، آن ديگر تكليف مسؤولين است. آنها بايد وارد شوند. اما امر به معروف و نهى از منكر زبانى، مهم تر است. عاملى كه جامعه را اصلاح مى كند، همين نهى از منكر زبانى است. به آن آدم بدكار، به آن آدم خلاف كار، به آن آدمى كه اشاعه ى فحشا مى كند، به آن آدمى كه مى خواهد قبح گناه را از جامعه ببرد، مردم بايد بگويند. ده نفر، صد نفر، هزار نفر! افكار عمومى روى وجود و ذهن او بايد سنگينى كند. اين، شكننده ترين چيزهاست. همين نيروهاى مؤمن و بسيجى و حزب اللهى؛ يعنى همين عامه ى مردم مؤمن؛ يعنى همين اكثريت عظيم كشور عزيز ما؛ همينهايى كه جنگ را اداره كردند؛ همينهايى كه از اول انقلاب تا به حال با همه ى حوادث مقابله
كردند، در اين مورد مهم ترين نقش را مى توانند داشته باشند.
بزرگترين حربه
امر به معروف و نهى از منكر يك واجب است كه رودربايستى و خجالت برنمى دارد. ما گفتيم اگر ديديد كسى مرتكب خلافى مى شود، امر كنيد به معروف و نهى كنيد از منكر. يعنى به زبان بگوييد. نگفتيم مشت و سلاح و قوّت به كار ببريد. اينها لازم نيست. خداى متعال كه اين واجب را بر ما مسلمانان نازل فرموده است، خودش مى داند مصلحت چگونه است. ما هم تا حدودى حكم و مصالح الهى را درك مى كنيم. بزرگترين حربه در مقابل گناهكار، گفتن و تكرار كردن است. اينكه يك نفر بگويد اما ده نفر ساكت بنشينند و تماشا كنند، نمى شود. اگر يكى دچار ضعف نفس بشود، يكى خجالت بكشد و يكى بترسد، اينكه نهى از منكر نخواهد شد.
💐💐💐💐💐💐
اشتراک گذاری آزاد می باشد.
ادامه 🌙🌙فردا شب👇👇👇👇👇
@qurannaz
-آلوئه ورا
آلوئه ورا بیشتر در بهبود وضعیت پوست و تسکین سوختگی استفاده می شود. اما خواص آن به همین جا ختم نمی شود. آلوئه ورا به کاهش قند خون کمک می کند. نتایج پژوهش ها اخیر انجام شده نشان داده است که تجویز 500 میلی گرم آلوئه ورا خوراکی دو بار در روز قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. آلوئه ورا (صبر زرد) دارای تاریخچهای طولانی از کاربردهای گسترده در طب سنتی است. این دارو در طب سنتی هند برای درمان یبوست، کولیک، بیماری های پوستی و عفونت استفاده میشود.
این گیاه در صورت مصرف بیش از حد میتواند زیانبار باشد و عوارضی مانند درد شکمی، اسهال، کولیت روده، اختلال در جذب پتاسیم و انقباض رحمی و سقط جنین دارد و مصرف آن در کودکان زیر 12 سال ممنوع است.
در مطالعه بالینی دو ماهه که توسط محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی بر روی بیماران دیابتی انجام شد .که تجویز 600 میلی گرم عصاره صبر زرد روزانه موجب بهبود بیماری دیابت، شامل کاهش سطح لیپیدها، قند خون و هموگلوبین گلیکوزیله میشود. همچنین در مطالعه دیگر تجویز 300 میلیگرم عصاره صبر زرد در روز موجب بهبود بیماری دیابت میشود.
مصرف آلوئه ورا موجب کاهش چربی خون در افرادمبتلا به دیابت نوع 2 و هپاتیت حاد می شود ، همچنین به کاهش تورم و بهبود سریع تر زخم ها کمک می کند .
افراد می توانند روزانه نوشیدنی آلوئه ورا مصرف کنند. البته کپسول های این گیاه نیز در بازار وجود دارد.
البته بهتر است قبل از مصرف هر نوع مکمل و داروی گیاهی حتماً با پزشکتان مشورت کنید. .