(سوره مرسلات آیات ۷-۱۰)
اِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ * فَاِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ * وَاِذَا السَّمَاء فُرِجَتْ * وَاِذَا الْجِبَالُ نُسِفَتْ
آن چه وعده یافته اید قطعاً رخ خواهد داد * پس وقتی که ستارگان محو شوند * و آن گاه که آسمان بشکافد * و آن گاه که کوه ها از جا کنده شوند
بخش اول: “محو شدن ستارگان“
بی شک بیان چنین سخنانی و پذیرش آنها برای مردم روزگار جاهلیت اعراب و حتی مردم سراسر دنیا تا قبل از اختراع دستگاه ها و فضاپیماهای پیشرفته امروز و نظریه های جدید درمورد اتفاقات پایان جهان غیر قابل باور بوده است. اما امروزه ثابت گردیده که همه ی ستارگان از جمله خورشید ما، پس از چند میلیارد سال نورافشانی، سرانجام با اتمام سوخت هسته ای خود، خاموش می شوند و می میرند.
بسته به میزان جرم، ستاره پس از تبدیل شدن به کوتوله ی سفید یا ستاره نوترونی یا سیاهچاله، خاموش میشود. به عنوان مثال در مورد پایان عمر ستاره ای مانند خورشید، از آنجایی که حرارت ناگهان فروکش می کند و فشار تشعشعی به بیرون رانده می شوند، آغاز به انقباض میکند، در هم فرو میرود تا به اندازه زمین برسد. در این روند هیچ انفجار واقعی و قابل توجهی رخ نمیدهد. ستاره فقط به تودهای از خاکستر رادیواکتیو تنزل میکند و به آرامی سوسو میزند.
فایل صوتی ایه های داخل متن:
مرسلات آیه 7 - 10
منابع :
۱) سازمان فضایی ناسا
۲) سایت علمی بیگ بنگ (چگونه ستارگان متولد می شوند و چگونه می میرند؟)
۳) سایت علمی بیگ بنگ (مرگ خورشید چگونه است؟)
۴) دانشنامه رشد (مرگ خورشید)
۵) دانشنامه رشد (مرگ ستاره)
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
سوره عنکبوت آیه ۴۱ :
«مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاء کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ»
«مثل آنان که سوای خدا را دوستان میگیرند، مثل عنکبوت است که خانهای بساخت و کاش میدانستند هر آینه سستترین خانهها، خانه عنکبوت است»
عجایب سوره عنکبوت (۲)
در آیه فوق به صراحت بیان شده که عنکبوت ماده به ساخت خانه اقدام میکند، چرا که از فعل مونث(… اتَّخَذَتْ بَیْتًا) برای عنکبوت استفاده نموده است.
علم امروزی نیز دقیقا ثابت نموده است که وظیفه ساخت خانه بر عهده عنکبوت ماده است که با غدد ترشح کننده ماده ابریشمی، اقدام به ساخت لانه میکند. هرچند در برخی مواقع عنکبوت نر هم در کار ساخت، ترمیم یا توسعه او را یاری میکند، با این حال وظیفه مذکور بهصورت یک وظیفه محض برای حیوان ماده حفظ میشود.
و براستی؛ تاکیدات مکرر قرآن به تفکر و تعقل در آیات آن، بی حکمت می باشد؟!
