eitaa logo
مفاتیح القرآن
95 دنبال‌کننده
82 عکس
11 ویدیو
3 فایل
مهمترین کار برای تدبر و فهم آیات قرآن، یادگیری کلمات قرآن است. ادمین https://eitaa.com/Biran121 آرمین دو: @Hamidbey1
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸زندان دوست داشتنی 🌸 🔷 قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَ إِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَ أَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ (یوسف / آیه 33) 🔶 (یوسف) گفت: «پروردگارا! زندان نزد من محبوبتر است از آنچه اینها مرا بسوى آن مى‏خوانند! و اگر مكر و نیرنگ آنها را از من باز نگردانى، بسوى آنان متمایل خواهم شد و از جاهلان خواهم بود!» مردان الهی همه چیز را با سنجه و معیار الهی می سنجند. در این آیه خداوند از یوسف علیه السلام نقل می فرماید که زندان را بیشتر دوست دارم از آنچه من را به آن می خوانند. اینجا یوسف علیه السلام زندان را با همه سختی ها پلشتی هایش دوست دارد، چون او را از محیط و زمینه ارتکاب گناه حفظ می کند. زمانی هم امام موسی بن جعفر به خاطر حضور در زندان های مخوف و تنگ و تار هارون. خداوند را شکر می کند، چون فراغتی برای عبادت خالصانه برایش فراهم گشته است. مردان خدا اینچنین آسایش و رفاه و راحتی خود را فدای رضایت الهی می کنند. در بدترین شرایط گله و شکایتی به درگاه خدا نمی برند و همواره نیمه پر لیوان را می بینند، البته، از دیدگاه معیارهای الهی! راستی ما چقدر حاضریم و اصلا می توانیم، مانند آنها زندگی کنیم...؟
🕋اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ـــــــــــــــ بخوان بنام پروردگارت كه خلق كرد. (سورة العلق، آیه ۱) 🔹بی در و دروازه تر از هر عضوی از بدن انسان زبان انسانه،زبان انسان خیلی اختیارش سخته ،حضرت مریم رو وقتی که میخوان خیلی ریاضت بدن میگن یک صبح تا غروب حرف نزن،نمیگن نشنو،نه!حرف نزن،.... یا به حضرت زکریا زبانش رو سه روز میبندن که حرف نزنه، خیلی این زبان انسان اختیارش کمتر در دست انسانه،.....آقا مشکلترین چیزها غیبت نکردنه!!!!!!!! این زبان بی درو دروازه رو این زبان آزاد رو خدای تعالی در مورد پیغمبراکرم میفرماید (مٰاینطق عن الهوی،ان هو الا وحی یوحیٰ) *یک کلمه روی خواسته خودش حرف نمیزنه! 🔺کلمه لا اله الا اللّه و محمد رسول الله نجس عینی که با دست تر بهش بزنی دستتون نجس میشه اگه بگی پاک میشه...در شما اثر نداره؟؟ مگه میشه؟؟ آب در زمین کویری در زمینی که شوره زاره بریزن درخت در بیاد ولی در زمینی که درسته سالمه همه جورش درسته بریزن هیچی!!!؟... ««چون با توجه نمیگیم»»
🌷🌷آیه انتخابات 🌷🌷 🔷ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍ ﺑِﺎﻟﻠَّﻪِ ﻭَ ﺭَﺳُﻮﻟِﻪِ ﻭَ ﺇِﺫﺍ ﻛﺎﻧُﻮﺍ ﻣَﻌَﻪُ ﻋَﻠﻲ ﺃَﻣْﺮٍ ﺟﺎﻣِﻊٍ ﻟَﻢْ ﻳَﺬْﻫَﺒُﻮﺍ ﺣَﺘَّﻲ ﻳَﺴْﺘَﺄْﺫِﻧُﻮﻩُ ... (نور/۶۲) 🔶مؤمنان فقط آنانند که به خدا و پیامبرش ایمان آورده اند، و هنگامی که بر سر کار مهمی [که طبیعتاً مردم را گرد هم می آورد] با پیامبر باشند تا از او اجازه نگیرند [از نزد او] نمی روند. 👌امر جامع؛ ﺍﻣﺮﻱ که حضور همگان در آن لازم است. همه ﻣﺮﺩم در ان موضوع مهم بايستی ﺩﻭﺭ ﻫﻢ ﺟﻤﻊ شوند ﺗﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻨﺪ، ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ، در اين گونه از موارد وليّ مسلمين را تنها نگذارند مانند جنگ و امثال آن. از جمله مهمترین امر جامع اجتماعی و سیاسی در نظام جمهوری اسلامی انتخابات و راهپیمایی ها هستند که باعث تقويت نظام و امنیت کشور در سطوح داخلی و خارجی می شود. اگر کسی خواست برود یا صحنه را ترک کند بايد از طرف ولي مسلمين اذن بگیرد ثانياً خود وليّ مسلمين طبق ادامه آیه از طرف خداي سبحان مأمور است كه محروميّت اين شخص را كه با إذن صحنه را ترك كرده است با استغفار جبران كند حال تکلیف کسی بدون عذر صحنه را ترک کند یا با آن امر مخالفت کند خداوند می داند چیست؟!! https://eitaa.com/qurnwords
🌷نکته ای از نکات مهم آیه مباهله🌷 🔷ﻓَﻘُﻞْ ﺗَﻌﺎﻟَﻮْﺍ ﻧَﺪْﻉُ ﺃَﺑْﻨﺎءَﻧﺎ ﻭَ ﺃَﺑْﻨﺎءَﻛُﻢْ ﻭَ ﻧِﺴﺎءَﻧﺎ ﻭَ ﻧِﺴﺎءَﻛُﻢْ ﻭَ ﺃَﻧْﻔُﺴَﻨﺎ ﻭَ ﺃَﻧْﻔُﺴَﻜُﻢْ ﺛُﻢَّ ﻧَﺒْﺘَﻬِﻞْ ﻓَﻨَﺠْﻌَﻞْ ﻟَﻌْﻨَﺖَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﻜﺎﺫِﺑِﻴﻦَ.(آل عمران ۶۱) ✅نَبْتَهِلْ:‌از ریشه بهل؛ یعنی مباهله کنیم - یکدیگر را لعنت کنیم. 👈 چرا در آیه شریفه فرزندان و زنان را در این جنگ عقیدتی بر آقایان ( که قدرت جنگی دارند) مقدم کرده است؟ ✍هر انسانى از شدت محبتی که به فرزندان دارد در مواجه با هر خطر و حادثه ی ناگوار خود را سپر بلاى آن ها می سازد نه آنان را سپر بلای خود کند؛ اما در آیه «ابنائنا» مقدم بر«نسائنا» و هر دو بر انفسنا مقدم شده اند. این یک کد و رمز است و نیاز به رمز گشایی دارد . شاید رمزش در این جمله نهفته باشد که پیامبر مکرم آنقدر به حقانیت مدعای خود اعتقاد راسخ دارد که صحنه مبارزه را اصلا خطر نمی داند و از قبل پیروز میدان را خودش می داند. @qurnwords
🔰تفاوت انفاق از مال و انفاق از رزق ✅در قرآن کریم پیرامون انفاق، دو تعبیر آمده است. 👈یکی تعبیر به این که مؤمنان از اموالشان انفاق از می کنند مانند: الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِالَّيْلِ وَ النَّهَارِ سِرًّا وَ عَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُون‏. 👈 دیگر اینکه از «مما رزقناهم» انفاق می کنند مانند: الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون‏. 👌فرق بین این دو تعبیر این است که انفاق از مال، فقط بخشیدن مال است و کسانی که مال ندارند انفاق مالی ندارند. ولی انفاق از رزق شامل بخشیدن و سهیم نمودن دیگران از هر بهره ای است که خداوند نصیب مومن نموده است. از همین روی کسانی که پول و ثروت ندارند ولی از علم و هنر و تجربه و قدرت بیان و حتی کمترین موهبت الهی که تبسّم و چهره ای خندان است بهره مند هستند از انفاق محروم نخواهند شد.
🌷افزايش جمعیت در نگاه قرآن🌷 🔶...ﻭَﺍﺫْﻛُﺮُﻭﺍْ ﺇِﺫْ ﻛُﻨﺘُﻢْ ﻗَﻠِﻴﻠﺎً ﻓَﻜَﺜَّﺮَﻛُﻢْ ...«٨٦/ اعراف» 🔷... ﻭ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻧﺪﻙ ﺑﻮﺩﻳﺪ، ﭘﺲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ... 👌 قسمتی از آیه به یاد آوری و شکر گزاری نعمتی از نعمت های خداوند اشاره دارد که متاسفانه در دهه های اخیر مورد ناسپاسی قرار گرفته است، آن هم افزايش جمعیت است. نیروی انسانی در طول تاریخ یکی از عوامل مهم قدرت به شمار می رفته است. امروزه هم با پیشرفت علم و تکنولوژی ، جایگزینی برای آن نیست. مدیریت نیروی انسانی و داشتن نیروی کار جوان و کار آمد سرچشمه پیشرفت و عظمت یک جامعه در تمام ابعاد اقتصادی، امنیتی و...است. به عنوان مثال اگر نیروی جوان و تولید کننده جای خود را به نیروی از کارافتاده و مصرف کننده بدهد، نباید در ورشکستگی بیمه ها و ...شک کرد، علاوه بر مانع رشد اقتصادی دودش به چشم همه سهامداران خواهد رفت. https://eitaa.com/qurnwords
🌷مقام علی اکبر در بیان امام حسین عليه السلام 🔶ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﺍﺻْﻄَﻔَﻲ ﺁﺩَمَ ﻭَﻧُﻮﺣﺎً ﻭَ ﺁﻝَ ﺇِﺑْﺮَﺍﻫِﻴﻢَ ﻭَ ﺁﻝَ ﻋِﻤْﺮَﺁﻥَ ﻋَﻠَﻲ ﺍﻟْﻌَﺎﻟَﻤِﻴﻦَ «٣٣ » ﺫُﺭِّﻳَّﺔً ﺑَﻌْﻀُﻬَﺎ ﻣِﻦ ﺑَﻌْﺾٍ ﻭَﺍﻟﻠَّﻪُ ﺳَﻤِﻴﻊٌ ﻋَﻠِﻴﻢٌ «٣٤/آل عمران » 🔷ﺑﺮﺍﺳﺘﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺁﺩم ﻭ ﻧﻮﺡ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ جهانيان برگزید. ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ (ﻧﺴﻞ) ﺑﻌﻀﻲ ﺩﻳﮕﺮﻧﺪ (ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺍﻥ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺯﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﭘﺎﻛﻲ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮﻧﺪ) ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻨﻮﺍﻱ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. 👌امام حسین علیه السلام هر یک از یاران را در روز عاشورا به میدان می فرستاد، آیه ۲۳ احزاب را تلاوت می فرمود. وقتی علی اکبر را به میدان فرستاد آیات فوق را تلاوت فرمود، بعضی استفاده کردند چون آیه در مورد عصمت انبيا و اولیاء است آن حضرت هم عصمت را داشته است. امام در اين آيه شريفه به صفات زيبا و فضايل اخلاقی فرزند گرامی‌اش اشاره دارد كه همه را از انبيا و اوليا و افراد برگزيده به ارث برده است، امام به دشمن خويش اعلام كرد كه شما با كشتن علی اكبر به جنگ با ارزش‌ها و فضيلت‌ها برخاسته‌ايد، او يك جوان معمولی نيست؛ بلكه مظهر پاكی و صداقت و تقواست كه ريشه در خاندانش دارد، شما با كشتن اين جوان تمام انبيا و اوصيا و همه خوبی‌ها را هتك حرمت كرده‌ايد. https://eitaa.com/qurnwords
🌺 انتقام سخت 🌺 🔶ﺇِﻥَّ ﺑَﻄْﺶَ ﺭَﺑِّﻚَ ﻟَﺸَﺪِﻳﺪٌ 12 ﺇِﻧَّﻪُ ﻫُﻮَ ﻳُﺒْﺪِﺉُ ﻭَﻳُﻌِﻴﺪُ( 13/ بروج) 🔷ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻗﻬﺮ ﻭ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ. ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ (ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺭﺍ) ﺁﻏﺎﺯ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ. ✅بطش؛ اخذ شدید. یعنی عذاب و انتقامی که گرفتن و اخذ در آن لحاظ شده است. 👈این آیه با دو کلمه{ بطش و شدید} و تاکید( ان - ل ) مفید مبالغه است که وعده انتقام سخت به کفار می دهد واز طرفی با (ربک) یک دل خوشی و قوت قلبی به پیامبر اسلام و به تبع آن به همه مومنین در تمام اعصار می دهد. این قهر و مهر همیشگی و تحت کنترل و فرمانروایی پروردگار است. زیرا اِنَّهُ هُوَ یُبْدِئُ وَ یُعیدُ؛ آغاز و انجام به دست اوست. باور کردن این واقیعت ، انسان را موحد می کند. @qurnwords
💥چرا عذاب آخرت سخت تر است؟💥 🔥ﻟَﻬُﻢْ ﻋَﺬَﺍﺏٌ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺤَﻴَﺎﺓِ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﻭَﻟَﻌَﺬَﺍﺏُ ﺍﻟْﺂﺧِﺮَﺓِ ﺃَﺷَﻖُّ ﻭَﻣَﺎ ﻟَﻬُﻢ ﻣِّﻦَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻣِﻦ ﻭَﺍﻕٍ «٣٤ رعد» 🔷ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻗﻄﻌﺎً ﻋﺬﺍﺏ ﺁﺧﺮﺕ ﺳﺨﺖ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ (ﻗﻬﺮ) ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻴﭻ ﻣﺤﺎﻓﻈﻲ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ. ✅" ﻭﺍﻕ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﻭﻗﺎﻳﺔ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ محافظ و ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﺍﺳﺖ. 📓👌ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺗﻬﺎﻯ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ مجرمان ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ که ﺷﺎﻣﻞ ﺷﻜﺴﺖ ها ، اختلاف ها، ﺁﺑﺮﻭﺭﻳﺰﻯ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺁﻥ می شود، ﺍﺷﺎﺭه می کند. اما عذاب های آخرت را سخت تر می داند ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ هم ﺩﺍﺋﻤﻰ، ﺟﺴﻤﺎﻧﻰ ، ﺭﻭﺣﺎﻧﻰ ﻭ ﺗﻮﺃم ﺑﺎ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﻴﻬﺎ و گرفتاریهاﺳﺖ. از همه مهمتر حافظ و نگه دارننده ای نیست که انسان را از آن همه خطرات حفظ کند . در دنیا خداوند هم خود حافظ انسان است و هم دو فرشته را مامور محافظت از انسان کرده است، تا بندگانش از آسیب های درونی مثل وسوسه های شیطانی حفظ کند و از بیرون هم از آفات آسمانی و زمین که انسان را در محاصره خود دارند مانند صاعقه، زلزله و...در امان نگه دارند و در برابر هر خطری، محافظ متناسب با آن درست کرده است. ولی در قیامت به جای فرشتگان محافظ ، فرشتگان عذاب که هرگز ﺭﺍﻩ ﻓﺮﺍﺭ ﻭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺩﻓﺎﻋﻰ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ آنها نیست. در دنیا هر زهری یک پادزهری دارد، اگر درد هست دارو هم دارد و... ولی در آخرت برای مجرمین از این خبرها نیست و ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻭ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﻗﻄﻊ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ. «ﺗﻘﻄّﻌﺖ ﺑﻬﻢ ﺍﻟﺎﺳﺒﺎﺏ» . @qurnwords
🍂 درست انتخاب کنید. 🍂 🔶وَتَرَي كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَي إِلَي كِتَابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ.(جاثیه/۲٨) 🌷در روز قیامت، هر امّتى را به زانو در آمده مى بينى، در حالى كه هر امتى به سوى كتابش براى دادرسى فراخوانده شده است. امروز آنچه را عمل مى كرديد دريافت خواهيد كرد. ✅ جاثیه : به معنای به زانو درآمده است. 👈بنابر این آیه شریفه؛ غیراز نامه عمل فردی که هرکس دارد، براى هر امّتى نيز كتابى است كه امور اجتماعى در آن ثبت است. رفتارهای اجتماعی انسان، در نامه عمل اجتماعیش ثبت خواهد شد. با شرکت در انتخابات، با انتخاب اصلح، با دعوت دیگران به مشارکت، با روشنگری و تبیین، برگ زرینی در نامه عمل اجتماعی خود ثبت کنید.
🔥رابطه دیوانگی با جرم در قيامت 🔥 🔶ﺇِﻥَّ ﺍﻟْﻤُﺠْﺮِﻣِﻴﻦَ ﻓِﻲ ﺿَﻠَﺎﻝٍ ﻭَ ﺳُﻌُﺮٍ «۴۷/ قمر» 🔷ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﻭ(ﺁﺗﺶ) ﺟﻨﻮﻧﻨﺪ. ✅" ﺳﻌﺮ" (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﺷﺘﺮ) ﺟﻤﻊ" ﺳﻌﻴﺮ" ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺁﺗﺶ ﺑﺮﺍﻓﺮﻭﺧﺘﻪ ﻭ ﭘﺮ ﻫﻴﺠﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ" ﺟﻨﻮﻥ" ﻧﻴﺰ ﺁﻣﺪﻩ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﺟﻨﻮﻥ، ﻫﻴﺠﺎﻥ ﺧﺎﺻﻰ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﺑﻪ" ﺷﺘﺮ ﺩﻳﻮﺍﻧﻪ" ﻧﺎﻗﻪ ﻣﺴﻌﻮﺭﻩ" ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ. ✍از جمله برچسب های زشتی که مخالفان به پیامبران می دادند، صفت دیوانگی و جنون بود که با الفاظ مجنون، سعر و ...انجام می گرفت. مثلا در آيه ( ۲۴) همين سوره می‌گفتند ما اگر از انسانى همانند خود پیروى کنیم گمراه و دیوانه‌ایم. جُنون حالتی است که شخص نمی‌تواند از قوه ادراک خویش به نحو احسن استفاده نماید. اگر کسی متوجه این صفت در خود نباشد ، شاید زیاد دردناک نباشد؛ ولی در آخرت مجرمین با داشتن درک و علم می فهمند دیوانه و حالت جنون دارند که بسیار دردناک و شرم آور است. آنان به خاطر فهم ضعیف و پایین خود، نمی توانستند که حرف انبيا را در مورد دین وآخرت درک کنند؛ لذا انبیا را با این صفت زشت مورد تمسخر قرار می دادند. لذا قرآن در آیه فوق می‌ فرماید: روز قیامت می‌فهمند که با تکذیب انبیا در واقع خودشان غرق در گمراهى و جنون بوده‌اند. حرف( في) علامت غرق شدن و دست و پا زدن آنها در گمراهی و جنون است؛ زیرا راه نجات از گمراهی و رسیدن به هدایت و زندگی عاقلانه فقط در تبعیت از شریعت است. https://eitaa.com/qurnwords