eitaa logo
قرآن و زندگی
154 دنبال‌کننده
79 عکس
142 ویدیو
127 فایل
با نکات و آموزه‌های قرآنی زندگی کنیم
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴وبلاگ قرآن و زندگی www.azimpur.ir 🔸 معرفی و دسترسی به بیش از۲۳۰پایگاه،کتابخانه و مراکز مهم قرآنی و دینی
هدایت شده از پا به پای ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆بشنوید و لذت ببرید.....قبل دیدن و شنیدن یک نفس عمیق بکشید و بگویید....خدایا شکرت🌹🤲🏼🌸 √ | 👣 @pabepay
🔰پرسش و پاسخ؛ 💠 استفاده فرزندان از گوشی، موبایل یا تبلت باید به چه صورت باشد؟ ✍پاسخی کوتاه به این سوال: 🌀 آشنا نبودن با رسانه‌ها درست نیست و از آن‌طرف گشت و گذارِ بی‌برنامه در فضای این ابزار هم درست نیست. ✅ در اصل باید در این زمینه فرزندانمان را مدیریت کنیم - به معنای نظارت در کار‌ها - که نقطه طلایی مدیریت فرزندان تا پانزده سالگی است. 🔸 مثلا مادری به بنده می‌گفتند: در مهمانی‌هایی که گاها شرکت می‌کنیم فرزندان دیگر گوشی یا تبلت دارند و احساس می‌کنم که اعتماد به نفس فرزندم به دلیل نداشتن این وسیله کم می‌شود و یا احساس حقارت می‌کند! 🔹 پاسخ ما این است که گوشی خریداری بشود، ولی مالک آن والدین باشند و مدیریت کنند، مثلا گوشی را به فرزند بدهید و بگویید 40 دقیقه بازی کن! 🔹 اگر مدیریت نشود مثل آن مادری می‌شوید که با گریه می‌گفت: متوجه شدیم فرزندمان تصاویر و فیلم‌های نامناسب می‌بیند و این در صورتی است که اگر مالکیتش برای خودش نبود، اجازه و همچنین بستر این کار را پیدا نمی‌کرد. ♦️ این‌که فرزند، خود، مالک و نبا‌شد باعث مدیریتش می‌شود. ۲ 🌐پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون" 🆔 @tarashiun_ir
🔰 پرسش و پاسخ؛ 🌀 شماره ۴۹ -💠 دختر ۱۶ ساله‌ای دارم که از من تقاضای خرید موبایل دارد. قبلا از گوشی خودم استفاده می‌کرد و من متوجه یکی دو خطای او از جمله ارتباط با یک پسر شدم، -💠 ولی الآن حالات و رفتارش تغییر کرده و اهمیت به نماز و دعاهایش بیشتر شده است. می‌خواستم بدانم الآن برای او موبایل تهیه کنم یا خیر؟ ✍️ پاسخی کوتاه به این سوال: 📌 در بحث تهیه کردن یا نکردن تلفن همراه برای فرزندان، اصلی بیان کردیم که "هرچه دیرتر،‌بهتر!" 📋 یعنی هرچه این را دیرتر برای فرزندانمان تهیه کنیم بهتر است،‌اما حالا اگر خواستیم تهیه کنیم،‌یعنی همان زمان دیرتر الآن اتفاق نیفتاده است،‌باید ۲ نکته به عنوان ۲ قانون اصلی فرزندانمان را پایبند کنیم:‌ 🔻 شروط استفاده از تلفن همره برای نوجوانان:‌ 1⃣ اول اینکه زمان استفاده از تلفن همراه باید محدود باشد، یعنی نباید همیشه در دسترس او باشد!‌ هرجا که هست دائم در دست او نباشد؛ در جمع خانواده، مهمانی و..!‌ 🔸 بنابراین از لحاظ زمانی، استفاده محدود باشد، یعنی در حد ضرورت و نیاز باشد. 2⃣ نکته‌ی دوم این که نوع استفاده هم باید صحیح باشد. 🔸 با توجه به اینکه ایشان قبلا هم خطایی انجام داده، الآن نباید آن خطا را مانند چماقی کنیم و گوشزد کنیم و یادآوری کنیم، ولی با توجه به آن خطا به او بگویید:‌باید استفاده‌ی صحیح بکند،‌ خودش متوجه می‌شود. ❌ خواهشی که از پدر و مادرها دارم این است که تلفن همراه‌ خودشان را به سمت کدگذاری و فایل‌های کد دار و مخفی نبرند. 👈 یعنی ما باید بگذاریم اینها در اختیار باشد و اگر بچه‌هایمان هم خواستند گوشی ما را ببیند ، هیچ دلشوره و نگرانی از اینکه "او می‌خواهد گوشی من را ببیند" وجود نداشته باشد. 🔺 این کار خودش یک الگو می‌شود؛ یعنی پدر و مادر وقتی روی گوشی کد نگذارند از بچه هم می‌خواهیم که اینگونه باشد و زمینه پیش‌شرط دوم -استفاده صحیح- می‌شود. 📲 یک موقع من پدر صلاح می‌دانم در حین صمیمیت با فرزندم به گوشی او نگاهی بکنم، خیلی راحت بتوانم این کار را بکنم. 🌷 بزرگواری یک تعبیر خیلی خوبی را به کار می‌برد که اگر حضرت مهدی (عج) ظهور فرمودند، ما بتوانیم گوشی تلفن همراه‌مان را دو دستی تقدیم حضرتش کنیم و با خیال راحت بگوییم: "آقا، ببینید چقدر پاک است" یعنی خیال شما از ما راحت باشد. ⬆️ این مدل در مدل‌های تربیتی خانه هم باشد. ⬅️ یعنی وقتی پدر و مادر اراده کردند گوشی همراه دختر خانم یا آقا پسرشان را ببینند، آنها دو دستی تقدیم کنند و بگویند: "خیالتان راحت! ببینید من از این گوشی استفاده می‌کنم" ✅ بنابراین حتما این دو پیش‌شرط را برای استفاده از تلفن همراه بگذاریم، ولی با تاکید بر نکته‌ی ابتدایی که "هرچه دیرتر، بهتر!" 🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون" 🆔 @tarashiun_ir
