eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
652 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تا انسان خود دگرگون نشود و انقلابی در درون نيابد، دعای پيامبر نيز كارساز نيست 💠(استغفرلهم اولا تستغفرلهم ان تستغفر لهم سبعین مره فلن یغفرالله لهم ذلک بانهم کفروا بالله و رسوله و الله لا یهدی القوم الفاسقین 🌱برای آنان طلب آمرزش کنی یا نکنی (تفاوتی ندارد)اگر برایشان هفتاد بار هم آمرزش بخواهی ، هرگز خدا آنان را نمی آمرزد و این به جهت آنست که آنان به خدا ورسولش کفر ورزیدند و خداوند گروه تبهکار را هدایت نمی کند. 🔷✨می فرماید: ای پیامبر(ص ) استغفار و عدم تو در باره آنان یکسان است و سودی به حال آنان ندارد و حاشا که پیامبر(ص ) عمل لغو و بیهوده ای را انجام دهد و با آنکه می داند آنها آمرزیده نشده و هدایت نمی یابند، برای آنان طلب استغفار کند. لکن خداوند برای تأکید مطلب و جهت دلالت بر کثرت می فرماید: اگر هفتادبار هم برای آنها طلب آمرزش کنی ، خدا آنها را نمی آمرزد و استغفار تو هیچ اثری نخواهد داشت و آنها را به آمرزش نمی رساند، چون بدلیل فسادقلبهایشان ، جایگاه نهایی آنها مقرر شده است و آنچه مانع از مغفرت آنهامی شود، کفر آنها نسبت به خدا و رسول است و این کفر مانع بزرگیست که هرگزبا استغفار، هر چند از جانب پیامبر باشد، بر طرف نمی شود و این افراد چون ازروش بندگی عدول کرده اند و فاسقند، لذا هرگز خدا آنها را به مغفرت و سعادت ابدی هدایت نمی کند، زیرا عینا همان هدایت بسوی بهشت خلد است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ملاك ، و با مردن است 💠‏وَ لا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ (۸۵/توبه) 🌱‏اموال و فرزندان آنان (منافقان)، تو را به شگفتی و اعجاب نياورد! همانا خداوند می‌خواهد آنان را بدين وسيله در دنيا عذاب كند و در حال كفر جانشان به در آيد. ‏🔹 به خاطر امكانات و برخورداری ديگران، احساس حقارت نكنيم. «لا تُعْجِبْكَ» ‏🔹 مال و فرزند، گاهی مايه‌ی آزمايش و عذاب است، نه رفاه و خوشبختی. ‏«يُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الدُّنْيا» ‏🔹 كيفر خداوند در دنيا، گاهی با همان مظاهر دنيوی است. «يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الدُّنْيا» ‏🔹 مرگ، خارج شدن روح از بدن است، نه فانی شدن روح. «تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ» ‏🔹 يك عمر كفر و ناسپاسی باعث می‌شود انسان لحظه‌ی مرگ، كافر از دنيا برود. ‏«تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ» ‏🔹 ملاك ارزشها، حسنِ عاقبت و با ايمان مردن است، نه زرق و برق چند روزه‌ی دنيوی. «تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیات ۵مرحله نخست دعوت پيامبر با توجه به سوره ها و (نذير،بشير،نذيرمبين و..)،بخشي از ارايه آقاي سيد كاظم فرهنگ در دوره آموزشي روش مطالعه و فهم بهتر قران كريم @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴-۱ سوره هود از تفسیر نور ۱- بنیان قرآن،محکم و استوار است و هیچ چیزی نمی تواند سبب تزلزل آن شود، بلکه با پیشرفت علم،اسرار این کتاب بیشتر کشف می شود. «أُحْکِمَتْ آیاتُهُ» ۲- قانون و کتاب،هم باید محکم باشد و هم روشن و واضح. أُحْکِمَتْ ... ثُمَّ فُصِّلَتْ (قوانین غیر الهی،یا محکم نیست،یا روشن نیست و یا قانونگذار طبق حکمت و مصلحت و آگاهی،قانون را وضع نکرده است) ۳- قرآن،هم استدلالی و تزلزل ناپذیر است و هم جامع تمام ابعاد زندگی دنیوی و اخروی می باشد. أُحْکِمَتْ ... ثُمَّ فُصِّلَتْ ۴- دعوت به یکتاپرستی،سرلوحه ی پیام همه ی انبیاست. «أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاَّ اللّهَ» ۵- فلسفه ی نزول کتب آسمانی،توحید و پاکسازی جامعه از شرک است. کِتابٌ أُحْکِمَتْ آیاتُهُ ... أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاَّ اللّهَ ۶- پیامبر صلی الله علیه و آله از جانب خدا،امّا برای سعادت مردم آمده است. «إِنَّنِی لَکُمْ مِنْهُ» ۷- تا اسنان خود را از گناه پاک نکند وسبکبال نشود،نمی تواند به سوی حقّ پرواز کند. «اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا» ۸- توبه از گناه،سبب بازگشت الطاف مادّی خدا نیز می شود. فَتُوبُوا ... یُمَتِّعْکُمْ ۹- زندگی خوب،مورد توجّه اسلام است. «مَتاعاً حَسَناً» ۱۰- درجات در قیامت متفاوت است.هرکس فضیلت بیشتری در دنیا کسب کند، لطف بیشتری در آخرت دریافت خواهد کرد. «یُؤْتِ کُلَّ ذِی فَضْلٍ فَضْلَهُ» ۱۱- پیامبران دلسوز مردمند.جمله ی «فَإِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ» در قرآن زیاد آمده است. ۱۲- بازگشت ما تنها به سوی خداست،نه دیگران. «إِلَی اللّهِ مَرْجِعُکُمْ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
: قرآن: و ⭕️شماره 12: انتشار و فوروارد به و طرفدارانشان🚫 آيه «12»سوره نور: 🔶"چرا زمانى كه تهمت را شنيديد، مردان و زنان با ايمان نسبت به هم گمان خوب نبردند و نگفتند كه اين تهمتى بزرگ وآشكار است؟" "خداوند در اين آيه، مسلمانان را به خاطر بدگمانى و آسيب‌پذيرى آنان در برابر ، توبيخ مى‌كند. 1⃣- دامن زدن به و پخش آن، ممنوع است. ( «لَوْ لا» نشانه توبيخ از سوءظن و پخش شايعات است) 2⃣- مؤمنان در برابر آبروى يك «فرد» مسئول هستند. «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ» 3⃣- بنى آدم اعضاى يكديگرند. به هر عضوى از جامعه‌ى اسلامى، همانند تهمت به ديگر اعضاست.«انفسهم» 4⃣- اصل اوّليه در عمل مسلمان، صحت است، مگر جرم او با دليل ثابت شود.«ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً» 5⃣- در برابر شنيده‌هاى ناروا در مورد مؤمنان، سكوت و همراهي ممنوع است. لَوْ لا ... قالُوا هذا إِفْكٌ مُبِينٌ‌ 6⃣- تهمت اگر ثابت نشود، گوينده‌ى آن محسوب مى‌شود. «هُمُ الْكاذِبُون»" 📚تفسير نور 💫کانال. قرآن پویان @quranpuyan
🔰 تعريف از نگاه . 🛑قسمت دوم: 🔻امام علی ع فرمود: "ما اصبح بالکوفه احد الا ناعما ان ادناهم منزله لیاکل البر و یجلس فی الظل و یشرب من ماء الفرات" "در کوفه همه مردم به زندگی آبرومند دست یافته اند: پایین ترین طبقات جامعه از نان گندم استفاده می کنند؛ همگی سرپناه دارند؛ آنان از آب آشامیدنی گوارا برخوردارند" 📚بحار الانوار، ج۴۰، ص۳۲۷ 🔖 وقتی واژه مردم از زبان شنیده می شود، باید توجه داشت که به هیچ وجه آنان یک معنای مشترک از این واژه اراده نمی کنند. واژه "مردم"، در زبان حکمرانان، ممکن است معناهای مختلف زیر را بدهد: 📍۱. منظور از "مردم" همه مقامات سیاسی کشور، کارگزاران، کارمندان، و در یک کلام همه کسانی که بخشی از نیروی دولت هستند. به این جمع می توان محفل ها و حلقه های مشاوران، صاحبان نفوذ و چاکران را افزود. همچنین خانواده های این جمع نیز در ذیل مفهوم مردم قرار می گیرند. 📍۲. منظور از افرادی هستند که در بالا اشاره شد؛ اما به این جمع یک حلقه دیگر را نیز می توان افزود. آن حلقه کسانی از عموم مردم اند که هر چند سمتی در حکومت ندارند و از مردمان عادی هستند، اما حامی پروپا قرص حکومت و نیروهای سیاسی و مقامات بلند پایه به حساب می آیند. اینها کسانی هستند که به عنوان سیاهی لشگر، حکومت گران، در هنگام نیاز، از آنان استفاده ابزاری می کنند. 📍۳. منظور از مردم همه کسانی هستند که در یک کشور و در یک سرزمین زندگی مشترکی دارند. این مردم ممکن است بخشی از حکومت باشند یا نباشند. آنان می توانند حامی پروپا قرص حکومت باشند یا نباشند. آنان می توانند موافق دولت، سیاستمداران، سیاستهای داخلی و خارجی حکومت باشند یا مخالف آنها. مردم وقتی گفته می شود، همه طبقات، همه زبانها، همه صاحبان عقاید گوناگون، همه جنسیت ها، مردمان نیک کردار یا بد کردار، مرکز نشینان یا حاشیه نشینان، همه را دربر می گیرد. 🔖 وقتی یک سیاستمدار دم از مردم می زند، باید دید کدام یک از سه معنای فوق را در نظر دارد. باید گفته آنان را، با گفته های دیگر آنان، با اعمال آنان، و با اقدامات آنان سنجید. در یک بازه زمانی طولانی مدت به تدریج می توان فهمید که منظور هر سیاستمدار از "مردم" چیست.۰ 🔖با کمال تاسف باید گفت که اکثر سیاستمداران وقتی صحبت از مردم می کنند، یکی از دو معنای اول یا دوم را مد نظر دارند. فقط در نظامهای به لحاظ سیاسی توسعه یافته است که معنای سوم از مردم در زبان سیاستمداران رایج می گردد. 👈👈در چارچوب فکر دینی هم، حکومت امانتی است که مردم در معنی سوم به حاکمان داده اند و شرط مشروعیت حکومت این است که حکمران باشد. 🔸نتیجه گیری: باید در این ایام انتخابات دقت کرد، که کاندیداها کدام معنا از مردم را در سینه دارند و تا چه اندازه به مردم به عنوان صاحبان حقوق سیاسی اعتقاد دارند و دغدغه استیفای حقوق آنان را دارند. آنکه در این میدان تزویر نمی کند کسی است که مردم در معنای سوم را، که بی تردید معنای واقعی این واژه است، در ذهن دارد و دلش به عشق مردم می تپد. ✍حجت الاسلام دكتر محمودشفیعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━