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
من الشیطان الرجیم
وَإِذْ قِيلَ لَهُمُ اسْكُنُوا هَٰذِهِ الْقَرْيَةَ وَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ وَقُولُوا حِطَّةٌ وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا نَغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئَاتِكُمْ ۚ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ { ۱۶۱ - اعراف }
وَإِذْ = و آنگاه که
قِيلَ = گفته شد
لَهُمُ = به ایشان
اسْكُنُوا = مسکن گزینید
هَٰذِهِ = در این
الْقَرْيَةَ = شهر
وَكُلُوا = و بخورید
مِنْهَا = از آن
حَيْثُ = هر کجا
شِئْتُمْ (شاء)= که خواستید
وَقُولُوا = و بگویید (بارالها گناهان ما را)
حِطَّةٌ = فروریز
وَادْخُلُوا = و وارد شوید
الْبَابَ = از این دروازه
سُجَّدًا = فروتنانه
نَغْفِرْ = تا بیامرزیم
لَكُمْ = برای شما
خَطِيئَاتِكُمْ (خَطأ) = گناهانتان را
سَنَزِيدُ (زَيد) = و البته خواهیم افزود
الْمُحْسِنِينَ = به پاداش نیکوکاران
🎇💫🎇💫🎇💫🎇
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 161)- اعراف
در تعقیب آیات گذشته در این آیه و آیه بعد به قسمت دیگری از مواهب پروردگار به بنی اسرائیل و طغیانگری آنان در برابر این مواهب اشاره شده است، نخست میگوید: «و (به خاطر بیاورید) هنگامی را که به آنها گفته شد در این سرزمین (بیت المقدس) ساکن گردید و از نعمتهای فراوان آن، در هر نقطه و هرگونه که میخواهید بخورید» و بهره گیرید (وَ إِذْ قِیلَ لَهُمُ اسْکُنُوا هذِهِ الْقَرْیَةَ وَ کُلُوا مِنْها حَیْثُ شِئْتُمْ).
«و بگویید: خداوندا! گناهان ما را بریز و از در بیت المقدس با خضوع و تعظیم وارد شوید» (وَ قُولُوا حِطَّةٌ وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً).
که اگر این برنامه را انجام دهید «خطاهایی را که مرتکب شدهاید میبخشیم
(1) در باره «منّ» و «سلوی» ذیل آیه 57 سوره بقره بحث کردیم.
و به نیکوکاران پاداش بیشتر و بهتر خواهیم داد» (نَغْفِرْ لَکُمْ خَطِیئاتِکُمْ سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ).
«حطّه» به معنی نزول چیزی از طرف بالاست و این کلمه در واقع شعار آنها به هنگام ورود به بیت المقدس بود، یعنی «تقاضای ما ریزش گناهانمان و یا ریزش باران عفو و رحمتت بر ماست».
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽✨
🌸 لطیف ترین آیه قرآن 🌸
خداوند در بسیاری از آیات قرآن با بندگان خود با استفاده از لفظ «من» و «ما» سخن گفته است، یکی از شگفتانگیزترین آیات، آیهای است که خداوند در آن هفت بار لفظ «من» را بکار برده است و این آیه در وصف رابطه خدا با بندگان و ضمانت کردن استجابت دعای ایشان است:
🌸«و اذاسَئَلَکَ عِبادی عَنّی فَاِنّی قَریب اُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذا دَعان فَلیستَجیبُوالی وَ لیؤمِنُوا بی لَعَلَّهُم یرشُدُون"🌸
🌺ایمان آورند تا راه راست یابند».
مفسّر بزرگ قرآن علامه طباطبایی (ره) این آیه را یکی از زیباترین و لطیفترین آیات قرآن در زمینه دعا میداند
سوره بقره آیه ۱۸۶
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🌿🌺
#از_قرآن_بیشتر_بدانیم
#مراحل_تسلط_شیطان
📛سیاست شیطان گام به گام است خطوات💌بقره۱۶۸
1⃣مرحله اول القای وسوسه است
😈وسوسه الیه💌طه۱۲۰
2⃣ در مرحله دوم تماس می گیرد
📞مسهم طائف💌اعراف۲۰۱
3⃣ مرحله سوم در قلب نفوذ کرده و جای می گیرد
❤️🔥فی صدور الناس💌ناس۵
4⃣ مرحله چهارم در روح می ماند
🫂فهوه له قرین💌زخرف۳۶
5⃣ مرحله پنجم انسان را عضو
حزب خود قرار می دهد
💢حزب الشیطان💌مجادله۱۹
6⃣ مرحله ششم سرپرست انسان می شود
⚜ومنیتخذالشیطان ولیا💌نساء۱۱۹
7⃣ مرحله هفتم انسان خود یک شیطان می شود
😱شیاطین الإنس و الجن💌انعام۱۱۲
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِجْزًا مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَظْلِمُونَ { ۱۶۲ - اعراف }
فَبَدَّلَ =پس تغییر دادند
الَّذِينَ = کسانی که
ظَلَمُوا = ستم کردند
مِنْهُمْ = از آنها
قَوْلًا = سخن را
غَيْرَ = به غیر
الَّذِي = آنچه
قِيلَ = گفته شده بود
لَهُمْ = به آنها
فَأَرْسَلْنَا = پس فرستادیم
عَلَيْهِمْ = برایشان
رِجْزًا = عذابی
مِنَ = از
السَّمَاءِ = آسمان
بِمَا = به سزای آن
كَانُوا يَظْلِمُونَ = ستم ها که می کردند
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 162)- اعراف
ولی با این که درهای رحمت به روی آنها گشوده بود، و اگر از فرصت استفاده میکردند میتوانستند، گذشته و آینده خود را اصلاح کنند «اما ستمکاران بنی اسرائیل (نه تنها استفاده نکردند بلکه) فرمان پروردگار را بر خلاف آنچه به آنها گفته شده بود عمل کردند» (فَبَدَّلَ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ قَوْلًا غَیْرَ الَّذِی قِیلَ لَهُمْ).
«سر انجام به خاطر این نافرمانی و طغیان و ظلم و ستم (بر خویشتن و بر دیگران) عذابی از آسمان بر آنها نازل کردیم» (فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما کانُوا یَظْلِمُونَ).
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَاسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَيَوْمَ لَا يَسْبِتُونَ ۙ لَا تَأْتِيهِمْ ۚ كَذَٰلِكَ نَبْلُوهُمْ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ { ۱۶۳ - اعراف }
وَاسْأَلْهُمْ = و بپرس از آنها
عَنِ = از
الْقَرْيَةِ = (ساکنان) شهری
الَّتِي = که
كَانَتْ = بود
حَاضِرَةَ = کنار
الْبَحْرِ = دریا.
[حَاضِرَةَ:کنار، حاضر. ]
إِذْ = آن زمان که
يَعْدُونَ = سنت می شکستند (از حد می گذشتند، تجاوز می کردند)
فِي = پر
السَّبْتِ = روز شنبه
إِذْ = و چون
تَأْتِيهِمْ = میآمدند
حِيتَانُهُمْ = به طرف آنها ماهی هایشان.
[ حِيتَانُ: «جمع حوت» ماهیان]
يَوْمَ = روز
سَبْتِهِمْ = شنبه
شُرَّعًا = «جمع شارع»، آشکارها، پدیدارشوندگان، روی آب آمدگان
وَيَوْمَ = و روز
لَا يَسْبِتُونَ = غير شنبه
ۙ لَا تَأْتِيهِمْ = نمی آمدند به طرف آنها.
[ لَا يَسْبِتُ: شنبه نمی کند، تعطیل نمی کند.]
كَذَٰلِكَ = اینچنین
نَبْلُوهُمْ (بَلو) = می آزماییم آنها را
بِمَا = بخاطر اينكه
كَانُوا يَفْسُقُونَ (فسق) = نافرمانى مى كردند.
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 163)- اعراف
یک سرگذشت عبرت انگیز! در اینجا صحنه دیگری از تاریخ پرماجرای بنی اسرائیل که مربوط به جمعی از آنهاست که در ساحل دریایی زندگی میکردند، آمده است، منتها روی سخن در آن به پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله است، و به او میگوید: «از قوم یهود معاصر خویش ماجرای شهری را که در کنار دریا قرار داشت سؤال کن» (وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتِی کانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ).
طبق روایات این «قریه» بندری به نام «ایله» بوده که امروز به نام بندر ایلات معروف است.
و به یاد آنها بیاور «زمانی را که در روز شنبه (از قانون پروردگار) تجاوز میکردند» (إِذْ یَعْدُونَ فِی السَّبْتِ).
زیرا روز شنبه تعطیل آنها بود و وظیفه داشتند، دست از کار و کسب و صید ماهی بکشند و به مراسم عبادت آن روز بپردازند، اما آنها این دستور را زیر پا گذاردند.
سپس قرآن آنچه را در جمله قبل سر بسته بیان کرده بود، چنین شرح میدهد:
به خاطر آنها بیاور «آن هنگام را که ماهیان در روز شنبه در روی آب آشکار میشدند و در غیر روز شنبه ماهیان کمتر به سراغ آنها میآمدند» (إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ یَوْمَ لا یَسْبِتُونَ لا تَأْتِیهِمْ).