🔰پرسش و پاسخ 💠 والدین چه کنند تا با فرزندِ نوجوانشان کشمکشی پیش نیاد؟ ✍ پاسخی کوتاه به این پرسش 📝 برای پاسخ به این پرسش ابتدا ویژگی های این دوره را بصورت کلی عرض می کنیم وبعد به پرسش پاسخ میدهیم. 🔹 ویژگی ها دوره ی نوجوانی: 1⃣ حس استقلال وبزرگی 2⃣ مسؤلیت پذیری 3⃣ پُرانرژی و پُرکاری 4⃣ رشد عاطفی و جنسی 🔸 آسیب های دوره نوجوانی: 1⃣ کشمکش بین والدین و فرزند 2⃣ عکس العمل تند و فوری(آستانه تحمل کم) 3⃣ بزهکاری و کارهای خطا وغلط وخطرناک ◽️شناخت ویژگی ها و آسیب ها به ما می فهماند عکس العمل صحیح چیست. ❌ علت پرخاشگری نوجوانان: با توجه به ویژگی‌هایی که برای دوره ی نوجوانی ذکر شد بعضی از رفتارهای ما ممکن است موجب پرخاشگری او شود من جمله : 1⃣ امرونهی زیاد آنان 2⃣ توقع زیاد از آنها 3⃣ پرتوقع بار آوردن آنها 4⃣ تغذیه ناقص ونامناسب وعواملی مثل 5⃣ گاهی خستگی آنها 6⃣ عوامل زیستی مثل کم خونی و... 7⃣ استفاده بیش از حد از رسانه وموبایل 🔹 عکس العمل صحيح در برابر پرخاش نوجوانان: 1⃣ برخورد با متانت و احترام 2⃣ حوصله و صبوری 3⃣ حفظ شخصيت وپرهیز از خُرد کردن او 4⃣ رفاقت کردن با او و از موضع قدرت برخورد نکردن 5⃣ عامل پرخاش را پیدا کنید و آن را برطرف کنید 6⃣ پدر و مادر در روش تربیت همسو باشید 7⃣ مسؤلیتی که از عهده ی آن برمی‌آیند به او بسپاریم و با این کار و با زیرکی دسترسی او به موبایل را کم کنید. ▪در آخر، اقتضای دوره‌ی نوجوانی و سن او را یادتان نرود. 🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون" 🆔 @tarashiun_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥برای بچه‌هاتون موبایل نخرید!! 🔷هیچ وقت برای بچه‌ها موبایل، گوشی، تبلت و کامپیوتر نخرید، بلکه برای خانواده بخرید! 🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون" سایت | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | روبیکا 🆔 @tarashiun_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 تنها سردار ایرانی که در سپاه امام حسین(علیه السلام) به شهادت رسید. 🔸اسلم بن عمر ترکی قزوینی تنها شهید ایرانی و جزو ۷۲ تن شهید کربلا که در عاشورا در جوار امام حسین(ع) حضوری اثرگذار داشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 سه ساعتی از روز عاشورا که کسی طاقت دیدن آن را ندارد. 🔸 استاد مسعود عالی،فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه 🔸قَدْ عَجِبَتْ مِنْ صَبْرِک َ مَلآئِکَةُ السَّماواتِ،  آنچنانکه فرشتگانِ آسمانها ازصبر و شکیبائى توبه شگفت آمدند، 🔸فَأَحْدَقُوا بِک َ مِنْ کُلّ ِالْجِهاتِ ، وَ أَثْخَنُوک َ بِالْجِراحِ ،  پس دشمنان از همه طرف به تو هجوم آوردند، و تورا به سبب زخم ها و جراحتها ناتوان نمودند، 🔸وَ حالُوا بَیْنَک َ وَ بَیْنَ الرَّواحِ ، وَلَمْ یَبْقَ لَک َ ناصِرٌ ،  و راه خلاص ورفتن برتو بستند، تاآنکه هیچ یاورى برایت نماند، 🔸وَ أَنْتَ مُحْتَسِبٌ صابِرٌ ، تَذُبُّ عَنْ نِسْوَتِک َ وَ أَوْلادِک َ ، حَتّى نَکَسُوکَ عَنْ جَوادِک  ولى توحسابگر(عمل خویش براى خدا)و صبوربودى، اززنان وفرزندانت دفاع وحمایت مینمودى، تاآنکه تورااز اسبِ سوارى برزمین افکندند 🔸فَهَوَیْتَ إِلَى الاَْرْضِ جَریحاً ، تَطَؤُک َ الْخُیُولُ بِحَوافِرِها، وَ تَعْلُوکَ الطُّغاةُ بِبَواتِرِها ، قَدْ رَشَحَ لِلْمَوْتِ جَبینُک َ ،وَ اخْتَلَفَتْ بِالاِنْقِباضِ وَ الاِنْبِساطِ شِمالُک َ وَ یَمینُک پس بابدن مجروح برزمین سقوط کردى، درحالیکه اسبها تورابا سُم هاى خویش کوبیدند،وسرکشان باشمشیرهاى تیزِشان برفرازت شدند، پیشانىِ تو به عرقِ مرگ مرطوب شد، و دستانِ چپ و راستت به باز و بسته شدن در حرکت بود 🔸تُدیرُ طَرْفاً خَفِیّاً إِلى رَحْلِک َ وَ بَیْتِک َ ، وَ قَدْ شُغِلْتَ بِنَفْسِک َ عَنْ وُلْدِک َ وَ أَهالیک َ  پس گوشـه نظرى به جانب خِیام و حَرَمَت گرداندى، در حالیکه از زنان و فرزندانت(روگردانده)به خویش مشـغول بودى 🔴 قرآن و زندگی @quranozendegi
