eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قران پویان
💐🌹عرضه کتاب «آشنایی با و معاصر» همزمان با هفته 🔸🔹در اين كتاب ميتوانيد با مطالعه خلاصه تحقیق انديشوران در چند صفحه ، با مبانی و مهمترین نظرات مفسرین زیر اشنا شوید: 🔻ملاحسین واعظ کاشفی، 🔻سید قطب، 🔻امام موسی صدر، 🔻فضل‌الرحمان، 🔻محمد طاهر بن‌عاشور، 🔻شیخ محمد عبده، 🔻آیت‌الله طالقانی، 🔻علامه طباطبائی، 🔻علامه محمدحسین فضل‌الله، 🔻آیت‌الله سیدکمال حیدری، 🔻 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، 🔻آیت‌الله معرفت، 🌷این کتاب در 580 صفحه به همت ، در قطع رقعی منتشرشده است. علاقمندان ميتوانند انرا با به قیمت سال گذشته سفارش دهند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/600797
❇️ در منظر فقهي آیت‌الله سیستانی 🛑قسمت پنجم: ↩️3 ـ و یکی دیگر از حقوق اساسی شهروندان این است که با آزادی و رعایت قانون و همچنین با برخورداری از امنیت کامل نسبت به تشکیل راهپیمایی و شرکت در آن اقدام کنند. 🔸آیت‌الله سیستانی نسبت به این حق تأکید ویژه‌ای دارد و معتقد است شرکت در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز است.که از طریق آن دیدگاه خود را بیان و حقوق خود را مطالبه کند 👈ایشان به نیروهای امنیتی یادآور می‌شود که برپایی راهپیمایی مسالمت‌آمیز در صورتی که مخل نظم عمومی نباشد، حق قانونی شهروندان است و آنان باید از تظاهرات‌کنندگان حمایت و از و برخورد پرهیز کنند، و درعین حال که در چارچوب اجرای قانون و حفظ نظم عمومی، به وظیفه خود عمل می‌کنند، اجازه هرج و مرج و تجاوز به تأسیسات دولتی و دارایی‌های افراد را ندهند. آیت‌الله سیستانی، مسئولیت به کشیده شدن راهپیمایی، راهپیمایی‌کنندگان و حتی نیروهای امنیتی و تخریب اموال خصوصی و دولتی را 👈👈متوجه دولت و نیروهای امنیتی دانسته و به آنان هشدار می‌دهد که نمی‌توانند از زیر بار این مسئولیت بزرگ شانه خالی کنند. ایشان مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات و دوری از خشونت و تخریب را یک مسئولیت همگانی دانسته تظاهرات‌کنندگان نیز اجازه ندهند که به صفوف آنان نفوذ و به نیروهای امنیتی حمله و اموال عمومی و خصوصی را تخریب کنند ♦♦ایشان و به تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز را و ممنوع می‌داند و همچنین حمله به نیروهای امنیتی، آسیب وارد کردن به اموال عمومی و خصوصی را نیز شرعی و قانونی نمی‌داند . آیت‌الله سیستانی از یک سو به تظاهرات‌کنندگان یادآور می‌شود که، نیروهای امنیتی، پدر، برادر و فرزندان شما هستند و از شما در برابر داعش دفاع کردند و امروز نیز حافظ نظم عمومی هستند، بنابراین شایسته است که با احترام و تقدیر با آنان را رفتار کنید، و از سوی دیگر به نیروهای امنیتی گوشزد می‌کند که 👈 تظاهرات‌کنندگان پدر، برادر و فرزندان شما هستند و خواهان زندگی و آینده‌ای خوب هستند از این‌رو با آنان به نرمی و مهربانی رفتار کنید. 💫ادامه دارد 🖥🖌محمدهادی زاهد غروی، برگرفته از سايت دين انلاين کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
ای که به هر که دوستش دارد نزدیک است 🌸 جوشن کبیر @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 260 تا 264 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️یکی از علل و اهداف تاكيد به تعديل ثروت‌ها و كم كردن فاصله طبقاتی است. 💠مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ (۲۶۱/بقره) 🌱‏مثل كسانی كه اموال خود را در راه خدا انفاق می‌كنند، همانند بذری است كه هفت خوشه بروياند و در هر خوشه يكصد دانه باشد و خداوند آن را برای هر كس بخواهد (و شايستگی داشته باشد،) دو يا چند برابر می‌كند و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسيع و (به همه چيز) داناست. ‏🔹غرض اين بوده كه بدينوسيله طبقات پائين را كه نمی‌توانند بدون كمك مالی از ناحيه ديگران حوائج زندگی خود را برآورند- مورد حمايت قرار داده تا سطح زندگيشان را بالا ببرند، تا افق زندگی طبقات مختلف را به هم نزديك ساخته و اختلاف ميان آنها را از جهت ثروت و نعمات مادی كم كند. 