eitaa logo
مفاتیح القرآن
147 دنبال‌کننده
85 عکس
12 ویدیو
3 فایل
مهمترین کار برای تدبر و فهم آیات قرآن، یادگیری معنای کلمات قرآن است https://eitaa.com/joinchat/825426973C7cd4b059ff
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺قدر انسان به دعاست🌺🌺 🔸قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا (فرقان۷۷) 🔷 بگو «پروردگارم برای شما ارجی قائل نیست اگر دعای شما نباشد؛ شما (آیات خدا و پیامبران را) تکذیب کردید، و (این عمل) دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد!» ✅ عبأ : اعتنا کردن ✅لزام: ثبوت و دوام ، لزوم ؛ یعنی عذابی که ملازم است. آیه شریفه در یک توصیه مهم می فرماید: بگو ﺍﮔﺮ ﺩﻋﺎﻳﺘﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺭﺟﻲ نمی نهد و وزنی قائل نمی شود؛ یعنی این دعایتان است که به شما ارزش و قیمت می دهد و باعث عنایت حضرت حق می شود و گرنه، بود و نبودتان پیش خداوند یکسان است. دلیل این حقیقت این است که انسان در دعا ماهیت خود را باز می یابد. آن فقر ذاتی خود و غنای بالذات خدای سبحان را درک می کند وبدان اعتراف می کند و این بالاترین تربیت انسان است. ﺟﻤﻠﻪ " ﻓَﺴَﻮْﻑَ ﻳَﻜُﻮﻥُ ﻟِﺰﺍﻣﺎً" ﻣﻌﻨﺎﻳﺶ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺍﻳﻦ ﺗﻜﺬﻳﺐ و بی اعتناییﺷﻤﺎ، ﻃﻮﻕ ﻟﻌﻨﺘﻲ ﺑﻪ ﮔﺮﺩﻧﺘﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ و ملازم شماستﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﺟﺪﺍ شدنی نیست ﺗﺎ ﺑﺎ ﺷﻘﺎﻭﺗﻲ ﻟﺎﺯم ﻛﻴﻔﺮ ﺷﻮﻳﺪ. @qurnwords
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹حضرت خدیجه اولین مخاطب امر الهی🌹 🔷ﻭَﺃْﻣُﺮْ ﺃَﻫْﻠَﻚَ ﺑِﺎﻟﺼَّﻠَﺎﺓِ ﻭَﺍﺻْﻄَﺒِﺮْ ﻋَﻠَﻴْﻬَﺎ ﻟَﺎ ﻧَﺴْﺌَﻠُﻚَ ﺭِﺯْﻗﺎً ﻧَّﺤْﻦُ ﻧَﺮْﺯُﻗُﻚَ ﻭَﺍﻟْﻌَﺎﻗِﺒَﺔُ ﻟِﻠﺘَّﻘْﻮَﻱ «١٣٢ طه» 🔶 ﻭﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﻩ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻥ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﺑﺎﺵ. ﻣﺎ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺭﻭﺯﻱ ﻧﻤﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ، (ﺑﻠﻜﻪ) ﻣﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ، ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎمِ (ﻧﻴﻜﻮ) ﺑﺮﺍﻱ (ﺍﻫﻞ) ﺗﻘﻮﺍ ﺍﺳﺖ. ✅اصطبر: صبر كن(باب افتعال دلالت بر مبالغه دارد). 👌این آیه از آیات مکی است و اهل بیت پیامبر اسلام در زمان نزول آیه، فقط حضرت خدیجه و علی علیهما السلام بودند. نماز به عنوان اولین واجب بر پیامبر اکرم و بزرگترین پشتوانه معنوی رسالت، در ابتدای بعثت به همراهی آن دو بزرگوار که اولین ایمان آورندگان بودند، اقامه شد. آنچه از ﺁﻳﻪ به طور عام ﺑﺮﻣﻰ ﺁﻳﺪ اینﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺗﻨﻬﺎ ﻳﻚ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻓﺮﺩﻯ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺷﺨﺺ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻳﻚ ﻛﺎﺭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ. ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﺯ ﺩﻭ فعل امر استفاده می شود. اول: (وامر اهلک) ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺑﺮ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺍﻟﺘﺰﺍم ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺩﺍﺭﺩ. دوم:(واصطبر) ﺣﻜﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻳﻚ ﻋﻤﻞ ﺳﺎﺩﻩ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻣﺸﻘﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺭﻧﺠﻬﺎﺳﺖ، ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺁﻥ ﺻﺒﺮ ﻭ ﭘﺎﻓﺸﺎﺭﻯ ﺑﻪ ﺧﺮﺝ ﺩﺍﺩ؛ بخصوص امر به معروف و تشویق دیگران به نماز و.. https://eitaa.com/qurnwords
🌹سیزده نوروز اسلامی 🌹 🔷ﺍَﻟﺘَّﺂﺋِﺒُﻮﻥَ ﺍﻟْﻌَﺎﺑِﺪُﻭﻥَ ﺍﻟْﺤَﺎﻣِﺪُﻭﻥَ ﺍﻟﺴَّﺂﺋِﺤُﻮﻥَ ﺍﻟﺮَّﺍﻛِﻌُﻮﻥَ ﺍﻟﺴَّﺎﺟِﺪُﻭﻥَ ﺍﻟْﺂﻣِﺮُﻭﻥَ ﺑِﺎﻟْﻤَﻌْﺮُﻭﻑِ ﻭَﺍﻟﻨَّﺎﻫُﻮﻥَ ﻋَﻦِ ﺍﻟْﻤُﻨﻜَﺮِ ﻭَ ﺍﻟْﺤَﺎﻓِﻈُﻮﻥَ ﻟِﺤُﺪُﻭﺩِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻭَﺑَﺸِّﺮِ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ «١١٢ توبه». 🔶(ﻣﺆﻣﻨﺎﻥِ ﻣﺠﺎﻫﺪ،) ﺍﻫﻞ ﺗﻮﺑﻪ، ﻋﺒﺎﺩﺕ، ﺳﺘﺎﻳﺶ، ﺳﻴﺎﺣﺖ، ﺭﻛﻮﻉ، ﺳﺠﻮﺩ، ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﻭ ﺣﻔﻆِ ﺣﺪﻭﺩ ﻭ ﻣﻘﺮّﺭﺍﺕ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﻧﺪ ﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻩ. ✅سائحون : از ماده سیاحت به معنی سیر و گردش است . ✍سیر و گردش در اسلام به دو صورت است . الف : سیر آفاقی ب: سیر انفسی 👈سیر آفاقی یعنی سیر در طبیعت و تفکر در پدیده های خدادادی مثل کوه و دشت ...که انسان از طبیعت درس خدا شناسی بیاموزد . اگر در سیزده نوروز با این دیدگاه به دامان طبیعت برویم و به جلوه زیبای طبیعت بیندیشیم بسیار با ارزش خواهد بود. پیامبر اکرم در این مورد فرمود: هر وقت بهار را دیدید از قیامت زیاد یاد کنید؛ زیرا همان طوری که زمین مرده بار دیگر زنده شده و درختان خوابیده دوباره بیدار شده اند همین طور هم  در قیامت انسانها  زنده می شوند و غافلان بیدار خواهد شد. سیر انفسی که به سیر سلوک معروف است . در این سیر انسان از طریق انجام عبادات به تهذیب نفس خود همت می گمارد و از راه باطن به شناخت خداوند پی ببرد. لذا هر دو برای شناخت و تهذیب باطن مفید و ضروری هستنند. به هر حال مومن مجاهد همیشه در کمین شکار فرصت هاست برای سیر معنوی... https://eitaa.com/qurnwords
🌺توحید از راه گیاه شناسی🌺 🔷ﺍﻧﻈُﺮُﻭﺍْ ﺇِﻟَﻲ ﺛَﻤَﺮِﻩِ ﺇِﺫَﺍ ﺃَﺛْﻤَﺮَ ﻭَﻳَﻨْﻌِﻪِ ﺇِﻥَّ ﻓِﻲ ﺫَﻟِﻜُﻢْ ﻟَﺂﻳَﺎﺕٍ ﻟِّﻘَﻮْمٍ ﻳُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ (انعام 99) 🔶 ﺑﻪ ﻣﻴﻮﻩ ﻱ ﺁﻥ، ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺑﺎﺭ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﻣﻴﻮﻩ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ ﺑﻨﮕﺮﻳﺪ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ✅" ﻳﻨﻊ" ﻣﻴﻮﻩ رسیده ✍آيه ﺑﺎ فعل امر " ﺍﻧﻈﺮﻭﺍ" ما را به تامل و دقت در پیدایش میوه ها فرا خوانده است؛ یعنی نگاه آزمایشگاهی و لابراتواری نه نگاه سطحی ! ﺯﻳﺮﺍ ﭘﻴﺪﺍﻳﺶ ﻣﻴﻮﻩ ﻫﺎ ﺩﺭﺳﺖ ؛ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺗﻮﻟﺪ ﻓﺮﺯﻧﺪ مراحلی دارند، ﻧﻄﻔﻪ ﻫﺎﻯ ﻧﺮ ﺑﺎ ﻭﺳﺎﺋﻞ ﻣﺨﺼﻮﺻﻰ (ﻭﺯﺵ ﺑﺎﺩ ﻳﺎ ﺣﺸﺮﺍﺕ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻧﻬﺎ) ﺍﺯ ﻛﻴﺴﻪ ﻫﺎﻯ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺟﺪﺍ، ﻭ ﺭﻭﻯ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺎﺩﮔﻰ ﮔﻴﺎﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎم ﻋﻤﻞ ﻟﻘﺎﺡ ، ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺬﺭ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻓﺶ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﻳﻰ تشکیل می شود. ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﻳﻰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺘﻨﻮﻉ ﻭ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻃﻌﻢ ﻭ ﺧﻮﺍﺹ ﻏﺬﺍﻳﻰ ﻭ ﻃﺒﻰ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﻨﺪ، ﮔﺎﻫﻰ ﻳﻚ ﻣﻴﻮﻩ (ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻧﺎﺭ ﻭ ﺍﻧﮕﻮﺭ) ﺩﺍﺭﺍﻯ ﺻﺪﻫﺎ ﺩﺍﻧﻪ با ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ ﻭ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺗﻮ است. خداوند با یادآوری آن مراحل از ما خواسته ﺗﺎ در ﺧﻠﻘﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻈﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺑﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺭﺍﻩ ﻳﺎبیم. یعنی برای تولید یک میوه، زمین و آسمان را بسیج کرده تا میوه ای به رشد کامل برسد؛ مانند زمین حاصل خیز ، فرستادن باران از آسمان ونور کافی آفتاب ازبیرون ، تغییرات و ترکیبات شیمیایی مستمر از درون ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺧﻮﺩ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺁﻓﺮﻳﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ. @qurnwords
🌺🌺🌺«من لایحضره النکاح»🌺🌺🌺 🔶 ﻭَﻟْﻴَﺴْﺘَﻌْﻔِﻒِ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻟَﺎ ﻳَﺠِﺪُﻭﻥَ ﻧِﻜَﺎﺣﺎً ﺣَﺘَّﻲ ﻳُﻐْﻨِﻴَﻬُﻢُ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻣِﻦ ﻓَﻀْﻠِﻪِ ...«٣٣ نور». 🔷ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ (ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ) ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻧﻤﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ، ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻨﻲ ﻭ ﻋﻔﺖ ﭘﻴﺸﻪ ﻛﻨﻨﺪ، ﺗﺎ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﻛﺮم ﺧﻮﻳﺶ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ✅" ﺍﺳﺘﻌﻔﺎﻑ" ﻭ" ﺗﻌﻔﻒ" : یعنی ﻗﺪﺭﺕ ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﺑﺮ ﻣﻬﺮﻳﻪ ﻭ ﻧﻔﻘﻪ. ✍نقل شده؛ زکریای رازی کتاب خود آموزی در زمینه طبی نوشت برای کسانی که دسترسی به طبیب ندارند تا برای معالجه، آشنایی اجمالی با دارو و درمان داشته باشند و نامش را «من لایحضره الطبیب» گذاشت. بعدها مرحوم صدوق کتاب «من لایحضره الفقیه» را به آن سبک نوشت برای کسانی که فقیهی در دسترس شان نیست. در امر ازدواج هم اصل اولی در اسلام بر ازدواج استوار است و بنیانی بالا تر از آن در اسلام وجود ندارد، همه مردم و مسئولین وظیفه شرعی و قانونی دارند برای حل مشکل ازداوج جوانان تلاش کنند. به نظر حقیر ازدواج به مرحله بحران رسیده و تسهیل آن باید در صدر برنامه های مسئولین قرار بگیرد؛ اما به هر دلیل اگر شرایط ازدواج برای جوانی فراهم نشد، طبق آیه قرآن باید عفت و پاکدامنی پیشه کنند و به دامان ایمان پناه ببرند تا شرایط فراهم شود. لذا طبق سبک رازی و صدوق ره باید دستوراتی که از قرآن و روایات برای این دسته از افراد توصیه شده استخراج کرد و تحت عنوان «من لایحضره النکاح» در اختيار جوانان قرار داد تا زمانی که فرجی حاصل شود. @qurnwords
🌸🌸🌸گرفتاری همگانی🌸🌸🌸 🌺لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ (بلد 4)🌺 ✅«کَبَد» : یعنی درد و رنج و «کَبِد» یک عضو گوارشي است. ریشه این کلمه ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺭﺍﻏﺐ" ﻛﺒﺪ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺩﺭﺩﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﺎﺭﺽ" ﻛﺒﺪ" ﺍﻧﺴﺎﻥ (ﺟﮕﺮ ﺳﻴﺎﻩ) ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺸﻘﺖ ﻭ ﺭﻧﺞ ﺍﻃﻠﺎﻕ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ✍ «کَبَد» يعني درد، با «لام» قسم فرمود، قسم ياد مي‌کنم که انسان تا زنده است در فشار است و امتحان مي‌دهد. همیشه بر سر سفره امتحان و گرفتاری است و این امتحان و فشار ، گاهی با داشتن است و گاهی با نداشتن است. بعضي‌ها مبتلا به ثروت و رياست و مقام و جاه و جلال‌اند، بعضي‌ها مبتلا به رنج ودرد هستند. ﺁﺭﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺣﺘﻰ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﻧﻄﻔﻪ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺭﺣﻢ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺍﺯ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﻭ ﺩﺭﺩ ﻭ ﺭﻧﺠﻬﺎ ﺭﺍ ﻃﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﻮﻟﺪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻃﻔﻮﻟﻴﺖ، ﻭ ﺳﭙﺲ ﺟﻮﺍﻧﻰ، ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺸﻜﻠﺘﺮ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﭘﻴﺮﻯ، ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻣﺸﻘﺘﻬﺎ ﻭ ﺭﻧﺠﻬﺎ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺩﻧﻴﺎ، ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻏﻴﺮ ﺁﻥ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ... @qurnwords
🌹آثار تلاوت قرآن بر مومنین🌹 🔷ﻗُﻞْ ﺁﻣِﻨُﻮﺍْ ﺑِﻪِ ﺃَﻭْ ﻟَﺎ ﺗُﺆْﻣِﻨُﻮﺍْ ﺇِﻥَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺃُﻭﺗُﻮﺍْ ﺍﻟْﻌِﻠْﻢَ ﻣِﻦ ﻗَﺒْﻠِﻪِ ﺇِﺫَﺍ ﻳُﺘْﻠَﻲ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﻳَﺨِﺮُّﻭﻥَ ﻟِﻠْﺄَﺫْﻗَﺎﻥِ ﺳُﺠَّﺪﺍً «١٠٧ اسرا». 🔶ﺑﮕﻮ: ﺑﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻳﺪ ﻳﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﻳﺪ (ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﻗﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ)، ﻗﻄﻌﺎً ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻋﻠﻢ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﺮﺁﻧﺎﻥ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺳﺠﺪﻩ ﻛﻨﺎﻥ ﺑﺮ ﭼﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺍﻓﺘﻨﺪ. ✅«ﻳَﺨﺮّﻭﻥ»: ﺍﺯ «ﺧَﺮﻳﺮ»، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺻﺪﺍﻱ ﺁﺑﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﻠﻨﺪﻱ ﺳﺮﺍﺯﻳﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﻲ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺑﻪ ﺳﺠﺪﻩ ﻣﻲ ﺍﻓﺘﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺻﺪﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﺳﺖ ﻧﻴﺰ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ✍آیه به کسانی که علم قرآن به آنان داده شده در هنگام تلاوت اشاره دارد؛ همچون آبشار از بالا با ﭘﻴﺸﺎﻧﻲ ﻭ ﭼﺎﻧﻪ ﺭﻭﻱ ﺧﺎﻙ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ که حاکی از نهایت تواضع و تسلیم آنان در برابر عظمت قرآن است. جذابیت قرآن هر دل پاکی را مجذوب می کند و کسانی که ایمان نمی آورند فقط خودشان را از این عشق دورنی محروم می کنند. https://eitaa.com/qurnwords
🌺خواص خبر راست و دروغ 🌺 🔵ﻭَ ﺟَﺂءُﻭ ﻋَﻠَﻲ ﻗَﻤِﻴﺼِﻪِ ﺑِﺪَمٍ ﻛَﺬِﺏٍ ﻗَﺎﻝَ ﺑَﻞْ ﺳَﻮَّﻟَﺖْ ﻟَﻜُﻢْ ﺃَﻧﻔُﺴُﻜُﻢْ ﺃَﻣْﺮﺍً ﻓَﺼَﺒْﺮٌ ﺟَﻤِﻴﻞٌ ﻭَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺍﻟْﻤُﺴْﺘَﻌَﺎﻥُ ﻋَﻠَﻲ ﻣَﺎ ﺗَﺼِﻔُﻮﻥَ «١٨» ✅" ﺗﺴﻮﻳﻞ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻭﺳﻮﺳﻪ یعنی زیبا ﺟﻠﻮﻩ ﺩﺍﺩﻥ ﻧﻔﺲ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺟﻠﻮﻩ ﻭ زیبایی ﻧﺪﺍﺭﺩ. ✍ فرزندان یعقوب دو بار از برادر خویش خبر آوردند یکی از یوسف که دروغ بود و دیگری از بنیامین و راست. یعقوب خبر دروغ را شنید ولی باور نکرد و گفت "فَصَبْرٌ جَمِيل" یعنی صبری بدون بی تابی خواهم نمود. خبر دوم را شنید چون راست بود باور کرد و گفت: "فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيم"ُ (ﻣﻦ ﺑﺪﻭﻥ ﺟﺰﻉ ﻭ ﺑﻴﺘﺎبی صبر ﻣﻰ ﻭﺭﺯم، ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖ... ). وجه این دو واکنش این است وقتی کسی سخن می گوید این سخن می تواند محبوبیت بسازد و یا نفرت بیفزاید؛ چرا که در سخن صادق، یک نوع خواص ملکوتی است که صاحب دلان پاک آن را درک می کنند و سخن دروغ، حقیقتی ناپسند دارد که صاحب دلان آن را استشمام می کنند. بنابر این با رخ نمایی و جلوه گری که این روز ها در جهان باب شده است اگر چه افکار انسان های عوام و خام در دام می افتند اما در نظر صاحب نظران و صاحب دلان شیوه دلبری از عالم دیگری است. @qurnwords
🌺🌺 قانون پیروزی حق بر باطل🌺🌺 🔷 ﺑَﻞْ ﻧَﻘْﺬِﻑُ ﺑِﺎﻟْﺤَﻖِ ّ ﻋَﻠَﻲ ﺍﻟْﺒَﺎﻃِﻞِ ﻓَﻴَﺪْﻣَﻐُﻪُ ﻓَﺈِﺫَﺍ ﻫُﻮَ ﺯَﺍﻫِﻖٌ ﻭَﻟَﻜُﻢُ ﺍﻟْﻮَﻳْﻞُ ﻣِﻤَّﺎ ﺗَﺼِﻔُﻮﻥَ «١٨ انبیاء». 🔶(ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ،) ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺎ ﺣﻖّ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﺎﻃﻞ ﻣﻲ ﻛﻮﺑﻴﻢ ﺗﺎ ﻣﻐﺰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻢ ﺑﺸﻜﻨﺪ، ﭘﺲ ﺑﻲ ﺩﺭﻧﮓ، ﺑﺎﻃﻞ ﻣﺤﻮ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﻭ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ (ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ) ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ (ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﻟﻬﻮ ﻭ ﻟﻌﺐ ﻭ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﻛﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ). ✅" ﻗﺬﻑ": ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﭘﺮﺗﺎﺏ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ، ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﭘﺮﺗﺎﺏ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﻭﺭ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﭘﺮﺗﺎﺏ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﻭﺭ، ﺷﺘﺎﺏ ﻭ ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﻗﻮﺕ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻗﺪﺭﺕ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﺣﻖ ﺑﺮ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ. ✅" ﻳﺪﻣﻐﻪ" : ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺷﻜﺴﺘﻦ ﺟﻤﺠﻤﻪ ﻭ ﻣﻐﺰ ﺳﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺴﺎﺳﺘﺮﻳﻦ ﻧﻘﻄﻪ ﺑﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. ✍یکی از قوانین حاکم بر زندگی انسان، قانون پیروزی حق بر باطل است. این قانون به مراتب از قانون جاذبه که توسط نیوتن کشف شد، قوی تر و معتبر تر است و اثر آن در زندگی ما به وضوع خودش را نشان می دهد. این قانون چقدر افراد و حکومت های ظالم و فاسد را به زیر کشیده است و بر طبل رسوایی آنها کوبیده است که نمونه های آن در ورشکسته های سیاسی و مفسدان اقتصادی روزانه جلوی چشم ماست. ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺟﻤﻠﻪ" ﻧﻘﺬﻑ" ﻭ" ﻳﺪﻣﻎ" ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻓﻌﻞ ﻣﻀﺎﺭﻉ ﺁﻣﺪﻩ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺍﻳﻦ قانون ﺍﺳﺖ. @qurnwords
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹حکایت اصحاب کهف در جهان امروز🌹 👈حکایت اصحاب کهف، فقط ماجرایی مربوط به سده‌های نخست میلادی نیست، بلکه قصهٔ روز و شب همهٔ افراد دنیاست. بشر امروز نیز این‌گونه است. به صورت ابتدایی در خواب و در خسران است؛ چنان‌که می‌فرماید: «إِنَّ الاْءِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ» و سپس مؤمنان حق‌مدار و بردبار را استثنا می‌کند: «إِلاَّ الَّذِینَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» 👈اهل رقود و خواب بودن در تمامی انسان‌ها اصل اولی است و بیدار شدن یک استثناست. چشم‌های ناسوتیان باز است، حرکت دارند و همه بر این پهلو و بر آن سو گردانده می‌شوند در حالی که تمامی خسبیده‌اند و تنها اندکی زنده، بیدار و هوشیارند. اندکی که بسیار اندک می‌باشند و به نام اولیای خدا برای آسمانیان شناخته شده‌اند. جز آنان همه در خوابی سنگین فرو رفته‌اند. 👈افراد خوابی که به هیچ وجه باور نمی‌کنند بیدار نیستند. شرح حال آنان را سورهٔ کهف بیان می‌دارد. غار اصحاب کهف همین ناسوت است و افرادی که در خواب عمیق فرو رفته‌اند تمامی اهل زمین است و «وَهُمْ رُقُودٌ» وصف آنان است. هم‌اینک نیز اگر از دنیا بر شده‌ای به اهل ناسوت رو کند هراسی از آنان بر دل وی می‌افتد که جز فرار برای خود قراری نمی‌یابد. افراد خوابی که چشم‌های آنان باز است و فک زدن‌های آنان گوش زمین را آزرده ساخته است.