*لیست زیارتگاه‌های کشور عراق* 🔷 کربلای معلّی 🔸مرقد مطهر امام حسین(ع) 🔸مرقد مطهر اباالفضل العباس(ع) 🔸حضرت علی اکبر(ع) 🔸 حضرت علی اصغر(ع) 🔸 عبد الله بن الحسن(ع) 🔸قاسم بن الحسن(ع) 🔸 72 تن شهدای کربلا 🔸حبیب ابن مظاهر 🔸حر بن یزید ریاحی 🔸 ابراهیم مجاب 🔷 مسیّب 🔸طفلان مسلم بن عقيل 🔸قاسم بن الحسن(ع) (مسيّب، عتيكات) 🔸محمد بن عقيل بن ابي‌طالب (برادر مسلم بن عقيل، شهید نهروان) 🔷 نجف اشرف 🔸مرقد مطهر امیرالمومنین(ع) 🔸مرقد مطهر حضرت آدم(ع) 🔸مرقد مطهر حضرت نوح(ع) 🔸 صافی صفا یمانی 🔸عمران بن علی 🔸بنات الحسن(آمنه، رقیه، زهرا) 🔸مقام امام زین العابدین(ع) 🔸مقام محمد حنفیه 🔸مقام امام حسن(ع) 🔸 مقام ابراهیم خلیل(ع) 🔸مزار اولاد زین العابدین(ع) (محمد اصغر، فاطمه، عليّه) 🔸سيد ابوهاشم بن محمد حنفيه 🔷 قبرستان وادی السلام 🔸مرقد مطهر حضرت هود(ع) 🔸مرقد مطهر حضرت صالح(ع) 🔸مقام صاحب الزمان(عج) 🔸مقام امام صادق(ع) 🔸 مرقد سيد علی آقا قاضی طباطبايی 🔸مرقد رئيسعلی دلواری تنگستانی 🔷 کوفه 🔸کمیل بن زیاد نخعی 🔸مسجد حنانه 🔸سید ابراهیم غمر 🔸میثم تمار 🔸مسلم بن عقیل 🔸هانی بن عروه 🔸مختار ثقفی 🔷 سامرا 🔸امام هادی(ع) 🔸امام حسن عسکری(ع) 🔸نرجس خاتون(س) 🔸حکیمه خاتون(س) 🔸سرداب مقدس غیبت 🔸حسین بن علی الهادی 🔸سمانه خاتون (سمانه مغربیه) 🔸سوسن خاتون (مادر امام عسکری) 🔸ابرهیم اشتر نخعی (سامرا، دُجَیل) 🔸جمیل بن دراج (سامرا، دُجَیل، طارمیه) 🔸ابوهاشم جعفری (داخل ضریح عسکریین) 🔸ابن‌سکیت اهوازی 🔸علامه نجاشی (مطیره) 🔸آیت الله آقارضا همدانی 🔸زید بن موسی بن جعفر (زید النار) 🔸سید محمد بن علی الهادی(سامرا، بلد) 🔸مسجد جامع ملویّه (جامع متوکل) 🔸زندان امام هادی(ع) 🔸قبور منحوس برخی خلفای عباسی (معتصم و متوکل) 🔷 کاظمین 🔸امام الکاظم(ع) 🔸امام جواد(ع) 🔷 بغداد 🔸هفت شهر مدائن 🔸تيسفون 🔸ايوان مدائن 🔸طاق كسری 🔸مزار سلمان محمدی (فارسی) سلمان پاک 🔸مزار حذيفة بن يمان 🔸مزار عبدالله بن جابر انصاری 🔸مزار طاهر بن زين‌العابدين 🔸مزار محمد بن سكران صوفی 🔸مزار لقمان حكيم 🔸مزار كمون خادم لقمان 🔷 حلّه 🔸مسجد رد الشمس 🔸مقام امام علي(ع) 🔸مقام امام زين‌العابدين(ع) 🔸مقام امام باقر(ع) 🔸مقام امام صادق(ع) 🔸مقام حضرت مهدی(عج) 🔸مزار ابراهيم بن موسی(ع) 🔸مزار عبدالله بن موسی(ع) 🔸مزار حسين بن زيد شهيد 🔸مقبره ابراهيم قطيفی 🔸مقبره ابن ادريس حلّی 🔸مقبره ابن حمّاد 🔸مقبره سيد بن طاووس 🔸مقبره ابن عرندس حلی 🔸مقبره ابن‌فهد احسائی 🔸مقبره ابن نماي حلی 🔸مقبره ابوالمعالي هيتی 🔸مقبره احمد بن ادريس حلی 🔸مقبره محقق حلی 🔸مقبره ورّام بن ابي‌فراس نخعي حلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸در خانواده و تربیت دینی،چه چیزهایی ممنوع است؟؟؟ ضرب،شطم،لفظ رکیک،بخل ------------------------------- 🔸🔹 توضیح: آثاردنیوی و آخرتی خوش اخلاقی در روایات:👇 امیرالمومنین (ع) تنگی رزق و روزی را نتیجه بد اخلاقی انسان‌ها معرفی کرده‌اند: 🔸 «مَنْ ساءَ خُلْقُهُ ضاقَ رِزْقُهُ» (غررالحکم، حدیث 8023) و در مقابل، گنج‌هاى روزى را در وسعت اخلاق دانسته‌اند: 🔸 «فى سَعَةِ الاْخْلاقِ کُنوزُ الاْرْزاقِ» (کافى، ج 8 ، ص 23). 🔸امام صادق (علیه السلام) در حدیثی به معرفی چهار نشانه اهل بهشت می‌پردازند:  🔸اِنَّ لاَهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعَ عَلاماتٍ: وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسانٌ لَطیفٌ وَ قَلْبٌرَحیمٌ وَ یَدٌ مُعْطیَةٌ( تنبیه الخواطر: ج 2 ص 91 عن عبد اللّه بن سنان/إرشاد القلوب: ص 173) اهل بهشت چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده. 🔴 کانال قرآن و زندگی @quranozendegi
