eitaa logo
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
9.9هزار دنبال‌کننده
498 عکس
489 ویدیو
18 فایل
در این کانال می خوام بهتون کمک کنم با رسانه، سینما و فضای مجازی آشنا بشید. ✅کنشگر فضای مجازی ✅دکتری فرهنگ و ارتباطات ✅ رئیس موسسه شناخت ✅ هیات علمی دانشگاه راه ارتباطی ما و شما: @R_o_esmaeili
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 الگوی مطلوب در خانواده از نظر تلویزیون! 🔻 وقتی به سریال‌های تلویزیونی ایرانی در سال‌های مختلف نگاه کنیم نتیجه‌ای که به‌دست میاید این است که نمادهای منزلتی مدرن به میزان بالایی بازنمایی شده است. 🔸 خونه‌های لوکس، خودروی گران‌قیمت و لباس‌های فاخر به‌عنوان یک ارزش مورد تأکید قرار گرفته است. بر این اساس «الگوی سبک زندگی مبتنی بر مصرف کالاهای اقتصادی» مبتنی بر بازنمایی تجمل و زندگی طبقه مرفه است. 🔹 از طرفی وقتی سبک‌های ازدواج در تلویزیون را بررسی می‌کنیم تفاوت‌های اساسی در سه زمینه اهمیت، اهداف و معیارها، بین ازدواج مورد تایید تلویزیون و ازدواج مورد تایید اسلام وجود دارد. 🔸 در ازدواج‌های نیمه سنتی تلویزیون به‌عنوان الگوی مطلوب، اهمیت ازدواج از یک پیمان مقدس و ارزشمند، به یک قرارداد اجتماعی تنزل پیدا کرده است، قراردادی که در آن بدون توجه به جلب رضایت الهی، هدف صرفا محاسبه سود و زیان براساس منافع مادی است. 🔺 در این سریال‌ها اصالت خانوادگی و همچنین جنبه‌های فرهنگی همسان همسری تاکید می‌شود، درحالی که در اسلام بر اصل همسان همسری به‌عنوان معیار همسرگزینی و ضامن انسجام خانواده، در ذیل عنوان «کفویت» تاکید شده است. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
سیدمرتضی آوینی انفجار اطلاعات! نمی دانم چرا من از این تعبیر آنچنان که باید نمی ترسم و حتی چه بسا مثل کسی که دیگر صبرش تمام شده است از فکر اینکه جهان به سرنوشت محتوم این عصر نزدیک تر می شود خوشحال می شوم. نیچه خطاب به فیلسوفان می گوید: « خانه هایتان را در دامنه های کوه آتشفشان بنا کنید » و من همه کسانی را که در جست و جوی حقیقتند مخاطب این سخن می یابم. «گریختن » مطلوب طبع کسانی است که فقط به عافیت می اندیشند و اگر نه، مرگ یک بار، زاری هم یک بار. دهکده جهانی واقعیت پیدا خواهد کرد، چه بخواهیم و چه نخواهیم. این حقیقت تنها ما را که شهروندان مطیعی برای این دهکده بزرگ نیستیم مضطرب نمی دارد و بلکه غرب را هم چه بسا بیش تر از ما به اضطراب می اندازد. ما شهروندان مطیعی برای دهکده جهانی نیستیم؛... کتاب رستاخیز جان صفحه ی 117 @r_esmaeili
🖇آرایش رسانه‌ای چیست؟ ◽️آرایش رسانه‌ای، مفهومی چندبُعدی و پیچیده در جنگ رسانه‌ای است که منابع قدرت را برای تحمیل اراده بر جامعۀ هدف، توانمند می‌کند و دربردارندۀ مفاهیم عملیات شناختی، عملیات اقناعی و عملیات روانی است و صورت‌بندی معنایی‌اش مستلزم توجه به حوزه‌های مختلف رسانه، ارتباطات، روان شناسی اجتماعی، جنگ نرم و جنگ نظامی است. ◽️هر جریان اجتماعی، بر مبنای دکترین و راهبردهای مورد نظر، با طرح‌ریزی عملیات مناسب در مسائل مربوط به جریان، آرایش رسانه‌ای خاصی به خود می‌گیرد و برای تحمیل معنا در سه محور شناختی، اقناعی و روانی تولید پیام می‌کند. 🔗 @r_esmaeili
📌آغاز اولین مفهوم جنگ اطلاعاتی ◾️اواسط قرن بیستم، بعد از آنکه دعوای فرهنگی در غرب به صورت جدی دنبال می‌شد و فرهنگ از مدرنیسم به پست مدرنیسم انتقال پیدا کرد؛ جنگ فرهنگی نیز معنا بخش شد، که بیشتر یک تقابل فرهنگی بدون ابزار‌های رسانه‌ای بود. ▫️پس از این دوران نظریات محاسباتی و اطلاعاتی، بسیار جدی و دارای اهمیت شدند، هرکس دانش بیشتری از رقیب کسب می‌کرد پیروز نبرد بود. از همین نقطه واژه‌ای به نام جنگ اطلاعاتی به وجود آمد. جنگ اطلاعاتی اهمیت زیادی در فرایند جنگ‌ها داشته است. ▫️البته منظور ما از شروع جنگ اطلاعاتی در قرن بیستم، زمانی است که این واژه در مفهومی که درحال حاضر استفاده می‌شود به کار رفته است؛ در صورتی که قبل از آن هم این جنگ‌ها بوده‌اند. ▫️حتی در زمان پیامبر(ص) نیز عملیات روانی وجود داشته است و قابل بحث است؛ از جمله کاری که معاویه کرد و یا ایجاد خندق. درواقع ما زمان ایجاد مفاهیم و اصطلاحاتی که در غرب به وجود آمده را مورد بحث قرار دادیم؛ درحالی که شما وقتی مفهوم را فهم می‌کنید می‌بینید که در تاریخ مصداق‌های زیادی از آن مفهوم وجود دارد. 🔗 @r_esmaeili
آسیب شناسی تفکرات التقاطی.mp3
980.4K
🎙 | آسیب شناسی تفکرات التقاطی 📎با نظریات غربی نمی‌شود جامعه‌ی اسلامی ساخت 🔗 @r_esmaeili
🔘 روشن‌فکران سینمای ایران 🔻 عنصر مرکزی گفتمان روشن فکری تقلید از غرب و چه بسا زاییده غرب بودن است، به‌همین جهت برخی گفته‌اند روشن فکری به جماعتی اطلاق می‌شود که ارزش‌های عملی زندگی خویش را از نظام بینشی و ارزشی غربی کسب می‌کنند. ▪️ شروع سینمای روشن فکری در دهه 1340 تحت تأثیر سینمای فرانسه و ایتالیا بوده است و حتی بسیاری از سینماگران روشن فکری این دوره تحصیل کرده غرب بودند. ▪️ شاپور عظیمی در مقاله‌ای تبیین جامعی از این موضوع دارد: «چه از این حرف خوشمان بیاید و چه نیاید؛ باید بپذیریم که فضای روشن فکری در کشورمان تحت تاثیر گفتمان‌های روشن فکری و به هرحال با اصالت غرب است. ▪️ بنابراین دغدغه‌های وجودی یک روشن فکر فرانسوی تا چه حد می‌تواند از جنس دل مشغولی‌های یک روشن فکر چینی، هندی یا ایرانی باشد. اگر بگوییم هم‌جنس است، پس شرایط اجتماعی، زیستی، فرهنگی و سیاسی آن کشور را نادیده گرفته‌ایم. 🔺 روشن فکری که این چنین از جامعه‌اش دور افتاده است، اگر هم فیلمی بسازد؛ اثری شخصی آفریده است؛ و این پرسش همواره در ذهن هست که چرا مخاطب سینما باید به تماشای فیلمی برود که مشکل شخصی یک فرد را مطرح می‌کند. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
نقد و بررسی روش های کاربردی در تحلیل متون تصویری و ارائه الگوی مناسب.pdf
442.1K
📋 | نقد و بررسی روش‌های کاربردی در تحلیل متون تصویری و ارائه الگوی مناسب 🔦یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح در علوم ارتباطات، ارائه روش‌ها و چارچوب‌های مناسب برای تحلیل و نقد پیام‌های ارتباطی است که متأسفانه به دلیل عدم آشنایی پژوهشگران با محدودیت‌ها و ظرفیت‌های روش‌های موجود، منجر به عدم انتخاب روش مناسب جهت تحلیل پیام‌های ارتباطی می‌شود. 🔦این مقاله تلاش دارد به بررسی و نقد دیدگاه نظریه‌پردازان روش‌های نشانه‌شناسی و تحلیل گفتمان، که دو روش مهم در تحلیل پیام‌های تصویری است، بپردازد؛ زیرا میان رویکرد نشانه‌شناختی و گفتمانی، شباهت‌ها و تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. 🔦یکی از این تفاوت‌ها این است که رویکرد نشانه‎شناختی به این امر توجه دارد که بازنمایی و زبان چگونه معنا تولید می‌کنند و رویکرد گفتمانی، به تأثیرات و پیامدهای بازنمایی وسیاست‌های آن و بر خاص بودن تاریخی یک شکل یا رژیم خاص بازنمایی تأکید می‌کند. 🔦هدف، تعیین چاچوب معینی برای نقد و تحلیل پیام‌های تصویری و محدودیت‌ها و ظرفیت‌های روش‌های مورد استفاده است. در پایان چاچوب مناسبی برای تحلیل پیام‌های تصویری برگرفته از دیدگاه جان فیسک ارائه شده است. 🔗 @r_esmaeili
🖇من بت پرستم!!! ◾️کجایند سنگ‌های نتراشیدۀ نازیبایی که پرستیده می‌شدند در دورانی دور؟ ◾️کجایند مجسمه‌های چوبی، خدایگان آدمیان در زمانه قارون و فرعون و نمرود؟ ◾️کجاست فرعونی که، با قصری کوچک و غذایی کم لذیذ و بندگانی کم، ندای انا ربکم الاعلی سر می‌داد؟ ◾️بیایید و الهگان مرا بنگرید، خدایان من با اندام‌هایی به غایت زیبا، چهره‌هایی فرشته سان در نهایت کمال، الهگانی آراسته با بهترین زینت‌ها، خدایگان مدرن من، چهره‌های بی نقصی که با چشم جهانبین خود مرا به دنبال خود می‌کشند. ◾️گاهی بهترین غذایی که می‌خورند را تصویر می‌کنند، گاهی بهترین لباسی که به تن می‌کنند را نمایش می‌دهند و گاهی برایم می‌خوانند و می‌رقصند. من آن‌ها را می‌پرستم؛ الهگان مدرن را. و من نه مثل گذشته که گاه بر بُتی سجده می‌کردند، که هر لحظه در حال سجده‌ام. من دیگر در مقام «نگاه» مقیم شده‌ام و دائما در حال پرستشم. پرستش هر چه او دارد و من ندارم. 🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🖇من بت پرستم!!! ◾️کجایند سنگ‌های نتراشیدۀ نازیبایی که پرستیده می‌شدند در دورانی دور؟ ◾️کجایند مجسم
◾️در خیال، خود را به او شبیه می‌کنم. در فقر، ادای او را در می‌آورم، در اوج زیبایی، باز او را زیباتر می‌بینم و خود را زشت من الهگان مدرن را می‌پرستم. من مدونا، رونالدو، جنیفر و آنجلینا را با عشق می‌پرستم. ◾️ما بردگانی شده ایم اجیرشده برای پرستش الهگان جدید و حتی نمی‌فهمیم که چقدر خسته‌ایم، چقدر مچاله شده ایم و حال کجاست موسایی که نیل اسارت بشکافد و بردگان مدرنیته را به آن سوی دریای شک و شرک رهنمون سازد؟ ◾️کجاست عیسایی که بر مردگان متحرک مدرن، بدمد و طعم زنده بودن را به این ابدان مرده بچشاند؟ ◾️و کجاست مریم نجیبی که بی عشوه‌گری، پرستش شود؟ ◾️و کجاست آن رسول خاتم که با همچو قرآنی، انسان را لبریز از حکمت کند؟ لبریز از بیزاری از شیطان‌های تزیین شده‌ی مدرن. و کجاست آن یار موافق؟ ما خسته از پرستش‌های پوچیم کجاست آن آخرین منجی؟ 🔗 @r_esmaeili
💢 فمینیست‌ها در سینمای ایران! 🔹 فمینیست با انواع و اقسام آن، در اوایل قرن نوزدهم در غرب شکل گرفت و به مرور زمان، در سایر کشورها، رواج یافت. از طرفی این جریان تلاش کرد تا در تمامی هنرها از جمله نقاشی، موسیقی، تئاتر و سینما ارتباطی معنادار پیدا کند. 🔸 در سینما، ساخت فیلم‌های فمینیستی بسیار گسترده بود و مورد استقبال نظریه‌پردازان این مکتب قرار گرفته است و ورود تفکرات فمینیستی در سینمای ایران، مربوط به پیش از انقلاب اسلامی است. 🔹 از شروع دولت سازندگی، رگه‌هایی از خرده جریان سینمای فمینیستی آشکار شد که در دوران اصلاحات، به اوج خود می‌رسد؛ به‌گونه‌ای که مهم‌ترین و آشکارترین فیلم‌های ضد اسلامی که شبهات فراوانی را در جامعه ایجاد کرد و تا به امروز هم ادامه دارند، فیلم‌های خرده جریان فمینیستی می‌باشد. 🔸 از جمله معروف‌ترین کارگردان‌هایی که از ابتدای انقلاب در این خرده جریان بوده‌اند، می‌توان به بهرام بیضایی، تهمینه میلانی، داریوش مهرجویی، رخشان بنی‌اعتماد، فریدون جیرانی، جعفر پناهی، علی ژگان و کاظم راست‌گفتار اشاره کرد. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
🔦نشانه‌شناسی چیست؟ 💡 (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانه‌ها است. واژه «سمیوتیک» از ریشه یونانی سمیون (semion)، یا نشانه است و از آن برای توصیف تلاشی نظام‌یافته برای فهم این مسئله، که نشانه‌ها چیستند و چگونه عمل کنند، استفاده می‌شود؛ اما برخی از اصطلاح یا سمیولوژی (semiology) استفاده کنند. 💡اگرچه نشانه‌شناسی با نتایج جالب در حوزه فیلم، نمایش، پزشکی، معماری و بسیاری حوزه‌های دیگر مربوط به ارتباطات و انتقال اطلاعات به کار برده شده است، ولی نشانه‌شناسی، یکی از و روش‌های تحلیل است که در متن‌های تصویری به طور خاص به کار می‌رود. 🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔦نشانه‌شناسی چیست؟ 💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانه‌ها است. واژه «سمیوتیک» از ر
💡در واقع برخی از نشانه‌شناسان ادعا می‌کنند که می‌توان همه‌چیز را تحلیل معناشناسانه کرد. از نظر آنان، ملکه علوم تفسیری محسوب می‌شود؛ یعنی شاه‌کلیدی که به کمک آن، معنای همه چیزهای ریز و درشت دنیا برای ما روشن می‌شود. 💡نشانه شناسی در رویکرد کیفی، رقیب جدی برای تحلیل محتوا کمّی است. در تحلیل محتوا از روش‌های کمّی برای تحلیل محتوای متون استفاده می‌شود؛ اما به دنبال تحلیل متون در حکم کلیت‌های ساخت‌مند و در جست‌وجوی و ضمنی است. 🔗 @r_esmaeili
💢 سرویس‌های تزریق ناامیدی در کشور ◀️ اگر محتوای صفحه اینستاگرامی مسیح علی‌نژاد را در این چند سال به‌خصوص دوران کرونا بررسی کنیم، از شیوه‌های مختلف عملیات روانی برای تغییر رفتار، تغییر نگرش و همچنین سست نمودن اراده جامعه هدف خود استفاده کرده است. ⏺ شیوه‌های عملیات روانی اتخاذ شده توسط او در مواجهه با شیوع کرونا در ایران به 9 روش کلی تقسیم می‌شود که تحریک، اهریمن‌سازی، القای ترس و یاس، برچسب زدن، تمسخر و توهین، برجسته‌سازی، ترور شخصیت و لبه پرتگاه از آن جمله‌اند. ⏺ به‌طور کلی اصلی‌ترین اهداف مشخص شده توسط این صفحه برای جامعه هدف خود، ایجاد نگرش منفی و سوءظن به عملکرد مسئولان نظام، به‌ویژه رهبر معظم انقلاب که در بطن خود دو قطبی سازی میان دولت یا نظام و مردم را به همراه دارد. ◀️ این نوع نگرش زمینه‌ساز ایجاد تغییر تفکر و سپس تقابل مردم با نظام و انجام رفتارهای اعتراض‌آمیز می‌گردد؛ اما از سوی دیگر، اتخاذ شیوه‌های مزبور در گروهی دیگر عامل ترس و ناامیدی را محقق می‌گرداند که با وجود شرایط سخت پیش‌رو، ترویج چنین تفکراتی از نظر روانی صدمات جبران‌ناپذیری به همراه دارد. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔦نشانه‌شناسی چیست؟ 💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانه‌ها است. واژه «سمیوتیک» از ر
🖇دلیل استفاده از مدل نشانه‌شناسی در تحلیل فیلم ◀️ما با یک حوزه گسترده از روبه‌رو هستیم که شامل نظریه‌ها و موضوع‌های بسیار متنوعی است و بسته به موضوع، زاویه دید و هدف بررسی، از روش‌های مختلفی با مدیریت هدفمند استفاده می‌شود. ◀️دلیل دیگری که می‌توان برای استفاده از این در دوران معاصر بیان کرد، این است که در دوره معاصر، فاصله انواع هنرها از هم کم شده و گاه حتی مشخص کردن مرز میان آنها سخت و دشوار شده است و هنرها حالت بینابینی پیدا کرده اند. مثلاً، هنری مانند سینما، اساساً از چند گونه هنری دیگر مانند موسیقی، عکاسی، نمایش، نورپردازی، طراحی لباس، چهره‌پردازی و.... تشکیل شده است. 🔗 @r_esmaeili
⭕️ هدف از عملیات روانی 🔻 عملیات روانی دو هدف عمده دارد؛ «راهبرد تغییر نگرش» و سپس «تغییر رفتار». این نوع عملیات بیش از هر عامل دیگری می‌تواند بر اراده تأثیر بگذارد. 🔹 این نوع راهبرد تغییر با شعار «بی‌طرفی» فرستنده پیام، برای کنترل، مدیریت و نفوذ در اذهان و قلوب و احساسات مخاطب یا مخاطبان به سمت فرستنده و با نیات او صورت می‌پذیرد. 🔸 به بیان صریح‌تر، هدف عملیات روانی، کنترل افکار عمومی و شکل‌دهی به آن و یادآور «مثلث کورت» است؛ مثلث آموزش، مهندسی و ضمانت اجرا که نتیجه آن حرکت سریع به سوی «دهکده جهانی» مک لوهان است. 🔺 از طرفی جامعه هدف نسبت به پیام، تاثیرپذیری بالقوه دارد و پیام تبلیغ برای مخاطبان به‌گونه‌ای که تاثیر مطلوبی داشته باشد، ارسال می‌شود و به احتمال زیاد این پیام برای تبلیغ‌کننده نیز مفید واقع خواهد شد. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
🔵 راهکاری برای مقابله با رسانه‌های دشمن 🔻 در مقابل دوقطبی سازی رسانه‌های معاندین و ایجاد تقابل میان مردم و نظام اسلامی، باید راهکارهای مناسبی را در دستور کار قرار داد تا بتوان جامعه را از اهداف شوم آنان مصون ساخت. 🔹 بهترین راهکارهای موجود در وضعیت فعلی علیه تخریب وجهه ایران و وجهه بین‌المللی ایران، شفاف سازی اخبار و رویدادها از سوی رسانه‌های داخلی کشور، تولید برنامه‌های رسانه‌ای با ارائه تصویر واقعی و محتوای عالی از فرهنگ ایرانی-اسلامی، به شمار می‌رود. 🔺 تولید برنامه‌های رسانه‌ای با محتوای دینی در تبیین ابعاد معرفتی دین اسلام و همچنین نقد شبهات دینی و ارزشی شبکه‌های ماهواراه‌ای از سوی صاحبان اندیشه، راهکارهای در جهت ارتقای باورهای دینی و زدودن شبهات مذهبی به‌شمار می‌آید. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
