تاریخچه زبان شناسیmp3.mp3
4.3M
🎙 #بشنوید| تاریخچه شکلگیری بحث زبان شناسی
🔺دکتر رفیعالدین اسماعیلی
🔗 @r_esmaeili
🌐 نظریه شکلدهی، سینما را بهمثابه تیغهای دو دمه میبیند...
🔹 نظريهی شکلدهی، سینما را در حُکم ابزاری برای شکل دادن و همچنین تغییر شکل افکار، نگرشها و ايدههای مردم میداند.
🔹 طرفداران این رویکرد سینما را تیغی دودَم میبینتد که هم توانایی به تصویر کشیدن واقعيات جامعه را دارد و هم میتواند در جهت سمتوسو بخشیدن به افکار مخاطبان خود عمل کند؛ قابلیتی که قطعاً در اختیار سیاست حاکم قرار خواهد گرفت.
📕سینما، دین سیاست، صفحه ۲۹
🔗 @r_esmaeili
جنگ شناختی در اغتشاشات.mp3
7.21M
🔘 جنگ شناختی در اغتشاشات
🎙 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔸 در جنگ شناختی، ذهن افراد به میدان نبرد تبدیل میشود. هدف این است که نه تنها کنترل مردم بلکه حتی به چه چیزی و از چه زاویه دیدی فکر کنند نیز کنترل و تغییر کند.
#جنگ_شناختی
#اغتشاشات
🔗 @r_esmaeili
📖 کار رسانهای بدون مطالعه نمیشود
🖇من همواره مردم و بهخصوص جوانان را به خواندن کتاب توصیه میکنم اما امروز تاکید ویژهای بر لزوم کتابخوانی و مطالعه برنامه سازان رسانهای، فعالان در عرصه هنری و هنرهای نمایشی و اهالی مطبوعات دارم.
📌بازدید رهبر انقلاب اسلامی از سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ۱۴۰۲/۲/۲۴
🔗 @r_esmaeili
سلبریتی ها چرا سلبریتی می شوند.mp3
21.84M
🎙 #بشنوید| سلبریتیها چرا سلبریتی میشوند؟
👤دکتر رفیع الدین اسماعیلی
👤دکتر احسان شاه قاسمی
🖇برنامه نقد و نظر از رادیو معارف
📅22 تیر 1401
🔗 @r_esmaeili
💠 قدرت بالای سینما در الگوسازی و تأثیرگذاری
▫️سینما بهسبب بهرهگیری از جذابیتهای بصری و عنصری چون:رنگ، تصویر، موسیقی، صدا و حتی ستارههای هنری، قادر به الگوسازی و تأثیرگذاری است.
▫️گارت جوت معتقد است: «سینما، همانند دیگر شکلهای ارتباط جمعی، قادر است نهادهای جامعه پذیری سنّتی مثلِ مدرسه، کلیسا و والدین را پشت سر بگذارد و ارتباطی مستقیم با افراد برقرار کند.»
📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۳۲
🔗 @r_esmaeili
💢 وضعیت #سلبریتیسم در ایران امروز
⭕️متأسفانه فرایند سلبریتیسم که در غرب اتفاق افتاد به ایران هم آمد و غالبا سلبریتیها از نقاط ضعف و عرصه هایی که میان مدیران و حاکمیت و مردم فاصلهای هست سوءاستفاده میکنند و بر نقاط ضعف سوار میشوند.
⭕️به طور کلی سلبریتی در پی دیده شدن است و دیده شدن به هر قیمتی برایش اهمیت دارد.
⭕️برخی از سلبریتیها در بزنگاه ها دچار اشتباه محاسباتی میشوند؛ در #اغتشاشات اخیر هم این اتفاق افتاد. آنها چون با عینک غرب و یا از دریچه #رسانههای غربی به ایران نگاه میکنند و به این عادت کردهاند، غالبا در چنین مقاطعی در اشتباه میافتند. به همین دلیل هم در نگاه آنها «مردم» به همان کسانی محدود میشود که رسانههای غربی معرفیشان میکنند. این اشتباه بارها تکرار شده و بعضی از سلبریتیهایی هم که مرتکب اشتباه شدند، بعدا به اشتباه خودشان پی بردند.
⭕️متأسفانه در فضای #مدرنیته و پیشروی به سوی #پست_مدرنیته، سلبریتی هر روز پر رنگ و جدی تر میشود. به طور طبیعی بخشی از سلبریتی ها هم سعی میکنند از این فضا بهره ببرند و به جایگاه و نان و نوایی برسند. اتفاقا اغلب افرادی که معروف هم نیستند، سعی دارند تا یک معامله در این فضا راه بیندازند.
⭕️به این ترتیب که موضع گیری هایی را اتخاذ کنند تا امکان رفتن و کار در دیگر کشورها برایشان فراهم شود. مثل «احسان کرمی» که خودش را به تلویزیون بیگانه رساند و یا مسیح #علینژاد و ... به ویژه اینکه چنین افرادی، عرق ملی و عرق دینی هم ندارند و سود و لذت برایشان اصالت دارد.
🔗 @r_esmaeili
💠 سینما و فیلم از چه جنبههایی بررسی شده است؟
🖇 تاکنون پژوهشگران سینما را به شیوههای گوناگونی بررسی کردهاند که به شرح ذیل است؛
۱) بسیاری فیلم را برحسب این موضوع مطالعه کردهاند که به منزله شکلی از «هنر»، واجد چه توانمندیهای بالقوهای است.
۲) عدهای فیلم را برحسب تاریخ آن مطالعه کردهاند؛ تاریخی که به صورت برههای از یک سنت ریشهدار بازگفته شده است.
۳) برخی برحسب این که مهمترین فیلمها یا هنرپیشهها و کارگردانان مشهور کدام بودهاند، فیلم را مورد بررسی قرار دادهاند.
۴) پژوهشگرانی فیلم را از نظر فناوری بیثبات تولید آن، بررسی تحلیلی کردهاند.
۵) تعدادی فیلم را به منزله مصداقی از صنعت فرهنگ سازی تقبیح کردهاند.
۶) و در نهایت برخی نیز فیلم را به عنوان حوزه اصلی تولید ذهنیت فردی و هویت ملّی مورد بحث قرارداده اند.
#برشی_از_مقاله
🔗 @r_esmaeili
💠 مخاطب در خوشبینانهترین حالت مستعمره کارگردان است
🔹سینما مرز خیال و واقیعت را از بین برده است. انسان در قرن بیستم و بیستویکم دیگر میتواند خوابهای خود را بر پرده ببیند، درحالی که ناخودآگاه خود را مستعمره کارگردان [در خوشبینانهترین حالت] و سیاستمداران و سرمایهداران [در بدبینانهترین حالت] کرده است.
🔹سینما امکانی دیگر است؛ جایی که در آن میتوان فارغ از محدودیتهای بشری، موضوعات و تخیلاتی را طرح کرد؛ ایدههایی که بعدها میتوانند در واقعیت نیز اجرا شوند.
📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۳۴
🔗 @r_esmaeili
13.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 در جنگ نرم هدف تغییر نگرش افراد است؛ بنابر این باید هم در شناخت، هم در رفتار و هم در احساسات افراد تأثیر گذاشت.
#جنگ_شناختی
🔗 @r_esmaeili
💠 اشغال اندیشه غربی توسط نظریهی ساختاری
🔺به موازات و همراه شکلگیری و قوام نظریات معاصر فیلم در دهههای شصت و هفتاد میلادی، سلسلهای از نظریات ساختاری(در شکلاا و زمینههای گوناگون) ساحت اندیشه غربی را تا حدود بسیار زیادی به اشغال خود در آورد.
🔺نشانهشناسی، زبانشناسی، فلسفه علم، نظریه اجتماعی، مردمشناسی، روانکاوی، نقد ادبی، تئوری فیلم و... همه تنها بخشی از طیف وسیع تأثیرگذاری نظریات ساختارگرایانه را به خود اختصاص دادهاند.
📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۳۸
🔗 @r_esmaeili
وقتی گلوگاههای فرهنگی جامعهای به دنیای مدرن سپرده شود و سیاستهای فرهنگی آن نیز برای سالیان متمادی مطابق با اصول این دنیا ترسیم شود، بهطور طبیعی اعضای این جامعه نیز محصول دنیای مدرن خواهند بود که شهوتشان بر عقلانیتشان سوار شده و به چنین افراطی دچار میشوند.
#سلبریتیسم
🔗 @r_esmaeili