eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ در منظر فقهي آیت‌الله سیستانی 🛑قسمت سوم: در تعیین ↩️ج-حق تعیین ❓یکی از پرسش‌های چالشی مورد توجه خبرنگاران نوع و شکل نظام سیاسی آینده عراق بوده و همواره آیت‌الله سیستانی را مورد پرسش قرار می‌دادند که نظام سیاسی مطلوب ایشان برای آینده عراق چیست؟. 👈پاسخ ایشان همواره این بوده که باید همه مردم بدون دخالت بیگانگان و بدون توجه به و قومی و در فرایند انتخابات آزاد و شفاف نظام سیاسی آینده را انتخاب کنند. و تأکید می‌کند احترام به اراده عراقی‌ها در زمینه تعیین نظام سیاسی و اداری کشورشان از طریق همه پرسی قانون اساسی و انتخابات دوره‌ای مجلس نمایندگان، اصلی است که از زمان تغییر رژیم سابق به آن پایبند بوده است 🔸آیت‌الله سیستانی به پرسش خبرنگار روزنامه اقتصادی ژاپن و روزنامه نیویورک تایمز در این باره که آیا می‌پسندید که حکومت عراق همانند حکومت ایران، اسلامی شود و آیا ایده در عراق قابل اجرا است؟ پاسخ منفی می‌دهد و آن را قابل قبول نمی‌داند 🔻 ایشان همچنین به این پرسش که اکثریت مردم عراق شیعه هستند، از این‌رو آنان چه نقشی در آینده عراق ایفا خواهند کرد و خواهان چه حکومتی می‌باشند؟❓ 👈 پاسخ می‌دهد که خواست با خواست دیگر مردم عراق تفاوتی ندارد، و همه مردم عراق خواهان برخورداری از حقوق خود به دور از تبعیض‌های قومی هستند و همه عراقی‌ها طی فرایند نوع نظام سیاسی را انتخاب خواهند کرد آیت‌الله سیستانی همچنین در پاسخ به این دو پرسش که آیا مایل به وجود حکومت اسلامی در عراق هستید و دوست دارید چه کسی بر کرسی ریاست تکیه زند؟ 👈پاسخ می‌دهد مایل و دوست‌دار هر آنچه هستم که عراق انتخاب کنند و باید فضا را برای انتخاب آنان باز گذاشت 🔻ایشان همچنین به این پرسش که آیا نظام فدرالیسم برای عراق مناسب می‌باشد؟ و این اظهار نظر که کردهای عراق خواستار نظام فدرالی هستند، پاسخ می‌دهد؛ نمایندگان مردم عراق در مجلس در این باره تصمیم می‌گیرند و می‌افزاید انتظار این است نمایندگان مردم کردستان به همراه دیگر نمایندگان مردم عراق به نظامی توافق کنند که افزون بر حفظ یک‌پارچگی کشور حقوق همه اقوام و قومیت‌ها حفظ شود و به طور صریح اعلام می‌کند، به نظام سیاسی‌ای که مبتنی بر ، و احترام به حقوق همه شهروندان باشد، باور دارد. ↩️دـ ـ در نظام تصمیم‌گیری آیت‌الله سیستانی بر این باور است که رأی اکثریت، تعیین کننده تصمیم نهایی می‌باشد، اما از سوی دیگر اعتبار و وزن رأی اکثریت نباید به ، علیه اقلیت منتهی شود. 🔻👈ایشان تصریح می‌کند که نخست باید همگان به اعتقادات همدیگر احترام بگذارند اقلیت باید به نظر اکثریت احترام بگذارد و اکثریت نیز از حقوق اقلیت حمایت کند ایشان بر این باور است که احترام اقلیت به نظر اکثریت و از سوی دیگر و عدم کنترل آنان از سوی اکثریت مبنایی است که باید در کنش سیاسی مورد توجه قرار گیرد. 💫ادامه دارد 🖥🖌محمدهادی زاهد غروی، برگرفته از سايت دين انلاين کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
. 🍂اِلهى‏ قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنآئِكَ 🍁كَما يَليقُ بِجَلالِكَ،وَ عَجَزَتِ‏ الْعُقُولُ عَنْ 🍂اِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ،وَ انْحَسَرَتِ 🍁الْأَبْصارُدُونَ النَّظَرِ اِلى‏ سُبُحاتِ وَجْهِكَ، 🤲خدایا! زبان‌ها قاصر است از رسیدن به ثناى تو آنطور که شایسته جلال تو است و عقل‌ها عاجز است از ادراک کنه جمالت. و دیده‏‌ها تار و بى‏ فروغ ماند از نظر کردن به سوى انوار ذاتت. 💫مناجات العارفین ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 231 تا 233 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و در نظام آفرينش جزء يك پيكرند وظلم به عضوی، ظلم به تمام اعضا است 💠 وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النَّسَاء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلاَ تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لَّتَعْتَدُواْ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ  وَلاَ تَتَّخِذُوَاْ آيَاتِ اللّهِ هُزُوًا وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنزَلَ عَلَيْكُمْ مِّنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُم بِهِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿231/بقره﴾ 🌱 و چون زنان را طلاق داديد و به سر آمد مدت خويش رسيدند به شايستگى نگاهشان داريد، و يا به شايستگى رها كنيد، و زنها را براى ضرر زدن نگاهشان نداريد كه ستم كنيد، هر كس چنين كند به خويش ستم كرده است ، آيت هاى خدا را به مسخره نگيريد نعمت خدا را بر خويشتن با اين كتاب و حكمت كه بر شما نازل كرده و به وسيله آن پندتان مى دهد و از خدا بترسيد و بدانيد كه خدا به هر چيز دانا است . 🔷خداى سبحان احكامى را كه تشريع كرده به منظور مصالح بشر تشريع نموده است ، نه اينكه اگر به كارهائى امر و از كارهائى نهى كرده ، خواهان نفس آن كارها و متنفر از نفس اين كارها بوده است ، و در مورد بحث بانفس امساك و تسريح و اخذ و اعطا كار دارد، نه ، بلكه بناى شارع همه بر اين بوده است كه مصالح عمومى بشر را تاءمين نموده ، و مفاسدى را كه در اجتماع بشر پيدا مى شود اصلاح كند، و به اين وسيله سعادت حيات بشر را تمام كند و لذا به همين منظور آن دستورات عملى را با دستوراتى اخلاقى  مخلوط كرده ، تا نفوس ‍ را تربيت و ارواح را تطهير نموده ، معارف عاليه ، يعنى توحيد و ولايت و ساير اعتقادات پاك را صفايى ديگر دهد، پس كسى كه در دين خود به ظواهر احكام اكتفا نموده و به غير آن پشت پا ميزند، در حقيقت آيات خدا را مسخره كرده است . 🔹اين آيه اشاره است به حكمت نهی از امساك به قصد ضرر، و حاصلش اين است كه ازدواج برای تتميم سعادت زندگی است، و اين سعادت تمام نمی‌شود مگر با سكونت و آرامش هر يك از زن و شوهر به يكديگر و كمك كردن در رفع حوائج غريزی يكديگر، و" امساك" عبارت است از اينكه شوهر بعد از جدا شدن از همسرش دو باره به او برگردد، و بعد از كدورت و نقار، به صلح و صفا برگردد، اين كجا؟ و برگشتن به قصد اضرار كجا؟. 🔹‏پس كسی كه به قصد اضرار بر می‌گردد، در حقيقت به خودش ستم كرده، كه او را به انحراف از طريقه‌ای كه فطرت انسانيت به سويش هدايت می‌كند، واداشته است. 🔹‏علاوه بر اينكه چنين كسی آيات خدا را به مسخره گرفته، و به آن استهزاء می‌كند، برای اينكه خدای سبحان احكامی را كه تشريع كرده به منظور مصالح بشر تشريع نموده است، نه اينكه اگر به كارهايی امر و از كارهايی نهی كرده، خواهان نفس آن كارها و متنفر از نفس اين كارها بوده است، و در مورد بحث با نفس امساك و تسريح و اخذ و اعطا كار دارد، نه، بلكه بنای شارع همه بر اين بوده است كه مصالح عمومی بشر را تامين نموده، و مفاسدی را كه در اجتماع بشر پيدا می‌شود اصلاح كند، و به اين وسيله سعادت حيات بشر را تمام كند. 🔹و لذا به همين منظور آن دستورات عملی را با دستوراتی اخلاقی مخلوط كرده، تا نفوس را تربيت و ارواح را تطهير نموده، معارف عاليه، يعنی توحيد و ولايت و ساير اعتقادات پاك را صفايی ديگر دهد، پس كسی كه در دين خود به ظواهر احكام اكتفاء نموده و به غير آن پشت پا ميزند، در حقيقت آيات خدا را مسخره كرده است. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در زمان 💠 وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ ۖ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ ۚ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَّهُ بِوَلَدِهِ ۚ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَٰلِكَ ۗ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا ۗ وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُوا أَوْلَادَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّا آتَيْتُم بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ "233/بقره" 🌱 مادرانى كه مى‌خواهند دوران را كامل سازند، دو سال تمام فرزندانشان را شير دهند. و خوراك وپوشاك اين مادران، به وجهى نيكو بر عهده (پدر و) صاحب فرزند است. هيچ كس جز به قدر توانش مكلف نمى‌شود. هيچ مادرى به خاطر فرزندش ونيز هيچ پدرى به خاطر فرزندش نبايد دچار ضرر شود. و (اگر پدر نباشد، هزينه خوراك و پوشاك مادر) بر عهده وارث اوست. و اگر پدر و مادر با توافق و مشورت يكديگر بخواهند كودك را (زودتر از دو سال) از شير بازگيرند، گناهى بر آنها نيست. واگر (به جهت عدم توانايى يا عدم موافقت مادر) خواستيد دايه‌اى براى فرزندانتان بگيريد، گناهى بر شما نيست، به شرط اينكه آنچه را به وجهى پسنديده قرار گذاشته‌ايد بپردازيد. و از خدا پروا داشته و بدانيد خدا به آنچه انجام مى‌دهيد بيناست. 🔷قرار گرفتن اين آيه در متن آيات مربوط به طلاق، ارتباط مستقيم آن را با ، يا وضع حمل كرده پس از طلاق نشان مي‌دهد، هرچند مطلب جامعيت دارد و شرايط عادي را نيز شامل مي‌شود. معمولا در شرايط عادي كمتر مادري براي شير دادن نوزاد ادّعاي دستمزد از شوهر يا دايه گرفتن مي‌كند، ولي اختلافاتي كه منجر به مي‌شود، معمولا بر تعهّدات طرفين نسبت به يكديگر، به خصوص نوزاد، تأثير منفي مي‌گذارد. از اين روي براي حمايت از مادر باردار در دوران حاملگي، زايمان و شيردهي تا دو سال، همچنين حُسن مراقبت از نوزاد توصيه‌هاي جدّي در اين آيه و آيات مشابه شده است. 🔷 المولود له بجاى- الأب يا الوالد- اشعار بحكمت اين حكم دارد: آنكه فرزند براى او و بهره ‏اش عائد او و نگهبان و وارث نامش ميباشد بايد لوازم زندگى متعارف و اوليه مادران شير ده را تأمين كند. چه زنان مطلقه‏ اى باشند كه اين آيات درباره آنها است يا مادران شوهر دارى كه درآمد و تعهدى دارند و در مدت شير از عهده و انجام آن بر نمى‏آيند. 🔷 لاتضار.. نه بايد بمادرى بسبب و از ناحيه مولودش ضرر رسد: به اينكه باندك نفقه‏اى بسازد و دهد و يا طفل از او جدا گردد. و نه پدرى وادار شود كه بيش از توانايى تعهد انفاق نمايد و يا طفل باو واگذار شود. بهر صورت بايد حسن تفاهمى در ميان باشد كه مادر با دلگرمى فرزندش را حضانت نمايد و شير دهد و پدر در حد توانايى و متعارف از او نگهدارى كند. و اگر چنين نباشد هم به پدر و مادر ضرر ميرسد و هم بطفل شيرخوار كه بايد در آغوش گرم مادر و با شير نيالوده باندوه رشد يابد. 🔹مادرِ طلاق داده شده، در شير دادن نوزادش بر سايرين اولويّت دارد. 🔹مقدار خرجى بايد بر اساس عرفِ شناخته شده و به قدر توانايى باشد. 🔹بايد زندگى مادر در دوران شيردهى تأمين شود، هرچند پدر فرزند از دنيا رفته باشد. «وَ عَلَى الْوارِثِ مِثْلُ ذلِكَ» 🔹از شير گرفتن كودك، نياز به مشورت وتوافق والدين دارد. «فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ» 📚برگرفته از تفاسير بازرگان ، پرتوی از قرآن و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟡 "گفتارهایی در اسلام و حقوق بشر" جلسه دوازدهم : "حقوق و حرمت مسلمانان غیرشیعه در فقه سنتی، در سنجه قرآن و برهان" دکتر عبدالرّحیم سلیمانی جلسه حضوری همراه با بحث آزاد، چهارشنبه 17 آبان‌ماه 1402 ، ساعت 17:30 تا 19:30 بلوار میرداماد، نرسیده به میدان مادر، شماره 126 ، طبقه 4 انجمن اسلامی مهندسین – تأسیس 1336 ارتباط آنلاین : On Line : https://www.skyroom.online/ch/iaie/general-speech آگهی و فایل صوتی جلسات، در کانال تلگرام انجمن، در دسترس است. @IAIEngineers