🔴 شهیدی که هیچ کس را ندارد که برایش صلواتی بفرستد. ▪️ شهید سیف الله شیعه زاده از شهدای بهزیستی استان مازندران که با یک زیر پیراهن از پرورشگاه راهی جبهه شد و هیچکس در جبهه نفهمید که او خانواده ای ندارد. کم سخن می گفت و با سن کم، سخت ترین کار جبهه یعنی بیسیم چی بودن را قبول کرده بود. ▪️سرانجام توسط منافقین اسیر شد و برگه کدهای عملیات را قبل از اسارت خورد و تا بدست دشمن نیفتد. منافقین پس از به شهادت رساندن وی، برای به دست آوردن رمز و کد های بیسیم سینه و شکمش و معده او را شکافتند ولی بإذن الله چیزی نیافتند ... شادی روحش صلوات 🔸شهدا به گردن ما حق دارند،مواظب باشیم 🔸منبع:سایت بصیرت https://basirat.ir/fa/news/332580/%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%88%D9%81-%DA%A9%DB%8C%D9%87
🔸پنج اصطلاح غلط و رایج بین مردم :  1_ خدا بد نده!  این کلام اهانت به پروردگار است،زیرا خدای تعالی در قرآن فرموده:هیچ خوبی به شما نمیرسد مگر از ناحیه خدا و هیچ بدی بشما نمیرسد مگر از ناحیه خود شما(و بخاطر اعمال خودتان است) 2_ جوان ناکام! این اصطلاح‌ عامیانه برای جوانهایی که قبل از ازدواج از دنیا میروند بکار میرود ،در حالیکه ازدواج کام حقیقی یک انسان نیست که اگر ازدواج نکرد به او بگویند ناکام ،بلکه کام حقیقی انسان رسیدن به مقام بندگی خداست و استفاده خوب کردن از عمر و فرصتی که خدا به او داده است. 3_ عیسی به دین خود، موسی به دین خود! این جمله معنای صحیحی ندارد، زیرا بین پیامبران خدا، کوچکترین اختلافی نبوده و همه آنها عقیده یکسانی داشتند. 4_ ولش کردی به امان خدا! این حرف جایز نیست و اشتباه است زیرا اگر کسی مال یا فرزند خود را به امان خدا بسپارد که غمی نیست بهتر است بجای این کلام گفته شود: ولش کردی به حال خودش!  5_ انسان جایز الخطاست! این حرف نیز غلط است ،زیرا انسان برای خطا آزاد نیست.بهتر است بگوییم انسان ممکن الخطاست، یعنی ممکن است خطا کند. نقل شده از کانال تلگرامی قُــرآنِ کـَـریــم به نشانی quran_karimee@ اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن اَعدَائَهُم اَجمَعین 🔴 کانال قرآن و زندگی @quranozendegi
هدایت شده از 
🏴 رهبر معظم انقلاب: خون‌خواهی مهمان عزیزمان را وظیفۀ خود می‌دانیم بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون 🔸ملت عزیز ایران! رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. 🔸شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. 🔸اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می‌کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. 10مرداد1403. 25محرم1446
هدایت شده از خیمه‌گاه ولایت
📸ده عضو خانواده اسماعیل هنیه که در یک سال گذشته توسط اسرائیل به شهادت رسیده اند‌. ◀️ به پایگاه خبری تحلیلی بپیوندید👇👇 ➡️ https://eitaa.com/joinchat/2868117506C71fc999fff
دعای هر روز ماه صفر
🔸چگونگی خواندن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نماز امام مهدی(عج)، دو رکعت است.[۱] در هر رکعت هنگام خواندن سوره حمد، آیه «إیاكَ نَعْبُدُ وَ إیاكَ نَسْتَعین» صد بار تکرار می‌شود و پس از آن، سوره توحید خوانده می‌شود.[۲] در برخی منابع آمده است که هر کدام از ذکرهای رکوع (سُبْحانَ رَبِّی العَظیمِ وَ بِحَمْدِهِ) و سجده (سُبْحانَ رَبِّی الاَعْلیٰ وَ بِحَمْدِهِ) هفت بار تکرار شود[۳] و در برخی عدد خاصی ذکر نشده است.[۴] پس از پایان نماز یک بار «لا إلهَ اِلّا الله» گفته شده و تسبیحات حضرت زهرا خوانده می‌شود، پس از آن به سجده رفته و صد بار صلوات فرستاده می‌شود.[۵] 🔸پانویس: ۱. کفعمی، البلد الأمین و الدرع الحصین، ۱۴۱۸ق،‌ ص۱۶۴؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۵۳، ص۲۳۱. ۲.