eitaa logo
جنگ رسانه ای
9.7هزار دنبال‌کننده
500 عکس
495 ویدیو
18 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | تأثیر ناخودآگاهِ تولیدکننده در آثارش 🔗 @r_esmaeili
🔘 روشن‌فکران سینمای ایران 🔻 عنصر مرکزی گفتمان روشن فکری تقلید از غرب و چه بسا زاییده غرب بودن است، به‌همین جهت برخی گفته‌اند روشن فکری به جماعتی اطلاق می‌شود که ارزش‌های عملی زندگی خویش را از نظام بینشی و ارزشی غربی کسب می‌کنند. ▪️ شروع سینمای روشن فکری در دهه 1340 تحت تأثیر سینمای فرانسه و ایتالیا بوده است و حتی بسیاری از سینماگران روشن فکری این دوره تحصیل کرده غرب بودند. ▪️ شاپور عظیمی در مقاله‌ای تبیین جامعی از این موضوع دارد: «چه از این حرف خوشمان بیاید و چه نیاید؛ باید بپذیریم که فضای روشن فکری در کشورمان تحت تاثیر گفتمان‌های روشن فکری و به هرحال با اصالت غرب است. ▪️ بنابراین دغدغه‌های وجودی یک روشن فکر فرانسوی تا چه حد می‌تواند از جنس دل مشغولی‌های یک روشن فکر چینی، هندی یا ایرانی باشد. اگر بگوییم هم‌جنس است، پس شرایط اجتماعی، زیستی، فرهنگی و سیاسی آن کشور را نادیده گرفته‌ایم. 🔺 روشن فکری که این چنین از جامعه‌اش دور افتاده است، اگر هم فیلمی بسازد؛ اثری شخصی آفریده است؛ و این پرسش همواره در ذهن هست که چرا مخاطب سینما باید به تماشای فیلمی برود که مشکل شخصی یک فرد را مطرح می‌کند. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
نقد و بررسی روش های کاربردی در تحلیل متون تصویری و ارائه الگوی مناسب.pdf
442.1K
📋 | نقد و بررسی روش‌های کاربردی در تحلیل متون تصویری و ارائه الگوی مناسب 🔦یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح در علوم ارتباطات، ارائه روش‌ها و چارچوب‌های مناسب برای تحلیل و نقد پیام‌های ارتباطی است که متأسفانه به دلیل عدم آشنایی پژوهشگران با محدودیت‌ها و ظرفیت‌های روش‌های موجود، منجر به عدم انتخاب روش مناسب جهت تحلیل پیام‌های ارتباطی می‌شود. 🔦این مقاله تلاش دارد به بررسی و نقد دیدگاه نظریه‌پردازان روش‌های نشانه‌شناسی و تحلیل گفتمان، که دو روش مهم در تحلیل پیام‌های تصویری است، بپردازد؛ زیرا میان رویکرد نشانه‌شناختی و گفتمانی، شباهت‌ها و تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. 🔦یکی از این تفاوت‌ها این است که رویکرد نشانه‎شناختی به این امر توجه دارد که بازنمایی و زبان چگونه معنا تولید می‌کنند و رویکرد گفتمانی، به تأثیرات و پیامدهای بازنمایی وسیاست‌های آن و بر خاص بودن تاریخی یک شکل یا رژیم خاص بازنمایی تأکید می‌کند. 🔦هدف، تعیین چاچوب معینی برای نقد و تحلیل پیام‌های تصویری و محدودیت‌ها و ظرفیت‌های روش‌های مورد استفاده است. در پایان چاچوب مناسبی برای تحلیل پیام‌های تصویری برگرفته از دیدگاه جان فیسک ارائه شده است. 🔗 @r_esmaeili
🖇من بت پرستم!!! ◾️کجایند سنگ‌های نتراشیدۀ نازیبایی که پرستیده می‌شدند در دورانی دور؟ ◾️کجایند مجسمه‌های چوبی، خدایگان آدمیان در زمانه قارون و فرعون و نمرود؟ ◾️کجاست فرعونی که، با قصری کوچک و غذایی کم لذیذ و بندگانی کم، ندای انا ربکم الاعلی سر می‌داد؟ ◾️بیایید و الهگان مرا بنگرید، خدایان من با اندام‌هایی به غایت زیبا، چهره‌هایی فرشته سان در نهایت کمال، الهگانی آراسته با بهترین زینت‌ها، خدایگان مدرن من، چهره‌های بی نقصی که با چشم جهانبین خود مرا به دنبال خود می‌کشند. ◾️گاهی بهترین غذایی که می‌خورند را تصویر می‌کنند، گاهی بهترین لباسی که به تن می‌کنند را نمایش می‌دهند و گاهی برایم می‌خوانند و می‌رقصند. من آن‌ها را می‌پرستم؛ الهگان مدرن را. و من نه مثل گذشته که گاه بر بُتی سجده می‌کردند، که هر لحظه در حال سجده‌ام. من دیگر در مقام «نگاه» مقیم شده‌ام و دائما در حال پرستشم. پرستش هر چه او دارد و من ندارم. 🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🖇من بت پرستم!!! ◾️کجایند سنگ‌های نتراشیدۀ نازیبایی که پرستیده می‌شدند در دورانی دور؟ ◾️کجایند مجسم
◾️در خیال، خود را به او شبیه می‌کنم. در فقر، ادای او را در می‌آورم، در اوج زیبایی، باز او را زیباتر می‌بینم و خود را زشت من الهگان مدرن را می‌پرستم. من مدونا، رونالدو، جنیفر و آنجلینا را با عشق می‌پرستم. ◾️ما بردگانی شده ایم اجیرشده برای پرستش الهگان جدید و حتی نمی‌فهمیم که چقدر خسته‌ایم، چقدر مچاله شده ایم و حال کجاست موسایی که نیل اسارت بشکافد و بردگان مدرنیته را به آن سوی دریای شک و شرک رهنمون سازد؟ ◾️کجاست عیسایی که بر مردگان متحرک مدرن، بدمد و طعم زنده بودن را به این ابدان مرده بچشاند؟ ◾️و کجاست مریم نجیبی که بی عشوه‌گری، پرستش شود؟ ◾️و کجاست آن رسول خاتم که با همچو قرآنی، انسان را لبریز از حکمت کند؟ لبریز از بیزاری از شیطان‌های تزیین شده‌ی مدرن. و کجاست آن یار موافق؟ ما خسته از پرستش‌های پوچیم کجاست آن آخرین منجی؟ 🔗 @r_esmaeili
💢 فمینیست‌ها در سینمای ایران! 🔹 فمینیست با انواع و اقسام آن، در اوایل قرن نوزدهم در غرب شکل گرفت و به مرور زمان، در سایر کشورها، رواج یافت. از طرفی این جریان تلاش کرد تا در تمامی هنرها از جمله نقاشی، موسیقی، تئاتر و سینما ارتباطی معنادار پیدا کند. 🔸 در سینما، ساخت فیلم‌های فمینیستی بسیار گسترده بود و مورد استقبال نظریه‌پردازان این مکتب قرار گرفته است و ورود تفکرات فمینیستی در سینمای ایران، مربوط به پیش از انقلاب اسلامی است. 🔹 از شروع دولت سازندگی، رگه‌هایی از خرده جریان سینمای فمینیستی آشکار شد که در دوران اصلاحات، به اوج خود می‌رسد؛ به‌گونه‌ای که مهم‌ترین و آشکارترین فیلم‌های ضد اسلامی که شبهات فراوانی را در جامعه ایجاد کرد و تا به امروز هم ادامه دارند، فیلم‌های خرده جریان فمینیستی می‌باشد. 🔸 از جمله معروف‌ترین کارگردان‌هایی که از ابتدای انقلاب در این خرده جریان بوده‌اند، می‌توان به بهرام بیضایی، تهمینه میلانی، داریوش مهرجویی، رخشان بنی‌اعتماد، فریدون جیرانی، جعفر پناهی، علی ژگان و کاظم راست‌گفتار اشاره کرد. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
🔦نشانه‌شناسی چیست؟ 💡 (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانه‌ها است. واژه «سمیوتیک» از ریشه یونانی سمیون (semion)، یا نشانه است و از آن برای توصیف تلاشی نظام‌یافته برای فهم این مسئله، که نشانه‌ها چیستند و چگونه عمل کنند، استفاده می‌شود؛ اما برخی از اصطلاح یا سمیولوژی (semiology) استفاده کنند. 💡اگرچه نشانه‌شناسی با نتایج جالب در حوزه فیلم، نمایش، پزشکی، معماری و بسیاری حوزه‌های دیگر مربوط به ارتباطات و انتقال اطلاعات به کار برده شده است، ولی نشانه‌شناسی، یکی از و روش‌های تحلیل است که در متن‌های تصویری به طور خاص به کار می‌رود. 🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🔦نشانه‌شناسی چیست؟ 💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانه‌ها است. واژه «سمیوتیک» از ر
💡در واقع برخی از نشانه‌شناسان ادعا می‌کنند که می‌توان همه‌چیز را تحلیل معناشناسانه کرد. از نظر آنان، ملکه علوم تفسیری محسوب می‌شود؛ یعنی شاه‌کلیدی که به کمک آن، معنای همه چیزهای ریز و درشت دنیا برای ما روشن می‌شود. 💡نشانه شناسی در رویکرد کیفی، رقیب جدی برای تحلیل محتوا کمّی است. در تحلیل محتوا از روش‌های کمّی برای تحلیل محتوای متون استفاده می‌شود؛ اما به دنبال تحلیل متون در حکم کلیت‌های ساخت‌مند و در جست‌وجوی و ضمنی است. 🔗 @r_esmaeili
💢 سرویس‌های تزریق ناامیدی در کشور ◀️ اگر محتوای صفحه اینستاگرامی مسیح علی‌نژاد را در این چند سال به‌خصوص دوران کرونا بررسی کنیم، از شیوه‌های مختلف عملیات روانی برای تغییر رفتار، تغییر نگرش و همچنین سست نمودن اراده جامعه هدف خود استفاده کرده است. ⏺ شیوه‌های عملیات روانی اتخاذ شده توسط او در مواجهه با شیوع کرونا در ایران به 9 روش کلی تقسیم می‌شود که تحریک، اهریمن‌سازی، القای ترس و یاس، برچسب زدن، تمسخر و توهین، برجسته‌سازی، ترور شخصیت و لبه پرتگاه از آن جمله‌اند. ⏺ به‌طور کلی اصلی‌ترین اهداف مشخص شده توسط این صفحه برای جامعه هدف خود، ایجاد نگرش منفی و سوءظن به عملکرد مسئولان نظام، به‌ویژه رهبر معظم انقلاب که در بطن خود دو قطبی سازی میان دولت یا نظام و مردم را به همراه دارد. ◀️ این نوع نگرش زمینه‌ساز ایجاد تغییر تفکر و سپس تقابل مردم با نظام و انجام رفتارهای اعتراض‌آمیز می‌گردد؛ اما از سوی دیگر، اتخاذ شیوه‌های مزبور در گروهی دیگر عامل ترس و ناامیدی را محقق می‌گرداند که با وجود شرایط سخت پیش‌رو، ترویج چنین تفکراتی از نظر روانی صدمات جبران‌ناپذیری به همراه دارد. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🔦نشانه‌شناسی چیست؟ 💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانه‌ها است. واژه «سمیوتیک» از ر
🖇دلیل استفاده از مدل نشانه‌شناسی در تحلیل فیلم ◀️ما با یک حوزه گسترده از روبه‌رو هستیم که شامل نظریه‌ها و موضوع‌های بسیار متنوعی است و بسته به موضوع، زاویه دید و هدف بررسی، از روش‌های مختلفی با مدیریت هدفمند استفاده می‌شود. ◀️دلیل دیگری که می‌توان برای استفاده از این در دوران معاصر بیان کرد، این است که در دوره معاصر، فاصله انواع هنرها از هم کم شده و گاه حتی مشخص کردن مرز میان آنها سخت و دشوار شده است و هنرها حالت بینابینی پیدا کرده اند. مثلاً، هنری مانند سینما، اساساً از چند گونه هنری دیگر مانند موسیقی، عکاسی، نمایش، نورپردازی، طراحی لباس، چهره‌پردازی و.... تشکیل شده است. 🔗 @r_esmaeili
⭕️ هدف از عملیات روانی 🔻 عملیات روانی دو هدف عمده دارد؛ «راهبرد تغییر نگرش» و سپس «تغییر رفتار». این نوع عملیات بیش از هر عامل دیگری می‌تواند بر اراده تأثیر بگذارد. 🔹 این نوع راهبرد تغییر با شعار «بی‌طرفی» فرستنده پیام، برای کنترل، مدیریت و نفوذ در اذهان و قلوب و احساسات مخاطب یا مخاطبان به سمت فرستنده و با نیات او صورت می‌پذیرد. 🔸 به بیان صریح‌تر، هدف عملیات روانی، کنترل افکار عمومی و شکل‌دهی به آن و یادآور «مثلث کورت» است؛ مثلث آموزش، مهندسی و ضمانت اجرا که نتیجه آن حرکت سریع به سوی «دهکده جهانی» مک لوهان است. 🔺 از طرفی جامعه هدف نسبت به پیام، تاثیرپذیری بالقوه دارد و پیام تبلیغ برای مخاطبان به‌گونه‌ای که تاثیر مطلوبی داشته باشد، ارسال می‌شود و به احتمال زیاد این پیام برای تبلیغ‌کننده نیز مفید واقع خواهد شد. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
🔵 راهکاری برای مقابله با رسانه‌های دشمن 🔻 در مقابل دوقطبی سازی رسانه‌های معاندین و ایجاد تقابل میان مردم و نظام اسلامی، باید راهکارهای مناسبی را در دستور کار قرار داد تا بتوان جامعه را از اهداف شوم آنان مصون ساخت. 🔹 بهترین راهکارهای موجود در وضعیت فعلی علیه تخریب وجهه ایران و وجهه بین‌المللی ایران، شفاف سازی اخبار و رویدادها از سوی رسانه‌های داخلی کشور، تولید برنامه‌های رسانه‌ای با ارائه تصویر واقعی و محتوای عالی از فرهنگ ایرانی-اسلامی، به شمار می‌رود. 🔺 تولید برنامه‌های رسانه‌ای با محتوای دینی در تبیین ابعاد معرفتی دین اسلام و همچنین نقد شبهات دینی و ارزشی شبکه‌های ماهواراه‌ای از سوی صاحبان اندیشه، راهکارهای در جهت ارتقای باورهای دینی و زدودن شبهات مذهبی به‌شمار می‌آید. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili