eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
أمن يجيب خواندن من بى نتيجه ماند زهرا يتيم گشت و پدر بى خديجه ماند 🏴وفات همسرباوفای نبی مکرم،مادرِ نازنین فاطمه ی زهرا،سیده ی بطحا،ام المومنین،حضرت خدیجه کبری تسلیت و تعزیت باد
بازدید وزیر ارشاد از غرفه قرآن‌پویان در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم @quranpuyan
خبرگزاری شبستان: مدیر غرفه قرآن پویان گفت: ما در این دوره از نمایشگاه نرم‌افزار «تنزیل» را به مخاطیبن ارائه می‌کنیم که می‌توانند بدون داشتن اینترنت به متن قرآن و ترجمه فارسی آن دسترسی پیدا کنند. سید کاظم فرهنگ ادامه داد: در این اپلیکشن سوره‌های قرآن به ترتیب نزول و درس سوره‌ها نوشته است،این اپلیکشین به صورت آندروید در اختیار عموم خواهد بود. مدیر غرفه قرآن پویان تاکید کرد: در این اپلیکیشن‌ سوره‌های قرآن به چند قسمت (فراز) تقسیم شده و عصاره هر فراز نيز بيان شده است، امکان دانلود این اپلیکیشن در کافه بازار موبایل‌های آندروید و سایت www.quranpuyan.com وجود دارد. فرهنگ در مورد این اپلیکیشن افزود: قیمت این اپلیکشین 2500 تومان می‌باشد و علاقمندان می‌توانند در پیام‌رسان‌های داخلی ایتا و گپ ما را دنبال کنند. وی یادآور شد: ما در این غرفه هر روز مسابقه فهم قرآن را نیز داریم که علاقمندان می‌توانند جالب‌ترین یا مهم‌ترین پیام قرآنی از ايات جزء مربوط به ان روز را در یک پاسخ‌نامه یادداشت کنند و با تحویل پاسخ به غرفه قرآن پویان در قرعه کشی شرکت نمایند، جایزه ما نیز کتاب قرآن و هدیه نقدی خواهد بود. مدیر غرفه قرآن پویان در مورد دوره هاي آموزش مجازي نيز گفت: این دوره روش فهم قرآن را آموزش می‌دهد .همچنين براساس محتوا يسه دوره آموزشی کتاب «چگونه قرآن بخوانیم و بفهمیم؟» منتشر شده است، علاقمندان می‌توانند این کتاب را هم به قیمت 12000 تومان خریداری کنند، البته این کتاب در دوران نمایشگاه با تخفیف به علاقمندان 10000 تومان پرداخت خواهد شد. فرهنگ در مورد خریداری این کتای به صورت دیجیتال نیز تصریح کرد: کسانی که می‌خواهند این کتاب به صورت دیجیتال خریداری کنند می‌توانند از طریق سایت قرآن پویان www.quranpuyan.com کتاب فوق را خریداری کنند. http://shabestan.ir/detail/News/707443
♻️♻️♻️ ⁉️ آیا براي قرآن،فقط بايد به روايات پيامبر و معصومين مراجعه كرد؟ "♻️قرآن مجيد كه از سنخ كلام است ازمعني مراد خود كشف ميكند و هرگز در دلالت خود گنگ نيست و از خارج نيز دليلي وجود ندارد كه مراد تحت اللفظي قرآن جز آنست كه از لفظ عربيش فهميده ميشود. 👈برخي گفته‌اند در تفهيم مرادات قرآن به بيان تنها پيغمبر اكرم (ص) يا به بيان آنحضرت و بيان اهل بيت گرامش بايد رجوع كرد 🔻🔻ولي اين سخن قابل قبول نيست زيرا حجيت بيان پيغمبر اكرم (ص) و امامان اهل بيت (ع) را از قرآن بايد استخراج كرد و بنابر اين چگونه متصور است كه حجيت دلالت قرآن به بيان ايشان متوقف باشد؟ ⁉️ بلكه در اثبات اصل رسالت و امامت بايد بدامن قرآن كه سند نبوت است چنگ زد. ❇️و البته آنچه گفته شد منافات ندارد با اينكه پيغمبر اكرم (ص) و ائمه اهل بيت (ع) عهده دار بيان جزئيات قوانين و تفاصيل احكام شريعت- كه از ظواهر قرآن مجيد بدست نميآيد- بوده‌اند."👌 مرحوم علامه طباطبايي،كتاب قرآن در اسلام. http://yon.ir/Qp1596 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ 🔹وکَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ 🔹وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین. 🔸خدایا دوست گردان بمن در این روز نیکى را 🔸و ناپسند بدار در این روز فسق ونافرمانى را 🔸 وحرام کن بر من در آن خشم وسوزندگى را به یاریت اى دادرس داد خواهان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫رَبَّنا عَلَیْکَ تَوکَّلْنا وَ اِلَیْکَ اَنَبْنا وَ اِلَیْکَ الْمَصیُر 💫پروردگارا در هر کار به تو توکل می‌کنیم و از تو استعانت می‌جوییم که بازگشت همه ما به سوی توست. @quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز یازدهم ماه رمضان: جزء نکات مهم جزو یازدهم 👈 قسمت اول: ادامه سوره ۱) مطالبي در مورد جنگ : الف- تاريخ اسلام نشان مي دهد كه مسلمانان در هيچ جنگي به اندازه جنگ تبوك در فشار و زحمت نبوده اند غزوۀ تبوك بقدري سخت بود كه خداوند در آيه ۱۱۷ سوره توبه از آن به عنوان " ساعة العُسرة " ياد مي كند, يعني زمان سختي و شدت. ب- لشكر چهل هزار نفري دشمن با آمادگي و اسلحه كافي آمده بود و پيامبر نيز با نيروي سي هزار نفري خود , درس عبرتي به روم و همسايگان داد. ج- 👈تنها غزوه اي بود كه امام علي (ع) در آن شركت نداشت زيرا احتمال داشت مشركان و منافقاني كه از شركت در اين ميدان سر باز زده بودند , از غيبت طولاني پيامبر (ص) استفاده كنند و به زنان و كودكان مدينه حمله كنند و آنها را به قتل برسانند. از اينرو حضرت علي(ع) از طرف پيامبر مأمور شدند كه در مدينه بمانند. ۲) آيه ۱۱۸ سوره توبه درباره قطع رابطه با سه تن از متخلفان تبوك است كه به خاطر سستي و تنبلي از شركت در جنگ خودداري كرده بودند. زمانيكه پيامبر از تبوك بازگشت , آن سه نفر براي عذرخواهي نزد پيامبر آمدند. حضرت با آنها سخني نگفت. مدينه با آنهمه وسعت بر آنها تنگ آمد و به كوهي پناه بردند و تصميم گرفتند تا هر كدام به تنهايي در آنجا به سر برند و طلب توبه نمايند. سرانجام پس از پنجاه روز تضرع به پيشگاه خداوند, توبه آنان پذيرفته شد. ۳) آيه ۱۰۷ سوره توبه داستان مسجد را بيان مي كند. 👈گروهي از منافقان براي تحقق بخشيدن به اهداف شومشان در برابر مسجد قبا كه نخستين مسجدي بود كه در مدينه ساخته شد, اقدام به ساختن مسجدي كردند كه بعدها به مسجد ضرار معروف شد و هنگاميكه پيامبر از مدينه برگشت از او خواستند كه در اين مسجد نماز گذارد, كه پيك الهي پرده از روي اسرار خطرناك آنها برداشت. 👈زيرا آنها مي خواستند با اين عمل به مسلمانان ضرر و زيان برسانند وهدفشان تقويت كفر بود و قصد ايجاد تفرقه بين مسلمانان داشتند و مي خواستند آن مكان كانوني براي دشمنان خدا و رسول خدا باشد. پيامبر نيز دستور داد مسجد مزبور را آتش بزنند و بقاياي آن را ويران كنند و محل ريختن زباله هاي شهر سازند. ۴) مطالب ديگر سوره مباركه توبه: الف- درمورد : خداوند در آيات ۱۰۳ تا ۱۰۵ سوره توبه به پيامبرمي فرمايد كه 👌از اموال مردم زكات بگيرد زيرا زكات عامل پاكي و طهارت است و براي آنها دعا كند و بدانند كه خداوند صدقات را مي گيرد. ب- سودمند: خداوند در آيه ۱۱۱ سوره توبه مي فرمايد خدا خريدار جان و مال مؤمنان است و در مقابل , بهشت را از آن ايشان مي نمايد. در اين تجارت پنج ركن اصلي هر تجارتي وجود دارد: اول خريدار كه خداست, دوم فروشنده كه مؤمنين هستند, سوم متاع كه جان و دل مؤمن است, چهارم قيمت معامله كه بهشت است و پنجم سند معامله كه تورات, انجيل و قرآن هستند. ج- 👈در آيه ۱۱۳ سوره توبه آمده است هيچكس حق ندارد براي مشركي طلب مغفرت كند, هرچند كه از نزديكان وي باشد. د- در آخر سوره توبه , آيه ۱۲۸ خداوند 👌چهار صفت از صفات پيامبر(ص) را بيان مي كند: دو صفت اول اينكه پيامبر از به هلاكت افتادن مردم سخت ناراحت است و به هدايت مردم به شدت علاقمند, و دو صفت دوم اينكه نسبت به مؤمنان با رأفت و مهربان است. ادامه نکات در پست بعدی👇
💢 ادامه نکات جزء :قسمت دوم سوره ۱-محاجه پیامبر با مشرکان الف- خداوند در آيه دوم سوره يونس مي فرمايد آيا مردم تعجب كرده اند كه خدا به يك مرد عادي حقايقي نازل كرده است. و تعجب آنان مورد مذمّـت قرار گرفته است. ب-👈 از آنجا كه آيات قرآن با عقايد بت پرستان سازگار نبود با آن مخالفت مي كردند. در آيه ۱۵ سوره توبه آمده است:" و چون خوانده شود بر مشركان مكه آيه هاي قرآن ما ,در حاليكه روشن است اين آيات , آنان كه ديدار ما را اميد ندارند گويند قرآني غير از اين بياور و يا آن را تبديل كن". يعني بجاي آيه عذاب آيه رحمت بنه و مطالبي را كه نمي پسنديم حذف كن. ج-👌 پيامبر در جواب مشركين مي فرمود من فقط از چيزي كه به من وحي شده است پيروي مي كنم و حق هيچگونه تصرفي ندارم , بدانيد اين كلمات از سوي خداست زيرا تاكنون در طي سالهايي كه بين شما بودم اين خبر ها را براي شما ذكر نمي كردم. د- مشركان قرآن را آيه و معجزه نمي دانستند و همانطور كه در آيه ۲۰ سوره يونس آمده, براي سبك كردن قرآن مي گفتند: "چرا از طرف پروردگارش معجزه اي بر محمد نازل نشد". ه-👌 خداوند در آيه ۳۷ سوره يونس مي فرمايد: "قرآن را نشايد كه ساخته و پرداخته غير خدا باشد و ليكن تصديق كننده و بيان كننده كتب آسماني پيش از خود است". ۲-مطالبي راجع به : الف-👌 قرآن معجزه آسماني است و بارها مردم را به مبارزه دعوت كرده است.در آيه ۳۸ سوره يونس كه به آيه تحدّي معروف است آمده كه: " اگر اين قرآن كلام خدا نيست سوره اي مانند آن بياوريد و در اين كار هر كس را كه مي توانيد به ياري بگيريد". ب- 👈در آيه ۵۷ سوره يونس اوصاف قرآن به اين شرح آمده است; اول اينكه قرآن پند و موعظه ايست از جانب پروردگار, دوم اينكه شفاي دردهاي است , سوم اينكه كتاب هدايت است و چهارم اينكه رحمتي براي مؤمنان است. يعني در ابتدا با موعظه , مردم را از خواب غفلت بيدار مي كند و از كارهاي ناروا بازمي دارد و در مرحله دوم باطن مردم را از صفات ناپسند پاك مي كند و در مرحله سوم مردم را به سوي خوبيها هدايت مي كند و در مرحله چهارم بشارت دهنده رحمت ,خيرات و بركات براي كساني است كه به آن گرويده اند. ج- خداوند در آيه ۵۸ سوره يونس مي فرمايد اي پيامبر به بندگانم بگو تنها به فضل خدا و رحمت وي (كتاب آسماني) شادمان باشيد , كه البته آن از مالهايي كه جمع مي كنيد براي شما بهتر است. د- حضرت علي(ع) در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه مي فرمايد از قرآن براي بيماريهاي خود👌 شفا بطلبيد و به آن براي حل مشكلاتتان استعانت بجوييد , چون قرآن شفاي بزرگترين دردهاست كه آن درد كفر و نفاق و گمراهي است. ۳-خداوند در آيات ۷۵ تا ۹۳ داستان حضرت موسي (ع) و دعوت وي به سوي خدا, معجزۀ اژدهاي او , غرق نمودن فرعونيان و نگه داشتن بدن فرعون را براي پيامبر نقل مي كند, زيرا پيامبر نيز در دعوت خود با تكذيب قريشيان مواجه شد و مانند حضرت موسي مهاجرت نمود و قوم پيامبر نيز برخوردهايي شبيه قوم موسي با وي داشتند. ۴- 👌تشبيه زيباي بي اعتباري اين دنيا به چهار فصل سال در آيه ۲۴ سوره يونس نشانه ايست براي گروهي كه اهل انديشيدن هستند. ۵-در آيه ۱۲ وضعيت انسان ضعيف در هنگام گرفتاري و سپس رفتار وي وقتي كه از گرفتاري نجات مي يابد بيان شده است. ۶- 👈در آيه ۹۸ به قوم اشاره مي شود كه تنها قومي هستند كه از عذاب قطعی شده نجات يافتند.خداوند در ایات مختلف هشدار داده که ایمان در لحظه مرگ یا نزول عذاب فایده ای ندارد. http://yon.ir/Qp436 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅ قرآن قابل و فهم برای همه مردم أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا. سوره: النساء آیه: ۸۲ پس آيا درباره (معارف) اين قرآن انديشه و پى گيرى فكرى نمى كنند؟! و اگر از جانب غير خدا بود مسلما در آن اختلاف بسيارى مى يافتند تفسیر مجمع البیان : پيام آيه شريفه ؛ پيامها و درسهاى گوناگونى از آيه شريفه دريافت مى گردد كه به پارهاى از آنها مى نگريم. ۱ - آيه مباركه بيانگر اين واقعيت است كه تقليد در اصول دين پذيرفته نيست، چرا كه قرآن با صراحتى وصف ناپذير مردم را به تفكر و تدبر فرا مى خواند. ۲ - و نيز بيانگر آن است كه مى توان با مراجعه آگاهانه و عادلانه به سوى قرآن، پيام و محتواى آن را دريافت و عمل كرد و اين پندار كه بدون حضور پيامبر و تفسير آن حضرت نمى توان تفسير قرآن را دريافت، پندارى بى اساس است؛ چرا كه قرآن مردم را به تفكر و تدبر در آيات خويش فرا مى خواند. ۴ - و نيز بيانگر اين واقعيت است كه هماهنگى كران تا كران واژهها، آيات و مفاهيم قرآن، بزرگترين و زندهترين سند آسمانى بودن قرآن است؛ چرا كه اگر از جانب غير خدا بود نمى توانست از تناقض و تضادمصون بماند. علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان در زیر این ایه نتیجه زیر را بیان نموده است: قران کریم،کتابی است که فهم عادی به درک آن، دسترسی دارد. پس سعی کنیم هم خودمون ،بیشتر در قران تامل و تدبر کنیم و هم کسانی را که با این بهانه که فهم قران، مختص مفسران و معصومین است ،از تعمق در ایات کتاب خدا طفره میروند،راهنمایی کنیم. ✍سیدکاظم فرهنگ quranpuyan.com/yaf_postst379_qrn-qbl-tdbr-w-fhm-bry-hmh-mrdm.aspx 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
درایام ماه رمضان در #نمایشگاه_قرآن،منتظر حضور شماعزیزان هستیم براي اهدای کمکهای مالی خودو تامین جوایز برندگان مسابقه قرآن فهمی روزانه ازلینک زیر اقدام نمایید https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37489
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ 🔹واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ 🔹واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ 🔹وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین. 🔸خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش وپاکدامنى 🔸وبپوشانم در آن به جامه قناعت وخوددارى 🔸و وادارم نما در آن بر عدل وانصاف 🔸وآسوده ام دار در آن از هر چیز که مىترسم به نگاهدارى خودت اى نگه دار ترسناکان . کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
الهی ... امروزمان آغازی باشد برای شکر بیکران از نعمتهای الهی وقلبمان جایگاه مهربانی و روحمان غرق از محبت الهی باشد.. سلام صبح شما بخیر.. @quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز دوازدهم ماه رمضان: جزء قسمت اول ۱) الف- در اولين آيه از سوره مباركه خداوند مي فرمايد:" اين كتابي است كه آياتش استحكام يافته است و سپس تشريح شده است" . مرحوم علامه طباطبايي(ره) مي فرمايد اين سوره در بيان آنست كه آيات متفرق و پراكنده قرآني , همگي بر يك حقيقت استوارند و آن اعتقاد به يگانگي خداست. 👌همه شرايع و معارف قرآني به يك اصل يعني توحيد برمي گردند. ب- 👈در سوره هود سنت جاويد الهي مطرح مي شود تا براي پيامبر(ص) جنبه تعليم حق و براي مؤمنين جنبه موعظه و تذكر و براي كفار جنبه اتمام حجت داشته باشد. در اين سوره سنت الهي در داستان زندگي حضرت نوح(ع), حضرت هود(ع), حضرت صالح(ع), حضرت لوط(ع), حضرت شعيب(ع), حضرت موسي(ع) و چگونگي دعوت انبياء به سوي توحيد بيان مي شود. ۲-کسانی که خداوند در همین دنیا با آن‌ها تسویه حساب می‌کند مَن کاَنَ یُرِیدُ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا وَ زِینَتهََا نُوَفّ‌ِ إِلَیهِْمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَ هُمْ فِیهَا لَا یُبْخَسُونَ * أُوْلَئکَ الَّذِینَ لَیْسَ لهَُمْ فیِ الاَْخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَ حَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَ بَاطِلٌ مَّا کَانُواْ یَعْمَلُونَ(۱۶-۱۵/ هود علیه‌السلام) 👈آیه شریفه در صدد بیان این مطلب است که عمل آدمی، تنها آن نتیجه‌ای را پی خواهد داشت که او قصد کرده است؛ که اگر منظورش نتیجه‌ دنیوی باشد نتیجه دنیوی هم نصیبش می‌شود؛ مثلاً وضع مالی‌اش بهتر می‌شود، مشهور می‌شود، به نام و نانی می‌رسد و مانند آن. البته این در صورتی است که سایر عوامل لازم هم کمک بکنند. 👌نکته مهم این است که چنین عملی، فواید اخروی برای صاحبش نخواهد داشت؛ زیرا او که قصد آن نتایج را نداشته تا نصیبش شود و صرف اینکه عملی صلاحیت دارد که در طریق آخرت واقع شود، برای رستگاری و رسیدن به نعمت‌های اخروی کافی نیست.(۱) 👈از این آیه پاسخ این سوال مشهور و مانند آن هم روشن می‌شود که می‌پرسند: آیا در اثر این خدمت بزرگی کرده است به بهشت می‌رود؟ جواب این سوال از همین آیه شریفه روشن می‌شود که اگر این خدمت را با اعتقاد به اخرت انجام داده باشد؛ بله از جزای اخروی بهره‌مند خواهد شد اما اگر برای شهرت و نام آوری این کار را کرده باشد با شهرتی که خداوند برای او در دنیا فراهم کرد در حقیقت او را به مقصودش رساند و او دیگر بابت این عملش، بهره‌ای از بهشت نخواهد داشت. ۳- به چه معناست؟ بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیرٌْ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ (۸۶- هود علیه السلام) ترجمه آیه این است: آن سودی که پس از رعایت احکام خدا برای شما باقی می‌ماند (دنیوی و اخروی)؛ برای شما بهتر است به شرط آنکه به خدا و دستورش ایمان داشته باشید؛ زیرا این واقعیت را تنها کسانی درک می‌کنند که به خدا و حکمت او و فلسفه فرمان‌هایش ایمان داشته باشند. درست است که آیه مورد بحث درباره قوم شعیب علیه‌السلام است و منظور از «بَقِیَّتُ اللَّه»، سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهی است، ولی👈 هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه خیر و سعادت او گردد، « بقیة‌الله» محسوب می‌شود. از امام باقر علیه‌السلام نقل شده است: « نخستین سخنی که مهدی علیه‌السلام پس از قیام خود می‌گوید این آیه است" بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ" سپس می‌گوید منم بقیة‌الله و حجت و خلیفه او در میان شما، سپس هیچ‌کس بر او سلام نمی‌کند مگر اینکه می‌گوید: السلام علیک یا بقیة‌الله فی ارضه‌ » ادامه در پست بعد👇 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز دوازدهم ماه رمضان: جزء قسمت دوم ۴- 👈 پیشاپیش حزب خود وارد جهنم می‌شوند فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ مَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِیدٍ(۹۷) یَقْدُمُ قَوْمَهُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ فَأَوْرَدَهُمُ (۹۸- هود علیه‌السلام) این آیات از آیاتی هستند که دلالت بر ظهور باطن اعمال در قیامت می‌کنند البته باطنی که از تناسب خاصی با ظاهرش برخوردار است. آیه اول می‌گوید عده‌ای برای حفظ دنیایشان، موسی علیه‌السلام را رها کرده و از فرعون و برنامه و سیاست او پیروی کردند. 👈در آیه بعد، وضعیت قیامت آن‌ها را به تصویر کشیده و می‌فرماید: فرعون، پیشاپیش قومش وارد صحنه قیامت می‌شود. اما به جای آنکه این پیشوا، پیروان خود را در آن گرمای سوزان به سوی چشمه گوارایی از آب زلال ببرد؛ آن‌ها را به آتش دوزخ وارد می‌کند. 👌پیام آیه: کسی که سرکرده جمعیتی شود و آن‌ها را به سوی گمراهی و معصیت رهبری کند در قیامت پیشاپیش آن جمعیت و به همراه آن‌ها وارد آتشی می‌شوند که خود در دنیا افروختند و در آن سوختند. ۵-چیزهایی که آثار گناه و معصیت را از دل می‌برند إِنَّ الحَْسَنَاتِ یُذْهِبنْ‌َ السَّیَِّاتِ (۱۱۴- هود علیه‌السلام) 👌عبادتها، حسناتی هستند که آثارشان در دل‌های مؤمنین وارد شده و آثار معصیت و تیرگی‌هایی که دل‌هایشان از ناحیه سیئات کسب کرده از بین می‌برد.(۸) آیه فوق همانند قسمتی دیگر از آیات قرآن، تأثیر اعمال نیک در از میان بردن آثار سوء اعمال بد را بیان می‌کند. جهت مطالعه ادامه نکات و خلاصه ای از داستان انبیای ذکر شده در این جزء،لینک زیر را کلیک کنید👇👇 http://yon.ir/Qp233 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 امیرالمومنین (علیه السلام) : مَا جَالَسَ هَذَا الْقُرْآنَ أَحَدٌ إِلَّا قَامَ عَنْهُ بِزِيادَةٍ أَوْ نُقْصَانٍ زِيادَةٍ فِي هُدًى أَوْ نُقْصَانٍ مِنْ عَمًى کسی با قرآن همنشین نشده است مگر آن که یا بر او افزوده و یا از او کاسته است: بر هدایت او افزوده و از کوردلی و گمراهی اش کاسته است. 📚نهج البلاغة، خطبه۱۷۶، ص۲۵۲ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ 🔹وصَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ 🔹ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین. 🔸خدایا پاکیزه ام کن در این روز از چرک وکثافت 🔸وشکیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنى ها 🔸وتوفیقم ده در آن براى تقوى وهم نشینى با نیکان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
سحر با باد می گفتم حدیث آرزومندی خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی دعای صبح و آه شب، کلید گنج مقصود است بدین راه و روش می رو که با دلدار پیوندی حافظ سلام عزیزان صبحتان متعالی @quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز سیزدهم از ماه رمضان: جزء به نام خدا سوره ۱- 👌 در گرو خواست و حرکت خود ملت هاست إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیرِّ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ یُغَیرِّواْ مَا بِأَنفُسِهِم(۱۱- رعد) خداوند اوضاع هیچ ملتى را تغییر نمى دهد، مگر آنكه در خود دگرگونى ایجاد كنند. 👈این جمله یك قانون كلى و عمومى را بیان مى كند، قانونى سرنوشت ساز و حركت آفرین و نیز هشدار دهنده! این قانون كه یكى از پایه هاى اساسى جهان بینى و جامعه شناسى در اسلام است به ما مى گوید: مقدرات شما قبل از هر چیز و هر كس در دست خود شما است و هر گونه تغییر و دگرگونى در خوشبختى و بدبختى اقوام در درجه اول به خود آنها برمی گردد. 👈شانس و اقبال و مانند اینها همه بی اساس است و آن چیزی که پایه دارد این است كه ملتى خود بخواهد سربلند و پیشرو باشد و یا به عكس، خودش تن به ذلت و شكست دهد، پس این اراده و خواست ملتها و تغییرات درونى آنهاست كه آنها را مستحق لطف یا مستوجب عذاب الهی مى سازد. 👌به تعبیر دیگر: این اصل قرآنى كه یكى از مهمترین برنامه هاى اجتماعى اسلام را بیان مى كند به ما مى گوید هر گونه تغییرات برونى متكى به تغییرات درونى ملتها و اقوام است و هر گونه پیروزى و شكستى كه نصیب قومى شود از همین جا سرچشمه مى گیرد.(۱۰) ۲- ویژگی های گرایان از نظر قرآن الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لَا یَنقُضُونَ الْمِیثَاقَ(۲۰)وَ الَّذِینَ یَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَ یخَْشَوْنَ رَبهَّمْ وَ یخََافُونَ سُوءَ الحِْسَابِ(۲۱) وَ الَّذِینَ صَبرَُواْ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِّمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِیَةً وَ یَدْرَءُونَ بِالحَْسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُوْلَئكَ لهَُمْ عُقْبىَ الدَّارِ(۲۲- رعد) 👈در این آیات به چند ویژگی مهم و برجسته کسانی که به واقع طرفدار حق هستند اشاره کرده و آنها را چنین توصیف می کند: ۱. به عهد الهى وفا مى كنند و آن عهد را نمى شكنند.این عهد و میثاق دایره وسیعی دارد که تمام عهدهای فطری، عقلی و نقلی را در بر می گیرد.(۱۲) ۲. پیوندهایى را كه خداوند امر به حفظ آن كرده برقرار مى دارند. که چون مطلق است دلالت مى كند بر هر ارتباط و پیوندی كه خدا به آن امر فرموده كه از معروفترین مصادیق آن صله رحم است.(۱۳) ۳ و ۴. نسبت به پروردگارشان، خشیت دارند و از بدى حساب در دادگاه قیامت مى ترسند. فرق بین خشیت و خوف: خشیت تاثر در محدوده قلب است ولی خوف واکنش عملی برای خلاص شدن است هر چند كه در دل متاثر نگشته و دچار هراس نشده باشد.(۱۴) ۵. در برابر تمام مشكلاتى كه در مسیر اطاعت، ترك گناه، جهاد با دشمن و مبارزه با ظلم و فساد وجود دارد براى جلب خشنودى پروردگار صبر و استقامت می ورزند. ۶. نماز را بر پا مى دارند. ۷. از آنچه به آنان روزى داده ایم در پنهان و آشكار انفاق مى كنند. ۸. بوسیله حسنات، سیئات را از میان مى برند. به این معنى كه وقتی گناهی از آنها سر بزند، تنها به ندامت و استغفار، قناعت نمى كنند، بلكه عملا با انجام کار خیر و عمل به وظایف فوت شده در مقام جبران بر مى آیند. این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد كه آنها بدى را با بدى تلافى نمیكنند(۱۵)، بلكه سعى دارند با انجام نیكى در حق کسی که به آنها بدی کرده است او را وادار به تجدید نظر كنند.(۱۶) ۳- آدرس مهمی که همه به دنبال آنند الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئنُِّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنُِّ الْقُلُوبُ(۲۸- رعد) کسانی اند که ایمان آورده اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى گیرد. آگاه باشید! که دلها فقط به یاد خدا آرام مى گیرد. آیه در وصف کسانی است که در آیه قبل آنها را «مَنْ أَنَابَ» نامید یعنی کسی که به سوی خدا بازگردد و رو به او کند. و آسایش دو عنوان جدای از هم هستند که در بین انسانهای بیگانه با فرهنگ قرآن این دو به یک معنا و یا به جای هم گرفته می شوند. آسایش مفهومی مرتبط با جسم و تن دارد برخلاف آرامش که با روح و جان در ارتباط است.قرآن کریم به این سوال مهم و بسیار کاربردی انسان پاسخ می دهد که هر کس به خدا رو کرد و به او ایمان آورد و برنامه او را در زندگی خود پیاده کرد یقین بداند که به آرامش واقعی خواهد رسید؛ آرامشی که محال است آن را بتوان در غیر این آدرس پیدا کرد. جهت مطالعه ادامه مطلب،کلیک کنید👇 http://yon.ir/Qp439 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ 💢💢اگر این را برکوهی (که یک جماد است) نازل میکردیم آن‌وقت میدیدی که کوه در مقابل خدا خاضع میشد و از خشیت الهی متلاشی میگشت. 👌 که البته این آیه جزو آن آیات قابل است که خودش هم بلافاصله میفرماید:🔻 «وتلک الامثال نضربها للناس لعلهم یتفکرون»: 👈این مثل‌ها را برای انسانها میزنیم تا قدری فکر کنند، 😔 که متأسفانه فکر و در آیات بین مردم ما معمول نیست. ✅ و لذا خوب است پیرامون همین آیاتی که الآن ما معنی میکنیم قدری کنید و فکر کنید. ایت الله خامنه ای https://goo.gl/rkok4V کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با اپلیکیشن ،در هنگام مطالعه هرسوره، 👈علاوه بر درس سوره و خلاصه فرازها 👌👌شرح مرحله نزول مربوطه و سال نزول آن سوره را نیز مشاهده خواهید کرد.
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ 🔹واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ 🔹ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین. 🔸خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزشها 🔸و درگذر از من در آن از خطاها وبیهودگیها 🔸و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها وآفات اى عزت دهنده مسلمانان کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
امام حسن (ع) كسى كه به حُسنِ انتخاب خدا براى خود تكيه كند، جزحالتى راكه خدا برايش گزينش كرده است حال ديگرى براى خويش آرزو نكند. تحف العقول ص ۲۳۴ @quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز چهاردهم از ماه رمضان: جزء به نام خدا سوره ۱-منابع اصلی هر چیز نزد خداست وَ إِن مِّن شیَ‌ْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائنُهُ وَ مَا نُنزَّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ(۲۱- حجر) هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست‌ و ما آن را جز به اندازه معین نازل نمی‌کنیم. بنا بر این آیه چنان نیست که قدرت خداوند محدود باشد، بلکه منبع و مخزن و سرچشمه همه چیز نزد اوست، و او توانایی بر ایجاد هر مقدار در هر زمان را دارد، ولی همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزی‌ها نیز به مقدار حساب شده‌ای از طرف خدا نازل می‌گردد.( ۲- کسانی که کاری با آن‌ها ندارد و کسانی که زیر سلطه اویند قَالَ رَبّ‌ِ بمَِا أَغْوَیْتَنیِ لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فیِ الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنهَّمْ أَجْمَعِینَ(۳۹)إِلَّا عِبَادَکَ مِنهُْمُ الْمُخْلَصِینَ(۴۰)قَالَ هذَا صِرَاطٌ عَلیَ‌َّ مُسْتَقِیمٌ(۴۱) إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیهِْمْ سُلْطَنٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ(۴۲- حجر) اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط می‌یابد ابلیس به خدا عرض کرد: پروردگارا حال که مرا [به دلیل سجده نکردنم بر آدم از رحمتت دور و] به کیفر گمراهی محکوم کردی من نیز برای آنکه بشر را گمراه کنم فساد را در نظرش زیبا جلوه داده و سرانجام همه را گمراه خواهم ساخت؛ مگر آن بندگانی که خالص شده تو هستند. خدا فرمود: این سنت و راه راستی است بر عهده‌ی من‌ که تو هیچ‌گونه تسلط و قدرتی بر بندگان من نداری مگر گمراهانی که شخصاً بخواهند از تو پیروی کنند. از این آیات چند مطلب فهمیده می‌شود: اول اینکه مُخلَصین در مقامی به سر می‌برند که شیطان چون در آن راه ندارد امکان وسوسه و گمراه کردن آن‌ها نیز برایش وجود ندارد. دوم اینکه تمام انسان‌ها بندگان خدا و تحت حمایت او از گزند شیطان در امانند هر چند دچار وسوسه‌های اغواگرانه شیطان می‌شوند اما این‌طور نیست که او کاملاً دستش باز باشد و هر کاری که خواست بکند؛ نهایت کاری که او می‌تواند بکند وسوسه و دعوت است.👉 سوم اینکه اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط می‌یابد.(۳) ۳- تنها گروهی که از پروردگار نا امیدند وَ مَن یَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ(۵۶- حجر) آیه چنین می‌فهماند که یأس از رحمت پروردگار ویژگی خاص گمراهان است. زیرا گمراهان، خدا را به درستی نشناخته‌اند و پی به قدرت بی‌پایانش نبرده‌اند؛ خدایی که از ذره‌ای خاک، انسانی چنین شگرف می‌آفریند و از نطفه‌ای ناچیز، فرزندی برومند به وجود می‌آورد؛ درخت خشکیده خرما به فرمانش به بار می‌نشیند و آتش سوزانی را به گلستانی تبدیل می‌کند، چه کسی می‌تواند در قدرت چنین پروردگاری شک کند یا از رحمت او مأیوس گردد؟! ادامه در پست بعد👇 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
ادامه نکات جزو سوره ۴- اگر خدا نمی‌خواست ما این کار را نمی‌کردیم!!😳😳 وَ قَالَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شیَ‌ْءٍ نحَّنُ وَ لَا ءَابَاؤُنَا (۳۵- نحل) مشرکان گفتند: اگر خدا می‌خواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمی‌کردیم. این سخن اندیشمندان ضد دینی در برابر دعوت به یکتاپرستی و دین داری بود که بر زبان می‌راندند. در یک تقسیم بندی کلی مشرکان در مقام توجیه اعمال ضد دینی که انجام می‌دادند به دو گروه عمده تقسیم می‌شدند: یکی توده درس نخوانده و عادی آن‌ها بود که در دفاع از عقاید و اعمال خود به تقلید از نیاکان و سنت‌های باستانی تمسک می‌جستند. دسته دوم علما و اندیشمندان آن‌ها بودند که به گمان خود با این منطق و استدلال علمی از بت پرستی و سایر انحرافات عملی و عقیدتی رایج در بینشان دفاع می‌کردند. آن‌ها می‌گفتند: اگر خدا راضی به این کارها و باورهای ما نبود با قدرتی که دارد جلوی ما را می‌گرفت و ما را از آن‌ها باز می‌داشت اما همین‌که مانع ما نشده و ما آزادانه به آن مشغولیم این خود بهترین دلیل است بر اینکه خداوند از اعمال و عقاید ما رضایت کامل دارد و این امور جایز است. 👌پاسخ به این شبهه این سخن وقتی درست است که تنها اراده تکوینی خدا در عالم جریان داشته باشد و بس که اگر چیزی را خواست در همان لحظه ایجاد شود و اگر نخواست در همان لحظه نیست و نابود گردد. خداوند دو اراده دارد؛ اراده تشریعی و اراده تکوینی. آنان که به دام این شبهه عمداً یا سهوا گرفتار شده‌اند از اراده تشریعی یا همان خواست در پس قانون خدا غفلت کرده‌اند. خدا با قانونی که وضع کرده و آن را توسط فرستادگانش به مردم ابلاغ کرده است از مردم خواسته تا عقاید صحیح و اعمال صالح داشته باشند و از همین طریق به آن‌ها اجازه نداده که در مسیر انحراف افتاده و راه هلاکت را طی کنند و به اراده تکوینی دست آن‌ها را باز گشته تا با اختیار خود راه درست را از نادرست برگزیده و در آن حرکت کنند. پس خداوند آن‌ها را منع کرده ولی با بیان قانون؛ نه با زور و سلب اختیار و اگر انتظار دارند که خدا دست هر تبهکار و فکر هر منحرفی را به اجبار گرفته و به راه راست هدایت کند بدانند که هر چند این کار ممکن است اما چون با فلسفه تکامل اختیاری انسان ناسازگار است خدا این کار را نخواهد کرد. دلیل قرآنی که عقل انسان به آن حکم می‌کند مَن کَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِیمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُکْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئنِ‌ُّ بِالْایمَانِ وَ لَاکِن مَّن شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْرًا فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(۱۰۶- نحل) هر کس پس از ایمانش، به خدا کافر شود جزایش دوزخ است؛ جز کسی که تحت فشار واقع‌ شده ولی دلش به ایمان محکم است. آری کسانی که سینه خود را برای قبول کفر گشوده‌اند، بدانند که خشم پروردگار شامل حال آنهاست و برای ایشان عذاب بزرگی خواهد بود. این آیه شریفه در واقع به دو گروه از کسانی اشاره می‌کند که بعد از پذیرش اسلام راه کفر را پیش می‌گیرند. گروه اول کسانی‌اند که در چنگال دشمنان بی‌منطق گرفتار می‌شوند و تحت فشار، شکنجه و یا تهدید آن‌ها از اسلام اعلام بیزاری و نسبت به کفر اعلام وفاداری می‌کنند؛ در حالی که آنچه می‌گویند تنها با زبان است و قلبشان مالامال از ایمان می‌باشد. این گروه مسلماً مورد عفوند؛ بلکه اصلاً گناهی از آن‌ها سر نزده است. گروه دوم کسانی هستند که به راستی دریچه‌های قلب خود را به روی کفر و بی ایمانی می‌گشایند و مسیر عقیدتی خود را به کلی عوض می‌کنند، این‌ها هم گرفتار غضب خدا و عذاب عظیم او می‌شوند. http://yon.ir/Qp441 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