سید ابن طاووس، مهج الدعوات و منهج العبادات‌، ۱۴۱۱ق، ص۲۹۴؛ کفعمی، البلد الأمین و الدرع الحصین، ۱۴۱۸ق،‌ص۱۶۴؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۵۳، ص۲۳۱. ۳. سید ابن طاووس، مهج الدعوات و منهج العبادات‌، ۱۴۱۱ق، ص۲۹۴؛‌ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۵۳، ص۲۳۱؛ قمی، مفاتیح الجنان، ۱۳۸۸ش، ص۹۸۹. ۴. قطب الدین راوندی، الدعوات، ۱۴۰۷ق،‌ ص۸۹؛ کفعمی، البلد الأمین و الدرع الحصین، ۱۴۱۸ق،‌ ص۱۶۴؛ قمی، مفاتیح الجنان، ۱۳۸۸ش، ص۸۱. ۵.مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۵۳، ص۲۳۱؛ قمی، مفاتیح الجنان، ۱۳۸۸ش، ص۹۸۹. 🔸منبع: دانشنامه مجازی شیعه https://fa.wikishia.net/view/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86
🔸ماجرای زنده شدن طبرسی در قبر از صاحب ریاض العلماء چنین نقل شده است که مشهور است طبرسی دچار سکته شد، گمان بردند که وفات یافته است. پس او را دفن کردند. طبرسی به هوش آمد و خود را در قبر دید. نذر کرد که اگر خدا او را از این بلا نجات دهد، کتابی در تفسیر قرآن تألیف کند. از قضا، شخصی قبر او را نبش کرد. هنگامی که نبش قبرکننده به درآوردن کفن‌های او مشغول شد، طبرسی دست او را گرفت. آن شخص ترسید. طبرسی قصه را برای او تعریف کرد. نبش قبر کننده او را بر دوش گرفته، به خانه رساند. طبرسی کفن خود و اموالی به نبش قبر کننده بخشید و آن شخص نیز از کار خود توبه کرد. طبرسی نیز در عمل به نذر خود کتاب مجمع البیان را تألیف کرد.[۲۰] با توجه به این که طبرسی عالم قرن ششم قمری است و افندی از علمای قرن دوازدهم هجری قمری است این داستان نیاز به سند دارد. ولی افندی این داستان را بدون سند نقل می‌کند و محدث نوری هم تصریح دارد که این داستان در هیچ منبعی قبل از ریاض العلماء نقل نشده است.[۲۱] آیت الله سبحانی نیز می گوید اگر چنین چیزی صحت داشت طبرسی آن را در مقدمه کتاب خود می‌نوشت و دیگران نیز آن را نقل می‌کردند. غیر از این که این ماجرا به افراد دیگری مثل ملا فتح‌الله کاشانی و فرزند ملا صالح مازندرانی نیز نسبت داده شده است.[۲۲ 🔸 پانویس: ۲۰. امین، اعیان الشیعة، ۱۴۰۶ق، ج۸، ص۴۰۰. ۲۱. نوری، مستدرک الوسائل، الخاتمة، ج۳، ص ۷۰. ۲۲. سبحانی تبریزی، الشیخ الطبرسی امام المفسرین، ص۴۵- 🔸 منبع: دانشنامه مجازی شیعه https://fa.wikishia.net/view/%D9%81%D8%B6%D9%84_%D8%A8%D9%86_%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%B7%D8%A8%D8%B1%D8%B3%DB%8C 🔴 کانال قرآن و زندگی @quranozendegi
🔸 روایات تفسیری درآیه اول سوره فجر:  وَ الْفَجْرِ [1]: به سپیده‌دم سوگند. 🔸ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- إِنَّ الْفَجْرَ هُوَ الصُّبْحُ الْمَعْرُوفُ فَهُوَ انْفِجَارُ الصُّبْحِ الصَّادِقِ. ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- فَجر همان صبحِ معروف و انفجارِ صبحِ صادق و صبح کاذب است. 🔸منبع:تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۸۸؛ بحارالأنوار، ج۸۰، ص۱۰۲/ روضهًْ الواعظین، ج۲، ص۳۵۱/ نورالثقلین ******* 🔸الامام الصّادق (علیه السلام)- عَنْ جَابِر (رحمة الله علیه) عَنْ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ الْفَجْرِ هُوَ الْقَائِمُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف). امام صادق (علیه السلام)- جابر از امام جعفر صادق (علیه السلام) روایت کرده است که ایشان فرمود: «در کلام خداوند عزّوجلّ: وَ الْفَجْر حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است». 🔸منبع:تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۸۸؛ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۷۸/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۷۶۶/ البرهان ******** 🔸الامام الباقر (علیه السلام)- یَا جَابِرُ (رحمة الله علیه)! وَ الْفَجْرِ جَدِّی. امام باقر (علیه السلام)- امام باقر (علیه السلام) در تفسیر آیه: وَ الْفَجْرِ وَ لَیالٍ عَشْرٍ، فرمود: «ای جابر (رحمة الله علیه) منظور از وَ الْفَجْر جدّم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می‌باشد». 🔸منبع:تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۸۸؛ المناقب، ج۱، ص۲۸۱ جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به سایت الوحی: http://alvahy.com/%D9%81%D8%AC%D8%B1
