فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬سواد رسانه ای و راهکارهای مقابله با نفوذ فرهنگی غرب
🔗 @r_esmaeili
♨️ خندیدن در آرگو ممنوع!
✍🏻 رفیعالدین اسماعیلی
🔻 در تحلیل بازیگران فیلم آرگو، چهرهای که از ایرانیان در فیلم نشان میدهند، چهرهای عبوس و خشمگین است. مردمانی که ریشهای بلند دارند و گویا لبخند بلد نیستند!
🔘 متاسفانه این چهرهپردازیهای دروغین بهخوبی مشخص میکند که کارگردان تمامی تلاش خود را بهخرج داده است تا به هرچیز غیرواقعی برای منفی نشان دادن ایرانیان متوسل شود.
🔘 در این فیلم، چهره و گریمهای عجیب و فوقالعاده مهیبی از ایرانیان و سپاهیان نمایش میدهند که شاید هر بیننده ایرانی نیز از این چهرهها بترسد.
🔺 درحالی که تاریخ بهصراحت نشان میدهد که ایرانیان افرادی خندهرو و شاد بودهاند؛ چیزی که بسیاری از تاریخنویسان و جهانگردان به آن اعتراف کردهاند.
🔖 تحلیل فیلم سینمایی #آرگو
#تحلیل_فیلم
#ایران_هراسی
🔗 @r_esmaeili
♦️ میانبُر بین نظریه و عمل
🔷 در پارادایم ژورنالیسم اندیشه سایبری، تئوریها و راهبردها نه در لابلای کاغذ کتابها و مقالات بلکه در متن یادداشتها و کپشنهای مجازی تولید شده و به مرحله عملیاتی میرسند. یکی از فرقهای عمده این دو روش در سرعت رسیدن نظریات به ساحت فعل کنشگران است؛ به بیان دیگر اندیشهها در فضای مجازی بخاطر آنکه محفوف به چاشنی احساسات و جدلیات بوده و با قوه خیال مخاطب درگیر میشوند، راحتتر و زودتر به مرحله اجرا و اقدام میرسند.
🔶 اگر بخواهیم یه مثال راحت و ملموس در اینباره بزنیم، باید به وقایع دو روز قبل اشاره کنیم. اهل علم به خوبی میدانند که مرحوم آیتالله مصباح یزدی، قسمت اعظمی از عمر خود را صرف ایده اسلامیسازی علوم انسانی کرده و در این راه آثار زیادی را به مرحله تولید رسانده است. با پخش خبر نامگذاری سالروز ارتحال این فیلسوف برجسته به روز «علوم انسانی اسلامی»، از دو روز قبل عدهای از اساتید دانشگاه و نویسندگان فضای مجازی همچون آقایان زیدآبادی و مصلح، به اعتراض علیه این اقدام پرداختند.
🔷 آنها با نگارش یادداشتهای تند و مُغرضانه، هم تسلط آقای مصباح بر علوم انسانی معاصر را زیر سوال بردند، هم پروژه اسلامیسازی علوم انسانی را عقیم و بیفایده خواندند و هم مراکزی همچون موسسه امام خمینی(ره) را به اتلاف سرمایههای هنگفت بیتالمال علیرغم عدم بازدهی کافی متهم ساختند. اگرچه که اساتید مختلفی در مقام دفاع از شخصیت علمی استاد خود و فعالیت موسسه مذکور برآمدند، اما ماجرا در سطح گفتمانی و نظری باقی نماند.
🔶 دو روز بعد از نگارش یادداشتهای اعتراضی علیه آیتالله مصباح و موسسه امام خمینی(ره) دیشب چند تن از اساتید همین موسسه مورد تعرض وحشیانه عدهای جوان قرار گرفتند. این اتفاق افتاد تا به همگان اثبات شود که فاصله نظریه تا عمل در فضای حکمرانی فضای مجازی بر عقول عامه مردم بسیار نزدیکتر از آن چیزی است که فکرش را بکنیم.
🙏 فقط یادمان نرود که به قول شهید همت، دشمن هرجایی رو که میزنه، همونجا نقطه قوت ماست.
✅ پیشاپیش سالروز ارتحال علامه مصباح یزدی و روز علوم انسانی اسلامی رو پاس میداریم.
🖋 سید محمدمهدی شرف الدین
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
@r_esmaeili
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
📜 تاریخچه جنگ رسانهای
◾️ در اواسط قرن بیستم، زمانی که سینما جدیتر شد، مفهومی به نام جنگ رسانهای مطرح میشود. جنگ رسانهای در اوایل ظهور خود، بیشتر دعوایی بین شبکههای خبری تلویزیون و یا مفاهیمی که برای مقابله با فرهنگ موجود در سینما به نمایش میگذاشت، اجرایی شده بود.
◽️ در همین زمان بود که دعوای فرهنگی در غرب رخ داد و مدرنیسم به پستمدرنیسم تبدیل شد. همچنین جنگ فرهنگی هم بُروز یافته و مؤثرتر و پرکاربردتر، مورد استفاده قرار گرفت.
📎 دکتر رفیعالدین اسماعیلی، #دوره رسانه و جنگ شناختی
#جنگ_سایبری
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 rubika.ir/faraj_nejad
🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
📌 تاریخچه جنگ ادراکی
◾️ در اواخر قرن بیستم تحولاتی همچون پیدایش امکانات برای شناخت انسان به خصوص مطالعه درباره مغز انسان و عملکردهای آن، مطرح شدن نظریات جدیدی در حوزه محاسبات، گسترش ارتباطات دیجیتال و فناوریهای آن رخ داد.
◽️ از دیگر تحولات این قرن ساخت اولین رایانه جهان بود. در اثر پیدایش این تحولات و ارتباط آنها با یکدیگر، جنگ ادراکی شکل میگیرد؛ که جنگ ادراکی آخرین جنگ پیش از جنگ شناختی است.
🔗 @r_esmaeili
📜 تاریخچه عملیات روانی
◾️ در اواخر قرن نوزدهم، مفهوم عملیات روانی مطرح میشود. تقریباً از ابتدای جنگ جهانی اول، عملیات روانی جدی میشود و با ایجاد رسانههایی مانند رادیوتلویزیون که اوایل قرن بیستم ایجاد شد، این مفهوم کاربرد بسیار بیشتری پیدا کرد.
◽️ توجه کنید برخلاف تصور غالب، عملیات روانی از ابتدا در قالب رسانه نبود. برای مثال؛ در میادین جنگ، برای عملیات روانی و فریب دشمن نقشهکشی میشد. حتی در صدر اسلام هم مصداقهایی برای عملیات روانی وجود دارد و هنوز هم در جنگها از عملیات روانی استفاده میشود، اما عملیات روانی با ورود به قالب رسانه قدرت بسیار بیشتری پیدا کرد.
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| ارتباط وقایع اجتماعی با مبانی ایدئولوژیک
◾️دوره رسانه و جنگ نرم، انجمن سواد رسانه طلاب
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #سرمشق_فاطمی | حضرت زهرا(س) الگوی خدمت بیمنت به نیازمندان
✔️
🔗 @r_esmaeili
💠 دین و تلویزیون
🔻 بسیاری بر این عقیدهاند که رسانهای کردن معانی دینی و استفاده از رسانهها در طرح و اشاعه مفاهیم دینی منجر میشود که خود از موضوعات بحثانگیز در حوزه دین و رسانه است.
🔸 با تسامح میتوان گفت که رسانه تلویزیون با تاثیرگذاری زیاد، همه امور انسانی چه در حوزه فردی و اجتماعی و اخلاقی را تحت تاثیر قرار داده است.
🔺 زیرا به تعبیر گیدنز اگر روندهای جاری در تماشای تلویزیون ادامه یابد، بهطور متوسط کودکی که امروز متولد میشود، تا هجده سالگی وقت خود را بیش از هر فعالیت دیگری غیر از خوابیدن، صرف تماشای تلویزیون خواهد کرد.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#رسانه
🔗 @r_esmaeili
🔰 تفکیک سه عملیات در سه حوزه قلمرو، هدف و زمانمندی
🔸 قلمرو عملیات اقناعی، عقاید، ارزشها و احساسات است و هدف از آن، اینکه با تغییر در یکی از دوگانۀ شناخت-عاطفه، تحلیل مخاطب عوض شود؛ زیرا وقتی یکی از پایههای نگرشی فرد به موضوعی تغییر کند، برای تغییر نگرش متقاعد میشود.
🔘 از طرفی مهمترین قلمرو در عملیات شناختی، جهانبینیها و باورهای عمیق فرد است که مبنای منطق تحلیل فرد بهشمار میرود و هدف از آن، اینکه با نفوذ به حوزۀ باورهای عمیق فرد، منطق تحلیل او تحول یابد.
🔸 در عملیات روانی سعی میشود با تحریک هیجانات، نتیجهای آنی متناسب با موقعیت خاص کسب کند. هرچند عملیات روانی میتواند با تکرار تزریق احساسات و هیجانات بهطور غیرمستقیم و در بلند مدت، لایههای باور و ارزش مخاطب را متاثر کند.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#جنگ_شناختی
#عملیات_روانی
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | مادر رزمندگان
◽️هر وقت در سختیهای جنگ فشارها بر ما حادث میشد و هیچ کاری ازمان بر نمیآمد، پناهگاهی جز حضرت زهرا(س) نداشتیم. | شهید #حاج_قاسم سلیمانی
#فاطمیه_خط_مقدم_ماست
#حاج_قاسم_سلیمانی
🔗 @r_esmaeili
30.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬تاریخ نفوذ فرهنگی غرب و شیوه های آن
🔗 @r_esmaeili
💢 چالش مفاهیم دینی در رسانه
▪️ یکی از چالشهای مهم در حوزه دین و رسانه که مطرح میباشد بحث به تصویر در آوردن همین مفاهیم ماورایی، مثل بهشت و جهنم و یا ایمان یک شخص و...، میباشد.
🔹 آیا مفاهیم ذهنی میتواند در تلویزیون تجلی پیدا کند؟ از آنرو که دین بیشتر از سنخ گفتار و بیان است تا تصویر، اسلام با رسانههای سنتی مانند منبر، بازار، مسجد و حتی کتابت تعاملی بهتر دارد.
▪️ همواره از این رسانه استفاده میشده است و میشود. در هر صورت، برای ایجاد یک رسانه اسلامی ما باید نسبت اسلام را با مسئله تصویر روشن کنیم.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#رسانه
#مفاهیم_دینی
🔗 @r_esmaeili
صورت بندی مفهومی آرایش رسانه ای در فضای مجازی.pdf
864.9K
📋 #مقاله| صورتبندی مفهومی آرایش رسانهای در فضای مجازی
🔦جنگ رسانهای از مهمترین محورهای جنگ هیبریدی است که در عصر اطلاعات با آن مواجهیم. عملکرد در این جنگ، نیاز به آرایش خود دارد. آرایش رسانهای، مفهوم پیچیدهای در جنگ رسانهای است که منابع قدرت را برای تحمیل اراده بر جامعهی هدف، توانمند میکند و دربردارندهی مفاهیم عملیات شناختی، عملیات اقناعی و عملیات روانی است.
🔦این مقاله با استفاده از روش تحلیلی - توصیفی، سعی دارد با مشخص کردن جایگاه جنگ رسانهای در شبکهی جنگهای هیبریدی، مفهوم آرایش رسانهای را صورتبندی کرده و درنهایت، الگوی آرایش رسانهای در جنگ رسانهای را ارائه کند.
🔗 @r_esmaeili
🖇بازیگران جریانساز در فضای مجازی کیستند؟
◽️در عصر اطلاعات که مرجع فرهنگ، خودِ فرهنگ است (کاستلز، 1380: 552)، فضای مجازی با اطلاعات گوناگون و گستردهاش، تبدیل به بخشی از واقعیت اجتماعی عصر جدید شده و سپهر اصلی تعاملهای معرفتی را تحت کنترل گرفته است (همان: 16).
◽️مسألهی اساسی این است که این کنترل، خودبهخود در فضای مجازی جریان مییابد؟ و یا در این فضا نیز همچون فضای واقع، تصمیمگیرندگانی واقعی وجود دارند؟ برخی معتقدند در فضای مجازی، فرد یا نهاد مشخصی که با برنامهریزی جریانسازی کند وجود ندارد، در مقابل برخی دیگر معتقدند بازیگران جریانساز در فضای مجازی، همان بازیگرانیاند که در دنیای واقعی، جریانسازی و تحمیل اراده میکردهاند.
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از نام او وحشت دارند...
▪️ #جانفدا
🔗 @r_esmaeili
⭕️ تسویه حساب شخصی!
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
یکی از مفاهیمی که در فیلم «تسویه حساب» بر آن تاکید شده خیانت مردان است؛ زیرا تمامی مردانی که بهدنبال زنان در خیابان هستند متاهل بوده و برخی دارای فرزند نیز هستند.
در خیانتی که کارگردان به تصویر کشیده، فرقی میان پیر و جوان نیست. حتی دامادی که تازه درحال ازدواج است نیز دست به خیانت میزند.
جالبتر اینکه دوست پسر «زیبا»، که به خاطرش چندبار رگ دست خود را زده بود، به او خیانت میکند. اگر «حمید» نیز به زنش خیانت نمیکند بهخاطر فقر و بیپولی است که او با آن روبهروست.
🔖 تحلیل فیلم سینمایی تسویه حساب
#تحلیل_فیلم
🔗 @r_esmaeili
از خصوصیات برجسته علامه مصباح در مجاهده علمی رعایت اولویتبندی در گزینش موضوع تحقیق بود، در این راستا به دو نکته اساسی توجه میکرد:
نخست تقدم بحثهای مبنایی بر بحثهای بنایی و دوم تقدم نیازهای فوری و بروز جامعه بر نیازهای غیرفوری.
بر این اساس ایشان معتقد بود اگر مبانی اندیشه دینی انسان ضعیف باشد، یعنی شناخت صحیح نسبت به معرفت موجه، انسان، مبدأ هستی، معاد، جهان، ارزهای اخلاقی نداشته باشد.
به سوی قرآن و رساله عملیه و روایات اخلاقی نخواهد آمد، لذا اصلاح و تحکیم مبانی فکر دینی جامعه را بر سایر معارف بنایی مقدم میدانست. در ضمن مبارزه با تهاجم ایدئولوژیهای باطل و اندیشههای التقاطی به نسل جوان، دانشجویان و اساتید دانشگاه را نیاز روز و فوری جامعه میدید، لذا کتابها و سخنرانیهایی در راستای پاسداری از مرزهای ایدئولوژیک را ارائه نمود.
#مصباح_فکر
🔗 @r_esmaeili
💠 سینمای بعد از انقلاب
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
▫️ با کاسته شدن از سرعت تحولات سیاسی و تثبیت دولتهای سوم و چهارم و بهتبع آن تشکیل معاونت سینمایی وزرات فرهنگ و ارشاد، شرایط به سمت آرام شدن و عقلانیت در سیاستهای فرهنگی پیش رفت.
▪️ این روند با تاسیس بنیاد فارابی در جهت رتق و فتق امور سینمایی در وزارت ارشاد و همچنین حوزه هنری در سازمان تبلیغات اسلامی، انقلابی در وضعیت سینمایی و سطح کمی و کیفی تولیدات آن پدید آورد.
▫️ دولت در این سالها با در دست گرفتن مناسبات اقتصادی و حمایت معنوی از سینماگران پساانقلابی و خلع ید فیلمفارسیسازان به طرز اعجابآوری سینمای ایران را در عرض کمتر از شش سال به یکی از جدیترین سینماهای جهان تبدیل کرد.
🔖 کتاب سینما، دین و سیاست
#هنر
#سینمای_ایران
🔗 @r_esmaeili
⭕️ دشمن از چه چیزی میترسد؟
🔻 شبکههای اجتماعی خارجی دارای اصولی هستند که این قوانین بیشتر ظاهر داستان است. در حقیقت آنها جایی که به نفعشان است، این قوانین را رعایت میکنند و جایی اگر به ضررشان باشد، قطعا آن را به دلایل و توجیهات مختلف نقض میکنند.
🔸 این پروسه را ما در شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام و توئیتر بهوفور شاهد بودیم و در این راستا مخاطب نمیتواند دریابد که واقعاً الزامات و قوانین در این شبکهها چگونه تعریف میشود.
🔹 بهانههای آنها برای حذف مطالب پیرامون سردار سلیمانی، بحث تروریستی بودن محتوای ایشان است؛ در صورتی که ما میبینیم بسیاری از اتفاقات خشونتآمیزِ (بهعنوان نمونه رخدادهای وقایع اخیر ایجاد شده در ایران) بهراحتی منتشر میشود.
🔸 حتی آنها در پخش و توزیع چنین محتواهایی نیز کمک میکنند یا خشونتهایی که در کشورهای دیگر به نفع نظام سلطه است، بهراحتی منتشر میشوند و اتفاقاً حذف هم نمیشوند.
🔹 حال علت واقعی حذف شدن عکس سردار چیست؟ آنها یک چیز را مطمئن شدند که آشنایی با جمهوری اسلامی و بهخصوص کسانی همانند حاج قاسم کمک به توسعه گفتمان انقلاب اسلامی مینماید و این اتفاق بعد از ترور شدن ایشان بسیار برجسته گردید.
🔸 اینها میدانند که اگر مردم یک منطقه و کشوری با حاج قاسم سلیمانی - بهعنوان نماینده گفتمان انقلاب اسلامی - آشنا شوند، مطمئن هستند که افراد زیادی جذب این شخصیت میشوند.
🔺 خود سردار یک عامل وحدت میان مردم منطقه بود و این همان پاکی و صداقت انسانهایی است که حتی بعد از شهادتشان، این چنین عامل خیر کثیری در بین ملتها میشوند و قطعاً حاج قاسم عزیز نیز از این نوع و مدل انسانها بود.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#جان_فدا
#حاج_قاسم
#رسانه
🔗 @r_esmaeili