🔰 رمزگان اجتماعی در واقعیت 🔻 منظور از «رمزگان اجتماعی» این است که حضور انسان‌ها در زندگی واقعی، همواره حضوری رمزگذاری شده است. به‌عبارت دیگر ادارک ما از اشخاص مختلف براساس ظاهرشان، طبق رمزهای متعارف در فرهنگ ما شکل می‌گیرد. ▪️ مسئول انتخاب بازیگران، با استفاده از این رمز‌ها، کارش را آگاهانه‌تر و متعارفانه‌تر انجام می‌دهد، مثلا پوشیدن لباس مشکی در روزهای عزاداری در ایران جزو فرهنگ کشور است که اگر در فیلمی این موضوع را رعایت کند، رمزگان فرهنگی را رعایت کرده است. 🔺 بنابراین این رمزها قبل از اینکه وارد فیلم بشود، در جامعه رمزگذاری شده است. به بیان دقیق‌تر، فقط به وسیله رمزگان فرهنگ ما است که می‌توان واقعیت را درک و فهم کنیم، چه‌بسا واقعیت عینی و تجربی وجود داشته باشد، اما هیچ شیوه جهان شمول یا عینی برای ادراک و فهم آن وجود ندارد. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
💢 سیاه‌نمایی در گفتمان روشنفکری 🔻 یکی از عناصری که پیرامون گفتمان روشن‌فکری مطرح می‌باشد، سیاه‌نمایی است. وقتی مرجع اصلی سینمای شبه روشن‌فکری، فرهنگ و جامعه غرب باشد هرچه رنگ و بوی خودی دارد را پس می‌زنند. ▪️ چنین گفتمانی در بهترین حالت خودی‌ها را به‌روشی تحقیرآمیز از آن یاد می‌کند و همین مسئله یکی از عناصر اساسی این گفتمان، یعنی سیاه‌نمایی را برمی‌سازد. سیاه‌نمایی به‌وفور در فیلم‌های سینمای روشن‌فکری یافتنی است. 🔺 اینان با خلق یک سری کلیشه شخصیتی مثل دروغ‌گویی، هوس‌بازی و تیپ‌های شخصیتی از این قبیل و نسبت دادن آن‌ها به شخصیت مردمان جامعه خود، به سیاه‌نمایی از وضع جامعه خود می‌پردازند و با دستکاری ذهن مخاطبین، غرب را به‌عنوان حد نهایی سعادت معرفی می‌کنند. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
سینمای دینی.mp3
7.71M
💢 سینمای دینی 🔻 پس از استقبال بی‌نظیر از فیلم‌هایی که پیرامون زندگی حضرت مسیح ساخته می‌شد حتی هالیوود تصور نمی‌کرد سینمای دینی چنین مخاطبی را به سمت صنعت سینما جذب کند. 🎙 مرحوم نادر طالب‌زاده 🔗 @r_esmaeili
💡 هفتگی مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج نژاد 🖇 مدیریت تصویر در جنگ رسانه‌ای؛ بایسته‌های جنگ روایت‌ها 👤استاد سید مهدی سیدی 📅سه‌شنبه 4 بهمن ماه، ساعت 16 🏢قم، هنرستان، موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج نژاد، پلاک 245 📝جهت حضور در نشست، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود را به آیدی @majaziiha ارسال کنید. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
🖇سطوح مختلف رمزگان جان فیسک ◽️سطح 1: واقعیت یا رمزگان اجتماعی؛ واقعه‌ای که قرار است از پخش شود، پیشاپیش با رمزهای اجتماعی رمزگذاری شده است. مثل: ظاهر، لباس، چهره پردازی، محیط، رفتار، گفتار، حرکات سر و دست، صدا و غیره. ◽️سطح 2: بازنمایی یا رمزگان فنی؛ رمزهای اجتماعی را رمزهای فنی به کمک دستگاه‌های الکترونیکی می‌کنند. برخی از رمزهای فنی عبارتند از: دوربین، نورپردازی، تدوین، موسیقی و صدابرداری که رمزهای متعارف بازنمایی را انتقال می‌دهند و رمزهای اخیر نیز بازنمایی عناصری دیگر را شکل می‌دهند، از قبیل روایت، کشمکش، شخصیت، گفت‌وگو، زمان و مکان، انتخاب نقش آفرینان و غیره. ◽️سطح 3: ایدئولوژی یا رمزگان ایدئولوژیک؛ رمزهای ، عناصر فوق را در مقوله‌های «انسجام» و «مقبولیت اجتماعی» قرار می‌دهند. برخی از رمزهای ایدئولوژی عبارتند از: فردگرایی، پدرسالاری، نژاد، طبقه اجتماعی، مادی گرایی، سرمایه‌داری و غیره. 🔍شاید به جرئت بتوان گفت: این روش، روشی جامع و کامل برای نقد و تحلیل پیام‌های تصویری است. نقطه مثبت روش فیسک این است که علاوه بر اینکه به متن و شیوه‌های استخراج نشانه‌ها از متن پرداخته و به روشنی بیان کرده است، توجه جدی به خارج از متن و تحلیل بینامتنی نیز دارد. در حقیقت، می‌توان روش را اجتماعی دانست. 🔗 @r_esmaeili
🖇بررسی مخاطب در تولید پیام ☑️متن رسانه‌ای را نمی‌توان صرفاً به معنایی ثابت، منسجم و مجرد تقلیل داد، در عوض، این امکان را می‌دهد تا مخاطبان مختلف تأویل‌های گوناگونی انجام دهند. مخاطبان مختلف از متن رسانه‌ای استفاده‌های کاملاً متفاوتی دارند. 🔘بنابراین، باید ماهیت مخاطب، استقرار مخاطب و شیوه‌ی خطاب در رسانه بررسی شود: 1️⃣ماهیت مخاطب، یعنی اینکه متون رسانه‌ای با هر کسی سروکار ندارد، بلکه تولیدکننده هر فیلمی از ابتدا یک مخاطب خاص را در ذهن داشته است. میزان تحصیلات، جنس مخاطب، سن مخاطب، وضعیت اقتصادی و طبقه اجتماعی به مشخص‌سازی ماهیت مخاطب کمک می‌کند. 2️⃣استقرار مخاطب، یعنی اینکه چگونه یک پیام یا تصویر می‌تواند شیوه خاصی از تفکر و احساس را در مورد محصول، یا فیلم موردنظر در مخاطب ایجاد کند. 3️⃣شیوه‌ی خطاب هم، یعنی اینکه نوع خطاب پرسشی است یا گزاره‌ای یا امری یا خبری و... 🔗 @r_esmaeili
💠 تقویت سواد رسانه‌ای لازمه استفاده هوشمندانه از فضای مجازی 🔻 خوشبختانه طی سالیان اخیر، گام‌های استوار و بسیار ارزشمندی در راستای آموزش سواد رسانه‌ای در سطح جامعه برداشته شده که نوید بخش تحولات مطلوب‌تری در آینده است، هر چند که به هیچ وجه نباید به اقدامات صورت گرفته فعلی اکتفا کرد. 🔘 آن چه مسلم است ما در دنیایی به‌سر می‌بریم که روز به روز بر دامنه استفاده از فضای مجازی اضافه می‌شود، ضمن آنکه به خاطر تأثیر بسیار بالای رسانه‌های نوین بر افکار عمومی نمی‌توانیم از این مباحث غفلت کنیم. 🔘 اهتمام نسبت به آموزش سواد رسانه‌ای در راستای افزایش سطح توانمندی اعضای جامعه در مواجهه با رسانه و پیام‌های آن، بسیار مهم و ضروری است، همچنین ما برای استفاده صحیح و مطلوب از ظرفیت فضای مجازی باید به دنبال تقویت و توسعه سواد رسانه‌ای در جامعه باشیم. 🔺 به‌منظور تحقق اهداف گام دوم انقلاب در عرصه رسانه ما باید به‌طور جدی و برنامه‌ریزی شده به این سمت برویم، کما اینکه آموزش سواد رسانه‌ای باید براساس ارزش‌ها و آرمان‌های دینی و انقلابی توسعه یابد تا کمک حال ما در جنگ نرم فرهنگی و رسانه‌ای باشد. 🎙 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili