#دعاهای_روزانه
#دعاى روز #سیزدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ
🔹وصَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ
🔹ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین.
🔸خدایا پاکیزه ام کن در این روز از چرک وکثافت
🔸وشکیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنى ها
🔸وتوفیقم ده در آن براى تقوى وهم نشینى با نیکان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان.
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن ،تقل در شریعت
https://telegram.me/quranpuyan
💢 #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز سیزدهم از ماه رمضان: جزء #سیزدهم
به نام خدا
سوره #رعد
۱- 👌 #تغییر_سرنوشت در گرو خواست و حرکت خود ملت هاست
إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیرِّ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ یُغَیرِّواْ مَا بِأَنفُسِهِم(۱۱- رعد) خداوند اوضاع هیچ ملتى را تغییر نمى دهد، مگر آنكه در خود دگرگونى ایجاد كنند.
👈این جمله یك قانون كلى و عمومى را بیان مى كند، قانونى سرنوشت ساز و حركت آفرین و نیز هشدار دهنده! این قانون كه یكى از پایه هاى اساسى جهان بینى و جامعه شناسى در اسلام است به ما مى گوید: مقدرات شما قبل از هر چیز و هر كس در دست خود شما است و هر گونه تغییر و دگرگونى در خوشبختى و بدبختى اقوام در درجه اول به خود آنها برمی گردد.
👈شانس و اقبال و مانند اینها همه بی اساس است و آن چیزی که پایه دارد این است كه ملتى خود بخواهد سربلند و پیشرو باشد و یا به عكس، خودش تن به ذلت و شكست دهد، پس این اراده و خواست ملتها و تغییرات درونى آنهاست كه آنها را مستحق لطف یا مستوجب عذاب الهی مى سازد.
👌به تعبیر دیگر: این اصل قرآنى كه یكى از مهمترین برنامه هاى اجتماعى اسلام را بیان مى كند به ما مى گوید هر گونه تغییرات برونى متكى به تغییرات درونى ملتها و اقوام است و هر گونه پیروزى و شكستى كه نصیب قومى شود از همین جا سرچشمه مى گیرد.(۱۰)
۲- ویژگی های #حق گرایان از نظر قرآن
الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لَا یَنقُضُونَ الْمِیثَاقَ(۲۰)وَ الَّذِینَ یَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَ یخَْشَوْنَ رَبهَّمْ وَ یخََافُونَ سُوءَ الحِْسَابِ(۲۱)
وَ الَّذِینَ صَبرَُواْ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِّمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِیَةً وَ یَدْرَءُونَ بِالحَْسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُوْلَئكَ لهَُمْ عُقْبىَ الدَّارِ(۲۲- رعد)
👈در این آیات به چند ویژگی مهم و برجسته کسانی که به واقع طرفدار حق هستند اشاره کرده و آنها را چنین توصیف می کند:
۱. به عهد الهى وفا مى كنند و آن عهد را نمى شكنند.این عهد و میثاق دایره وسیعی دارد که تمام عهدهای فطری، عقلی و نقلی را در بر می گیرد.(۱۲)
۲. پیوندهایى را كه خداوند امر به حفظ آن كرده برقرار مى دارند. که چون مطلق است دلالت مى كند بر هر ارتباط و پیوندی كه خدا به آن امر فرموده كه از معروفترین مصادیق آن صله رحم است.(۱۳)
۳ و ۴. نسبت به پروردگارشان، خشیت دارند و از بدى حساب در دادگاه قیامت مى ترسند.
فرق بین خشیت و خوف: خشیت تاثر در محدوده قلب است ولی خوف واکنش عملی برای خلاص شدن است هر چند كه در دل متاثر نگشته و دچار هراس نشده باشد.(۱۴)
۵. در برابر تمام مشكلاتى كه در مسیر اطاعت، ترك گناه، جهاد با دشمن و مبارزه با ظلم و فساد وجود دارد براى جلب خشنودى پروردگار صبر و استقامت می ورزند.
۶. نماز را بر پا مى دارند.
۷. از آنچه به آنان روزى داده ایم در پنهان و آشكار انفاق مى كنند.
۸. بوسیله حسنات، سیئات را از میان مى برند. به این معنى كه وقتی گناهی از آنها سر بزند، تنها به ندامت و استغفار، قناعت نمى كنند، بلكه عملا با انجام کار خیر و عمل به وظایف فوت شده در مقام جبران بر مى آیند. این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد كه آنها بدى را با بدى تلافى نمیكنند(۱۵)، بلكه سعى دارند با انجام نیكى در حق کسی که به آنها بدی کرده است او را وادار به تجدید نظر كنند.(۱۶)
۳- آدرس مهمی که همه به دنبال آنند
الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئنُِّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنُِّ الْقُلُوبُ(۲۸- رعد)
کسانی اند که ایمان آورده اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى گیرد. آگاه باشید! که دلها فقط به یاد خدا آرام مى گیرد.
آیه در وصف کسانی است که در آیه قبل آنها را «مَنْ أَنَابَ» نامید یعنی کسی که به سوی خدا بازگردد و رو به او کند.
#آرامش و آسایش دو عنوان جدای از هم هستند که در بین انسانهای بیگانه با فرهنگ قرآن این دو به یک معنا و یا به جای هم گرفته می شوند. آسایش مفهومی مرتبط با جسم و تن دارد برخلاف آرامش که با روح و جان در ارتباط است.قرآن کریم به این سوال مهم و بسیار کاربردی انسان پاسخ می دهد که هر کس به خدا رو کرد و به او ایمان آورد و برنامه او را در زندگی خود پیاده کرد یقین بداند که به آرامش واقعی خواهد رسید؛ آرامشی که محال است آن را بتوان در غیر این آدرس پیدا کرد.
جهت مطالعه ادامه مطلب،کلیک کنید👇
http://yon.ir/Qp439
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
💢💢اگر این #قرآن را برکوهی (که یک جماد است) نازل میکردیم آنوقت میدیدی که کوه در مقابل خدا خاضع میشد و از خشیت الهی متلاشی میگشت.
👌 که البته این آیه جزو آن آیات قابل #تدبر #قرآن است که خودش هم بلافاصله میفرماید:🔻
«وتلک الامثال نضربها للناس لعلهم یتفکرون»: 👈این مثلها را برای انسانها میزنیم تا قدری فکر کنند،
😔 که متأسفانه فکر و #تدبر در آیات #قرآن بین مردم ما معمول نیست.
✅ و لذا خوب است پیرامون همین آیاتی که الآن ما معنی میکنیم قدری #تأمل کنید و فکر کنید.
ایت الله خامنه ای
https://goo.gl/rkok4V
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
با اپلیکیشن #تنزيل،در هنگام مطالعه هرسوره،
👈علاوه بر درس سوره و خلاصه فرازها
👌👌شرح مرحله نزول مربوطه و سال نزول آن سوره را نیز
مشاهده خواهید کرد.
#دعاهای_روزانه
#دعاى روز #چهاردهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ
🔹واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ
🔹ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.
🔸خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزشها
🔸و درگذر از من در آن از خطاها وبیهودگیها
🔸و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها وآفات اى عزت دهنده مسلمانان
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن ،تقل در شریعت
https://telegram.me/quranpuyan
💢 #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز چهاردهم از ماه رمضان: جزء #چهاردهم
به نام خدا
سوره #حجر
۱-منابع اصلی هر چیز نزد خداست
وَ إِن مِّن شیَْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائنُهُ وَ مَا نُنزَّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ(۲۱- حجر)
هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست و ما آن را جز به اندازه معین نازل نمیکنیم.
بنا بر این آیه چنان نیست که قدرت خداوند محدود باشد، بلکه منبع و مخزن و سرچشمه همه چیز نزد اوست، و او توانایی بر ایجاد هر مقدار در هر زمان را دارد، ولی همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزیها نیز به مقدار حساب شدهای از طرف خدا نازل میگردد.(
۲- کسانی که #شیطان کاری با آنها ندارد و کسانی که زیر سلطه اویند
قَالَ رَبِّ بمَِا أَغْوَیْتَنیِ لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فیِ الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنهَّمْ أَجْمَعِینَ(۳۹)إِلَّا عِبَادَکَ مِنهُْمُ الْمُخْلَصِینَ(۴۰)قَالَ هذَا صِرَاطٌ عَلیََّ مُسْتَقِیمٌ(۴۱)
إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیهِْمْ سُلْطَنٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ(۴۲- حجر)
اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط مییابد
ابلیس به خدا عرض کرد: پروردگارا حال که مرا [به دلیل سجده نکردنم بر آدم از رحمتت دور و] به کیفر گمراهی محکوم کردی من نیز برای آنکه بشر را گمراه کنم فساد را در نظرش زیبا جلوه داده و سرانجام همه را گمراه خواهم ساخت؛ مگر آن بندگانی که خالص شده تو هستند.
خدا فرمود: این سنت و راه راستی است بر عهدهی من که تو هیچگونه تسلط و قدرتی بر بندگان من نداری مگر گمراهانی که شخصاً بخواهند از تو پیروی کنند.
از این آیات چند مطلب فهمیده میشود:
اول اینکه مُخلَصین در مقامی به سر میبرند که شیطان چون در آن راه ندارد امکان وسوسه و گمراه کردن آنها نیز برایش وجود ندارد.
دوم اینکه تمام انسانها بندگان خدا و تحت حمایت او از گزند شیطان در امانند هر چند دچار وسوسههای اغواگرانه شیطان میشوند اما اینطور نیست که او کاملاً دستش باز باشد و هر کاری که خواست بکند؛ نهایت کاری که او میتواند بکند وسوسه و دعوت است.👉
سوم اینکه اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط مییابد.(۳)
۳- تنها گروهی که از #رحمت پروردگار نا امیدند
وَ مَن یَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ(۵۶- حجر)
آیه چنین میفهماند که یأس از رحمت پروردگار ویژگی خاص گمراهان است. زیرا گمراهان، خدا را به درستی نشناختهاند و پی به قدرت بیپایانش نبردهاند؛ خدایی که از ذرهای خاک، انسانی چنین شگرف میآفریند و از نطفهای ناچیز، فرزندی برومند به وجود میآورد؛ درخت خشکیده خرما به فرمانش به بار مینشیند و آتش سوزانی را به گلستانی تبدیل میکند، چه کسی میتواند در قدرت چنین پروردگاری شک کند یا از رحمت او مأیوس گردد؟!
ادامه در پست بعد👇
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
ادامه نکات جزو #چهارده
سوره #نحل
۴- اگر خدا نمیخواست ما این کار را نمیکردیم!!😳😳
وَ قَالَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شیَْءٍ نحَّنُ وَ لَا ءَابَاؤُنَا (۳۵- نحل)
مشرکان گفتند: اگر خدا میخواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمیکردیم.
این سخن اندیشمندان ضد دینی در برابر دعوت به یکتاپرستی و دین داری بود که بر زبان میراندند.
در یک تقسیم بندی کلی مشرکان در مقام توجیه اعمال ضد دینی که انجام میدادند به دو گروه عمده تقسیم میشدند: یکی توده درس نخوانده و عادی آنها بود که در دفاع از عقاید و اعمال خود به تقلید از نیاکان و سنتهای باستانی تمسک میجستند.
دسته دوم علما و اندیشمندان آنها بودند که به گمان خود با این منطق و استدلال علمی از بت پرستی و سایر انحرافات عملی و عقیدتی رایج در بینشان دفاع میکردند.