این موضوع خواه جنبه طبیعی داشته، و یا جنبه فوق العاده و الهی، وسیلهای بود برای امتحان و آزمایش این جمعیت، لذا قرآن میگوید: «ما این چنین آنها را به چیزی که در برابر آن مخالفت میکردند آزمایش میکردیم» (کَذلِکَ نَبْلُوهُمْ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ).
چگونه دست به گناه زدند؟
این جمعیت، قانون شکنی را به این ترتیب شروع کردند که در آغاز از طریق حیله به اصطلاح شرعی- به وسیله کندن حوضچهها و یا انداختن قلابها- کار خود را شروع کردند، این کار، گناه را در نظر آنها کوچک و آنان را در برابر شکستن احترام روز شنبه جسور ساخت، کمکم روزهای شنبه بطور علنی و بیپروا به صید ماهی مشغول شدند و از این راه مال و ثروت فراوانی فراهم ساختند.
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
سوره مبارکه نباء آیات﴿۶ – ۷﴾:
آیا زمین را محل آرامش(شما).
و کوه ها را میخ های زمین قرار ندادیم؟
◆ در گذشته، دانشمندان کوه ها را توده های سنگ عظیمی میپنداشتند که مانند تپه های مصنوعی روی زمین ریخته شده اند.
◆◆ اما اخیراً دانشمندان، برای مثال:
(ژرژ گاموف ، استاد دانشگاه واشنگتن) پی برده اند که :
قسمت عمده ی هر کوهی، همانند میخ زیر زمین قرار دارد که این نوع کوه ها مانع از لرزش پوسته و لایه های سطح زمین میشوند…
⇲براستی بکار بردن چنین تشبیه زیبایی در قرآن نشان از اعجاز و حقانیت کلام پروردگار نیست !⇱
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
هدایت شده از بیداریاندیشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کار اصلی دشمن اینه که حواست رو به وسیلهٔ رسانهها در فضای مجازی پرت کنن تا آرمان و هدفت رو گم کنی...
🔅 ویژگی افرادی که در #آخرالزمان جامعه #امام_زمان را تشکیل میدهند و مقدمات ظهور را فراهم میکنن این است که از سرزنشها نمیترسند.
🎙استاد رائفی پور
◉الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج♡
🆔@Bidari_Andishe_313✿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام صبحتون بخیر و شادی ، ولادت پیامبر مهربانی حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه بر شما مبارک باد
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا ۙ اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا ۖ قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ { ۱۶۴ - اعراف }
وَإِذْ = و آنگاه که
قَالَتْ = گفتند
أُمَّةٌ = گروهی
مِنْهُمْ = از اینان(نهی کنندگان از منکر)
لِمَ (لِ+ما) = برای چه
تَعِظُونَ (وَعْظ) = موعظه مي كنيد
قَوْمًا = قومى را كه
اللَّهُ = خداوند
مُهْلِكُهُمْ = هلاك كننده ى آنهاست
أَوْ = یا
مُعَذِّبُهُمْ = عذاب كننده ى آنها
عَذَابًا = به عذابي
شَدِيدًا = سخت است
قَالُوا = گفتند تا (پند دادن ما و رفع مسئولیت و)
مَعْذِرَةً = عذری باشد
إِلَىٰ = به سوی ، در پیشگاه
رَبِّكُمْ = پروردگارتان
وَلَعَلَّهُمْ = و به این امید که
يَتَّقُونَ = پرهیزگاری کنند
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 164)- اعراف
این جمعیت از بنی اسرائیل در برابر این آزمایش بزرگ که با زندگی آنان کاملا آمیخته بود به سه گروه تقسیم شدند:
«گروه اول» که اکثریت را تشکیل میدادند، به مخالفت با این فرمان الهی برخاستند.
«گروه دوم» که قاعدتا اقلیت کوچکی بودند و در برابر گروه اول به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند.
«گروه سوم»، ساکتان و بیطرفان بودند، که نه همگامی با گناهکاران داشتند و نه وظیفه نهی از منکر را انجام میدادند.
در آیه مورد بحث، گفتگوی این گروه را با نهی کنندگان شرح میدهد، میگوید: «و (به خاطر بیاور) هنگامی که جمعی از آنها به جمع دیگری گفتند: چرا قومی را اندرز میدهید که خداوند سر انجام آنها را هلاک میکند و یا به عذاب دردناکی کیفر خواهد داد» (وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِیداً).
«گفتند: (این اندرزها) برای اعتذار و رفع مسؤولیت در پیشگاه پروردگار شماست به علاوه شاید آنها بپذیرند و از گناه باز ایستند، و تقوا پیشه کنند»! (قالُوا مَعْذِرَةً إِلی رَبِّکُمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ).
از جمله بالا چنین استفاده میشود که: گاهی بیان حقایق و وظایف الهی بدون احتمال تأثیر نیز واجب میشود و آن در موردی است که اگر حکم خدا گفته نشود و از گناه انتقاد نگردد کمکم به دست فراموشی سپرده میشود و بدعتها جان میگیرند و سکوت دلیل بر رضایت و موافقت محسوب میشود، در این گونه موارد لازم است حکم پروردگار آشکارا و در همه جا گفته شود هر چند اثری در گنهکاران نگذارد.
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ { ۱۶۵ - اعراف }
فَلَمَّا = پس چون
نَسُوا (نَسى) = فراموش کردند
مَا = آنچه
ذُكِّرُوا = که تذکر داده شده بود
بِهِ = به ایشان
أَنْجَيْنَا (نَجو) = نجات دادیم
الَّذِينَ = کسانی که
يَنْهَوْنَ (نَهْى) = نهی می کردند
عَنِ = از
السُّوءِ = منکر
وَأَخَذْنَا = و گرفتار کردیم
الَّذِينَ = کسانی را که
ظَلَمُوا = ستم کردند
بِعَذَابٍ = به عذابی
بَئِيسٍ (بأس) = سخت و شدید
بِمَا = بخاطر اینکه
كَانُوا يَفْسُقُونَ = نافرمانی می کردند
🎇💫🎇💫🎇💫🎇
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫🎇
(آیه 165)- اعراف
در این آیه میفرماید: سر انجام دنیاپرستی بر آنان غلبه کرد و فرمان خدا را به دست فراموشی سپردند «اما هنگامی که تذکراتی را که به آنها داده شده بود فراموش کردند (لحظه عذاب فرا رسید، و) نهی کنندگان از بدی را رهایی بخشیدیم و کسانی را که ستم کردند، به خاطر نافرمانیشان به عذاب شدیدی گرفتار ساختیم» (فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ یَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذِینَ ظَلَمُوا بِعَذابٍ بَئِیسٍ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ).
چه کسانی رهایی یافتند؟
از آن سه گروه (گنهکاران، ساکتان و اندرزدهندگان) تنها گروه سوم از مجازات الهی مصون ماندند و بطوری که در روایات آمده است آنها هنگامی که دیدند اندرزهایشان مؤثر واقع نمیشود ناراحت شدند و گفتند: ما از شهر بیرون میرویم، شب هنگام به بیابان رفتند و اتفاقا در همان شب کیفر الهی دامان دو گروه دیگر را گرفت.
🎇💫🎇💫🎇💫🎇
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ مَا نُهُوا عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ { ۱۶۶ - اعراف }
فَلَمَّا = و زمانى كه
عَتَوْا = سركشي كردند(گردنکشی و افراط کردند)
عَنْ = از
مَا = آنچه
نُهُوا (نَهْى) عَنْهُ = بازداشته و منع شده بودند از آن
قُلْنَا = گفتیم
لَهُمْ = به آنها
كُونُوا =باشید
قِرَدَةً = بوزینه گانی.
[قِرَدَةً: «جمع قِرد»]
خَاسِئِينَ (خَسْأ) = رانده شده، مطرود
🎇💫🎇💫🎇
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 166)- اعراف
در این آیه مجازات آنها را چنین شرح میدهد: «هنگامی که در برابر آنچه از آن نهی شده بودند، سرکشی کردند به آنها گفتیم به شکل میمونهای طرد شده درآیید» (فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَةً خاسِئِینَ) روشن است که امر «کُونُوا» (بوده باشید) در اینجا یک فرمان تکوینی است، یعنی آنها فورا به شکل میمون در میآمدند البته طبق روایات مسخ شدگان تنها چند روزی زنده میماندند و سپس از دنیا میرفتند و نسلی از آنها به وجود نمیآمد.
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان