با سلام
چهاردهمین بخش (ماقبل آخر) از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد 13 رقمی که اولین عدد آن نشانه گزینه صحیح سوال اول باشد به این ترتیب....SHIA*14*123456 به شماره 5000241183 پیامک کنید.
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
(14) سوالات فصل دهم – قسمت اول
1. این دیدگاه مربوط به کدام یک از گروه های زیر است:
"توسل الی الله با اعمال صالحه اشکال ندارد، ولی توسل به اولیاءالله جایز نیست"
1) حنبلی ها
2) وهابیان
3) مُرجئه
2. چه چیزی موجب شد تا وهابیان توسل به اولیاءالله را شرک بدانند؟
1) توهم و پندار آنان از آیات قرآنی و روش گذشتگان آنها
2) توهم و پندار آنان از آیات قرآنی و عدم جواز توسل در زمان مرگ اولیاءالله
3) تصریح آیات قرآنی و روش بزرگان این است که توسل به اولیاءالله شرک است
3. این کلمه به معنای انتخاب وسیله است.
1) تحول
2) شفاعت
3) توسل
4. معنای وسیله کدام است؟
1) چیزی که باعث تقرب به چیز دیگری شود
2) تقرب جستن
3) موارد 1 و 2
5. دستوراتی که در آیه شریفه: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ" آمده کدام است؟
1) تقوا، انتخاب وسیله، جهاد
2) تقوا، ابتغا، اجتهاد
3) تقوا، توسل، اجتهاد
6. مفهوم توسل به کدام یک از واژه های زیر نزدیک نیست؟
1) وسیله تقرب
2) کاشف الضر
3) شفاعت
7. منظور از "ایُّهُم اَقرَب" در آیه شریفه 57 سوره مائده چیست؟
1) حضرت مسیح و فرشتگان با وسیله ای که نزدیک تر باشد به خدا تقرب می جویند
2) مردم با وسیله ای نزدیک تر به حضرت مسیح و فرشتگان نزدیک می شوند
3) مردم با حضرت مسیح و فرشتگان که نزدیک هستند به خدا تقرب می جویند
8. کدام یک از موارد زیر شرک محسوب نمی شود؟
1) اگر مقصد و مقصود حقیقی خداوند نباشد
2) اگر شخصی که به او توسل می جوییم، هدف باشد، نه واسطه
3) اگر هدف واقعی از توسل خداوند باشد
9. کدام گزینه در مورد ضمیر "هُم" در "اَیُّهُم اَقرَب" صحیح است؟
1) جمع مذکر است، یعنی به رجال به صالحین و اولیاءالله متوسل می شوند
2) جمع عاقل است، یعنی صالحین و اولیاءالله به خداوند متوسل می شوند
3) جمع عاقل است، یعنی به صالحین و اولیاءالله متوسل می شوند
10. کدام گزینه زیر نادرست است؟
1) نویسنده القاعده الجلیله فی التوسل و الوسیله، ابن تیمیه است
2) کتاب مفاهیم یجب ان تصحح را بن علوی مالکی نوشته است
3) بن علوی مالکی بر کتاب القاعده الجلیله فی التوسل و الوسیله شرح نوشته است
11. منظور از "مُتَوَسَّلٌ به" چیست؟
1) شخص واسطه
2) خداوند
3) توسل جوینده
12. توسل به افراد به خاطر جلالت مقام شان، نه عمل شان، به چه معنا است؟
1) یعنی افرادی که دارای مقامات علمی و عملی هستند
2) یعنی افرادی که آبرومند هستند و عزیز درگاه الهی هستند
3) یعنی افرای که از شهرت و مقام اجتماعی خوبی برخوردار هستند
13. اشتباه وهابیان در تفسیر آیه "مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى" چیست؟
1) عبادت و شفاعت را با هم مخلوط کرده اند
2) گمان کرده اند شفاعت هم شرک است
3) موارد 1 و 2
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
#سخن_نگاشت_مقام_معظم_رهبری 🖊
#روحیه_انقلابی
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
با سلام
ضمن تقدیر و تشکر از مطالعه و دقت نظر و همراهی شما عزیزان. امیدواریم در مطالعه و مسابقه بعدی هم ما را همراهی بفرمایید.
پانزدهمین بخش (بخش آخر) از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد 14 رقمی که اولین عدد آن نشانه گزینه صحیح سوال اول باشد به این ترتیب....SHIA*15*123456 به شماره 5000241183 پیامک کنید.
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
(15) سوالات فصل دهم – قسمت دوم
1. کودکی که ابوطالب به آن متوسل شد و از خداوند درخواست باران کرد، چه کسی بود؟
1) حضرت محمد صلی الله علیه و آله
2) حضرت علی علیه السلام
3) موارد 1 و 2
2. حضرت آدم با کدام عبارت به محبوبیت رسول خدا صلی الله علیه و آله نزد خداوند متعال پی برد؟
1) لا اله الا الله محمد رسول الله
2) اِنَّه لَاَحَبُّ الخَلقَ اِلَیَّ
3) اَساَلُک بِحقِ محمد لَمّا غَفَرتَ لی
3. این دعا از چه کسی است و به چه کسی متوسل شد و چه درخواستی داشت:
"اِنّا نتَوَسَّلُ الیک بعَمِّ نَبیّنا فاسقنا"
1) از بخاری و توسل به عباس بن عبدالمطلب، عموی پیامبر و درخواست باران
2) از عمر بن خطاب و توسل به پیامبر و درخواست باران برای مدینه
3) از عمر بن خطاب و توسل به عباس بن عبدالمطلب، عموی پیامبر و درخواست باران
4. بر اساس احکام عام قرآنی:
1) تمام موارد توسل که منافات با توحید در عبادت نداشته باشد جایز است
2) تمام موارد توسل که منافات با توحید افعالی نداشته باشد جایز است
3) تمام موارد توسل که منافات با توحید در عبادت و توحید افعالی نداشته باشد جایز است
5. با توجه به آیه: "وَابتَغُوا اِلَیه اَلوَسیله":
1) باید فقط دعاها و شفاعت پیامبر را انتخاب کنیم
2) هر امری که موجب تقرب به خدا می شود را می توان انتخاب کرد
3) فقط باید به امور مقدسه توسل جست
6. کدام گزینه صحیح می باشد؟
1) آیات توسل عام است و به عموم قرآن تا زمانی که مانعی نباشد مطابق آن عمل می شود
2) آیات توسل گرچه عام است، اما از آنچایی که ممکن است مانعی وجود داشته باشد، نمی توان به آن عمل کرد
3) مجاز شدن توسل، مربوط به جایی است که خطاب خاص وجود داشته باشد
7. معنای واقعی توسل به پیامبر صلی الله علیه و آله کدام است؟
1) توسل به چهره اجتماعی ایشان است
2) توسل به شخص پیامبر و ویژگی های فردی ایشان است
3) توسل به طاعات، عبادات و افعال ایشان است
8. دلیل زنده بودن رسول خدا صلی الله علیه و آله و حیات برزخی ایشان کدام است؟
1) خداوند در قرآن شهدا را زنده می داند، در حالی که مقام پیامبر از شهدا بالاتر است
2) سلام دادن به پیامبر در نماز دلیل بر زنده بودن ایشان است
3) موارد 1 و 2
9. اشکال مهم افراطیون در توسل کدام است؟
1) آنها به لا موثّر فی الوجود الا الله معتقد نیستند
2) تعبیرات آنها با توحید در عبادت یا توحید افعالی سازگار نیست
3) آنها تنها به توحید در عبادت معتقد هستند
10. یکی از عوامل پیدایش منکران توسل چیست؟
1) وجود غالیان و افراطیون در توسل
2) سیاسی بودن منکران توسل
3) اجبار حاکمان به انکار توسل
11. در چه صورتی توسل مفید است؟
1) در صورتی که به یک حکم تغییر ناپذیر تبدیل شود
2) در صورتی که در جامعه به فرهنگ تبدیل شود
3) در صورتی که به مکتب انسان ساز تبدیل شود
12. کدام گزینه صحیح می باشد؟
1) توسل به اسباب طبیعی با اصل توحید منافات دارد، اما در عالم تشریع منافات ندارد
2) توسل در عالم تشریع با اصل توحید منافات دارد، اما به اسباب طبیعی منافات ندارد
3) توسل به اسباب طبیعی و در عالم تشریع با اصل توحید منافات ندارد
13. عبارت "آتش نمی سوزاند، خداوند به هنگام نزدیک شدن آتش به چیزی آن را می سوزاند" اعتقاد چه کسانی است؟
1) کسانی که عالم تشریع را منکر شده اند
2) کسانی که عالم اسباب را منکر شده اند
3) کسانی که عالم اسباب و تشریع را منکر شده اند
14. آیه شریفه "فَیُحیی بِه الاَرضَ بَعدَ مَوتِها" به چه چیزی اشاره دارد؟
1) به رسمیت شناختن عالم اسباب
2) به رسمیت شناختن عالم تشریع
3) هیچ کدام
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
شرح احادیث اخلاقی
در بیان مقام معظم رهبری
باهوش ترین مومنان
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
متن و شرح :
فی الکافی سُئِلَ النّبی صلیاللهعلیهوآله اَیُّ المؤمنینَ اَکْیَس؟ (۱)
چه کسی کَیّستر و زرنگتر و باهوشتر است از میان مؤمنان؟
فَقال اَکثَرُهُم ذکراً لِلمُوت و اَشدُّهُم لَه استعداداً
واقعاً هم همینجور است؛ هر کسی که بیشتر به یاد مرگ باشد او زرنگتر است.
چون غفلت از مرگ، غفلت از یک حقیقت و واقعیتی است که انسان ناگزیر با آن روبرو خواهد شد. خب باید فکرش را کرد. لذا این یک حکمت بزرگی است که از کثرت وضوح مورد غفلت ما قرار میگیرد.
به یادمان باشد که این مسیری است که حتماً به اینجا منتهی خواهد شد. در این هیچ تردیدی نیست. شکی در این نیست.
باید آماده بود برای آن لحظه. البته این آمادگی مقداری با تلاش و مجاهدت و اطاعت است، مقداری هم با استمداد از لطف الهی.
«و ان کان قددنا اجلی و لم یدننی منک عملی فقد جعلتُ الاِقرار بالذّنب الیک وسیلتی»(۲) این هم یکی از راهها است که انسان با خدای متعال در میان بگذارد ضعف خود را؛ «من لی غیرک اَسئله کشف ضُرّی و النظر فی امری»(۳) [انسان] ضعف خود را، کوتاهی خود را، عجز خود را، غفلتهایی که موجب گناه و ورود در معصیت هستند، اینها را باید با خدای متعال در میان بگذارد، اقرار به عجز خودش بکند، تصمیم هم داشته باشد برای اینکه تعمداً دوباره وارد این گنداب و مرداب نشود.
این راهش اینها است.
۱) الشافی، صفحهی ۸۷۷
۲) مفاتیحالجنان، مناجات شعبانیه
خدایا اگر مرگ من نزدیک شده است ولی هنوز عمل من به تو نرسیده است (ولی هنوز عمل من مرا به تو نزدیک نکرده است) پس راه نجات و نزدیکی به تو را، اعتراف به گناهم قرار می دهم.
۳) مفاتیحالجنان، دعای کمیل: پروردگارا، جز تو که را دارم؟ تا برطرف شدن ناراحتی و نظر لطف در کارم را از او درخواست کنم؟
قابل توجه شرکت کنندگان در طرح کتابخوانی "شیعه پاسخ می گوید":
سلام علیکم
1- آزمون حضوری کتبی این دوره در روز دوشنبه بیست و سوم مهرماه (23/7/97) رأس ساعت 10 صبح در دانشکده های علوم قرآنی برگزار می گردد؛
2ـ متقاضیانی که در مراحل غیر حضوری (پیامکی) شرکت نکرده اند، مجاز به شرکت در آزمون حضوری نیستند و در صورت حضور در جلسه آزمون از لیست قرعه کشی و ... حذف خواهند شد؛
3- آزمون شامل 40 سوال تستی و 3 سوال تشریحی و دارای امتیاز منفی است؛ هر سؤال تستی یک امتیاز، هر پاسخ نادرست 33 صدم نمره منفی و هر سه پاسخ نادرست یک نمره منفی دارد؛
4- ملاک برتری، امتیازات بخش تستی بوده و در صورت تساوی، امتیازات تشریحی لحاظ می گردد.
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
آشنایی با احادیث - واژه هاى اخلاقى از اصول كافى.pdf
5.64M
PayamEmam03.pdf
2.97M
#منابع سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت:
#رشته: آشنايي با مفاهيم نهجالبلاغه
#منبع: کتاب پیام امام امیر المومنین (ع)، تألیف آيت الله -العظمي مکارم شیرازی، جلد3، نشر دارالكتب الاسلاميه، (شرح خطبه هاي 70 تا پايان خطبه 83)، صفحه 140 تا صفحه 467
makaremol-akhlagh-j1.pdf
2.92M
#منابع سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت:
#رشته: آشنایی با مفاهيم صحيفه سجاديه
#منبع: شرح و تفسیر دعای مکارم الاخلاق، مرحوم آیت الله محمدتقی فلسفی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1370، جلد اول، از ابتدي کتاب تا ابتداي فراز 24 «و هب لي مكرا علي من كايدني»
Tafsir Ayate Bargozideh.pdf
1.82M
payambar kamel.pdf
1.58M
#منابع سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت:
#رشته: آشنايي با سيره معصومين(ع)
#منبع: کتاب درس¬های پیامبر اعظم(ص)، گزیده بیانات مقام معظم رهبری درباره شخصیت و بعثت نبی مکرم اسلام (ص)، موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، کل کتاب
از واجبات چه مى دانيم.pdf
4.73M
#منابع سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت:
#رشته: احکام
#منبع: 1- كل كتاب از واجبات چه می دانیم، تالیف محمود اکبری – انتشارات فتیان و 2- کتاب اصول فقه و فقه، شهید مطهری، (بخش اول اصول فقه) از ابتدای کتاب تا ص 60
کتاب اصول فقه و فقه.مطهری.pdf
1.66M
#منابع سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت:
#رشته: احکام
#منبع: 1- كل كتاب از واجبات چه می دانیم، تالیف محمود اکبری – انتشارات فتیان و 2- کتاب اصول فقه و فقه، شهید مطهری، (بخش اول اصول فقه) از ابتدای کتاب تا ص 60
A4 همیشه بهار - آداب و سبک زندگی اسلامی - فایل.pdf
3.6M
#منابع سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت:
#رشته: سبك زندگي اسلامي ايراني
#منبع: کل کتاب سبک زندگی اسلامی تالیف احمد حسین شریفی