🔸روایاتی در تفسیر آیه دوم سوره فجر: وَ لَيالٍ عَشْرٍ [2]: و به شب‌هاي دهگانه علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ لَیالٍ عَشْرٍ قَالَ: عَشْرُ ذِی الْحِجَّهًِْ. علی‌ّبن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- و الْفَجْرِ* وَ لَیَالٍ عَشْرٍ منظور شبهای دهگانه‌ی ذی‌الحجّه است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۸۸؛ القمی، ج۲، ص۴۱۹/ فقه القرآن، ج۱، ص۲۸۰/ نورالثقلین/ البرهان ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- وَ لَیالٍ عَشْرٍ قَالَ: عَشْرُ الْأَضْحَی. ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- منظور از وَ لَیالٍ عَشْر، دهه‌ی اوّل ذی‌الحجّه است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۸۸؛ روضهًْ الواعظین، ج۲، ص۳۵۱ ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- وَ قِیلَ: هِیَ الْعَشَرَهًُْ الْأَوَاخِرُ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ. ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- گفته شده آن ده شب آخر ماه رمضان است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۹۰؛ بحرالعرفان، ج۱۷، ص۲۵ الصّادق (علیه السلام)- وَ الْفَجْرِ جَدِّی وَ لَیالٍ عَشْرٍ عَشْرَهًُْ أَئِمَّهًْ (علیهم السلام). امام صادق (علیه السلام)- و الْفَجْرِ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است و وَلَیَالٍ عَشْرٍ ده امام (علیهم السلام) بعد از او هستند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۹۰؛ المناقب، ج۱، ص 🔸 منبع: تفسیر اهل بیت ،سایت الوحی: http://alvahy.com/%D9%81%D8%AC%D8%B1
🔸۱۰روایت تفسیری در آیه۳،سوره فجر: وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ [3]: و به زوج و فرد، 🔸۱-الامام الصّادق (علیه السلام)- وَ الشَّفْعِ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) وَ الْوَتْرِ هُوَ اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ. امام صادق (علیه السلام)- وَ الشَّفْعِ امیرالمؤمنین (علیه السلام) با فاطمه (سلام الله علیها) است. وَ الْوَتْرِ خدای یکتا است که شریکی ندارد. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۹۰؛ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۷۸/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۷۶۶ 🔸۲-علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- الشَّفْعُ الْحَسَنُ (علیه السلام) وَ الْحُسَیْنُ (علیه السلام) وَ الْوَتْرُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِین (علیه السلام). علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ الشَّفْعِ امام حسن و امام حسین (علیها السلام) هستند. وَ الْوَتْرِ امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۹۰؛ القمی، ج۲، ص۴۱۹/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۴۹ 🔸۳- الامام الباقر (علیه السلام)- وَ الشَّفْعِ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِین (علیه السلام) وَ الْوَتْرِ اسْمُ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف). امام باقر (علیه السلام)- وَ الشَّفْعِ امیرالمومنین (علیه السلام)، وَ الْوَتْرِ اسم امام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۹۰؛المناقب، ج۱، ص۲۸۱ 🔸۴-الامام الصّادق (علیه السلام)- الشَّفْعُ هُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) وَ الْوَتْرُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ عَزَّوَجَلَّ. امام صادق (علیه السلام)- الشَّفْعُ (جفت)، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) می باشد و الْوَتْرُ (طاق) خداوند یگانه و چیره عزّوجلّ است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۹۰؛ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۷۶۶/ البرهان 🔸۵-الامام الصّادق (علیه السلام)- الشَّفْعُ الرَّکْعَتَانِ وَ الْوَتْرُ الْوَاحِدَهًُْ الَّتِی یَقْنُتُ فِیهَا وَ قَالَ یُسَلِّمُ مِنَ الرَّکْعَتَیْنِ وَ یَأْمُرُ إِنْ شَاءَ وَ یَنْهَی وَ یَتَکَلَّمُ بِحَاجَتِهِ وَ یَتَصَرَّفُ فِیهَا ثُمَّ یُوتِرُ بَعْدَ ذَلِکَ بِرَکْعَهًٍْ وَاحِدَهًٍْ یَقْنُتُ بَعْدَ الرُّکُوعِ وَ یَجْلِسُ وَ یَتَشَهَّدُ وَ یُسَلِّمُ ثُمَّ یُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ جَالِساً وَ لَا یُصَلِّی بَعْدَ ذَلِکَ صَلَاهًًْ حَتَّی یَطْلُعَ الْفَجْرُ فَیُصَلِّی رَکْعَتَیِ الْفَجْر. امام صادق (علیه السلام)- شفع، دو رکعت و وتر یک رکعت است که در آن قنوت خوانده میشود. در دو رکعت سلام نماز را میگوید و اگر خواست امر و نهی میکند و برای رفع نیازهایش حرف میزند و برای رفع نیازهایش دست به کار میشود یعنی بین نماز شفع و وتر فاصله است و سرهم نیست. سپس یک رکعت نماز وتر میخواند و بعد از رکوع قنوت میگیرد و مینشیند و تشهّد میخواند و سلام میگوید و سپس دو رکعت نشسته نماز میخواند و بعد از آن تا طلوع فجر نماز نمیخواند تا اینکه فجر طلوع کند، پس دو رکعت فجر را میخواند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۹۰؛ بحارالأنوار، ج۸۴، ص۲۲۳/ القمی، ج۲، ص۴۱۹/ دعایم الإسلام، ج۱، ص۲۰۵ 🔸۶-الرّسول (صلی الله علیه و آله)- وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ الصَّلَاهًُْ فَمِنْهَا شَفْعٌ وَ مِنْهَا وَتْرٌ. پیامبر (صلی الله علیه و آله)- الشَّفْعُ وَ الْوَتْرُ نماز هستند. یکی نماز شفع و دیگری نماز وتر. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۹۰؛ بحارالأنوار، ج۸۳، ص۲۱۲/ نورالثقلین 🔸۷-الامام الصّادق (علیه السلام)- الشَّفْعُ یَوْمُ النَّحْروَ الْوَتْرُ عَرَفَهًْ. امام صادق (علیه السلام)- الشَّفْعُ، عید قربان است و الْوَتْرُ، روز عرفه است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۹۰؛ البرهان/ نورالثقلین 🔸۸-الصّادقین (علیها السلام)- أَنَّ الشَّفْعَ یَوْمُ التَّرْوِیَهًِْ وَ الْوَتْرَ یَوْمُ عَرَفَهًْ. امام باقر و امام صادق (علیها السلام)- الشَّفْعُ، روز ترویه است و الْوَتْرُ روز عرفه است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۹۰؛ المصباح للکفعمی، ص۳۴۳/ نورالثقلین 🔸۹-ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- الشَّفْعُ الخَلقُ لِأَنَّهُ قَالَ وَ خَلَقْناکُمْ أَزْواجاوَ الْوَتْرُ الله تَعَالَی. ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- الشَّفْعُ؛ مخلوقات هستند زیرا خداوند فرمود: و شما را به‌صورت زوج‌ها آفریدیم!. (نبأ/۸) و الْوَتْرُ (یکتا) خداوند است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۹۰؛ نورالثقلین 🔸۱۰-ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- الْوَتْرُ آدَمُ (علیه السلام) شُفِعَ بزَوْجَتِه. ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- الْوَتْرُ آدم (علیه السلام) و الشَّفْعُ همسرش حوّا (سلام الله علیها) است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۹۰؛بحرالعرفان، ج۱۷، ص۲۵ 🔹 منبع:تفسیر اهل بیت،علیرضا برازش،سایت الوحی http://alvahy.com/%D9%81%D8%AC%D8%B1
❇️ پذیرش دانشجو در دانشکدۀ علوم قرآنی تهران 🔸دانشکده علوم قرآنی تهران، (زیر مجموعه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم) در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ در رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع "کارشناسی" از طریق کنکور سراسری از میان خواهران و برادران واجد شرایط دانشجو می‌پذیرد. ✔️پذیرش از میان داوطلبان رشته های: ریاضی- فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، معارف اسلامی 🔴 کدرشته: ۳۶۲۲۷ 🌐 انتخاب رشته از طریق سایت سازمان سنجش کشور 🔻مزایای تحصیل: تحصیل رایگان، اعضای هیات علمی تمام وقت، ارائه خوابگاه دانشجویی، تسهیلات وام های دانشجویی، کتابخانه تخصصی و ... 🔰آدرس: تهران خیابان حافظ خیابان سخایی بعداز چهارراه سی تیر دانشکده علوم قرآنی تهران 🔹کسب اطلاع بیشتر تماس با شماره تلفن های ☎️ ۰۲۱۶۶۷۱۹۷۵۶ ◇◇◇ داخلی ۱۰۳ و ۱۰۷ 📱۰۹۳۸۳۱۷۹۵۴۸ آیدی کارشناسان محترم آموزش و تحصیلات تکمیلی در پیام‌رسان ایتا👇 🆔@Takmili_tehran 🆔@abtahi1399 🔻لینک سایت دانشکده علوم قرآنی تهران 📡 https://tehran.quran.ac.ir/ 🔻لینک کانال دانشکده علوم قرانی تهران https://eitaa.com/tehranquran1 🔻لینک دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🌐 http://quran.ac.ir روابط عمومی دانشکده علوم قرآنی تهران
شرح‌ نهج‌ البلاغه ابن ابي الحديد این‌ اثر را در ۲۰ جزء به‌ نام‌ ابن‌ علقمی‌ وزیر تألیف‌ کرد.[۱۴] عمده شهرت‌ و معروفیت‌ ابن‌ ابی‌الحدید به‌ سبب‌ تألیف‌ این‌ کتاب‌ است‌ که‌ حاوی‌ مجموعه عظیمی‌ از ادب‌ و تاریخ‌ و کلام‌ و فرهنگ‌ اسلامی‌ است‌. وی‌ این‌ شرح‌ را در اول‌ رجب ۶۴۴ق‌/۱۲ نوامبر ۱۲۴۶م‌ آغاز کرد و در آخر صفر ۶۴۹ق‌/۲۳ مة ۱۲۵۱م‌ به‌ پایان‌ رسانید و چنانکه‌ خود در آخر کتاب‌ می‌نویسد، [۱۵] تدوین‌ این‌ اثر ۴ سال‌ و ۸ ماه‌ طول‌ کشید که‌ برابر است‌ با مدت‌ خلافت‌ حضرت‌ علی‌ (علیه‌السلام). ابن‌ علقمی‌ به‌ پاداش‌ این‌ خدمت‌، هدایایی‌ گران‌قیمت‌ به‌ او بخشید. [۱۶] این‌ شرح‌ در واقع‌ وسیله‌ای‌ بود برای‌ ارائه‌ و بیان‌ دانش‌هایی‌ که‌ ابن‌ ابی‌الحدید در فنون‌ مختلف‌ داشت‌. همچنین‌ وی‌ بسیاری‌ از آراءِ معتزله‌ را در آن‌ گنجانیده‌ است‌. شرح‌ مذکور از نظر موضوع‌ و مزایای‌ ادبی‌ و تاریخی‌ اهمیت‌ خاص‌ دارد، زیرا ابن‌ ابی‌الحدید که‌ در زمان‌ مغولان‌ می‌زیسته‌، گزارش‌ مبسوطی‌ از ابتدای‌ خروج‌ مغول‌ و فتح‌ ماوراءالنهر و خراسان ‌و عراق ‌و دیگر نواحی‌ و هجوم‌ آنان‌ به‌ بغداد در کتاب‌ خود نوشته‌ است‌ [۱۷] که‌ از منابع‌ مهم‌ تاریخ‌ در این‌ موضوع‌ به‌ شمار می‌آید. ۷.۱.۱ - منابع مورد استفاده ابن‌ ابی‌الحدید، در این‌ کتاب‌ غیر از کتاب‌های‌ مشهوری‌ چون‌ تاریخ‌ طبری ‌و سیره ابن‌ هشام‌ و الاغانی‌ و کتب‌ معروف‌ دیگر که‌ در دسترس‌ هستند، از کتاب‌های‌ نادری‌ استفاده‌ کرده‌ که‌ امروزه‌ بعضی‌ از آن‌ها از میان‌ رفته‌اند و یا در دسترس‌ ما نیستند، چون‌ کتاب‌ المقالات تألیف‌ زرقان‌ شاگرد ابراهیم‌ بن‌ سیار نظام‌ و کتاب‌ المقالات‌ ابوالقاسم‌ ‌بلخی‌ و کتاب‌ فضایل‌ امیرالمؤمنین ‌علی‌ (علیه‌السلام) از احمد بن‌ حنبل ‌ و کتاب‌ الجمل‌ هشام‌ بن‌ محمد کاتبی ‌ و کتاب‌ النکت‌ از ابراهیم‌ بن‌ سیار نظام‌. [۱۸] https://fa.wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%A8%D9%86_%D8%A7%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AF_%D9%85%D8%B9%D8%AA%D8%B2%D9%84%DB%8C
زندگی‌نامه ابن ابي الحديد= ويكي فقه عزالدین‌ ابوحامد عبدالحمید بن‌ هبةالله‌ بن‌ محمد بن‌ محمد بن‌ محمد بن‌ حسین‌ بن‌ ابی‌الحدید مداینی‌، در مداین ‌ دیده‌ به‌ جهان‌ گشود و در همان‌ شهر پرورش‌ یافت‌. علم‌ کلام‌ و اصول ‌آموخت‌. پدرش‌ قاضی ‌مداین‌ بود. عزالدین‌ در کودکی‌ و به‌ قولی‌ در جوانی‌ به‌ بغداد رفت‌ و در آن‌ شهر در محضر علما و بزرگان‌ مشهور بغداد که‌ بیشتر آن‌ها شافعی ‌مذهب‌ بودند، به‌ قرائت‌ کتب‌ و اندوختن‌ دانش‌ پرداخت‌ و در محافل‌ علمی‌ و ادبی‌ شرکت‌ جست‌ و به‌ قول‌ صاحب‌ نسمة السحر، معتزلی‌ جاحظی‌ شد. [۱] نیز از ابوالبقاء عکبری‌ و ابوالخیر مصدق‌ بن‌ شبیب‌ واسطی‌ ادب‌ آموخت‌ [۲] و به‌ مناسبت‌ نزدیکی‌ عقیدتی‌ با ابن‌ علقمی‌ (د ۶۵۶ق‌/۱۲۵۸م‌) وزیر ادیب‌ و دانشمند مستعصم آخرین‌ خلیفه‌ عباسی‌ در شمار کاتبان‌ دیوان‌ دارالخلافه‌ درآمد. [۳] از این‌رو ابن‌ ابی‌الحدید قصاید السبع‌ و شرح‌ نهج‌ البلاغه را به‌ نام‌ او نوشت‌.