آنها میگفتند: اگر خدا راضی به این کارها و باورهای ما نبود با قدرتی که دارد جلوی ما را میگرفت و ما را از آنها باز میداشت اما همینکه مانع ما نشده و ما آزادانه به آن مشغولیم این خود بهترین دلیل است بر اینکه خداوند از اعمال و عقاید ما رضایت کامل دارد و این امور جایز است.
👌پاسخ به این شبهه
این سخن وقتی درست است که تنها اراده تکوینی خدا در عالم جریان داشته باشد و بس که اگر چیزی را خواست در همان لحظه ایجاد شود و اگر نخواست در همان لحظه نیست و نابود گردد. خداوند دو اراده دارد؛ اراده تشریعی و اراده تکوینی. آنان که به دام این شبهه عمداً یا سهوا گرفتار شدهاند از اراده تشریعی یا همان خواست در پس قانون خدا غفلت کردهاند.
خدا با قانونی که وضع کرده و آن را توسط فرستادگانش به مردم ابلاغ کرده است از مردم خواسته تا عقاید صحیح و اعمال صالح داشته باشند و از همین طریق به آنها اجازه نداده که در مسیر انحراف افتاده و راه هلاکت را طی کنند و به اراده تکوینی دست آنها را باز گشته تا با اختیار خود راه درست را از نادرست برگزیده و در آن حرکت کنند.
پس خداوند آنها را منع کرده ولی با بیان قانون؛ نه با زور و سلب اختیار و اگر انتظار دارند که خدا دست هر تبهکار و فکر هر منحرفی را به اجبار گرفته و به راه راست هدایت کند بدانند که هر چند این کار ممکن است اما چون با فلسفه تکامل اختیاری انسان ناسازگار است خدا این کار را نخواهد کرد.
دلیل قرآنی #تقیهای که عقل انسان به آن حکم میکند
مَن کَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِیمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُکْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئنُِّ بِالْایمَانِ وَ لَاکِن مَّن شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْرًا فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(۱۰۶- نحل)
هر کس پس از ایمانش، به خدا کافر شود جزایش دوزخ است؛ جز کسی که تحت فشار واقع شده ولی دلش به ایمان محکم است. آری کسانی که سینه خود را برای قبول کفر گشودهاند، بدانند که خشم پروردگار شامل حال آنهاست و برای ایشان عذاب بزرگی خواهد بود.
این آیه شریفه در واقع به دو گروه از کسانی اشاره میکند که بعد از پذیرش اسلام راه کفر را پیش میگیرند. گروه اول کسانیاند که در چنگال دشمنان بیمنطق گرفتار میشوند و تحت فشار، شکنجه و یا تهدید آنها از اسلام اعلام بیزاری و نسبت به کفر اعلام وفاداری میکنند؛ در حالی که آنچه میگویند تنها با زبان است و قلبشان مالامال از ایمان میباشد. این گروه مسلماً مورد عفوند؛ بلکه اصلاً گناهی از آنها سر نزده است.
گروه دوم کسانی هستند که به راستی دریچههای قلب خود را به روی کفر و بی ایمانی میگشایند و مسیر عقیدتی خود را به کلی عوض میکنند، اینها هم گرفتار غضب خدا و عذاب عظیم او میشوند.
http://yon.ir/Qp441
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
به لطف خدا، چاپ اول كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" در نخستين روز نمايشگاه قرآن در اختيار علاقهمندان به فهم و تدبر در قرآن قرار گرفت.
اين كتاب در 140 صفحه با قطع رقعي و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به كوشش گروه اموزشي تحقيقاتي قرآن پويان منتشر شده است.
سيدكاظم فرهنگ مولف كتاب و مدير قرآن پويان در بخشي از مقدمه كتاب چنين نگاشته است:
"برگزاري موفق دوره هاي آموزش حضوري و مجازي "روش مطالعه و فهم ساده قرآن" و بازخوردهای رضايت مندانه قرآن آموزان اين دوره ها، و نیز دغدغۀ اصلی قرآن پويان که عمومیسازی فهم قرآن و تشویق همه مسلمانان علاقهمند به تدبّر و تأمل در قرآن بود، ما را بر آن داشت تا
محتواي اين دوره ها را بصورت کتابی با بیان ساده و قابل فهم برای همۀ افراد، اعم از حوزوی و دانشگاهی در هر رشتۀ تحصیلی منتشر نموده تا در دسترس همه علاقهمندان در سراسر کشور عزیزمان قرار گیرد.
از آنجا که در دورۀ آموزشی، نیمی از نمرۀ نهایی به تمرینهای طول دوره اختصاص داشت، این امکان برای مخاطبان این کتاب نیز فراهم است تا با ارسال پاسخ پرسشهای انتهای فصل اول و دوم و نیز انجام تمرین عملی انتهای فصل سوم، در امتحان دوره نیز به¬صورت مجازی شرکت نموده درصورت کسب حد نصاب لازم، گواهینامه پایان دوره را دریافت نمایند.
"
👍 اين كتاب در 6 فصل با عناوين زير تاليف شده است:
1- چرا به قرآن مراجعه كنيم؟ خداقرآن را چگونه کتابی معرفی کرده است؟
2-آيا ما مجاز و قادر به تدبر در قران هستيم؟
3-روش مطالعه و تدبّر در قرآن
4-اهميت نقش محوری سوره¬ها در فهم قرآن
5-فوايدروش ارائه شده دراین کتاب
6-گام تكميلي تدبّر:طرح سؤالات مختلف از خود، در هنگام تدبّر و تفسير آيات
اين كتاب در غرفه قرآن پويان در بخش رسانه هاي ديجيتال نمايشگاه قرآن واقع در مصلاي تهران قابل عرضه مي باشد.
قيمت چاپ سياه و سفيد كتاب 12000 تومان و چاپ رنگي آن 22000 تومان ميباشد كه با تخفيف نمايشگاه
به ترتيب 10000 و 20000 تومان به فروش ميرسد.
ساير علاقه مندان به خريد اين كتب ميتوانند با استفاده از تخفيف ايام نمايشگاه قرآن از طريق تماس با شماره 09123732102 كتاب را سفارش دهند.
هم چنين براي موسسات و نهادهاي آموزشي قرآني كه بيش از 10 جلد سفارش دهند،با تخفيف فوق العاده به قيمت 8000 و 18000 تومان ارايه ميشود.
بخشي از بازخوردهاي دريافت شده از قرآن¬آموزان دوره هاي روش مطالعه و فهم قرآن :
-از اینکه در این دوره توانستم با روشی نو در زمینۀ فهم و تدبّر قرآن آشنا شوم یا حداقل جرأت اینکار را پیدا کردم، بسیارممنونم.
-نسبت به قبل، فهم قرآن برام بهتر شده. خیلی ممنون از راهنمایی¬تان.
این روش در واقع کتاب آسمانی ما را از دوردستها آورده و برای ما قابل دسترسی کرده.
-این بهترین دورۀ قرآنی و بهترین تجربه زندگی من بود.
همیشه موقعی که قرآن رامطالعه می¬کردم احساس فهم پراکنده داشتم لذا این روش برایم جالب ولذت¬بخش بود چون انسجام وهدفمندی سوره¬ها رابهتر متوجه می¬شدم.
-همیشه موقع تلاوت سوره برام سؤال بود چرا اینقدر مطالب پراکنده هست ولی اکنون تونستم راههای ارتباط¬دهی آیات یک سوره رابفهمم. خیلی روش ساده ولي جذاب و مؤثری بود.
-روش درک و فهم بهتر آیات نگاهی نو بود که شیرینی و لذت آن را با تمام وجود احساس کردم.
-دوره¬ای بسیار جالب و مفید بود این اعتمادبه¬نفس رو به ما داد که ما هم می¬توانیم با مقداری مطالعه، تفکر و تلاش با قرآن ارتباط برقرار کرده و فرامین آن را درک و در زندگی به کار ببندیم.