eitaa logo
مفاتیح القرآن
150 دنبال‌کننده
85 عکس
12 ویدیو
3 فایل
مهمترین کار برای تدبر و فهم آیات قرآن، یادگیری معنای کلمات قرآن است https://eitaa.com/joinchat/825426973C7cd4b059ff
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷اهمیت رزق و روزی در بقاء موجودات🌷 🔶 ﺃﻟﻠَّﻪُ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﺛُﻢَّ ﺭَﺯَﻗَﻜُﻢْ ﺛُﻢَّ ﻳُﻤِﻴﺘُﻜُﻢْ ﺛُﻢَّ ﻳُﺤْﻴِﻴﻜُﻢْ ﻫَﻞْ ﻣِﻦ ﺷُﺮَﻛَﺂﺋِﻜُﻢْ ﻣَّﻦ ﻳَﻔْﻌَﻞُ ﻣِﻦ ﺫَ ﻟِﻜُﻢ ﻣِّﻦ ﺷَﻲْ ءٍ ﺳُﺒْﺤَﺎﻧَﻪُ ﻭَﺗَﻌَﺎﻟَﻲ ﻋَﻤَّﺎ ﻳُﺸْﺮِﻛُﻮﻥَ «٤٠/ روم». 👌چرا خداوند بعد از خلقت انسان موضوع رزق را مطرح کرده است؟ ✍قاعده طبیعی در صنایع و کارخانجات این است که بعد از تولید به دنبال نگهداری و قطعه رسانی هستند تا دوام داشته باشند. مثلا افتتاح ماشین سازی برای تولید انبوه تازه نصف انجام کار است، نصف دیگر ایجاد تعمیر گاه های مجاز و فروشگاه های قطعات‌ و...است تا بقای این تولیدات تامین شود. برای بقای موجودات خلقت به تنهایی کافی نیست، پشتوانه ربوبيت به عنوان علت مبقیعه نیاز است که روزی رسانی از جمله نیازی های فوری و ضروری موجودات است. لذا خداوند به بهانه های مختلف به تبیین این اصل ضروری پرداخته تا انسان کسی را شریک برای رازقیت قرار ندهد. @qurnwords
🌺روانشناسی اجتماعی معاندان🌺 🔷ﻭَ ﻳَﺴْﺘَﻌْﺠِﻠُﻮﻧَﻚَ ﺑِﺎﻟﺴَّﻴِّﺌَﺔِ ﻗَﺒْﻞَ ﺍﻟْﺤَﺴَﻨَﺔِ ﻭَ ﻗَﺪْ ﺧَﻠَﺖْ ﻣِﻦ ﻗَﺒْﻠِﻬِﻢُ ﺍﻟْﻤَﺜُﻠﺎَﺕُ ... «٦ رعد» 🔶ﻭﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﻭﻧﻴﻜﻲ، ﺑﻪ ﺷﺘﺎﺏ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻋﺬﺍﺏ ﻭﺑﺪﻱ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﻫﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ✅" ﺍﺳﺘﻌﺠﺎﻝ": ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻃﻠﺐ ﺗﻌﺠﻴﻞ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺗﻌﺠﻴﻞ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺟﻠﻮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﺁﻧﺴﺖ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻭﻗﺘﺶ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ. ✅«ﻣَﺜُﻠﺎﺕ»: ﺟﻤﻊ «ﻣﺜﻠﻪ» ؛ یعنی ﻋﻘﻮبت سخت، وجه نام گذاری آن به خاطر اینکه این نوع گرفتاری ها و کیفرها انسان را ضرب المثل دیگران می کند. 👈این آیه به یک بعد اجتماعی و روانی مخالفان پیامبران و جانیشنان آنها می پردازد که درون تاریک و ظلمانی آنها را در معرض دید منصفان تاریخ قرار می دهد که چطور با روحیه جاهلانه و لجوجانه در برابر دعوت و نصایح پیامبران بر خورد می کنند؟! به جای اینکه مثبت نگر باشند و بگویند: اﮔﺮ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻲ ﺭﺣﻤﺖ ویژه ای از خدا برای ما طلب کن، ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﻴﻔﺮ ﻭ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. یعنی کار انسان به جایی می رسد که آرزو می کند نابود شود ولی زیر بار حق نرود. نمونه های آن در جامعه و تاریخ بویژه قرآن فراوان است . مثلا؛ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﻭ ﺍﺫ ﻗﺎﻟﻮﺍ ﺍﻟّﻠﻬﻢ ﺍِﻥ ﻛﺎﻥ ﻫﺬﺍ ﻫﻮﺍﻟﺤﻖّ ﻣﻦ ﻋﻨﺪﻙ ﻓﺎﻣﻄﺮ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﺣﺠﺎﺭﺓ ﻣﻦ ﺍﻟﺴّﻤﺎء ﺍﻭ ﺍﺋﺘﻨﺎ ﺑﻌﺬﺍﺏ ﺍﻟﻴﻢ». @qurnwords
🌺تامل در عصای موسی علیه السلام🌺 🔶ﻭَﻣَﺎ ﺗِﻠْﻚَ ﺑِﻴَﻤِﻴﻨِﻚَ ﻳَﺎ ﻣُﻮﺳَﻲ «١٧» ﻗَﺎﻝَ ﻫِﻲَ ﻋَﺼَﺎﻱَ ﺃَﺗَﻮَﻛَّﺆُﺍْ ﻋَﻠَﻴْﻬَﺎ ﻭَﺃَﻫُﺶُّ ﺑِﻬَﺎ ﻋَﻠَﻲ ﻏَﻨَﻤِﻲ ﻭَ ﻟِﻲَ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻣَﺂﺭِﺏُ ﺃُﺧْﺮَﻱ «١٨ طه» 🔷ﻭ (ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ:) ﺍﻱ ﻣﻮﺳﻲ! ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺗﻮﺳﺖ ﭼﻴﺴﺖ؟ (ﻣﻮﺳﻲ) ﮔﻔﺖ: ﺍﻳﻦ ﻋﺼﺎﻱ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺗﻜﻴﻪ ﻣﻲ ﺩﻫﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻧﻢ (ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ) ﺑﺮﮒ ﻣﻲ ﺭﻳﺰم ﻭﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺩﻳﮕﺮﻱ (ﻧﻴﺰ) ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ. ✅" ﺍﺗﻮﻛﺆ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻭ ﺗﻜﻴﻪ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﺳﺖ. ✅ " ﻫﺶ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭼﻮﺏ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻳﺨﺘﻦ ﺑﺮﮒ ﺗﺎ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺭﻧﺪ. ✅" ﻣﺎﺭﺏ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﺍﺳﺖ. 🌴👈بهانه گفتگوی دوست داشتنی خداوند با حضرت موسی ع یک عصاست. خداوند با یک سوال کوتاه از چوب دستی حضرت می پرسد؛ ولی حضرت موسی ع که تشنه سخن گفتن با معشوق است از فرصت استفاده می کند و پاسخ مفصل تری می دهد. از منافع عمومی عصا می گوید؛ ریختن برگ برای گوسفندان ، تکیه دادن به آن ، برای اینکه به پر گویی متهم نشود، بعضی از منافع آن؛ یعنی دفاع در برابر درندگان و دشمنان ، به وسیله آن خوردنی ها را از زمین خارج کردن ، آذوقه خود را بوسیله آن حمل کردن و...را قلم می گیرد. گویا خداوند با این سوال که جوابش برای عام و خاص واضح است در پی یک منافع اختصاصی عصاست که در گذشته در ذهن کسی حتی حضرت موسی هم خطور نکرده است و آن تبدیل شدن به اژدهاست. در واقع سوال خداوند از حضرت موسی ع ، مقدمه چینی کردن برای منافع بزرگ و به یاد ماندنی عصاست. همان عصایی که پرونده سحر و ساحری را برای مدتها جمع کرد و فرعون را سرافکنده حضرت موسی ع کرد. به بشر دیروز و امروز هشدار دهد که اگرخداوند بخواهد قدرت نمایی کند یک چوب دستی ساده کافی است نیازی به لشکر کشی از آسمان و...نیست.!!! @qurnwords
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺الگوی قرآنی صنعتگران🌺 🌷 ﺃَﻥِ ﺍﻋْﻤَﻞْ ﺳَﺎﺑِﻐَﺎﺕٍ ﻭَﻗَﺪِّﺭْ ﻓِﻲ ﺍﻟﺴَّﺮْﺩِ ﻭَﺍﻋْﻤَﻠُﻮﺍْ ﺻَﺎﻟِﺤﺎً ﺇِﻧِّﻲ ﺑِﻤَﺎﺗَﻌْﻤَﻠُﻮﻥَ ﺑَﺼِﻴﺮٌ «١١ سبا». 🌷 (ﻭ ﮔﻔﺘﻴﻢ:) ﺯﺭﻩ ﻫﺎﻱ ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﻓﺮﺍﺥ ﺑﺴﺎﺯ ﻭ ﺑﺎﻓﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﻛﻦ. ﻭ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭼﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻴﻨﺎ ﻫﺴﺘﻢ. ✅«ﺳﺎﺑﻐﺎﺕ»: ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺯﺭﻩ های ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﻓﺮﺍﺥ ﺍﺳﺖ. ✅«ﺳﺮﺩ»: ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺑﺎﻓﺘﻦ اشیائ خشن مثل زره ﺍﺳﺖ. 👌 موضوع خطاب بالابردن سطح کیفیت در کار بخصوص صنعت سازی است؛ یعنی الگوی صنعتگران برای صنعت سازی باید حضرت داود باشد که ما دستور به محکم کاری و سایز بندی صنایع را با نهایت دقت و ظرافت به او گوشزد کردیم . هدف نباید فقط کسب در آمد و منفعت گرایی باشد؛ بلکه باید مقدمه عمل صالح و در خدمت مردم باشد. ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ استحکام داشته باشد ﻛﻪ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ به ﺭﺍﺣﺘﻰ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ کنند. نه مثل بعضی از خودروهای بی کیفیت که قتلگاه مردم شدند. ﺑﻪ ﺩﺍﻭﺩ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺯﺭﻩ ﺭﺍ ﮔﺸﺎﺩ ﻭ ﺭﺍﺣﺖ ﺩﺭﺳﺖ ﻛﻦ، ﺗﺎ ﺟﻨﮕﺠﻮ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﭘﻮﺷﻴﺪﻥ اذیت ﻧﺸﻮند، نه ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻛﻮﭼﻚ، ﻭ ﻧﻪ ﺯﻳﺎﺩ ﺩﺭﺷﺖ بلکه استانداردهای لازم را دارا ﺑﺎﺷﺪ. این مدل صنایع سازی خیر دنیا و آخرت را به دنبال دارد. @qurnwords
🌸گفتگوی خداوند با پیامبر اکرم🌸 🌷ﻭَﻟَﻮْ ﺗَﺮَﻱ ﺇِﺫْ ﻓَﺰِﻋُﻮﺍْ ﻓَﻠَﺎ ﻓَﻮْﺕَ ﻭَﺃُﺧِﺬُﻭﺍْ ﻣِﻦ ﻣَّﻜَﺎﻥٍ ﻗَﺮِﻳﺐٍ «۵۱» ﻭَﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﺁﻣَﻨَّﺎ ﺑِﻪِ ﻭَﺃَﻧَّﻲ ﻟَﻬُﻢُ ﺍﻟﺘَّﻨَﺎﻭُﺵُ ﻣِﻦ ﻣَّﻜَﺎﻥٍ ﺑَﻌِﻴﺪٍ«۵۲ سبا». 🌹ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺒﻴﻨﻲ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ (ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺳﺨﺖ) ﻓﺰﻉ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﮔﺮﻳﺰﻱ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﺍﺯ ﻣﻜﺎﻧﻲ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮ ﺷﻮﻧﺪ (ﺗﻌﺠﺐ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﻛﺮﺩ). (ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﺎﻝ) ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﻭ ﻛﺠﺎ ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﻭﺭ ( کهﺗﻮﺍﻥ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﻲ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ) ﺑﻪ ﺳﻮﺩﺷﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ؟ ✅ «ﺗﻨﺎﻭﺵ»: ﺍﺯ «ﻧﻮﺵ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﻪ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ. ✍مطلبی را خداوند به طور خصوصی با پیامبر اسلام در میان می گذارد که تو نحوه جان دادن این منکران را می بینی. ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ " ﻭَ ﺃُﺧِﺬُﻭﺍ "، ﺧﻮﺩ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ، ﭼﮕﻮﻧﻪ کسی ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﺍﺭ میﻛﻨﺪ؟ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ انسان همیشه در چنگ خداوند و از رگ کردن به او نزدیکتر است.‌ احتمال دارد که خداوند هرکسی را با عامل اقتدارش هلاک کنند؛ مثل پدر بوسیله فرزند، پزشک را با تخصص اش؛ چنانچه فرعون به نیل و ‌قارون به گنجش و سبأ به سیل‌بندش هلاک کرد. لذا تا آن فزع عظیم را می بینند اظهار ایمان می کنند؛ اما دستیابی به ایمان برای آنها ممکن نیست؛ زیرا فاصله زیاد است و دسترسی و تناوش ممکن نیست.  ﴿وَأَنَّي لَهُمُ التَّنَاوُشُ﴾  چرا؟ زیرا﴿مِن مَكَانٍ بَعِيدٍ﴾ از مقام ایمان دورند. درحالی که ایمان در دنیا نزدیک و قابل دسترسی برای همه بود. @qurnwords
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷نقش بیان قوی در بیداری فطرت های خفته🌷 🔷 ﻓَﺮَﺍﻍَ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺿَﺮْﺑﺎً ﺑِﺎﻟْﻴَﻤِﻴﻦِ «۹۳» ﻓَﺄَﻗْﺒَﻠُﻮﺍْ ﺇِﻟَﻴْﻪِ ﻳَﺰِﻓُّﻮﻥَ «۹۴» ﻗَﺎﻝَ ﺃَﺗَﻌْﺒُﺪُﻭﻥَ ﻣَﺎ ﺗَﻨْﺤِﺘُﻮﻥَ«٩٥/صافات ». 🔶ﭘﺲ (ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﭼﺸﻢ ﻣﺮﺩم) ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺑﺖ ﻫﺎ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺑﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﺿﺮﺑﻪ ﻣﺤﻜﻤﻲ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻭﺭﺩ (ﻭ ﺧﺮﺩﺷﺎﻥ ﻛﺮﺩ). ﭘﺲ ﻣﺮﺩم ﺷﺘﺎﺑﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺭﻭﻱ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ (ﻭ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻛﺮﺩﻧﺪ).(ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ) ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺭﺍ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﺗﺮﺍﺷﻴﺪ ﻣﻲ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪ؟ ✅«ﺭﺍﻍ»: ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭼﻴﺰﻱ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﭼﺸﻢ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ. ✅ «ﻳﺰﻓّﻮﻥ»: ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺣﺮﻛﺖ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ و هیجان (حرکت شتر مرغی) ﻭ «ﺯﻓﺎﻑ»، ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺑﺮﺩﻥ ﻋﺮﻭﺱ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻧﺸﺎﻁ ﻭ ﻫﻴﺠﺎﻥ. ✍آنها وقتی منظره دلخراش نابودی بتکده را دیدند و فهمیدند کار ابراهيم ع است، آرام و قرار را از دست داده و با انفجاری از خشم و غضب به سمت حضرت ابراهيم حرکت کردند و خواستار اعدام بدون محاکمه اش بودند؛ اما با تبر منطق ابراهيم ع مواجهه شدند. منطق قوی و بیان حضرت در همان لحظات اوليه عده ای را به فکر فرو برد و خشم آنها را فرو نشاند و عده دیگر را خداوند با سرد کردن آتش از غفلت نجات داد و اندکی از سران که هدايت پذیر نبودند در گمراهی ماندند. دفاع از دین علاوه بر منطق محکم که خود به خود در درون احکام و معارف مستتر هست؛ نیاز به استخراج با بیانی گویا و اراده قوی دارد تا مخالفان را مجذوب کند. https://eitaa.com/qurnwords
🌺 پناهگاه حقیقی🌺 🌷ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﻛَﺎﻥَ ﺭِﺟَﺎﻝٌ ﻣِّﻦَ ﺍﻟْﺈِﻧﺲِ ﻳَﻌُﻮﺫُﻭﻥَ ﺑِﺮِﺟَﺎﻝٍ ﻣِّﻦَ ﺍﻟْﺠِﻦِّ ﻓَﺰَﺍﺩُﻭﻫُﻢْ ﺭَﻫَﻘﺎً «جن ٦» 🌷 ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺟﻦّ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﻲ ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻧﺪ. ✅رهقا: طغيان و گمراهى 👌 از مشکلات مردم رجوع به جن گیران و بطور کلی غیب گویان است. اینجا پناه بردن به جن طبق روایات منظور افرادی است که با جن ها ارتباط دارند. لسان آیه بیان محکومیت آن و کاری سفیهانه شمردن است. یعنی این کار نه تنها مشکلی از مشکلات را حل نمی کند؛ بلکه به صراحت می فرماید که بر مشکلات شما اضافه می شود. فقر و ذلت و بدبختی را فراگیر می کند تا جایی که کل زندگی را خواری و ذلت در بر می گیرد. لذا معمولا کسانی که به این افراد رمال و ... مراجعه می کنند با مشکلات عدیده مالی و اخلاقی و...بر می گردند. باید از خطر به منبع قدرت که خداوند است پناه برد. سوره های معوذتین بهترین نسخه و پناهگاه در زمان خطرهای درونی و بیرونی هستند که در جهت رفع این گونه مشکلات نازل شده اند. از آیه بر می آید که جن ها هم مرد و زن دارند. @qurnwords
🌸سپیده دم و سحر قیمتی🌸 🔷وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ( فجر 4) 🔶و قسم به شب هنگامی که سپری می‌شود. ✅ واژه شناسی يَسْرِ: فعل مضارع یسری و به خاطر تناسب آخر آیات ی حذف شده و از تلفیق دو معنای «سیر» (حرکت کردن) و «سرّ» (مخفی) است؛ در واقع معنای حرکتی به صورت سرّی و مخفیانه دارد، خواه سیر مادی باشد: «فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ»؛ یا معنوی «سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً ... ✍خداوند روی آخر شب و سحرخیزی خیلی حساب باز کرده است. وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ، وَ اَللَّيْلِ‌ إِذْ أَدْبَرَ... مقید شدن شب به ظرف زمان که لحظات قیمتی و باارزشی است، انسان را قیمتی می کند. گویا می خواهد بفرماید: هر چه خبر شنیدنی است در پایان شب است و در روز خبری به آن مهمی نیست. (اذا ) متضمن شرط نیست تا نیاز به جواب باشد؛ یعنی هر کسی که مقید به شب زنده داری باشد، قدر و عظمت اش را درک می کند نیازی به گفتن نیست. لذا در سحر برای عموم مردم خواب موضوعیت دارد و برای اندکی از مردم بیداری! این ساعات لحظه پرواز در ملکوت سالکان است،  إِنَّ‌ نٰاشِئَةَ‌ اَللَّيْلِ‌ هِيَ‌ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ‌ قِيلاً و... @qurnwords
🌸ایمان محور زندگی خانوادگی در قیامت🌸 🌷ﻭَﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻭَﺍﺗَّﺒَﻌَﺘْﻬُﻢْ ﺫُﺭِّﻳَّﺘُﻬُﻢ ﺑِﺈِﻳﻤَﺎﻥٍ ﺃَﻟْﺤَﻘْﻨَﺎ ﺑِﻬِﻢْ ﺫُﺭِّﻳَّﺘَﻬُﻢْ ﻭَ ﻣَﺂ ﺃَﻟَﺘْﻨَﺎﻫُﻢ ﻣِّﻦْ ﻋَﻤَﻠِﻬِﻢ ﻣِّﻦ ﺷَﻲْ ءٍ ﻛُﻞُّ ﺍﻣْﺮِﻱٍ ﺑِﻤَﺎ ﻛَﺴَﺐَ ﺭَﻫِﻴﻦٌ «٢١ طور » 🌷ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺸﺎﻥ، ﺩﺭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻣﺎ ﺫﺭﻳّﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﻠﺤﻖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻋﻤﻠﺸﺎﻥ ﻫﻴﭻ ﻧﻜﺎﻫﻴﻢ. (ﺁﺭﻱ) ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺭ ﮔﺮﻭ ﻛﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺴﺐ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ✅«ﺃﻟَﺘﻨﺎ»: ﺍﺯ ﺭﻳﺸﻪ «ﻟﻮﺕ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻧﻘﺺ ﺍﺳﺖ. 👌آیه یک فرمول و قاعده کلی را بیان می کند که هر کسی در قیامت مهمان عقیده و ایمان خودش است؛ ولی از باب منت و تفضل بر فرزندان مومنین که در مسیر ایمان پدران گام برداشتند؛ ولی درجه پایین تری دارند به آنها ملحق و ترفیع درجه می دهد. این هم یک نوع از انواع شفاعت در بهشت است که به در خواست والدین صورت می گیرد. زیرا بودن فرزند صالح در کنار والدین در قیامت لذتی فوق لذت است. @qurnwords
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷بهترین وصیت والدين در وقت طلایی زندگی🌷 🔷 ﺃَمْ ﻛُﻨﺘُﻢْ ﺷُﻬَﺪَﺁءَ ﺇِﺫْ ﺣَﻀَﺮَ ﻳَﻌْﻘُﻮﺏَ ﺍﻟْﻤَﻮْﺕُ ﺇِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﻟِﺒَﻨِﻴﻪِ ﻣَﺎ ﺗَﻌْﺒُﺪُﻭﻥَ ﻣِﻦ ﺑَﻌْﺪِﻱ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﻧَﻌْﺒُﺪُ ﺇِﻟَﻬَﻚَ ﻭَﺇِﻟَﻪَ ﺁﺑَﺂﺋِﻚَ ﺇِﺑْﺮَﺍﻫِﻴﻢَ ﻭَ ﺇِﺳْﻤَﺎﻋِﻴﻞَ ﻭَﺇِﺳْﺤَﺎﻕَ ﺇِﻟَﻬﺎً ﻭَﺍﺣِﺪﺍً ﻭَﻧَﺤْﻦُ ﻟَﻪُ ﻣُﺴْﻠِﻤُﻮﻥَ«١٣٣ بقره». 🔶ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ (ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ) ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﮒ ﻳﻌﻘﻮﺏ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﻴﺪ، ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻮﺩﻳﺪ؟! ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎم ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺖ: ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﭼﻪ ﻣﻲ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻮ ﻭﺧﺪﺍﻱ ﭘﺪﺭﺍﻧﺖ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﻭﺍﺳﺤﺎﻕ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻳﻜﺘﺎ، ﻭﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻫﺴﺘﻴﻢ. ✅أَب : هركسى كه سبب پيدايش، اصلاح يا پيرايش و ظهور چيزى شود؛ مثل پدر، استاد، مربی برخلاف والد که فقط به پدر حقیقی اطلاق می شود. ✍هر چند آیه شریفه جمله خبریه است و در مقام توبیخ یهود است؛ ولی به داعی انشاء بیان شده و می توان یک نکته اخلاقی از آن برداشت‌ کرد و و آن اینکه بهترین سفارش و وصیت والدين در آستانه مرگ و آن لحظات بسیار حساس ﺯﻧﺪﮔﻲ، توصیه دینی به فرزندان است. اثر فوق العاده تربیتی بر روحیه فرزندان خواهد گذاشت. و اقرار گرفتن از آنان تأثیر زیادی در دین باوری فرزندان‌ در آینده دارد و اثرات آن تا سالیان سال از ذهن فرزندان پاک نخواهد شد. البته آیه قبل از این شفاف تر به این نکته اشاره می کند : وَ وَصَّىٰ بِهَآ إِبۡرَٰهِـۧمُ بَنِيهِ وَيَعۡقُوبُ يَٰبَنِيَّ إِنَّ ٱللَّهَ ٱصۡطَفَىٰ لَكُمُ ٱلدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسۡلِمُونَ. https://eitaa.com/qurnwords
🌸تاثیر و قدرت شب زنده داری🌸 🔶ﺇِﻥَّ ﻧَﺎﺷِﺌَﺔَ ﺍﻟَّﻴْﻞِ ﻫِﻲَ ﺃَﺷَﺪُّ ﻭَﻃْﺌﺎً ﻭَﺃَﻗْﻮَمُ ﻗِﻴﻠﺎً «۶ مزمل » ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻦ ﺩﺭ ﺷﺐ (ﺑﺮﺍﻱ ﻋﺒﺎﺩﺕ) ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﺗﺮ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎﺗﺮ ﻭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ✅ﻧﺎﺷﺌﺔ: ﺍﺯ ﻧﺸﺄ ﺍﻟﻠﻴﻞ ﻳﻌﻨﻰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﻛﺮﺩ. «ﻧﺎﺷﺌﺔ ﺍﻟﻠّﻴﻞ»: «ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻦ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ» ﺍﺳﺖ. ✅ﻭﻃﺄ: ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺯﻳﺮ ﭘﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻭ ﻗﺪم ﻧﻬﺎﺩﻥ ﺑﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻗﺪم ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ. 👌اهمیت شب برای عبادت از روز بیشتر است. اگر تعارض بین آن دو پیش آمد و انسان نتوانست بین آن دو جمع کنند، حق تقدم با شب است. یعنی اگر انسان نتوانست در اثر کار و خستگی روز برای عبادت های شب بیدار شود، باید مقداری از کار و تلاش روز را کم کند تا به راحتی بتواند به مناجات شبانه برسد حتی اگر نیاز به خواب دارد می تواند در روز مقداری استراحت کند تا به بیداری شب لطمه نزند(بخصوص خواب قیلوله ). به هر حال آنچه از آیه استفاده می شود اینکه شب زنده داری آنقدر اهمیت و فضیلت دارد که هیچ بهانه ای را برای انجام ندادنش نمی پذیرد مثل؛ خستگی، تلاش برای کسب درآمد و... باید مثل شناگر ماهری در دریای شب غرق در تسبیح و تقدیس خداوند شد. @qurnwords
🌺آزادی انسان در انتخاب دین 🌺 🔷ﻓَﺬَﻛِّﺮْ ﺇِﻧَّﻤﺎ ﺃَﻧْﺖَ ﻣُﺬَﻛِّﺮٌ (٢١) ﻟَﺴْﺖَ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺑِﻤُﺼَﻴْﻄِﺮٍ (٢٢/ غاشیه) 🔶ﭘﺲ ﺗﻮ ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺬﻛﺮ ﺑﺪﻩ ﻛﻪ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺗﻮ ﺗﻨﻬﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﺗﺬﻛﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﺗﻮ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﺴﻠﻄﻲ ﻧﺪﺍﺭﻱ، ﺗﺬﻛﺮ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺑﺪﻩ ﻛﻪ ﺗﺬﻛﺮ ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ . ✅«مُصَیْطِرٍ»: مسلّط. چیره. تبدیل سین به صاد به علّت مناسبت با (ط) است. ✍مصیطر از سیطره و ساطور گرفته شده، مفهومش این است که پیامبر مکرم اسلام ساطور بدست نیست که با ضرب شلاق و ساطور یا اجبار مردم را به اسلام دعوت کند؛ بلکه در حد یک تذکر دهنده است و اختیار و تصمیمم نهایی بر عهده مکلفین است. وظیفه شرعی و قانونی پیامبر ص پند و اندرز دلسوزانه است نه اکراه و اجبار.. وظیفه علما و مبلغین به عنوان جانشینان آن بزرگوار هم تذکر و انذار است آن هم برای اتمام حجت و گرنه هدایت یا ضلالت بدست خداوند است که او رب العالمین است. البته رعایت حدود و قوانین اسلامی در بلاد اسلامی لازم است. @qurnwords
🌷ثبت دقیق اعمال توسط فرشتگان🌷 🔷مٰا يَلْفِظُ‍‌ مِنْ‌ قَوْلٍ‌ إِلاّٰ لَدَيْهِ‌ رَقِيبٌ‌ عَتِيدٌ(ق/۱۸) 🔶[انسان] هیچ سخنى را بر زبان نمى‌آورد، مگر آنکه نزد او مراقبى آمادة ثبت است. ✅" لفظ‍‌ ": به معناى پرت كردن، انداختن و رها کردن است، لَافِظَة؛ یعنی انداختن دانه براى مرغ، و اگر سخن گفتن را لفظ‍‌ ناميده‌اند، به نوعى تشبيه به رها شدن تیر از کمان است. ✅ " رقيب ": محافظ‍‌، رقيب را رقيب مي‌گويند؛ براي اينکه گردن و رقبه مي‌کشد. ✅" عتيد " : آماده ✍انتخاب لغت لفظ برای ضبط گفتار برای این است که انسان قبل از حرف زدن بیندیشد؛ زیرا وقتی سخن از دهان رها شد بر نمی گردد و تاثیرش را می گذارد مانند تیر رها شده از کمان و دو فرشته که هر کدام ﴿‌رَقیبٌ عَتیدٌ) اند، آنها را ثبت می کنند، نه اینکه نویسنده خوبی ها فرشته‌ای به نام رقیب و نویسنده بدی ها فرشته‌ای به نام عتید باشد. بردن لفظ بر گفتار از باب نمونه است و گرنه این ماموران نه تنها هر سخنی را ثبت؛ بلکه هر نگاه و شنیدنی و...را هم ثبت می کنند، چه مثبت و چه منفی باشد. در ادبیات عرفی هم داریم وقتی می گویم این آقا حرفش چیست؟ یعنی کارش چیست؟ اعمال و رفتارش چیست؟ لذا همان طور که قبل از حرف زدن باید فکر کرد برای انجام هر عملی و رفتن در هر مجلسی یا گوش دادن به هر برنامه ای باید اندیشید؛ زیرا فرشتگان الهی آماده و مراقب ثبت و ضبط اند. https://eitaa.com/qurnwords
🌷ویژگی درختان بهشتی🌷 🔶ﻣُﺪْﻫَﺎﻣَّﺘَﺎﻥِ «۶۴» ﻓَﺒِﺄَﻱِ ﺁﻟَﺎءِ ﺭَﺑِّﻜُﻤَﺎ ﺗُﻜَﺬِّﺑَﺎﻥِ«۶۵» ﻓِﻴﻬِﻤَﺎ ﻋَﻴْﻨَﺎﻥِ ﻧَﻀَّﺎﺧَﺘَﺎﻥِ «۶۶ /الرحمان» 🔷(ﺁﻥ ﺩﻭ ﺑﺎﻍ) ﺍﺯ ﺷﺪّﺕ ﺳﺮﺳﺒﺰﻱ ﺑﻪ ﺳﻴﺎﻫﻲ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﺪ. ﭘﺲ ﻛﺪﺍم ﻳﻚ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ؟ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺑﺎﻍ، ﺩﻭ ﭼﺸﻤﻪ ﺟﻮﺷﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ✅«ﻣﺪﻫﺎﻣّﺔ»: ﺍﺯ ﺭﻳﺸﻪ «ﺩَﻫَﻢ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﻴﺎﻫﻲِ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ ، ﺍﺯ ﺷﺪّﺕ ﺳﺒﺰﻱ ﺑﻪ ﺳﻴﺎﻫﻲ ﻣﻲ ﺯﻧﺪ. ✅ «ﻧﻀّﺎﺥ»: ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻓﻮﺭﺍﻥ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺟﻮﺷﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ✍آیات فوق اشاره ی کوتاه به سرزمینی دارد که پوشش گیاهی و سرسبزی درختان منحصر بفرد همراه با چشمه های پر آب و جوشان که در نهایت طراوت و زیبایی هستند؛ انسان را به وجد می آورد و عقل هر بیننده ای را مدهوش جمال الهی می کند. لذت‌های بهشتی همیشه بر محور خوردن نیست، لذت چشم دیدن صحنه های دیدنی است که در دنیا فقط در عالم خیال دیده است؛ ولی در بهشت در دسترس بهشتیان به وفور قرار می گیرد. رنگ سبزی که برای تقویت بینایی توصیه می شود در آن دیار در اشکال مختلف وجود دارد. تازه این وصف دو بهشت متوسط به پایین است که برای اصحاب یمین در نظر گرفته شده است!!! https://eitaa.com/qurnwords
🌷سقوط نخل گونه قوم عاد🌷 🔶 ﺗَﻨﺰِﻉُ ﺍﻟﻨَّﺎﺱَ ﻛَﺄَﻧَّﻬُﻢْ ﺃَﻋْﺠَﺎﺯُ ﻧَﺨْﻞٍ ﻣُّﻨﻘَﻌِﺮٍ «۲۰/قمر» 🔷(ﺗﻨﺪﺑﺎﺩﻱ ﻛﻪ) ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺗﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﺭﺧﺖ ﺧﺮﻣﺎﻱ ﺭﻳﺸﻪ ﻛﻦ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺟﺎ ﺑﺮﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ✅«ﻣﻨﻘﻌﺮ»: ﺍﺯ «ﻗﻌﺮ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ته هر چیزی است و به کندن چیزی از ته و ﺭﻳﺸﻪ آن ﺍﺳﺖ. ✅«ﺃﻋﺠﺎﺯ»: ﺟﻤﻊ «ﻋَﺠُﺰ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻗﺴﻤﺖ ﻋﻘﺐ ﻳﺎ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻭ ﺗﻨﻪ ﺍﺳﺖ. ✍ عجب تشبيهی در آیه وجود دارد؛ قوم عاد که افرادی بلند و قوی هیکل؛ مثل نخل بودند، آنچنان توسط باد کنده و به زمین کوبیده شدند که همچون تنه نخل بر زمین افتادند. یعنی مثل درختی که ریشه کن شود و دیگر قابل رشد و نمو نباشد این قوم ریشه کن و عقیم النسل شدند و خداوند آنان را برای همیشه از صحفه روزگار محو کرد و فقط نامی از آنها بر جای گذاشت. سعدی می‌گوید: این همان چشمه خورشید جهان افروزست ٭٭٭ که همی تافت بر آرامگه عاد و ثمود https://eitaa.com/qurnwords
🌺چرا خداوند قسم می خورد؟🌺 🌸ﻭَ ﺍﻟﻄُّﻮﺭِ (١) ﻭَ ﻛِﺘﺎﺏٍ ﻣَﺴْﻄُﻮﺭٍ (٢) ﻓِﻰ ﺭَﻕٍّ ﻣَﻨْﺸُﻮﺭٍ (٣) ﻭَ ﺍﻟْﺒَﻴْﺖِ ﺍﻟْﻤَﻌْﻤُﻮﺭِ (٤) ﻭَ ﺍﻟﺴَّﻘْﻒِ ﺍﻟْﻤَﺮْﻓُﻮﻉِ (٥) ﻭَ ﺍﻟْﺒَﺤْﺮِ ﺍﻟْﻤَﺴْﺠُﻮﺭِ (٦) ﺇِﻥَّ ﻋَﺬﺍﺏَ ﺭَﺑِّﻚَ ﻟَﻮﺍﻗِﻊٌ (٧) ✅ «ﺭَﻕّ» ﺍﺯ «ﺭﻗّﺖ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭘﻮﺳﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻟﻄﻴﻒ ﻭ ﻧﺎﺯﻙ ﺍﺳﺖ. ✅ «ﻣﻨﺸﻮﺭ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﺒﺴﻮﻁ و گسترده ✅«ﻣﺴﺠﻮﺭ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺷﻌﻠﻪ ﻭﺭ ﺍﺳﺖ. 👌سوگند در مسائل علمي راهي ندارد؛ یعنی هیچ دانشمند فیزیک قسم نمی خورد که زمین جاذبه دارد یا هیچ پزشکی قسم نمی خورد که این دارو برای درمان فلان بیماری خوب است و یا فقیه قسم نمی خورد حکم شرعی این است و... سوگند در مسائل ايمان و باور راه دارد، مسائل علمي بايد با برهان ثابت بشود. وقتي چيزي با برهان ثابت شود آن‌گاه با اصول رواني، اين مطلبِ علمي ثابت شده را شنونده بايد به جان خود گره بزند؛ اين احتياج به عوامل رواني دارد، گاهي موعظه و گاهي هم به سوگند نیاز است، تا مسائل علمی با جان گره بخورد و تبدیل به عقیده و باور شود اگر گره نخورد می شود عالم بی عمل... کار حوزه و دانشگاه اثبات مسائل علمی است و کار مسجد و حرم و..تقویت باور هاست. مهمترين باور که به زندگی جهت می دهد ، باور قیامت و مسئله حساب و کتاب است. @qurnwords
🌺 فقرزدایی در سیره متقین🌺 🌷ﻭَ ﻓِﻰ ﺃَﻣْﻮﺍﻟِﻬِﻢْ ﺣَﻖٌّ ﻟِﻠﺴَّﺎﺋِﻞِ ﻭَ ﺍﻟْﻤَﺤْﺮُﻭم ✅" ﺳﺎﺋﻞ" : ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻧﺰﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻓﻘﺮ ﻛﻨﺪ. ✅" ﻣﺤﺮﻭم" : ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﺯﻕ ﻣﺤﺮﻭم ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻛﻮﺷﺶ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﻲ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﺪ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﻋﻔﺘﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﺳﺆﺍﻝ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. ✅حق در اینجا به معنای ما فی الذمه است. یعنی آنچه در عهده کسی ثابت است برای دیگری و باید ادا کند. 👌در قرآن‌کریم دو آیه وجود دارد که به روشنی، بخشی از دارایی‌ اهل ایمان را که گاه با لفظ «متقین» (ذاریات:15) و گاه «مصلین» (معارج:22) از آنِ نیازمندان می‌داند؛ آن هم با تعبیر «حق»! جالب اینکه هر دو آیه «مکی»‌اند؛ پس «حقِ» در آنها را نمی‌توان به به معنای «خمس» و «زکات»‌ دانست که در مدینه نازل شدند. این نشان می‌دهد اسلام از همان آغاز،«فقرزدایی» را در دستور کار خود قرار داده و سیره پیشوایان دین نیز نشان می‌دهد که برای رسیدن به «جامعۀ بدون فقر»، هم تدبیر کردند و هم تلاش. در روزگار ما جز دولت که با درآمد ملی وظیفه سنگینی‌ دارد بر قرآن‌باوران واجب است به قدر توان، از مردمِ ندار و درمانده بخصوص در این روزهای تلخ اقتصادی دستگیری کنند. @qurnwords
🌷اعجاز و پیشگویی قرآن درباره پیامبر اسلام🌷 🔶 ﻓَﺴَﺘُﺒْﺼِﺮُ ﻭَﻳُﺒْﺼِﺮُﻭﻥَ «۵» ﺑِﺄَﻳِّﻜُﻢُ ﺍﻟْﻤَﻔْﺘُﻮﻥُ «۶/قلم» 🔷ﭘﺲ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻲ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﺪﺍﻣﻴﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ (ﺗﻮ ﻳﺎ ﺩﺷﻤﻨﺎﻧﺖ) ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺟﻨﻮن هستید؟ ✅ مفتون: از فتن یعنی به فتنه افتاده ، مبتلا به جنون ✍خداوند در این آیات علاوه بر دلداری پیامبر اسلام در برابر برچسب های ناجوانمردانه دشمنان؛ یعنی جنون، در ضمن به یک پیشگویی اشاره می کند. س و سوف در ادبیات عرب برای آینده بکار می روند، این قید فقط برای پیامبر اکرم بکار برده است(ﻓَﺴَﺘُﺒْﺼِﺮُ) ولی برای کفار( ﺴَ ) را حذف کرده است(ﻳُﺒْﺼِﺮُﻭﻥَ) . علتش این است که پیامبر عزیز آینده پیشرفت اسلام و مقام خودش را که چگونه محبوبیت جهانی پیدا می کند را می دید که هر روز بر او در نماز و غیر نماز سلام و صلوات می فرستند؛ ولی کفار فقط جلوی خودشان و همان زمان محدود را می دیدند و به تهمت زدن و جوسازی روی می آوردند و اصلا پیشرفت اسلام در اعصار آینده را نمی‌دیدند!! https://eitaa.com/qurnwords
🌷🌷🌷شکر نعمت انقلاب🌷🌷🌷 🌸🌸وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ (ابراهیم/۷)🌸🌸 👈اين آيه، مهم ترين و صريح ترين آيه قرآن در مورد شكر نعمت و يا كفران آن است، كه بعد از آيه ى مربوط به نعمت آزادى و تشكيل حكومت الهى، به رهبرى حضرت موسى مطرح شده است و اين، رمز آن است كه حكومت الهى و رهبر آسمانى مهم ترين نعمت هاست، و اگر شكرگزارى نشود خداوند مردم ناسپاس را به عذاب شديدى گرفتار خواهد کرد. @qurnwords
🌷 گریز زدن از گهواره به قیامت🌷 🔷ﺃَﻟَﻢْ ﻧَﺠْﻌَﻞِ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽَ ﻣِﻬَﺎﺩﺍً «۶/نباء» 🔶ﺁﻳﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ گهواره ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩﻳﻢ؟ ✅" ﻣﻬﺎﺩ": ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻣﻜﺎﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻭ ﺻﺎﻑ ﻭ ﻣﺮﺗﺐ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ" ﻣﻬﺪ" ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻛﻮﺩﻙ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ (ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﮔﺎﻫﻮﺍﺭﻩ ﻭ ﻳﺎ ﺑﺴﺘﺮ) ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ است. ✍سوره مبارکه نباء بر محور معاد و نظام جزا و پاداش می چرخد. لذا از هر آيه آن می توان به غرض سوره( قیامت) استدلال کرد. آیه فوق زمین محل زندگی را به گهواره کودکان تشبيه می کند. یعنی همان طوری که گهواره برای یک کودک موقتی است و قرار نیست برای همیشه در آن بماند و بعد از چند صباحی آن را رها می کند، زندگی در این کره خاکی هم موقت و مقدمه زندگی آخرت است و باید با ديده گهواره به آن نگاه کرد و با عمل به آیات الهی آماده حساب و کتاب شد. نکته دیگر اینکه آيه سوالی است و جواب را بیان نفرموده و مخاطب را مامور کشف و بیان آن کرده تا به غرض سؤال پی ببرد. https://eitaa.com/qurnwords
☘☘مشترکات انسان و حیوان☘☘ 🌳ﻭَ ﺣَﺪَﺁﺋِﻖَ ﻏُﻠْﺒﺎً «30» ﻭَﻓَﺎﻛِﻬَﺔً ﻭَﺃَﺑّﺎً «31» ﻣَّﺘَﺎﻋﺎً ﻟَّﻜُﻢْ ﻭَﻟِﺄَﻧْﻌَﺎﻣِﻜُﻢْ( 32/ عبس) 🌴ﻭ ﺑﺎﻏﻬﺎﻱ ﭘﺮﺩﺭﺧﺖ، ﻭ ﻣﻴﻮﻩ ﻭ ﭼﺮﺍﮔﺎﻩ، ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﺷﻤﺎ ﻭ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﻳﺎﻧﺘﺎﻥ ✅" ﺍﺏ" (ﺑﺎ ﺗﺸﺪﻳﺪ ﺑﺎء) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﭼﺮﺍﮔﺎﻫﻰ ﺍﺳﺖ. 👈خداوند هر جا سخن از علم و فضیلت است انسان را در کنار ملائکه ذکر می کند یعنی اشتراکاتی با فرشته ها داری و می توانی ملائکه شوید مانند؛ شَهِدَ اللَّهُ اَنَّهُ لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ اُولُوا الْعِلْمِ که اُولُوا الْعِلْمِ را کنار ملائکه ذکر کرده است. هر جاسخن از میوه‌ها و سبزی‌ها و انواع خوردنی هاست در کنار حیوانات ذکر می کند که اینها را برای هر دو خلق کردیم مَتاعاً لَکُمْ وَ لِاَنْعامِکُمْ؛ یعنی به فکر اینها نباشید، اینها یک طعام مشترکی است، به فکر آن وجه مشترک با ملائکه شریک باشید. @qurnwords
🌷انواع شر در معوذتین 🌷 👈الف؛ شرّ بيروني که درسوره فلق چند نمونه را نام می برد(شب تاریک ، جادو گران و حسود) . 👈ب؛ شرّ دروني یکی است که به تنهایی یک سوره را به خود اختصاص داده است و آن  وسوسه های شیطانی هستند که با فکر و اراده کار دارد. اول با وهم  و خیال مي‌انديشد بعد با انگيزه و اراده تصميم می گیرد . یعنی اول در انديشه  اثر منفی مي‌گذارد، آن را تبدیل به یک انسان خيالي و توهمی مي‌کند که همیشه با واقعیت های زندگی فاصله ها دارد سپس دست به کار های مجرمانه می زند!! @qurnwords
🌷ﻳﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟْﻤُﺪَّﺛِّﺮُ (١) ﻗُﻢْ ﻓَﺄَﻧْﺬِﺭْ (٢) 🌷ﻫﺎﻥ ﺍﻱ ﺭﻭﭘﻮﺵ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ (١) ﺑﺮﺧﻴﺰ ﻭ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﻛﻦ (٢). ✅«مدثر» از «دثار» به معناى لباس بلندى است كه روى ساير لباس‌ها به تن مى‌كنند و يا به هنگام خواب روى خود مى‌كشند. (در مقابل «شِعار» كه لباس زير است.) 👌در قرآن، دو مرتبه كلمه‌ «قُمِ» آمده كه هر دو خطاب به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله است، يكى براى نماز شب و خودسازى‌ «قُمِ اللَّيْلَ» و ديگرى براى ارشاد و جامعه سازى. «قُمْ فَأَنْذِرْ». @qurnwords
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷ترسیم مصیبت ذبح فرزند🌷 🌹ﻓَﻠَﻤَّﺂ ﺃَﺳْﻠَﻤَﺎ ﻭَﺗَﻠَّﻪُ ﻟِﻠْﺠَﺒِﻴﻦِ «۱۰۳ صافات » ﭘﺲ ﭼﻮﻥ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ (ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﺎ) ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ، ﮔﻮﻧﻪ ﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﺎﻙ ﻧﻬﺎﺩ (ﺗﺎ ﺫﺑﺤﺶ ﻛﻨﺪ). ✅«ﺗﻠّﻪ» ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﺎﻙ ﺧﻮﺍﺑﺎﻧﺪ. ✅«ﺟﺒﻴﻦ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻳﻚ ﻃﺮﻑ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﭘﻴﺸﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ. ✍ در آیه فوق فلما اسلما شرط جمله ذکر شده است؛ یعنی وقتی ابراهیم و اسماعیل تسلیم امر خداوند شدند و قرار شد اسماعیل ذبح شود، در آن لحظه چه اتفاقی برای آنها افتاد؟ جواب لما ذکر نشد. و تمام مصیبت حضرت ابراهيم در حذف جواب شرط ترسیم شده است؛ به خاطر اینکه مصیبت ذبح فرزند توسط پدر آنقدر تلخ و سنگین است که قابل بیان و گفتن نیست. اما لا یوم کیومک یا عبدالله در جلوی چشمش علی اکبر و علی اصغر پرپر شدند و جز صبر چاره ای ندارد، لذا آنقدر مصیبت سنگين بود از طرف خداوند تسلیت آمد دعه یا حسین... @qurnwords
🌷درس خداشناسی مناسب برای کفتر بازان 🌷 🔷 ﺃَﻭَﻟْﻢ ﻳَﺮَﻭْﺍْ ﺇِﻟَﻲ ﺍﻟﻄَّﻴْﺮِ ﻓَﻮْﻗَﻬُﻢْ ﺻَﺂﻓَّﺎﺕٍ ﻭَﻳَﻘْﺒِﻀْﻦَ ﻣَﺎ ﻳُﻤْﺴِﻜُﻬُﻦَّ ﺇِﻟَّﺎ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦُ ﺇِﻧَّﻪُ ﺑِﻜُﻞِ ّﺷَﻲْ ءٍ ﺑَﺼِﻴﺮٌ «١٩/ ملک». 🔶 ﺁﻳﺎ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻓﺮﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻝ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻭ ﺟﻤﻊ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ (ﻭ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﺍﺯﻧﺪ) ﻧﻤﻲ ﺑﻴﻨﻨﺪ؟ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺣﻤﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ (ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ) ﻧﮕﺎﻩ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﺑﻴﻨﺎ ﺍﺳﺖ. ✍خداوند برای غفلت زدایی از بشر از هر ابزاری که در طبیعت هست، استفاده می کند. در این آیه شریفه آموزش کلاس خداشناسی، نگاه عمیق به پرواز پرندگان است. نگاهی جهت دار و هدفمند که غرض و هدف اصلی از آن، باید روی ( ﻣَﺎ ﻳُﻤْﺴِﻜُﻬُﻦَّ ﺇِﻟَّﺎ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦُ ) صورت بگیرد تا بیننده را به توحید ناب برساند. چرا خداوند ما را به نگاه به پرواز پرندگان فرا خوانده است؟ جواب تا به راز نگه داشتن آنها در آسمان پی ببریم که چگونه خداوند آنها را بر خلاف قانون جاذبه در آسمان نگه می دارد!! این نگاه در واقع برای هر انسان در هر سطحی از معرفت و سواد بدون کمترین امکانات قابل انجام است. می توان به حرکات هواپیما در آسمان از آیه استفاده کرد که نگهداری هواپیمای در این آسمان آبی فقط و فقط کار خداست ... https://eitaa.com/qurnwords
🌷بعد عاطفی پذیرش ولایت🌷 🌷" ﺇِﻥَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍ ﻭَ ﻋَﻤِﻠُﻮﺍ ﺍﻟﺼَّﺎﻟِﺤﺎﺕِ ﺳَﻴَﺠْﻌَﻞُ ﻟَﻬُﻢُ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤﻦُ ﻭُﺩًّﺍ(مریم ۹۶).🌷 ✅" ﻭﺩ" ﻭ" ﻣﻮﺩﺕ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﺤﺒﺖ ﺍﺳﺖ. ✍خداوند برای پذیرش جریان غدیر و افکار عمومی، آیات متعددی در این ماه نازل کرد ، بعضی جنبه عقلی و استدلالی و بعضی جنبه عاطفی و روانشناسی دارند. این آیه که در هفدهم ذیحجه یک روز قبل از حادثه غدیر نازل شد، بعد روانی حادثه را ترسیم می کند و روایات متعددی آن را بر ولایت حضرت علی علیه السلام تطبیق دادند. مضمون آیه این است کسانی که دوره آموزشی ایمان را طی کردند، اگر ولایت را که ستاره طلایی و ستون فقرات ایمان است، را هم قبول کنند، قطعا خداوند آنها را فردی جاذبه دار و دوست داشتنی قرار می دهد. این وعده زیبای خداوند مطلق است و ﻣﻘﻴﺪ نشده که محبوب ﻛﺪﺍم ﺩﻟﻬﺎ، ﺁﻳﺎ ﺩﻟﻬﺎﻱ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻳﺎ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ؟ ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ و... ممکن است همه را شامل شود. یعنی در یک کلام ایمانی که عطر ولایت داشته باشد، انسان را معشوق دلها و دوست داشتنی خواهد کرد. فقط قدرت ولایت‌ است این چنین تاثیر شگفت انگیزی دارد که انسان را محبوب دیگران قرار دهد. @qurnwords