🔹‏و از سوی ديگر توانگران و طبقه مرفه جامعه را از تظاهر به ثروت يعنی از تجمل و آرايش‌ مظاهر زندگی، از خانه و لباس و ماشين و غيره نهی فرموده و از مخارجی كه در نظر عموم مردم غير معمولی است و طبقه متوسط جامعه تحمل ديدن آن گونه خرجها را ندارد (تحت عنوان) نهی از اسراف و تبذير و امثال آن، جلوگيری نموده است. 🔹‏و غرض از اينها ايجاد يك زندگی متوسطی است كه فاصله طبقاتی در آن فاحش و بيش از اندازه نباشد، تا در نتيجه، ناموس وحدت و همبستگی زنده گشته، خواستهای متضاد و كينه‌های دل و انگيزه‌های دشمنی بميرند. 🔹چون هدف اين است كه زندگی بشر را در شؤون مختلفش نظام ببخشد، و طوری تربيتش دهد كه سعادت انسان را در دنيا و آخرت تضمين نمايد و بشر در سايه اين نظام در معارفی حق و خالی از خرافه زندگی كند، زندگی همه در جامعه‌ای باشد كه جو فضائل اخلاق حاكم بر آن باشد و در نتيجه در عيشی پاك از آنچه خدا ارزانيش داشته استفاده كند، و داده‌های خدا برايش نعمت باشد، نه عذاب و بلا، و در چنين جوی، نواقص و مصائب مادی را برطرف كند. 👈‏و چنين چيزی حاصل نمی‌شود مگر در محيطی پاك كه زندگی نوع، در پاكی و خوشی و صفا شبيه به هم باشد، و چنين محيطی هم درست نمی‌شود مگر به اصلاح حال نوع، به اينكه حوائج زندگی تامين گردد، و اين نيز بطور كامل حاصل نمی‌شود مگر به اصلاح جهات مالی و ، و به كار انداختن اندوخته‌ها، و راه حصول اين مقصود، انفاق افراد- از اندوخته‌ها و ما زاد آنچه با كد يمين و عرق جبين تحصيل كرده‌اند- می‌باشد، چون مؤمنين همه برادر يكديگرند، و زمين و اموال زمين هم از آن يكی است، و او خدای عز و جل است. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ادب و  مواجهه با 💠قَـوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ (بقره:263) 🌱گفتاري به نيكويي شناخته شده [مطابق عُرف نيكوي زمانه] و گذشت [از گفتار يا رفتار نسنجيده ديگران] بهتر از صدقه‌اي است كه در پي آن آزاري [=مِنَّتي يا برملا كردني] باشد و خداوند بي‌نياز بردبار است. 🔹تقاضاي مستمندان ممكن است موجب آزردگي كسي كه از او درخواست شده گردد و پاسخي سرد و نوميد كننده بدهد. ▪️اولين توصية اين آيه به كساني است كه ندارند، يا نمي‌خواهند بدهند. در اين صورت بهتر است با حفظ حرمت متقاضي سخني پسنديده بگويند. در آية 28 سورة اسراء (17:28) نيز در چنين مواردي توصيه به وعده اميدوار كننده دادن، در صورت فراهم شدن امكانات، كرده است. ▪️توصية دوم «مَغْفِرَهٌ» [گذشت] است. 🔹ممكن است سوء رفتار درخواست كننده عاملي براي امتناع از كمك به او گردد، اما اگر انفاق به قصد قربت باشد، اهميتي ندارد كه چه رفتاري با ما داشته است. اين كار براي رضايت خداست و چه بهتر كه به نيروي تقوا آن را خالص گردانيم. 🔹نكتة ديگر، انتظار تشكر و تقدير از كسي است كه انفاقي به او كرده‌ايم، اين نيز خلاف اخلاص در عمل و نوعي شرك در خودبيني است. بدتر آن كه اگر گيرنده قدر ناشناسي كرد و كمك ما را ناديده گرفت يا حرفي زد و كاري كرد كه نمي‌پسنديم، با تفرعن و زخم زبان تحقيرش كنيم. 👈رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: اگر سائلى نزد شما آمد، به يكى از اين دو روش عمل كنيد؛ «بذل يسير او رد جميل» «.تفسير قرطبى ونمونه، ذيل آيه.»    يا چيزى كه در توان داريد به او عطا كنيد، يا به طرز شايسته‌اى او را ردّ نماييد. همچنين فرمود: 👈اگر با مال نمى‌توانيد به مردم رسيدگى كنيد، با اخلاق برسيد. «تفسيركاشف، ج 1، ص 272.» 🔹آبرو و شخصيّت فقير، با ارزش‌تر از حفظ شكم فقير است. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ» 🔹فقير را با محبّت و دلسوزى به كار مفيدى كه زندگى او را تأمين كند، راهنمايى كنيد. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ» 🔹انفاق بايد همراه با اخلاق باشد. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ» 🔹گفتگوى خوش با فقير، موجب تسكين او و عامل رشد انسان است، در حالى كه صدقه با منّت، هيچكدام را بهمراه ندارد. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ» 🔹اگر فقيرى بخاطر فشار وتنگدستى، ناروايى گفت او را ببخشيد. «مَغْفِرَةٌ» 📚تفاسیر نور و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا